Frank vraagt op 8 augustus 2010:
Is het slecht voor de constructie van een caravan (i dit geval beyerland 430 s bj.97) om 120 /130 km p uur te rijden.
Dit uiteraard wel op een aardig wegdek.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2010:
Ja, een caravan is geconstrueerd om maximaal 100 km/u te rijden! Althans dat geven fabrikanten en toeleveranciers aan. Neemt niet weg dat het best kan 😉
Xander antwoordt op 8 augustus 2010:
Persoonlijk ben ik ook geinteresseerd of het kwaad kan voor de caravan. Zelf hebben we een nieuwe hobby 495UFE en tijdens de vakantie naar Italie hebben we regelmatig waar het kon 120 en 130km gereden. In de handleiding staat dat de caravan ontworpen is om max 100km te rijden. Zou het op de langere termijn schade aan de caravan toe brengen? En ja ik weet dat het veel te hard is maar daar gaat de discussie niet over ...
Willem1 antwoordt op 9 augustus 2010:
Ja het is slecht voor een caravan algemeen en zeker één van 13 jaar oud.
De caravan is er niet voor ontworpen en de waarschuwing in uw instructieboekje staat er niet voor niets.
En dat aardige weggetje kan zomaar onaardig worden zodat bij aankomst op de camping de kastjes aardig van de wand zijn los gekomen.
Maar natuurlijk hangt e.e.a ook af van uw laadgewicht, de plaats van de lading, het type band, de bandendruk, wel of geen schokdempers, de rijstijl van de bestuurder, etc.
Kortom veel onbekenden.
Maar inderdaad de meeste caravans (en eigenaars) overleven het.
Frans antwoordt op 9 augustus 2010:
Er zijn caravans/types waar binnen een paar jaar het meubilair al los komt, ook al rijd je er max 80 mee. Er zijn ook merken/types waar je zonder enige schade 25 jaar lang 120 mee kunt rijden. Slechte wegen bij 50 km/u is een veel grotere belasting dan snel over een vlakke autoroute. Met gem 60 over een RN kost je mogelijk meer dan met gem 90 over de ‘péage’.
Een snelheidsbeperking van fabrikantzijde kan ook best met een stel inferieure banden te maken hebben of anderszins weinig vertrouwen in eigen product. Stijfheid is omgekeerd evenredig met de afmetingen bij de gebruikelijke sandwichconstructie. ‘Slecht’ is in deze misschien wel omgekeerd evenredig met de prijs/m.
Zoals de vraag geformuleerd is, is het antwoord nee
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2010:
Zou het goed zijn voor de trekauto?
Michiel antwoordt op 9 augustus 2010:
Op mijn Kip staat trots vermeld "prepared tempo 100+".....scheuren maar!!
Frans antwoordt op 9 augustus 2010:
@Menno: “Zou het goed zijn voor de trekauto”
Nee, zelfs stilstaan is niet goed voor een auto en een hogere belasting is minder ‘goed’ dan een lagere belasting.
Ik weet zeker dat jouw Volvo met Biod (stevig beladen zo’n 1350 kg) nauwelijks te lijden heeft van 120 en ook niet van 70 op een slechte weg en daarbij nog relaxed rijdt ook. Voor een voorbeeld van een combinatie die kraakt onder de toegestane last bij 80 zal ik maar zwijgen 😉
frank antwoordt op 9 augustus 2010:
Leuke vraag en leuke discussie.
Al het materiaal dat te zwaar wordt belast, vindt dat doorgaans niet leuk. Maar die grens is lastig te bepalen.
Doorgaans heb ik het idee dat mijn auto het zwaarder heeft dan de caravan zolang het wegdek goed is.
Frank antwoordt op 11 augustus 2010:
Leuke reacties op mijn vraag.
Overigens zitten alle kastjes nog als een huis en is hij nog steeds hemelwaterdicht.
Mijn trekauto een vectra 2,5 v6 station automaat met 121.000 op de teller (ook bj 97) lijkt ook na tig vakantie (ook met boten (van plm. 1500 kg totaal incl. trailer)nog steeds niet moe te zijn.
Tuurlijk is een auto in de basis niet ontworpen(het chassis dan)om rond te rijden met een tonnetje plus aan zijn kont.
Uiteindelijk zal het vooral met een geremde aanhanger en een normale kogeldruk wel loslopen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.