Caravantrekker.nl

Chiptuning via OBD

Mart Smeets vraagt op 5 februari 2011:

Er zijn talloze chiptuningbedrijven. Welke zijn goed/betrouwbaar/deskundig? M.a.w. wie kent een bedrijf dat echt is aan te bevelen?
groet,
Nitram

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 5 februari 2011:

Nitram, Ik kan je geen direct antwoord geven maar zojuist lees ik onderstaand artikel in de Bovagkrant.
Wellicht is via hun site een bedrijf te vinden. Dan heb je in ieder geval de BOVAG-voorwaarden.

Nieuwe afdeling voor tuning binnen RAI Autovak
05-02-2011 12:45
RAI afdeling Autovak, sectie Accessoires, heeft een nieuwe onderafdeling. De Nederlandse Tuning Organisatie gaat zich inzetten voor de Nederlandse autotuningbranche.

De handel in sportieve auto-accessoires professionaliseert. De nieuwe onderafdeling, met de werktitel Nederlandse Tuning Organisatie, is opgericht omdat fabrikanten en leveranciers binnen het vakgebied zichzelf beter willen organiseren en hun krachten meer willen bundelen. Voorzitter Dolf Kuiper: ‘Lang niet iedereen weet wat tuning precies inhoudt. Dat geldt voor de politiek maar ook voor het autobedrijf. Wij willen bijdragen aan het verder organiseren en professionaliseren van de Nederlandse tuningbranche.’ Kuiper is ook lid van de European Tuning Organisation. ‘Veel wetgeving die onze branche raakt, komt uit Europa. Daarom is het belangrijk dat we als branche zowel in Nederland als in Europa een goede belangenorganisatie hebben.’ De NTO gaat zichzelf promoten tijdens AutovakRAI 2011. Tijdens de vakbeurs wordt ook de officiële naam van de tuning-onderafdeling bekend gemaakt.


Hoop dat je er iets aan hebt
vrgr
JT®


JH Vis antwoordt op 5 februari 2011:

Om welk merk auto gaat het? Probeer ook eens te achterhalen welke tuner jouw dealer gebruikt met behoud van garantie......
Als je zelf speurt op internet en je ziet dat ze adverteren met enorme vermogensstijgingen met alleen softwarematige aanpassingen zegt dat al iets over de betrouwbaarheid van zo'n bedrijf....


piet antwoordt op 5 februari 2011:

wel belangrijk of het een turbomotor is en bij voorkeur een diesel anders heeft het geen zin


Bert antwoordt op 5 februari 2011:

...vermogensstijgingen met alleen softwarematige aanpassingen...

Dacht je dat er bij 'goede' chiptuning ook nog iets anders gedaan werd dan aanpassing van de software??? 😉

Motoroptimalisatie kan zeker ook nut hebben bij atmosferische motoren, de winsten qua vermogen en koppel zijn echter beperkter dan bij turbomotoren.

Meer informatie: http://caravantrekker.nl/algemeen/tuning.php


JH Vis antwoordt op 5 februari 2011:

Bert, als je citeert moet je het wel goed doen en geen kernwoorden weglaten!!! 😉

Ik had het over enorme vermogensstijgingen op puur softwarematige basis. (Veelal alleen bereikt door extreem hoge turbodruk)

De betere tuner pakt het anders aan als er een grote toename van vermogen verlangd wordt.


Bert antwoordt op 5 februari 2011:

Vertel...


Nitram antwoordt op 5 februari 2011:

Het gaat om een 1.8 TSI motor vh VW concern. Zou het koppel willen laten verhogen van 250 naar 310-350 Nm.
D.m.v. re-mapping/ OBD= On Board Diagnostics zou dit kunnen. Dus door herprogrammering vd software en verder niets. Hogere topsnelheid interesseert me niet en meer vermogen eigenlijk ook niet, maar het schjnt dat als het koppel wordt verhoogd het vermogen ''meestijgt''. Gaarne deskundig advies.


Bert antwoordt op 5 februari 2011:

Ja, remapping - het softwarematig wijzigen van soms vele tientallen kenvelden in de ECU - via de OBD aansluiting van de auto is de meest geeigende methode een motor te optimaliseren. Men maakt eerst een backup. Veelal kiest men voor een standaard herprogrammering om begrijpelijke (ook) financiële redenen, maar maatwerk is bij een goede tuner natuurlijk mogelijk. Bijvoorbeeld gericht op meer koppel met een vloeiender verloop of juist maximale prestaties.

Het is correct dat een toename van het motorkoppel normaal gesproken ook het vermogen doet stijgen. Vermogen is namelijk een afgeleide (het resultaat van) motorkoppel x toerental (kracht x arm).


JH Vis antwoordt op 5 februari 2011:

Bert,

Tuners die grote vermogenstoenames beloven alleen op basis van software aanpassing zijn niet betrouwbaar omdat je dat alleen kunt bereiken als je ook een grotere turbo en grotere injektoren monteert aslook het in- en uitlaatsysteem aanpast.

Vandaar dat je dat soort tuners beter links kunt laten liggen en alleen in zee gaat met tuners die een realistische toename beloven. Die weten vaak wel waarover ze praten.

Voor de VW motoren is ABT een goede tuner, mede omdat VW, Skoda en Seat van hun diensten gebruik maken met behoud van garantie. De toename die zij beloven is realistisch.


@Eric antwoordt op 5 februari 2011:

Er zijn talloze chiptuningbedrijven. Welke zijn goed/betrouwbaar/deskundig? M.a.w. wie kent een bedrijf dat echt is aan te bevelen?
groet,
Nitram


Prima specialist:
http://www.jdengineering.nl/

Google d'r maar eens op voor ervaringen mbt chiptunen van bijvoorbeeld VAG motoren.


Bert antwoordt op 5 februari 2011:

Die chiptuners die aanzienlijk meer beloven dan bijvoorbeeld ABT zul je met een lampje moeten zoeken. Zelfs de modderaars werken met kant en klare softwareaanpassingen, die in principe niet slecht hoeven te zijn. Ook gerenommeerde bedrijven die wel verstand van zaken hebben passen eenmaal ontwikkelde standaardsettings toe. Zelfs ik kan met een laptop, een kabeltje en een te koop zijnd stukje software een ECU veranderen. Ik raad dat echter niet aan omdat mij die 'maps' op het scherm totaal niets zeggen. Voor fijnafstemming of specifieke aanpassing aan de wensen van de klant zou je dus bij mij aan het verkeerde adres zijn. Ga dus op zoek en praat dan met chiptuners, hebben ze een fatsoenlijke vermogensbank bijvoorbeeld. Adviseren ze zonder enige scrupules een goedkoop wonderdoosje en leggen ze de beperkingen daarvan niet uit? Dát zegt meer dan menige (positieve en misschien ook wel negatieve) review die overal in tuningfora te vinden is.


Nitram antwoordt op 5 februari 2011:

aan JH Vis,

Abt (standaard)tuning voor de 1.8 TSI VW motor houdt in:
vermogen van 160 naar 210pk
koppel van 250 naar 310Nm
Vindt u deze toename ''realistisch''?
Ook Ziptuning belooft bovenstaande nieuwe waarden.
ATM Tuning zit er iets onder ( realistischer?), nl. naar 200pk en 300Nm.


@Eric antwoordt op 5 februari 2011:

Daarom ook altijd voor en na laten checken dmv vermogensbank.

Leuke clip voor dit draadje trouwens:
http://www.youtube.com/watch?v=EbVKWCpNFhY


Rico antwoordt op 6 februari 2011:

@Nitram: Neem eens kontakt op met JD Engineering in Lochem. Die is gespecialiseerd in VAG-motoren en heeft een erg goede naam.

Rico
PS: Nee, ik heb geen binding met het bedrijf.


JH Vis antwoordt op 6 februari 2011:

Vind 25% realistisch, zou bij VW zelf voor 20% gaan. Standaard mapping reageert op elke auto weer anders, dus zoek een tuner op die ook maatwerk wil en kan leveren.(Zie http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=109&t=27036)
Vermogensbank: ook deze kunnen tussen de runs in geprogammeerd worden......(Gebeurt helaas in de praktijk ook; klant tevreden met cijfers die niet kloppen)
Ik heb meer met een proefrit met auto ad laptop. Zo kan de bestuurder voelen hoe het koppel veranderd is en of de auto reageert zoals men wil. (Zeker in uw geval waarbij max pk van ondergeschikt belang is) Air fuel ratio monitoren is heel belangrijk, vandaar de laptop, nog belangrijker een stage 0 voordat men ueberhaupt met tunen begint.

Als ik kijk naar het koppel van de 1.8 TSI vraag ik mij serieus af waarom er ueberhaupt getuned moet worden. Heb zelf met de 1.8T (150PK, 210Nm) met 1300kg zware en 2.30m brede caravan gereden en deze trok als een lier, ook berg op...Betere trekker kun je je haast niet wensen.

Succes met de beslissing!


BSM antwoordt op 7 februari 2011:

Kijk hier anders eens:
http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=185&t=37103

De nieuwe 1.8 tsi schijnen niet meer zo gemakkelijk te tunen, zie link.
JD in Lochem is men lofend over voor o.a. VW als Skoda.

Wij hebben zelf ook een, niet getunde, 1.8tsi (6 bak manueel) en hebben geen probleem met vermogen nog koppel (1500kg beladen aan de haak) tijdens onze vakanties naar Italie. Traktie zal denk ik eerder een probleem gaan worden.


@Eric antwoordt op 7 februari 2011:

Misschien handig als "Mart Smeets" (zou 't 'm echt zijn 😉 ) even laat weten over welk merk hij het heeft.

Kreeg toevallig net een berichtje van JD dat OBD tuning voor de 1.2 TSI motoren misschien met een maand of 2 beschikbaar is.
De 1.2 TSI motoren hebben een geheel nieuw type Siemens ECU gekregen dat nog niet uit te lezen valt, meestal gebruikt VAG Bosch computers.


antwoordt op 7 februari 2011:

Nee Eric, "de echte"😉 heeft geeneens een rijbewijs, en chiptunen van een racefiets of een paar schaatsen lijkt me niets voor zo'n oude man.
We hebben hier waarschijnlijk te maken met een zgn kloon.
Sorry Nitram, 't is niet onvriendelijk bedoeld.
vrgr
JT®


@Eric antwoordt op 7 februari 2011:

Ah, 't kwartje is gevallen...


Mart Smeets antwoordt op 9 februari 2011:

Deze Mart Smeets wordt in maart 64 en de ''echte'' ( die met die wintertruien aan tijdens de Winterspelen) is meen ik ook zo oud/jong. Toeval.
Deze M.S. is ook ca 30kg lichter dan de echte en kan daardoor ook niet echt een kloon zijn.
En nu to the point:

Het gaat om een Skoda 1.8 TSI 4x4.


RobD antwoordt op 9 februari 2011:

Van: @Eric
Datum: 07 February 2011 om 23:40
Ah, 't kwartje is gevallen...


In Euro's? Kwartje? 😉


Ruud antwoordt op 9 februari 2011:

Chiptuning, 20% vermogens verhoging is (haast) wel het minste wat gegarandeerd wordt.

Kunnen de motoren dat extra vermogen wel allemaal goed aan, gaat het niet ten koste van slijtage, levensduur of weet ik wat voor mogelijke problemen welke later optreden.

Die motoren-fabriekanten zijn toch ook geen domme jongens, en best in staat om ook meer vermogen uit die blokken te peuteren. Waarom doen ze dat dan niet ?? Betere verkoopargumenten zijn haast niet te bedenken, maar ze doen het niet????.

Bij aanbieders van chiptunig wordt ook nog wel eens genoemd dat volledige garantie behouden blijft, het roept bij mij alleen maar vragen op waarom motorfabriekanten dan niet zelf wat meer extra vermogen uit de blokken halen.

Ruud


Bert antwoordt op 9 februari 2011:

Fabrikanten doen wel degelijk zelf aan 'remapping'. Dat doen ze echter heel slim door het model bijvoorbeeld 200 CDI en 220 CDI of 250 CDI te noemen...


@Eric antwoordt op 9 februari 2011:

In Euro's? Kwartje? 😉

Kwam achteruit een keukenlaatje... 😉


Edwin antwoordt op 9 februari 2011:

Chiptuning heeft bij een benzine niet zoveel zin. je haalt er max. 10% meer vermogen uit koppel is te verwaarlozen en de prijs die daar tegenover staat is niet in verhouding en niet merkbaar. Diesels daarin tegen zijn beter te tunen en leveren beduidend meer koppel. de prijs/koppel is dan interesanter en is dan ook merkbaar. dit is mijn ervaring!


@Eric antwoordt op 9 februari 2011:

Van: Edwin
Datum: 09 February 2011 om 21:45

Chiptuning heeft bij een benzine niet zoveel zin je haalt er max. 10% meer vermogen uit


Da's bij atmosferische (non-turbo) motoren, bij bijvoorbeeld de huidige TSI motoren ligt het wat anders.


Ruud antwoordt op 10 februari 2011:

ok Bert, de motoren kunnen het kennelijk aan.


Nitram antwoordt op 10 februari 2011:

Veel fabrikanten doen inderdaad - zoals Bert al zegt - zelf ook aan chiptuning.
Peugeot levert de 1.6 THP met 150 pk en met 180 pk. Ook Ford doet dit met hun nieuwe 1.6 turbo met directe inspuiting. Deze motor is er ook in een 150 en 180 pk variant.
Zou er meer zijn aangepast ( via re-mapping ) dan de brandstofdruk, brandstof/lucht verhouding, laaddruk turbo, gaspedaalinjectie e.d.?


@Eric antwoordt op 10 februari 2011:

Volvo V70 2.4 van 140 en 170 PK past wellicht ook in het "remapping" rijtje?


Edwin antwoordt op 10 februari 2011:

@eric: als ik de verhalen al lees dat een standaard 1,4 tsi al turbo problemen heeft dan zal ik mijn 1,8 vw,tje er niet aan wagen om deze te laten tunen. Geheid dat je met meer problemen thuiskomt( sleepwagen) dan je had gehoopt. En je garantie kun je echt wel vergeten hoor. Maar ik begrijp het hele probleem ook niet. Is 160 of 180 of 200 pk niet genoeg om een sleurhut te trekken?? dacht het toch wel, of willen we sneller zijn bergopwaarts dan een ander?
Ik wil mijn auto toch niet laten slopen door er meer koppel uit te halen. wat dacht je wat je versnelligsbak te verduren krijgt! maar ja dat is jullie probleem.


Warry antwoordt op 10 februari 2011:

Ikzelf ben bij JD engineering in Lochemj geweest.
Prima ervaring. Zijn specialist in de Volkswagen, Audi groep. VAG
( ook skoda en seat )


Ruud antwoordt op 11 februari 2011:

Edwin, dat is precies wat ik bedoel, het moet alleen maar meer kunnen.

Woon op de eilanden, en zie hier regelmatig auto's rijden die (dik) meer dan 10 jaar oud zijn.

Weer mijn vraag, en weet het antwoord eigenlijk al, houden al die opgefokte motoren dat ook uit.

Zal wel niet, maar daar merken de leaserijders (met al hun overtuigende argumenten) niets meer van.

Ruud


Bert antwoordt op 11 februari 2011:

Een beetje meer is altijd leuk en soms ook nuttig als we met een caravan onderweg zijn, laten we nou niet doen dat we roomser dan de paus zijn. De (een) vraag is of genoeg genoeg is. Ik vind dat iedereen dat maar zelf moet weten en ik vind ook dat iedereen dat moet vinden. Het is niet schadelijk voor het milieu. Een gechipte auto rijdt zuiniger bij onveranderde rijstijl.

Blijft 'het' heel? Dat ligt uitsluitend aan de gebruiker. Hier rijdt een 14 jaar jonge zelf ingereden V70 TDI rond met 290.000 km op de teller met 170 pk en 330/340 Nm en dat is geweldig. Sinds anderhalf jaar nu heeft het oude beestje er 30 pk en 'slechts' 40/50 Nm aan koppel bij gekregen. Het is grofweg een standaard chiptuning, via nieuwe ingesoldeerde chips. Simpele ODB-(her)programmering was met deze direct ingespoten (maar niet common-rail) diesel niet mogelijk. De oorspronkelijke chips kunnen er overigens zo weer in. Ik was bang voor de roetmeting... Nee hoor, APK keurmeesters kijken op van het resultaat, de volkswagen/audi kolenboten kennend... En hoewel de V70 een aardige pluim aflevert bij volgas acceleratie is die na een tijdje minder rampzalig geworden. Na aftopping van de EGR-klep, dus daar kan 't ook aan liggen.

Wat is nu zo 'geweldig'? Het ding spurt vanuit lagere toeren (1600 ca.) er met gemiddeld gas makkelijk vandoor, met zo veel soupplesse. Om hetzelfde 'vroeger' te doen moest er altijd meer dan 1900 rpm aangehouden worden. Vaak kan ik even langer een hogere versnelling aanhouden. Dat impliceert lagere toeren en dientengevolge een lager verbruik. Ik lieg niet dat bij een ritje via dorpjes en provinciale wegen, incl. rotondes het ding slechts tegen de 1:20 verbruikt. Oh ja, blijft het heel? Wel, ik heb er driemaal mee op topsnelheid gereden. Hoe lang? Misschien een minuut, want dan wordt de verkeerssituatie ook in Dld dusdanig dat 214 'echte' te hard is hoor...

Wat zijn de verschillen met caravan? Geen eigenlijk... De 140 pk - 290 Nm waren met 2.20 brede Kip al 'ruim' voldoende om bovengemiddeld door te rijden. Ik ben niet anders gaan rijden. Het verbruik is afgenomen. 1:11 ŕ 1:12 is zonder meer haalbaar als ik met de va's meerijd. Ik vind het nog steeds prettig iets harder te rijden en soms ook wel fors harder - als het lekker schuift - en dan haal ik de va's in. Verbruik is dan onveranderd tot licht zuiniger 1:9 ŕ 1:11 afhankelijk puur van de tegenwind. Let wel dat is soms (ja, soms en alleen met enige rugwind en bij rustig verkeer en indien geen controles, dus alleen in frankrijk...) met 120 op de teller.

Enfin, raad ik chiptuning aan of af? Lees dan aub eerst eens de page over dat onderwerp op deze site door. En dan kom je tot dezelfde conclusie: ja, mits. Kun je dan elke chiptuner inschakelen? Nee. Een goede kent de makkes van elk type auto en doet aan maatwerk. Een transmissie die geschikt is tot maximaal 300 Nm aan krachten moet je niet chippen op koppel als de standaardmotor al 280 Nm levert, maar misschien wel op vermogen. Kennis en kundigheid... en zelf vóóronderzoek als kritische consument.


Rico antwoordt op 11 februari 2011:

@Bert,

Grappig wat je zegt over het afdoppen van de EGR-klep. Ik had dezelfde motor in m'n VW T4 liggen, maar dan flink afgeknepen tot de 102 pk. Ook die roette flink, en toen ik dat meldde bij de garage waar ik de auto gekocht had, hebben ze de EGR-klep afgedopt. En inderdaad het roeten was daarmee een stuk minder.

Die auto heb ik later, bij een km-stand van tegen de 160000 km, laten chippen, maatwerkchip. Overigens wel via de OBD, dus geen gesoldeer. Resultaat was 130 pk en 310 Nm. Levert een stuk soepeler motor op, en ook bij mij een iets lager brandstofverbruik. Tegen de 1 op 13 (solo) met een bus vind ik niet verkeerd. 1 op 10 met de caravan er achter.

Wat wel belangrijk is, dat het koppel na chippen niet zodanig is, dat het bij lage toeren al te snel wordt opgebouwd. Dat vindt het tweemassavliegwiel niet leuk. Een goede chiptuner houdt daar rekening mee.

Groet,

Rico


AJ antwoordt op 11 februari 2011:

Gaaf verhaal Bert!
Rico zegt dat bij lage toeren het nog niet meteen te merken is....maar bij jou blijkbaar wel...je schijft dat je bij 1600 toeren al met half gas ervandoor kunt.

Voor mij blijft een beetje de vraag of chiptuning ook wat doet bij die lage toeren. Volgens grafieken is dat lang niet altijd duidelijk te zien. Ik ben dus wel benieuwd naar ervaringen zoals die van jou: bij 1600 toeren echt meer!

Mart Smeets....Nitram....als ik Nitram omdraai dan kom ik bij Martin. Zou de echte Smeets ook voluit Martin heten?


Ruud antwoordt op 11 februari 2011:

OK Bert, is een goed inhoudelijk verhaal wat een heel andere kijk op het verhaal geeft, bedankt.

Bij mijn (oude) Korando ook de EGR klep afgedicht, gaf meer vermogen en minder roet. Garage zag m alleen maar als vervuiler, wat ook goed zichtbaar was bij de inlaatpoorten.

Ruud


Rico antwoordt op 11 februari 2011:

@AJ: Ik heb niet gezegd dat bij lage toeren het nog niet goed te merken is. Ik heb gezegd dat een goede chiptuner o.a. rekening houdt met het tweemassavliegwiel. Als Bert aangeeft dat hij al vanaf 1600 toeren met halfgas het verschil merkt, dan geloof ik dat best. Dat was ook bij mij het geval. Maar tijdens het tunen, dus tussen de fases door ook een proefrit gemaakt, bleek bij een bepaalde instelling het 2MV te gaan trillen. Dus is toen bij lage toeren niet de chiptuning niet volledig gebruikt. Maar het was nog altijd aardig wat meer kracht bij lage toeren.

Rico


AJ antwoordt op 11 februari 2011:

Rico, duidelijk! Graag hoor ik van mensen wat de tunig nu in de praktijk doet. Merk je echt dat je bij pakweg 1500 toeren meer kracht hebt....
Bert zei ooit: als je voor het wegrij-percentage gaat chippen dan ben je niet zo wijs bezig....of iets in die richting.
Toch zou ik het prachtig vinden als ik met weinig toeren de zaak in beweging krijg! Scheelt de koppeling.
Als ik de grafieken bekijk dan zie ik wel wat verschil maar veel is het volgens de grafiek bij weinig toeren ( tot ongeveer 1750 ) niet. Vandaar dat ik Bert's verhaal zo mooi vond.
Die motor heb ik in een Audi 100 TDI gehad en in een A6.
Beide auto's vond ik slome "starters" bij een wedstrijdje vanaf het stoplicht....


Bert antwoordt op 11 februari 2011:

Nee, er is sprake van beter oppakken, iets minder bruusk inkomen van de 'ouderwetse' turbo. Maar weg is dat turbogat niet, vanaf 1900 rpm als voorheen gaat het echte sleuren beginnen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker