Rico vraagt op 11 april 2011:
Goedemiddag,
Zijn er al mensen die ervaring hebben met de Fiat Doblo 2.0 JTD, bij voorkeur de Maxi-versie? Qua laadruimte-afmetingen slaat de Maxi geen slecht figuur vergeleken met een MB Vito of VW T5, maar het is wel net ff wat kompakter.
Wij trekken nu een Kip Vision. In de toekomst zal dat waarschijnlijk iets in de trant van een Eriba Feeling 470 of Dethleffs Tourist HD 460 worden (tenzij de Vision er ook als langere versie komt).
Groet,
Rico
antwoordt op 29 september 2011:
@Rico
Heb je deze auto toevallig gekocht?
Zoja, wat is je ervaring.
Lijkt me best een handzaam formaat om electr. fietsen in te vervoeren plus nog wat bagage zodat de caravan wat lichter wordt.
Deze auto staat ook op mijn lijstje, alleen jammer dat er geen automaat is/komt.
vrgr
JT®
Rico antwoordt op 21 oktober 2011:
Hi JT,
Ben net terug van vakantie, dus had je vraag n.a.v. mijn posting niet gezien.
Nee, de Doblo Maxi is het niet geworden. Ik had twee auto's op m'n lijstje staan. De genoemde Doblo, en de VW Caddy Maxi 2.0 TDI. Na aardig wat naspeuringen op met name duitse forums, heb ik voor de Caddy gekozen. Het nieuwe model Doblo met de tweeliter JTD heeft wat problemen met de koppeling. Verder heeft de Doblo een toegestane kogeldruk van slechts 60 kilo. Dat zal met onze huidige caravan geen al te groot probleem zijn, maar als in de toekomst een nieuwe caravan een tandje langer wordt, dan kom je m.i. teveel op de grens.
De Caddy Maxi 2.0 TDI (motorcode BMM) heb ik nu dik twee maanden en de eerste vakantie naar de bergen van Spanje en Portugal zit er net op. Heb in de reviews van de Caddy een melding ervan geplaatst. De 2.0 TDI kwam bij de Caddy in de reviews nog niet voor.
Enige minpunt van de Caddy is de vrij slappe achterveren. Iets wat je niet zou verwachten met bladveren. Ben nu dus op zoek naar hulpveren.
Ten opzichte van de Doblo is de laadruimte van de Caddy wat lager. Voor ons past dat nog net, dus is geen probleem.
Nog geen moment spijt gehad van de keuze voor de Caddy.
Groet,
Rico
antwoordt op 21 oktober 2011:
Rico, dank voor je reactie, ik hoop dat je een goede vakantie hebt gehad.
Toevallig zit ik ook tussen deze 2 auto's te twijfelen. Het zijn (voor een particulier ivm mrb) niet al te zware wagens en wel lekker makkelijk met electr fietsen.
De Doblo kogeldruk was me bekend, maar met een kleine overschrijding naar 65-70 kg had ik dat wel gedurfd.
De Doblo is aanmerkelijk goedkoper dan de Caddy, maar helaas geen automaat. De Caddy heeft tenminste nog een 6dsg.
Dit type Caddy heb ik nog niet (naar mijn zin) 2e hands kunnen vinden en nieuw is de prijs toch wel erg stevig. Bijna 38d voor de 6dsg-uitvoering en nog eens 4d erbij voor 4-motion. pfffff.
Die slappe achterveren verbaast me.
In de VW brochure staat dat er bij de gewone uitvoering keuze is tussen normale en verzwaarde veren. Maar de Maxi-uitvoering zou standaard voorzien zijn van deze zwaardere veren.
Hoe hoog zit het hart van de kogel zowel in onbeladen als beladen (plm hoeveel kg?) toestand?
Heb je een trekhaak af-fabriek of door de dealer laten plaatsen?
Heb je 2 achterdeuren of een klep? Hoe gaat het met aangekoppelde caravan, kunnen deuren/klep dan open?
Heb je in de rechter schuifdeur een ruit laten plaatsen door VW (leek alsof die er aan de buitenkant tegenaan geplakt was met aan de voorkant een plastic strip tegen windgeruis) of heb je dat laten doen door een ander?
Sorry voor de vele vragen, maar ik maak graag gebruik van jouw ervaring. Als er nog meer dingen zijn waarvan jij meent dat ik ze moet weten 😉 , dan hoor ik ze graag.
Bedankt alvast.
@Bert, Alle Doblo's hebben 60 kg kogeldruk dus dat kun je invoeren op jullie site.
vrgr
JT®
antwoordt op 21 oktober 2011:
Sorry Rico, als ik eerst jouw gebruikservaring had gelezen dan had ik de vraag over de zijruit niet hoeven stellen.
Volgens de dealer zou de auto zoals jij hem hebt niet voldoen aan de regels van grijs genteken en zou het dus geel kenteken worden. Dat is me als particulier te duur in de mrb.
Jij blijkt hem dus wel te hebben. Ik ga terug naar de dealer!!
Hoe lang is jouw bagageruimte?
Had je ook nog passagier(s) of bagage op de achterbank?
Bedankt
JT®
Rico antwoordt op 25 oktober 2011:
Hi JT,
De auto voldoet wel degelijk aan de grijs kenteken-eisen. Voor een Caddy is een 30cm hoog tussenschot voldoende. Het standaard tussenschot wat VW zelf monteert voldoet ook aan deze eis. Dat is een schot met een open rasterwerk, en is dus geen volledig dicht schot. Ik heb met diverse bedrijfswagendealers hierover gesproken, en een 30 cm hoog tussenschot wordt wel vaker in Caddy's gemonteerd.
M'n auto is gebruikt gekocht. Ik weet dus niet of het een af-fabriek trekhaak is. Maar een Vision heeft een as die gedraaid is gemonteerd waardoor het chassis wat lager ligt dan bij "gewone" caravans. Maar zelfs met dit verlaagde chassis, dan nog hangt de caravan voorover achter de auto.
Onze Caddy heeft achterdeurtjes. Het hangt er een beetje vanaf hoe je staat geparkeerd. Soms lukt het om het linkerdeurtje nog net over de koppeling te draaien. Lukt dat niet, dan kan hij nog wel ver genoeg open om hem dan tegen de koppeling te draaien en dan kan het rechterdeurtje open. Dat deurtje is korter dan de linker oals je wel gezien zult hebben, dus heeft geen conflict het de koppeling.
Klopt, de Maxi's hebben standaard de verzwaarde vering. De auto heeft dan ook 820 kg laadvermogen. Ik heb zondag even een meting gedaan met de caravanweger. Als ik op basis van die meting uitreken hoeveel de achteraslast is met caravan er achter en belading in de auto, dan kom ik uit op een aslast van 1080 kg. Toegestaan is 1300 kg, dus de as is niet overbelast. Op forums lees ik wel klachten over de achtervering als je de auto meer dan half vol belaad. Ik heb op de Jaarbeurs o.a. met Carsupport gesproken, en ik ga binnenkort hun standaard hulpveren bestellen.
Je zult goed moeten zoeken, maar er zijn wel degelijk Maxi's met automaat. Je kunt ook kiezen voor de 1.9 TDI met DSG, die zie je wat vaker. Een 1.9 TDI is zeer goed te chiptunen. O.a. JD Engineering in Lochem is in TDI's gespecialiseerd. Nadeel van de 1.9 TDI is dat er een vijfbak aan zit, dus die maakt solo bij 120 wel aardig wat meer toeren.
Bij de Maxi is er geen strip tegen windgeruis nodig bij de extra ruit in de schuifdeur. Bij de Maxi ligt de ruit verdiept. Bij de korte Caddy, die heeft vlakke zijpanelen, ligt de ruit op de wand en heeft wel die strip nodig.
Vraag maar raak hoor. Geen probleem. Daar is het een forum voor.
Groet,
Rico
Rico antwoordt op 25 oktober 2011:
Zie dat ik een vraag vergeten ben te beantwoorden:
De laadlengte met het schot zoals ik die heb is ongeveer 5 cm korter dan normaal. Het schot staat vertikaal op 5 cm achter het begin van de vloer. Let op dat volgens de grijs kentekenregels het schot vastgelijmd moet zijn. De dealer was dit vergeten, dus dat heb ik zelf direct na aflevering zelf gedaan.
Maar waarom kijk je trouwens naar een laag schot? Je kunt toch gewoon het standaard schot met raster kiezen? De enige reden dat wij het speciale schot hebben is dat we maatwerk-stoelen van ASS hebben en die rugleuningen nemen wat meer ruimte in dan standaard. En aangezien zowel m'n vrouw als ikzelf nogal lange benen hebben.....
antwoordt op 25 oktober 2011:
Rico, heel hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik neem dit zeker mij in mijn besluitvorming.
vrgr
JT®
Rico antwoordt op 26 oktober 2011:
@JT:
Even voor de zekerheid: Bij de Doblo ligt het dak minder dan 25 cm boven de bovenkant van de deuropening van de voorportieren. Bij een Doblo kun je daarom niet een 30 cm tussenschot gaan gebruiken, dan voldoet de auto niet aan de grijskentekeneisen. De Doblo en de Caddy vallen dus niet in hetzelfde hoofdstuk van de regels. Je zou wel kunnen overwegen het volledige schot van de Doblo naar achteren te zetten, maar dan komt hij wat ongelukkig voor de schuifdeur te staan. De cabine mag namelijk niet te lang worden (ik meen 115 cm achter het stuur).
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.