Ronny vraagt op 5 september 2006:
Heeft iemand ervaring met de VW Caddy 19TDI (77Kw/105Pk) voor wat betreft het rijden met caravan. We zij van plan er een aan te schaffen en hadden graag wat informatie. Op deze site krijgt hij 5 sterren op 5 maar niets is beter als wat praktijkervaring.
Dank bij voorbaat.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 september 2006:
U schreef: "niets is beter als wat praktijkervaring"
Daar denken wij toch echt anders over! Een berekening geeft een veel beter en betrouwbaarder beeld over de kwaliteiten van de trekauto dan een subjectieve mening op een forum......
Wist u niet dat de berekeningen gebaseerd zijn op praktijkervaringen? Vertrouw gerust op de uitkomst, als er 5 sterren uitkomen dan zult u geen probleem ondervinden bij het trekken van een caravan.
Ronny antwoordt op 11 mei 2007:
Ik ben ondertussen met de Caddy op verlof geweest. Combinatie van autosnelwegen en N wegen. Deze wagen heeft het voortreffelijk gedaan. Op autosnelwegen moet je haast niet terugschakelen uit de hoogste versnelling. Bij het optrekken voel je haast niet dat de caravan eraan hangt. Hij is daarbij nog heeeeel ruim.
Bert antwoordt op 11 mei 2007:
Bijna had ik gezegd: 'zie je nu wel?' 😉
Ton antwoordt op 12 mei 2007:
Als je veel revieuws leest, m.n. op deze CT.nl, dan is mijn conclusie dat iedereen zijn eigen aankoop rechtvaardigt. Op zich mag dat maar het valt bij mij niet onder het motto: niets is beter DAN wat praktijkervaring. Overigens goed om te lezen dat je eigen ervaringen positief zijn, dat is wat geldt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 mei 2007:
Ton, mijns inziens spreek je jezelf tegen.....
Uit de reviews blijkt inderdaad bijna altijd dat men zijn aankoop (combinatie) prima vindt. Dit omdat men weinig andere eigen ervaring heeft met andere combinaties en natuurlijk ook omdat het psychologisch lastig is een eigen aankoop, veelal ter grote van een netto jaarsalaris, niet goed te vinden. Vandaar dat ik toch van mening ben dat je de gebruikservaringen toch met een koreltje zout moet nemen en dat een objectief oordeel (middels de berekeningen) een beter beeld geeft. Bovendien wat de een goed vindt kan voor de ander heel matig zijn......
Ton antwoordt op 13 mei 2007:
Menno, we bedoelen denk ik hetzelfde. Gebruikerservaringen moet je idd met een korreltje zout nemen. Uit vele rev. blijkt dat er heel veel combi's 4/5 groene sterren waard zijn. Wat ik wil aangeven is dat je de rev. met een filter moet lezen. Een trekkrachtrapport geeft veel objectieve informatie. De rev. kun je gebruiken om als je bijv. een Peugeot 307 wilt aanschaffen je rekening moet houden met je motor temp. en zo zijn er meer voorbeelden. Laten we dit afsluiten met: niets is beter dan je eigen pratijkervaring met een trekkachtrapport en een dosis gezond verstand.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2007:
Oke Ton...eens. Je eigen praktijkervaring en beoordeling daarvan is het allerbelangrijkste! Ik wil daar nog wel 1 opmerking aan toe voegen.
Ik sprak laatst iemand die volgens de berekeningen een 'goede' trekauto had gekocht, alleen hij vond het een onding..... Wat bleek: Hij schakelde eigenlijk nooit terug en vond de trekkracht dus zo tegenvallen.... Ik heb hem toen uitgelegd hoe je de trekkrachtrapporten moet lezen en toen begreep die het pas..... Hij keek alleen naar de sterren zonder rekening te houden dat bij een 5% helling je echt alleen de 3e versnelling kangebruiken en dus ook veel toeren (bij een benzine motor) moet maken aan aan de aangegeven prestaties te komen.
Jan@ antwoordt op 13 mei 2007:
Menno, je geeft het zelf al aan. Is het dus niet nuttig de tekst van het , overigens door mij en anderen zeer gewaardeerde maar wel nogal theoretisch/technische, trekkrachtrapport wat meer aan de praktijk aan te passen. Met minder nadruk op de mogelijkheid in de hoogste versnelling te kunnen rijden; de theoretische topsnelheden van 150 km per uur of meer, niet bestaande hellingen van 25% of meer enz. Dat leidt maar af van de essentie: een vaak doorsnee auto die een gemiddelde caravan moet kunnen trekken ook in de heuvels van de omringende landen. Mensen die echt extremen willen zoals Alpenpassen e.d. die zijn zich meestal wel bewust van de eisen die aan een combinatie worden gesteld.
Hou me ten goede, misschien door mij zo maar makkelijker gezegd dan gedaan.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2007:
Wij zijn al geruime tijd bezig om na te denken hoe we de uitkosten wat meer aansprekend kunnen maken, maar zijn daar nog niet uit...
Met wat ervaring en kennis kan je (en wij natuurlijk) heel veel informatie uit de cijfertjes halen. Met de sterren proberen we dat populair aan te geven en te waarderen volgens onze normen. Daar zit natuurlijk al een probleem in..... want wat wij onvoldoende vinden kan voor iemand anders wel voldoende zijn.
Natuurlijk zijn extreme snelheden en hellingspercentages onzin, alleen geeft het wel aan hoeveel reserve je hebt.... Een combinatie die net 100 haalt (wat genoeg is) rijd van geen meter....
Wat zouden jullie benadrukt willen hebben in een trekkracht rapport? Ik zal daar een nieuw topic aan openen....
Joost Henze antwoordt op 15 mei 2007:
Wij zijn prima te spreken over het rijden met de Caddy Life 1.9 Tdi en het trekken van de caravan. Wij hebben hiervoor met een Landrover en een Suzuki de caravan getrokken dus hebben we wat vergelijkingsmateriaal. Met een Landrover die 3500 kg. mag trekken merk je echt niet dat er iets achter hangt, bij de Suzuki was dat wel even anders. De Caddy trekt de caravan zonder snelheidsverlies de heuvels over, bij een berg moet je soms even terugschakelen - maar zelfs de hoogste bergen hebben ons nooit problemen gegeven. Het enige dat opvalt is de wat minder gunstige gewichtsverdeling, hierdoor slippen de voorwielen wel eens door als je vanuit stilstand een helling op moet rijden, maar met gekontrolleerde wielspin is dit geen probleem. Uiteraard heb je daar bij een 4 wheel drive geen last van, maar het kostenplaatje qua verbruik, belasting en verzekering van deze VW is een stuk gunstiger en dat heeft ons tot deze aankoop doen besluiten. Kortom: de VW Caddy 1.9 Tdi is een prima caravantrekker, alleen bij veel trekken door berggebied even extra letten op de lading.
Ronny antwoordt op 30 januari 2009:
Ik heb ondertussen een andere (zwaardere) caravan aangeschaft (Adria 432PX). O
Ronny antwoordt op 30 januari 2009:
Ook met deze caravan doet de Caddy het goed. We leggen wel de zwaardere zaken in de auto om wat meer overwicht te hebben en dat lukt owel qua laadvermogen als qua ruimte. Kortom, ik kan deze auto zeker aanraden voor gezinnen die veel mee te nemen hebben en die dat liefst niet in de caravan willen leggen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.