Ronald vraagt op 29 augustus 2009:
Ik ben net terug van een heerlijke vakantie, en ca. 2000 veilige km's met de caravan. Vanaf Koln echter een stevige wind op de kop, waardoor mijn linker spiegel met caravanspiegel enkele keren tegen mijn portierraam aan klapte. Zeer hinderlijk en onveilig. Heeft iemand hier ook ervaring mee, en/of een oplossing? Ik heb hier eerder nooit last van gehad. Ik rij overigens met een Toyota Avensis Verso
Bert antwoordt op 29 augustus 2009:
Je kunt proberen de veer te laten 'spannen' van het autospiegelhuis. Maar ook een david kan helpen. Een bandje met een zuignap op je spatbord.
arthur antwoordt op 29 augustus 2009:
Inderdaad, een "davit" (merknaam) is goed tegen het inklappen wegens windstoten: een band met zuignap. Om het geluid van het klapperen van de band te voorkomen, kan je deze best een paar keer rond draaien.
antwoordt op 29 augustus 2009:
Onderstaand een artikel van mij dat ik schrijf nav eenzelfde vraag enige tijd geleden. Over dit onderwerp is vaker geschreven en u kunt dat terugvinden door bij Zoeken in te typen; "spiegels"
vrgr
JT®
Van: JT®
Datum: 14 March 2009 om 12:26
Of de spiegels van een Tiguan "los" zitten weet ik niet, maar ik herken het probleem wel van een eerdere auto die ik had (Subaru Legacy).
Ik kan u wel een aantal manieren geven om dit te verhelpen.
Een bekend spiegelmerk levert een zgn. Davit, dit is een riempje dat met een zuignap op het spatbord (schoonmaken!) wordt bevestigd.
Anderen haken een zgn spin/elastiek aan spiegel en rand spatbord.
Weer anderen plakken met ducttape het scharnierpunt van hun spiegel muurvast, maar of dat verstandig is........??
Zelf heb ik een stukje (3 x 1 cm) vilt van plm 2mm dik genomen en (om verliezen tegen te gaan met een vliegertouwtje vastgemaakt aan de poot van de caravanspiegel) tussen de spiegel en het vaste deel gedaan om zodoende de weerstand van het omklappen te verhogen. In mijn geval werkt dat uitstekend.
Wordt u tijdens uw vakantie opgezadeld met dit probleem dan doet een stukje karton of dubbel gevouwen papier tussen het scharnierpunt wellicht wonderen.
vrgr
Tijs antwoordt op 30 augustus 2009:
Ronald, ik heb met mijn S-Max exact hetzelfde probleem, vooral bij tegemoetkomend vrachtwagenverkeer op provinciale wegen. Ik gebruik de spanband die hierboven wordt beschreven (links én rechts) en sindsdien is mijn spiegel nog maar één keer omgeklapt (sterke wind op kop en zo'n 25 meter vrachtwagen tegemoetkomend terwijl we allebei 90/uur reden). Op ruim 11.000 km hoor je mij dan niet klagen.
Spanbanden zijn te koop bij de meeste kampeerzaken. Ik heb ze bijv. bij Van Duinkerken in Hoevelaken gevonden.
Draai trouwens die banden wel 1 of 2 slagen rond: anders gaan ze door de wind "zingen" (gitaarsnaar-effect).
wim H antwoordt op 30 augustus 2009:
Een herkenbaar probleem ook mijn avensis verso HAD dit euvel.
Oplossing zoals andere schrijvers al zeggen bandje met zuignapje geplaatst net boven het zij knipperlicht en het probleem verholpen.Wel plaatsen met de deur dicht.
Job antwoordt op 30 augustus 2009:
Ook ik was een tevreden Avensis Verso rijder. Omdat deze niet meer leverbaar is ben ik overgestapt op de Seat Alhambra.
Om terug te komen op het probleem met de terugklappende spiegel: ik heb dit altijd eenvoudig opgelost door stevig tape rond het scharnierpunt van de spiegel te trekken, een simpele, goedkope en snelle oplossing. Direct na aankomst er weer afhalen en alles blijft onbeschadigd. Overigens schrik je jezelf het lazerus als het je de eerste keer overkomt.
Ronald L antwoordt op 4 september 2009:
Een terkbandje om het scharnierende gedeelte van de spiegels doen werkt super kost bijna niets
Freek antwoordt op 6 september 2009:
@Ronald,
Ook ik heb hier de afgelopen 4 jaar last van gehad met een Toyota Avensis verso. Blijkbaar staat de vering van de speigels bij deze auto wat licht afgesteld waardoor dit probleem speelt. Zie bovenstaan de diverse oplossingen die verschillende mensen reeds hebben genoemd. Heel veel meer kun je er niet aan doen denk ik.
@Tijs,
Zie bovenstaande.. Het grappige is dat wij nu ook een Ford S-max rijden en met de 4 KM van dit jaar hebben wij met deze auto dus geen problemen gehad op dit gebied, in tegenstelling tot jou ervaringen. Moet wel zeggen dat wij zowel tijdens de heenreis als de terugreis (en tussentijdse verplaatsingen) weinig te maken hebben gehad met veel wind. Ben dan ook benieuwd naar nieuwe ervaringen met de S-max bij windkracht 4 of hoger... 😉
John H antwoordt op 12 september 2009:
Heb zelf een Peugoet 307SW en ben met de caravan naar Spanje geweest, op de terugreis zijn we door Frankrijk binnendoor gereden en viel me op dat ook inderdaad door tegemoetkomende vrachtwagens de linker spiegel elke keer dichtklapte tijdens het passeren en met veel wind. Maar wat ik me afvraag, allemaal handige tips met die bandjes of de scharnieren plakken met tape. Maar wat gebeurt er als je auto op slot doet met de afstandbediening en de spiegels klappen dan automatisch in? Kun je 't oplossen om met de sleutel op slot te doen, maar het gaat een keer fout dat je 't per ongeluk met de afstandbediening doet. Lijkt me dan niet goed voor de motortjes in de spiegelbehuizing? Hoe los je dat dan op?
RobD antwoordt op 12 september 2009:
Vooraf bandje losmaken!
frans antwoordt op 12 september 2009:
Ik rijd met een Fiat Croma, ik heb dit probleem opgelost door met tyreribs een een stukje oude fietsbinnenband (vanwege evt beschadigingen en tegen verschuiven) de spiegels vast te zetten. Dat kan overigens niet met alle auto's.
Een brede spanband zoals eerder opgemerkt zou ook kunnen.
Tijs antwoordt op 13 september 2009:
@John: in een eerdere discussie hierover werd gemeld dat je het auto-inklappen bij je dealer kon laten uitzetten. Ken de details niet: iemand anders misschien met meer verstand van zaken?
ronald antwoordt op 15 september 2009:
inderdaad de dealer kan de auto opnieuw inlezen en wijzigen dat de spiegels niet inklappen(kleine klus)
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.