Toine de Kok vraagt op 1 december 2006:
Hoi Menno en Bert,
Ik ben in het bezit van een adria Unica A 432 PX max toegst massa =1300 kg en wil een andere auto aanschaffen.
ik ben hevig aan het twijfelen tussen gas of diesel.
ik heb de keuze uit 4 auto's nl:
Peugeot 307 SW 2.0 16 v (140 pk)
Peugeot 307 SW 1.6 HDIf (110 pk)
Renault Gr. Scenic 2.0 16 V (135 pk)
Renault Gr. Scenic 1.9 dCi ( 120 pk)
verdere gegevens:
35-40000 km/j
2x/j met caravan op vakantie
in principe zijn ze alle vier geschikt (3 of meer sterren)
hebben jullie een gedegen advies(mening) voor mij mbt geschiktheid van een auto op gas om de caravan te trekken.
in dit advies svp jullie mening over betrouwbaarheid, slijtage, etc
Bvd
Toine
Toine
Bert antwoordt op 2 december 2006:
Hoe je een Trekauto Aankoopadvies kunt aanvragen kun je vinden in het menu linksboven. De ene 3,5 ster combinatie is de andere niet namelijk. Er zijn grote verschillen in karakter tussen benzine(gas) auto's en diesels... Die 2x25 piek zijn bovendien een schijntje als je kijkt naar wat zo'n h.koe kost en je houdt ons van de straat. 😉
Tsja, gas of diesel. Het financiële laat ik maar achterwege, je moet als je gaat rekenen er wel rekening mee houden dat je een gasauto ook wel op benzine rijdt, afhankelijk van de verkrijgbaarheid van gas in het buitenland. Bovendien moet je gewoon vaker op zoek naar een pomp door het veel hogere verbruik zeker met een caravan.
Een gasinstallatie raad ik je aan door het automerk zelf te laten installeren vanwege garantieaanspraken. Motor en gas hebben beide elektronica aan boord en die moet met elkaar samen kunnen werken. Je loopt anders de kans dat bij problemen de bedrijven elkaar de oorzaak in de schoenen schuiven en daar zit jij dan tussen. Na verloop van tijd moeten klepzittingen e.d. vervangen worden en soms is zelfs een koprevisie noodzakelijk bij gas, maar misschien heb je hem dan alweer ingeruild. Bij welke km-stand? Valt niet te zeggen, zeg 150 à 200.000 km? Een turbo wil ook wel eens kapot gaan echter en da's ook duur. Maar meestal is dat te wijten aan overbelasting en dus 'onoordeelkundig gebruik'. Een voordeel van diesel vind ik wel de constant probleemloze loop van de dieselmotor tussen de onderhoudsbeurten door. Met gas en benzine is dat allemaal wat gevoeliger en ben je 'blij' als hij naar de garage moet. Onderhoudskosten. Hmm. Ik heb wel eens beweerd dat diesel goedkoper is en toen werd ik op de vingers getikt. Kan best zijn dat een dieselbeurt duurder is, brandstoffilters zijn best wel duur; je hebt vaak meer en betere olie nodig. Geen bougies nee, maar gloeibougies hebben ook niet het eeuwige leven. Tóch bezit dieseltechniek minder onderdelen vooral op ontstekingsgebied. Zelfontbranders zijn het...
Maar goed, ik ben vooringenomen. Ik heb namelijk jaren geleden gezegd: ik wil nooit meer gas!!! Ook toen beloofde men me probleemloos gebruik (injectiemotor en G3-installatie). Nu zijn er systemen die direct gas inspuiten. Het zal wel denk ik dan... Maar, ik herhaal, ik ben vooringenomen.
Joost Kolen antwoordt op 2 december 2006:
Voor mij zou de keuze niet zo moeilijk zijn, als ik jouw was ging ik voor de ruimte van de senic (een MPV heeft ook positievere invloed op het rijgedrag met de caravan, de as van de auto zit namelijk verder naar achter dus dichter bij de kogel). Met de Km´s die je per jaar gaat rijden is het waarschijnlijk economisch gezien verstandiger om voor een auto op gas te gaan. Voor het rijcomfort met de caravan lijkt mij de 120 pk diesel een iets betere optie.
Marcel antwoordt op 3 december 2006:
Wat betreft de keuze tussen de types. Kies het type dat het lekkerst rijdt zonder caravan (want meestal staat die in de stalling).
Gas of diesel? Dat blijft een persoonlijke keus. Ik heb goede ervaring met diesel. Zelf geen gas gehad. Wel is gas wat complexer en dus storingsgevoeliger.
Piet de Kam antwoordt op 5 december 2006:
Diesel ! Met diesel de helling op gaat vele malen soepeler dan benzine. In de file zet je de diesel in eerste versnelling gas los en rollen maar .Tanken doe je best wat minder en meer kofferruimte dan Gas (tank).Met diesel rij je gewoon heel reaxed
groetjes piet
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.