Harrie van Zanten vraagt op 26 maart 2011:
Wij hebben een hobby 460 en is drie jaar oud.
vorig jaar bij de controle was een wiellager defect,moesten we betalen maar er staat in de folders twee jaar garantie dus ik was er niet mee eens maar moest toch betelen.
nu naar de lager te hebben vervangen maakt de caravan naar een wasbeurt met remmen heel veel geluid ,het lijkt wel of we ergens tegen aan reiden zo erg,wat kan hier de oorzaak van zijn.
RobD antwoordt op 26 maart 2011:
Moeilijk om vanuit onze luie stoel zoiets te beoordelen. Wat zegt een dealer, of remmen specialist??
Harrie van Zanten antwoordt op 26 maart 2011:
ze hebben de remmen gesteld en de koppeling bijgesteld rn doet het nog maar hij moet volgende week naar de dealer en dan wil ik wel dat er nu iets uit komt want naar spanje rijden met de caravan is niet lekker zo
Willem antwoordt op 26 maart 2011:
Ik tip op de remvoeringen, Denk dat deze verglast zijn:
Komt door verkeerd inremmen:
Goed inremmen voorkomt piepende remmen, als je het remsysteem niet goed warm hebt gemaakt zal alleen de eerste laag van de remvoering verglazen.
Door flink in te remmen is het hele remblokje een keer goed heet geworden: dit voorkomt piepen. Ook de levensduur van de remmen zal langer zijn. Netjes inremmen voorkomt piepen van de remmerij.
2de mogelijkheid:
Kun je de caravan met de hand normaal rangeren of gaat dit heel zwaar?
As het zwaar gaat zijn de remmen de strak gesteld en remt de caravan als het ware cosntant als je ermee rijd.
Hierdoor verglazen de remvoeringen ook (het geluid wat je dan hoort lijkt alsof het ijzer op ijzer geluid is)
Succes.
Harrie van Zanten antwoordt op 26 maart 2011:
oke bedankt vast voor je reactie,maar het valt wel op dat als ik hem uit de staling haal en naar huis rijd het niet is maar als ik de caravan gewassen heb dat heel erg doet het is net of de hele caravan trilt en heel veel kabaal.
antwoordt op 26 maart 2011:
Harrie, ben je in de gelegenheid om zelf iets te controleren? Zoja, doe dan onderstaande.
Koppel de caravan aan de auto en ga een stukje rijden en af en toe even stevig remmen zodat eventuele aanslag van het stilstaan weggeslepen wordt uit de remtrommels.
Krik daarna 1 wiel op en doe het volgende(laat iemand je helpen met de handrem bedienen):
handrem op klik 1: het wiel moet helemaal vrij ronddraaien
handrem op klik 2: het wiel mag heel iets een schurend geluid maken.
handrem op klik 3: je mag het wiel met beide handen met veel moeite nog rond kunnen draaien.
handrem op klik 4: je mag er met je handen geen beweging meer in kunnen krijgen.
Daarna hetzelfde met het andere wiel.
Het is een dhz-methode, maar je kunt op deze manier wel vaststellen of het ongeveer goed is en welke (of beide) remtrommel niet aan de eisen voldoet.
Wijkt het bij jou veel af van bovenstaande dan heb ik maar 1 advies: ga naar een goede specialist.
Succes
JT®
Willem antwoordt op 26 maart 2011:
Als aanulling op JT:
Handrem kan niet op bepaalde stand geklikt worden.
Ze zijn uitgerust met een gasveer.
Dus moet iemand de handrem op een bepaalde stand houden en dan checken zoals JT omschrijft.
Harrie schijft: Het geluid is direct na het wassen, roest is er niet direct na het wassen................ of je moet weken/maanden niet rijden.
Daarbij komt dat er geen water in de remtrommel komt bij het wassen.
Harrie van Zanten antwoordt op 28 maart 2011:
Hallo,ik ga de raad van je opvolgen we gaan de caravan aankomend weekeind op halen.
ik laat je weten hoe het afloopt.
vast bedankt voor je advies.
M.V.G. Harrie van Zanten
Harrie van Zanten antwoordt op 3 april 2011:
Hallo Willem,ik heb je raad opgevolgd heb hard geremd en hij kraakte niet meer.
thuis de test van je gedaan en het was goed.
alleen de oplooprem gaat te snel remmen als ik gas terug neem met auto remt hij al ,
hij gaat dinsdag naar de dealer en dan geef ik dat aan,
Vriendelijk bedank voor je adviezen
groetjes Harrie
Robbert antwoordt op 3 april 2011:
Een wiellager stuk van een drie jaar oude caravan hoort niet. Wat slordig en wat een slechte service dat je vervolgens de relatief voordelige reparatie gewoon moet betalen.
Jan antwoordt op 4 april 2011:
Een caravanwiellager is een zwaar belast slijtdeel Robbert, en derhalve uitgesloten van enige garantie.
Hetzelfde geldt voor je remmen wanneer die binnen twee jaar zijn versleten. Geen garantie dus.😉
Harrie van Zanten antwoordt op 11 april 2011:
nu zeg je over het lager word zwaar belast maar bij auto s dan.?
en ik vind het raar sinds het lager vervangen is, dat de remmen van de caravan zo vreemd doen?
hij is nu bij de dealer dus ik wacht af.
gr harrie
johan antwoordt op 11 april 2011:
Wiellager vervangen in 3 jaar, remmen "raar" doen?
Er is al gevraagd over inremmen. Een wiellager die stuk is binnen 3 jaar, daar is iets mee. Of constructie, of fout gemonteerd. Maar te heet worden kan natuurlijk ook een van d emogelijkheden. En daarvoor zijn meerdere mogelijkheden. Dan kan het rijden zelf, remmen, met de handrem aan, (enigszins) vast zittende terugloop rem, te strakke hulpkabel(of wat is ook al weer de goede naam voor die kabel die je aan de trekhaak vast maakt,)etc etc., meespelen.
Het is zelfs zo dat de remtrommel enigszins niet meer mooi rond is.
In mijn ogen dus mogelijk door een eigen fout of iets aan de totale constructie. Een goede dealer of caravanmonteur legt dit toch duidelijk uit aan zijn klant? Dan voorkom je dit soort vragen en verwachtingen over en weer.
Gewoon aan de dealer vragen, daar kom je dan wel uit neem ik aan.
Johan
Jan antwoordt op 11 april 2011:
nu zeg je over het lager word zwaar belast maar bij auto s dan.?
Auto's hebben 4 wielen en grosso modo ongeveer een gelijk gewicht. Deze lagers hebben dus een stuk minder te lijden.
Auto's hebben geen oplooprem (dé lagersloper) waardoor het wiellager een boel extra belasting bespaard blijft.
Fr@ns antwoordt op 12 april 2011:
@Jan: “Auto's hebben 4 wielen en grosso modo ongeveer een gelijk gewicht. Deze lagers hebben dus een stuk minder te lijden.”
Lijkt logisch maar is het niet. Lager en lager is twee. In de constructieleer wordt voor de lagerberekening gekeken naar axiale en radiale belasting en naar toerental en gewenste levensduur. Voilà: het juiste lager 😉 V.w.b. de temperatuurbelasting vanuit de remmen heb je helemaal gelijk.
Jan antwoordt op 12 april 2011:
In de constructieleer wordt voor de lagerberekening gekeken naar axiale en radiale belasting en naar toerental en gewenste levensduur.
In principe klopt dit wel. Het pragmatische bij een asontwerp zit hem er vaak in welke lagers er geschikt zijn om in het constructiebestek te worden opgenomen. Men kiest dus een bestaand lager die voldoet aan de (maximale) eisen. Dit uit een voor de hand liggende overweging; de kosten.
Hetzelfde wordt gedaan met de bandenkeuze. Er wordt een band gemonteerd die het maximale gewicht aankan.
Gebleken is dat deze keuze niet altijd de beste is. Men voldoet echter wel aan de eisen dus het is niet verkeerd.
Afijn we kennen allemaal de 10% regel en daarbij behorende klapbandenellende van enige jaren terug en nog.
Bij wiellagers voor de auto wordt niet zozeer de maximale belasting als uitgangspunt genomen maar de inpasbaarheid in de wielophanging. Vaak worden hier ook speciaal lagers voor ontworpen wat met de verkochte aantallen natuurlijk meer lonend is dan die voor 'enkele' caravans.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.