Quirien Sengers vraagt op 17 augustus 2010:
Waarschijnlijk een vraag voor Bert of Menno.
Hoe komen jullie aan de conclusie van b.v. Fiat Croma 2.2 16v mpi automaat. b.v van bj 2007en later van 1 ster?
Wat verstaan jullie onder gemak en confort als trek auto
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 augustus 2010:
De overbrengingen van de automaat zijn zo lang dat de 5 niet bruikbaar is en zelfs de 4 lang niet altijd. De automaat zal dus vaak naar 3 gaan. Uiteraard is dit voor een automaat nog te doen, maar zou het een handbak zijn niet 'gemakkelijk' en ook behoorlijk lawaaiig.
We hebben deze score gedefineerd als:
De kracht die 'over' is bij 80 km/u als gereden wordt met niet al te veel toeren (dus een aangenaam geluidsniveau) om bijvoorbeeld bij tegenwind te kunnen blijven rijden zonder direct terug te hoeven schakelen.
Quirien Sengers antwoordt op 17 augustus 2010:
Menno bedankt voor je snelle antwoord.
Ben op dit moment deze Fiat aan het uittesten met een vrij zware caravan.(1500 kg geladen)
Inderdaad is zijn 5 niet te gebruiken.
Echter bij een heel veel automaten zijn de 4/5 of 6 niet te gebruiken bij een kleine helling of op de vlakke weg.
Manueel geschakeld zie ik niet in wat het bezwaar en ongemak van een tikje terug van de automaat is.
Het geluidsniveau is verbazend laag als je de auto met wat meer toeren draait t.a.v andere auto's die ik gereden heb.
Overigens; Een beetje toeren is nog beter voor de automaat en motor ook(denk aan slip en warmte-ontwikkeling)
Mijn voorlopige conclusie is voortreffelijke trekker die heerlijk stil en stabiel is en zijn werk naar behoren doet.
Manuel is de automaat met caravan nog rustiger in schakel gedrag dan bij solo uittesten.
Hier bij ons wat hellingen van meer dan 5% getrokken en dan is de 2e trap inderdaad de aangewezen versnelling.
Verder is de 3 en 4 bij de 200km die ik nu heb gereden goed tot zijn recht gekomen.
Binnenkort ruim 3000km aan de haak en dan afwachten.
Hou je op de hoogte.
Mijn voorlopige conclusie een zeer ondergewaarde auto die geen een ster verdiend.
Zie ook autotesten en gebruikers ervaringen.
Bert antwoordt op 17 augustus 2010:
Een kleine aanvulling op hetgeen Menno schreef. Deze auto krijgt alleen op het omschreven onderdeel (slechts) 1 ster. Met een virtuele caravan van 1500 kg en 2,30 m breed. Het feit dat er teruggeschakeld moet worden is niet zo zeer een punt, zeker niet als het om een automaat gaat. Wel een punt van enige zorg is het feit dat rond de 90 en windkracht 3 het ook zo'n beetje ophoudt in de 4e versnelling. 90 in III betekent een kleine 3900 rpm. Prima dus als de auto stil is zoals u zegt, maar normaal gesproken is dit niet erg relaxt toeren zo'n hoog constant toerental. Zoals u ook constateert is de 2e versnelling die op 5% toegepast wordt. Rij je dan 75 maakt de motor 5000 rpm. Al met al in onze subjectieve ogen niet meer waard dan 1 ster.
Quirien Sengers antwoordt op 17 augustus 2010:
Beste Bert,
Misschien kijk ik iets verder dan jullie bij mijn beoordelingen.
Iedere berg rijd je ook weer af als je naar Nederland of waar dan ook terug rijd. Wind tegen heb je weer vaak mee.
Dus van constante hoge toeren is geen sprake op een totaaltraject vergelijking. Persoonlijk vind ik dat je het in dit kader moet beoordelen. Maar goed ieder mag zijn invalshoek bepalen en daarom geef ik mijn mening.
Bij bergafwaarts is het dan juist soms fijn dat verhoudingen in de bak kort of lang zijn. Afhankelijk van percentage bij daling beter remmend vermogen of als een hogere versnelling(en de stabiliteit) het aan kan nog meer rust in de auto.
Bergopwaarts is het soms fijn juist bij een kortere overbrenging de 2e trap te kunnen gebruiken i.p.v. de 1e trap.
Bij echte bergop hellingen met vele bochten kom je nooit op 90 km per uur.
En een auto gebruik je niet alleen om te trekken. Dan is het nog fijner als b.v. de 4e en meerdere trappen van een automaat wat hoger liggen.(ook stiller en zuiniger)
Ik zou dan hier ook confort en gemak totaal los van elkaar willen zien.(hoewel)
O ja, wat mij veraste is de stabiliteit van de auto.
Geef toch ook een stukje rust bij de bestuurder.
Als ik dat dan bij de ix 35 van Hyundai lees.
Kijk als je als de brandweer wil rijden neem dan mijn Nissan X-trail 2.2. DCI 4 WD model en motor na 2004 met close ratio versnellingsbak.
Maar deze is weer heel wat minder stil wat ook ergenis oplevert.
Overigens na modificatie werd het turbo gat groter en dit levert bij laag in de toeren(< 1500) ook ergenis op.
Overigens kom in jullie adviezen ook niet vaak voor dat een automaat of geschakelde auto best wat hoger in de toeren gereden dient te worden?!
Dan is het toch ook belangrijk dat een auto van huis uit stil is.
Zie dit niet te veel als kritiek wat ik zeg maar af en toe dienen nuances te worden aangebracht.
Al met al voorlopig niet eens bij deze automaat met een ster voor gemak en confort.(maar ik moet nog 3000km voor definitieve eindconclusie)
Houtman antwoordt op 17 augustus 2010:
Duidelijk is en was dat je je mogelijke nieuwe caravantrekker positiever beoordeelt dan de samensteller van deze uitstekende site. Blijkbaar wil je graag gesteund worden in je beoordeling.
Maar als je zelf vaststelt dat de Fiat voor jou dé auto is dan heb je het applaus van anderen toch niet nodig?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 augustus 2010:
Voor mij hoeft die sterren waardering niet.... ik zie aan de trekkracht grafiek wel hoe het trekgedrag van een auto is. Alleen is dat niet voor iedereen even duidelijk en daarom hebben wij een vertaling gemaakt naar sterren. Daarbij is het zeker niet zo dat meer sterren altijd 'beter' of prettiger is. Dan kan je namelijk alleen maar zelf beoordelen aan de hand van alle cijfertjes....
Met name het geluidscomfort kunnen we natuurlijk niet beoordelen, maar dat kan je wel als je een proefrit (zonder caravan) maakt met een auto. 3500 toeren van de ene motor is niet gelijk aan 3500 toeren van de ander en ook de oren van de één zijn niet gelijk aan de oren van de ander. Kortom zelf (be)oordelen aan de hand van objectieve gegevens!
Quirien Sengers antwoordt op 17 augustus 2010:
In tegendeel zoek ik steun of applaus maar wel een objectief oordeel door praktijk ervaring onderzocht.(en niet altijd op rekenkundige basis en subjectief.)
Theorie en praktijk verschillen nu eenmaal; zie al de gedachte aan veel lawaai bij dit toerental bij deze auto.
Zie in oordeel Menno bij Handbak. Dit was niet mijn specifieke vraag daar het mij om de automaat gaat. En dan moet je hem niet vergelijken met(lawaai) van de handbak want deze heeft nog een kortere verhouding. Overigens door Bert wat beter toegelicht.
Verder vind ik dit een uitstekende site waar ik al jaren aan deel neem.
Ik wil er alleen voor waken dat mensen geen auto kopen op grond van alleen het theoretische oordeel van deze site.
Ik vind daarom het oordeel van een ster waardoor mensen kunnen worden beinvloed (mede door het vertrouwen in deze goede site) te weinig.
Maar zoals gesteld; beoordeel ik (en gelukkig niet alleen)dit aspect anders.
Daarom heb ik het er ook over nuances aan brengen.
In de beoordelingstesten kom ik geen rubriek gemak en comfort tegen.
Verder bestaat de ideale caravantrekker niet hoewel de genoemde Nissan X-trail voor mij heel dicht bij komt.
Maar zo zijn er wel meerdere en geloof me, in de afgelopen 32 jaar heb ik er heel wat merken gereden met diversen caravans door Europa.(en mee proef gereden)
Waar leg je je oordeel en wat wil je voor auto bij welke caravan? Hoge instap? benzine/diesel? stabiele wegligging ? Motorisch ;schakel of automaat etc.
Zoek daarom een auto/caravan die bij jouw beleving past en niet dat je later een andere auto moet kopen of anders om.
Maar waar praten we over; vroeger kwam ik(en meerdere caravan bezitters) met mijn 70 pk tje en veel lager koppel ook overal in Europa met de caravan.
En geloof me dat wegen en de bergpassen en hellingpercentages toen heel anders waren.
Quirien Sengers antwoordt op 17 augustus 2010:
Beste Menno,
Ik had mijn verhaaltje al klaar voor ik je commentaar/toelichting las.
Fijn dat je zo reageert. Want dit is volgens mij hoe je de zaak moet toelichten en dat komt niet helemaal naar voren bij de teksttuele verwoording bij de algemene informatie.
Zo ken ik ook ervaren caravan rijders bij andere auto''s waar de praktijk met het oordeel van jullie conclusie welke versnelling niet of wel te berijden valt, afwijkt.
Voor mij is het nu even genoeg.
Over 3000 km zal ik mijn praktijk ervaring zo objectief mogelijk plaatsen.
Quirien Sengers antwoordt op 13 oktober 2010:
Menno, Zoals beloofd mijn ervaring na 3300 km. Automaat met caravan erachter ongeveer 85 % manueel gebruikt. Gereden afstand met caravan erachter ongeveer 2750 km. Auto zoveel mogelijk beladen tussen de wielen om voldoende gewicht c.q. tractie te houden en mijn caravan te ontlasten (Knaus met 1700 as; automaat mag 1500 kg trekken en kogeldruk max 70 kg.) Fietsen op de dissel. Ongeveer 60% grote wegen gereden en de rest binnendoor op N en D wegen. Hellingpercentage tot 13 % gehad.
Automaat een verademing en de rust van de motor ook.
De eerste 3 trappen daar doe je alles mee, De 4e trap tussen 2250 en 2750 toeren goed te gebruiken. Wel minimaal op te schakelen in zijn 3e trap tot 80-85km De 3e trap is tot 6-7% stijging te gebruiken(afhankelijk van de wind) 2e en 3e trap heerlijk op de binnenwegen of steden( 50-70 km wegen.) Stabiliteit uitgetest tot 110 km en geen enkel probleem gehad.(normaliter rijd ik niet harder dan 95 km.Voor mijn vrouw de automaat geweldig maar zij moest wel even wennen dat er toch geschakeld(een tikje - of +) moest worden. (Heeft nu heel veel gereden) 5e trap niet bruikbaar tenzij lichte daling.
Gebruikte schakelmoment ongeveer 25; 50; 80-85km.
Bij steilere hellingen tot 4000 toeren doorgetrokken. Slechts 2 x bij een helling van meer dan 5 km door verkeerssituatie naar zijn 2e trap gemoeten en flink in de toeren moeten rijden.Conclusie voor de overbrengverhoudingen in zijn algemeenheid; zo laten voorde mix-up solo en caravan.
Al met al het zou fantastich geweest zijn als de 4e trap voor de caravan iets korter geweest zou zijn. Maar zoals gesteld goed bruikbaar en wat een comfort met zo,n toerental 90-100 km te rijden. Verbruik met caravan wel fors; gemiddeld 1:7,1 solo 1: 11-12 Verder dient geen betoog dat de auto solo helemaal comfortabel is. Slechts een iemand tegen gekomen met dezelfde auto en deze was er vol lof over. Had wel een caravan met max 1300 kg as en reed 1:8. Voor alle duidelijkheid. Motor zoveel mogelijk geprobeerd uit de slip-zone gehouden in 2e,3e en 4e trap zodat de koppelvormer ontlast blijft en de olie niet te heet kan worden.
P.Vos antwoordt op 9 januari 2013:
Hier spreekt nog een gebruiker van een Fiat Croma 2.2 MPI automaat.
Allereerst
wil ik beamen dat de auto solo inderdaad een zeer comfortabele auto is!
Zoals wellicht bekend is dit type auto gebouwd voor lange en comfortabele ritten, het is geen sportieve vlotte auto.. Dit kan wel maar doet afbreuk aan de uitstraling en comfort van de auto.Zelf heb ik 18" wielen gemonteerd op de auto, hetgeen zeer fraai staat, echter wel zorgt voor een wat hardere demping van het wegdek. Ik ben er ook na berekening op de site achtergekomen dat wielmaat fractioneel deel uitmaakt van de trekkracht en overbrenging van het aanwezige koppel. Ik overweeg dan ook om voor de langere ritten met caravan van 1300 kg de standaard 16" te monteren? Tevens heb ik om het reeds eerder omschreven " pendelgedrag" van de automaat te beperken, de auto laten tunen. Uiteraard kan je handmatig schakelen met de automaat, maar omdat de 4e net een fractie kracht tekort komt om comfortabel te cruisen heb ik dit toch gedaan.
Het gevolg is dat nu bij sologebruik de auto (nog) rustiger schakelt. (ook iets later) en bij het trekken van de caravan in de vierde versnelling het makkelijker trekt!
Let wel, het zijn geen wereldverschillen, maar de gebruikers van deze auto weten wat ik bedoel.
Standaard is de auto voorzien van zo'n 203 kW trekkracht, na tuning is dit 118 kW geworden. ( op basis van 16" )
Belangrijker is de gebruikerservaring die je hebt en het vertrouwen wat je hebt in je combinatie, zelf denk ik dat zoals eerder beschreven deze combinatie veel kan hebben en dat de bak ideaal is om realaxed naar je vakantiebestemming te cruisen!
Ben benieuwd of de kleinere bandenmaat gaat bijdragen aan het trekgemak en het comfort...
Ik zal na de vakantie een verslag doen van mijn ervaringen!
P.Vos antwoordt op 9 januari 2013:
In navolging van mijn vorige post, heb ik natuurlijk kW en nM door elkaar gehaald.
Auto heeft nu dus geen 203 nM trekkracht maar 230 nM, er staat voor 118 kW maar dat is de 160 pk die er nu is ontstaan.
Quirien Sengers antwoordt op 12 januari 2013:
Even nog ter informatie, in de zomer reed ik met 17 inch wielen. Auto ligt dan strak op de weg met toch het nodige comfort.
In de winter met 16 inch wielen. Banden vredestein snowtrek
Doordat de bandwang nu wat groter is geeft dit iets meer comfort.
Aan stabiliteit weinig ingeboet.
Rijd iets minder strak dan met de 17 inch wielen echter nooit het gevoel gehad van het gaat fout
Blijft een zeer ondergewaardeerde comfortabele stille auto welke je voor een kleine prijs kunt kopen.
Vraag mij af of 18inch wielen niet te stug wordt.
staat wel goed natuurlijk
P. Vos antwoordt op 13 januari 2013:
18" rijdt normaliter geweldig, idd wat stugger, echter met ons rijkelijk gladgestreken wegennet is dit geen probleem, en zeker minder wobbelig in bochten.
Vraag blijft hoeveel comfort/trekkracht er wordt ingeboet als 18 " gemonteerd blijft tov 16".
Ik neem aan dat alle berekeningen uitgaan van laatstgenoemde maat.
Heb erover nagedacht over te stappen op de Seat 1.8 dsg automaat.Appels met peren? Wellicht: De italiaan tegen de spanjaard. Maar welbeschouwd blijkt de Italiaan een Amerikaan en de Spanjaard een Duitser... Ik ben uiteindelijk gebleven bij de Fiat vanwege zijn unieke voorkomen, prettige rijstijl comfoor, enz,enz...(Croma 2008, corporate Premium, 18",fullmap nav, Xenon, fabr.af DVD in plafond.)
Ben benieuwd naar de prestaties. We gaan van de zomer over antwerpen, brussel, luxemburg, dijon, lyon naar De Ardeche.
Wellicht dat het verbruik gaat tegenvallen, of dat de tuning verschil gaat maken? Beloofd is 5% besparing?? We gaan het zien.
Bert antwoordt op 13 januari 2013:
Andere velgdiameters en aangepaste bandbreedte en -wanghoogte maken niets uit voor wat betreft de effecten in de tk-berekeningen. Zolang die maar standaard zijn via de optielijst van in dit geval Fiat. Het gaat namelijk om de rolomtrek van de band. Alle fabrieksopties van alle fabrikanten of het nu 16, 18 of 20" is? Maakt niet uit. De rolomtrek valt binnen de marges van ca. 2%.
Ga je zelf after-market winkelen met lichtmetaal en breed rubber dan kun je de mist ingaan met je snelheidsmeter en ook de prestaties met of zonder caravan. Ook met de toelaatbaarheid op de weg overigens.
Vul de verandering van velg/band combinaties in bij 'Berekeningen' op onze site en je ziet het effect.
antwoordt op 13 januari 2013:
@Bert,
Is het wellicht te overwegen om achter het woord "chiptuning" in het menu het woord "bandenmaat" te vermelden? Of in een aparte regel?
Via berekeningen zie je wel het woord chiptuning, maar niet iedereen zal denk ik direct de link leggen met een andere velg/bandenmaat.
Het is maar zo een idee op deze mooie zonnige dag 😉
vrgr
JT®
@Eric antwoordt op 13 januari 2013:
Bij de berekening kan je toch al een andere bandenmaat invoeren?
Kwestie van lezen....
http://www.caravantrekker.nl/basisberekening/controleer.php
Jan antwoordt op 13 januari 2013:
“ Via berekeningen zie je wel het woord chiptuning, maar niet iedereen zal denk ik direct de link leggen met een andere velg/bandenmaat.”
Die link bestaat ook helemaal niet en heeft niets met Tuning te maken.
De afrolomtrek van het wiel (Band + Velg) ligt vast in de gehele constructie van het voertuig ondanks dat dit heel eenvoudig kan worden gewijzigd. Dat betekent dat zowel de aandrijf en remkrachten daarmee te maken hebben maar ook de wielgeometrie van het voertuig en daarmee de rijeigenschappen beïnvloeden.
Een wijziging van de afrolomtrek kan en zal verstrekkende gevolgen hebben voor zowel veiligheid, comfort, prestatie en levensduur.
Iets wat niet voor iedereen meteen zonneklaar is.
P.Vos antwoordt op 14 januari 2013:
Geheel duidelijk dus dat de rolomtrek bepalend is! Logisch eigenlijk!
De auto is fabriek-af geleverd met het edelstaal op eerdergenoemde sloffen...puur estetisch....
Benieuwd of de 27 Nm extra verschil gaan maken, uiteraard niet de wereld, maar wellicht juist het gebied aan het eind van de vierde trap?
Verder ben ik benieuwd waarom er in de berekening nog steeds wordt gerekend met de trekkracht bij 80 km/u? Niemand rijdt dat nog, temeer omdat 90 is toegestaan. Vaak zie je in de berekening dat de hoogste versnelling niet bruikbaar is bij 80 km/u... Maar bij 90 km/u wellicht wel!
( meer toeren, hoger koppel) Kan dit niet standaard in de berekingen meegenomen worden en de 80 km/u notering schrappen?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 januari 2013:
Die 90 km/u gaan we nog wel een keer veranderen, maar bedenk wel dat we het hebben over 80 echte kilometers. Dat is vaak 86 op de teller en een heel veilige snelheid.
P.Vos antwoordt op 14 januari 2013:
@Menno
Bedankt voor je snelle reactie!
Uiteraard, veiligheid voor alles. Het is voor mij de eerste keer Frankrijk met deze combinatie en voor wat is nu gezien heb, zit ik qua combinatie caravan en wagen aan de veilige kant. ( max gew. Caravan 1300kg en max.trekgew. Auto 1500kg) Redelijkerwijs zullen 90 km/u tellerkilometers dus geen probleem gaan vormen? Comfort echter bij 80 km/u weer hoger qua geluidsniveau, het is net wat je wenst....
Overigens alle complimenten voor de fantastische site, echt een goede toevoeging voor een ieder zichzelf respecterend caravanner!
Bert antwoordt op 14 januari 2013:
Wil je weten hoe toerentallen, versnellingsgebruik en 'lawaainiveau' zich in de praktijk tot elkaar verhouden, vraag dan een trekkrachtrapportage aan met persoonlijke interpretatie. Kijk in het menu onder Advies.
110 Kunnen halen op de helling achter Luik is natuurlijk geweldig, maar als dat in de 2e is met 6700 rpm even wat minder... Een ervaren caravanner (en gebruiker van onze site) kan die informatie trekken uit de gratis on-line berekeningen. Heb je dat inzicht niet (en dat is geen schande) dan besteed je 10 Euro en wordt het karakter allemaal (helemaal) veel duidelijker.
Jeroen antwoordt op 15 januari 2013:
Voor wat betreft het lawaai beoordelen ben ik het niet met Menno eens.
Menno schreef een hele tijd geleden hier
"Met name het geluidscomfort kunnen we natuurlijk niet beoordelen, maar dat kan je wel als je een proefrit (zonder caravan) maakt met een auto."
Mijn auto maakt bij gelijk toerental toch echt meer herrie met de caravan er achter dan zonder.
Je hoort duidelijk dat de motor harder moet werken.
Quirien Sengers antwoordt op 15 januari 2013:
Zie mijn eerdere post inzake geluidsniveau Mijn ervaring is een van de stilste wagens die ik gereden heb over lange trajecten.
vierde trap meestal rond de 2500 tot 2800 toeren
Altijd veel bekijks op de camping omdat men de wagen niet veel ziet.
Ook mensen die wel eens meereden vonden het een hele stille en fijn rijdende wagen.
Wiel/bandenomtrek wel aan de standaard omtrek van de standaard fiat gehouden.
Type banden speelt natuurlijk ook mee voor geluidsniveau.
Mijn vrouw heeft nog nooit zoveel kilometers met de caravan als bij deze auto gereden. Stabiliteit ook bij 95 tot 110 kilometer per uur op de klok geen enkel probleem met toch een caravan van 7.32 mt r en 1500 kg beladen erachter
Maar goed dit is onze ervaring met deze auto. Voor alle duidelijkheid wij hebben geen fiat belangen
P.Vos antwoordt op 22 januari 2014:
Al weer een jaar voorbij sinds mijn vorige post.
Uiteraard zijn we met de combinatie op pad geweest naar de Ardeche...(Fiat Croma 2.2 automaat en Adria 1300kg)
Tijdens de rit in Nederland slechts sporadisch in de vijfde trap kunnen rijden en in Frankrijk al helemaal niet. Klopt ook met de voorspelde berekening, dus geheel onverwacht was dat niet. Mijn auto is getuned wat betekent dat ik theoretisch meer kracht nM zou moeten hebben. Wat ik daavan gemerkt heb is dat hij rustig schakelt, en iets stiller is qua comfort.
Prettig wanneer vooral de vierde trap gereden wordt! Opzich helemaal prima. Onderweg naar het zuiden een paar heuvels bedwongen en dan wordt het opletten, tijdig (handmatig) terugschakelen is het devies! De cruise snelheid had ik op zo'n 110 teller km's en om dat vol te houden bultje op moest ik echt terug naar de 3e trap...is dat erg? Voor mij niet, maar qua comfort wat minder, toeren tot zo'n 4500, en na de bult weer opschakelen. Ik rosde menig combinatie voorbij en had geen moment een gevoel van instabiliteit van de caravan.Verbruik viel mij achteraf nog mee! Gemiddeld zo 1 op 8-9. Zelf denk ik dat vooral het grote frontale oppervlak van de caravan het meeste parten speelt, de rijweerstand speelt enorm mee! Desondanks ook dit jaar gewoon weer naar Frankrijk, lekker relaxed in de Croma met automaat. Dit jaar naar Millau (weet iemand nog een leuke overnachtings camping op zo'n 800 km?)
Groet Peter.
Quirien Sengers antwoordt op 22 januari 2014:
Leuk om deze ervaring weer eens te lezen. Zie ook onze ervaring.
Wij hebben nog steeds ( mijn vrouw vooral) goede herinneringen aan deze auto en heeft een positieve indruk achter gelaten.
Rijden echter gezien mijn caravan vaak iets boven de 1500kg(1700as) zit weer met de 2 tons geschakelde trekker.
Wat je vraag betreft inzake campings kan ik wel wat opnoemen echter van waaruit is 800 km ; noorden , midden , zuiden en welke kant vanuit Nederland?
In ieder geval zou misschien camings in of omgeving Meursault, Chagny, Santenay of Laives een optie kunnen zijn.
Vandaar uit reden wij meestal via Montceau-les-Mines, La Palisse, Vichy, Radan, Ennezat naar de tolvrije aansluiting net boven Clermont-Ferrand naar Millau.
Hopelijk heb je hier iets aan.
P.Vos antwoordt op 22 januari 2014:
@ Quirien Sengers,
Begrijp ik dat je de Croma niet meer hebt?
Iig, wij vertrekken vanuit Utrecht, vandaar zo'n 800 km over de Francelienne richting A71/A75 Millau, voornamelijk hoofdwegen, geen N wegen. Heb begrepen dat qua natuur de route mooier is als de "andere" route soleil... Een makkelijke camping op de route, liefst niet te ver van de snelweg, da's het fijnste. Maar om nog even in het topic te blijven: De toekenning van 1 ster is ECHT te weinig, mogen ze eens rijden met de combinatie om dat te ervaren!
Groet Peter
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!