Andreas vraagt op 30 juni 2009:
Vanavond gaat de caravan terug n/r de stalling en over zo'n 3 maanden haal ik 'em weer op. Moet ik voor die 3 mnd. de accu+druppellader er uit halen om 'em thuis op spanning te houden of kan het spul die periode zonder stroom goed overbruggen? Alles is nieuw en de accu staat nu voor de deur "vol" te tanken. Adviezen zijn welkom.
Jan@ antwoordt op 30 juni 2009:
Ik doe dat nooit voor de zomerperiode.Mijn ervaring is dat als ik de caravan ophaal naar ca 2 a 3 maanden de accu ongeveer half leeg is en ruim voldoende power heeft om voor de deur te moveren. In de winter haal ik de hele handel er uiteraard wel uit anders gaat de accu zeker bij vorst naar zijn grootje. Ik ben inmiddels ruim 5 jaar op weg met deze accu en die is nog in goede conditie.
antwoordt op 30 juni 2009:
Gewoon geladen wegzetten. Geen probleem.
Haal een accupool los zodat door eventuele lekstromen de accu niet leeg raakt.
Andreas antwoordt op 30 juni 2009:
Bedankt voor de adviezen. @Roel: maakt het nog wat uit of ik de plus- of minpool los maak?
antwoordt op 30 juni 2009:
Neen, waar je het makkelijkst bij kan misschien.
Jan antwoordt op 30 juni 2009:
Heeft vorst dan geen invloed op het ongewenst ontladen van de accu?
Koos antwoordt op 30 juni 2009:
Altijd de min pool los maken !
Andreas antwoordt op 30 juni 2009:
@Jan: misschien wel, maar ik verwacht geen vorst tussen nu en eind september 😉
antwoordt op 30 juni 2009:
Waarom de min pool Koos?
Hans antwoordt op 30 juni 2009:
Dan loopt er geen stroom meer Roel.
antwoordt op 30 juni 2009:
Speciaal voor jou Hans:
Van: ®oel
Datum: 30 June 2009 om 11:38
Gewoon geladen wegzetten. Geen probleem.
Haal een accupool los zodat door eventuele lekstromen de accu niet leeg raakt..
Zou er dan nog stroom lopen? Denk het niet hé.
Maar ik wil wel graag van koos horen waarom dan die min pool.
Het maakt nl geen z*k uit welke pool je loskoppelt. Je verbreekt daarmee de stroomkring.
Lambert antwoordt op 1 juli 2009:
Net mijn caravan naar de stalling gebracht.
Zoals jullie geadviseerd hebben een pool (min) losgemaakt.
Ben benieuwd hoe dat over twee maanden gaat.
Zoals op school proefondervindelijk vaststellen.
Hans antwoordt op 1 juli 2009:
Roel, ik snap Koos wel
Bij auto's wordt altijd geadviseerd om, als er een pool losgemaakt moet worden, de - pool te nemen omdat de auto practisch compleet van metaal is en er dan geen kortsluiting ontstaat als de + per ongeluk verbonden wordt met het chassis door een vallende schroevendraaier o.i.d.
Dit uiteraard bij de moderne auto's. Heeeeeel lang geleden zat
de + pool aan massa en moest deze onderbroken worden.
In een caravan is alleen de buitenzijde van metaal en aangezien de accu meestal binnen in een bank staat is bovenstaande niet van toepassing en maakt het niet uit welke pool er losgemaakt wordt, zolang de stroomkring maar onderbroken wordt.
Theo antwoordt op 2 juli 2009:
Roel,
Als je de pluspool losmaakt en er ergens in het circuit kortsluiting is, loopt dan de accu toch niet leeg?
Zelf heb ik een vaste schakelaar en zekering tussen de pluspool en de verdere aansluitingen.
antwoordt op 2 juli 2009:
Stroom vloeit er pas bij een gesloten stroomkring.
Dit doe je bij normaal gebruik door het sluiten van een schakelaar waardoor er een lamp oid gaat branden.
Wanneer er ergens een onderbreking is, schakelaar open, zekering door, of een accupool los, kan er geen stroom meer vloeien.
Er word wel eens gezegd dat de -pool los genomen dient te worden omdat op de +pool de 12V spanning staat en op de min niet meer omdat de verbruiker de 12V ‘gebruikt heeft’.
Men vergeet daarbij dat op het moment dat de minpool wordt losgenomen er wel degelijk een spanningspotentieel is van 12 V, gelijk aan die van de +pool. Het maakt daarvoor niet uit welke pool er wordt losgenomen.
Heb je een hoofdschakelaar dan zou je kunnen overwegen helemaal geen pool los te nemen.
Het idee van Hans snijdt natuurlijk wel hout omdat in een auto natuurlijk veel omringend materiaal massasluitend is. Kom je met het los sleutelen van de +pool met je gereedschap tegen een van de massasluitende delen aan ….Caramba!
Koos ziet het daarom wel juist als het om de auto zou gaan. 😉
Edwin antwoordt op 2 juli 2009:
Maak ze allebei los.....probleem opgelost
Theo antwoordt op 2 juli 2009:
Roel,
Stroom vloeit ook als de pluspool met b.v. de aarde wordt verbonden. Dan is er geen gesloten stroomkring.
Wanneer de minpool met de aarde wordt verbonden, vloeit stroom niet.
antwoordt op 2 juli 2009:
Ik zal er om denken als ik na een hulpstart de starkabels op de grond/aarde leg. Het is dan zaak ze niet te lang te laten liggen begrijp ik om niet na de hulpstart zelf met een leeg gelopen accu te worden verrast? 😉
antwoordt op 2 juli 2009:
“Maak ze allebei los.....probleem opgelost”
»
Er is geen probleem. 😉
Jan E antwoordt op 2 juli 2009:
Maar zo creeert men er wel een
Theo antwoordt op 2 juli 2009:
Roel,
Mijn laatste reactie was misschien wat ongelukkig gesteld en meer als vraag bedoeld.
War ik stelde, geldt zeker bij 220 V wisselstroom.
Heeft een accu/batterij altijd nodig dat de stroom er doorheen stroomt?
Piet de Kam antwoordt op 2 juli 2009:
Hallo , Heb inmiddels 7 jaar een mover met gellaccu in 2 verschillende caravans .Nog nooit de accu eruit gehaald of polen losgekoppeld .
De langste tijd dat de caravan in de stalling staat is van half november tot april/mei .Bij thuiskomst na ophalen uit stalling nog nooit een lege accu gehad.
Volgens mij is het dan ook niet nodig om 1 of 2 polen los te koppelen.
Succes piet
Jan@ antwoordt op 2 juli 2009:
Tja wat Piet doet wil ik ook wel. Ik vind die accu maar een zwaar kreng die ik liever in de caravan laat. Of heeft Piet een verwarmde /vorstvrije stalling of heeft hij tot nu toe geluk gehad. Ander doe mij ook zo'n accu.
War vinden de ""techneuten""?
RobD antwoordt op 2 juli 2009:
Als niet techneut: Koop er een.
antwoordt op 2 juli 2009:
Opgewekte energie uit de ‘muur’ komt van de ‘lichtfabriek’.
De fabriek is geaard dmv een aardpen en de muur ook.
Hierdoor is het mogelijk een potentiaal af te laten vloeien. Dit wordt gebruikt als een veiligheid maatregel. Moeder aarde is dan het referentievlak.
De 12V installatie is hierin niet gevaarlijk voor de mens. Het potentiaal verschil is te klein.
Niet gevaarlijk is betrekkelijk want de accu kan wel degelijk gevaarlijke situatie’s opleveren. De noodzaak tot het zekeren van stroomkringen is daarom zeker aanwezig.
Een leuke anekdote is die van een geintje in de werkplaats.
Een leerling monteur die ‘alles wist’ werd eens te grazen genomen door de jongens. Hij werd gewaarschuwd om bij het inbouwen van een accu niet de beide accupolen tegelijkertijd beet te pakken en zeker niet met vochtige handen. Hij schamperde een beetje dat dat wel zou meevallen waarop de monteur hem uitdaagde, kwam met een radiostrip aan en legde die over de twee polen. (met een ongeïsoleerde tang!?!) waarop de strip natuurlijk ging roken en al rap roodgloeiend werd. De leerling stond er ietwat beteuterd naar te kijken en de monteur gaf hem een vochtige lap. “Om je handen af te vegen” zei hij tegen de leerling. Die begreep daar niet veel van maar voelde wel wat aankomen natuurlijk.
De monteur kom hem er niet toe brengen de accupolen met beide handen beet te pakken en er ontstond een kleine worsteling toen ze hem daartoe wat forser wilde bewegen.
De leerling raakte bijna in paniek en er moest ingegrepen worden. Ik pakte de doek, maakte de handen vochtig en greep beide polen vast en vertelde dat hij op school nog maar eens aan de leraar moest vragen hoe dit nu mogelijk was want dan kon hij dat even aan de jongens uitleggen.
Hij heeft verder nog wel een prachtige leertijd bij ons gekend. 😉
Bert.s antwoordt op 2 juli 2009:
®oel heeft wel gelijk!
Er loopt pas stroom als er een gesloten circuit is.
Het maakt dus niet uit welke pool je los haalt.
Koos antwoordt op 6 juli 2009:
Sorry dat ik pas zo laat reageer, was met de sleurhut op pad !
Als er alleen maar een mover op de accu is aangesloten maakt het inderdaad niets uit welke klem (- of +) het eerst los gemaakt wordt.
Maar veel caravans, hebben veel meer accessoires op die zelfde accu aangesloten of staat in elk geval wel ergens weer in verbinding met die zelfde accu, en zit er ook ergens nog wel een draadtje aan het chaciss/onderstel, vaak zit er ook nog (bij caravans zonder aardlek) een aardkabeltje aan het chassis en niet elke caravaner is van zulke zaken op de hoogte, van daar mijn (goede) raad.
O ja, voor ik het vergeet !
Iedereen een hele fijne, en vooral veilige vakantie.
Andreas antwoordt op 7 juli 2009:
@ alle electro-techneuten:
In vervolg op mijn eerdere vraag van 30.6.: Hoe kan ik op een simpele manier die 105 A/h mover-accu ook benutten om een paar bestaande lampjes te laten branden en water- en wc-pomp te laten werken, zodat ik ook eens ergens kan overnachten waar geen 230V aansl. is. Of, als straks in Spanje de stroom weer eens uitvalt, die accu het even kan overnemen, automatisch dan wel door het omzetten v.e. schakelaar. Bij voorbaat dank.
MvO antwoordt op 7 juli 2009:
Op diverse caravansites word hieraan uitgebreid aandacht besteed. Kijk eens bij caravans.net of caravanhandboek.
Theo antwoordt op 7 juli 2009:
@Andreas,
Hiervoor hoef geen electrotechneut te zijn.
Veel merken (o.m. uit de oude Chateau fabriek en de Kip fabriek) hebben een omvormer-lader. Daar is het een kwestie van aansluiten. Heb je accu voor de mover dan is dat al gedaan.
Als dat niet zo is en je wilt geen al te moeilijke veranderingen in het systeem aan brengen, dan is een mogelijkheid op je dissel een stopcontact (hetzelfde als op je auto zit) aan te brengen en dit te verbinden met de accu (constante stroomdraad en nuldraad; de koelkast zo mogelijk daar buiten laten; met een 11 of 13 polige aansluiting kan dat eenvoudig). Via deze weg kun je de accu binnen gebruiken op dezelfde wijze als wanneer de caravan aangekoppeld is.
Janka antwoordt op 7 juli 2009:
Gemakkelijk kun je stellen dat de klemmen er gewoon op kunnen blijven zitten in de stalling. De Kam op 2 juli. Maar... de meeste caravanstallingen hebben in hun regelement staan dat de accuklemmen eraf moeten zijn. Je zult het dus wel moeten in dat geval.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.