Caravantrekker.nl

Zwaardere as monteren

Rijk vraagt op 10 oktober 2010:

Hallo allemaal, Ik ben in het bezit van een Kip Shuttle 41 EKL. Bij weging blijkt dat ik geen laadvermogen genoeg heb. Nu denk ik erover om de as met een belasting tot 1200 kg te vervangen voor en as met en belasting tot 1500 kg.
Wie kan mij hierover wat meer vertellen. Ik hoor graag van jullie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 10 oktober 2010:

Gewoon minder laden, probleem opgelost!

Zo doen de meesten het. 😉


RobD antwoordt op 10 oktober 2010:

"Wie kan mij hierover wat meer vertellen"
Een dealer of de RDW?


PieteR antwoordt op 10 oktober 2010:

Volgens mij moet je dan een fabrieksverklaring hebben om het snel voor elkaar te krijgen.
Het bemachtigen van die verklaring zal nu niet meevallen.

Overigens moet niet alleen de as verzwaard worden, maar ook het trekstel aan de dissel.
Misschien moet je hier eens om info: www.triorep.nl


RobD antwoordt op 10 oktober 2010:

@ PieteR: Niet de as moet verzwaard worden, maar vervangen!!
Althans, volgens vraagsteller


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 oktober 2010:

Lijkt me een praktisch onmogelijke zaak. Grote kans dat zelfs de chassisbalken vervangen moeten worden en dan wordt het een duur klusje.


PieteR antwoordt op 11 oktober 2010:

@ RobD: Als een as verzwaard moet worden, betekent dat bijna automatisch dat die as vervangen moet worden voor een zwaardere. Juist van iemand als jij met je fabelachtige technische kennis had ik verwacht dat ik dat niet zou hoeven uitleggen. Je stelt me danig teleur!


RobD antwoordt op 11 oktober 2010:

@ Pieter; In de meeste gevallen kan een as eenvoudig 'verzwaard' worden op papier. Dit houd in dat de fabrikant al een as heeft toegepast die de zwaardere last kan dragen. Het blijft dus de identieke as. Kwestie van wat papierwerk en een herkeuring.
Bij een as die vervangen moet worden, zoals vraagsteller stelt, loopt dit in de papieren.
De problematiek is dus een wezenlijk verschil


Matthias antwoordt op 12 oktober 2010:

Mijn caravan, zijnde Eifelland 395, werd in Duitsland afgeleverd met een MTM van 1000 kg, in België met 1050 kg en in Nederland met 1350 kg. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat men in de fabriek bij de constructie van de caravan gaat kiezen uit 3 verschillende assen, naargelang het land waar de caravan geleverd gaat worden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker