MARK vraagt op 2 januari 2007:
Als je zowat aan het einde van je latijn zit met je kracht van de motor , is dan een chiptuning waarbij je een 16pk extra hebt een oplossing (garagehouder garandeerd geen schade voor de motor)
thx
Marcel antwoordt op 2 januari 2007:
16 pk extra als je begint met 70 pk ofzo wel. Als je op 250 begint zal het niet veel meer doen.
Als je een trekkracht berekening maakt, dan kun je ook de gegevens van je getunde motor invoeren en een aangepaste bereking opvragen. Volgens mij kun je dan redelijk inschatten of het je voldoende oplevert.
MARK antwoordt op 2 januari 2007:
antwoord op de reactie van Marcel , start pk is 68dinpk
Mark antwoordt op 2 januari 2007:
correctie het is 82 dinpk met een upgrade van 16pk is het dan 98dinpk
Bert antwoordt op 3 januari 2007:
100 pk is 73,5 kW. De factor is dus 1,36. Ofwel 100 kW is 136 pk.
Chiptuning van een motor resulteert in een vermogenswinst (de pk's ofwel kW's) en ook een verhoging van de trekkracht. Dus het koppel uitgedrukt in Nm (newtons per meter). Soms veranderen ook de toerentallen waarbij max. vermogen en max. koppel worden bereikt. Invulling zoals gezegd van alle (correcte) gegevens in 'tuning' zal je de verschillen = de winst in prestaties laten zien.
Eén belangrijk ding moet je bij tuning in de gaten houden. De motor wordt zwaarder belast als je de toegenomen kracht ook daadwerkelijk gebruikt en logischerwijs gaat dat ten koste van levensduur, danwel onderhoud etc. Verwacht je de toegenomen prestaties gewoon af en toe te gebruiken dan is er niets aan de hand. Ga je echter met je getunede motor met een aangehaakte caravan gedurende lange tijd maximale of bijna maximale prestaties eisen, dan krijg je normaal gesproken te maken met extra levensduurperikelen. Dat kan zich uiten in een oplopende motortemperatuur en in opblazen van turbo's, koppakkingen etc. etc. Maar wil je af en toe een steil bergje trotseren of die gast naast je aftroeven bij het stoplicht? Geen probleem. Kun je nu amper vooruit op de snelweg met wat tegenwind en ga je straks 20 km/u harder rijden? Nee, niet doen. Hou dezelfde snelheid aan (met gas over dus).
Natuurlijk heeft de constructie van de motor daarmee te maken. Heeft die basismotor exact dezelfde technische constructie als van de veel duurdere T(rood)DI of HDi hp of D5 (2.4D) weet ik veel..... Dan heeft de motor reserve - kwestie van een andere chipprogrammering ook van febriekswege. Lastig is echter daar achter te komen!!!! Soms is alleen de radiator anders, soms ook zijn de kleppen ineens sodiumgekoeld bij de hp (high-power) versie, of is zelfs de krukas versterkt en heeft hij ook nog een andere versnellingsbak.
Marcel antwoordt op 3 januari 2007:
Ben het met Bert eens. Gebruik de extra kracht in principe als reserve.
Als je ook weet wat het max. koppel is en bij wel toerental, dan kun je de trekkrachtberekening laten maken.
Overigens zou je bij ongewijzigde rijstijl na tuning een iets lager verbruik mogenverwachten.
fred antwoordt op 19 januari 2007:
bert;
hoe zit het met een peugeot 406 1.8 break op lpg bj.2004
kan chiptuning dan eigenlijk wel-goede adressen
Twister Chrome Luchtfilter dit zou ook extra vermogen opleveren
klopt dat??
makkelijk in te bouwen
geen slijtage??
hoor het graag
Jeroen antwoordt op 19 januari 2007:
Zie ook:
http://www.katho.be/VHTI/automechanica/chiptuning.htm
Eric antwoordt op 19 januari 2007:
Twister Chrome Luchtfilter?
Veel herrie en weinig wol, kan ook niet anders voor 29 euro...
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.