Caravantrekker.nl

Caravan stuurt auto

Rutger los vraagt op 6 juni 2010:

Ik heb een burstner 430 uit 1989 met een stabilisator. De combinatie rijdt niet zo fijn: het lijkt wel of de caravan de auto bestuurt i.p.v. andersom. Ik voel de auto namelijk naar links en naar rechts trekken. Wie weet hoe dat kan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

AJ antwoordt op 6 juni 2010:

Deze site biedt een heel goed verhaal over het rijden met een caravan. Lees daar maar eens veel over en volg de adviezen op.
Voor dit draadje:
Als de auto naar links en naar rechts gaat dan stel ik het me zo voor dat er een enorm kogelgewicht is en dat de auto aan de achterkant ook nog een zwaar beladen wordt.
De voorwielen krijgen dan minder druk en ziedaar een zwierige gang.
Je geeft niet op welke auto ervoor staat. Maar een Buerstner 430 is geen "reus" van een caravan. Als je die goed belaadt en tussen de 50 en 75 kg als kogelgewicht aanhoudt dan moet het wel heel raar lopen als je dat ding niet in bedwang kunt houden.
Te snel gereden? Bandenspanning caravan? Idem van auto? Vering en schokdempers van auto in orde? Geen hele lange oversteek van achteras naar kogel?

Kijk er maar eens na en dan moet de combinatie toch goed te handelen zijn.


rutger los antwoordt op 6 juni 2010:

Mijn auto is een ford focus uit 2000, die moet die 430 wel aankunnen denk ik. Ik heb alleen nog maar 200 km met de caravan gereden, bijna zonder belading (een voortent achterin de caravan en wat stoelen en een tafel voorin). Een week terug heb ik nog met mijn auto en een andere gelijkwaardige caravan gereden en dat ging probleemloos. Zou het misschien niet aan de afstelling van de stabilisator kunnen liggen?


Pieter antwoordt op 6 juni 2010:

De kans is klein, dat het aan de stabilisator ligt.

Veel meer kans is er, zoals al gezegd, op verkeerde bandenspanning, kogeldruk of belading.
Bij de volgende rit dat dus eerst maar eens goed checken.


Karel Eimers antwoordt op 6 juni 2010:

De voortent met stokken haringen ed. als die ook achter in de caravan liggen naar de as verplaatsen indien mogelijk. Beter, leg het in de auto en maak nog eens een ritje zal waarschijnlijk verbetering opleveren.
gr. Karel


Ronald antwoordt op 6 juni 2010:

Uit je verhaal geef je zelf al aan waar het misgaat. De ene caracan gaat goed en de andere niet. In dit geval zaak om de belading eens goed te bekijken en dan niet alleen voor/achter maar ook linkerwiel rechterwiel en de verdeling van het gewicht. Ronald


RobD antwoordt op 6 juni 2010:

"Mijn auto is een ford focus uit 2000, die moet die 430 wel aankunnen denk ik."

Denk iK !! Nu zijn er focussen en focussen maar meten is weten, al een berekening gedaan hier op de site?

"Ik heb alleen nog maar 200 km met de caravan gereden, bijna zonder belading (een voortent achterin de caravan en wat stoelen en een tafel voorin)."

Een voortent achterin! Enig idee wat de kogeldruk was op dat moment?

Aleer met allerhande vragen te komen zou ik de hele site eens goed doorspitten, zo ook de caravan eens wegen en kijken wat je auto mag en kan.


rutger ls antwoordt op 6 juni 2010:

technische gegevens:

ford focus 1.8 tddi wagon
massa ledig 1207 kg
maximaal te trekken massa 1200 kg

caravan
massa ledig 707 kg
massa maximaal 900 kg

als ik de gegevens op de site invul, dan moet deze combinatie prima te doen zijn.

ik denk dat ik op het moment van rijden ongeveer 40 kg achter in de caravan had en zo'n 20 kg voorin

zou het dan gewoon een te lage kogeldruk kunnen zijn?


Theo antwoordt op 6 juni 2010:

"zou het dan gewoon een te lage kogeldruk kunnen zijn?"

Meten is weten!


AJ antwoordt op 6 juni 2010:

Je beginvraag vermeldt een caravan die de auto lijkt te besturen. Je schrijft zelfs over "trekken" naar links en rechts.

Dat lijkt me niet door een te lage kogeldruk te komen. Dat zal alleen de caravan in onbalans brengen.

Je schrijft dat de Buerstner 700 kg leeg weegt en dat je er rond de zestig kilo in had liggen. Zeg dus: 700 + 60 + wat je niet weet....= 800 kilo.

Met een vergelijkbare caravan ging het wel goed. De auto kan het dus wel.

Hoeveel kogeldruk had je met die andere caravan en hoeveel met deze Buerstner?

Een zweverige auto heeft vaak te maken met minder goede "kwaliteiten" van de voortrein. Een zwaar beladen auto die sterk achterover helt voelt zweveriger aan dan eentje die van voren wat zwaarde is.

Vroeger adviseerde ik mensen die de Afsluitdijk over gingen met een Kever een paar zakken zand voorin te leggen. ( welliwaar achterwielaandrijving maar dat terzijde ) De resultaten waren verbluffend. Van een zweverige Kever naar een "plakkever".


john antwoordt op 6 juni 2010:

"Dat lijkt me niet door een te lage kogeldruk te komen. Dat zal alleen de caravan in onbalans brengen."

...........Waardoor de caravan de auto gaat besturen.

Rutger, ga op je gemak eens alles goed in orde brengen v.w.b. kogeldruk en belading. Ga proefrijden en mocht het niet beter zijn, kom nog eens kloppen hier. Je bent nu aan het schieten met vragen in de trant van: ik denk, ik vermoed e.d. Hier kan niemand gedegen advies op geven.


Karel Eimers antwoordt op 6 juni 2010:

Ja, natuurlijk een paar zakken zand op de motor voorin leggen. Na mijn trabant kwamen twee kevers de eerste met een klein achterraam de tweede de wat grotere met de motor achterin daar hielpen een paar zandzakken voorin inderdaad, minder zijwindgevoelig, stabieler werd toen veel toegepast.
gr. Karel


john antwoordt op 6 juni 2010:

Ja Karel, dit was al gegeven maar heeft niets met de vraag van doen


Bert antwoordt op 7 juni 2010:

Nee, maar feitelijk toch wel. Het is een afweging met die VW kever. Paar zandzakjes voorin verbeterde de stabiliteit ten koste van de acceleratie. Uiteindelijk haalde je op de long-run dezelfde top- dan wel kruissnelheid met die kever, anders blies je je van de weg af.

Er waren geen alternatieven, die er wel zijn met een instabiel rijdende combinatie zoals rutger los beschrijft. Hoe: verplaatsing van massa naar het centrum. In de caravan dus van achter naar het midden en van voor ook naar het midden (rondom de as). Ga ook zo te werk met de massa (personen, bagage, kogeldruk) in je auto (dus tussen de vooras en achteras - en je verkrijgt daardoor een goed rijdende combi...

Laat je weten hier of goedbedoelde adviezen effect hadden en hoe het vervolgens aanvoelt?


Bert antwoordt op 7 juni 2010:

Het is al gezegd: die voortent achterin met niets voorin.... Balans is weg, zwaartepunt wayoutofline. Kogeldruk is niet belangrijk, maar wel het verschil tussen massa vóór en achter.

Heb je het idee hier helemaal niets of redelijk beperkt iets van te begrijpen, dan is dat echt geen schande!! Volg dan een workshop http://www.caravantrekker.nl/instructie/workshop.php of een meer gespecialiseerde praktijktraining bij ons. Dan gaat "het" allemaal echt leven


bert.s antwoordt op 7 juni 2010:

Rutger wat was de kogeldruk op het moment dat je met de combinatie reed.


rutger los antwoordt op 7 juni 2010:

Ik heb de kogeldruk toen niet gemeten en nu staat de caravan in de stalling. Over een paar weken gaan we naar corsica.

Op deze site kan je een berekening maken m.b.t. de kogeldruk, bij mij kwam het op 30 kg uit, vrij laag dus.

Ik snap best dat je het gewicht op de as moet plaatsen. Maar op het moment van rijden was er nauwelijks sprake van bagage.

Verder baal ik gewoon. Hiervoor had ik een chateau uit 1977 en die reed prima. Nu heb ik er een met een stabilisator en het is helemaal niks. Ik had er meer van verwacht.


janka antwoordt op 7 juni 2010:

Als je denkt dat het aan die stabi ligt dan haal je die er toch vanaf? Voor dat deze zoals tegenwoordig bijna gestandariseerd waren reed men ook zonder.
Maar ook ik denk dat je meer druk op de kogel moet hebben ipv die 30 kg. die je hebt berekend. Te veel is niet goed maar te weinig ook niet. Volgens mij tilt de dissel de auto dan op en dan vertoont de auto dat zweverige rijgedrag. Wat is trouwens de voorgeschreven maximale kogeldruk van je trekhaak?


Rinus antwoordt op 7 juni 2010:

Kogeldruk veel te laag. Door het rijden kan de caravan ook nog lichtjes "gelift" worden waardoor die 30 kilo nog wat minder worden. de trekhaak zal zo het "hoogste" punt worden van de combinatie.

kortom, kogeldruk drastisch verhogen, achter schokbrekers in goede staat? bandendruk in orde?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2010:

Hoe heb je die kogeldruk berekend?

In het adviesrapport geven we een advies voor de kogeldruk.
En lees verder het verhaal over slingeren eens op deze site http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren_vervolg.php


renaat antwoordt op 7 juni 2010:

imho:
kogeldruk moet je niet berekenen
kogeldruk moet je meten
en dat doen wij voor ELKE rit met zo'n rode telescoop
en ook: zoveel mogelijk laden op de as / op de bodem van de caravan.
grt R.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2010:

Voordat je kan meten moet je wel weten (de eerste keer) hoeveel kogeldruk je wil hebben. Een uitgangspunt zou kunnen zijn 4% van het beladen caravangewicht + 20 kg.
Dus voor die Burstner van 900 kg is dat 36+20= 56 kg. Daarna kan je eventueel nog wat experimenteren om nog een betere wegligging te krijgen door ook eens 65 of 75 kg te proberen bijvoorbeeld (als dat mag voor jouw combinatie).


Johan antwoordt op 8 juni 2010:

Kogeldruk kun je niet berekenen aan de hand van een webside oid. Alleen maar door te meten kun je de kogeldruk weten!
natuurlijk kun je wel zicht krijgen wat er gebeurd wanneer je je fiets van 25 kg op de dissel zet, achterop hangt, of binnenin vervoerd. Spelen met gewichten en zicht krijgen op wat verschuiven/verplaatsen doet.
Op zich is het wel van belang dat je daar gevoel voor hebt en krijgt. Dus dat "spelen met gewichten" heeft wel zin natuurlijk. Maar meten is meten en dan pas echt weten!!
Johan


Pieter antwoordt op 8 juni 2010:

Wat een onzin!
Natuurlijk zijn er vuistregels voor goede kogeldruk en natuurlijk heeft Menno ook nu weer gelijk.
Die vuistregels zijn echt wel op een site te vinden!
Dat je met de uitkomst van die vuistregel in de hand ook nog moet kijken, hoeveel jouw praktijk afwijkt van de gevonden theorie, is een normale zaak. vanaf dat moment geldt inderdaad: meten is weten.

Vuistregels voorkomen, dat je als een kip zonder kop dingen moet uitvogelen.


BandAri antwoordt op 8 juni 2010:

Nee, dat is geen onzin!!


Theo antwoordt op 8 juni 2010:

@Pieter,
"Wat een onzin!" ????????

Ben eens concreet. In de voorgaande bijdragen heb ik geen onzin, alleen zinnige opmerkingen kunnen ontdekken.


Pieter antwoordt op 9 juni 2010:

Dat kan ik niet helpen, Theo.
Ik heb het al erg concreet uitgelegd, maar ik wil nog wel een poging wagen.
Menno komt met een vuistregel en Johan geeft hem een onzin-antwoord in de eerste regel van zijn reactie. In de rest van zijn reactie heeft hij wel weer ten dele gelijk.
Nu nog een keer dat rijtje lezen en dan zie jij het misschien ook zo?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 juni 2010:

Volgens mij wordt er weer heerlijk langs elkaar heen gediscussieerd.

Natuurlijk kan je je feitelijke kogeldruk alleen maar meten, maar voordat je gaat meten is het handig dat je, met behulp van de adviezen op deze site, enig idee hebt wat een goede kogeldruk zou moeten zijn. Voor een stabiel weggedrag zijn de wettelijke regels namelijk veel te ruim.

Heb je bijvoorbeeld een caravan van 1000 kg en meet je een kogeldruk van pakweg 15 kg dan is het onverstandig om daarmee op vakantie te gaan, ook al lijkt dit goed te rijden. Meet je 75 kg dan zou je kunnen proberen om dit iets te verminderen waardoor vooral het veergedrag van de auto prettiger zal worden.


BandArie antwoordt op 9 juni 2010:

Ja dat kan je wel! Begin eens met nadenken.

Hoe denk jij dat Menno aan die gewichten komt?
Daar zal toch echt e.o.a. weging aan te pas komen denk je niet? Er is geen enkele vuistregel die zegt dat wanneer je je voortent onder het bed legt dat dit resulteert in een kogeldruk van ??kg. Eveneens een kogeldruk voorspellen wat er gebeurd wanneer de voortent in de auto vervoerd wordt is een utopie.

Meten is weten Pieter. Alleen met wegen kom je achter de kogeldruk. 4% is een leuke vuisttegel maar je zal nog steeds moeten wegen.

(Enne….. Menno heeft niet altijd gelijk)


Bert antwoordt op 9 juni 2010:

(Enne….. Menno heeft niet altijd gelijk) Nou.... 😉

Ik heb eerder gesteld - kort door de bocht - dat kogeldruk er niet toe doet, maar wel de spreiding van die massa over de totale lengte van de caravan. Kortom, indien je er in slaagt alle massa rond de as te plaatsen of er net vóór dan zou een kogeldruk van 15 kg voldoende kunnen zijn. Dat klopt wel enigszins maar dan heb ik het over alle massa! Dus ook die van de caravan zelf. Dat is dus uitermate theoretisch. Maar ook deze redenering is om zeep te helpen als we uitgaan van het volgende (theoretisch dus): de auto is 100% rechtuitstabiel als een trein op rails. De caravan er achter is in principe beweeglijk op de trekhaak en zwenk- of draaibaar via de wielen/as op de weg. Nee, de caravan staat niet op rails, maar heeft zijn eigen aerodynamische onvolkomenheden en de rechtuitstabiliteit wordt door van alles en nog wat (negatief) beïnvloedt. Slingeren doet dus de caravan t.o.v. een vast punt en dat is de trekhaak. Een 100% stabiele caravan is dus die waarvan de totale massa gelijk is aan de kogeldruk. Massa achter die trekhaak is er niet dus daarvan is er ook geen invloed te verwachten die instabiliteit en slingeren veroorzaakt.

Net zo theoretisch dus... Bovendien, stel je voor dat je op de kogel een 1300 kg zou hebben? Heel stabiel hoor die caravan, maar je auto - dus - niet, met de voorwielen in de lucht.

Waar gaat het dus om? Wat zijn nu die criteria, waar zouden we naar moeten streven om een veilig en stabiel weggedrag te garanderen tot op relatief hoge snelheden? Ik noem wat op....

Een uiterst stabiele trekauto. Wat zou dat kunnen zijn? Eentje met een lange wielbasis, de wielen op de uiteinden, een goed gelokaliseerde achteras, of onafhankelijke constructie. Een weinig zijdelings beweeglijke ophanging (rubbers, stabilisatorstangen enz.). Eentje die qua constructie en vering veel kan hebben op de achterwielen en ophanging. Niet te flexibele en goed op druk zijnde banden. Een auto die zelf als basis een goede balans heeft qua gewichtsverdeling v/a of nog beter - alles in het midden tussen de voor- en achteras. Een hogere massa dan die van de caravan? Ja, maar een - in verhouding lichte - 3-serie BMW is stabieler dan een in de elandproef minder geschikte maar ter compensatie zwaardere SUV-achtige met een zeer twijfelachtig weggedrag. Ja, aanneembaar dus ook met caravan...

Dan de caravan. Zo kort mogelijk. De as zo ver als mogelijk is naar achteren geplaatst zonder dat de (basis)kogeldruk te grote vormen aanneemt (vanwege de auto). Een langere caravan is in het nadeel qua stabiliteit omdat de afstand kogel - as - achterzijde groter wordt en dus de beweging (en ook de demping van die kracht) van massa (kracht x arm) van bijvoorbeeld een geplaatst fietsenrek achterop groter is en demping daarvan moet zijn.

Compromissen dus. Ja, aan alle kanten... Ik hoop hiermee een beetje begrip van de materie, zodat jezelf kunt invullen, interpreteren...


bert.s antwoordt op 9 juni 2010:

mooi verhaal Bert.
bijna helemaal mee eens.
Moet alleen wel toevoegen dat je niet alle massa boven de as kunt plaatsen.
de massa van de caravan zelf welke zich voor en achter de as bevind kan ook voor instabiliteit zorgen.
des te langer deze caravan is zoveel nadeliger deze kan zijn.
heb zelf al eens een caravan gehad welke leeg niet erg stabiel reed, ik had dan ook bijna geen kogeldruk.
goed beladen met een goede kogeldruk was de combinatie vervolgens een stuk stabieler


Jan antwoordt op 9 juni 2010:

Wat ik in het verhaal een beetje mis is de invloed van de overhang. Oftewel te afstand tussen hart achteras en kogel.

Hoe kleiner deze is hoe stabieler de combinatie, en dan mag het op een ander vlak best wel wat mankeren.

Zo zal een Mondeo flink veel meer moeite hebben het gespan stabiel houden in vergelijk met een (korte) Espace. En zo goed is die Espace niet in balans hoor. Maar wel de betere trekker.


Theo antwoordt op 9 juni 2010:

@Pieter
Noch wat Menno beweert, noch wat jij beweert staat in de reactie van Johan ter discussie.
Met zijn openingszin is niets mis. Deze pas helemaal in de lijn van hetgeen Menno stelt.
Beweren dat dit onzin is, is............. Vul dit zelf maar in!
Ik stel voor om i.p.v. grote woorden te gebruiken, zorgvuldig te lezen.


Pieter antwoordt op 9 juni 2010:

We lezen het allebei anders, dat is wel duidelijk 😉


renaat antwoordt op 9 juni 2010:

nu heeft iedereen het over optimale kogeldruk en optimale belading van de c'van, rekening houdend met de kwaliteiten van de trekauto en c'van.

Wat mij telkens opvalt op de camping is dat bijna niemand zijn kogeldruk meet voor hij aankoppelt en dat zowel bij een tussenstop als na een langer verblijf.
Zo snel mogelijk aankoppelen en weg wezen is het devies.

Wat baten alle theoretische overwegingen als je je kogeldruk niet kent?

Nogmaals meten is weten 😉


Karel Eimers antwoordt op 9 juni 2010:

Ervaring, kennis van de wijze van belading van je caravan en auto.
gr. Karel


jan antwoordt op 9 juni 2010:

Ja ja, amme.....!


Pieter antwoordt op 9 juni 2010:

Ik hou van vastigheid in mijn leven, dus weeg ik altijd even voor het aanhaken.


@Eric antwoordt op 9 juni 2010:

Bij ons heeft alles in de caravan een vaste plaats.
Kogeldruk wordt eenmalig goed bepaald en blijft verder dus zo.
Kan een paar kilo varieren maar dat is niet van belang.


AJ antwoordt op 9 juni 2010:

Ik ben het helemaal eens met Renaat. Meten is weten.
Het kan zijn dat een carvan niet lekker volgt bij 40 Kg kogeldruk en het bij 75 Kg wel doet. Dat kan.
Maar.....als alles "goed" is dan zal de kogeldruk bij een paar kilo verschil ( voor en na de tussenstop ) iets in de WC.....iets uit de watertank....en zo....niet zoveel invloed hebben.
Als Bert zegt dat het kogelgewicht niet per se hoog hoeft te zijn dan geeft mijn Volkswagen instructieboekje hem gelijk.
Er staat: 25 Kg kogelgewicht moet normaal gesproken genoeg zijn.
Goed gezegd Bert!


janka antwoordt op 9 juni 2010:

Ja hoor! Natuurlijk. Maar dat is dan wel afhankelijk van welke VW u het instructieboekje bezit. In ons boekje staat namelijk max 75 kg. en ik kan niets vinden met een tekst zoals u die beschrijft.


Pieter antwoordt op 9 juni 2010:

De een geeft wat meer uit aan een VW dan een ander en dat merk je dan vooral aan de boekjes, zou het niet? 😉


janka antwoordt op 9 juni 2010:

Misschien meer aan de interpretatie van de tekst? 😉


RobD antwoordt op 9 juni 2010:

Op mijn VAG product staat 120kg. Met 75-80kg 'loopt' de caravan het best. Iedereen zal dit proefondervindelijk voor zijn combinatie moeten afstellen.
Wegen? iedere keer weer handmatig, op gevoel.


Willem antwoordt op 9 juni 2010:

@RobD:

Wegen? iedere keer weer handmatig, op gevoel.


Leuk je antwoord te lezen, dacht dat ik de enige zou zijn die deze manier van wegen toepast.

Doe precies hetzelfde, je weet dan in grote lijnen of het klopt. (of niet)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 juni 2010:

Ik doe het net zo.... vaak voel ik al aan de neuswielslinger hoe het met de kogeldruk staat. En anders voel ik het wel direct bij het rijden (aan de vering). Hoeveel kilo het is...ik heb geen idee.


Bert.s antwoordt op 9 juni 2010:

Als ik van huis ga weeg ik de kogeldruk.
En de wieldruk links en rechts.
Op de camping als ik weer naar huis ga doe ik het op gevoel.
Ik zorg dan dat ik alles op de zelfde manier in pak als op de heenreis.


Andres-NL antwoordt op 9 juni 2010:

Ik weeg al jaren door even de dissel op te lichten. 60 à 65 kg rijdt goed (mag 82,5 kg hebben) en dat kan ik nog wel tillen ondanks de jaren. Verder ben ook ik van mening dat een 5 kg meer of minder kogeldruk niet zo veel uit maakt in de stabiliteit van de combinatie.


Willem antwoordt op 9 juni 2010:

Onstabiel rijgedrag wordt doorgaans veroorzaakt door een onstabiele combinatie, meestal is de caravan de "boosdoener".
In dat geval, meten is weten... zorg dat de belading goed is en de kogeldruk voldoende. Of je dit meet met een weegschaal, drukveer, reich, hand of wat dan ook doet er niet heel veel toe als je het maar doet. Ikzelf meet voor vertrek thuis altijd met een weger en met de hand, onderweg vaak alleen met de hand (inmiddels zeer ervaren). Tevens doen we de eerste 20/30 kilometer zonder stabi, ff voelen of alles klopt, pas daarna gaat de stabi erop voor het extra comfort.

Vergeet niet dat ook de auto verkeerd beladen kan worden, een overvolle kofferbak en daarbij de kogeldruk kan ervoor zorgen dat je naar de hemel zit te staren achter het stuur... ook niet optimaal dus.

Recht beladen is zilver, goed beladen goud!

Fijne en veilige vakanties allemaal,

Groeten Willlem.


Pieterjan antwoordt op 10 juni 2010:

Ik maak mijn kogels zelf, met lood. Deze wegen ± 20gram ps


Willem antwoordt op 11 juni 2010:

Ik zie nu 3 Willems in deze post staan.

Mijzelf, dan een met kleine letter w aan het begin, en nu weer een met grote letter W aan het begin.

Is dit dezelfde Wwilem? wellicht is het dan makkelijker dat deze willem de kleine w gebruikt zodoende weten we wie wie is.


Karel Eimers antwoordt op 11 juni 2010:

Rutger, ben je eruit laat het even weten ik stel voor met deze onzin te stoppen.
gr. karel


Jan antwoordt op 11 juni 2010:

Ik denk dat Rutger allang de oplossing heeft gevonden en nu met vakantie is.
En wij maar raden wat het probleem geweest kan zijn😉


Willem antwoordt op 11 juni 2010:

@Willem

Willem is niet willem, sorry voor de verwarring.
ik zal posten met WillemE, dus toch 3 Willems.

Grt WillemE


ricky antwoordt op 23 juni 2010:

iedereen heeft het hier maar over kogeldruk en gewichtsverhoudingen enz maar ik hoor niemand over de staat van de caravan. Een caravan die een auto will sturen die 'loopt' niet goed, waarschijnlijk een wiel lager versleten of een remblok wat aanloopt. ene wiel will dan sneller als de andere draaien waardoor de auto naar 1 kant word gedrukt.
Banden spanning (wat al wel aangegeven is) kan ook nog een mogelijkheid zijn.
S6!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker