Albert vraagt op 30 juni 2010:
Ben benieuwd of er nog andere caravanners zijn die als trekauto rijden een: citroen c5 tourer v6 2,7 met een wegdraaibare trekhaak waar geen hulpkoppeling op aangebracht is/kan worden. Hoe ga ik nu mijn breekkabel vastmaken als deze niet met een lus over de trekhaak gelegd mag worden.
Graag zie ik reacties
Bert antwoordt op 30 juni 2010:
Zie http://www.caravantrekker.nl/algemeen/breekkabel_nieuw.php helemaal onderaan... Misschien past die wel? En anders niet weg laten draaien.
Tijs antwoordt op 1 juli 2010:
Kijk ook eens heel goed achter de bumper of daar niet nog een oog verstopt zit. Ik rijd een Ford waarvan ik (en met mij de monteur) eerst ook dacht dat er geen bevestigingspunt was maar na grondige nasporing bleek dat verstopt achter de bumper te zitten. Succes.
RobD antwoordt op 1 juli 2010:
Ook ik heb me destijds rot gezocht naar het (achteraf ontbrekende) oogje, bij mijn wegdraaibare trekhaak. De dealer heeft dit bij de eerstvolgende beurt netjes opgeknapt door er een oogje aan te lassen en in de kleur gespoten.
Het is verplicht dus je kunt je dealer/trekhaak leverancier hier op aanspreken.
Willem antwoordt op 1 juli 2010:
Voor iedereen die geen oog heeft bij een afneembare of draaibare trekhaak heb ik het volgende op onze trekhaak gemaakt:
Direct Links en Rechts van waar de kogel ingeklemt wordt, zaten 2 gaten, Hier heb ik draad ingetapt.
Vervolgens een draadeind en een oog met inwendige draad gekocht en het geheel op maat gemaakt ( ook de diepte in de trekhaak balk meergerekend) en uitgemeten dat het oog niet zichtbaar is als de trekhaak eraf gaat en het afdekplaatje ervoor zit.
Vervolgens het draadeinde in het trekhaak frame gedraaid en geborgt met een moer, en het oog ook geborgd met een moer.
Dan de trekhaak erin geklikt en het draadeinde zou gebogen dat ik de draaiknop kan bedienen en ook het sleuteltje er in kan steken (zit aan de rechterkant van de draaiknop)en dat de musketon eraan geklikt ka worden van de caravan / AHW
Na de montage ziet het er zo uit.
Tijdsduur montage : 30 minuten
Kosten : Draadeinde 4,00, Oog 3,00, Moertjes ......... , Totaal: +/- 7,00 euro
Wie weet heeft iemand er wat aan.
John Legemaate antwoordt op 1 juli 2010:
wow dat is pas vernuftig bedacht en uitgevoerd.
Mijn enige vraag blijft is dit afdoende om aan de eisen te voldoen.
Wat(laten we het niet hopen) als de caravan van de haak zou schieten gebeurt er dan?
Maar zoals gezegd het is wel een hele knappe oplossing.
Willem antwoordt op 1 juli 2010:
Dankjewel John,
Aanvullend e info: Draad is M10
Draadeinde zit 5-6 cm in de trekhaak balk gedraaid.
De musketon trekt de handrem aan, breekt open en heeft zijn werking gedaan.
Draadeinde zal dus niet afbreken.
Let wel: is alleen geschikt voor een breekbakel en niet voor een hulpkoppeling.
RobD antwoordt op 1 juli 2010:
Mooi opgelost Willem, mijn complimenten. Echter...........
ik zie één nadeel: stel dat de c/van daadwerkelijk loskomt (nooit te hopen) dan trekt het breekkabeltje je eigen fabricaat draadeind wel door de bumper heen alvorens te "breken" !?
Maar verder perfect
jean claude antwoordt op 1 juli 2010:
In het KCK-magazine van de ANWB staat deze maand de volledige uitleg + foto's voor het juist bevestigen van de losbreekkabel. Bladzijde 43.
Zeer interessant.
John Legemaate antwoordt op 1 juli 2010:
@ willem
Is dit op elke trekhaak te doen?
Ik zit zelf ook te denken aan zo'n oplossing aangezien ik ook niet over zo'n appart oog beschik wel heb ik zo'n stalen klem waar het kabeltje om de kogel heen kan worden bevestigd.
@jean claude
Goede tip om in het KCK blad te kijken ga ik zeker doen.
John antwoordt op 1 juli 2010:
Zou Willem elke trekhaak kennen? 😉
In ieder geval die trekhaken waar een gat in zit waar je draad in kunt tappen.
John Legemaate antwoordt op 1 juli 2010:
Het zou wellicht kunnen dat hij trekhaken kent maar wat ook heel goed kan is zelf dit gat boren draad tappen en ga zo maar door.
Dus geheel vreemd was mijn vraag toch niet?
uiteraard moet de balk waar je he betreffende gat in wilt maken een beetje overeen komen met de trekhaak zoals op de foto's van willem te zien is.
en nogmaals vind ik de vinding heel geslaagd.
j.m antwoordt op 1 juli 2010:
mooie oplosing maar voorzover ik weet mag men zelf niet aan een trekhaak lasen of boren zelfde geld voor het auto chassis .
niet bij een vrachtauto dus zal wel bij een auto ook zo zijn ?
Willem antwoordt op 1 juli 2010:
@RobD, ja als de kogel ooit afbreekt en het systeem moet werken kan het idd m'n bumper kosten.
Nou is die kans zo klein dat ik de keuze heb gemaakt het zo te doen.
Eigenlijk wilde ik een zware strip (10mm dik met vesteviging) ergens aan de auto monteren maar dat was zeer gcompiceerd, omdat de gehele onderkant is afgewerkt met kunstof afdekplaten.
Ik heb meerdere afneembare trekhaken bekeken en velen hebben een gat(en) er in zitten zoals op de foto.
Hoe dan ook er is altijd een oplossing te vinden, de ene oplossing wat gecompliceerder dan de ander......
albert antwoordt op 1 juli 2010:
Voor alle duidelijkheid: de trekhaak waarvoor ik de vraag had gesteld betreft een door de Citroendealer geleverde en gemonteerde trekhaak welke middels een wegklapsysteem onder/achter de bumper verdwijnt, evenals de kontaktdoos welke ook inklapbaar is, de trekhaak vergrendeld met knop met rood/groen venster. Maar nog geen gat of ring gevonden voor breekkabel.
zie graag nog reacties, eventueel van C5 rijders
RobD antwoordt op 2 juli 2010:
Jaren geleden eens een engelsman getroffen op een camping die een dubbele 7-polige doos aan de auto had. De tweede doos had hij op een soort valbeugel gemonteerd onder de auto, zodat de doos net onder de bumper stak. Zou ook een mogelijkheid zijn voor een breekkabel beestiging.
Albert antwoordt op 2 juli 2010:
alle reactiegevers wil ik hierbij bedanken voor hun meedenken over bovenstaand probleem. garage heeft vandaag probleem opgelost door aan het trekhaakframe een oog te lassen'
gr. albert
Gijs antwoordt op 9 juli 2010:
@ Willem: je hebt een mooie oplossing bedacht voor je trekhaak.
Mijn verbazing was groot toen ik onder mijn passat met zelfde trekhaak wél een (origineel) oog zag?
De gaten die jij hebt gebruikt zitten er bij mij niet in.
Willem antwoordt op 9 juli 2010:
@Gijs,
Heb zelf meerdere Passat's gereden en allen hadden een oog (ook bij de afneembare trekhaken)
De foto's die je hier ziet zijn van een 5-serie maar die heeft het niet ?!?!?!? vandaar de aanpassing met een draadeinde en oog.
Albert antwoordt op 10 juli 2010:
Willem, uitstekende reacties heb ik op mijn vraag gelezen,
de meeste gingen over een afneembare trekhaak en ik heb het duidelijk over een wegdraaibare trekhaak daar is de ruimte wellicht beperkt onder/achter de bumper. Daaom moet ik nu ook mijn omklapbare stekkerdoos wat schuiner laten plaatsen anders past de Jaeger stekker er niet in, daar je deze een kwart slag moet draaien.
John antwoordt op 10 juli 2010:
Van: Albert
Datum: 10 July 2010 om 14:28
"Willem, uitstekende reacties heb ik op mijn vraag gelezen,
de meeste gingen over een afneembare trekhaak en ik heb het duidelijk over een wegdraaibare trekhaak..."
Oogje laten lassen, is een heeeeeel goede optie, en al meerdere malen als antwoord gegeven. Zelfs de truc van Willem kan, aan de andere kant dan die waar je haak heendraait
roger antwoordt op 8 maart 2011:
In Belgie is dit niet toegestaan onder geen enkele vorm mag er aan een trekhaak gelast of geboord worden.
Ook niet aan de montering (waar haak op geplaatst is )
het enige is een beugel maken met oog en deze met twee bouten over de trekhaak klemmen.
heb zelf ook dit probleem voor Nederland niet in Belgie.
HAAK IS GEKEURD VERPLICHTE KEURING IN BELGIE.HEB GROEN ATTEST DUS MOET EEN LUS MAKEN .Geen oog voorzien
Kom ik in Nederland ben ik zogezegd in overtreding 168 €
De vraag aan welk land moet mijn wagen voldoen aan de technische eisen Belgie of Nederland denk aan Belgie
Wat Europees of moet men voor elk land aanpassing doen
DIT GAAT TOCH NIET.
Mijn wagen is voor de wetgeving Belgie technisch in orde heb bewijs (groene kaart en op vermeld staat ook )
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 maart 2011:
Ik hoop voor je dat jouw auto moet voldoen aan de Belgische wetgeving, ook al rijdt je in Nederland. Ik ben met je eens dat het te gek is dat je speciaal voor NL een andere voorziening zou moeten treffen. Ik zou me er niet te veel zorgen om maken maar hoe het precies zit weet ik niet (en de Nederlandse diender waarschijnlijk ook niet).
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!