Paul52Verhoeven vraagt op 28 december 2006:
Zie ook vraag dd.16 Dec "zestraps of weer cvt"
Welke uitvoering daarnaast te kiezen?
Normaal voorwiel aandrijving, of de 4x4, in cvt uitvoering?
Begrijp dat de nieuwe generatie cvt's 6 ingestelde "trappen"
heeft, welke je ook handmatig kunt schakelen.
Wat te kiezen, Nissan vraagt hiervoor een prijs van 2000Euro.
Voor de all mode 4WD, nog eens 2000Euro .
Heb zelf nu een Avensis 2.0 D4 benzine handgeschakeld, i.c.m een ca. 1250kg Hobby 440.
Nog nooit eerder een automaat gereden, lijkt me ideaal samen met cruise controle, op naar Bretagne!!
Is deze investering het overwegen waart, of is dit te kort door de bocht.
Dus twee vragen in een, cvt of automaat, i.c.m 2WD of WD ?
Zie uw antwoord met belangstelling tegemoet.
Paul
Tino2L antwoordt op 28 december 2006:
misschien heb ik het mis, maar de zes traps autm is anders
dan een CVT.
6 traps heeft overbrengingen die je voelt en hoort.
een CVT heeft oneindige overbrengingen wat je niet voelt.
als je m naar 4000toeren brengt(dat hoor je alleen) trekt ie door tot 170+ .
4W drive is leuk voor modder en pakken sneeuw.
als je Toyota rijdt is de keuze dan qua inruil op een corolla Verso 1.8 Linea Sol autm niet beter!!!
iets minder pk's maar wel zeer uitgebreid en je zit ook lekker hoog.
succes arno
Bert antwoordt op 29 december 2006:
Een CVT gaat hoog in de toeren als je veel gas geeft, meteen vanaf het begin en blijft dat doen. Als het vermogen (de kracht eigenlijk) voldoende is zakt langzaam het toerental terwijl je snelheid nog steeds (wat minder vlug) toeneemt. Dat kan dus hoogst irritant zijn: elke keer wammmm naar de 6000 toeren terwijl je net even iets wilt versnellen. Solo valt dat niet zo op, maar met een zware caravan wel. Daarom hebben ze CVT's uitgevonden met een aantal vaste overbrengingen die vanuit een 'vaste verbinding' de kracht probeert te halen uit de dan aanwezige overbrenging. Voordeel je toerental loopt rustig op naarmate ook je snelheid toeneemt. Net als een handgeschakelde auto bij 50 km/u in 5 vanuit ehh 1400 toeren probeert te versnellen. Geen motorlawaai heb je dan. Nodig is dan wel een fluwelen voetje. Snap je?
Voorbeeld: een Audi 2.5 V6 diesel met zo'n CVT heeft zoveel power dat je die toerentoename met caravan amper nodig hebt en dús rijdt dat heel relaxed en stil. Een 1.6 benzine met ook zo'n CVT moet errug hard werken met een caravan aangehaakt en zal dus wél meteen z'n maximum vermogen nodig hebben om enigszins vlot te kunnen acceleren. Max. vermogen is namelijk ALLEEN beschikbaar bij maximum toerental (zie specs. auto).
Hoe dus een CVT zal reageren in het dagelijks gebruik met en zonder caravan hangt dus van heel veel factoren af. Veel power en vaste overbrengingen waarmee je kan spelen lijkt dus ideaal. Want laten we niet vergeten, een CVT bouwt wél z'n power echt traploos en dus ideaal op! Ik ben indertijd met een Volvootje 343 1.4 CVT met een 800 kg 'zwaar' Fendtje de hoogste Alpenpassen overgekomen!! Sommige CVT's hebben dan ook nog een koppelomvormer (net als een 'normale' automaat) i.p.v. een normale platenkoppeling en dat is denk ik het beste, want dan combineer je bij het wegrijden op steil de voordelen van die omvormer en de voordelen van een traploze krachtsopbouw (van de CVT).
Wat je keuze moet zijn/ de betere zal zijn? Wie zal het zeggen...
Aangezien niemand bereid is substantiële donaties te fourneren gaan we die testen ook niet uit eigen zak betalen!!! Ja, dit is een oproep aan alle lurkers, vragenstellers enzovoorts....................................
Paul52Verhoeven antwoordt op 29 december 2006:
Heb nog een vraagje aan Bert, (ieder antwoord roept bij mij weer vragen op) m.b.t. de volgende zin.
"Sommige CVT's hebben dan ook nog een koppelomvormer (net als een 'normale' automaat) i.p.v. een normale platenkoppeling en dat is denk ik het beste,"
Hoe moet ik dit duiden? Heeft iedere CVT heeft een koppelomvormer of een normale platenkoppeling?
Weet iemand mij dan ook te vertellen voor welke oplossing Nissan heeft gekozen, op hun huidige generatie CVT's??
En moet je dan bij een CVT ook een extra koeler laten monteren of is dit niet mogelijk of beter nog niet zinvol?
Met dank Paul
Bert antwoordt op 29 december 2006:
Sommige.... De Nissans dacht ik wel. Als ze in de database staan (alleen bij bekende vaste overbrengingen) staat er de vermelding CVT bij en indien met koppelomvormer staat er (aut.) bij.
Paul52Verhoeven antwoordt op 30 december 2006:
Ben er voor dit moment wel uit, voorkeur voor CVT, indien uitgevoerd met kopelomvormer, zal dit bij Nissan voorleggen.
Zal tevens vraag stellen m.b.t. extra oliekoeler, dit advies kom ik dikwijls tegen op div. forums, in comb. met normale automaten.
Paul52Verhoeven antwoordt op 30 december 2006:
Heb nog een belangrijke vraag vergeten.
Bert, begrijp uit jou verhaal dat ik mij een fluweel voetje moet aanleren om een rustig toerenverloop te vinden.
Mijn vraag is nu hoe reageert een CVT bij gebruik van cruise controle, als ik eenmaal op snelheid ben bv 90km/h ?
Voorbeeld: bij deze 2.0L 141pk 196Nm/4800tpm uitvoering,
Hobby 440 van 1250kg, traject heuvels, Bretagne visa versa
Toch iets anders als jou voorbeeld, Audi 2.5 V6 diesel .
Stel de ingestelde cruise snelheid op 90 km/h.
Zal de CVT dan constant zijn Max. lees, hoge toerental 4800T
Gaan opzoeken, met het daarbij behorende geluid niveau?
Zoals je zegt: "Dat kan dus hoogst irritant zijn" berg op berg af.
Of kent de CVT bij deze snelheden een andere instelling.
Je ziet ik heb geen enkele ervaring laat staan idee hoe het werkt.
Misschien zijn er andere "ervaringsdeskundigen" die hun ervaringen met mij willen delen.
Verneem graag van u.
Paul.
Tino2L antwoordt op 30 december 2006:
paul,,,
ik heb zonder cruisecontrol de rit naar italie gereden.
met de caravan erachter reden we 100km p/u .
op een redelijke vlakke weg was het toerental 2500.
wat jou vraag betreft zal de auto niet op 4500toeren blijven.
alleen als ie echt een berg op moet zal het toerental wat hoger zijn..... dat heb je met een gewone schakelbak ook!!!!
een auto moet wel toeren maken!!!
groet arno
Bert antwoordt op 31 december 2006:
Met een vaste stappen vijftrapshandbak heb je in principe bij één bepaalde snelheid 5 verschillende toerentallen. Gebruik je dan cruisecontrol en heeft de motor voldoende kracht rij je continu met hetzelfde toerental. Je virtueel gaspedaal beweegt echter bij veranderende weerstand (wind, helling).
Een continu variabele transmissie zal proberen z'n virtueel gaspedaal NIET te veranderen, maar het zoeken in een hoger toerental, want daarbij is het vermogen hoger! Een dikke Audidiesel heeft ook bij lage toeren al zat power, dus.... daar merk je niks. Een minder sterke motor met CVT zal dus meer gaan 'zoeken' in de toeren. Zeker, ook met genoemde Nissan zal dat mee kunnen vallen. Maar het is altijd een kwestie van aan de ene kant het vermogen en aan de andere kant de weerstand. Een Biod of een 2.50m brede Cabby!
Kortom is het verschil tussen geleverd vermogen en benodigd vermogen groot, zal het toerental lager worden. Volledig automatisch en traploos. Nader je het kantelpunt zal het toerental hoger worden en misschien wel heel hoog. Tijd om het langzamer aan te gaan doen. Niets geen verschil met een handbak. Wil je 110 blijven rijden met 5 Bf tegen zul je dat ook in III moeten doen en dus met veel lawaai.
Het grote verschil zit hem in de geluidsproductie (toerental) bij acceleratie. Een CVT zal als je wilt versnellen vanaf stilstand meteen de hoge toeren opzoeken en met een handgeschakelde bouw je dat op naar een aantal pieken. Met een handbak rustig versnellen vanaf 90 in V gaat bijna ongemerkt. Dik kans dat je met een CVT ineens geconfronteerd wordt met hogere toeren. Of je dat 'irritant' vindt of niet, moet je zelf maar beoordelen. 😉
Tino2L antwoordt op 31 december 2006:
helemaal mee eens bert,
het is dus alleen aan jezelf hoever je het gaspedaal intrapt.
doe je het rustig (2500toeren) gaat ie vooruit, wil je opstijgen
dan moet je meer toeren maken.
het (voordeel) is dat de auto direkter reageert en zeer vlot
kan zijn.
ik heb tijdelijk een chrysler PT Cruiser 2L autm gereden.
zo'n auto maakt echt eerst een hoop lawaai en gaat dan
pas vooruit....nou ja het heet niet voor niets cruiser!!!
groet arno
Tino2L antwoordt op 8 januari 2007:
ben bij de nissan dealer geweest en heb een foldertje meegenomen over de qashqai.
het motor aanbod is 1: 1.6 of 2liter benzine
of de diesels met 1: 1.5 of 2liter motor.
zo zijn er handgeschakelde 5 of 6 versnellingsbakken,
zestraps automaat en de cvt' s die ook handmatig te schakelen is.
ik had mijn auto voor een beurt gebracht en kreeg een leenauto mee.... KIA Carnival 2.4 6V automaat uit 2006.
was ook handmatig te schakelen.
prachtig vlaggeschip en rijd ook heerlijk.
alleen vond ik dat ie met optrekken meer lawaai maakt .
het zelf schakelen + en - was wel plezierig.
ps :mijn cvt had geen extra oliekoeler nodig.
:maakt naar mijn mening motorisch minder lawaai.
paul.. met de cruise control aan op 90km p/u en een caravan
erachter staat je toerental op +- 2500.
of je nou met of zonder caravan rijdt maakt qua geluid of
toerental niet veel uit omdat ie een overbrenging zoekt en het toerental (gewoon) houdt.
groeten arno
Tino2L antwoordt op 8 januari 2007:
kia carnival 2.7 6V EX..
foutje...
Paul52Verhoeven antwoordt op 12 januari 2007:
Hallo Tino en anderen.
Ben even niet bij de les geweest, dank voor uw reacties.
Heb op Nissan Bels, de specs en uitvoeringen gevonden zie:
http://www.nissan.be/nl/modellen/pdf/specificaties/qashqaispecsnl.pdf
Helaas, ik lees hieruit 2L CVT max trekgew. 1200kg.
Wordt lastig met een Hobby van max 1350 kg!!!
Dus dat wordt verder zoeken, zal dan waarschijnlijk toch van mijn CVT geloof af moeten stappen.
Terwijl ik juist door alle positieven reacties hier, mijn keuze al had gemaakt.
Daar er niet zoveel aanbod in CVT land is. hoge zit prijs etc.
Is dit een algemeen voorkomend probleem dat automaten veel minder mogen trekken, handgeschakeld mag hij 1400kg trekken
Ben dus nog zoekende.
Paul.
Bert antwoordt op 12 januari 2007:
Ja, die info hadden we ook al, alleen de eindoverbrengingen kloppen niet. Vandaar dat de Qashqai nog niet in de lijst met auto's staat. Later in januari krijg ik meer info van Nissan ned.
Tino2L antwoordt op 13 januari 2007:
vreemd lijkt me die 1200kg trekvermogen.
het almera tino cvt model (2L) bjr 2000-2003 mag 1250kg trekken.
aan te nemen dat de koppel en pk's bijna identiek zijn, zelfs iets meer van de qashqai met een nieuwere motor en een uitgebreidere cvt wacht ik tot ie in de showroom staat.
dan weten we meer.
overigens is bij meerdere merken dat auto's met een automaat
het trekvermogen lager is dan de geschakelde versie.
groeten arno
ferry antwoordt op 24 januari 2007:
Cvt of 6-traps automaat: ik ben met een VOLVO 440, met cvt , naar Denemarken geweest,ook met cruise-control, en moet zeggen: zeer tevreden. De cvt regelt alles automatisch,d.w.z.: cc op 90 km/u en moet hij wat zwaarder trekken, kiest hij een toerental wat daar beter bij past, dus bij berg-op: wat meer toeren. Ik ben dan ook hel benieuwd naar de QASHQAI, met cvt. Maar: die 200 kg verschil met de handbak is heel idioot, ook de dealer begrijpt er niks van.Het is zelfs per land verschillend. Waarom mag een Scenic, met 2000 cc motor, 1250 kg trekken en dezelfde Scenic met 1400 cc motor ook 1250 kg? Of speelt het chassis een rol??
Maar hoe dan ook: we gaan voor de Qashqai-cvt!
Bert antwoordt op 3 februari 2007:
Enkele Qashqai's zijn toegevoegd. Niet de CVT's en ook nog niet de 2.0 diesels. De 1.6, de 2.0 CVT, 2.0 CVT 4WD en de 1.5 dCi mogen 1200 kg trekken. De 2.0 dCi automaat 1350 kg en de overige (2.0 benzine en diesel, 2wd en 4wd) 1400 kg.
Paul52Verhoeven antwoordt op 4 februari 2007:
Bert,
Dank voor deze toevoeging, ik begrijp uit je eerder bericht "Later in januari krijg ik meer info van Nissan ned" dat je dit via hun ontvangen hebt.?
Gisteren kon de Nissan dealer in Eindhoven mij nog niet verder helpen betreffende deze 1200Kg in de CVT uitvoering.
Dat bevreemdt mij omdat zij volgende week de auto introduceren, lijkt mij relevante informatie voor potentiële kopers.
In afwachting,
Paul
Bert antwoordt op 4 februari 2007:
Wel, die max. trekgewichten zijn al langer bekend, maar vanwege bovenstaande opmerkingen dacht ik er goed aan te doen ze nog even specifiek te vermelden. Ik zat te wachten op de bakoverbrengingen om de Q überhaupt toe te kunnen voegen aan de database.
Tino2L antwoordt op 9 februari 2007:
ik heb op autotrack.nl informatie gezocht over de qashqai.
de 1.6 benzine , 1.5 diesel mogen 1200kg trekken.
de 2.0L benzine geschakeld of cvt (2 0f 4wd)mogen 1400kg trekken.
de 2.0L diesel autm6 mag 1350kg trekken.
de 2.0L diesel geschakeld mag 1400kg trekken.
kloppen deze gegevens nou!!!
groeten arno
Bert antwoordt op 9 februari 2007:
Onze gegevens stammen van Nissan en er zijn geen vergissingen gemaakt bij de overname van die gegevens. Maar als jij Autotrack wilt geloven mag dat best natuurlijk.
gegevens antwoordt op 10 februari 2007:
Volgens de gegevens hier op de site en volgens de gegevens bij autotrack mag de volvo 940 uit 98 1600kg trekken maar op alle kentekens afgegeven in 98 voor de 945 mag hij 1800kg trekken.
Dus af en toe veranderd er iets en kijk dus altijd goed in het kenteken want wat daar staat mag de auto trekken.
Mvg Jerry.
Bert antwoordt op 10 februari 2007:
Zeker Jerry! Er zijn zelfs auto's bijv. met airco die minder mogen trekken dan eentje zonder. Heel af en toe verschilt het ook per land en zoals je stelt, tussendoor kan er ook wat veranderen en dat hoeft niet gelijk op te gaan met bijv. een facelift. Peugeot deed dat wel eens en Toyota ook een met de kogeldruk van de Avensis.
Dus navraag en liefst zw/w bij de dealer voor je nieuw aanschaft en bij een gebruikte altijd het kenteken bekijken danwel het kentekennummer invoeren op de site van de RDW.
Elvis antwoordt op 26 februari 2007:
Ik zit met dezelfde vragen ivm de aanschaf van een QQ. Heb dus al veel gehad aan de antwoorden. Vraag blijft: wanneer worden de QQ VTS's opgenomen in de lijst met geteste trekauto's?
Alvast bedankt voor je reactie!
Elvis antwoordt op 26 februari 2007:
Spelfoutje; CVT's bedoel ik natuurlijk!
Bert antwoordt op 27 februari 2007:
Die CVT's kan best nog wel even duren. Aangezien de QQ CVT geen vaste overbrengingen heeft etc. moeten we in feite een heel stuk nieuwe programmatuur aanpassen en we hebben prioriteiten (die constant veranderen, dat wel...)
Voor een niet verkeerd prestatierapport kun je - voorzover ik ervaring heb met CVT's - ervan uitgaan dat zo'n transmissie het zeker niet slechter zal doen qua prestaties dan een handgeschakelde bak. Waarschijnlijk zelfs beter dan een conventionele automaat! Waar het echter bij de QQ op neer komt is dat het toegestaan trekgewicht minder is dan bij de 'normale'. Dat geeft te denken en dus zet je er een oliekoeler op.
Hoe slecht of goed de QQ CVT het uiteindelijk kwalitatief doet kunnen wij niet berekenen. Ga op zoek op het web naar cvt en nissan en je kunt misschien een lijn trekken naar de toekomst.
Elvis antwoordt op 28 februari 2007:
Bert,
Bedankt voor je zeer snelle reactie.
Bij de trekauto's staat ook aan Nissan Primera met CVT; gezien je opmerking begrijp ik dat niet; of is deze berekend obv de 'vaste' standen die je handmatig kunt schakelen bij een CVT?
Bert antwoordt op 1 maart 2007:
Klopt. En volgens de info van Nissan heeft de QQ niet van die te kiezen vaste standen.
Tino2L antwoordt op 1 maart 2007:
de 2L diesel heeft mijn voorkeur, omdat het een automaat 6traps is en onze caravan van 1300kg kan trekken.
verder heb ik de QQ vandaag bekeken bij de dealer en wacht nu op een proefrit met de autm.
helaas ben ik genoodzaakt om autm te rijden, anders was het
de schakel versie 2L die 1400kg mag trekken.
MOOIE BAK....
groet arno
Elvis antwoordt op 1 maart 2007:
Ik denk dat ik ook ga voor de 2 liter diesel automaat van QQ. Bert komt hiervan binnenkort nog een test?
Elvis antwoordt op 1 maart 2007:
Bert, ik zie zojuist in de technische gegevens dat de CVT 2 liter benzine QQ 6 versnellingen heeft. Heeft deze dan toch ook vaste standen zolas de Primera? Of is dit wat anders?
Bert antwoordt op 1 maart 2007:
Ach, ze weten bij Nissan zelf niet wat ze produceren. In ieder geval hapert er iets in de communicatie tussen ingenieurs en de marketing.
Hans antwoordt op 1 juni 2007:
De Primera heeft inderdaad de mogelijkheid om in zes stapjes te schakelen. En ik vind dat eigenlijk grote flauwekul. Alleen handig om op de moter te kunnen afremmen.
Ga je die mogelijkheid tijdens het rijden gebruiken om sportief vooruit te komen dan kom je tot de ontdekking dat je in een mum van tijd in de zes zit en dan rijd je...40km per uur!!
Martien antwoordt op 28 juni 2010:
Ik heb een Nissan Qashqai(2009) 2 liter met cvt. Daarachter met 1100 kg caravan naar italië(via Brennerpas) gereden. Dit ging prima. Ik schakel met caravan handmatig(dus niet in D). Dat een CVT soms zorgt voor een hoog toerental klopt maar dat kun je zelf regelen. Met een schakelauto trek je ook niet in elke versnelling op tot 5000 tpm. Met je voet kun je de bak ook regelen. De cvt zoekt inderdaad het goede toerental op bij een klim. De 2. l cvt mag 1200 kg trekken. Nissan heeft dit gewicht uit veiligheid lager gesteld dan de schakelversie(1400 kg). Ik moest wennen aan de cvt. Na deze vakantie zeer positief over de cvt. Wel uiteraard een goede gewichtsverdeling auto-caravan in acht nemen. De ANWB adviseert 75 %.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.