Caravantrekker.nl

Hoe hard met de caravan?

Joep vraagt op 20 augustus 2009:

Wij gaan al 11 jaar met de caravan op pad.
Inmiddels met 3 kinderen op de achterbank. Wat mij opvalt is dat vele van jullie verbaasd zijn dat men 100km/h met een caravan rijd en soms harder.
Wij rijden zelf met een Hyundai Santa Fe en een Dethleffs 490 TK erachter op de route du soleil naar Spanje rond de 110km/h. Helling af met 100km/h gaat prima!
Nu vraag ik mij af is dit dan niet verantwoord? De combinatie is heel erg stabiel en de auto kan het makkelijk aan.
Hoe hard rijden jullie met de caravan? En 110km/h over de route du soleil lijkt mij verder een prima snelheid.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

dirk antwoordt op 20 augustus 2009:

Net zo hard als het FINGERSPITZENGEFULL zegt maar helaas is dat de meesten niet gegeven.
We leven in de tijd van boordcomputers etc en velen denken dat je het daar uit kan halen


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 augustus 2009:

Helling af met 100km/h gaat prima! Totdat je net even te veel uitwijkt (een schrikreactie) of je net heel dichtbij ingehaald wordt door een Mercedes Sprinter met hoge snelheid....

110 km/u kan best veilig zijn als je weet dat je kritische snelheid bij tenminste 140 km/u ligt. Heb je dat al eens vastgesteld? Een heb je wel eens een noodstop gemaakt bij 110 km/u? Weet je hoeveel ruimte je nodig hebt om te vertragen? Zo niet, dan is 110 km/u onverantwoord hard en verdienen je kinderen een betere vader!


dirk antwoordt op 20 augustus 2009:

@Joep het is toch niet te geloven dat je na 11 jaar Caravannen nog van een ander moet horen wat verantwoordt en veilig is met de Caravan,het is precies wat Menno ook zegt je schrikt niet meer van vrachtwagens maar van Mercedes Sprinter,Opel en Renault en al die dingen met ladders en bende er op Gas en Zuurstofflessen etc erin en maar 140 en harder rijden.
In Duitsland is al bewezen dat deze dingen de meeste ongelukken veroorzaken en is men al bezig geweest over snelheidslimiet voor dit soort busjes.
Om nog maar niet te spreken van Koerierdiensten want die spannen de kroon


lambert antwoordt op 20 augustus 2009:

Zie ook: snelheid berg af met caravan.


Gilbert antwoordt op 20 augustus 2009:

Kritische snelheid hoef ik niet te weten, ik hou het bij tussen de tachtig en negentig, het is vakantie toch.
het leven is al zo gehaast, dat het niet moet op vakantie, ik heb dan wel geen kinderen meer op de achterbank, maar we twee hondjes en die leven ook graag.


MvO antwoordt op 20 augustus 2009:

Zonder te weten wat de toegelaten maximum massa's voor auto en caravan zijn schat ik dat het treingewicht boeven de 3500kg uitkomt. En volgens een eerder topic op deze site is dan 90kmh de maximaal toegestane snelheid, zowel op de belgische alsook de franse autoroute.


Joop antwoordt op 20 augustus 2009:

Beste Joep,

Wij rijden al meer dan 20 jaar met onze caravan met 110 km
naar zuid Frankrijk. Auto oa. Opel Omega BMW 525TDS Audi
A6 TDI Caravans Chateau Homecar en nu een Kip.Het waren en zijn caravans met een totale lengte van 730 en 1550 kg.
Wij vinden deze snelheid voor deze combinaties zeker verandwoord. Als je bedenkt dat bij 130 alles nog steeds stabiel is, is 110 een mooie snelheid als het verkeer het toelaat. Als ervaren chauffeur voel je wat kan en niet kan.
Groetjes.


Gerard antwoordt op 20 augustus 2009:

Wij rijden bij een afdaling vaak harder (110km/h) dan de helling op. Helling op komt mijn teller vaak niet boven de 90/100km/h. Waar het redelijk vlak is/waar ik het kan halen rijd ik zo rond de 115km/h. Prima snelheid met een hele fijne combinatie.
Mijn combinatie is een Hyundai Tucson met een niet zo grote TEC (420) caravan erachter.


Jan antwoordt op 20 augustus 2009:

@joop zegt: Als ervaren chauffeur voel je wat kan en niet kan.

Helemaal mee eens Joop, maar de meeste caravans zijn gemaakt om max 100 kmpu mee te rijden. Het is maar de vraag hoe stabiel een combinatie blijft onder minder gunstige omstandigheden.
Het is ook een beetje van de kruik gaat te waren todat....
en dat moet nu juist voorkomen worden.


Bert S antwoordt op 20 augustus 2009:

Ik rij met een Defender en een Solifer van 1500 kg: omdat ik vakantie heb en omdat ik het veilig vind rij ik max 90 km/h. Waarom zou ik stressen zoals alledag?


T. Hak antwoordt op 20 augustus 2009:

Combinatie van Joep speelt ook mee in het verhaal. Verder is de aangepaste snelheid van 90 km/u, gekeken naar echte kilometers. Zodoende zit je al snel aan de 100 km/u op de teller, boetevrij!


Marcel antwoordt op 20 augustus 2009:

Wij rijden op de snelweg circa 90 (echte) km/uur. Zowel bergop als bergaf. Ik heb nog nooit uitgeprobeerd wat de kritische snelheid is. Deze ligt in ieder geval boven de 115 km/uur.

Verder zullen we nooit harder rijden van 100 a 105.
Zoals anderen al hebben geschreven: we zijn op vakantie. Het scheelt trouwens ook nog een aardige slok benzine


(Ford Mondeo met Burstner Ventana 1200 kg)


Roger antwoordt op 21 augustus 2009:

Rijdt ongeveer 30 jaar met caravan. Toen ik jong was reed ik voornamelijk s'nachts en met snelheden tot 110 km/h. Nu ik wat ouder en meer verzadigd ben rijdt ik tegen 90km/h. Het voordeel is dat je geen vrachtwagens moet inhalen en die 10 die jou inhalen zal je worst wezen. Het rijdt zoveel rustiger en ontspannen. Wat vroeger in 1 dag gereden werd gaat nu rustig in twee dagen. De meeste ongevallen met caravan gebeuren trouwens op (lichte) afdalingen.


Rob antwoordt op 21 augustus 2009:

Simpel antwoord op de vraag:

Combi toyota avensis 2l diesel met Detlhleffs camper DB510.
50 kilo te zwaar volgens papieren.

Stabiele combinatie bij ongeveer 90 kmh berg op en af. Waarbij ik sommige stukken richting Oostenrijk berg af duidelijk langzamer doe soms zelf 70 kmh.

Volgens jaar met RAV4 automaat 2l benzine. Eens kijken wat er dan gebeurt.

Er is een ander draadje over dit thema waar zinnige stukken op staan mocht je onverhoops te snel bergaf gaan. Ik ben altijd bang dat de caravan gaat drukken en de auto bergaf wil sturen, daarom wil ik dat de auto baas is en blijft ongeacht waar ik rijd. Als dat betekent rustiger aan, dan doe ik dat.

Onder het motto komen we er vandaag niet dan morgen en meestal morgen en btw vakantie!!!!!!


Rijk Broekhuis antwoordt op 21 augustus 2009:

Ik ben de afgelopen jaren 3x naar Zuid-Frankrijk gereden.
Mijn caravan weegt beladen ca. 800 kg en mijn 2 ltr. Renault Scenic 1400 kg. Ik rijd op de Franse tolwegen altijd zeer ontspannen 110-120 km/uur. Dit is met deze kruissnelheid een zeer veilige snelheid en je hebt het gevoel dat je nog een beetje doorrijdt. 90 Km/uur vind ik zeker op de tolwegen een zeer onveilige snelheid aangezien je met een slakkegang dan vrachtwagens moet inhalen. Met 110/120 km kun je als de gang erinzit met een gerust hart inhalen. Helling af met ca. 100 km/uur. Een noodstop maken met 90 km/uur is net zo link als met 110 km/uur naar mijn mening. Onze rijdagen zijn altijd op dinsdag/woensdag wanneer er weinig vakantieverkeer is op de wegen en lekker door kunt rijden!


Tijs antwoordt op 21 augustus 2009:

Ik heb een stabiele combinatie (S-Max diesel met Hobby van bijna 1.600 kg er achter) maar ik ga niet boven de 100 km/u tenzij incidenteel bij inhalen bij goed weer / zicht. En dat is op de vlakke Autobahn van Osnabrück naar Flensburg (weinig hoogteverschil dus). Zodra het echt gaat glooien ga ik met max. 90 km/u naar beneden.

Bij de echte bergen moet je natuurlijk niet naar je teller kijken maar naar het karakter van de weg en daar je "snel"heid op aanpassen.

Wat een onzin trouwens dat je met 90 km/u een gevaar op de weg zou zijn. Ik heb met deze snelheid vele honderden kilometers over de Deense en Zweedse snelwegen gereden. Mij zien ze echt wel: wat wil je anders met zo'n verlichte witte vlag van 2.30 x 2.65 m. achter je. En inhalen? Of ik geef even wat gas bij tijdens het inhalen en zak daarna weer terug naar de uitgangssnelheid. Of ik neem even wat gas terug als ik even niet kan / mag inhalen.

En dan is er nog zoiets als het weer. Afgelopen zomer een heel stuk langs de kust gereden met een fikse wind (vooral veel windstoten) pal van rechts. Dan ga ik max. 80 km/u. Die 90 of 100 had ik ook wel gehaald maar wat heb je dan nog aan marge? Ik zag wel combi's langskomen die harder gingen, maar die gingen al aardig heen en weer. Gevaarlijk die 80 km/u? Nee, met dat weer heeft de rest van het verkeer ook wel gevoeld dat het waait en verwacht dan ook niet dat je 150 km/u met je caravan rijdt.

Zet ik nu mijn geloofwaardigheid als caravanrijder op het spel of houd ik gewoon rekening met mijn gezin en mijn medeweggebruikers? Ik dacht het laatste.

En Rijk, ga eens een slipcursus volgen. Daar leren ze je dat er tussen remmen met 30 km/u en 50 km/u een wereld van verschil zit. En dan heb je het nog niet eens over een combi van gemiddeld 3.500 kg. Ja, een noodstop met 90 wil je liever ook niet, maar is altijd nog beter dan met 110.


Gerard antwoordt op 21 augustus 2009:

Wat ik ook al zei Rijk wij rijden ook rond de 115km/h op de franse snelwegen.
Mijn combinatie is echt heel erg stabiel, Hyundai Tucson is een goede caravantrekker en zeker voor mijn niet zo grote caravan (Tec 420).
Wij rijden heen op zondag en maandag richting Zuid-Frankrijk/Spanje en dan kun je zeker die snelheden wel halen van 115km/h. Het is dan namelijk heerlijk rustig op de weg.
Ook de terugweg op donderdag en vrijdag kunnen wij die snelheden altijd halen, ook fijne dagen om te rijden, zeker voor de terugweg!
Helling af dan komt je teller zo op 110km/h (soms zelfs wat hoger nog). De caravan zal dan best iets slingeren, maar absoluut geen gevaar.
Heerlijk deze snelheden, wij gaan elke combinatie voorbij en ik vind met hogere snelheden het een stuk fijner rijden.


Andreas-NL antwoordt op 21 augustus 2009:

@Gerard: "helling af 110 km/u, soms iets hoger. De caravan zal dan best iets slingeren, maar absoluut geen gevaar". Wanneer is het volgens jou dan wèl een gevaar? Als de c/van middelmatig of misschien wel heftig begint te slingeren? Dan pas? Sorry, maar volgens mij speel je met vuur. Je hebt immers niks meer over en op deze manier vraag je om moeilijk-heden.


Reinold antwoordt op 21 augustus 2009:

Voor mij/ons is het uitgangspunt: caravan erachter, de vakantie begint. Lekker cruisen met 90-95 km/uur en de snelheidsbeperkingen bergafwaarts in acht nemen. Staat er niks - zoals bij een afdaling van een paar procent -, dan is 80 km/uur mooi; staat er 70 op de borden - zoals regelmatig op de grote routes door Frankrijk -, dan gewoon 70 aanhouden. Waarom risico's nemen? En ik weet niet of het snelle rijders opgevallen is, maar kijk eens om je heen als je voor een péage staat. Dan zie ik auto's met caravans een paar plekken voor me staan, terwijl ze me eerder met 110 km/uur voorbijgestoven zijn. Goh, dan ben je na een hele dag rijden een kwartiertje, twintig minuten eerder op de camping. Gefeliciteerd! Ook niet onbelangrijk: er is een aanzienlijk verschil in brandstofverbruik tussen 90/95 of 110 km/uur. Als je, zoals wij, duizenden kilometers met caravan per vakantie rijdt, kan het voordeel aardig oplopen.


Gerard antwoordt op 21 augustus 2009:

Wie zegt dat voor mij de vakantie niet begint nadat ik de voordeur dicht heb gedaan.
Voor mij begint dan de vakantie ook hoor, ik heb alleen geen zin om met een slakke tempo te gaan rijden.
Of het maar een half uurtje scheelt maakt mij verder niets uit, ik vind het persoonlijk fijner om rond de 115km/h te rijden.
Overigens je bent echt niet een kwartier/ half uurtje eerder, ik denk zelf wel een uur of 2 uur eerder.
En dat je dan toevallig op een parkeerplaats een auto-caravan combinatie tegenkomt die eerder je voorbij heeft gereden met 110km/h zegt niets. Misschien staat men er al wel een half uur of misschien stoppen ze wel vaker.
En Andreas dan ligt de caravan maar in de berm, de caravan is al 17 jaar oud, dus veel waard is de caravan ook niet meer. Ha-ha.
Iedereen rijd met eigen tempo wat zij/hij het fijnst vind rijden.
De 1 vind het al onverantwoord als je harder dan 90km/h rijd, de ander vind het gewoon nog verantwoord als je 120km/h rijd.
Bij mij staat de teller vaak op 120km/h, maar de werkelijke snelheid is dan ook minder (115km/h ongeveer).


Hans. antwoordt op 21 augustus 2009:

@ Gerard:
"En Andreas dan ligt de caravan maar in de berm, de caravan is al 17 jaar oud, dus veel waard is de caravan ook niet meer. Ha-ha."

Ja. Of op de andere weghelft met een kettingbotsing als gevolg. Wil jij daar de veroorzaker van zijn ?

Kun jij a.u.b. in het vervolg aangeven wanneer jij met deze combinatie de weg op gaat ? Blijven wij nog even thuis.


Mickel antwoordt op 21 augustus 2009:

@ Hans:

"Kun jij a.u.b. in het vervolg aangeven wanneer jij met deze combinatie de weg op gaat ? Blijven wij nog even thuis."

80% van de ongevallen met een caravan zijn een gevolg van zachte/slechte banden (en niet de snelheid). Bij controle van caravans aan de Duitse grens bleek meer dan 50% over zachte/slechte banden te beschikken. Met de regel die jij hanteert zou je dus nooit weg kunnen.


Hans antwoordt op 21 augustus 2009:

Beste Mickel.

Kun je mij dan misschien vertellen welke regel ik hanteer ?


Bert antwoordt op 21 augustus 2009:

Met stijgende verbazing volg ik dit draadje. Let wel, ik ben echt niet heiliger dan de paus (hoewel...), rij wanneer het kan lekker door op de snelwegen, 110 ofzo en soms ook wel eens wat harder. Mijn combinatie (groene sterren) is stabiel, een uitwijkmanoeuvre - elandproef - heb ik eenmaal moeten uitvoeren bij 105 op de teller en dat ging goed. Je kunt stellen dat ik een ruime ervaring heb met heel veel combinaties van onze cursisten, maar één ding weet ik heel erg zeker. Heuvelaf moet je je inhouden want je speelt met vuur. De opmerking van Gerard: Helling af dan komt je teller zo op 110km/h (soms zelfs wat hoger nog). De caravan zal dan best iets slingeren, maar absoluut geen gevaar. slaat wat dat betreft de spijker precies naast z'n kop, ongelooflijk hoe stom kun je zijn. Natuurlijk is het niet zo dat je indien je harder bergaf rijdt dan 70 of 80 het beslist fout gaat. Dat is een glijdende schaal. Ook hangt het af van de combinatie, de omstandigheden, en in- en externe factoren. Maar die laatste met name heb je niet in de hand, maar daar ben je wel toe verplicht om die te kunnen pareren, mochten die zich voordoen! Ja, ik word soms ingehaald op Ardense afdalingen terwijl ik 90 op de teller rij - geconcentreerd. En ik hou dan mijn hart vast omdat ik gewoon zie dat het echt de grens is, er hoeft niets te gebeuren.... De betreffende piloot? Die is zich van geen risico bewust, er gebeurt toch niks??!!

@Mickel. Kun je eens aangeven waar je de wijsheid van die ongevallenpercentages vandaan haalt? Ongevallen als gevolg van instabiliteit en dus slingeren worden imho voor 100% veroorzaakt door te hoge snelheid i.c.m. overbelading, verkeerde belading, foutieve te lage autobandenspanning en een manke gewichtsverhouding. Zeker niet als gevolg van verkeerde caravanbandenspanning. Maar dat weet ik ook niet te staven hoor met 'wetenschappelijk' onderzoek. 😉


b antwoordt op 21 augustus 2009:

om het gedarg van de caravan wat meer aan te kunnen voelen moet je wel even de stabilisator uitschakelen dan voel je wat een caravan doet,
met stabilisator weet je dit amper, ja het gaat nog wel goed, tot het ineens niet meer goed gaat.
auto gewicht en caravan gewicht zeggen niet alles belading, wind, spoorvorming zeggen ook heel erg veel


Mickel antwoordt op 21 augustus 2009:

@ Hans:

De regel dat je pas op stap gaat als de 'risico' combinaties niet op de weg zitten.

@ Bert:

Dat is niet zo moeilijk, even googelen en zie daar. Deze link gaat over ongevallen in de Oostenrijkse bergen:
http://www.vkblog.nl/bericht/212199/Berg_je_voor_caravanrijders
en de volgende twee over keuringen aan de grens:
http://www.nu.nl/algemeen/2035568/veel-banden-caravans-niet-in-orde.html
http://frontpage.fok.nl/nieuws/55744

In één van de berichten wordt zelfs gemeld dat slechts bij één van de 95 gekeurde caravans de banden in orde waren. Als ik dan mag kiezen kom ik liever een combinatie tegen die wat hard rijdt (dat zie je en kun je rekening mee houden) dan een combinatie waarbij de banden niet in orde zijn (dat zie je niet en kun je geen rekening mee houden). In het eerste geval wordt ik gepasseerd en is het 'risico' snel verdwenen, in het tweede geval kan ik er km's lang achter zitten en is het 'risico' evenzo lang aanwezig.


Robbert antwoordt op 21 augustus 2009:

Snelheid op zichzelf zegt mij niet zoveel over veiligheid. Gaat mij om een combinatie van factoren. Is je auto groot genoeg voor caravan, hoe ben je beladen? (links en rechts gelijke asdruk, juiste kogeldruk en totaalgewicht in orde), banden in orde inclusief bandenspanning etc. Als dat allemaal op groen staat kan je best wat harder dan 90 per uur. Met onze 1500 kg zware Laguna III Estate met 150 pk diesel en Fendt Saphir 450 QB rij ik in alle stabiliteit 110 per uur op de cruise control.


Robbert antwoordt op 21 augustus 2009:

En nog als toevoeging, uiteraard lenen de omstandigheden op de weg (drukte, overzichtelijkheid en kwaliteit asfalt) zich ook om even harder te rijden dan 90. Bergaf hou ik het veelal tussen de 90 en de 100, lekker op de motor afremmen.


Michiel antwoordt op 21 augustus 2009:

@Mickel:

"In één van de berichten wordt zelfs gemeld dat slechts bij één van de 95 gekeurde caravans de banden in orde waren."

Wat iets anders is dan beweren dat 95 van de 96 ongelukken daardoor veroorzaakt worden.

MV


Gerard antwoordt op 21 augustus 2009:

@Hans het was meer als een grap bedoeld hoor over dat de caravan anders maar in de berm beland.
Maar ik vertrek altijd op een zondag, dus dan weet u dat u zondag niet moet vertrekken volgende zomer.
Dan is het nog rustiger op de weg op zondag en kan ik misschien nog wel hogere snelheden halen, nee hoor!
Wanneer het zelf goed aanvoelt is het totaal geen probleem om 120km/h te rijden (op teller, werkelijkheid is dan 115km/h).
Ik zie soms auto-caravan combinaties al half slingeren van 90km/h, dan vind ik eerder onverantwoord!


mannus antwoordt op 21 augustus 2009:

net terug uit rome t5 175 pk caravan fendt 540 gemiddelde snelheid 108 km per uur berg af met 110 berg op ook 110 dus het kan wel maar vergelijk geen appels met peren


Johan antwoordt op 21 augustus 2009:

Eraren chaffeurs zijn we allemaal wel denk ik. Ervaren caravanners na een aantal jaren een 2 a 3000km per jaar rijden ook. In de zin van door kunnen rijden. Vanuit het zeilen zeggen ze wel eens: "voor de wind drijft een bos stroo ook". Ervaren in de zin van een noodstop, plotselinge veranderingen, remmende voorliggers, harde windstoten, regen, technische problemen, etc etc, schat ik onze ervaring toch wat lager in. Een noodstop met een auto solo is echt anders dan met caravan. Enige jaren gelden met onze camper een noodstop moeten maken. Camper woog een 3300kg.
Dat is wel even wat anders dan een auto van een 1500kg, dat kan ik je vertellen.
Mijn grens voor de auto met caravan ligt zo om en nabij de 90 a 95km/u(GPS). Met de auto en vouwwagen lag deze enige jaren gelden op een 110km/h.
En eigenlijk hoop ik dat we geen klapband, plotselinge pech, oid, of zoals enige jaren geleden; opeens de motor van een oudere volkswagenbus voor ons de hele rijbaan in een zeer dikke witte rook zet. Waardoor we echt slechts een paar meter voor ons uit konden kijken. Dit bij een snelheid van een 100km/u. We reden daar gelukkig solo achter.
Daarbij geld ook nog eens dat ik het vakantie vind en dan is een 90 a 95 km/h een lekkere snelheid.
Maar al die beweringen dat de auto en caravan zo lekker rijden bij 110/120/130 zal wel zo zijn. Onze auto met leeggewicht van een 1500kg, en de caravan van een 1300kg kunnen ook 110-120 prima aan. Dat heb ik ook ervaren het afgelopen jaar. Maar dat is wat anders dan bij die snelheid alles onder controle hebben.
Johan


dirk antwoordt op 21 augustus 2009:

@johan eindelijk een verstandig mens, hoop dat de fabeltjeskrant nu stop gezet wordt.


Ron antwoordt op 22 augustus 2009:

Ik rijd zelf met caravan altijd rond de 90km/h. Vlakke wegen, helling op en helling af altijd rond de 90km/h. Rijd prima en vind het heerlijk om een beetje in een constante snelheid te rijden.
Ik let dan weer net iets minder op mijn belading. De ene keer is de kogeldruk 90kg, de andere keer 55kg. Ook heb ik mijn caravan al 5 jaar niet meer laten controleren, terwijl dit volgens mij om het jaar moet?!
Nu staat onze 15 jaar oude caravan wel bij de dealer voor een onderhoudsbeurt, dus volgende zomer is in ieder geval mijn caravan weer helemaal in orde, al denk ik persoonlijk dat de caravan nog steeds prima functioneerde zonder dat ik hem 5 jaar niet heb laten onderhouden. Maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.


Ed Peeters antwoordt op 22 augustus 2009:

Een standpunt, dat ik nog niet gelezen heb, dus vooruit dan maar (met excuus aan dirk):
Ik let eigenlijk nooit op mijn snelheid wanneer ik een caravan trek. Het is (vaak) een Ssangyong Musso 2,9 TDI Aut.; rijklaar bijna 2 ton en mag 2800 kg. trekken. De caravan is (vaak) een Bürstner Ventana, 1350 kg. beladen.
Het gevaar van deze auto is, dat je eigenlijk niet voelt, dat er iets achter hangt. De duidelijk aanwezige spiegels zorgen er gelukkig voor dat ik het mij bewust blijf.

Bepalend voor mijn snelheid is uitsluitend de verkeerssituatie. Dat is dus het karakter van de weg en het overig aanwezige verkeer. Dat zijn VA's en daar blijf ik meestal tussen zitten. Met voldoende afstand en signalerend, wanneer er weer eens iemand tussen moet. Wanneer ik VA's wil passeren, zijn dat er vaak zeven achter elkaar en dan moet ik mijn snelheid wel in de gaten houden (als mijn partner het al niet doet) want dan kom ik wel eens boven de 120 km/h.
Helling op moet ik wel eens een keuze maken wat de rijstrook betreft. VA's gaan daar vaak veel langzamer dan ik kan. Bij vier rijstroken blijf ik op de tweede; bij drie rijstroken kies ik meestal voor het blijven hangen tussen de VA's omdat de solo-auto's helling op vaak veel verschillende snelheden aanhouden en dus de twee binnenste 'nodig' hebben.
Helling af? Een prettige snelheid en dat is vaak onder de 90. Veel VA's halen mij dan weer vaak in.
Wanneer ik vrij spel heb -'s nachts bijvoorbeeld- gaat de CC aan. Even onder de 100 i.v.m het brandstofverbruik (en omdat er een vervelende resonantie in de motor zit bij 105). Sinds ik een TT heb, weet ik dat mijn snelheidsmeter in die buurt 7 km/h te veel aanwijst.

@Webmasters: Jullie berekeningen voor deze combinatie kloppen weer eens uitstekend: Solo voor deze auto 149 km/u. Het boekje zegt 154 en mijn snelheidsmeter 156. Maar volgens de TT moet daar 7 vanaf en dat is . . . Bingo!
En voor de combinatie een top van 126. Klopt ook, denk ik.
Het kleine verschil tussen die twee topsnelheden is overigens een bevestiging van mijn bewering, dat je nauwelijks voelt dat er wat achter hangt.

@sommigen in dit draadje: de (kinetische) energie die in je auto + car. is opgeslagen gaat kwadratsich omhoog met de snelheid. Het verschil tussen 110 en 90 is dus + 50% !

@topicstarter: kinderschedels zijn gelukkig wat elastischer dan die van volwassenen. Ik weet dat van een van mijn broers, die in de opleiding tot chirurg op een EHBO heeft gewerkt. Hij heeft in die tijd de stelling geponeerd, dat zijn kinderen (desondanks) nooit op een brommer mochten rijden. En die stelling ook hun hele puber-tijd volgehouden.

Ed.


Harry antwoordt op 22 augustus 2009:

Wij hebben een aantal jaren een vouwwagen gehad, totdat we tegen de vangrail aankwamen.
Met vouwwagen is vaak nog meer risico dan met de caravan. Met vouwwagen heb je het gevoel dat het makkelijk kan, dus wij reden vaak met gemak 130km/h. Wij hebben toen een ernstig ongeluk gehad. Vouwwagen begon te scharen en wew gingen echt van de meest linkerrijstrook naar de vluchtstrook en dat even door en uiteindelijk tegen vangrailaangekomen. Van de auto en vouwwagen was niets meer over, vakantie voorbij.
Dat jaar erna niet op vakantie geweest en hebben wij een caravan gekocht om die zomer daarop mee op vakantie te gaan.
Nu gaan wij alweer 3 jaar met de caravan op pad en vinden de caravan ideaal.
Een caravan voel je toch meer achter de auto en let je ook meer op je snelheid, wij rijden over de route du soleil altijd rond de 100km/h en helling af vaak iets rustiger. Heerlijke snelheid en nog nooit problemen gehad.


Marian antwoordt op 22 augustus 2009:

Wij reden met onze vouwwagen 110km/h en dat vonden wij de max. snelheid. Vouwwagens hebben toch niet hele brede/grote banden. Wij werden toch nog een paar keer door auto-caravan combinaties ingehaald. Er zijn dus toch nog een aantal die harder rijden dan 110km/h met de caravan.


Rob antwoordt op 24 augustus 2009:

Als je meer dan 100 km/h rijd op 's herenwegen (NL) dan rijd je toch al te snel.

Ik zie hier 130, 100 en 110 genoemt worden. Waar mag dat?

Ik weet dat je in NL 90 mag, in Duitsland 80 en met keuring en stikker 100. In Oostenrijk netjes 80. Ik hou me snelheid op 90 en rij dan eigenlijk te hard, maar wel met overig verkeer mee....

Verder geen ervaring in andere landen, maar rijden jullie dan standaard te hard of houden jullie je liever aan de geldende snelheid? Of net als ik meerijden met overig verkeer....


Rijk Broekhuis antwoordt op 24 augustus 2009:

Kan me ook helemaal vinden in de opmerkingen dat je gewoon lekker met het verkeer mee moet rijden. In Frankrijk mag je inderdaad met een auto/caravan combinatie 130 km/uur rijden op de tolwegen. Of dit veilig is bij klapband/noodstops is natuurlijk altijd de vraag. Als je met 90 km een klapband krijgt en ze klappen bij je achterop is dit ook een groot risico.
Het gaat me ook niet om het feit om een uurtje eerder thuis te zijn; deze combinatie rijdt gewoon fantastisch met 110 km/uur. Tevens heb je dan ook nog het gevoel dat je vooruit komt wanneer je 1100 km moet rijden. LPG verbruik is misschien wel wat hoger dan bij 90 km/uur, echter het is vakantie en dan maken een paar tientjes extra ook niet uit op een tank. Persoonlijk vind ik 90 km op de tolwegen ook een slaapverwekkende snelheid als je rechttoe rechtaan rijdt.

Caravan is altijd goed in balans en de banden zijn op goede druk. Caravan na 19 jaar laten controleren en alles was nog in orde. Met een caravan van 1100 kg zal ik waarschijnlijk ook niet deze snelheid kunnen halen en pas mijn snelheid natuurlijk wel aan de weersomstandigheden of verkeersdrukte aan.

Ik wil mezelf ook geen ervaren caravanrijder noemen maar ik neem zeker geen onverantwoorde risisco's. Een caravantraining wil ik in de toekomst ook zeker gaan volgen om eens met de neus op de feiten gedrukt te worden.


@Eric antwoordt op 24 augustus 2009:

Van: Rob
Datum: 24 August 2009 om 15:15

Ik zie hier 130, 100 en 110 genoemt worden. Waar mag dat?


In Belgie en Frankrijk bijvoorbeeld.
Beiden wel onder voorwaarden overigens.
Zie:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php


RobD antwoordt op 24 augustus 2009:

Quote: Helling af met 100km/h gaat prima!
Nu vraag ik mij af is dit dan niet verantwoord? De combinatie is heel erg stabiel en de auto kan het makkelijk aan.

100km/h berg af, en de auto kan het makkelijk aan? Niets ongewoons, maar zoals je zelf al vraagt: het is onverantwoord!
Doe het eens op een leeg stuk weg, achter je niemand, en trap eens vol op de ho-ijzers. Stabiel? Alleen al voor de puinhoop in de caravan na deze noodstop wil je dit niet proberen, laat staan om een aanrijding te vermijden. Enig idee hoe veel langer de remweg word, helling af?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 augustus 2009:

Er is een groot verschil tussen 'gedoseerd' hard remmen en remmen tijdens een schrikreactie. In dat laatste geval trap je gelijk (automatisch) hard op de rem. Tien tegen één dat de caravan remmen dan blokkeren. De remwerking van de caravan is dan gering. Tijdens 'gedoceerd' hard remmen is de kans veel groter dat de caravan net niet blokkeert en dus nog behoorlijk remt.
Het zal je dus in praktijk behoorlijk tegenvallen om van 110 km/u te vertragen naar bijvoorbeeld 70 km/u en zeker in vergelijking tussen 90 km/u naar 70 km/u.
Ik zou haast zeggen zoals RobD aangaf probeer het eens uit. Maar dan wel op een 5% helling naar beneden plotseling zo hard mogelijk remmen bij 110 km/u zodat de wielen gaan blokkeren.

En dan nogmaals:
Je kan niet zo eenvoudig beoordelen of een combinatie goed ligt. Als die namelijk niet slingert zegt dat niets over de mate van demping die je hebt. Die demping heb je nodig voor het geval je onverwacht bijvoorbeeld een stuurbeweging maakt of wind vat op de caravan krijgt. Je kan best rijden met een caravan met heel weinig demping (of zelfs een negatieve demping) zolang er niets bijzonders gebeurd. Voor het gevoel ligt de combinatie als een blok en rijdt het prima...Ook berg af.

Ga eens naar http://www.towingstabilitystudies.co.uk/towing/caravansnake.html en voer alleen de snelheid op. Je ziet dat het prima gaat..... zelfs als de demping negatief wordt. Pas als je een kleine stuurbeweging maakt (swerve) gaat het mis.

Neem van mij aan (en Bert) dat iedereen die hier aangeeft snelheden van 110 en meer te rijden (ook helling af) met vuur speelt. Het is alleen jammer dat (te veel) mensen dat niet geloven en niet willen luisteren naar het advies van experts op dit dit gebied .Ja sorry....wij hebben echt meer kennis en ervaring in het rijden met caravans dan de meeste andere mensen😉


Rene antwoordt op 24 augustus 2009:

Met aandacht alle reactie,s gelezen.
Natuurlijk zijn er wettelijke max.snelheden( per land ook nog verschillend).
Natuurlijk heeft het te maken met je cobmbinatie.
ook met de banden (evt.Stikstof)en kogerdruk.
Ik rij solo 40.000 km per jaar dus kan spreken over rijervaring.
Al 22 jaar met caravan bijna altijd in Frankrijk (gem. 3000 KM per jaar)
Maar ik heb vakantie.
Zet de cruise control op 90 KM, berg op en af kan de combinatie dit aan (sterke diesel).
Door 90 km per uur heb ik meer reactie tijd en hoef dus minder strak in de auto te zitten.
Minder in te halen dus kan wat meer om mij heen kijken.
En dit jaar met auto met boordcomputer geschrokken wat het verschil is wat betreft het brandstof gebruik.
Daar kan je met verschil 90 en 100/110 km per uur op een rit naar frankrijk lekker met je gezin van gaan uit eten.
Iedereen moet doen wat hem of haar het beste is, maar ik rijd om deze redenen 90 per uur.
Ik zie de rest wel voorbij rijden, even zwaaien lijkt mij leuk


T. Hak antwoordt op 25 augustus 2009:

Menno, wat bedoel je met (negatieve) demping?


MD antwoordt op 25 augustus 2009:

Dit draadje is gestart door iemand die met een caravan al 11 jaar een bepaalde rijstijl heeft en dat gaat al 11 jaar goed. In de diverse reacties wordt er door een aantal mensen op gereageerd in de trant van "onverantwoord en ik kan het weten, want ik heb meer kennis en ervaring". Nu vraag ik me af waar die mensen hun kennis en ervaring op baseren. Gaat het dan om het aantal jaren en/of km's en bij hoeveel jaren/km's beschik je dan over genoeg kennis en ervaring? Weten zij dan exact wat de kritische snelheid is van hun combinatie en hoe hebben ze dat dan vastgesteld? Of heb je alleen veel kennis en ervaring als je niet harder dan b.v. 90 km/u rijdt? Heeft de starter van dit draadje dan de afgelopen 11 jaar puur geluk gehad en wanneer gaat dat geluk dan over in kennis en ervaring?

Zelf ga ik al 35 jaar met de caravan op stap en mijn snelheid ligt dan rond de 80/90. Die snelheid is niet gebaseerd op kennis en ervaring maar op het standpunt (zoals bij velen): het is vakantie en waarom zou ik me haasten. Ervaring heb ik opgedaan in de beginperiode, als ik toen gepasseerd werd door een vrachtwagen dan moest ik vaak alle zeilen bijzetten om netjes op de weg te blijven. Intussen is er zoveel verbeterd (zowel aan de auto als de caravan) dat ik het niet eens meer merk als ik ingehaald wordt door een vrachtwagen. Ergo, van de ervaring uit de beginperiode zal niet veel meer over zijn.

PS. Het is een bekend feit dat autobestuurders met een anti-slipcursus vaker bij ongevallen t.g.v. gladheid betrokken zijn dan bestuurders zonder zo'n cursus. Volgens de deskundigen denken mensen met zo'n cursus het allemaal wel te weten (kennis en ervaring).


RobD antwoordt op 25 augustus 2009:

Er zijn al heel wat discussies gevoerd over het al dan niet rijden met meer als 100km/h. Zovele voorstanders als tegenstanders.
Ook ik trap (s'nachts) rond de 120 km/h en af en toe een beetje meer. Ook helling op. Maar wel als de verkeerssituatie het toelaat. Echter, helling af, hoe gering ook, vind ik 80km/h ruim voldoende. Zelfs met een 2200kg zware auto is flink afremmen hellinkje af, al behoorlijk lang, laat staan een noodstop waarbij de c/van remmen blokkeren en de c/van een eigen wil krijgt. Bij blokkerende c/van remmen moet de auto ook het gewicht van de c/van gaan afremmen want deze glijd gewoon door. Een auto word niet gebouwd om iets te trekken, laat staan om (gem) 1300kg extra af te remmen.


antwoordt op 25 augustus 2009:

Menno, wat bedoel je met (negatieve) demping?
»
Met permissie,
Negatieve demping staat voor het zichzelf versterken van de slingering wanneer deze uiteindelijk optreed.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 augustus 2009:

Negatieve demping: De slingerbeweging houd dan niet vanzelf meer op maar wordt juist versterkt.

@MD
Ik neem aan dat je o.a. mij aanspreekt waar het gaat om kennis en ervaring. Bert en ik zijn professioneel met ons vak bezig. Wij caravnnen niet 3000 km per jaar verdeeld over 4 dagen maar zijn daar 365 dagen per jaar mee bezig. Wij hebben een groot netwerk van collega deskundigen. Wij lezen (wetenschappelijke) literatuur die betrekking heeft op caravannen. En uiteraard hebben wij zelf ruime ervaring (honderd duizenden kilometers!) met veel verschillende combinaties in het rijden onder vele diverse omstandigheden. Opleiding...ja ik ben ooit afgestudeerd aan de technische universiteit twente.


Rob antwoordt op 25 augustus 2009:

Aha,

Caravans zijn niet gemaakt voor snelheden boven de 100 km/u.
Verzekeringen kunnen moeilijk doen indien de schade het gevolg is van snelheden boven 100 km/u.

Dat risico wil ik niet lopen...
In Belgie en Frankrijk zijn voorwaarden gesteld aan de "top"snelheid. Volgens mij zit je met 90kmh en meerijden met vrachtverkeer op een heel veilige weg naar je vakantiebestemming....

Ik ben absoluut niet overtuigd door anderen om hiervan af te wijken!


antwoordt op 25 augustus 2009:

Opleiding...ja ik ben ooit afgestudeerd aan de technische universiteit twente.
»
Gefeliciteerd, en in welk vakgebied? 😉


MD antwoordt op 25 augustus 2009:

@ Menno: Niet in het bijzonder, er zijn er meer, zowel in dit draadje als in andere. Het gaat mij (in alle eerlijkheid) meer om de vraag in het algemeen, waar baseert men het op dat 100 km/u nog kan en 110 niet meer. Moet ik ervaring dan vertalen in "ik heb m'n combinatie bij die snelheid total loss gereden". Er is ook een reactie die zegt "110 mag als je weet dat 140 je kritische snelheid is". Moet ik dat dan weer vertalen in "90 mag als 120 je kritische snelheid is". Ik weet m'n kritische snelheid niet, hoe hard mag ik dan? Naar mijn mening is het allemaal nogal generaliserend en ik kan me goed voorstellen dat er combinaties rondrijden die nooit boven de 100 km/u komen en een groter risico vormen dan andere met 110 km/u. Tot nu toe blijft 'kennis en ervaring' een loze kreet waar ik weinig mee kan.

Oh ja, ik heb het niet over opleiding gehad en dat zegt op zich ook niet alles, een bekend gezegde is: "Bij de timmerman thuis klemt de voordeur".


antwoordt op 25 augustus 2009:

Er is geen vaste kritische snelheid.
Voor elke combinatie en in elke andere situatie kan deze kritische snelheid variëren. Er is geen absolute ‘veilige’ snelheid.
De ervaring in het rijden met combinatie’s zorgt ervoor dat er sneller probleemsituatie’s worden herkend en snel daarnaar wordt gehandeld.
Het herkennen is daarin bepalend. Wanneer de boel uit de ban springt is er met alle ervaring geen houden meer aan.

Een goed zeiler heeft bij windstil weer net zo’n snel schip als de mindere zeiler. Het verschil zit hem in het gebruik van de wind.
Hetzelfde bij het caravannen. Het gaat erom of je probleemsituatie’s de baas kan blijven. Dat geldt voor het rijden en remmen maar ook manoeuvreren (ook nauwe straatjes en drukke steden), bergrijden en een incidentele slingering bedwingen.
Vindt je dat eng dan schort er nog wat aan de ervaring misschien.
Rij je al 40 jaar en ben je nog nooit in de problemen gekomen.
Dan mag je misschien wel van ervaring spreken maar alleen in de situatie dat het allemaal goed ging en daar heb je niet veel aan als het een keer anders gaat.
Na 40 jaar ‘ervaring’ voor het eerst de bergen in beloofd ook niet veel goeds en zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.

Dit draadje werd gestart met de vraag hoe hard men rijdt.
Gesuggereerd wordt dat 110km/u over de Route du Soleil wel kan.
Die 110km/u kan bij een afdaling redelijk benauwd worden zoniet om te zeggen dat dat niet lang goed kan gaan.
Mijn ervaring heeft me geleerd dat er dan situatie’s voorkomen die ik mijn gezin niet wil aandoen. Een keertje niet opletten en het gaat wel fout. Het fout gaan gebeurd meestal bij het inhalen bergaf van een VA wanneer je er bijna voorbij ben. De kopwind van de VA geeft de caravan een zijdelingse zet die door de verminderde stabiliteit bergaf niet meer kan worden gedempt. Verleidelijk is om dan toch nog even door te trekken want dan ben je de VA voorbij. Beter is om meteen fors te remmen voor het behoud van een schadevrije combinatie. Dan maar niet inhalen.
Diepe spoorvorming bergaf geeft ook leuke effecten, en wederom flink remmen.
Is er dan wel een veilige snelheid in alle situatie’s? Eigenlijk niet. Ook met 80 km/u bergaf kan het benauwd worden. Beter gaat het met 110 km/u bergop. De stabiliteit is daarbij een stuk beter. Zelfs 130 km/u hoeft daarbij nog geen enkel probleem te vormen. (Als dat al vol te houden is natuurlijk). Daarbij dient de stelregel snelheid bergop = snelheid bergaf of in de zelfde versnelling bergaf als bergop natuurlijk wel losgelaten te worden.

Wat is verantwoord? Dat ligt niet aan een stabiele combinatie of dat de auto het makkelijk aankan. Verantwoord is waar je je zelf het beste bij voelt. Gaat het je te snel, rem en rij dan minder snel.
Gaat het je niet snel genoeg met 130 km/u (ook bergaf) vraag je dan eens serieus af of een vliegreis niet beter voor je is.
Weet je het niet of rij je altijd met zweet in de handen, volg een cursus bij Bert en Menno. Zij hebben de meeste antwoorden voor elke situatie.


MD antwoordt op 25 augustus 2009:

@ Roel: Populair gezegd "Ik snap er de ballen van" en ik blijf met meer vragen dan antwoorden zitten. Jij stelt o.a.:

1. Voor elke combinatie en in elke andere situatie kan deze kritische snelheid variëren. Er is geen absolute ‘veilige’ snelheid.

Ben ik het volkomen mee eens, maar waarom iemand dan afraden 110 km/u te rijden als het al 11 jaar goed gaat. Misschien moet degene die zoiets stelt z'n normen wel bijstellen en is zo iemand in de tijd blijven hangen.

2. Mijn ervaring heeft me geleerd dat er dan situatie’s voorkomen die ik mijn gezin niet wil aandoen. Een keertje niet opletten en het gaat wel fout.

Over welke situaties heb je het dan en kan het niet fout gaan bij 80 km/u?

3. Dan mag je misschien wel van ervaring spreken maar alleen in de situatie dat het allemaal goed ging en daar heb je niet veel aan als het een keer anders gaat.

Ook daar ben ik het volkomen mee eens en geeft de waarde van het begrip 'kennis en ervaring' goed weer.


antwoordt op 25 augustus 2009:

Misschien moet degene die zoiets stelt z'n normen wel bijstellen en is zo iemand in de tijd blijven hangen.
»
Wie? De adviseur of de bestuurder?
Voor zover over een afraden kan worden gesproken geldt dat 110 km/u bergaf niet tot de verstandigste dingen behoort.
Er staan niet voor niets vaak bordjes die anders aangeven.


Over welke situaties heb je het dan en kan het niet fout gaan bij 80 km/u?
»
Iets verder lezend geef ik een voorbeeld van inhalen van VA en spoorvorming.
Daarna stel ik dat 80 km/u ook geen garantie is voor een probleemloze reis.
Zo onduidelijke schrijf ik toch niet? 😉


MD antwoordt op 25 augustus 2009:

@ Roel: je schrijft wel duidelijk, maar je springt van de hak op de tak, verliest de context en het topic uit het oog en haalt er van alles bij (nu zijn er ineens borden met 70 erop) om je gelijk te halen. Wat mij betreft is de discussie gesloten.


antwoordt op 25 augustus 2009:

Da’s makkelijk. Krijg je een beetje tegengas laat je het gelijk afweten.

Jouw eerste bijdrage stond vol met vragen.
Kennis en ervaring zegt je niets en een opleiding betekend bij jou ook niet veel.

Met mijn bijdrage (on topic!) poog ik een aantal antwoorden op jouw vragen te formuleren.
Ik heb meer op deze site geschreven en daar heeft het weinig aan de duidelijkheid ontbroken. Over het algemeen meen ik in staat te zijn het plaatje soms pijnlijk duidelijk over te krijgen. Daar kan niet iedereen tegen.
Ik beweer ook helemaal niet het gelijk te hebben en wil het ook helemaal niet krijgen. Maar zaken eens vanuit een ander daglicht beschouwen werkt vaak zeer verhelderend hoe confronterend ook.
Een ieder kan daar zijn voordeel mee doen, verplicht is het echter niet.
Ik vind niet dat het verdien op deze manier door jou afgezeken te worden maar ook daar zullen de meningen natuurlijk over verdeeld blijven. 😉


RobD antwoordt op 25 augustus 2009:

Hoe was het ook alweer? Hakken in het zand?

@MD. Lees je stukje van 12.05h eens. Je snapt er de ballen niet van, maar bent het wel met alles eens.

Volgens Wikepedia:"Ervaring is kennis hebben van de gebruikelijke gang van zaken, verkregen door observatie en betrokkenheid bij bepaalde processen of toestanden. Het begrip "ervaring" is haast synoniem met "inzicht", "know how" en "weten". Een persoon met een aanzienlijk ervaring op een bepaald gebied wordt wel een "expert" genoemd, en zijn ervaring "expertise".
Nergens word het woord routine genoemd. En daar schuilt het gevaar nu net. Dit is ook wat Roel probeert te verduidelijken, iedere meter op een openbare weg is telkens weer anders, hoe ervaren we ook zijn. En iedere meter zullen we ons moeten aanpassen. Routine vermoord alertheid. Stomweg denken: "ik reed hier verleden jaar ook 100km/h" is de ergste kortzichtigheid die er is.
Ervaring in het rijden met één combinatie geeft geen recht om je een ervaren rijder te noemen. Mijn inziens komt er meer bij kijken, maar zonder de routine.


Jan antwoordt op 25 augustus 2009:

Roel verduidelijkt helemaal niets. Hij probeert met wat bij elkaar gegoogelde pogingen zijn gelijk te halen en maakt anderen de verwijten over wat hij zelf niet kan laten 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 augustus 2009:

Je kan inderdaad niet stellen (zoals Roel ook aangeeft) dat 110 onveilig en 80 km/u altijd veilig is. Maar heel veel mensen zijn zelf niet instaat te bepalen welke snelheid veilig is. Daarom doet de overheid dat voor ons. En gelukkig gaat het al 11 jaar goed, en hoogst waarschijnlijk gaat het nog wel 11 jaar goed, maar daarmee is niet gezegd dat je verantwoord bezig bent. Tenzij je accepteert dat je eens in de 20 jaar een klapper maakt 😉

Uit de vraagstelling van Joep maak ik op dat hij zich afvraagt of hij verantwoord bezig is. Door die vraag te stellen concludeer ik dat ondanks zijn 11 jaar ervaring (maar is dat veel??) hij niet exact weet wat de gevaren zijn. En dan zeg ik generaliserend dat 110 hard is en 100 naar beneden erg hard is.


Ed Peeters antwoordt op 25 augustus 2009:

@Menno

TUT: Bestuurskunde?

Relevante faculteit voor caravantrekkers. 😉


Joep antwoordt op 26 augustus 2009:

Bedankt voor de reacties.
Ik heb het idee dat 110 km/h gewoon een hele goede en veilige snelheid is en helling af met 100km/h is ook veilig.


Jozef antwoordt op 26 augustus 2009:

net terug van mijn vakantie (wat was t weer mooi)
dit jaar maar 1x in de file gestaan door wat later bleek toen we erlangs reden een geschaarde caravan .
het was een niet steile korte afdaling ik weet natuurlijk niet de reden waarom hij was geschaard maar ik kan me er iets bij voorstelen.
zelf rijd ik max 100 op de teller is op de tomtom 94 en bergaf gaan er zeker 10 tot 15 kmh vanaf.


Rob antwoordt op 26 augustus 2009:

@ Joep: een idee of zeker weten....


antwoordt op 26 augustus 2009:

Menno schrijft: Uit de vraagstelling van Joep maak ik op dat hij zich afvraagt of hij verantwoord bezig is. Door die vraag te stellen concludeer ik dat ondanks zijn 11 jaar ervaring (maar is dat veel??) hij niet exact weet wat de gevaren zijn.
»
Ik heb het idee dat je niet nog gelegenheid krijgt hem dat in een cursus nog bij te brengen. 😉


Jan antwoordt op 26 augustus 2009:

Sommigen doen in één jaar meer ervaring op dan anderen in een mensenleven. Het is maar waar je voor openstaat.


Robbert antwoordt op 26 augustus 2009:

Das een mooie Jan, eentje om te onthouden 😉

Ergens in dit draadje las ik dat je 80 mag in Oostenrijk, volgens mij mag je daar 100 mits caravan max beladen lichter is dan ledige gewicht van het trekkende voertuig, de auto dus.


GG antwoordt op 26 augustus 2009:

Met verbazing heb ik deze hele topic doorgespit! Ongeloofelijk dat iedereen z'n gelijk wil hebben. En ongeloofelijk dat iedereen het voor een ander beter weet! Toegegeven, onderweg kom je weleens een maniak met sleurhut tegen waarbij je je afvraagt hoe lang het nog duurt totdat je hem weer tegenkomt ... in de berm. Die mensen heb je overal, maar ik denk dat ieder weldenkend mens, zeker met kinderen op de bank, weet, of tenminste realiseerd waar hij/zij mee bezig is. Omdat iedere combinatie anders is als de ander kun je niet voor iemand anders bepalen of hij te hard rijd. Misschien zijn deze wel gegrond op eigen ervaring (eigen combinatie) of misschien wel uit eigen, verborgen, angst!
Ook ik rijd - op de autobaan 😉 - ook eigenlijk altijd harder als 100km/h, afhankelijk van de verkeerssituatie. Dit jaar bleef de meter steken tussen de 110km/h en de 120 km/h. Hellinkje af tussen de 90km/h en de 100km/h. Gewoon laten gaan en aanvoelen wat er achter je gebeurt. Voel je dat je eigenlijk te hard gaat gewoon bijremmen. En voordat we weer beginnen met "ik heb vakantie dus ik hobbel lekker met 80km/h ..." Ieder z'n keus. Ik heb ook vakantie en geniet al als ik de oprit afrij, alleen als ik aan het rijden ben dan moet ik wel het gevoel hebben dat het een beetje vooruit gaat. En nee ... ik rij geen 1000km op een dag, gewoon op m'n gemak. Geregeld stoppen zodat de kids lekker kunnen ravotten en zo tuffen we dan zon 600 a 700km per dag ... dus met andere woorden, niet alijd proberen je gelijk te halen, je probeert andere mensen jouw mening op te dringen en da's nou toch zo zonde ...


Jan antwoordt op 26 augustus 2009:

Misschien kunnen we iets in dit draadje met een aloud spreekwoord als
voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast...
(en de caravannner die zonder brokken weer thuis wil komen😉


antwoordt op 26 augustus 2009:

Iedereen heeft zijn eigen gelijk. Verwar dit niet met een gelijk proberen te halen.
Er is niets mis met hoge snelheden. Men dient zich dan wel te realiseren dat de kans dat het fout gaat groter wordt. Dat is een feit en niemand zijn gelijk.
Een berghellinkje af met snelheden boven de 100km/u blijft een hachelijke zaak, hoe je het ook wendt of keert.
De wetgever heeft gemeend een max. snelheid te bepalen waarbij veiligheidsgrenzen normaal gesproken niet in beeld komt. Een gemiddeld beeld in Europa laat dat variëren van 90-110 km/u. Met uitschieters van 80- en 130km/u waarbij de eerste wat vaker voorkomt.

Het is misschien wel een beetje naïef te denken dat iedereen wel weet of realiseert waar hij/zij mee bezig is.
Ware dat zo dan zou je veel minder ‘bermtoeristen’ tegenkomen die even tevoren nog laagvliegend voorbij kwamen. Blijkbaar konden zij niet zo goed inschatten of zij wel of niet te hard reden.

Beter weten? Ja, ik denk met zekerheid dat er hier mensen zijn die weten waar zij het over hebben. Bert en Menno bijvoorbeeld. Of dat nu ervaring is en dat zij er dagelijks professioneel mee bezig zijn maakt een boel verschil. In ieder geval vertellen zij geen onzin. En zo zijn er wel meer die hun gezond verstand wél gebruiken.

Wat echt ongelooflijk is, is dat men hier een vraag stelt over een discutabel rijgedrag waar een genuanceerd commentaar op volgt en welgemeende adviezen en dat men dan gemakshalve stelt dat het verder wel goed zit en bovendien dat het ook veilig is.

Gewoon laten gaan en aanvoelen wat er achter je gebeurt. Voel je dat je eigenlijk te hard gaat gewoon bijremmen.
»
Ja dat is ook een manier. Jouw goed recht om dat zo te doen. Je kan je daar ook bij voorstellen dat wanneer de kids op de achterbank opeens “veel aandacht nodig hebben” en je mist even het ‘aanvoelen’ waardoor je te laat kan ingrijpen dat je ook een bermtoerist in spé bent. Kunnen de kids er wel gelijk even uit om te ravotten natuurlijk, maar dat zal de bedoeling niet zijn wel?
Ieder zijn keus, daar heb je helemaal gelijk in, maar sommigen verdienen het om even uit onwetendheid gehaald te worden.
Dat gaat niet om het gelijk krijgen want meestal heeft men daar toch geen oren naar want dat betekend een aanpassing van een gedrag wat ze misschien al 11 jaar zonder problemen zo doen.
Geen vuiltje aan de lucht toch?

“En dat commentaar op het forum? Ach joh, die willen allemaal hun gelijk halen, niks van aantrekken”. 😉 😉 😉


Jan antwoordt op 26 augustus 2009:

Goed zo Roel, hou het maar bij "hoop doet leven" 😉


Klaas antwoordt op 26 augustus 2009:

Roel, het is in jouw verhaal wel steeds van ALS dit ALS dat.
Zo kan er vanalles gebeuren. Als ik 80km/h rijd haalt er een auto-caravan combinatie mij in die harder rijdt waardoor veel combinaties mij zullen inhalen en daardoor juist onveilig op de weg ben en er zo een ongelukje kan gebeuren.
Iedereen rijdt op een andere manier.
Zelf blijven wij altijd rond de 100km/h rijden. Fijne snelheid. Helling af iets rustiger aan.


Fred antwoordt op 27 augustus 2009:

Ik heb dit forum steeds gevolgd.
Ik wilde niet reageren, omdat ik weet dat ik dan toch gelijk commentaar zou krijgen.
Nu ga ik toch maar eens reageren.
Zelf rijden wij rond de 120km/h met een goede, stabiele combinatie. Bandendruk, kogeldruk, verlichting, etc kijk ik altijd goed na voordat wij vertrekken.
Helling af meestal tussen de 100 en 110km/h. Helling af van 4/5% of zelfs nog meer meestal iets rustiger.
Ook voor mij begint de vakantie nadat ik de deur heb dicht gedaan.
Rijden met de caravan rond de 90km/h zou ik verschrikkelijk vinden, je wilt ook het gevoel hebben dat je vooruit komt. Vooral als je weet dat je naar Spanje dik 1400km moet rijden.
En ja wij rijden vaak de eerste dag met de caravan 1000km, zodat wij al een heel eind zijn. Tussendoor stoppen we regelmatig, zeker met 4 kinderen van de leeftijd 3, 6, 8 en 11 jaar oud. Wij hebben altijd een overnachtingscamping op ons lijstje staan en dat is 1000km van ons vandaan. We proberen deze camping te halen, maar als ik moe ben stop ik eerder. Ook weleens gehad dat wij nog verder zijn gereden dan die 1000km.
Het is maar net hoe je op dat moment voelt.
Joep als jij met die snelheden verder nooit slingert of iets dergelijks ben je gewoon verantwoordelijk bezig.
Blijf gewoon je eigen tempo rijden wat jij fijn vind, in jouw geval dus 115km/h.
De 1 rijdt met de caravan 80km/h en de ander rijd 120km/h met de caravan.
Ik rijd nu al 13 jaar met de caravan en heb eigenlijk altijd de snelheid van 120km/h gereden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 augustus 2009:

Ik ben bang dat ik het antwoord op de volgende vraag al weet.

Op veel plaatsen op de Route du Sollei gelden bij afdalingen een maximum snelheid van 70 km/u. Rijden jullie ook met snelheden van 90 of 100 km/u dergelijke hellingen af?


Rob antwoordt op 27 augustus 2009:

@ Robbert: Je hebt gelijk, 100. Maar zoals geschreven rij ik dat niet. Soms ook niet haalbaar... 😉


RobD antwoordt op 27 augustus 2009:

Een open deur Menno, vraagsteller is zo "blind".


GG antwoordt op 27 augustus 2009:

@oel
zoals ik al aangaf las ik met veel verbazing en ongeloof deze topic en m'n vingers jeukten om te reageren (terwijl ik eingelijk wel wist dat ik dat beter niet kon doen omdat de reactie toch wel weer gewogen wordt en er een reactie op volgt). Maar goed!
Desalniettemin vindt ik van mijzelf dat ik verantwoord op reis ga. Vroeger (da's nog niet zo lang geleden 😉 ) was het altijd zo om zsm op plaats van bestemming te zijn. In 1 ruk de hele autoroute du soleil afjakkeren want de vakantie begint pas als de tent staat. Wijsheid komt met de jaren zeggen ze, en misschien is dit idd zo. Dus, zoals al gezegd, de vakantie begint als we de deuren van de auto dichtdoen thuis, lekker relaxed op vakantie met voldoende stops. Maar toch, als we dan rijden dat moet ik wel het gevoel hebben dat het een beetje vooruit gaat, maar dat is natuurlijk weer ieders persoonlijke ervaring. Dus ergens rond de 110km/h is een prachtige snelheid (als het verkeer het toelaat). Je moet je combinatie natuurlijk wel "een beetje kennen". Ik weet wat m'n auto kan +/- 60.000km per jaar. Natuurlijk is het met caravan erachter anders maar het helpt wel. En als ik de tests hier op de site mag geloven (en dat doe ik) verdient mijn combinatie 5 groene sterren. Dit bevestigd dat de combinatie goed bij elkaar past maar ja, je hebt altijd nog die ene factor, diegene die het stuur vasthoudt.

@Menno
Als ik zo'n bordje tegekom op de snelweg die de max. aangeeft voor een caravan dan zijn we altijd superallert. Met 110km/h gaan we dan zeker niet naar beneden, of het daadwerkelijk de 70km/h is die aangegeven is, verschilt van situatie tot situatie maar na het spotten van zo'n bordje laten we het gehele zaakje lekker rustig uitrollen tot zo'n 80kmh - 85km/h voordat we echt naar beneden gaan, dus al je echt dit antwoord "al wist" dan ben je echt helderziende. Waarschijnlijk verwachtte je iets anders en dan noem je volgens mij zo iemand bevooroordeeld 😉
Live and let live zullen we maar zeggen ... ieder zijn waarheid en ik hoop echt jullie nooit tegen te komen in de berm. Iedereen "behouden vaart" !


Jos antwoordt op 27 augustus 2009:

Wij rijden altijd rond de 100km/h. Afdalingen iets rustiger. Gelukkig zijn de afdalingen op de route du soleil niet zo heel steil.
Ik zie dat Gerard ook een aantal keer heeft gereageerd op dit forum. Bent u toevallig zondag 12 Juli gaan rijden richting het zuiden? Ik heb namelijk het idee dat ik dat ik uw combinatie een (paar) keer mij voorbij zag gaan. Er zijn natuurlijk wel meer combinatie's die hetzelfde zijn, maar het viel mij op dat die aardig door reed met de caravan en ook nog eens dezelfde combinatie als u.
Het zal wel niet zo zijn, maar toch, ben even benieuwd.


RobD antwoordt op 27 augustus 2009:

Quote: "maar ja, je hebt altijd nog die ene factor, diegene die het stuur vasthoudt".

Was het maar die ene factor, die was nog wel bij te schaven in ontwikkeling, opleiding en handelen. De externe factoren zijn juist die, die het meeste gevaar meebrengen. En zolang we ons niet bewust zijn dat deze per gereden meter veranderen, zijn we een gevaar op de weg.


antwoordt op 27 augustus 2009:

Wat is dat toch dat men niet wil reageren uit angst commentaar te krijgen? Bang voor een gezonde inhoudelijk discussie? Niet sterk genoeg in de eigen standpunten om ze te kunnen verdedigen?
Kom op mensen, speak up, je gaat er niet dood van. En er is niets mis met commentaar krijgen, daar ga je van nadenken en wie weet wordt je er wel wijzer van.

Desalniettemin vindt ik van mijzelf dat ik verantwoord op reis ga.
»
En dat is een heel groot goed. Moest je op reis met het zweet in de handen (en andere plaatsen) dan ga je niet echt op vakantie wel?

Wijsheid komt met de jaren zeggen ze, en misschien is dit idd zo
»
Dat kan je alleen beamen wanneer de wijsheid is gearriveerd helaas. En dat geld (nog) niet voor iedereen. Dat zal altijd zo blijven. En als de jongeren (ook van geest) weer eens voorbij vliegen zal er altijd met grijze hoofden worden geschud. 😉


GG antwoordt op 27 augustus 2009:

@RobD
dus is het wel die ene factor die het stuur vasthoudt die zich ervan bewust moet zijn waar hij/zij mee bezig is 😉

@Roel,
het heeft niets te maken met "bang zijn voor commentaar ...", van de meeste reacties wordt je niet echt "wijzer", ze hebben als enig doel om het eigen gelijk door te drukken zonder stil te staan bij de mening van een ander

Maar goed, dit soort discussies zijn al eindeloos als je ze mondeling moet voeren, dus per toetsenbord zijn ze al helemaal niet te voeren. Ik heb mijn mening gedeeld en daar laat ik het nu dan bij ... eenieder nog veel discussievreugde en bij een volgende rit zal ik uitkijken naar schuddende grijze hoofden en zal ik even toeteren 😉


Rob antwoordt op 27 augustus 2009:

Rekening houdend met combinatie en externe factoren, leeftijd en ervaring...

Conclusie: Fijne vakantie! Misschien voor sommigen volgend jaar en zonder ongelukken....

Ga goed verzekerd op reis en ken je risico´s.. Dan kan iedereen voor zichzelf beslissen hoe snel het moet gaan, toch?

Niemand rijd doelbewust op een ongeluk af, anders is het geen ongeluk...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 augustus 2009:

Ik verbaas me er altijd over dat ik op hellingen naar beneden ingehaald wordt door caravanners als ik me (niet eens altijd voor 100%) aan de plaatselijk geldende maximale snelheid houd van veelal 70 km/u. Dat zijn dan vast een aantal lezers hier op forum 😉
Ik ben echt niet Roomser dan de Paus maar die maxima staan er omdat op die plaatsen veel ongelukken met caravans gebeuren. En denk nu niet dat ongelukken alleen gebeuren met 'slechte' combinaties. Uit onderzoek en analyse van ongelukken blijkt namelijk dat er geen significantie kenmerken zijn te vinden ten aanzien van de combinatie. Dus ook bij combinaties die normaal als een blok op de weg liggen is de kans op een fataal ongeluk even groot.

Is het dan normaal om 25% harder te rijden dan toegestaan is? Volgens mij krijg je bij 65 km/u in de bebouwde kom of bij 150 km/u op de snelweg toch een flinke bekeuring en wordt dit gedrag als redelijk asociaal gezien. Wat is dan het verschil tussen 95 km/u rijden terwijl 70 maar is toegestaan? Het doet me denken aan bestuurders die menen na het drinken van een aantal glazen bier nog best goed te kunnen rijden, het ging toch altijd goed tot nog toe.....


RobD antwoordt op 27 augustus 2009:

Ik wil Joep wel eens naar beneden zien komen met zijn 'verantwoorde' snelheid vanaf de Wiesensteig. In de A8 München Stuttgart. 2 baans, flauwe bochten dus ideaal voor zijn 'optreden' en als afsluiter een noodstop t.h.v het dorpje Gosbach. Mits hij dan nog overeind staat.


Joep antwoordt op 27 augustus 2009:

Dat zal vast wel goed gaan hoor RobD.
Wij hoeven die route nooit te rijden, ook niet als wij naar Italie gaan. Wij zijn 1 keer naar Italie geweest en zijn toen gereden via Frankfurt- Neurenberg- Munchen. Ging prima, maar dit is al een aantal jaar geleden en toen hadden wij nog een andere auto ervoor. Helling op ging toen iets moeizamer. Ook zijn daar de hellingen steiler. Ook zijn er in Duitsland veel meer wegwerkzaamheden, waardoor je vaak die snelheden nog geeneens kunt halen.
Ik heb het over Frankrijk dat ik daar makkelijk de 110/115km/h haal en dat dit ook prima te doen is. Hellingen op de route du soleil vallen echt mee.


@Eric antwoordt op 27 augustus 2009:

Vegis je niet, je kachelt af en toe met 7% naar beneden toe.
Zelf rijd ik gezien mijn combinatie (helaas niet zo'n stoere als die van TS maar met een gewichtverdeling van 80%) normaal gesproken netjes de maximum "advies" snelheden naar beneden.
Verbaas mij dan wel vaak dat de TDI A6'jes met 1500 kilo Hobby caravan en 2 fietsen achterop die mij met 120 km/uur inhalen het einde van de afdaling steeds ongeschonden halen.
Zit zeker een geluksvogeltje op die fietsendrager. 😉

Inhalen van vrachtauto's begin ik eigenlijk al helemaal niet aan op een afdaling, vooral niet daar waar een waarschuwing met een aangepaste max. snelheid staat.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 augustus 2009:

Ik zou haast zeggen gelukkig maar dat het meestal goed gaat....

Weet je wat ook goed gaat? Ooit ben ik met een caravan van 1600 kg vanuit Portugal naar huis gereden. Bij thuiskomst bleken de remmen van de caravan helemaal niet te werken. Dat had ik onderweg niet gemerkt omdat ik nergens hard hoefde te remmen en was dus helemaal geen probleem. Ik ga me afvragen waarom ik ze eigenlijk heb laten maken...het ging toch goed 😉


Pim antwoordt op 28 augustus 2009:

Wat mij vaak opvalt is dat vooral caravans met een bestelbusje ervoor vaak heel erg hard rijden. Is dit fijner rijden of zijn dit toch bepaalde types die in zon bestelbusje rijden?
Overigens rijden op de franse snelwegen ook soms zigeuners echt heel erg hard. Ik rijd zelf rond de 105km/h en dan komen die zigeuners met super grote caravans en een busje ervoor mij voorbij knallen, die rijden zeker harder dan 120km/h.


renaat antwoordt op 28 augustus 2009:

Pim schreef:
>>
Overigens rijden op de franse snelwegen ook soms zigeuners echt heel erg hard. Ik rijd zelf rond de 105km/h en dan komen die zigeuners met super grote caravans en een busje ervoor mij voorbij knallen, die rijden zeker harder dan 120km/h.
<<

Hebben wij ook gemerkt, maar meestal zijn dat 6 >>7m caravans met een dubbele as en die zouden stabieler / minder gevoelig voor slingeren, zijn??

"achter Luik" gaan die combi's niet vooruit, door hun hoog gewicht en beperkt vermogen. Maar 5km verder in de afdaling naar Remouchamps vlammen ze je voorbij met 120 kmh 😉
Afijn ze doen maar, ik probeer uit hun buurt te blijven.")

grt R.


Jan antwoordt op 28 augustus 2009:

@Pim; Wat mij vaak opvalt is dat vooral caravans met een bestelbusje ervoor vaak heel erg hard rijden.
Die busjes of bussen kunnen behoorlijk gemotoriseerd worden en dus hard rijden.
Ze zijn echter kwetsbaarder dan een gewone personenauto, ze hebben onvoldoende NCAP sterren en gaan in ieder geval bij de lane-change onderuit en dan hebben we het nog niet eens over de "elandproef"


RobD antwoordt op 28 augustus 2009:

Quote: .....en gaan in ieder geval bij de lane-change onderuit en dan hebben we het nog niet eens over de "elandproef".

Dat zou ik niet zomaar aannemen. Waarop is dit gebaseerd?

Waar ik wel will tegen ageren is de generaliserende term "zigeuners' die gebruikt is.
Zijn BMW rijders dan alle pooiers, Mercedes rijders drugdealers en Skoda rijders luie ambtenaren? Kom op heren, hou het leuk en onderbouwd


Pim antwoordt op 28 augustus 2009:

RobD wat is het dan?
Die mensen met hele grote caravans (dubbelasser) met een grote bus ervoor heten gewoon zigeuners?
Waarom zou je dat niet mogen noemen zo, komop hé!
We mogen in Nederland toch wel iets zeggen of is dat gelijk weer discriminatie.


Ruud antwoordt op 28 augustus 2009:

Ik rijd al met de caravan rond de 110km/h en zie inderdaad die zigeuners met die grote caravans ons voorbij knallen, die rijden vaak minstens 120km/h. Maar slingeren heb ik hen nog nooit zien doen. Misschien ligt inderdaad een dubbelasser steviger op de weg.


antwoordt op 28 augustus 2009:

Over het algemeen zijn dit Brocante handelaren die reizen van Brocante naar Brocante.
Een soort rommelmarkt die zeer veel in frankrijk zijn te vinden.
Een groep die uit allerlei pluimage bstaat.


RobD antwoordt op 28 augustus 2009:

@ Pim: helemaal gelijk Pim, niet discriminerend, wel generaliserend. Eén domme Pim maakt alle Pim's dom??


Pim antwoordt op 28 augustus 2009:

Ze heten gewoon zigeuners en het valt mij gewoon op dat de meeste daarvan erg hard rijden. Hier is niets mis mee.


@Eric antwoordt op 28 augustus 2009:

Hmmm, brocante handelaren klinkt leuker maar de meesten zijn toch echt zigeuners die elke zomer massaal naar Les Saintes Maries de la Mer in de Camargue in Zuid Frankrijk trekken.
Is voor hun een soort bedevaartsoord.

Niets vreemds aan die mensen, heb zelfs eens een dag + nacht op hun terrein gestaan in een meivakantie jaren geleden in de Camargue en 't was niet onplezierig.
Zelfs onze stoeltjes stonden 's ochtends nog buiten. 😉

Deze mensen kamperen niet zoals wij het kennen maar trekken rond op zoek naar handel en tijdelijk werk.
Handelen in alles, niet alleen brocante maar vooral auto's en caravans heb ik begrepen.


Jan antwoordt op 28 augustus 2009:

@RobD
Ik denk dat de meeste busjes rijders ZZP-ers zijn, daar is verder niks mis mee hoor 😉


Benno antwoordt op 28 augustus 2009:

Waar de Brocante jongens en/of zigeuners aan te herkennen zijn is de klein formaat schotel op de caravan. Die staat altijd rechtop.
Wat mij verder opvalt is dat de Tabberts tegenwoordig vervangen worden door Fendt.
Dus als je de neiging voelt om een Tabbert te kopen, kijk dan ook eens bij Fendt.
De ervaringsdeskundigen wijzen de weg.


renaat antwoordt op 28 augustus 2009:

In Frankrijk heten zigeuners eufemistisch" les gens du voyage"
Ze houden zich bezig met oplappen van auto's, verkoop van tweedehands en antiek, rieten constructies en klusjes.
Ze worden geplaatst op speciale parkeerplaatsen, exclusief voor hen voorbehouden: "parking des gens du voyage".
Soms veroorzaken ze overlast als ze ongevraagd op de camping het sanitair gebruiken, zonder registratie op de camping en aldus de reguliere gasten storen.:-(


Joop antwoordt op 28 augustus 2009:

Ik heb een keer fransman gesproken en die zei dat het net zo'n probleem was die zigeuners als de Marokkanen in Nederland.
De zigeuners zijn alleen in de winter niet te vinden in Frankrijk.
Even op het onderwerp terug te komen, wij rijden meestal gewoon rond de 100km/h. Je hebt niet het gevoel dat je stil staat en je rijdt toch veilig.


antwoordt op 28 augustus 2009:

Ik heb een keer fransman gesproken en die zei dat het net zo'n probleem was die zigeuners als de Marokkanen in Nederland.
»
Nou, dat valt dan allemaal toch wel mee. 😉


antwoordt op 28 augustus 2009:

De meeste van ons gebruiken een caravan voor maar een paar weken per jaar. De vutters en pensionados onder ons misschien wat meer. Er zijn wel andere mensen voor wie een caravan “thuis” is en woon er permanent in. Soms mobiel zoals " les gens du voyage" in frankrijk en niet te vergeten de kermis mensen, vaak met grote woonwagens, die schijnbaar moeiteloos om de week verplaatsen van stad naar stad. Dit soort mensen heeft misschien een andere kijk op hun rijstijl dan wij als weggebruikers op vakantie. Toch heb ik nooit een ziguener of kermis woonwagen / auto combinatie gezien “in de berm”, maar wel tourcaravans.
Misschien zie ik te simpel maar gewoon met het verkeer mee en tot het maximum snelheid hanteren van het land waar je zit. Toch vind ik 130 k/u in franrijk te snel voor mij en wil ik op een vlakke autoroute tot ca 100 k/u rijden. Hoewel mijn combinatie (Kippetje Kompakt en Berlingo 2 liter Hdi diesel) veel sneller kan, doe ik het toch niet.
En Joop, waar blijven de zigeuners in de winter?


Joop antwoordt op 29 augustus 2009:

Ja Roel dat mag je zelf invullen of het meevalt of niet. Ha-ha
Dan gaan de zigeuners vaak weer naar land van herkomst (Algerije).


T. Hak antwoordt op 31 augustus 2009:

JA! een busje voor de caravan is erg fijn rijden, het gewicht van de busjes is leeg vaak al veel meer dan de caravan in afgeladen toestand. Verder stouw je de bus ook nog ff vol met spullen die je waarschijnlijk toch niet nodig hebt. De caravan gaat zo niet snel met het trekkende voertuig aan de haal. Ook kun je verder in het verkeer kijken, tenzij er nog zo'n zzp-er voor je zit met een flinke caravan.

Ook is de bus goedkoop in aanschaf ivm het bpm-verhaal. en de wegenbelasting is ook een schijntje tov een luxe-auto.

Valt mij ook op dat indien mensen worden ingehaalt, dat de inhalende partij te hard rijdt volgens eerst genoemde. Ofwel iedereen die mij inhaalt, rijdt te hard.


antwoordt op 1 september 2009:

"Ook is de bus goedkoop in aanschaf ivm het bpm-verhaal. en de wegenbelasting is ook een schijntje tov een luxe-auto".

Misschien wel voor een zzp'er, maar helaas niet meer mogelijk voor een particuleer.

Maar ik ben wel met T. Hak eens dat het fijn rijden is met een bestel bus voor de caravan.
Ik had vroeger een Mitsubishi L300 en mis het toch nog een beetje. Maar mijn huidige Berlingo bestel gaat ook wel maar ik mis de hoge zit van een busje. Maar het is niet meer te betalen.


T. Hak antwoordt op 1 september 2009:

Tenzij de bus voor 1 juli 2005 geregistreerd is, dan kunnen partikulieren ook nog grijs-kenteken rijden met een korting op de wegenbelasting en bpm-vrij.

Bv Transporter T5 dubbelcabinne 2020 kg 2.5tdi, is €1400 per jaar aan wegenbelasting


T5 antwoordt op 1 september 2009:

Wegenbelasting is rond de 1555,00 per jaar,(voor particulieren).


Hans van den Buijs antwoordt op 2 september 2009:

Ik rij nu ongeveer 30 jaar met een caravan door geheel Europa en maak veel lange trips ( soms 6000 km in 6 weken) Ik hou me,zonder te overdrijven, zoveel mogelijk aan de wettelijk toegestane snelheden. In Frankrijk rij ik op de snelweg zoveel mogelijk op cruisecontrol en ca. 100 km per uur. In normale omstandigheden heerlijk relaxt en bij inhalen vrachtwagens beetje gas bij. Daar waar (frankrijk) bij afdalingen staat aangegeven 90 en 70 km ga ik terug naar 90 km. Nieuwe combinatie ( Fendt 470 en C4 1.6 THP berline) bevalt uitstekend.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker