Caravantrekker.nl

Route door belgie

Leo vraagt op 13 mei 2010:

Op weg naar Zuid Frankrijk gaan de meeste caravanners via Maastricht-Luik-Luxemburg-Nancy.
Vanuit Utrecht sturen vrijwel alle routeplanners(ook die van de ANWB) mij over Breda-Antwerpen-Brussel-Luxemburg.
Waar komt dit door?
Wij rijden met een Peugeot 207 1.6 ltr. en een Adria van max.
100 kg.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 13 mei 2010:

De meeste routeplanners staan ingesteld op de kortste of snelste route tussen twee punten. Overigens kun je ook een of meer tussenpunten invoeren, zodat je zelf kunt bepalen via welke route je je reis maakt.


geert antwoordt op 13 mei 2010:

Ik denk dat vraagsteller bedoelt waarom veel mensen dan de niet door alle routeplanners geadviseerde route nemen maar over Maastricht rijden.
Is dat makkelijker omdat je dan Luik omzeild o.i.d


Arthur antwoordt op 13 mei 2010:

Ik weet niet of het een goed idee is om langs Antwerpen en Brussel te rijden. Tijdens de werkdagen heb je meestal files rond die steden. Je kan ook vóór Antwerpen de Liefkenshoektunnel (toltunnel) onder de Schelde nemen, dan richting Gent en Lille. Zo kom je ook mooi Frankrijk binnen en kan je verder naar Paris of Reims.


RobD antwoordt op 13 mei 2010:

" Waar komt dit door? ""

Goede vraag voor de IT specialisten van de desbetreffende ontwerpfirma's. Er zijn tenslotte maar 3 firma's die het straatbeeld in 'kaart' brengen.


Maurice antwoordt op 13 mei 2010:

Er is bijna geen verschil qua kilometers en via Maastricht vinden vele fijner rijden. Tenminste wij wel, wij komen uit de buurt van Rotterdam en gaan de laatste jaren altijd naar Spanje (costa brava) op vakantie. Via Breda- brussel- Luxemburg is dan net iets korter zeggen ze, maar wij vinden dit minder fijn rijden. Wij rijden dus altijd via Maastricht- Luik- Luxemburg. Vele malen fijner rijden. Wij vertrekken bijna altijd op zondagmorgen en dan kun je heerlijk doorrijden via Maastricht-Luik-Luxemburg-etc.


Peter antwoordt op 13 mei 2010:

Al jaren voor de GPS navigatie gemeengoed werd reden uit Utrecht afkomstige vrachtwagen chauffeurs al via Breda-Antwerpen-Brussel naar Luxembourg.
Deze route loopt,als je tenminste de files in Antwerpen en Brussel kunt omzeilen,iets beter als via Maastricht-Luik.
Heel veel verschil zit er m/i. niet in.
Route planners gaan uit van het aantal kilometers en het type weg dat men rijdt,als u zelf uw route bepaalt kunt u met veel meer criteria reken ,zoals de wetenschap waar het file risico groot is,waar er behinderende weg werkzaam heden zijn, enz,enz.
Groeten Peter


Jan antwoordt op 13 mei 2010:

Navigatie apparaten houden tegenwoordig ook al rekening met files, wegwerkzaamheden etc., via TMC (fm-radio) of als er een LIVE service is afgesloten.


Peter antwoordt op 13 mei 2010:

Navigatie apparaten houden tegenwoordig ook al rekening met files, wegwerkzaamheden etc., via TMC (fm-radio) of als er een LIVE service is afgesloten.

Ja,en toch zijn ze nog steeds niet in staat het menselijk brein te vervangen.
Groeten Peter



RobD antwoordt op 13 mei 2010:

" Ja,en toch zijn ze nog steeds niet in staat het menselijk brein te vervangen."

Soms........................................twijfel ik wel eens.


Niek Otten antwoordt op 14 mei 2010:

Wij hebben jarenlang via Brussel/Luxemburg gereden maar we doen het niet meer. Met de caravan te oncomfortabel met die lawaaiige bonkerige weg en de steile hellingen (tegenop geen probleem, ervanaf ook oncomfortabel/zoekering)


Karel Eimers antwoordt op 14 mei 2010:

Je moet zelf je route bepalen en je routeplanner als hulpmiddel gebruiken en niet andersom.
gr. Karel.


Jan antwoordt op 14 mei 2010:

Zucht....: was het maar waar dat we met ons menselijk brein al die fileberichten op konden vangen.
De vraag is of we met al onze superintelligentie op superieure wijze de files konden omzeilen om toch nog ongeschonden in het mooie maar soms erg drukke Frankrijk (zwarte zaterdagen) ook daar op onze bestemmingen te komen.......😉


Ed antwoordt op 15 mei 2010:

Je kunt ook via knooppunten een route in je Navigatiesysteem zetten.
De kans dat je dan de verkeerde kant op gestuurd wordt is niet zo groot meer.
Ik doe dit zelf al jaren en het gaat nog steeds goed.

(knock on wood)

Hoe zit het eigenlijk met de benzinepompen op de route Luik-Luxemburg (A26)?
Volgens mijn systeem zitten er nauwelijks pompen.


Willem1 antwoordt op 15 mei 2010:

Tussen Luik en Luxemburg treft u direct na Luik de laatste pomp langs de snelweg. Veel Nederlanders komen hier echt in de problemen omdat men goedkoop in Luxemburg wil tanken.
Bij "hoge nood" kunt beter de snelweg verlaten om in één der dorpen te tanken.


Jos antwoordt op 15 mei 2010:

Tussen Luik en Luxemburg moet er inderdaad rekening gehouden worden dat je bijna niet kunt tanken.
De meeste willen goedkoop tanken in Luxemburg en denken wel dat ze het redden naar Luxemburg. Wij kunnen het ook altijd net redden, maar doen voor de zekerheid voor 10 euro benzine erin om zekerheid te hebben. We tanken dan ook net na Luik.
De route Maastricht-Luik-Luxemburg is wel een hele fijne en gemakkelijke route!


Peter antwoordt op 16 mei 2010:

Je moet zelf je route bepalen en je routeplanner als hulpmiddel gebruiken en niet andersom.
gr. Karel.


Hier valt niets meer aan toe te voegen.
Gr Peter


Leo antwoordt op 16 mei 2010:

Dat mijn route planner niet leidend moet zijn snap ik wel, en er zijn ook een aantal argumenten gegeven waarom de meeste mensen over Maastricht en Luik rijden, maar zelfs Maurice uit Rotterdam rijdt over maastricht(moet toch ettelijke km om zijn).
Via Luik heb je toch ook een flinke stijging, en verder is de hele weg door de Ardennen stijgen en dalen, is dit via Brussel ook zo?


RobD antwoordt op 16 mei 2010:

Als je Brussel-Lille-Parijs rijd zijn er minder van die steile hellingen.

De route via Maastricht vanuit R'dam is ong 25 km langer als via Antwerpen

Leo, je kunt via b.v.Google maps een perfect beeld krijgen van afstanden en deze zelf berekenen.


Karel Eimers antwoordt op 16 mei 2010:

Wij mijn vrouw en ik hebben de laatste 14 maanden ongeveer 9000 km gereden van en naar Frankrijk dus vrijwel altijd door Belgie. Als je zich afvraagd of je wel door Belgie kan rijden moet je thuis blijven. Wij wonen in Spijkenisse dus vrijwel altijd via Belgie. PS Geen 9000 km door Belgie. De route door Belgie mag geen probleem zijn welke het ook is .


Bert antwoordt op 17 mei 2010:

Niemand heeft het er over dat rijden via een België wel of niet een probleem is Karel. De vraag was waarom via Luik en Luxemburg naar F en niet via Breda viavia naar Luxemburg en verder F in. Antwoorden daarop zijn inmideels voldoende gegeven lijkt me...


Leo antwoordt op 17 mei 2010:

Rob bedankt voor je reaktie, Google maps is inderdaad erg handig, werkt prima.

En Karel stoer van je dat je 9000 km in 14 mnd toert, maar voegt dat iets toe aan mijn vraag? ik was ook niet van plan thuis te blijven, wilde alleen graag de ervaringen van andere mensen horen.
Weet nu genoeg.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker