Tino2L vraagt op 3 juni 2006:
oke nog 1 tje.
de gemeten kogeldruk die de caravan aangeeft bv 75kg , gaat deze van het caravan laadgewicht af en komt dat bij het laadgewicht van de auto .
als dat zo zou zijn heb je dus van de 510kg -75kg = 435kg
over om te laden.
dan zou je in principe meer kunnen laden in de caravan ??
who knows ??
arno
Lex M antwoordt op 3 juni 2006:
De kogeldruk heeft geen enkele invloed op de Toegestane MaximumMassa (TMM) van de caravan.
De kogeldruk is wel onderdeel van de 'lading' van de trekauto.
Andreas antwoordt op 4 juni 2006:
Deze vraag is per kentekenbewijs te beoordelen.
Kijk op het bewijs wat de maximale massa en wat de aslast(en) is of zijn. Er kan verschil zitten tussen deze twee waarden.
Tino2L antwoordt op 5 juni 2006:
wat ik ook eigenlijk bedoel is of het kogeldrukgewicht (75kg)
normaal bij het laadgewicht van de auto wordt opgeteld.
als dat zo is moet ik er met het laden van de auto rekening mee houden.??
arno
Lex M antwoordt op 5 juni 2006:
Zoals ik al schreef, is de kogeldruk (last op de koppeling) lading voor de trekauto. Daarom moet hij meegeteld worden bij het bepalen van de lading van de auto, en wel speciaal als belasting voor de achteras. Dit laatste kan ook nog belangrijk zijn, omdat de lading van een auto tot uiting komt als 'last op de vooras' + 'last op de achteras'. Zie het typeplaatje.
Koen antwoordt op 6 juni 2006:
Maar het wil niet zeggen dat je de caravan 75 kg mag overladen!
Tino2L antwoordt op 6 juni 2006:
oke, duidelijk.
thanks. arno
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.