Caravantrekker.nl

Mistlamp caravan

F.A.Staal vraagt op 14 juni 2006:

Op mijn Volvo V40 van 2000 zit momenteel een 7 polige steker. Mijn caravan, een Chateau van 2000 heeft een 13 polige steker. momenteel breng ik de verbinding tot stand met een verloop steker van 7 polig naar 13 polig. Om nu de mistlamp van mijn caravan te laten werken zou ik volgens mijn garage een complete nieuwe kabelboom met 13 polige steker moeten laten aanbrengen, kosten ca. € 450,--. Mijn vraag is of dit nu echt alleen maar kan op deze wijze kan of is er een andere (lees goedkopere en goede) manier om dit te realiseren.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 14 juni 2006:

Ik heb recentelijk vanwege de aanschaf van een nwe caravan de 7 polige contactdoos aan mijn auto laten vervangen door een 13 polige Jagercontactdoos. Kosten € 142,--. (incl BTW en relais) Volvo gebruikt blijkbaar gouden contacten en draden.


Marco antwoordt op 14 juni 2006:

Bij mij koste de ombouw van 7- naar 13-polig €125,-. Het grootste deel werd echter bepaald door het trekken van één draad van voor naar achter. De doos kost bijna niks!


Bert antwoordt op 14 juni 2006:

De mistlamp kan (moet) gewoon werken met een 7-polige doos. De C+ aansluiting 54G dient daarvoor gebruikt te worden. Natuurlijk heb je met een 7-polige niet meer de mogeijkheid de koelkast e/o de binnenverlichting te laten functioneren.


Lex M antwoordt op 14 juni 2006:

Het probleem bij het zelf zomaar knutselen zou de elektronica in de auto zijn.
Maar, je kunt het doen zoals Bert aangeeft. Dan je vervalt de 'permanente stroomdraad', want je moet vanaf de plus van het mistachterlicht van de auto een draadje trekken naar pool 2 (54G) van de contactdoos op de auto. Om dat te kunnen doen moet je de 'constante stroomdraad' ontkoppelen.
Als je de 'constante stroomdraad' wilt behouden, zou ik de contactdoos op de auto vervangen door een 13-pool (Jaeger waarschijnlijk, want anders zou je nu niet met een verloop werken). Daar kun je dan zowel het mistachterlicht als de 'constante stroomdraad' op kwijt.
Zie voor details http://www.caravanhandboek.nl bij Stekkers
Ik denk niet dat dit enig probleem geeft.


Lex M antwoordt op 14 juni 2006:

Aanvulling.
Als je het oplost met een 13-polige contactdoos, moet je ook een extra massaverbinding maken.


Jan (marea) antwoordt op 14 juni 2006:

Ik heb het zelf gedaan, de kabelboom laten zitten en weer gebruiken voor de 13 polige. De draden benodigd voor het mistachterlicht en achteruitrijverlichting afgetapt met kabel klemmetjes. heb wel een wisselrelais gemonteerd, voor de mistlamp, die bekrachtigd wordt dmv een draadbrug in de stekker van de aansluitpool van het achterlicht naar de aansluitpool van "herkenning aanhangwagen" Hangt de caravan er nu niet aan werkt het mistachterlicht van de auto, zit de caravan er aan en ik doe de verlichting aan dan wordt het relais bekrachtigd en schakeld om naar het mistachterlicht van de caravan.
Constante stroomdraad heb ik van de accu naar de achterzijde getrokken, gezekerd natuurlijk (4 m2 doorsnede) en geschakeld via een relais van de D+ van de dynamo.
Handige tips betreffende aansluitingen en het gebruik van zekeringen (wel nodig) zijn te vinden op caravanhandboek.nl


Johan antwoordt op 25 juni 2006:

Graag zou ik een reactie geven op het verhaal van de heer F.A Staal. Meneer Staal moet aan de garage houder vragen wat het kost als een monteur dit doet niet een boekhouder.Lijkt nergens op om dit soort prijzen te rekenen.
Ben al meer als 25 jaar garage houder en dit slaat alles. Ik zelf reken voor deze werkzaamheden compleet 110 euro inclusief BTW

F.A Staal


Jaap antwoordt op 25 september 2011:

Beste Johan,

Het zal inmiddels bij jou ook iets meer kosten dan de genoemde 110 euro. Maar waar zit je ergen? Ik zou de aanpassing van 7 naar 13 graag door jou laten doen.
vr.gr. Jaap


Fr@ns antwoordt op 25 september 2011:

Ben zelf slechts Volvo-rijder en heb geen aandelen in het merk. Ook zal ik zeker de soms door Volvo gehanteerde tarieven niet gaan omarmen, wel de redelijke tarieven en goede coulance-regelingen, die je ook vaak aantreft. Wel constateer ik hier een verkeerde voorstelling van zaken.
Wanneer je in een Volvo de originele 7-polige outfit laat vervangen door een originele 13-polige, brandt niet alleen je mistachterlicht, maar je krijgt nog wat meer voor je geld. Ik noem maar wat:
• Twee dikke plusdraden, waarvan één geschakeld
• Twee dikke massadraden
• Een 13-draads kabelboom, waarmee je onder de kofferbakvloer direct de vrije draden 11 en 12 ter beschikking hebt, keurig genummerd en afgeïsoleerd
• Onverkort werking van het lampen defect signalering systeem voor de aanhangwagen.
Dat je alleen maar een mistlamp wilt, tja.. daar is de standaardservice niet op afgestemd en kun je inderdaad veel beter zelf aan de slag. De dealer doet het goed of doet het niet en als alternatief een minimum-optie is mogelijk niet aan hem gevraagd. Zelf zou ik voor een mistlamp ook geen honderden euro’s over hebben 😉


frank antwoordt op 26 september 2011:

Ik heb een mistlamp achterop gezet met afstandbediening vanuit de auto. Stroom komt van de achterlichten caravan. Mistlampen van de auto blijven uit, heb je daar ook geen last van. Kost rond de 40 euro inclusief afstandbediening en batterij.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Maximum snelheid

In Nederland mag je met een caravan nooit sneller rijden dan 90 km/u (op een autosnelweg). In Europa gelden andere maximale snelheden en afwijkende bepalingen.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker