Ronald vraagt op 28 september 2009:
Wij willen de overstap maken van kamperen in huurtenten naar een eigen caravan.
Nu is deze vraag misschien niet geschikt voor dit forum, maar jullie kunnen mij wellicht verder helpen.
Wij willen een nieuwe en een niet al te grote caravan aanschaffen. Wij zijn een gezin met 2 kinderen van 12 en 14 jaar oud. De kinderen moeten op de overnachtingscamping (als we overnachten een keer) wel in de caravan kunnen slapen, maar op de camping waar wij dan voor langere tijd staan gaan ze in een bijzettentje.
De caravan moet dus voor 4 personen zijn, maar niet te groot. Wij willen ook niet heel veel geld uitgeven voor de caravan, het hoeft dus niet een hele luxe caravan te zijn.
Kort op een rijtje:
- nieuwe caravan
- een niet al te grote 4 persoonscaravan
- wel een wc'tje en wastafeltje erin
De indeling maakt verder niet zoveel uit, ben benieuwd welke indeling jullie het fijnst vinden en of jullie tips hebben.
Alvast bedankt.
Welk merk of welk type caravan is voor ons?
Misschien ook handig om te weten. Wij hebben een Ford Focus 1.8 16v (125 PK)
antwoordt op 28 september 2009:
Afgelopen vrijdag is de nieuwe KCK op de deurmat geploft. Hierin staat een totaaloverzicht van alle nieuwe caravans ed.
Maten, indelingen enz.
Ik adviseer je om dat ding te kopen in de boekwinkel en ga hierin zoeken naar de gewenste maat, indeling, gewicht en prijs. Je hebt dan op papier een redelijke selectie kunnen maken.
Begin oktober is in de jaarbeurs Utrecht de jaarlijkse caravanjaarbeurs. Ga daar naar toe met een lijstje van reeds geselecteerde caravans en ga daar die sleurhutten goed bekijken.
Zelf zit ik voor jouw situatie te denken aan een bed voorin en achterin een treinzit en kast. De keuken aan 1 kant op de as en de wc aan de andere kant op de as.
Maar een caravan van dit formaat is zomaar 6 meter lang en kost al snel 12 tot 15 mille. Dat niet veel geld uitgeven zal dus wat tegenvallen als je perse nieuw wilt aanschaffen en dan ook nog een 4 persoons met wc.
Overweeg serieus om naar Utrecht te gaan dan zie je alles met eigen ogen. Overigens zijn niet alle merken daar aanwezig, dus lees de KCK goed door voor nadere informatie.
Succes
JT®
Koos antwoordt op 28 september 2009:
Je vraagt hulp en tips bij het kopen van jouw eerste caravan.
Mijn tip; huur er eerst eentje.
Maar inderdaad, bezoek de beurs om eens goed rond te kijken.
En als je wit gaan beslissen; ga na waar je je caravan voor gebruiken wilt. Ga je deze op een vaste plek zetten? Wordt het een echte toercaravan? Ga je op wintersport?
Heb je behoefte aan een vast bed, of kun je zonder? Welke luxe denk je nodig te hebben, etcetera.
De indeling die JT® noemt lijkt mij heel geschikt voor jouw doel. En van een merk als Caravelair zijn de caravans niet te zwaar/groot/duur. Anders een 'klassiek' tweetafel model. Dan heb je de keuze tussen bed opruimen of niet en toch tot vier slaapplaatsen.
Als tiener sliep ik onderweg overigens regelmatig op de grond....in een 3-persoons 2-tafel model met z'n vieren.
Let wel even op zaken als laadvermogen (50 kg p/p lijkt veel, maar is dat niet...) en breedte. Smaller rijdt makkelijker, breder levert meer binnenruimte. Die breedte moet je alleneen wel met je spiegels overbruggen.
Succes!
Ronald antwoordt op 28 september 2009:
We willen wel gewoon een nieuwe caravan aanschaffen en niet een caravan huren.
Het wordt overigens een toercaravan. We zullen er in de zomermaanden mee naar Frankrijk of Spanje gaan voor 2/3 weken lang. Verder van het jaar wordt de caravan dan niet gebruikt. Ja als de kinderen niet meer meegaan willen wij er ook in het voorseizoen misschien wel een keer mee kamperen, maar voorlopig nog niet.
Ik zal eens even goed rondkijken.
Robert antwoordt op 28 september 2009:
Ronald, persoonlijk zou ik dan een caravan huren als die maar voor zo'n korte periode wordt gebruikt.
Tijs antwoordt op 28 september 2009:
Ronald, volg inderdaad het advies van JT(R) op: KCK en Jaarbeurs. Daarnaast is bijv. laatste weekend oktober demonstratieweekend bij Fendt en Hobby dealers: die staan niet op Jaarbeurs.
Deze opties geven je snel een goed zicht op welke caravan je wilt hebben en wellicht is er nog een leuke beursactie. Maar staar je daar niet blind op: ook daarna is er vast nog wel een leuke korting te bedingen aangezien je geen inruil hebt.
Om alvast te schiften: klik in het menu links op overzichten > alle caravans en je krijgt alvast een beeld van wat je auto aan kan cq welke caravans je wilt gaan bekijken.
GB antwoordt op 28 september 2009:
Het is natuurlijk moeilijk om te zeggen ga voor dit of dat merk,
maar zoals reeds eerder in dit draadje gezegd, ga in oktober naar de caravanbeurs in Utrecht.
En als je de caravan maar weinig gebruikt is het misschien handiger om er een te huren
Succes
Migje antwoordt op 28 september 2009:
Toen wij voor het eerst een caravan wilden kopen, zijn we veel caravandealers langsgeweest. Gewoon kijken wat er allemaal te koop is, waarin we ons thuis voelden. Want dat is wel vaak zo: de éne caravan staat je meteen aan, de ander is gelijk al uitgesloten. Waarom: soms kleur, vaak indeling.
En een nieuwe? Wanneer je niet teveel geld wilt uitgeven: er zijn vaak heel mooie, goede caravans maar kort gebruikt en daardoor toch een stuk goedkoper.
Veel sterkte met de zoektocht. Is wel erg leuk hoor!!
Jansen antwoordt op 28 september 2009:
Als ik jou was zou ik inderdaad eerst eens een tourcaravan gaan huren. Let vooral, omdat je kinderen al wat groter zijn op de grote van de zit wanneer je er 1 kiest met een vast bed. Vaak is de zit (Dinette) die dan in de caravan is erg krap voor 4 personen en zeker als ze er af en toe op moeten slapen. Succes.
RobD antwoordt op 28 september 2009:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=21855
en zo zijn er enkele topics meer.
RobD antwoordt op 28 september 2009:
Als extra: voor 2-3 weken per jaar is huren een goedkopere oplossing, en ieder jaar een nieuwe.
Afschrijving, renteverlies, onderhoud, stalling en verzekeringen.
Huur is de goedkoopste optie.
Cees T. antwoordt op 28 september 2009:
Ben het helemaal met RobD eens. Toen wij onze eerste caravan kochten heb ik alles goed doorgerekend. Jong gezin, jong inkomen. Ook een overdekte stalling, want een tuin was er niet. Het break-even punt tussen kopen of huren lag toen ergens bij zes of zeven weken. Met vier weken in de zomer en in voorjaar/najaar nog een weekje geschat hebben we het toch maar gedaan. Voor drie weken/jaar? Huren!
De keuze was 2m08 breed dan konden we ook Noorwegen in (toen) en 5m97 lang dan konden we Zwitserland door (toen) zonder vignet. Het model had achter een vierzits wat ons bed werd. En voor een vijfzits - wat langere bank tegenover de deur. Daar konden onderweg de drie kleintjes slapen in de langsrichting. En met zijn vijven goed eten.
Eenmaal op de plek hingen we twee binnententen in de voortent -die een aanritsbare uitbouw had naast de dissel- en de oudste kreeg later een los tentje. Konden ze heerlijk hun eigen nestje schoonhouden.
We hebben dat model bijna 24 jaar gebruikt. Toen was ie ook echt op. 250 gulden kreeg ik ervoor.
RobD antwoordt op 28 september 2009:
"" Welk merk of welk type caravan is voor ons?"'
Eén die bij je budget, beleving en wensen past. Aangezien dit zeer persoonlijk is, kunnen buitenstaanders je dit advies niet geven.
antwoordt op 28 september 2009:
Hobby 450 Niet te groot, Alles op en aan.Veel voor een redelijke prijs.
Ik zou voor een ex-huur caravan gaan, zit alles bij (voortent,gasflessen, stroom, disselslot,) Scheelt toch een gauw 2000 euro.
Tijs antwoordt op 28 september 2009:
@Cees T.: met 2,30 meter breed en zo'n 7,50 meter lang zijn we ook prima Noorwegen in gekomen. En dat is inclusief diverse smalle en/of steile bergwegen. Stelt alleen wat meer eisen aan trekauto en chauffeur (maar voor dat laatste heb je goede trainingen 😉).
Cees T. antwoordt op 28 september 2009:
@Tijs.
Kopt best wel. Tijs. Maar ik had het over 1976. De KCK had toen hele lijsten van de eisen die in de verschillende Europese landen golden. En voor heel Noorwegen was dat toen < 2m10. En voor heel Zwitserland < 6m00. Ik heb bij de speurtocht naar onze eerste caravan toen keihard aan deze twee grenzen vastgehouden. De keuze werd daarmee een stuk kleiner maar er bleven genoeg modellen over om toch veel keuzes te moeten maken. En we konden met een gerust hart door heel Europa trekken. Het leuke van dit verhaal vond ik dat het beestje ons trouw 24 jaar heeft gediend. Wat ik natuurlijk niet kon weten toen wij het kochten.
Tijs antwoordt op 29 september 2009:
Dan moet ik toegeven dat het regeltechnisch een stuk gemakkelijker is geworden sindsdien. Weer een stukje historisch besef er bij gekregen.
Ben het zeker met je eens dat je eerst zelf duidelijk moet bepalen wat je eigenlijk écht wilt hebben en dat er dan meestal genoeg modellen overblijven om uit te kiezen.
Guus antwoordt op 29 september 2009:
Ga NU bij de dealers langs. Modellen 2010 komen nu ook binnen. dus moeten de modellen 2009 of zelfs 2008 NU voor weinig geld weg.
Geen inruil+overjarig, dat scheelt heel veel. Ook voortenten zijn nu in de aanbieding.
Je zou voor jezelf een vragenlijst moeten maken van wat je wel en niet wil.
Grootte, indeling, gewicht, kwaliteit, luxe (zoals boiler, douche enz).
Overigens, is/zijn (één van) je kinderen bereid om 1 nacht op de grond (met luchtbed) te slapen ? Dan zou je zelfs een 3 persoons caravan kunnen aanschaffen.
Koos antwoordt op 29 september 2009:
Ronald, ik lees dat je (voornamelijk) alleen in de zomer weg wilt. Dan is ventilatie/verkoeling belangrijk en dat is het specialisme van de franse caravanbouwers als Caravelair/Sterkeman en Rapido. Vooral het eerste duo (zelfde fabriek) kan ik je aanraden. Niet de allersterkste of meest luxe wagens, maar ze zien er niet zo oudbollig uit als veel andere merken. Sorry liefhebbers, is mijn mening... En ze zijn vaak lichter en goedkoper dan de concurrent. Onder meer door beperkte isolatie en lichte bouwwijze.
Voor zomer en evt voor/najaar voldoende. Voor wintersporten zijn andere wagens meer geschikt.
En omdat je in de zomer voornamelijk buiten zult eten zou ik in jouw geval kiezen voor een 2.10 breed model met 3/4 slaapplaatsen. Een vast bed heeft een lekkerder matras en bedbodem, een treinzit in een 2.10 wagen zal vaak te klein zijn om met 4 aan te eten. Behalve als keuken en badkamer achterin zitten.
Mijn voorkeur zou zo'n Franse wagen zijn met kleine treinzit en geen vast bed. Maar dat is mìjn voorkeur......
RobD antwoordt op 29 september 2009:
Quote: "Dan is ventilatie/verkoeling belangrijk en dat is het specialisme van de franse caravanbouwers als Caravelair/Sterkeman en Rapido. Onder meer door beperkte isolatie en lichte bouwwijze."
Isolatie houd niet alleen warmte binnen, maar ook buiten. Dus met mindere isolatie is het ook sneller warmer binnen. Een lichtere bouwwijze is misschien een voordeel, bij inruil echter vaak een nadeel.
michiel antwoordt op 4 oktober 2009:
Ik mijn ogen zijn die genoemde franse caravans juist heel erg oubollig van binnen, zelden zo'n drukke bloemetjesgordijn caravans gezien!....maar dat is een smaak kwestie.
Die lichte bouwwijze maakt alles ook (nog) kwetsbaarder, en achter de auto heb je meer aan een beter stroomlijn dan een 100 kg lager gewicht.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen