Maurice vraagt op 25 juni 2009:
ik heb een toyota verso 1.8 vvt i, en keuze tussen burstner belcanto 435 (rijklaar 1080kg) of flipper 435 (1010 kg en 10 cm smaller dan belcanto). Merk je hier in praktijk verschil in rijden? De berekeningen geven wel een verschil aan. dit is onze 1e caravan na een vouwwagen. Wellicht ervaringen?
Theo antwoordt op 25 juni 2009:
Natuurlijk merk je verschil. Om te beginnen is de keuze in 2.20 caravans langer dan 4 meter erg beperkt. Wat je wilt is erg persoonlijk.
Je hebt een verschil binnen en je hebt een verschil buiten. Ben je zelf en je partner niet al te groot, dan is binnen met een 2.20 gemakkelijker te volstaan, dan wanneer je lang bent.. Je kunt b.v. toe met een korter bed. Dan hou je meer ruimte over voor andere dingen.
Zelf kunnen wij volstaan met 2.20 buiten en daardoor ook binnen een smallere caravan. (Mijn vrouw en ik zijn niet al te groot uit gevallen.)
Verschil in rijden? Het rijden zelf maakt niet zoveel uit. Naast de breedte hangt dit ook samen met de lengte. Als het enger wordt - smalle straatjes of wegen- is bij de zelfde lengte van de caravan 2.20 gemakkelijker dan 2.30.
Brandstofverbruik is afhankelijk van meerdere factoren, stroomlijn b.v.. Bij eenzelfde stroomlijn zal een 2.20 wat zuiniger zijn dan een 2.30.
Wat het rijden betreft (buiten dus) geef ik persoonlijk zonder meer de voorkeur aan 2.20. Juist vanwege mijn lengte geeft dat alleen maar voordelen, b.v. bij de Franse tolpoortjes.
Wij hebben eenmaal een 2.30 caravan gehad. Die hebben we weer redelijk snel (na 3 jaar) ingeruild.
Ik weet dat de meeste mensen geen enkel probleem hebben met een 2.30 caravan.
Nogmaals wat je wilt is dus erg persoonlijk. Mijn advies zou zijn: bekijk de caravan binnen: wat bevalt je het best. Er zit 70 kg. verschil tussen beide caravans. Wat maakt dat voor de trekkracht van je auto uit? Kan hij de zwaardere gemakkelijk aan of niet? Waar gebruik je hem? Alleen in Nederland of reis je heel Europa rond?
Ger antwoordt op 25 juni 2009:
De eerste combi was een Opel Astra stw. 101 pk cdti met een Hobby 400 KB. De Hobby was 2 mtr breed/4 mtr opbouw. Geen enkel probleem, lag als een blok.
De huidige combi is een Opel Astra 1.7 cdti 101 pk met een Hobby 495 UK, 2,30 breed, 5 mtr opbouw (7,10 vanaf hart koppeling) en een TTM van 1400 kg. En dat merk je, vanzelfsprekend. Het ding is zwaarder, breeder en hoger en dus moet de auto meer werken. En ja.....ik zit aan de grens en moet goed beladen wil ik op een 100-80 verhouding zitten.
Jan@ antwoordt op 25 juni 2009:
Als je een vouwwagen gewend bent maakt het volgens mij voor het gevoel niet veel uit of een caravan 2,20 of 2.30 breed is. Er zijn ook nog smallere caravans ( en bredere). Hoe kompakter op de weg hoe handzamer dat is logisch, maar op de camping wil je weer meer ruimte.
Het is dus een persoonlijke afweging, wat anderen daar ook van vinden. Een paar jaar geleden zijn wij van 2.20 naar 2.30 gegaan.Bovendien was de nieuwe caravan langer.Dat is dan even wennen met bochten e.d. Wij zijn er o.a. mee naar GB geweest, waar de binnenwegen soms supersmal zijn, en dat was geen enkel probleem. Goed kijken en aanpassen. Maar dat geldt altijd.
ChielS antwoordt op 25 juni 2009:
Afegzien van de techniek, verbruik en noem maar op is mijn reactie:
Kijk ook eens naar de gebieden waar de reis naar toe gaat, dit jaar maar ook in de toekomst. Er zijn mensen die alleen naar Frankrijk gaan. Best, maar is de keus regelmatig anders zoals een vakantie in de bergen of Scandinavië, of Schotland, of Ierland of ... of ...
De bestemmingskeuze is ook van groot belang. Om deze reden rijden wij al jaren met de diverse 2,20 mtr caravans rond. Het is echt niet leuk om te moeten steken op hairpin bochten of te passeren op single lane tracks in het noorden van Schotland met een 2,30 mtr of bredere caravan. Elke centimeter kan dan tellen.
Succes met de keuze.
maurice antwoordt op 25 juni 2009:
alvast hartelijk dank voor de nuttige reacties.
vooralsnog staat op de planning frankrijk (zomer) en kust/ardennen in voor en najaar. wellicht volgend jaar italie.
Volgens de autopapieren mag de verso 1300 kg trekken. Beide opties zijn wat dat betreft mogelijk.
ik neem aan dat lengte bed ook bij een 220 nog ca. 2m is?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 juni 2009:
Of je de verschillen in praktijk gaat merken kan ik alleen aangeven als ik de verschillen tussen twee trekkracht rapporten goed bestudeer. Feit is dat een 10 cm bredere caravan (bij gelijke vormgeving) meer luchtweerstand heeft en dat is vooral merkbaar in de hoogste versnelling. 70 kg meer is eigenlijk alleen merkbaar op hellingen en dan vergelijkbaar met een extra persoon in de auto. Daarnaast zorgt 70 kg extra in de caravan wellicht voor een iets oncomfortabeler gedrag van de hele combinatie en uiteindelijk ook voor een iets minder veilige combinatie. Generaliserend gezegd...de marges zijn kleiner. Soms merk je dat soms niet en is eigenlijk niet zo aan te geven.
Bert antwoordt op 26 juni 2009:
Ik ben ruim 1.90 m lang en m'n caravan 2.20 m breed. Ik kan daar prima dwars in slapen.
alex antwoordt op 26 juni 2009:
Wij hebben ook een corolla verso 1.8. Zijn ook van vouwwagen (camplet) naar een caravan (Kip Starline 41 TDB) gegaan. Deze is 230cm breed en 606cm lang. Ik ervaar deze combinatie als prettig. Het breedteverschil tov de vouwwagen vind ik bij het rijden meevallen ook bij rontondes en tolpoortjes. Natuurlijk moet je aan je nieuwe combinatie wennen. Verder is het stap luxer, dat is ook wat waard.
Koos antwoordt op 26 juni 2009:
Het verschil is niet groot. Weet wel dat ook jouw spiegels (zowel de linker als de rechter) bij de 230 wagen 5 cm extra uitgeschoven moeten worden tov de 220 wagen.
Het is dus een kwestie van persoonlijke voorkeur: rijden versus binnenruimte.
Besluit wijs !! (en veel plezier natuurlijk)
peter antwoordt op 26 juni 2009:
zelf rijd ik met een breedte van 2,50. was even wennen,maar tot nog toe is het snel gewend. zje moet met een caravan toch altijd wat vroorzichter rijden dan solo.Bij tolpoortje heb ik geen probleem( rijden in een Esoace) . mijn leus is : als er een vrachtwagen door kan, kan ik er ook door. En als je eenmaal op de camping staat is 2,50 toch wel heel lekker
Theo antwoordt op 26 juni 2009:
@maurice,
De lengte van de bedden is (bij de 2.20 m. caravans die ik ken) inderdaad ongeveer 2 meter.
Bij het zgn. Franse bed (een bed in de lengte) is of het bed of het gangetje ernaast smaller. De 10 cm gaat nu eenmaal ergens ten koste van.
Je kunt overigens niet zonder meer zeggen dat bredere caravans bredere bedden hebben. B.v. de Avento Touristique 445 en 465 zijn 2.19 m. breed en hebben een bed van 1.45 m. breed. Diverse Knaus modellen hebben bredere caravans (2.31 m.) en smallere bedden (1.36 - 1.40 m.), dus waarschijnlijk een bredere gang en toiletruimte.
Peter antwoordt op 26 juni 2009:
Ik ben van een Eriba Touring 2.00 meter naaar een TEC van 2.30 meter gegaan.
't Is even mikken bij de tolpoortjes..😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.