Armand vraagt op 7 mei 2009:
In de caravan wil ik een extra 12V= aansluiting maken die tijdens het rijden gebruikt wordt.
Kan ik dat doen vanaf de omvormer-kast, waar wellicht een aantal draden van de 13-polige aansluitkabel binnenkomt?
Is er een bedradingsschema van de omvormerkast waarop geschakelde en constante plus-draad, massa etc (afkomstig van de 13-polige kabel) aangegeven staat?
Het gaat om een Schreider-omvormer in een ADRIA Altea 432PX (bouwjaar 2007)
antwoordt op 7 mei 2009:
Begin met het kopen van een 12v spanningzoeker of maak een 12v controlelampje.
Waarschijnlijk zitten er op meerdere plaatsen in de caravan 12v verdeeldoosjes in de keuken/kleerkasten die (op een enkele uitzondering na) allemaal van de 220/12v omvormer afkomen. Dus 12v spanning leveren vanaf de 12v auto maar ook als u aan de 230v paal staat.
Maak op de gewenste plaats een doosje open en prik met je spanningzoeker op de kroonstenen of lasdoppen.
plus = blauw
min = bruin
extra aansluiting erbij schroeven en klaar is kees....uh...Armand.
vrgr
JT®
Armand antwoordt op 7 mei 2009:
Bedankt voor uw tip; ga ik verder uitzoeken :D
Ton van Leeuwen antwoordt op 7 mei 2009:
Iedere transformator/gelijkrichter, ook wel ten onrechte altijd uitgescholden voor "omvormer" heeft een in- en een uitgang.
Op de ingang behoren pen 9 en 13 vanaf de autoaansluiting aangesloten te zijn. Resp. een constante + en een massaaansluiting.
Op de uitgang zit de 12 V verlichting, de waterpomp(en) en de toiletpomp van de caravan. Vanaf deze plaats kun je "aftakken" voor je gewenste 12 V aansluiting.
Armand antwoordt op 12 mei 2009:
Ton,
bedankt voor de reactie
WL antwoordt op 12 mei 2009:
plus = blauw
min = bruin
Klopt dat? Dan is dat net omgekeerd als 230V thuis: bruin is daar 'warm', dus plus, en blauw is daar 'koud', dus min.
Als het zo is dus wel goed oppassen. een vergissing is zo gemaakt.
WL
Ton van Leeuwen antwoordt op 12 mei 2009:
Vaar NOOIT blind op de gebruikte draadkleuren bij 12 V gelijkspanningsinstallaties!! Hier kan van alles gebruikt zijn. Doorgaans wordt een rode draadkleur als "+" aangehouden en een blauwe als "-". Dit is echter geen wetmatigheid.
"Thuis" is dit aan normen gebonden (NEN1010), en heeft bovendien betrekking op wisselspanning (fase / nul).
Veiliger is het om even een voltmetertje aan te sluiten. Deze "verraadt" direct wat "+" en wat "-" is.
antwoordt op 12 mei 2009:
Ik heb al diverse caravans gehad en bij allemaal waren de kleuren zoals door mij aangegeven. Inderdaad het omgekeerde van de 230v installatie.
Ook in auto's wordt voor de massa de kleur bruin gebruikt en niet blauw.
Maar inderdaad, meten is weten en een multimetertje voorkomt misverstanden.
vrgr
JT®
Ton van Leeuwen antwoordt op 12 mei 2009:
Nogmaals: een zwakstroom installatie (12V) is niet te vergelijken met een sterkstroom installatie (230V) in huis. Deze laatste is aan normen gebonden. o.a. wat betreft draadkleuren en dikte. Een caravanbouwer is in principe vrij in de keuze van de kleuren van de gebruikte bedrading.
(Bovendien betreft de laatste wisselspanning en de eerste meestal gelijkspanning).
WL antwoordt op 13 mei 2009:
Het blijft verwarrend, vooral omdat je in de caravan zowel 12V als 230V hebt. Goed oppassen dus.
WL
antwoordt op 13 mei 2009:
Zo verwarrend is dat niet. De twee stroomkringen zijn degelijk gescheiden en volledig anders bekabeld.
Indien je op dit terrein zodanig onbekend bent dat je hier de duidelijke verschillen niet herkend dien je hier vanaf te blijven.
Dat komt je eigen veiligheid en die van anderen alleen maar ten goede. 😉
Armand antwoordt op 22 mei 2009:
Heb inmiddels de omvormerkast open gehad en concludeer dat ik daar zelfs een vrije zekering aantref waarvan ik 12V kan afnemen voor de extra 12V aansluiting te maken.
En inderdaad: de voltmeter is geen overbodige luxe.
bedankt voor alle reacties
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!