Caravantrekker.nl

Fiat 500 trekker?

Hans Roelofs vraagt op 7 oktober 2009:

Wil graag weten wat (die verschillende types) Fiat 500 kan trekken, ook de Abarth.
Kleine Eriba? T@B?
HR

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 7 oktober 2009:

We zijn in afwachting van de bakoverbr. van Fiat Ned. en imiddels ook Fiat It. Of ze beschikbaar komen? Kan altijd nog Berlusconi even bellen... 😉


Barend antwoordt op 7 oktober 2009:

"Bruintje


Klaasje antwoordt op 7 oktober 2009:

Beste Hans

Hier gaat het alleen maar over grote auto's en grote caravans. Je zult je heil elders moeten zoeken. Sterkte.


Mong antwoordt op 7 oktober 2009:

Aan Klaasje .
fiat 500 benzine 1,4 16 V 100 PK
fiat 500 diesel 1,3 16 V 75 PK
ik rij met 1,4 diesel 90 PK en caravan rapido , en zonder moeite als ik zou willen 120 km per uur , naar Kroatie ( zadar ) en terug gemiddeld verbruik 6,9 liter per 100 KM , bergop in Duitsland en Oostenrijk ( autobaan ) 85 a 90 en in het Velibit gebergte bergop 80 a 85 op de steilste plaatsen .
Mijn caravan opbouw 400 cm lang , breed 205 cm , hefdak omlaag hoogte is dan 200 cm , totale lengte 5,10 meter .
En heb ook alle comfort .


Mong antwoordt op 7 oktober 2009:

De gemiddelde snelheid heen en terug , speciaal bij gehouden dit jaar , en verschillende file gehad 87 KM per uur .


Gilbert antwoordt op 7 oktober 2009:

Klaasje , dat vind ik nu echt een zeer flauwe opmerking hoor, ik zelf rijd ook met een kleine fiat, en ik rijd misschien wel sneller een berg op dan ......
Btw ik wist niet dat een forum alleen voor mensen is die denken dat ze iets groot hebben.
Vriendelijke groeten Klaasje
Wat de Fiat 500 betreft het nieuwe model altans hangt het wel wat af van de motor, maar voor belgie mag de 1.3 diesel al vast 800 kg trekken, persoonlijk twijfel ik er niet aan dat hij het kan, maar of dit aan te raden is is een andere vraag, ik heb een Gr Punto 1.3 diesel 90 pk en trek er een predom mee zonder moeite , en neem alleman beet in berg op dat doet Fiat erg graag, maar ik kan er bij zeggen, hij mag 1000kilo trekken, en ik twijfel er niet aan dat hij het op een normale manier zou doen.
Gilbert


Mong antwoordt op 7 oktober 2009:

Ik zegde altijd mijn caravan weegt geladen maar 850 KG , maar nu arco er in TV en sateliet zal ik eerder tegen de 900 kg zitten , de auto heb ik al gewogen juist voor we vertrekken met personen er in ook 1685 KG .
Waarom zijn kleinere auto's minderwaardig , en nog nooit koelingsproblemen gekent , zoals zovele anderen met hun grotere auto's .


RobD antwoordt op 7 oktober 2009:

Volgens Fiat's instructieboekje mogen (kunnen is iets anders) alle modellen (Abarth is niet vermeld) ongeremd 400kg en geremd 800kg trekken. Kogeldruk is 60 kg. voor alle modellen.


Johan antwoordt op 7 oktober 2009:

Klaasje heeft gewoon even niks anders te melden, geeft niks hoor.
Ik dacht snel even informatie voor je te kunnen vinden, hier op de site of bv autoweek. Ook Fiat nederland is niet scheutig op internet met informatie.
Misschien een dealer bellen?
Johan


Johan antwoordt op 8 oktober 2009:

Hans,
Op deze site kun je zelf de info zoeken, info RobD is juist.
http://www.topproduct.nl/auto/geel/specificaties/type_info/11/7000/4080162/Fiat_500.html

Leuke vraag trouwens, ik ben eigenljk best benieuwd naar rijervaringen van deze toch kleine auto met aanhang.
Johan


Klaasje antwoordt op 8 oktober 2009:

Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat er altijd problemen zijn met grote caravans en auto's. De kleinere combinaties hebben zelden vragen. Hoe meer spullen hoe meer er kapot gaat.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 oktober 2009:

Onze ervaring is dat een kleine auto met een kleine bijpassende caravan lekkerder rijdt dan een grotere auto met een grote caravan. Ik heb dan ook het volste vertrouwen in de Fiat 500 als trekker voor een T@B of Eriba.


JH Vis antwoordt op 8 oktober 2009:

Quote: "Onze ervaring is dat een kleine auto met een kleine bijpassende caravan lekkerder rijdt dan een grotere auto met een grote caravan. Ik heb dan ook het volste vertrouwen in de Fiat 500 als trekker voor een T@B of Eriba."

Wat een vreemde uitspraak en conclusie. Dit vraagt om nadere uitleg...?? Combinatie moet op elkaar afgestemd zijn. Het maakt hierbij mijns inziens niet uit of het om klein of groot gaat.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 oktober 2009:

Ik geef toe, het is een erg generaliserende uitspraak waar je onder de luifel uren over kan debatteren. De kern is dat een kleine caravan (oké..meestal) lekkerder rijdt dan een grote. En natuurlijk moet de trekauto erbij passen.
In ieder geval is het een fabeltje dat je met een kleine auto niet prima een (kleine) caravan kan trekken.


Michiel antwoordt op 10 oktober 2009:

Zo'n 500-tje zal prima'een kleine caravan kunnen trekken, stond ook in KCK. 500 1.3JTD-Kip Kompakt 300> prima combinatie volgens ANWB.

Jammer dat trekgewicht zo beperkt is. Ik ben ook een voorstander van een kleine (lichte) combinatie......ik heb ervaring met groot en klein en je voelt echt een verschil wanneer je met 500 kg minder op pad bent. Dan heb ik het niet over de prestaties, want daar kun je een flinke motor tegenover zetten. Belangrijk is de verhouding en ook de bestemming. Ik persoonlijk rijdt liever met mijn Daihatsu Materia 1.5(1010kg leeg) en Kip Kompakt 37EK(900kg beladen) naar de Noordkaap dan met een Passat Variant met een Tabbert 510......en ik durf te beweren dat het gros na een proefrit mijn combinatie dezelfde voorkeur(qua rijden) zal hebben.


RobD antwoordt op 10 oktober 2009:

Een Materia tegen een Passat is een verschil van ong 360kg. Het verschil in c/van loopt ineens op naar ong 600kg. Onevenredig als vergelijk. Gelukkig, Michiel, behoor ik niet tot het gros.


Koos antwoordt op 12 oktober 2009:

Michiel heeft wel een punt: "Ik ben ook een voorstander van een kleine (lichte) combinatie......ik heb ervaring met groot en klein en je voelt echt een verschil wanneer je met 500 kg minder op pad bent."
Mijn vorige auto stond op kenteken met 1250 kg, mijn huidige heet 1650 kg zwaar te zijn (extra zitplaatsen nodig..) en de caravan is dezelfde.......Het rijd stukken beter. LOL!!

Serieus geef ik je zonder meer het voordeel van de twijfel, alleen al omdat ik altijd heel erg gecharmeerd ben van dergelijke compacte combi's. Al zijn compacte auto's wel meestal minder comfortabel dan grote.
Het grootste voordeel ervaar je bij echte trekkersvakanties. Als je dat niet doet heb je op de snelweg met groot ook weinig last en op de camping een ruim verblijf.

Maar een 500 (mag een Mini ook?) met een T@b of Eriba Puck. Zucht.
Als de kinderen de deur uit zijn......


michiel antwoordt op 12 oktober 2009:

ik bedoel alleen dat je genoeg mensen ziet rijden met zo'n enorme woonwagen (5.10 meter opbouw) achter hun passat of mondeo...........daar ruil ik niet graag mee......qua rijden dan


Bert.s antwoordt op 12 oktober 2009:

Koos je mag er van uit gaan dat een 400 kg zwaardere auto ook meer stabliliteit geeft met dezelfde caravan.
Dat lijkt mij ook logisch, het gaat tenslotte om de gewichtverhouding auto caravan.
Een kip kompakt heeft zeker een geweldige wegligging.
maar als het gros na een proefrit liever met jouw combinatie wil rijden valt nog te betwijfelen.


RobD antwoordt op 12 oktober 2009:

Michiel,
je verhouding in gewicht tussen auto en c/van is ook minimaal. Dit geld ook voor een Passat met 1400kg aan de haak.
Persoonlijk houd ik liever van een flink overschot aan kilo's op de trekauto. Ik zie het nut van je stelling niet in, qua rijden dan.


Jan antwoordt op 12 oktober 2009:

Ik vind die fiat 500 meer een autootje om achter mijn camper te hangen om boodschappen mee te doen.


John antwoordt op 12 oktober 2009:

Wat houd je tegen?


@Eric antwoordt op 13 oktober 2009:

Van: RobD
Datum: 12 October 2009 om 20:19
Michiel,
je verhouding in gewicht tussen auto en c/van is ook minimaal. Dit geld ook voor een Passat met 1400kg aan de haak.
Persoonlijk houd ik liever van een flink overschot aan kilo's op de trekauto. Ik zie het nut van je stelling niet in, qua rijden dan.


Mee eens, wat denk je van de Passat in dit draadje

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=37765
================================================
Van: Sjoerd
Datum: 11 October 2009 om 20:20

Ik heb een '04 passat variant V6 tdi 4-motion 180 pk, dankzij RICA wat meer, Highline, Pirelli Rosso 235/35ZR18 zware uitvoering, met caravan 3,5 bar, 170dkm, standaard zwaar in de kofferbak, en ongeveer 100 kilo druk op de haak, volgens het Alko neuswiel. Combinatie ligt echt mooi recht! Caravan is een '04 Hobby 610 UF 1900 kg met nieuwe banden 4,5 bar.

Het rijdt nu echt goed, maar volgens mij kan het beter. Het vervelendste is nu nog als ik een vrachtauto inhaal, en tegelijkertijd wordt ingehaald door een busje oid. Dat hij gaat kwispelen. Dit doet hij tot 110 km niet lang of erg, harder vind mijn vrouw het niet leuk meer.....

================================================

1900 kilo achter een Passat (ook al zit er een prachtige motor in) is verhouding auto/caravan tegen de 100%, en dan klagen over kwispelen als je inhaalt met 110 km/uur...


michiel antwoordt op 13 oktober 2009:

Ik vind een kleine combinatie gewoon erg prettig rijden.
voordeel bij tolpoortjes en smalle bochten door de kleine breedte.
voordeel van lagere totale massa bij remmen.
voordeel van gemakkelijker presteren door goede stroomlijn en kleine breedte
voordeel gebruikskosten omdat je niet een heel jaar een grote auto hoeft te rijden

voor mij> klein is fijn


RobD antwoordt op 13 oktober 2009:

@ Michiel: Een Materia, een goede stroomlijn????


Bert.s antwoordt op 13 oktober 2009:

Van: michiel
Datum: 13 October 2009 om 17:04

voordeel van lagere totale massa bij remmen.

--Bij een grotere auto zijn de remmen wel berekend op een zwaarder gewicht--

voordeel van gemakkelijker presteren door goede stroomlijn en kleine breedte.

----Mijn combinatie presteert nog gemakkelijker----
Jouw combinatie 0-100 in 21,3 sec
Die van mij 0-100 in 16,sec
Inhalen 70-90
jouw combinatie 5e versn 70-90 16,5 sec
die van mij 11,5 sec

voordeel gebruikskosten omdat je niet een heel jaar een grote auto hoeft te rijden.

---mijn gebruikskosten zijn wel hoger, maar ik kan bijv moelijk in een materia op wintersport-----

voor mij> klein is fijn
---dat is persoonlijk , ik ben wel van mening dat de kompakt een fijne caravan is.--

michiel ik moet wel zeggen dat ik zelf ook geen mega caravan heb, maar mijn verhouding tussen auto en caravan is wel goed 65%.

Rob.d misschien toch eens een materia voor jouw caravan proberen....(grapje)

groet Bert.s


Gilbert antwoordt op 14 oktober 2009:

als je nou echt wil weten wat die fiat allemaal kan kijk dan even naar de volgende site en druk op video, veel kijk genot en word nu aub niet jaloers omdat je geen fiat bezit, lol
http://www.adria-mobil.com/default.cfm?j=Nl&t=Be&d=NL&Kat=050204&skupina=Action#anchor


michiel antwoordt op 15 oktober 2009:

Ik heb achter de Materia een net zo zware, maar 40 cm bredere en minder goed gestroomlijnde carvan gehad.....dat scheelt echt heel veel in prestaties....zeker bij een relatief kleine auto. Het voelt echt goed.

Waarom zou ik niet met een Materia op wintersport kunnen??
Ik heb winterbanden, esp, tractioncontrol, prima verwarming, 590kg laadvermogen en heel veel praktische binnenruimte aan boord.

Maar wat zou dat...omdat ik maar een schijntje betaal aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud houd ik gemakkelijk geld over om een week lang een busje te huren.


RobD antwoordt op 15 oktober 2009:

Nogmaals Michiel: een Materia een goede stroomlijn?
Dat je c/van wat smaller is scheelt natuurlijk wel, maar datgene wat door de wind snijd, je auto, is een vierkant blokje. Niets gestroomlijnd aan de Materia. Sorry, ik kan je verhaal in deze context maar gedeeltelijk onderschrijven.
Niettemin, als jij er gelukkig mee bent: houden zo en veel plezier ermee.


RobD antwoordt op 15 oktober 2009:

PS; een cw waarde van 0.38, voor de Materia is net echt goed te noemen.


Bert.s antwoordt op 15 oktober 2009:

Van: michiel


Ik heb achter de Materia een net zo zware, maar 40 cm bredere en minder goed gestroomlijnde carvan gehad.....dat scheelt echt heel veel in prestaties....zeker bij een relatief kleine auto. Het voelt echt goed.

Dat klopt michiel als jij een bredere en minder gestroomlijnde caravan achter jouw auto hangt scheelt dat in de prestaties.
Jouw auto presteerd hierdoor beter.
Maar er zijn genoeg auto's die met grote caravans erachter beter presteren.
En een gestroomlijnde auto zie ik ook niet in de materia.


Bert antwoordt op 15 oktober 2009:

Stroomlijn bestaat uit twee zaken, de Cw en het frontaal oppervlak. Een Materia heeft een Cw van 0,38 zeg je? Niet best nee. Om maar wat te noemen, een Audi Q7 heeft een Cw van 0,35. Maar dan komen op de tweede (vermenigvuldigings)facor: het F(rontaal) oppervlak. Van de Q7 is dat 2,87 m2. En die van een Materia? (Gniffel).

Natuurlijk is de caravan daar achter van invloed op het geheel, als combi. Vandaar dat je ook ziet dat een busje maar even wat meer gaat drinken met caravan dan solo. Bij een auto als het type Materia is het verbruiksverschil met daarachter een 2.50 m brede bak aanzienlijk.

Uiteraard is het zo, dat onze trekkrachtcalculaties rekening houden met de mix der dingen!


Bert antwoordt op 15 oktober 2009:

@bert.s
Ik snap van je reactie helemaal niets...


RobD antwoordt op 15 oktober 2009:

Achter die vermelde Q7 "verdwijnt" een c/van van 2.30mtr breed bijna geheel. Idem dito (?) voor een smalle achter de Materia.
In hoevere de hoogte van beide voertuigen in dat geval gunstig uitpakken? Ik gok op de Q7.

Daarbij meen ik mij te herinneren dat cw waarde gemeten word incl. het frontaal oppervlak. Ik citeer een stukje uit wikipedia: "Cw is een natuurkundig begrip dat nodig is voor het berekenen van de lucht- of stromingsweerstand. De weerstandscoëfficiënt Cw is onder andere afhankelijk van de vorm van een voorwerp. Als deze rond is en de lucht goed gestroomlijnd afgevoerd kan worden dan is de weerstandscoëfficiënt laag, is het voorwerp hoekig dan is de weerstandscoëfficiënt hoger".
Maar ik sta open voor verbeteringen.


Bert antwoordt op 15 oktober 2009:

Dan 'herinner'je je dat verkeerd. Lees m'n reactie nog maar eens goed of opnieuw.


Bert.s antwoordt op 15 oktober 2009:

Van: Bert
Datum: 15 October 2009 om 21:06

@bert.s
Ik snap van je reactie helemaal niets...

Waarom niet Bert
De combinatie van michiel is qua gewichtverhouding een goede combinatie.
Kleine auto kleine caravan met goede stroomlijn.
Rob,d heeft een mooie grote auto met hoofdwaarschijnlijk een grotere caravan.
Beide goede combinaties met beide een goede gewichts verhouding.
Maar het wil niet zeggen dat de combinatie van michiel beter is.
Wat wel beter is om de caravan van michiel achter de auto van Rob.d te hangen, nog stabieler en een nog hogere kritische snelheid,misschien kan er wel een snelheidsrecord mee gevestigd worden.
Dan heb je een geweldige combinatie, want zo'n kompakt is een geweldige caravan.
De combinatie waar ik mee rijd is ook zeer stabiel, Ik heb ook geen grote caravan maar qua gewichtsverhouding goed.
Daardoor zal mijn combinatie qua prestaties niet voor de combinatie van michiel onderdoen.
Alleen Qua kosten en verbruik ....tja


Bert.s antwoordt op 16 oktober 2009:

En ik ben nog steeds van mening dat als ik een langere beladen caravan achter mijn auto hang dat de kritische snelheid naar beneden gaat.
Misschien doel je daar op.
Groet Bert.s


antwoordt op 16 oktober 2009:

Bert.s, kan jij een definitie van de kritische snelheid geven?


Bert antwoordt op 16 oktober 2009:

Kwartje is gevallen bert.s 😉


RobD antwoordt op 16 oktober 2009:

@ Roel; Per combinatie?


antwoordt op 16 oktober 2009:

@RobD, de berekening voor de luchtweerstand:

Waarbij:
F=kracht in N.
A=frontaal oppervlak in m.
Rho=dichtheid van de lucht
V^2=snelheid in m/s


Hoezo per combinatie?
Gewoon de definitie van de kitische snelheid, die is voor elke combinatie gelijk.


RobD antwoordt op 17 oktober 2009:

@ Roel en Bert.
Mijn foutje iets te snel gelezen. CW waarde en stroomlijn zijn twee diverse begrippen. Stroomlijn is weer een ander begrip waarin de formule van Roel word toegepast.

Kritische snelheid. Vooraleer er weer mensen zijn die roepen: maar die van mij ligt hoger, stelde ik de vraag. Je hebt gelijk als je zegt dat het voor iedere combinatie gelijk is, alleen in absolute km/u snelheid niet.


Bert antwoordt op 17 oktober 2009:

Stroomlijn (Cw) is een 'factor' die vermenigvuldigd met het frontaal oppervlak de luchtweerstand bepaalt van een object. Een TGV heeft vast wel een lage Cw-waarde, maar door het grote frontaal oppervlak een veel hogere luchtweerstand dan een Daihatsu Materia die een matige Cw-waarde paart met een klein frontaal oppervlak. En dan zijn we terug bij de vraag van OP, of een Nuove Fiat 500 een caravan kan trekken zoals bijv. een T@B of een kleine Eriba... Een T@B heeft helemaal niet zo'n goede Cw-waarde als het lijkt. Hij heeft weliswaar een fraaie druppelvorm, maar recht afgesneden hoeken (voorzijde - zijwanden), maar door z'n compacte BxH wel een geringe luchtweerstand. Het verschil in topsnelheid tussen een T@B en een T@B XXL (een bredere tandemasser met dezelfde vorm) is met een opgefokte Cayenne Turbo S - uit m'n hoofd - ca. 20 km/u (239 resp. 219 km/u). En dat ligt niet aan het hogere gewicht van die XXL, maar naast iets andere rolweerstanden vooral aan het frontaal oppervlak.


Bert.s antwoordt op 19 oktober 2009:

F=kracht in N.
A=frontaal oppervlak in m.
Rho=dichtheid van de lucht
V^2=snelheid in m/s

Op een gegeven moment word de luchtweerstand zo groot dat je niet harder kan met de combinatie, de motor levert dan zijn maximale prestaties. Helemaal duidelijk.
Dit is meer de maximale snelheid, niet de kritische snelheid.
Ik vind de kritische snelheid meer de snelheid waarbij de combinatie aan het schommelen gaat.
Maar misschien sla ik de plank wel volledig mis! ben ook geen timmerman.
Gaarne een reactie Roel.


antwoordt op 19 oktober 2009:

Lees dit eens:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php

De kritische snelheid is die snelheid waarbij een zelf stabiliserende werking van de caravancombinatie nul of negatief is.

Een ingetreden slingering blijft dan bestaan of verergert.

Een slingering wordt veroorzaakt door een impuls van buitenaf. (zijwind, spoorvorming, koerscorrectie/wijziging)

Deze impuls roept gierkrachten op die agv massatraagheid dempend of versterkend kunnen werken. (De weerstand om van beweging te veranderen).
Bepalende factor is dus massa en daarna snelheid.
Massa tov een draaias geef een moment. Massa x arm = kracht (Nm) tov van snelheid geeft een vermogen N x m/s = W
Met grotere snelheid zit dus meer vermogen in de slingering.

Dit is ook verhelderend om mee te spelen.
http://www.towingstabilitystudies.co.uk/towing/caravansnake.html
Voer de snelheid op en je ziet dat er niets aan de hand is tot op hoge snelheid.
Druk op de impulsknop en de poppen zijn aan het dansen.
Het is dus niet zo dat elke combinatie agv een bepaalde snelheid aan het slingeren gaat. Daar is iets anders voor nodig.
Een combinatie kan dus als een blok op de weg liggen bij 130km/u en het volgende moment kan het helemaal misgaan en is er geen houwen meer aan.
Zie het als een leeuw in een kooi. Zet de kooi open en er is nog steeds niets aan de hand. Komt de leeuw eruit……..
Moraal van het verhaal, zet de leeuwenkooi niet open. 😉


Bert.s antwoordt op 19 oktober 2009:

helemaal duidelijk Roel.
Heb ik het toch altijd al goed begrepen.
Massa tov een draaias geef een moment. Massa x arm = kracht (Nm) tov van snelheid geeft een vermogen N x m/s = W
het is een vermenigvuldinging van massa x armlengte en snelheid waarmee de arm (bewogen word).


T.Hak antwoordt op 4 november 2009:

De redding is nabij!!!



1.4 met 180 pk


@Eric antwoordt op 4 november 2009:

Ik gok dat er gezien de vele hoeveelheid bevestigde Tupperware geen montage van een trekhaak mogelijk zal zijn op die super 500... 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker