Caravantrekker.nl

Caravan trekken met nieuwe auto

Jan Kroese vraagt op 19 juni 2010:

Het ziet er naar uit dat wij zo ongeveer op de dag dat we op vakantie gaan naar Zuid-Frankrijk onze nieuwe auto krijgen. Is het schadelijk voor de motor als je met een gloednieuwe auto meteen zo'n lang eind met een (zware) caravan gaat rijden? We krijgen een VW Golf Plus 1.4 TSI

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 19 juni 2010:

Nee


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juni 2010:

Dat is wel een heel kort antwoord Jan! Leg eens uit...


Jan antwoordt op 19 juni 2010:

Het kan geen kwaad.


Pat antwoordt op 19 juni 2010:

Als wij een nieuwe vrachtwagen in het wagenpark kregen, werd deze meteen op een ritje Spanje/Portugal getrakteerd.
En die nam toch altijd een tonnetje of 23 chocolade mee naar Portugal(Lissabon) en een tonnetje of 25 fruit uit Spanje mee retour naar Nederland.
Je hebt dan een variatie aan wegen waar o.a regelmatig geschakeld en het vermogen van de auto aangesproken moest worden.
En dit zijn altijd hele goeie "trekkers" geworden.
Dit zal voor een personenauto niet veel anders zijn.


Theo antwoordt op 20 juni 2010:

Wat zegt het instructieboekje hierover?

@Jan,
Dat is tweemaal het zelfde antwoord.


Hamstra antwoordt op 20 juni 2010:

wij hebben dezelfde auto,en toen we de auto uit Wolfsburg haalden,werdt ons vertelt dat we de eerste 1500 km er geen aanhanger achter mochten


j.m antwoordt op 20 juni 2010:

allemaal flauwekul je kunt gewoon met de caravan op vakantie met een nieuwe auto hoor.


RobD antwoordt op 20 juni 2010:

De huidige motoren hoeven niet echt meer "ingereden" te worden zoals 25-30 jaar geleden. Een caravan trekken met een gloednieuwe auto hoeft geen probleem te geven naar de toekomst toe v.w.b eventuele motorschade. Wel zou ik een paar punten in acht nemen. Probeer zoveel mogelijk tempowisselingen in te brengen, schakel veelvuldig en vermijd hoge toerentallen.
Controleer na 1000km het oliepeil en vraag de dealer eventueel wat olie mee te geven.


Gilbert antwoordt op 20 juni 2010:

Het is inderdaad toch geraadzaam, bij de eerste 500 a 1500 km
het wat rustiger te doen, inderdaad zal de motor het wel houden en zoals vermeld moeten deze niet ingereden meer worden, doch het is zo dat elke motor tijdens de eerste 1000 km een beetje olie mag verbruiken alles word ook gesmeerd en alle metaal deeltjes gaan mee door en de filter in, nu olie peil kan worden bij gehouden zonder probleem. Maar..... er is el meer met een nieuwe wagen, vb. remmen moeten zich zetten alsook de koppeling, en dat gebeurt best zonder aanhanger, nu moe ik eerlijk zijn, ik kreeg mijn laatste wagen ook drie dagen voor het toenmalig vertrek, en alles is vlot verlopen hoor, enkel heb ik niet tijdens het heen rijden ten volle belast, en zoals vermeld regelmatig geschakeld om de motor in alle toeren tallen te laten draaien, en op tijd en stond ingehouden om de remmen ook de tijd te geven zich te zetten.
Ik zou zeggen prettige reis het is vakantie, doe het rustig aan.


Theo antwoordt op 20 juni 2010:

Flauwekul?
Waarom zegt b.v. Volvo dan in haar instructieboekje (V50, 2008):

'Rijd niet met een zware aanhanger, wanneer de auto nog helemaal nieuw is. Wacht hiermee tot de auto ten minste 1000 km. heeft gereden.'


John antwoordt op 20 juni 2010:

Vraagsteller: "We krijgen een VW Golf Plus 1.4 TSI"
Theo:" Waarom zegt b.v. Volvo dan in haar instructieboekje"

Ja, hier is vraagsteller tevreden mee!!


Theo antwoordt op 20 juni 2010:

@John,
Misschien dat de vragensteller met mijn antwoord iets kan. Met dat van jou kan hij niets!


michiel antwoordt op 21 juni 2010:

Ik zou toch echt heel rustig aan doen met een caravan aan de haak de eerste 1500km......
alles moet zich nog zetten.....ook bij moderne motoren. Het zal niet voor niets door de meeste fabrikanten in het instructieboekje worden gemeld.

Persoonlijk zou ik zeker eerst minimaal 500 km solo onder wisselende omstandigheden gaan rijden met mijn nw auto. Even lekker toeren met je nieuwe auto!! Ik denk dat mensen met een lease auto makkelijker zijn......maar als je een smak geld voor je Golfje hebt neergeteld wil je er toch zuinig op zijn lijkt mij.


Jan antwoordt op 21 juni 2010:

Welnee man, gewoon gas en gaan.
Het enige dat je goed in de gaten moet houden is het smeerolieniveau. Deze mag absoluut niet onder peil komen.
Wat voorkomen moet worden is het zogenaamde ‘bore polishing’.
Dit ontstaat door ophoping van roetdelen die eenmaal uitgehard de groeven in de cilinderwand glad polijsten waardoor de oliesmeerfilm niet meer wordt ‘vastgehouden’.
Het resultaat is uiteindelijk een olieslurpende motor met verminderde prestatie voor de rest van zijn leven.

Het caravantrekken is juist geen enkel probleem voor de motor en past eigenlijk exact in de voorschriften voor het ouderwetse ‘inrijden’ van de motor; Veel wisselingen in last en toerentallen. Iets wat bij de moderne motoren niet echt meer nodig is.

Het olieverbruik bij nieuwe motoren kan zelfs tot 30000km heel wisselend zijn waarna dit zich zal stabiliseren.
Hou het oliepeil goed onder controle en er is niets aan de hand.


Andreas antwoordt op 21 juni 2010:

Dus neem een jerrycan Longlife olie mee. Volkswagens lusten wel die dunne olie.


Rico antwoordt op 22 juni 2010:

Je kunt gerust met de caravan er achter op pad. Wij kregen een aantal jaren geleden de dag voor vertrek onze nieuwe Citroen Berlingo 2.0 HDI en zijn gewoon volgens planning vertrokken. Probeer alleen overbelasting van de motor te voorkomen (da's zowiezo altijd beter). Dus niet te lage toerentallen, en ook niet te hoge. Aangezien je de auto niet kent, wel regelmatig (b.v. elke 500 km) het oliepeil controleren aangezien hij best weleens wat olie zou kunnen verbruiken. En elke ochtend even kijken naar het koelvloeistofniveau.

Fijne vakantie en geniet van de nieuwe aanwinst!

Groet,

Rico


Ruud antwoordt op 22 juni 2010:

Ook mijn dealer adviseerde de eerste 1500 km geen aanhanger/caravan achter mijn nieuwe Subaru Forester te hangen (2 mnd geleden). Natuurlijk kan het gewoon, maar ff beheerst rijden en niet overbelasten.

Ook werd geadviseerd gevarieerd in te rijden, maar waar kan dat nog. Om het toerental te kunnen varieren in de 100 km/h keu is het af en toe schalen in 3, 4 en 5


Jan antwoordt op 22 juni 2010:

100 in z’n drie? Met een nieuwe motor? Met caravan ?
Moet kunnen!

(zucht) Beheerst rijden en niet overbelasten zei je toch?


Ruud antwoordt op 22 juni 2010:

Zucht,

Heb er nog geen meter met de caravan er achter gereden.

Probeerde alleen aan te geven dat het "gevarieerde inrijden" haast niet mogelijk is met dat voortschuifelen in de file.

Zucht


Bert antwoordt op 22 juni 2010:

100 in drie de berg op bij Luik met caravan is wellicht zwaar belasten, afhankelijk van de combinatie. Maar 100 in drie redelijk onbelast bij verhoogd toerental, als de redline ergens rond de 150 km/u ligt? Daar lijkt me niets mis mee.


Ruud antwoordt op 22 juni 2010:

Volgens "berekeningen" kan mijn combinatie in zn 3e 138 km/h halen.

Ga ik niet doen hoor, ook niet in zn 4e of 5e.


WillemE antwoordt op 23 juni 2010:

Inrijden met extra gewicht is niet per definitie hetzelfde als inrijden met extra belasting. (gewicht versus gedrag)

Het inrijden zoals we dat kennen van tig jaar geleden is niet (minder) van toepassing maar de gouden regels zijn wel nog steeds goed.

De eerste 2500 km - ongeveer - zorgen dat je keurig je toeren draait, niet te laag maar zekers niet continue te hoog.
Tusentijds een paar keer pieken (bijv klim Luik) kan geen kwaad en is zelfs goed voor de motor, hiermee voorkom je lui (oudwijven) gedrag van de motor.

De tijd van gietijzeren motoren zijn we al even voorbij, hierdoor MOET inrijden niet meer persé maar het is en blijft wel goed.

Fijne vakantie!


John Legemaate antwoordt op 23 juni 2010:

Loop even bij Volkswagen dealer binnen en vraag naar iemand van de werkplaats.
Wij kunnen prachtige adviezen geven over wat wel en niet kan, mij lijkt het dat je dit beter aan de specialist kan overlaten.
In het instructie boekje wordt vast wel iets over wat wel en niet goed is voor de nieuwe auto in combinatie met een aanhanger/ caravan.


Andere Jan antwoordt op 25 juni 2010:

De vraag voorleggen aan degene die garantie geeft is misschien ook zo gek nog niet. Er kan dan achteraf niet gezegd worden dat je beter had moeten weten.
Overigens voor een keertje niet doorrijden naar zuid frankrijk?
Verder nog een fijne vakantie toegewenst!


harmsen antwoordt op 28 juni 2010:

hoi
heb zelf een nieuwe golf variant 14tsi.ben net terug uit belgie had er zelf net 1000km opstaan,was er ook bang voor. in het instructieboekje staat eerste 1000km geen aanhanger.normaal rijden en niet in de 6,dan wordt de auto snel warm.


Ton antwoordt op 28 juni 2010:

Er zijn inderdaad nogal wat autofabrikanten die aangeven de eerste duizenden km's geen aanhangers te trekken.
Mazda (en ik meen ook Ford) geven al een minimum aan van 2000 km.
M.i. niet geheel ten onrechte. Een echte inloopprocedure zoals "vroeger" is er niet meer, maar de meeste auto's kun je wel degelijk nog steeds maken en breken gedurende die eerste duizenden km's. Een van de zaken welke behoorlijk kunnen worden beïnvloed, is b.v. het olieverbruik gedurende de rest van z'n autoleven....


Jan antwoordt op 28 juni 2010:

Ja en dat komt door een ernstig olietekort aan het begin van zijn werkzame leven.
Dat heeft niets te maken met inrijden zoals eerder geschreven maar wel met het tijdig olie bijvullen!
Wanneer dat niet wordt gedaan creëer je een ‘olieboot’.

Het is ook niet zo vreemd dat fabrikanten terughoudend zijn met hun inrij-adviezen. Er hangt nogal een aansprakelijkheid aan vast. Iedereen kan zich wel 1000km inhouden maar daarna gaat het gaspedaal toch echt vaker tegen de vloer. Gaat er echt iets mis binnen die 1000km dan is er voor de fabrikant altijd de mogelijkheid zich daarop te beroepen.

Die 1000 of 2000 km zeggen natuurlijk helemaal niets qua slijtage.
Olieverbruik zal zich veelal pas na zo’n 30.000km stabiliseren.
Goed beschouwd kun je dan pas eigenlijk spreken over een ingereden motor. Die eerste 1000 km zijn daarbij vergeleken natuurlijk peanuts.

Het ouderwetse inrijden gebeurde met een basisolie zonder alle dope’s en die ‘smeerde’ veel minder. Slijtagedeeltjes werden opgenomen en deden vrolijk mee aan het inlopen/slijpen. Feitelijk was er sprake van ‘peakshaving’ waarbij alle materiaalgrofheid versneld werd weggesleten. Na 1000km werd de inloopolie dan vervangen door de échte smeerolie. Daarna was de motor ingedraaid maar nog niet ingelopen.


Ton antwoordt op 29 juni 2010:

Dat een verhoogd olieverbruik (puur) toe te schrijven is aan "niet tijdig bijvullen" zullen diverse smeertechneuten (ik ken er wel wat en ben zelf ook niet geheel onbekend op dit terrein) beslist niet bevestigen.

Er zijn echt ook andere zaken in het geding als invloedsfactoren. Een motor welke in het begin van z'n leven al gedurende lange tijd bijzonder zwaar belast wordt en dus vaak thermisch (zomerritten met caravan) tegen de top van z'n mogelijkheden draait, wordt er absoluut niet beter op.

Kortom:
Ik heb nooit caravanritten gemaakt voor een km-stand van 4 a 5000 km en heb daar nooit spijt van gehad.
Al mijn auto's (en dat zijn er een behoorlijk aantal geweest) hadden bij inruil (meestal bij zo'n 80.000 a 95.000 "op de klok") nooit een hoger olieverbruik meegemaakt dan 1 liter op 40 a 50.000 km. Niets dus....
Ook niet bij caravanritten "tegen de bult op" bij extreem hoge buitentemperaturen.

De meeste moderne motoren kunnen erg veel hebben, maar toch kun je zelf nog veel positiefs bijdragen.

Voorbeeldje?
Zet na een lange snelwegrit (en zeker bij hoge buitentemperaturen) op een rustplaats niet onmiddelijk die motor af, maar laat 'm nog een paar minuten doordraaien.
Dit geldt voor turbomotoren als een "must", maar ook voor ongeblazen motoren is het een voordeel.


Jan antwoordt op 30 juni 2010:

Nee, van niet tijdig bijvullen wordt je motor beter!!!!
Ja, dat zullen de techneuten ook wel vinden zeker?

Je hoeft geen techneut te zijn om te begrijpen dat gebrek aan smering (of grenssmering) natuurlijk funest is voor de conditie en levensduur van het mechaniek.

Welke invloedsfactoren spreek je dan over Ton?
‘Lange tijd bijzonder zwaar, tegen de top van zijn mogelijkheden’ is heel iets anders dan normaal met je caravan op vakantie gaan hoor.

“Ik heb nooit caravanritten gemaakt voor een km-stand van 4 a 5000 km en heb daar nooit spijt van gehad”
Dat is hetzelfde dat je geen spijt hebt dat je nooit in je vinger hebt gesneden. Op zich zegt dat helemaal niets en snijdt geen hout.

Jouw voorbeeld (nadraaien) heeft verder niets te maken met het ‘inrijden’ van de motor. Is inderdaad wel heel verstandig.


Ton antwoordt op 30 juni 2010:

<<Ja, dat zullen de techneuten ook wel vinden zeker?>>>

Da's de zaken omdraaien. Ik heb nergens beweerd dat het niet verstandig is om tijdig bij te vullen. Ik gaf aan dat er wel degelijk andere invloedsfactoren meespelen.
Dat het "nadraaien" niets te maken heeft met inlopen is me ook bekend; heb ik eveneens niet beweerd....

Men diene echter even heel goed te bedenken dat een caravanritje naar een camping in Katwijk aan Zee iets totaal anders is dan uren zwoegen op Franse en Duitse snelwegen (met hellingen!!) bij temperaturen van over de 30 graden.
En om discussies over dat verschil te vermijden, raden (de meeste) autofabrikanten af om er gedurende de eerste paar duizend km iets achter te hangen.
Diverse onderdelen moeten zich nog "zetten", lagers moeten nog goed inlopen, etc., etc.
Het blijft m.i. een extra stukje risico om de hele raadgeving hieromtrend in de wind te slaan....

Of het wel of geen hout snijdt weet ik niet, maar ik heb zelf nooit geen olieverbruik gekend. (Met vele auto's). Ook niet onder de meest "dramatische" omstandigheden.

Wat niet wegneemt dat een ieder geheel vrij is om te doen en laten wat-ie wil. Een forum is bedoeld om van gedachten te wisselen en ervaringen te delen. Ik heb mijn ervaringen en alles wat ik van "ter zake kundigen" heb meegekregen hier geventileerd.
And that's it......


Jan antwoordt op 30 juni 2010:

Wat wil “beslist niet bevestigen” dan wel niet zeggen? Of beter gevraagd, wat bedoel je daar dan precies mee?

Het komt over als een stellige ontkenning van hetgeen eerder geschreven.
Het is een feit dat een ernstig olietekort (ontstaan door een verhoogd olieverbruik bij nieuwe motoren) ernstige schade aan de motor toebrengt, vrij logisch toch?
Maar zou je toch eens willen melden wat voor andere factoren in jouw beleving dan wel in het geding zijn?

Fabrikanten houden niet van aansprakelijkheid. De moeilijkheid ligt erin dat slecht is aan te geven welke aansprakelijkheid wordt afgewezen als men daar al aan wil beginnen.
Het meest eenvoudige is dus om het geheel af te wijzen door dergelijke bepalingen op te nemen. Het meest duidelijk is dit in de aangifte “een paar duizend kilometer” De ene fabrikant schrijft duizend een ander 2000 weer een ander maakt er 3000 van. Er is totaal geen eenheid in aan te geven.
Overigens is deze aanbeveling niet zozeer op het motormechaniek van toepassing alswel voor de diverse aggregaataandrijvingen en vooral de koelsystemen en aansluitingen.

Een caravanritje op de buitenlandse snelwegen hoeft geen topprestaties van de motor te verlangen mits de combinatie natuurlijk goed op elkaar is afgestemd.
Een te grote caravan getrokken door een te kleine motor die met te hoge snelheid een berghelling wil bedwingen moet zwoegen. Dat hoeft nog steeds geen probleem te vormen voor de motor, ook een nieuwe motor moet daar geen moeite mee hebben. De meeste motoren die daar moeite mee hebben zijn de oudere broeders die al wat vervuiling kennen en vooral daardoor met koelproblemen te kampen krijgen.
Zwoegen betekent vollast en dat is max. vermogen bij max. toerental. Het uren zwoegen zou betekenen dat er geen moment rust wordt gekend tijdens het caravannen.
De rit in het buitenland kent wel bergen maar ook dalen en tijdens een afdaling heeft de motor het niet zo zwaar hoor.
Dat wordt steevast prima afgewisseld en past dus geheel in het advies de nieuwe motor wisselend te belasten.
Ook zonder bergen heeft de motor het urenlang niet echt zwaar bij de dan beperkte snelheden.

Btw, nooit geen = altijd.

Ervaringen delen is niets mis mee natuurlijk. Van horen zeggen (van ter zake kundigen) is meestal liegen in commissie.
Onderbouwing door/met feiten is het meest helder en basis voor een gezonde discussie die kan leiden tot inzicht in het standpunt van de overige discussie deelnemers. Dat wil niet zeggen dat je je eigen standpunt dient te verlaten, je kan dit ook aanpassen door een voortschrijdend kennis en inzicht.


Alex antwoordt op 30 juni 2010:

Hoi,
Als je terug bent van je reis laat je best nieuwe olié en oliéfiter doen.Dan blijft alles oké;Ik heb dat ook zo gedaan met mijn alfa romeo en nooit problemen met gehad.
Prettige reis en proviciat met jukkie nieuwe auto


Jan antwoordt op 30 juni 2010:

Helaas, slecht advies.
De eerste olie dient er zijn volle termijn in te blijven ter bevordering van het ‘inlopen’.


Ton antwoordt op 1 juli 2010:

Jan,
Ik heb al vaker (tot mijn grote spijt) moeten ervaren dat er mensen op dit forum zitten die consequent hun gelijk moeten hebben en blijven doordrammen. Ook jammer.

Het enige dat ik in mijn reactie wilde aangeven, was mijn eigen ervaring, mijn eigen ideeën over deze materie en de gesprekken welke ik hierover heb gehad met smeertechneuten.

Onderbouwen? Ik dacht een aantal items aangegeven te hebben.....
Eveneens heb ik aangegeven dat als iemand graag met een nagelnieuwe motor z'n caravan naar Oostenrijk wil trekken in fileverkeer, tegen (Autobahn)hellingen op bij hoge buitentemperaturen, dat-ie dat vooral moet doen.
Ik zou het zelf niet doen, zelfs al kreeg ik geld toe. Ik hou nml. niet van gokken.....

Wat mij betreft: einde discussie!


Koen antwoordt op 1 juli 2010:

Ton, ik ben akkoord met je.
(Jan zal misschien zeggen dat het moet zijn : ik ga akkoord met je).

Het is niet alleen de motor die nog moet 'ingereden' worden bij een nieuwe auto.
Ook de remmen en banden hebben tijd nodig.

Ook van "horen zeggen" door mijn garagist, telkens ik nieuwe banden of remmen heb laten plaatsen.

Maar Jan zal het wel weer beter weten ?


John antwoordt op 1 juli 2010:

We staan nu 50/50 pro en contra, zou vraagsteller al wijzer zijn?


Jan antwoordt op 1 juli 2010:

Wat een kolder mensen. Alsof een nieuwe auto van alles mankeert en niet normaal gebruikt kan worden zeg. Doe nou effe normaal.

Er is niets doordrammerigs aan Ton, alleen een gebrek aan onderbouwing van jouw zijde.
Jouw bewering, en die van Alex en ook die van Koen, zijn allen subjectief. Op een herhaalde vraag om onderbouwing komt geen gevolg.
Gokken is wanneer je de uitkomst van een keuze niet kent. Het is blijkbaar moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die meer inzicht in en ervaring met materie hebben dan jezelf waardoor je je zo afzet tegen een ander geluid. Mij om het even hoor.
En als je daarom een einde discussie wenst valt vast te stellen dat je je daar blijkbaar prettig bij voelt en niet eens kritisch wil kijken naar alle overige info anders dan subjectieve meningen als “ik heb geen spijt dat ik het nooit gedaan heb”
Er is geen gelijk maar wel een meningsverschil en ik heb ook recht op mijn mening, daar hoef je toch helemaal niet vervelend over te doen?

Overigens gaat dit draadje niet over remmen en banden inrijden maar een motor.
En het is geheel niet schadelijk van meet af aan een caravan erachter te hangen.
Voor de twijfelaars; maak je geen zorgen, voordat je bij een flinke snelweghelling bent ben je zowiezo al 1000km verder.

En nou niet gaan mierenueken over de Vaalserberg.


Jon antwoordt op 3 juli 2010:

"Er is niets doordrammerigs aan Ton, Jouw bewering, en die van Alex en ook die van Koen, zijn allen subjectief"
Wie zegt dat? jan alleen?

" Er is geen gelijk maar wel een meningsverschil en ik heb ook recht op mijn mening"

Klopt, op het drammerige af en toch gelijk willen halen.


Jan antwoordt op 3 juli 2010:

Wie is er nu aan het drammen?


michiel antwoordt op 3 juli 2010:

jij jan, jij denkt het beter te weten de de gemiddelde autofabrikant.


Jan antwoordt op 3 juli 2010:

Ik heb je uitgelegd waarom dat is Michiel. Heeft o.a. te maken met aansprakelijkheid.

Jij weet toch ook beter dan een bandenfabrikant die adviseert na 6 jaar te vervangen.

Mijn mening wordt je niet opgelegd en die van de fabikant kan je niet omheen. Waarom tegen mijn mening schoppen.
Kun je die niet gewoon respecteren. Want dáár gaat het om.
Daar komt het gedram van. Er moet en zal tegen mijn mening getrapt worden. Waarschijnlijk omdat er een flinke kern van waarheid inzit nietwaar?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker