Caravantrekker.nl

Dealer review

Rico vraagt op 11 juni 2009:

Hi,
Is het een idee om op deze site naast de al bestaande auto en caravan reviews ook een caravandealer-review te plaatsen?

Ik kom op het idee door het volgende. Onze vorige caravan, een Kip, heb ik bij een niet Kip-dealer gekocht, nieuw. Nooit problemen gehad met garantiezaken. Wij verhuisden en deden de Kip hier in de uurt bij een Kip-dealer in onderhoud. Tot volle tevredenheid. Bij diezelfde Kip-dealer, kochten we egin vorig jaar een nieuwe Kip. Je zou denken, da´s mooi, die dealer zal wel net zo netjes werken en afspraken nakomen e zo. Niets is minder waar. In ruim een jaar tijd zijn we nu van tevreden klant afgezakt naar toch wel wat minder tevreden klant. Raar toch? Je zou verwachten dat juist in deze tijd bedrijven hun klanten binnen proberen te houden, maar ik denk dat we toch maar weer rond gaan kijken naar een andere dealer.

Groet,

Rico

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 11 juni 2009:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=31253


@Eric antwoordt op 11 juni 2009:

't Beoordelen en soms ook afkraken van dealers kan ook z'n nadelen hebben.
Er staat mij een gevalletje bij van een (ik meen?) Franse Citroendealer die door een Citroen forum geheel onderuitgeschoffeld werd betreffende zijn uitvoering van werkzaamheden.

Resultaat: dealer ging bijna failliet.
Actie van de dealer: naar de rechter
Uitspraak rechter: forumbeheerder kreeg straffe boete opgelegd....
Gevolg forum was meen ik dat het gesloten werd.


Theo antwoordt op 11 juni 2009:

Een dealer - review lijkt me niet zo'n goed idee. De gegevens zijn niet controleerbaar en kunnen zeer beschadigend zijn. Er kunnen verhalen geplaatst worden, die niet op werkelijkheid berusten en die voortkomen uit onzuivere motieven. Bovendien: een dealer kan geen weerwoord geven.
Klachten over een dealer horen in eerste instantie bij de dealer. Vervolgens kunnen geschillencommissies en rechters die betrokken worden bij een niet op te lossen probleem.
Ten slotte: de faam van een dealer (goed of slecht) verspreidt zich automatisch in zijn omgeving. Daar hebben we geen forum voor nodig.


Willem antwoordt op 11 juni 2009:

Ben het eens met @Eric en Theo.

Een logisch vervolg zou zijn om dit ook niet meer bij caravanmerken te doen.

Zij kunnen zich immers als fabrikant hier ook niet verdedigen, precies zoals Theo omschrijft in zijn hier bovenstaande post.


John antwoordt op 12 juni 2009:

Geschillen met een dealer zijn niet bedoeld om op een forum uit te vechten, of om de dealer zwart te maken. Daar zijn de eerder aangehaalde instanties voor. De beste reclame die een dealer kan hebben: tevreden klanten. Het is onmogelijk om het een ieder naar zijn zin te maken, zoveel mensen-zoveel wensen. Dat er een enkeling is die geen goed gevoel heeft bij een dealer is geen probleem.
We hebben het over interactie tussen mensen, en die interactie kan bij een wel eens de mist in gaan.
En hoe beoordelen wij de betrokken berichten in dit forum? Al dan niet flink aangedikt? Het is een éénzijdige berichtgeving.


Gerard antwoordt op 12 juni 2009:

Er wordt op internet overal gekeken naar de betrouwbaarheid van dealers en producten. Kijk maar eens op kieskeurig.nl. Producten worden daar geprezen, maar ook afgekeurd. Ik doe daar mijn voordeel mee bij de aanschaf van producten. (Overigens heb ik ook onlangs een Sony TV gekocht die door een aantal mensen werd afgekraakt. Ik vond het beeld dat werd afgekraakt door gebruikers nl. wel mooi). Dat moet je dan natuurlijk als lezer/beoordelaar van zo'n review zelf afwegen. Je kunt een specifiek aangegeven nadeel wel gerichter meenemen in je beoordeling over een product/dealer. Je kunt er bijv. gericht naar vragen bij onderhandelingen en/of het bij de aankoop met een opmerking op het contract vastleggen. Zo voorkom je dat iets wat wel eens eerder fout is gegaan nog een keer bij jou gebeurt. Hetzelfde gebeurt met leveranciers op kieskeurig. Ook zij worden daar 'gewogen'.
Ik verbaas mij overigens over de nee-stemmers. Dealers worden immers al beoordeeld op internet. Zelfs hier op dit forum. Kijk maar eens wat er al over Vervat in Rotterdam is geschreven. Was dat slecht? Ten nadele van deze dealer? Ik denk van niet. Ik zou een gestructureerde aanpak hiervan toejuichen en ik vind het een logische vervolgstap op wat feitelijk (ook op dit forum) al gebeurt.


@Eric antwoordt op 12 juni 2009:

Probleem op een open type forum als dit blijft toch het feit dat er hier gepost onder meerdere namen om toch maar het gelijk aan zijn/haar kant te doen krijgen.

Eerste vereiste zou een geregistreerd forum (iets als www.caravan-forum.nl) zijn met meerdere moderatoren die de boel in het gareel houden.

Leden die al langere tijd lid zijn en regelmatig posten zouden in zo'n geval meer "privileges" kunnen genieten dan leden die een blauwe maandag geregistreerd staan en dan gelijk volop ongenuanceerde en ongefundeerde uitspraken over dealers kunnen gaan doen.

Ander voorbeeldje van een forum dat ook dealers beoordeeld en redelijk goed in de hand gehouden wordt:
http://www.skodaforum.nl/board/forumdisplay.php?f=35


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

Quote: Kijk maar eens wat er al over Vervat in Rotterdam is geschreven. Was dat slecht? Ten nadele van deze dealer? Ik denk van niet

Ik denk van wel, we weten nu allemaal dat Vervat vandaag of morgen verdwijnt en wachten op de grote uitverkoop. Duurdere aankopen worden dan maar even uitgesteld in de hoop op een koopje. Ik praat hier niet over een paar tentharingen, maar ik kan me voorstellen dat de luifel of voortent dan deze zomer er nog wel mee doorkan. In de uitverkoop zal het wel gunstiger zijn. Aankopen worden uitgesteld waardoor de continuïteit in gevaar komt.


antwoordt op 12 juni 2009:

Buiten dat zijn er ook losse meningen over Vervat geuit. En of die nu allemaal zo complimenteus waren?

@Eric schrijft:”Leden die al langere tijd lid zijn en regelmatig posten zouden in zo'n geval meer "privileges" kunnen genieten dan leden die een blauwe maandag geregistreerd staan en dan gelijk volop ongenuanceerde en ongefundeerde uitspraken over dealers kunnen gaan doen.
»
Dat houdt geen steek. Ook deze mensen zijn consument. Al ben je jaren lid van een forum maar bij de laatste aanschaf van je nieuwe caravan kreeg je bij lange na niet de inruilprijs die je zelf in gedachten had dan is het toch heel menselijk om daar je ongenuanceerde ongenoegen over uit te spreken.
Bijkomend neven effect is dat andere ‘teleurgestelde’ klanten ook nog wel een (negatief) boekje kunnen opendoen over de betreffende dealer/leverancier.
Beter in dat verband is dat de moderators dit soort commentaren plaatsen onder een apart hoofdstuk waar expliciet wordt gemeld dat de uitlatingen door leden geheel voor rekening van de leden zelf zijn en niet zijn geverifieerd door welk orgaan dan ook.

Dit allemaal zonder hoor en wederhoor.
Voor sommige zaken dien je de consument (voor zichzelf) te beschermen, maar vergeet niet dat ondernemers daardoor tevens vogelvrij verklaard worden. Ook al doen ze het voor 99% helemaal volgens de regels.


@Eric antwoordt op 12 juni 2009:

Beter in dat verband is dat de moderators dit soort commentaren plaatsen onder een apart hoofdstuk waar expliciet wordt gemeld dat de uitlatingen door leden geheel voor rekening van de leden zelf zijn en niet zijn geverifieerd door welk orgaan dan ook.

Ook een prima idee alleen blijf ik erbij dat zoiets alleen haalbaar is op een geregistreerd forum.
Alleen ben ik bang dat uiteindelijk toch de forumbeheerder verantwoordelijk blijkt te zijn voor de inhoud, zie mijn voorbeeldje van 11 June 2009 om 20:58.


Gerard antwoordt op 12 juni 2009:

De dealer reviews zijn er al, alleen worden die niet gestructureerd aangeboden (er is overal wel een stukje terug te vinden op internet).

@RobD: Kijk maar eens wat er al over Vervat in Rotterdam is geschreven. Was dat slecht? Ten nadele van deze dealer? Ik denk van niet.
Ik denk van wel (schreef Rob), we weten nu allemaal dat Vervat vandaag of morgen verdwijnt en wachten op de grote uitverkoop.

Beste Rob,
Ik weet van de opmerkingen, maar mijn houding zou anders zijn. Ik koop nl. nog steeds bij Vervat. Ik zou er ook zo een caravan kopen, als ik er een goede deal kon maken. Alleen ik zou niets vooruit betalen en wel voorzichtig zijn met het alvast afgeven van een inruilcaravan e.d. Zo bescherm je jezelf, zonder dat het bedrijf er een groot nadeel van heeft.

Ik ben dus blij met dergelijke info van het internet.

Overigens lijkt de algemene lijn in de discussie wel te komen uit de discussie bij de invoering van het algemeen kiesrecht in 1917-1919. Je moet mensen tegen zichzelf beschermen, consumenten/kiezers zijn niet slim genoeg. Krijgen we geen ongenuanceerd gedrag? enz. enz.

Past dat nog in deze tijd?


antwoordt op 12 juni 2009:

Per definitie Gerard. En daar mankeert het in deze hechte samenleving nog wel eens aan.
Normen en waarden verschillen van mens tot mens. Wanneer ieder alleen zijn eigen normen hanteert (cultuur) raakt dat onvermijdelijk anderen. Dat kan positief maar ook negatief uitpakken.
De excessen zullen dus moeten worden beperkt willen we niet teveel escalaties. We noemen dat Algemene Normen en Waarden. Daar is genoeg over te doen geweest, ..en nog.

Tenslotte heeft iedereen zijn eigen gelijk. Sommigen zijn in staat dat aan anderen op te leggen. Het verschil tussen dictatuur en democratie mag duidelijk zijn.
Een hechte samenleving kan niet bestaan zonder algemeen aanvaarde gedragsregels. Normen en waarden.

Vrij schieten op ondernemers, of wie dan ook, waar je het niet mee eens bent hoort daar mi niet bij.
Het is echter een vrij land dus doe wat je niet laten kunt. Vroeg of laat zul je een grens treffen. 😉


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

Beste Gerard, hopelijk ben jij een van de uitzonderingen dan. De 'consument' in zijn geheel is afwachtend en over het algemeen uit op koopjes. Ons ben zuunig!

De mens dient steeds meer tegen zichzelf beschermd te worden. Men word steeds ongenuanceerder, dwingender en eisen buiten alle proporties. Wie zien het met regelmaat op dit forum, hakken in het zand en ogen gesloten houden ook al word het goede van alle kanten aangedragen. Zo ook het gedrag bij dealers: de nieuwe c/van is te duur, te weinig inruil. De consument wil bepalen hoe en wat een dealer MOET handelen. Algemene voorwaarden lapt men aan hen laars en de rechtbijstand maakt overuren.
Mocht zo'n consument thuiskomen en een mening schrijven in een forum dan weet ik de uitkomst al. Het rationele is eraf en de gal word leeggespuugd op een emotionele manier.
Andersom zal dit niet snel gebeuren, men vind het dan normaal en zal niet snel halleluja gaan roepen.


Rico antwoordt op 12 juni 2009:

Nou, ik had niet verwacht dat ik dit soort reacties uit zou lokken! De consument tegen zichzelf beschermen, ondernemers die bijna als aangeschoten wild beschreven worden. Is dat niet wat overdreven? Zoals Gerard ook aangeeft, bedrijven worden op internet soms al beoordeeld, door het hier op de site ook te doen geef je er op caravangebied alleen maar structuur aan.

En is het zo dat dealers dan aan de schandpaal gaan? Ik kijk weleens op autoweek.nl naar de dealer reviews. Idd, some erg negatieve postings. Maar, wel degelijk ook erg positieve reacties. En soms wordt een dealer afgekraakt op punten die ik zelf onbelangrijk vind. Dus voor mij kan dat een prima dealer zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf door een slechte review op de fles gaat. Hij gaat op de fles als structureel die reviews correct zijn!

Groet,

Rico


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

Structuur?
Voorbeeld: we spreken met 10 man af om dealer A eens negatief in beeld te brengen. Weg structuur. Weg eerlijkheid, weg opinie. Wat als de dealer zijn medewerkers beloont om om het forum alleen maar positief te schrijven? resultaat: idem

We reageren (nogmaals) niet rationeel, enkel de harde feiten, maar de emotie neemt overhand.
Op die feiten heb jij ook je caravan gekocht: leuke kleur, leuke indeling e.d. Punten als onderhoud, afschrijving e.d zijn niet meegenomen, ten minste bij 80% van de kopers niet.
Zo zal het ook bij de reacties gaan.


antwoordt op 12 juni 2009:

Niet zoveel reactie’s verwacht? Hmmm….

Hoe zou jij het vinden als er zonder met jou in conclaaf te gaan allerlei meer of minder ware verhalen op dit forum worden geplaatst.
Dingen die op zichzelf misschien voor jou onbelangrijk lijken maar die na verloop van tijd toch wel een bepaald beeld van jou vormen. Mensen die jou gaan herkennen als….maar jou nog nooit gezien of gesproken hebben. Diezelfde mensen gaan ook weer hun mening over jou uiten op basis van wat er al langer rondwaart.
Het ging om iets wat jij onbelangrijk vond, en om iets wat een ander blijkbaar héél belangrijk vind en wat een eigen leven is gaan leiden.
Het zou zomaar kunnen dat mensen voordat je in beeld komt al helemaal niets meer met jou te maken willen hebben want jij bent toch diegene die…….?

Vindt jij het dan nog steeds onbelangrijk wat er ongelimiteerd over je gezegd kan worden? En is dat een goede zaak?

Of verwacht je zoiets niet zomaar?
Ik denk dat die dealer er ook echt niet op zit te wachten. 😉

(Voel je niet gekwetst Rico, dit is enkel een voorbeeld om het iets sprekender te maken uiteraard)


Koen antwoordt op 12 juni 2009:

Van Eric :
Probleem op een open type forum als dit blijft toch het feit dat er hier gepost onder meerdere namen om toch maar het gelijk aan zijn/haar kant te doen krijgen.

Eerste vereiste zou een geregistreerd forum (iets als www.caravan-forum.nl) zijn met meerdere moderatoren die de boel in het gareel houden.

Leden die al langere tijd lid zijn en regelmatig posten zouden in zo'n geval meer "privileges" kunnen genieten dan leden die een blauwe maandag geregistreerd staan en dan gelijk volop ongenuanceerde en ongefundeerde uitspraken over dealers kunnen gaan doen.

Ander voorbeeldje van een forum dat ook dealers beoordeeld en redelijk goed in de hand gehouden wordt:
http://www.skodaforum.nl/board/forumdisplay.php?f=35

-----------------------------------------------------------------------------------------
Het Skoda forum is inderdaad een goed voorbeeld.
Het zijn vooral mededelingen.
Er wordt niet "doorgezeurd" of de pieren uit je neus gehaald als je een "negatieve" beoordeling schrijft. Heeft iemand betere ervaringen met de door jou ('slecht') beoordeelde dealer, dan post hij zijn positieve ervaringen.

Ivm Vervat : als die dealer (of een verkoper ?) zelf rondbazuint dat ze gaan sluiten, is het zijn eigen verantwoordelijkheid dat hij minder verkoopt.
Als NIEUWE klant zou ik me "gepakt" voelen indien ik het niet zou weten (en op het einde van het jaar een andere dealer moet opzoeken).
Als BESTAANDE klant denk je er anders over : je bent tevreden over hen en wil wel een nieuwe bij hun kopen. Nadien zie je wel.

Een voorbeeld dat ik zelf heb meegemaakt met mijn auto : nieuw gekocht in de maand mei bij een bestaande garage die merk X verkoopt en onderhoudt. Op het einde van het jaar wapperen er andere vlaggen : de garage verkocht op dat moment merk Y.
Op mijn verwondering, reageerde de eigenaar : ""O, hebben we je dat niet gezegd dat we eind van het jaar merk Y verkopen ? Maar het onderhoud van jouw merk X auto doen we nog wel hoor.""

Ik ben er nog 1x geweest, nadien naar een andere garage van merk X gegaan (o.a. voor garantiebepalingen, die worden enkel ingewilligd als je bij een erkende merkdealer in onderhoud gaat. Geldt ook voor caravans m.i.)

De relatie die ik wou opbouwen (als NIEUWE klant), had een ferme deuk gekregen. Voor mij hoefde het niet meer.


Koen antwoordt op 12 juni 2009:

In Nederland en Vlaanderen rijden er zo'n 600.000 caravans rond.
Zouden al die eigenaars hier lezen ? 😉
Het zal eerder 1 % (één procent) zijn die een beoordeling zou kunnen lezen.


antwoordt op 12 juni 2009:

Het is ook niet zo dat alle 600.000 bij die dealer klant zijn maar doet dat er wat toe?


Quote:”Als NIEUWE klant zou ik me "gepakt" voelen…”
»
En is dat ook gebeurd?

Quote:”Ik ben er nog 1x geweest, nadien naar een andere garage van merk X gegaan (o.a. voor garantiebepalingen, die worden enkel ingewilligd als je bij een erkende merkdealer in onderhoud gaat. Geldt ook voor caravans m.i.)
»
Volkomen overbodig. Je kunt garantie claimen bij de verkopende partij. Dat is dan niet een merkdealer maar dat maakt voor jou niets uit. Jouw dealer claimt weer bij de merkdealer.
En ook bij de merkdealer geldt: geen regulier onderhoud vlgs onderhouds schema? Dan loop je ook bij hem risico dat bepaalde garantie aanspraken niet worden gehonoreerd. (ketenaansprakelijkheid)
Dat maakt allemaal dus niets uit.

Deze bijdrage is een mooi voorbeeld hoe een dealer dus onterecht kan worden weggezet als de oorzaak in het gedeukte vertrouwen. 😉


Koen antwoordt op 12 juni 2009:

Quote:”Als NIEUWE klant zou ik me "gepakt" voelen…”
»
En is dat ook gebeurd?

Dat is een quote ivm Vervat. Mijn eigen ervaring met een autodealer heb ik daarna uitgelegd.
En ja : ik voelde mij 'gepakt'. Dat heb ik ook geschreven : """"Ik ben er nog 1x geweest, nadien naar een andere garage van merk X gegaan """".
Mij is hij als klant kwijtgeraakt, zonder dat ik zijn kennis en kunde in twijfel trek. Maar echt eerlijk is hij niet geweest (O, hebben we je dat niet gezegd dat we eind van het jaar merk Y verkopen ?).
Jaja, vertel dat aan een ander.

"""" Deze bijdrage is een mooi voorbeeld hoe een dealer dus onterecht kan worden weggezet als de oorzaak in het gedeukte vertrouwen. """" schreef je.

Roel : nu ben je gewoon mijn woorden aan het verdraaien !
Mijn vertrouwen is gedeukt door het plots (voor mij toch) verkopen van een ander merk. Het merk dat ik had gekocht, verkocht hij niet meer.

""""Jouw dealer claimt weer bij de merkdealer."""
Ervaring is toch anders : zelfs bij een glasbraak (scheur van links naar rechts door te hard opgespannen* voorruit na 3.000 km) heeft hij afgewenteld op mijn verzekering glasbraak.
Kost hem dat zijn eigen geld misschien ? Ik weet het niet. Maar netjes naar de klant is het niet. Stel dat ik geen glasbraakverzekering zou hebben gehad ?
O ja : met die glasbraak voerde hij nog merk X :-(

En dan wil jij mij proberen te overtuigen dat ik ook naar een niet-merkgebonden / merk Y garage mag gaan tijdens de garantie-periode ?
Inderdaad, dat klopt. Dat kan en mag (europese verordening , dacht ik ?).
Maar mij niet gezien : daar begin ik echt niet aan 😉 neenee.

*geconstateerd door collega's AUTOMECHANIEKER op het werk. Dus geen 'hobbyisten', maar ook mensen met kennis van zaken. 't Zou leuk geworden zijn : de garagist zijn woord tegen het mijne, daarna een expert van de rechtsbijstand, daarna rechtbank ? Leuk allemaal voor een relatie die je wil opbouwen als NIEUWE klant. Niet dus :-(


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

Quote:”Ik ben er nog 1x geweest, nadien naar een andere garage van merk X gegaan (o.a. voor garantiebepalingen, die worden enkel ingewilligd als je bij een erkende merkdealer in onderhoud gaat. Geldt ook voor caravans m.i.)”

Maar niet sec alleen uit ontevredenheid? M.a.w mocht dealer A nog jouw merk verkopen dan....................reed je er nog steeds heen. Dealer A neemt een beslissing naar de toekomst toe, om van merk te veranderen. Word hij daarom slechter?


John antwoordt op 12 juni 2009:

an: Koen
Datum: 12 June 2009 om 13:10

In Nederland en Vlaanderen rijden er zo'n 600.000 caravans rond.
Zouden al die eigenaars hier lezen ? 😉
Het zal eerder 1 % (één procent) zijn die een beoordeling zou kunnen lezen.

6000 meningen die een dealer kunnen maken of breken. Lijkt me genoeg.


Koen antwoordt op 12 juni 2009:

"""Maar niet sec alleen uit ontevredenheid? M.a.w mocht dealer A nog jouw merk verkopen dan....................reed je er nog steeds heen. """
Ja, inderdaad zou ik er (waarschijnlijk) nog heen rijden voor onderhoud en zelfs een nieuwe aankoop.

"""Dealer A neemt een beslissing naar de toekomst toe, om van merk te veranderen. Word hij daarom slechter?"""
Nee, hij blijft zeer waarschijnlijk even goed. En ja, hij mag naar de toekomst toe een beslissing nemen.

Maar mag ik echt niet / never / nooit op voorhand te weten komen dat hij van merk gaat veranderen ?!?
Daarvoor is de 'nieuwe' media uiterst geschikt : sneller berichten te lezen die je kunnen aanbelangen. Meer informatie verkrijgen dan vroeger.

Ik herhaal nog eens : als NIEUWE klant is dat nuttige informatie. Als BESTAANDE klant heb je al een (andere) relatie met die dealer : dan beoordeel je dat anders en spelen er andere zaken mee zoals tevredenheid over mechaniekers, geleverde werk, correcte facturen, etc.


Koen antwoordt op 12 juni 2009:

Van: John
Datum: 12 June 2009 om 14:13

6000 meningen die een dealer kunnen maken of breken. Lijkt me genoeg
-------------------------------------------------------------------------------------
Mmmh : serieuze dealer die 6000 klanten heeft 😉
Toevallig alle 6000 lezers bij dezlfde dealer ?
Lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Maar net zoals @Erik vind ik het op het Skoda forum wèl goed geregeld. Registreren en goed gemodereerd.

Op dit forum (caravantrekker.nl) zou een beoordeling van dealers niet kunnen wegens het ontbreken van registratie en de vorm van het forum (geen onderverdelingen, alle onderwerpen komen achter elkaar).
Bert of Menno heeft al eens aangegeven dat ze pas ingrijpen als het de spuigaten uitloopt.


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

Ik herhaal nog eens : als NIEUWE klant is dat nuttige informatie. Als BESTAANDE klant heb je al een (andere) relatie met die dealer : dan beoordeel je dat anders en spelen er andere zaken mee zoals tevredenheid over mechaniekers, geleverde werk, correcte facturen, etc.

Maar je beoordeeld hem op het feit dat hij één ding niet heeft willen vertellen. Bedrijfs info hoeft niet altijd meteen naar buiten. Is dit fair om hem als bedrijf te beoordelen?
Je bent tevreden over je auto? Netjes afgeleverd e.d?
Wat is er dan mis (naast de aangehaalde garantie)?
Je voelt je op je p.k getrapt vanwege de wijziging in dealerschap.

En dit is nu net waarom je een dealer niet rationeel kunt beoordelen en is een revieuw ten alle tijden emotioneel.


antwoordt op 12 juni 2009:

Quote:”Als NIEUWE klant zou ik me "gepakt" voelen…”
»
En is dat ook gebeurd? Uit de reaktie’s kan ik nergens halen dat jij in enige mate écht benadeeld bent.
Wel een heleboel emotie. Moet de Dealer daar nu voor boeten?

Zoals RobD eerder schreef:” De consument wil bepalen hoe en wat een dealer MOET handelen. Algemene voorwaarden lapt men aan hen laars en de rechtbijstand maakt overuren.
»
En dan vindt Koen: Maar mag ik echt niet / never / nooit op voorhand te weten komen dat hij van merk gaat veranderen ?!?
Daarvoor is de 'nieuwe' media uiterst geschikt : sneller berichten te lezen die je kunnen aanbelangen. Meer informatie verkrijgen dan vroeger.


En tevens:
…. zelfs bij een glasbraak (scheur van links naar rechts door te hard opgespannen* voorruit na 3.000 km) heeft hij afgewenteld op mijn verzekering glasbraak.
(*geconstateerd door collega's AUTOMECHANIEKER op het werk. Dus geen 'hobbyisten', maar ook mensen met kennis van zaken. 't Zou leuk geworden zijn : de garagist zijn woord tegen het mijne, daarna een expert van de rechtsbijstand, daarna rechtbank ?)
Glasbreuk door “hard opspannen” is nagenoeg onmogelijk.
Een voorruit wordt tegenwoordig vast verlijmd met de carrosserie en maakt daar dan deel van uit. Wanneer in gebruik (na ruim 3000km) de ruit barst/breekt is daar in bijna alle gevallen een externe oorzaak voor aan te wijzen.
Een glasverzekering heeft de kosten genomen dus wat is het probleem anders dan door principieel de dealer in een kwaad daglicht te stellen. Wel een erg makkelijk argument hoor.
Maar het geeft duidelijk weer wat RobD al probeerde aan te geven wanneer een dealer door wat voor reden dan ook eenmaal in diskrediet valt. Geen middel wordt geschuwd om het eigen gelijk te halen.

(Het gaat nu niet om jouw specifieke inhoudelijke geval(len) Koen.)

Quote:” als NIEUWE klant is dat nuttige informatie. Als BESTAANDE klant heb je al een (andere) relatie met die dealer : dan beoordeel je dat anders en spelen er andere zaken mee zoals tevredenheid over mechaniekers, geleverde werk, correcte facturen, etc.
»
Dus als een dealer een voor hem verstandige toekomst keuze maakt waarbij hij de rechten van de klant waarborgt moet hij van diezelfde klant een soort ‘doodvonnis’ over zichzelf afroepen. Immers in de beleving van Koen zal er dan geen klant meer bij hem kopen!
Ook voor een nieuwe klant spelen er zaken mee zoals tevredenheid over mechaniekers, geleverde werk, correcte facturen, etc.


Koen antwoordt op 12 juni 2009:

"""Je voelt je op je p.k getrapt vanwege de wijziging in dealerschap."""
😉 Nee, niet echt 😉

"""Maar je beoordeeld hem op het feit dat hij één ding niet heeft willen vertellen. Bedrijfs info hoeft niet altijd meteen naar buiten."""
Niet heeft willen vertellen tegen iemand die voor de 1e keer kwam?
Of vergeten te vertellen ? (O, hebben we je dat niet gezegd dat we eind van het jaar merk Y verkopen ?)

Mag zoiets niet in een revieuw over een bedrijf geschreven worden ?
Is dat emotioneel ? Misschien kan je het onder "emotie" zetten, maar het geeft wel informatie naar toekomstige kopers.
En zij die dit (nieuw dealership) niet belangrijk vinden, blijven er gaan.
Zij die dit wel belangrijk vinden, gaan inderdaad ergens anders. Of bedingen kortingen.
Ik heb die mogelijkheden niet gehad doordat ik het niet wist. Vind ik dat erg ? Nee, want ik ben zeer slecht in het bedingen van kortingen 😉
Maar vermoedelijk had ik inderdaad naar een andere dealer van merk X uitgekeken.
Als NIEUWE klant (ik kan het niet genoeg benadrukken...).



Koen antwoordt op 12 juni 2009:

Van: ®oel
Datum: 12 June 2009 om 14:45

Quote:”Als NIEUWE klant zou ik me "gepakt" voelen…”
»
En is dat ook gebeurd? Uit de reaktie’s kan ik nergens halen dat jij in enige mate écht benadeeld bent.
Wel een heleboel emotie. Moet de Dealer daar nu voor boeten?
----------------------------------------------------------------------------------
Wie spreekt hier over "boeten" ?
Mag het echt niet geschreven worden dat een dealer met een bepaald merk stopt ?
Dat zijn verkopen "anders" zullen zijn : dat spreekt voor zich.
Als je dat "boeten" wil noemen, mij goed. Vind ik wel een beladen woord daarvoor.
Ging het niet eigenlijk over Vervat ? Zij zeggen zelf dat ze ermee stoppen (of verhuizen ?).
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Van: ®oel
Datum: 12 June 2009 om 14:45

Zoals RobD eerder schreef:” De consument wil bepalen hoe en wat een dealer MOET handelen. Algemene voorwaarden lapt men aan hen laars en de rechtbijstand maakt overuren.”
»
En dan vindt Koen: Maar mag ik echt niet / never / nooit op voorhand te weten komen dat hij van merk gaat veranderen ?!?
Daarvoor is de 'nieuwe' media uiterst geschikt : sneller berichten te lezen die je kunnen aanbelangen. Meer informatie verkrijgen dan vroeger
-----------------------------------------------------------------------------------
Is daar iets mis mee, met de snellere informatie ?
Wat heeft de uitspraak van RobD over rechtsbijstand en algemene voorwaarden daar mee te maken ?
Ik zie het verband niet.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Wat een gekl..t met dat gequote op deze site 😉


Koen antwoordt op 12 juni 2009:

Roel schreef ook : """"Dus als een dealer een voor hem verstandige toekomst keuze maakt waarbij hij de rechten van de klant waarborgt moet hij van diezelfde klant een soort ‘doodvonnis’ over zichzelf afroepen. Immers in de beleving van Koen zal er dan geen klant meer bij hem kopen!
------------------------------------------------------------------------------
In mijn beleving zal er dan geen klant meer bij hem kopen ?
Mmmh, toch wel.
Doodvonnis afroepen over hemzelf ? Waarom zou hij dat moeten doen ?
--------------------------------------------------------------------------------
""""Ook voor nieuwe klanten spelen er zaken mee zoals tevredenheid over mechaniekers, geleverde werk, correcte facturen, etc."""
Ja, natuurlijk !
En daar is dus de nieuwe media OOK uiterst geschikt voor (niet alleen de mond-aanmond reklame).
Zoals beoordelingen op websites als deze 😉
(alhoewel dat deze er niet voor geschikt is, als u begrijpt wat ik bedoel) (vrij naar Hr Bommel)


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

Daarvoor is de 'nieuwe' media uiterst geschikt : sneller berichten te lezen die je kunnen aanbelangen. Meer informatie verkrijgen dan vroeger
-----------------------------------------------------------------------------------
Is daar iets mis mee, met de snellere informatie ?
Wat heeft de uitspraak van RobD over rechtsbijstand en algemene voorwaarden daar mee te maken ?
Ik zie het verband niet.

Ik ook niet Koen. Dat heeft te maken dat het één echt los staat van het ander. Snellere info: als het bedrijfsbelang niet geschaad word, waarom niet.
De voorwaarden was eerdere aangehaald i.v.m wat de consument tegenwoordig wil c.q eist aan levering.


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

Niet heeft willen vertellen tegen iemand die voor de 1e keer kwam?
Of vergeten te vertellen ? (O, hebben we je dat niet gezegd dat we eind van het jaar merk Y verkopen ?)
Mag zoiets niet in een revieuw over een bedrijf geschreven worden ?
Is dat emotioneel ? Misschien kan je het onder "emotie" zetten, maar het geeft wel informatie naar toekomstige kopers.
En zij die dit (nieuw dealership) niet belangrijk vinden, blijven er gaan.

En hier zit de kern. Het mag geschreven worden, alleen de manier waarop. Jouw stelling Koen, kan de mening van andere beïnvloeden ook al vinden ze het nieuwe dealerschap niet belangrijk. Maar jouw mening, puur op emoties gebaseerd, kan nadelig werken voor die dealer. Terecht? Ik vind van niet.
Rationeel is er geen reden voor jou om niet meer naar de dealer te gaan: auto is perfect geleverd. Jouw ontevredenheid omtrent de afwikkeling van de ruitbreuk voelt voort uit het feit dat je niet geïnformeerd bent geweest. Met deze attitude ben je bij voorbaat al negatief als je bij de dealer binnenstapt met ruitbreuk. Dat de man in zijn gelijk staat ontgaat je, en de negatieve lading in je is explosiever geworden.
En hoe in godsnaam wil je objectief en rationeel een beoordeling schrijven? Onmogelijk


antwoordt op 12 juni 2009:

Quote:”Wie spreekt hier over "boeten" ?

Quote:” Zij die dit wel belangrijk vinden, gaan inderdaad ergens anders. Of bedingen kortingen.
(…)
Maar vermoedelijk had ik inderdaad naar een andere dealer van merk X uitgekeken.
Als NIEUWE klant (ik kan het niet genoeg benadrukken...).

»
Als dat geen boeten is! Ik kan het niet duidelijker brengen.
En ja, dat mag wel geschreven worden maar laat de dealer daar zelf voor kiezen. Hij is terecht bang voor reactie’s zoals hierboven aangehaald.

Een OMZETDERVING in deze moeilijke tijden IS een beladen wordt. Wie daar nog verwonderlijk over is weet echt niet om wiens belang het gaat. Dealer vallen bij bosjes om.
En dan maakt het niet uit of het over de bakker gaat of een caravandealer ze lopen allebei een ondernemersrisico en proberen dat zo klein mogelijk te houden. Ook de klant is daar bij gebaat.

Ik meen me te herinneren dit gaat over de autodealer van merk X die Y ging verkopen.

Koen schrijft:” Is daar iets mis mee, met de snellere informatie?
Wat heeft de uitspraak van RobD over rechtsbijstand en algemene voorwaarden daar mee te maken ?
Ik zie het verband niet.

»
Het verband zit hem hierin dat RobD aangeeft dat de tegenwoordige “consument bepaald hoe en wat een dealer MOET handelen.”
In jouw geval dus dat jij bepaalt dát en op welke manier(nieuwe media) hij dit had moeten aangeven.

De aanhaling van Rechtsbijstand slaat op de in het vooruitzicht gestelde traject met de voorruitvervanging. Iets wat al een wazig voorbeeld had moeten zijn van een claim die hij ook weer bij de merkdealer kon claimen. Hij was toen nog dealer en zoals gezegd voorruitbreuk valt niet onder garantie.
Nogmaals, het geeft overduidelijk weer wat RobD al probeerde aan te geven wanneer een dealer door wat voor reden dan ook eenmaal in diskrediet valt. Geen middel wordt geschuwd om het eigen gelijk te halen.

Het is mij inmiddels zonneklaar dat het hier gaat om de ca. 1% van de klanten die niet tevreden te krijgen is, wat je ook doet, je doet het nooit goed, nooit!

Getuige de volgende quote:”En dan wil jij mij proberen te overtuigen dat ik ook naar een niet-merkgebonden / merk Y garage mag gaan tijdens de garantie-periode ?
Inderdaad, dat klopt. Dat kan en mag (europese verordening , dacht ik ?).
Maar mij niet gezien : daar begin ik echt niet aan 😉 neenee.

»Nu zijn daar alle beschermingen voor de consument in dit soort gevallen aangebracht en nóg bestaat hier dan achterdocht of weerzin over.
Dit is puur emotioneel en is een puur schadelijk iets wanneer men dit in een review zou toelaten.
Erkend wordt dat het is zoals het is maar met alle macht verzetten tegen…….Daar ben je als dealer mooi klaar mee dan. Een gevecht wat je nooit kan winnen. (als dat al kan) 😉
[imghttp://tbn3.google.com/images?q=tbn:27GrhwIGtlvFaM:http://www.hdci.nl/hierhilversum/wp-content/uploads/2008/06/don-quichot.jpg[/img]


Peter antwoordt op 12 juni 2009:

Beste allemaal,
Ben het met iedereen eens!!!!!
Het volgende: drie jaar terug heb een nieuwe caravan gekocht van het merk x. Hierbij as als extra besteld van 1700 kg. Na twee jaar constateer ik zelf een doorgezakte as. (hoogte tov exemplaar showroom) Veel gezeur bij de dealer, moest blij zijn met vervanging van asrubbers. (300 E ha, ha)
Na weging mijnerzijds (kenteken 1180kg) leeg gewicht 1460 kg incl. mover, airco en res, wiel. Gelukkig had ik bij aankoop een 1700 as besteld en heb ik een goede trekker, anders had ik de miskoop van het jaar door verkoop van de dealer. Mag eea naar buiten worden gebracht?


Theo antwoordt op 12 juni 2009:

@Peter,
Het is me niet duidelijk wat je wilt zeggen.
Zat er een as onder van 1700 kg?
Wat stond op je kentekenbewijs en het typeplaatje?
Wat heeft een goede trekker hiermee van doen?
Hoezo zou je zonder een goede trekker de miskoop van het jaar door verkoop van de dealer hebben gehad? Die relatie snap ik echt niet. Of je hier nu een Fiat Panda of een Volvo XC90 voor zet, de caravan verandert hierdoor niet. Met een Fiat Panda veranderd de caravan zeker niet, want die krijgt hem niet van zijn plaats.
Heb je geen as van 1700 kg gekregen, dan heb je niet gekregen wat je besteld had. Dan moet je daar over in de slag gaan.
Heb je die wel gehad, dan is is er een ander probleem. Dat kan, maar hoeft niet aan de caravan te liggen. Met een totaal leeg gewicht incl. mover etc. van 1460 kg. kun je al snel boven de 1700 kg. komen. Heb je de caravan beladen wel eens gewogen? Op een geijkte schaal bedoel ik, niet met zo'n flut dingetje van Reich.
Dus nog maals de vraag: wat wil je nu zeggen.
Terug naar het thema: Dit is een aardig voorbeeld van mogelijke negatieve aspecten bij een dealer-review: een suggestief verhaal, waar heel veel vraagtekens bij te plaatsen zijn.
Misschien heb je gelijk en heeft de dealer niet geleverd wat hij had moeten leveren. Dat kan ik uit je verhaal niet opmaken. Onderbouw het dus behoorlijk.


Peter antwoordt op 12 juni 2009:

@Theo
Standaard heeft deze caravan een as van 1500 kg. De 1700 kg as is er op mijn initiatief ondergeplaatst. Indien ik dit niet gedaan had.... had ik slechts 40 kg mogen beladen.... Oftewel vrijwel niets mee kunnen nemen en had ik thuis kunnen blijven omdat mijn vrouw zonder haar bagage niet mee wil...

Vervolgens de goede trekauto. Een kenteken gewicht van 1180 kg en een gewicht via de weegbrug van 1460 kg.... Is ook een aardig verschil! Godzijdank kan en mag mijn auto dit trekken.... Anders had ik hierdoor thuis kunnen blijven...


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

Quote: Vervolgens de goede trekauto. Een kenteken gewicht van 1180 kg en een gewicht via de weegbrug van 1460 kg.... Is ook een aardig verschil! Godzijdank kan en mag mijn auto dit trekken.... Anders had ik hierdoor thuis kunnen blijven...

Ik neem aan dat je de verhoogde aslast besteld had mede door de trekauto? M.a.w. je wist dat je dit ging trekken? Wat heeft het verhaal trekauto er mee te maken dan? Heeft niets met de problemen as te maken!


antwoordt op 12 juni 2009:

Zoals eerder gezegd Onze moderators grijpen in wanneer het de spuigaten uitloopt. Dus het is aan jezelf.

Wat zou de miskoop dan zijn? Je zou nog steeds hetzelfde spul hebben. Ik zie het probleem niet.

Wat wel duidelijk wordt is dat wederom een hoop geklaagd wordt met vingerwijzing naar de dealer.
Een eenzijdig verhaal vol subjectieven. Een slechte basis voor een objectieve review. En temeer een bewijs daar vooral op Fora niet mee te beginnen.


Peter antwoordt op 12 juni 2009:

@Robd
Indien mijn auto max 1500 kon/mocht trekken... dan mocht ik met de combinatie de straat niet uit....
Ik heb de as alleen genomen omdat ik dacht dat dit in de toekomst voor een hogere inruilwaarde zou zorgen....

O.T.
Quote van mijn dochter (een van Gaal-fan).... "Zijn zij nou zo dom of ben ik nou zo slim...."


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

@Peter;

Maakt het verhaal een stuk duidelijker, vergeten te vermelden?


T5 antwoordt op 12 juni 2009:

@Pter:

Even uit nieuwsgierigheid: Welke auto van 1160 kilo mag er 1700 kilo trekken?


T5 antwoordt op 12 juni 2009:

@Peter,

Sorry moet 1180 kilo zijn


Theo antwoordt op 12 juni 2009:

@ Peter,
Blijkbaar zit er een 1700 kg as onder je caravan. Wat is je probleem in het kader van dit draadje? Wat heeft een goede of slechte dealer te maken met het de slijtage van je as?
Van een eventuele miskoop snap ik nog steeds niets, zeker niet in relatie tot een goede trekauto.
Je begint te stellen dat je met iedereen eens bent. Dat vraagt toch wel enige lenigheid: in het voorafgaande zijn er totaal verschillende meningen geventileerd. Wat is jouw mening?


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

Als we met een simpele uitleg al zo veel vragen oproepen, hoe kunnen we dan reëel een menig vormen omtrent het gedrag van een dealer? De emoties zullen alleen maar hoger zijn en is objectiviteit verloren.

Iedereen heeft wel een akkefietje met zijn dealer, poitief of negatief. Maar reëel op waarde beoordelen? Zelf ben ik ooit positief verrast na het uitvoeren van een beurt dat de caravan was gewassen en stond te blinken. Service of moet ik dit anders beoordelen? Geen service in de zin van doen we kosteloos, de manuren zijn wel doorberekend. Terecht overigens, lucht happen kan iedereen. Kan ik dit als positief ervaren? Nee, er word iets geleverd waar ik voor betaal, normale deal dus.


Koen antwoordt op 12 juni 2009:

Zeg Roel : verdraai aub mijn woorden niet !

Het volgende heb ik NOOIT op die manier geschreven : """In jouw geval dus dat jij bepaalt dát en op welke manier(nieuwe media) hij dit had moeten aangeven."""
Hier verwissel je gewoon de woorden en de zinnen door elkaar.
Ik heb niet beweert en zal nooit beweren dat een dealer moet melden dat hij stopt met zijn zaak.
Ik schrijf enkel dat het interessant is, als consument / klant, als je zoiets te weten komt via een revieuw op een site.

""""Nu zijn daar alle beschermingen voor de consument in dit soort gevallen aangebracht en nóg bestaat hier dan achterdocht of weerzin over. """
Ik heb al genoeg zever gehad met MERKdealers dat ik echt geen 3e partij er wil bij betrekken.
(ter verduidelijking partij 1 = mijzelf, partij 2 = een alle merken garage, partij 3 = de importeur of iets dgl. van het merk)
Ik hou het partij 1 = mezelf, partij 2 = merkgarage. Al moeilijk genoeg.

""""Een voorruit wordt tegenwoordig vast verlijmd met de carrosserie en maakt daar dan deel van uit. Wanneer in gebruik (na ruim 3000km) de ruit barst/breekt is daar in bijna alle gevallen een externe oorzaak voor aan te wijzen."""
Model voor het eerst gefabriceerd in 1996. En je zegt het zelf : in BIJNA alle gevallen.
Dit had dus voer voor een expert geweest.
Hoelang de auto buiten gebruik ? Wie betaalt de expert ? Heb JIJ het al eens meegemaakt (als consument) dat je aan het lijntje wordt gehouden ? Nou ik wel. Dan mag je nog op een bepaald moment zeggen : goed dàn komt er een expert bij. En dan : o wonder : komt er plots schot in de zaak.

"""Een glasverzekering heeft de kosten genomen dus wat is het probleem anders dan door principieel de dealer in een kwaad daglicht te stellen. Wel een erg makkelijk argument hoor. """
Eigenlijk is de verzekering opgelicht. En dat geeft bij mij een slecht gevoel. Dealer wou het niet bij zijn organisatie claimen. Vermoedelijk waren de banden met merk X al doorgesneden ? Ik wist op dat moment nog niet dat ie ging veranderen. (begin mei= aankoop, 3000km=eind juni, nieuwe vlaggen merk Y = december)

"""Het is mij inmiddels zonneklaar dat het hier gaat om de ca. 1% van de klanten die niet tevreden te krijgen is, wat je ook doet, je doet het nooit goed, nooit! """
Wat een veronderstelling !
Als dat geen emotie is...






Koen antwoordt op 12 juni 2009:

Aan RobD en @Roel :
Trek eens wat tijd uit om op het Skoda forum de revieuws te lezen over de dealers.
Zowel de negatieve als de positieve ervaringen worden geschreven.
Het is een gestructureerd topic dat in de gaten wordt gehouden door de moderators.

En ja Robd : als je caravan netjes gewassen terug wordt afgeleverd, kan je dat als positief vermelden voor die dealer.
Als jij vindt dat het een normale deal is (want je betaalt ervoor), dan zet je het er niet op.
(Ben je zeker dat je ervoor hebt betaald ? Stond het op de factuur ?)


RobD antwoordt op 12 juni 2009:

een vraag nog Koen: Op welk moment wist de dealer zelf dat er een ander vlag kwam wapperen? ooit gevraagd waarom hij overgestapt is?
Is hem het dealerschap ontnomen? Is hij zelf opgestapt?
Van Juni t/m November kan er in dit land veel veranderen, ook dealerschappen.
Nogmaals je reageerd te emotioneel, verplaats, indien mogelijk, je eens in de dealer. Hij staat voor een keus al dan niet gedwongen. Moet een keus maken voor de toekomst en het voortbestaan van zijn bedrijf. Is zijn eerste zorg zijn klanten in te lichten? Of zijn laatste? Nee, het was wel netjes geweest, maar zijn zorg is zijn voortbestaan. Voor hem, zijn personeel, zijn klanten.

PS de ueren van het wassen zijn wel degelijk doorberekend


Koen antwoordt op 12 juni 2009:

Hij heeft me uitgelegd waarom : hij wou een 2e merk van dezelfde groep, maar was dan verplicht om een extra showroom + onderhoudsplaats te bouwen.
Een veel te grote investering. Begrijpelijk dat hij een ander merk opzoekt dat hem wel gunt zijn brood te verdienen.

Dit voorbeeld is in dit topic een eigen leven gaan leiden. Er zijn conclusies getrokken dat ik "kwaad" of "razend" ben op die dealer.
Het tegendeel is waar : ik heb mijn vrouw naar zijn garage geleid om een auto van merk Y te gaan bekijken. De verkoop is om bepaalde redenen niet doorgegaan (info waarom aan mijn vrouw vragen, niet aan mij !). Zij heeft wel enkele keren haar auto (van merk Y) daar laten onderhouden.
Ikzelf ben er niet meer geweest met mijn auto : ik prefereer een garage van het eigen merk (X). (Mag dat Roel ? Of ga je nu weer kwaad worden ?)
Mijn reden daarvoor : indien er bepaalde modificaties moeten gebeuren, is enkel een merkgarage daarvan op de hoogte, niet een alle-merken-garage.
Niet alle modificaties verschijnen in de "nieuwe" en oude media : een (groot) deel wordt uitgevoerd zonder dat je ervan op de hoogte wordt gebracht. Merk-imago moet immers hoog blijven.


Gerard antwoordt op 13 juni 2009:

Ik denk dat een forum van caravandealers er ongeveer zo komt uit zien. Trek zelf uw eigen conclusies.


Theo antwoordt op 13 juni 2009:

Gerard,
Inderdaad. Kijk je naar de inhoud dan zie je stokpaardtjes, frustraties en weinig relevante info.
Gelukkig worden dealers hier niet bij naam genoemd.


Gerard antwoordt op 13 juni 2009:

Ik denk dat een ieder op dit forum net zoveel gelijk heeft als ongelijk. Het is maar net waar je het zwaartepunt legt. Sommigen zijn er tegen, anderen zijn voor. Niks mis mee zou ik zeggen.


antwoordt op 13 juni 2009:

Dan heb je toch iets niet begrepen.


RobD antwoordt op 13 juni 2009:

@ Gerard: start bovenaan, lees en probeer te begrijpen.
@ Theo: Je hebt de kern te pakken


Koen antwoordt op 13 juni 2009:

Nog eens :

Trek eens wat tijd uit om op het Skoda forum de revieuws te lezen over de dealers.
Zowel de negatieve als de positieve ervaringen worden geschreven.
Het is een gestructureerd topic dat in de gaten wordt gehouden door de moderators.

Zo kan het wel.
Of heeft de caravanindustrie iets te verbergen... ?


antwoordt op 13 juni 2009:

@Koen,

Zoals eerder reeds vastgesteld. Dit is een open Forum.
Hier zijn geen moderators.

Wanneer het de spuitgaten uitloopt grijpen Bert en Menno in.

Buiten dat vindt ik het geen goed idee, maar dat is mijn persoonlijke mening, die voor niemand anders hoeft te gelden. De redenen daarvoor zijn hierboven toegelicht. En daar zijn voor en tegenstanders. Logisch. Niet Iedereen benaderd de zaken op dezelfde manier.

Ben jij nog steeds van mening dat het een goed initiatief zou zijn? Prima, maar met alle respect dan heb jij, ondanks dat je deelgenoot ben van de hierboven gevoerde discussie, evenals Gerard, de kern van de zaak gemist of niet begrepen.
Dat is niet erg, helemaal niet. Je moet je ook niet aangevallen voelen. De discussie is ervoor om elkaars standpunt te kunnen beprijpen (mits je dat wil). Niet om boos op elkaar te worden. (Emotie)

Zoals in mijn opvoeding en nu ook die van de kinderen is altijd geleerd dat wanneer je met iemand onvree hebt je dit met de betreffende persoon moet oplossen, dat kan niemand anders voor je doen. Soms is het raadzaam om daar een ouder toezicht op te laten houden wanneer de emotie de boventoon gaat voeren.
Maar ook zonder emotie kunnen er pertinente onwaarheden worden verteld die niemand kan verifiëren en dat is een mindere kant van het verhaal.


Gerard antwoordt op 14 juni 2009:

Vreemde reacties, dat wel. Complimenten trouwens voor de manier waarop Koen zijn kinderen heeft opgevoed. Ik heb het ook zo gedaan.


RobD antwoordt op 14 juni 2009:

Vreemde reactie van Gerard. Iets komt niet aan bij je of je leest (begrijpt) niet goed. Zo ook de reactie op de kinderen van 'Koen' met alle respect aan Roel.


Rico antwoordt op 16 juni 2009:

Nou, de discussie is goed op gang! Was even een paar dagen te druk om op het forum te kijken. Werken, een opleiding volgen (komende zaterdag examen, jippieieieieie!) en nog een privéleven ook. Pfffff!

Afijn, ik ben even door alle reacties gewandeld. De meerderheid is tegen een dealerreview, een aantal mensen zijn voor (waaronder ikzelf). Ik merk wel dat een anatal mensen proberen hun gelijk te krijgen, terwijl het daar niet om gaat. Iedereen heeft immers recht op zijn mening, en iemand kan nou eenmaal voor of tegen zijn. Geen probleem wat mij betreft.

Ik begrijp dat er geen draagvlak is voor een dealer review. Jammer, maar ik leg me uiteraard bij de meerderheid neer.

Dank voor de discussie!

Groetjes,

Rico


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker