Caravantrekker.nl

Stabiliteit auto versus caravan

Fons vraagt op 8 juni 2010:

IK heb een Renault Laguna Grand Tour 1,9 DCI 2004 en een Hobby Excellent Easy 495 UFE 2005
Boven de 90 km begint wordt de combinatie instabiel en gaat de caravan lichtelijk te deinen .
De caravan achter een andere auto gaat prima, zelfs tot 120km/uur.
De auto is bij de dealer geweest en de schokdempers en rubbers e.d. zijn allemaal oke.
Wie herkent dit euvel?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juni 2010:

Wat was die andere auto?


fons antwoordt op 8 juni 2010:

de andere auto was een Nissan primera 2.0


RobD antwoordt op 8 juni 2010:

caravan was identiek beladen?


fons antwoordt op 8 juni 2010:

de caravan was identiek beladen.
bandenspanning was gelijk.
kogeldruk was gelijk.
Ik zoek het probleem eerder in de auto, dan in de caravan.
zeker na het hier lezen van de gebruikerservaringen.
hoewel de auto 200000 km gelopen heeft, zijn de schokdempers niet versleten. Na het evt. vervangen van deze zal de stabiliteit wel iets toenemen, maar er zijn geen wonderen te verwachten ,, aldus de Renault dealer.
Hulpveren ( of zwaardere veren) wordt door gebruikerservaringen hier nog wel eens aangegeven .


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juni 2010:

Het is absoluut een feit dat er verschil is tussen de ene en de andere trekauto. Zowel bi de trekauto van het jaar verkiezingen als bij de gebruikersreviews is daar wel e.e.a. over te vinden.
Je moet het echter doen met je Renault. Experimenteren met de bandenspanning (achter) is het simpelst. Ga eens rijden met pakweg 2.8 atm. Daarnaast toch ook wat experimenteren met de kogeldruk van de caravan. Probeer eens 10 kg meer en evt. 10 kg minder. Daarbij wel de caravan zo beladen dat zware zaken bij de as zijn opgeborgen en aan de uiteinden van de caravan (zowel voor als achter) alleen lichte zaken.


Martijn antwoordt op 9 juni 2010:

Ik weet niet hoe een Nissan Primera afgeveerd is, maar volgens mij is deze een stuk steviger afgeveerd als een Renault Laguna.
Misschien rijdt te Laguna wat beter met een lagere kogeldruk?
Maar mi. is het de beste oplossing om hulpveren te monteren, want met een vrij forse caravan is een goede kogeldruk van belang.


RobD antwoordt op 10 juni 2010:

"want met een vrij forse caravan is een goede kogeldruk van belang."
Is dit niet bij ieder caravan van belang?

Na 6 jaar en 200000km mag je toch verwachten dat de soepelheid uit de rubbers is verdwenen, ook al zijn ze nog ok. Met een c/van erachter krijg je een ander veer- en stabiliteit gedrag.
Veel dealers onderschatten dit.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker