PieteR vraagt op 9 april 2011:
Voor het eerst heb ik (op RTV Utrecht) een gebroken trekhaak gezien.
Ze hebben er op hun site een filmpje van.
Als je die brok ijzer ziet, vraag je je af hoe zoiets kan breken!
Iemand een idee?
Hier is het bijbehorende bericht, met dank aan www.rtvutrecht.nl:
UTRECHT - Op de A12 richting Den Haag is een auto met caravan van de weg geraakt ter hoogte van knooppunt Lunetten. De auto belandde daarbij in de berm.
In de auto zaten een oudere man en vrouw. Zij werden door de brandweer bevrijd.
Volgen een ooggetuige begon de caravan om onverklaarbare reden te slingeren. Vervolgens raakte de caravan een lichtmast, waarna de trekhaak afbrak en de auto over de kop sloeg. De wagen kwam verderop tot stilstand.
Jan antwoordt op 9 april 2011:
Niet zo vreemd hoor dat een trekhaak afbreekt. Bij een ongeval kunnen er gewoon te grote krachten vrijkomen die dit veroorzaken. Trekhaken breken niet zonder meer spontaan af, dat zou niet voor mogen komen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 april 2011:
Zou de trekhaak niet doorgeslepen zijn? De auto heeft op de zijkant in het gras gelegen (zie achterraam).
Fr@ns antwoordt op 9 april 2011:
Met overbelasting krijg je alles kapot!
Andere voorbeelden uit de praktijk:
Combinatie die wordt gesleept, waarbij de sleepkabel/-ketting niet rustig op strek wordt gebracht.
Auto rijdend op slecht wegdek, waarbij de trekhaak wordt belast door een te zware en/of te lange fietsendrager.
fransvb antwoordt op 9 april 2011:
Ik ben het Menno eens, er moet iets anders met de trekhaak aan de hand zijn geweest.
Afgelopen najaar hadden we het voorrecht om een bezoek te brengen aan een fabriek waar trekhaken gemaakt worden.
We hebben daar ook een proefbank gezien waarop trekhaken onder allerlei omstandigheden worden getest. Daar wordt zoveel veiligheidsmarge ingebouwd.
Een oud collega heeft het gehad dat de trekhaak onder de auto uitviel in combinatie met een fietsenrek, na onderzoek door de verzekering had dat te maken met een slechte bevestiging onder de auto. De trekhaak was overigens nog goed.
Fr@ns antwoordt op 9 april 2011:
Ik heb een Renault 30TS gezien met lichte Kip 41. Werd, vastgelopen op zwaar besneeuwde weg, geholpen door een Unimog die de combinatie wel even de pasweg op zou trekken (10%). De Kip ging gekoppeld aan de zwanenhals van de trekhaak achteruit de pas af... Goed dat de eerste lagergelegen hairpin door een hoge sneeuwwal was omgeven.
Theo Gerrits antwoordt op 9 april 2011:
Afgebroken trekhaak? Een sfeer makende titel. Beter is het om te omschrijven wat je op het filmpje ziet.
De Alko AKS 1300 en de trekhaak kogel zijn met elkaar verbonden. Het zichtbare deel van de trekhaak lijkt niet vervormt. Normaal gesproken is een trekhaak verbonden met het (trekhaak)frame. Dit kunnen boutverbindingen zijn of een volledig gelast exemplaar. Wat ook nog zou kunnen is dat het een afneembare trekhaak is. De beelden bekijkend denk ik dat Menno het dichts bij de waarheid zit. De breekkabel is nog intact. De stekker is stuk. Ongetwijfeld zal er een politie onderzoek plaats vinden, die aan waarheidsvinding doen als het gaat om het ongeval. Ook de rapportege van de brandweer kan uitsluitsel geven. Nogmaals het lijkt er op dat de trekhaak is doorgeslepen. (overigens niet ongebruikelijk)
De sporen op de weg zeggen wat over de stabiliteit/ slingeren. Het zal niet aan de kogeldruk hebben gelegen!!! of toch?
Theo G
PieteR antwoordt op 9 april 2011:
Beste Theo, waarom vind jij de titel van mijn bericht sfeermakend? Eerlijk gezegd vind ik dat meer slaan op jouw reactie op die titel...
Mijn onderwerp is: "gebroken trekhaak"
Dat is ook wat ik op dat filmpje zie en wat ik ook in die uitzending zag. Niet meer en niet minder.
Hoewel ik diverse pogingen heb ondernomen, heb ik niet kunnen vaststellen wat de staat van de kabelhaak was en het andere uiteinde is onzichtbaar. De kabel zelf lijkt heel.
Jij stelt echter, dat de breekkabel niet stuk is.
Ben jij misschien ter plaatse geweest? 😉
Ik durf het bijna niet te vragen: "Was het jouw caravan?" 😉
Want net als met die trekhaak zijn de beelden te vaag om er zo'n stellige mening over te hebben...
Menno, wat bedoel je met doorgeslepen? Waarmee? Bedoel je met een slijptol?
Jan antwoordt op 9 april 2011:
Fijn Pieter@ dat je nog wat extra sfeer aan dit draadje toevoegt. Je vraagt wel iets meer dan wij van zo ver af kunnen beantwoorden😉
John antwoordt op 9 april 2011:
Het is duidelijk te zien dat het breekkabeltje nog in tact is.
Het loopt links over de koppeling naar rechts beneden. (zal wel om de haak hebben gezeten!?)😉
" Vervolgens raakte de caravan een lichtmast"
Hier kan ik mij iets bij voorstellen. Een caravan die abrupt afgeremd word....zal wat krachten losmaken op de haak, waarvan de auto nog gewoon doorrijd.
PieteR antwoordt op 9 april 2011:
Hee John, heb je al goed naar de breekhaak gekeken?
Ik kan niet zien, of die nog intact, dan wel uitgebogen is.
Misschien heb jij een helderder scherm dan ik ter beschikking? Mij lukt het tenminste niet..
Jan antwoordt op 9 april 2011:
Trekhaken breken niet af. Het materiaal is daar te taai voor. Het zal eerst als spaghetti vervormen voordat het breekt en daar kan de dissel niet tegen. 😉
PieteR antwoordt op 10 april 2011:
Ben jij weer een andere Jan dan de Jan die schreef:"Trekhaken breken niet af. Het materiaal is daar te taai voor. Het zal eerst als spaghetti vervormen voordat het breekt en daar kan de dissel niet tegen. 😉" ??
Enne: heb je in het filmpje de breuklijn gezien? Echt haaks af!
De breekhaak is uitgebogen, de handrem staat kaarsrecht omhoog, ruim voor de lantaarnpaal gaat een diep spoor naar de auto, ik hoop dat we ooit nog eens ergens lezen wat er technisch aan de hand was! Ik word er tenminste steeds nieuwsgieriger naar...
jetty antwoordt op 10 april 2011:
IK zal jullie uit de droom helpen met de trekhaak was niks aan de hand. de bestuuder was onwel geworden waardoor de caravan flink is gaan slingeren daardoor heeft die een lichtmast geraakt waardoor de caravan helemaal scheef achter de auto is gekomen en toen is de trekhaak gebroken en de auto vijf keer over de kop geslagen.
Fr@ns antwoordt op 10 april 2011:
Volgens mij is de auto in de fout gegaan, heeft de lichtmast geraakt en is over de (rechter?) zijkant omgegaan. De trekhaak is daarbij waarschijnlijk op een las afgescheurd. De caravan heeft nauwelijks iets geraakt en is iets voorbij de lantaarnpaal door de werking van de handrembreekkabel keurig met de rem tot stilstand gekomen.
jetty antwoordt op 10 april 2011:
de caravan heeft juist de lichtmast geraakt precies boven het chassis ik kan het weten ben de dochter.
Fr@ns antwoordt op 10 april 2011:
Dank je voor de aanvulling; schade is op de beelden niet waarneembaar. Hoop dat het goed gaat met je ouders!
jetty antwoordt op 10 april 2011:
ja gaat naar omstandigheden redelijk goed met ze ze hebben echt geluk gehad bedankt voor uw reactie
Jan antwoordt op 10 april 2011:
Enne: heb je in het filmpje de breuklijn gezien? Echt haaks af!
Zo haaks alsof die doorgeslepen is nietwaar? 😉
Wat ook wel nodig zou zijn geweest om de caravan van de auto af te krijgen.
Piete antwoordt op 10 april 2011:
Ik had al een vraag over dat doorslijpen gesteld, dacht helemaal niet aan doorslijpen door de brandweer, maar aan vandalisme... Er gebeuren tegenwoordig wel gekkere dingen in ons kikkerlandje. Gisteren nog :(
Jetty lijkt meer te weten over de toedracht? Wij kunnen hier wel eens lekker zeuren over een gebroken haak, maar zijn die mensen er toch nog goed afgekomen, Jetty?
PieteR antwoordt op 10 april 2011:
Lees ik het wéér niet goed :(
Sorry Jetty!
Blij dat het redelijk gaat met je ouders.
Wens hen maar een snelle beterschap namens ons!
KIP antwoordt op 10 april 2011:
Ik denk dat de trekhaak op de fabriek zo is doorgeslepen,
en doormiddel van schetsplaten aan de rest van de trekhaak is gelast.
Een veel voorkomende konstuktie.
En dit is afgebroken.
jasper antwoordt op 11 april 2011:
Ik begrijp nog niet waarom 'iedereen' het toch heeft over het doorslijpen van de trekhaak. Nu zelfs iemand die denkt dat ze het 'op de fabriek' hebben gedaan.
Waarom zou men dat überhaupt doen?
Als het al interessant is, volgens mij breekt gehard staal gewoon zo af. Haaks en zonder vervorming van het naastgelegen stuk knapt het af als er maar genoeg kracht op komt.
PieteR antwoordt op 11 april 2011:
Heb jij er verstand van, Jasper? Ik weet niets van brekend gehard staal. Misschien de rest hier ook niet?
John antwoordt op 11 april 2011:
Pieter, lees dit eens helemaal:http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=23210
Gaat o.a.over accepteren van andere meningen
Jan antwoordt op 11 april 2011:
volgens mij breekt gehard staal gewoon zo af. Haaks en zonder vervorming van het naastgelegen stuk knapt het af als er maar genoeg kracht op komt.
Klopt, alleen is een trekhaak niet gemaakt van gehard staal.
Dat is veel te gevaarlijk ivm kans op breuk. 😉
De trekhaak is gemaakt van staal dat buigt en niet snel breekt. En dat uit veiligheidsoogpunt. De kans dat het breekt neemt daardoor zienderogen af. 😉
PieteR antwoordt op 12 april 2011:
@John: je leest andere dingen dan er staan.
Maar ga vooral door, wij willen ook wel eens lachen! 😉
@Jan: zou het niet meer een verend, dan een buigend stuk staal zijn? Ik heb wel eens gehoord, dat door een bepaalde manier van smeden een behoorlijke taaiheid te bereiken zou zijn?
Jan antwoordt op 12 april 2011:
zou het niet meer een verend, dan een buigend stuk staal zijn? Ik heb wel eens gehoord, dat door een bepaalde manier van smeden een behoorlijke taaiheid te bereiken zou zijn?
klopt, heeft te maken met het koolstofgehalte in het staal.
Verenstaal is weer iets heel anders. Dit wordt toegepast in, hoe kan het anders, in schroef- of bladveren zoals in de wielophanging is terug te vinden.
De functie van een trekhaak is een rigide positie/montage die niet snel afbreekt of doorveert. Een uiterst ongewenste eigenschap die de koersstabiliteit niet ten goede komt.
Rico antwoordt op 12 april 2011:
Heb even het filmpje bekeken. De trekhaak lijkt me behoorlijk haaks afgebroken. Jammer dat het breukvlak niet te zien is, maar het komt me redelijk als een brosse breuk over. Mijn hypothese is dat er een beschadiging aan de bovenkant van de trekhaak heeft gezeten. Daar heeft zich in de tijd een scheur gevormd en uiteindelijk is de rest als brosse breuk stukgegaan (restbreuk). Dat verklaart ook dat de caravan ineens begon te slingeren, eigenlijk zonder aanleiding. Ik denk dus niet dat de trekhaak is afgebroken door het slingeren.
Zou die auto ooit vanaf achter aangereden zijn tegen de trekhaak?
Rico
fransvb antwoordt op 12 april 2011:
We zijn er geen van ons allen bij geweest, het blijft dus gissen.
Wat zegt het politierapport, wat zegt de verzekering? Er zijn ongetwijfeld gedetailleerde foto's gemaakt.
Zolang je niet precies weet wat er gebeurt is kun je blijven gissen tot dit draadje wel 200 regels lang is.
Jasper antwoordt op 12 april 2011:
Of ik verstand heb van staal, PieteR?
Nou, nog wel een beetje. Al is het even geleden dat ik er dagelijks mee te maken had.
In mijn studieboek van destijds vind ik wel dat door het harden en ontlaten staal merkbaar harder wordt en ook de vastheid en veerkracht toenemen, maar de taaiheid afneemt.
Het voert wat ver om alle mogelijke toevoegingen en hun invloed op te sommen, maar de fabricagetechniek van staal is tegenwoordig zo geperfectioneerd dat je op je vingers uit kan rekenen dat een trekhaak niet van gewoon ijzer is gemaakt. Als die dus breekt doet ie dat op z'n eigen wijze. Die trekproeven met verschillende soorten staal herinner ik me nog wel.
Maar zo heb ik nog geen antwoord op de vraag waarom hij doorgeslepen zou kunnen zijn.
(Menno: Zou de trekhaak niet doorgeslepen zijn?)(T.G.: Nogmaals het lijkt er op dat de trekhaak is doorgeslepen; overigens niet ongebruikelijk)(Kip:Ik denk dat de trekhaak op de fabriek zo is doorgeslepen)
Alsof een meubelmaker een nieuwe tafel aflevert incusief doorgezaagde poten. Is toch heel normaal?
Kortom, worden we hier nu in de maling genomen, of wat is de bedoeling?
jetty antwoordt op 12 april 2011:
eigelijk zou ik hier geen woorden meer over vuil moeten maken want valt me op dat er erg slecht gelezen word. er was niks aan de hand met auto en caravan nooit wat mee geweest ook dat de caravan is gaan slingeren is gekomen omdat de bestuurder onwel werd en daardoor het gaspedaal heeft ingetrapt en de caravan alle kracht heeft over genomen de caravan is aan de linkerkant geraakt precies boven de wielen door de lichtmast het chassis is daar totaal gescheurd de auto staat tegen de richting in rara wat denken jullie wat voor klap dat dan geweest is
de dochter
PieteR antwoordt op 12 april 2011:
Dankjewel Jetty! Na m'n eerste leesfout ben ik wel blijven opletten hoor.. 😉
Van metaal weet ik het een en ander van horen zeggen en steek hier toch weer het een en ander op door de inbreng van diverse mensen.
Hoe is het nu met je ouders? Hebben ze, behalve de lichamelijke gevolgen, ook nog steeds last van de schrik?
Of zijn ze ondanks alles vastberaden om zo snel mogelijk weer aan te haken?
Enne die discussies: dat wordt op fora niet voor niets discuzeuren genoemd. 😉
PieteR antwoordt op 12 april 2011:
@Jasper: ik dacht al dat jij je opleiding meer in de richting van staal had, zoals ik vooral het spoor in de richting van hardhouten tafelpoten heb moeten volgen. 😉
jetty antwoordt op 12 april 2011:
Ik begrijp dat jullie het op het technische vlak zoeken en daarom reageer ik dus ook om uit te leggen dat het dus duidelijk wel mogelijk is.Er isvoor zover ik weet ook geen verder onderzoek naar gedaan omdat daar de oorzaak niet in heeft gezeten maar door de enorme klappen is gekomen. het is voor ons ook onbegrijpelijk dat de caravan links geraakt is en rechts de lichtmast stond .de handrem heeft in ieder geval wel goed zn werk gedaan.
gelukkig gaat redelijk met ze donderdag operatie voor de boeg bij mn vader en wonderwel niet van het ongeval maar dus door de oorzaak daarna afwachten of het in de toekomst weer gekampeerd kan en mag worden maar ze zijn er beide nog gelukkig
PieteR antwoordt op 13 april 2011:
En vooral dat laatste is heel erg belangrijk, toch?
Wens ze veel nieuwe kracht voor de toekomst!
Dankjewel voor je inbreng, mijn oorspronkelijke vraag is ruimschoots beantwoord!
Bert antwoordt op 13 april 2011:
Precies mjettie en PieterR. Ze leven nog en recovering... en dat is het belangrijkste. Oorzaak is dus onwel worden van de bestuurder en niet al het andere wat hierboven in dit draadje werd gesuggereerd.
Bert antwoordt op 13 april 2011:
Nog een laatste reactie dan over die afgebroken danwel afgeslepen kogel. De brandweer knipt, slijpt die dingen gewoon efkes door als dat handig is. Net zoals ze het dak van de auto afhalen om de inzittenden beter te kunnen bereiken. Knippen dus liever dan slijpen i.v.m. de vonken en het lawaai van een slijptol. De kracht die zo'n pneumatisch snoeimes heeft is immens.
Jasper antwoordt op 13 april 2011:
Bedankt, Bert.
Dat was toch wat intrigerend, die standaard doorgeslepen trekhaak. Maar dat zal het wel geweest zijn.
PieteR antwoordt op 14 april 2011:
Nah, ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik een brandweerploeg aan de gang gezien met slijptollen met bladen die groot genoeg waren om een trottoirband te klieven en zij moesten alleen maar een paar bouten doorslijpen om een hek te verzetten.
Dat ze er daarna nog steeds niet konden komen, lag vooral aan de zenuwachtige chauffeur, die ook van tevoren had kunnen bepalen dat zijn auto te hoog en te breed voor dat steegje was 😉 Maar okee, daar ging het allemaal niet over...
Mijn oorspronkelijke vraag is door Jetty riant beantwoord en ik heb ook nog wat bijgeleerd uit de rest van de discussie. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.