vraagt op 23 november 2009:
Wij overwegen een Toyota Avensis met dieselmotor aan te schaffen. Deze auto heeft bijna 200.000 km gereden. De caravan die getrokken wordt weegt 1200kg. Hiermee zal de Toyota geen problemen hebben. Ik kijk alleen een beetje tegen de kilometerstand op. Zijn er hier nog meer "kilometervreters" en wat zijn jullie ervaringen?
Willem antwoordt op 23 november 2009:
Een Golf 4 TDI met 300.000 en een caravan erachter van 1400kilo
RobD antwoordt op 23 november 2009:
Wat is de historie van de Avensis? Hoe is de auto bereden en onderhouden? Hier hangt veel van af.
Frans antwoordt op 23 november 2009:
De reputatie van Toyota is ijzersterk, maar dat geeft geen garantie voor specifieke onderdelen zoals de koppeling wanneer je met een aanhanger de bergen in gaat. Het is prettig als je kunt beschikken over een service logboek van de dealer. Je weet dan wat er vervangen is en je krijgt misschien een idee van het gebruik door de vorige eigenaar. Ik heb geen ervaring met Toyota.
Zelf heb ik ooit twee nieuwe atmosferische diesels gekocht, daarna diverse turbodiesel occasions met een stand van 100000 en een keer met 210000 op de teller en alle gereden tot 280000/350000 km, op de eerste na alle wagens veelvuldig met caravan. Het enige wat naast reguliere service vervangen is zijn remblokken. Ik heb sinds ik geen franse benzineauto's meer rijd nog nooit een koppelingsplaat vervangen, noch remschijven, noch lagers noch uitlaat! Enig defect een lekke koppelingcilinder die ik zelf onderweg kon repareren. Als ik dit forum goed lees kom ik van een andere planeet...
Kan ik dezelfde aankoopstrategie een ander aanbevelen? Hangt er van af hoe je het ding gaat bedienen. Het mechaniek ontzien is iets anders dan sloom rijden.
Overigens verwacht ik dat 'groen nederland' oudere dieselauto's in toenemende mate gaat treiteren met allerlei vervuilingstoeslagen op het kilometertarief. Een auto met 2 ton op de klok is waarschijnlijk 4 jaar oud (roetfilter?) en valt misschien nog onder de Euro-3 norm; als je er nog 5 jaar mee wilt rijden word je misschien nog een paar jaar beschouwd als milieuterrorist.
Johan antwoordt op 23 november 2009:
De onderhoudshistorie van de auto is wel van belang. wanneer er al een lange tijd geen onderhoud geweest is, of daarop "bespaard" kun je tegen problemen aanlopen.
Onze citroen C5 HDI 110pk automaat uit 2004, kochten we met 160000km levenservaring. Inmiddels met 230000 km. En nog steeds met een caravan van 1200kg. Motorisch geen enkel probleem, solo verbruik nog steeds gemiddeld tussen de 1 op 14 en de 1 op 17, afhankelijk van veel stads of snelweg. Motorolie 1 liter (5W40) op 12000 km.
Benno antwoordt op 23 november 2009:
Dat zijn dan geen VW TDI's geweest Frans, want volgen T5 had je dan voor een kapitaal aan turbo's moeten vervangen.
Uit dezelfde bron komt de vaststellng dat Willem ogenblikkelijk zijn tweede turbo moet vervangen.
René,
Frans heeft gelijk voor wat betreft de milieu afstraffing die je waarschijnlik verwachten kunt. Dat hoeft echter niet dramatisch te zijn als je zoals RobD schrijft een goed inzicht kunt krijgen in te technische staat van de auto.
Als dat allemaal ok is en als je dan ook nog weinig kilometers rijdt kom je al een heel eind.
Waar het om draait is de aanschafprijs. Als het een regelrecht koopje is kun je een strafje meer of minder wel hebben nietwaar?
antwoordt op 23 november 2009:
@RobD en @Benno
De Toyota is van 1999!!! met 'maar' 192.000 op de klok en volledig dealeronderhouden!. Voor de prijs hoef ik het niet te laten, ik neem deze mee voor de exportprijs. Maar ik ben juist benieuwd of er nog meer ervaringen zijn met het caravantrekken en oudere auto's met hogere kilometerstanden.
Willem antwoordt op 23 november 2009:
Klopt idd Benno, ben al aan de 2de turbo bezig (gemonteerd op 160.000km, hoe weet je dat eigenlijk?
jos antwoordt op 23 november 2009:
Het is naar ik hoop geen TD motor maar een D4D. Die eerste moet je niet nemen ivm gebrek aan trekkracht. Die 2e is prima, ook bij 200000km.
Ger antwoordt op 23 november 2009:
Ehm....ik heb net een V 70 D5 gekocht met 135.000 op de klok. Daarmee ben ik voornemens om 1500 kg Hobby te gaan verslepen. Ik zie daar net zo weinig problemen als een Avensis met 2 ton en een caravan van 1200 kg. Met beleid gaan berijden en je hebt geen problemen.
Benno antwoordt op 23 november 2009:
René,
Dit voorjaar stoven er in Faucon (Zuid Fr.) twee Goggomobieltjes de camping op met achter beide een Dethleffs vouwcaravan. Het hele spul was geboren in de jaren vijftig. De Avensis staat dus nog maar aan het begin van zijn carrière.
Willem,
Alles, werkelijk alles wat ik weet dank ik aan deze site.
Leve Caravantrekker.nl !!!!
Frans antwoordt op 23 november 2009:
Benno, ik heb nog een wetenswaardigheid voor je: er zat een tdi tussen van VW, gemonteerd in een V70classic met 4AT, 323000Km met vermoedelijk de eerste turbo (gekocht bij 98000). En dat zonder ANWB verzekeringen voor pechhulp e.d.
Benno antwoordt op 23 november 2009:
Waarom weggedaan Frans? Asbak vol?
Frank antwoordt op 23 november 2009:
Wij hebben een benzine motor.
Een Renault Scenic 1.6 16v met een caravan van max. beladen 1200kg erachter. Wij hebben al bijna 250.000km op de teller en rijdt nog perfect! Ook nog weinig tot geen problemen met de auto gehad.
Het is bleangrijk dat je kijkt hoe de auto ook nog verder is, is de auto goed onderhouden, etc?
En misschien weet de dealer ook iets meer.
Frank antwoordt op 23 november 2009:
Oja, en onze auto komt uit Maart 2001 en we rijden er elk jaar dus mee naar Frankrijk/Spanje met de caravan
antwoordt op 24 november 2009:
Willem schrijft:” Klopt idd Benno, ben al aan de 2de turbo bezig (gemonteerd op 160.000km, hoe weet je dat eigenlijk?”
»
Een turbo wordt gemiddeld vervangen tussen 125.000 en 150.000 km. Uitzonderingen daargelaten.
Je zal vermoedelijk binnen niet al te lange tijd aan de derde gaan beginnen. 😉
Bert antwoordt op 24 november 2009:
Ik zal het hier laten weten wanneer mijn OEM turbo vervangen moet worden. 😉
(V70 TDI - 275.000 km)
Gilbert antwoordt op 24 november 2009:
Rene,
in princiepe, is de toyota een zeer betrouwbare wagen, en kan hij makkelijk 350000km aan, maar......
best zou je even na gaan wie met de wagen gereden heeft, en was het een leasing wagen of een prive, Ik woon in belgie, en mijn vrouw werkte tot voor 1 jaar in een med lab waar enkel en alleen toyota werd gereden, 165000km op 18 maanden en dan was het leas contract voorbij, deze wagens waren dan over het algemeen wel aan vervanging toe, omwille van verschillende redenen, maar de grootste was dat het onderhoudsprogram door de leasing te strikt en te weinig is, wel alle 7500 km binnen maar voor een snel , zie te snel nazicht, de te vevangen delen werden niet altijd vervangen ed.
maar dat gaat zo bij zo een contract, men zou denken als men een wagen koopt van 18 maanden dat men een zeer goed voertuig heeft aangekocht, maar ik zou hem nog niet gratis willen. Dus tracht de historiek van het voertuig te achterhalen, zo vermijd je de aankoop van een kat in een zak.
Tenslotte is 200000km al heel wat niet alleen voor de motor maar er is ook de rest van de wagen die heeft het ook gelopen.
vr gr
Gilbert
Jilger Mout antwoordt op 24 november 2009:
De Toyota is nog helemaal niet oud! Komende zomer moet mijn Volvo 360 uit 1987 met een caravan door Engeland trekken. Het beestje heeft ook al 207.000 km gereden.
Robin antwoordt op 24 november 2009:
Mijn Voyager 2.4, (benzine, handbak) komt uit 1999 en zet ik nu twee jaar in.
Gekocht met 150.000 km, nu benaderen we 180.000. Per jaar rijd ik ongeveer 4.500 km met caravan en ik heb nog geen problemen gehad (en verwacht die ook niet).
Dit is dus geen diesel en ook geen auto met onbesproken reputatie.....
De avensis die je noemt lijkt mij nog een perfecte auto.
antwoordt op 26 november 2009:
Nou, ik heb de auto gekocht. Is van een particulier geweest en keurig onderhouden. Dat moet dus wel goed gaan komen met deze auto als caravantrekker!!. Volgend jaar weer naar Spanje. Allemaal bedankt voor de reacties. Dit heeft zeer zeker meegewogen in de beslissing.
Gilbert antwoordt op 27 november 2009:
proficiat Rene, en veel succes met je nieuwe aanwinst
Ger antwoordt op 27 november 2009:
Aandrijfriem preventief laten vervangen !!
Willem antwoordt op 27 november 2009:
Distributieriem heet zo iets !
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.