Caravantrekker.nl

Scheuren in het caravanfront

Paul vraagt op 16 april 2011:

Tip voor caravannners.Wij hadden scheuren in het front van onze beyerland caravan.Het blijkt een euvel te zijn door verkeerde montage.Geen voorgeboorde gaten bij het monteren van het front.
Maar er is hoop,we hebben het hele front grondig laten renoveren door caravancentrum Venhuizen www.caravancentrumvenhuizen.nl
En het resultaat is geweldig onze caravan kan weer jaren mee.
Ze hebben het met ABS gelast en alle overige schroefgaten ook behandeld.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Jeroen antwoordt op 16 april 2011:

En wat kostte dat?


Jan antwoordt op 16 april 2011:

Goed om te horen dat een dergelijke reparatie mogelijk is. Zeker als het maar de vraag is of er nog nieuwe voorfronten te verkrijgen zijn.
Het is een kwaal die voorkwam bij caravans van de voormalige Tirusgroep uit Hamont-Achel, dus Beyerland, Delta, Chateau en Home-car tot bouwjaar 2005.
Ook ik ben benieuwd naar de kosten van een dergelijke reparatie.


Waterad antwoordt op 16 april 2011:

Heee, opvallend.
Onze eerste caravan was een Beyerland Vitesse 460 MD (als ik het nog goed heb)
We hadden in 2004 hetzelfde euvel, ontstaan na een nachtvorstje. De caravan was toen een jaar of 6 oud denk ik.
De veroorzaker was volgens dealer en expert van de verzekering (ja dit was op onze caravanverzekering van Interpolis gedekt) een schroef achter de hoeklijst. Gevolg: een scheur van pakweg 10 a 15 cm in het abs front.
Schadepost ongeveer 2000 euro.
Dealer kreeg het voor elkaar dat expert een nieuw front accepteerde ipv reparatie.

We hebben de Beyerland overigens ingeruild met de schade. Het aanbod van de dealer en 50% van de herstelkosten van de verzekering (bij het niet laten maken) was onweerstaanbaar. 😉


Willem antwoordt op 16 april 2011:

In Austerlitz bij ACR staan 10tallen nieuwe fronten voor Tirus groep caravans.

Wellicht ook een idee, ipv repratie.


Janus antwoordt op 16 april 2011:

Wat dat kost? Bel even naar caravancentrum Venhuizen en vraag naar Paul 😉


@Eric antwoordt op 16 april 2011:

Janus, je mag door voor de wasmachine! 😉


Janus antwoordt op 17 april 2011:

Geef de mannen van caravantrekker gewoon een paar centen en je mag je bedrijf volop promoten.

En wat het kost? Ik betaalde twee jaar geleden voor een niet te grote scheur in ook een Beijerland front €800 inclusief het opnieuw spuiten, want dat komt er ook bij. Het meeste werk zat in het loshalen van het front.
Was overigens een deal met de verzekeraar zelf had ik het er niet voor over gehad.


Jasper antwoordt op 17 april 2011:

...een kwaal die voorkwam bij caravans van de voormalige Tirusgroep .. tot bouwjaar 2005...
Vanaf?
Want eerder (voor de Engelse versies van bijv. Beijerland) gebruikte men glasvezelversterkt polyester. Dat kun je eeuwig (en zelf) plakken. Pas toen de productie overging naar België is men daarmee gestopt en het goedkopere ABS gaan gebruiken. Vanaf toen begon de ellende.
Repareren was toen niet mogelijk en moest je een heel nieuw front hebben.

Maar er zijn tegenwoordig veel bedrijven die ook ABS repareren. Als je in de KCK zoeken gebruikt krijg je een lijst met bijna 30 bedrijven.
Over de kosten wordt gezegd dat het uiteenloopt van €400 - €1600.


John antwoordt op 3 mei 2011:

Ik heb dus ook hetzelfde euvel en bij inruil vormt dit nu een groot probleem. Ik zie echter iemand melden dat dit door de verzekeraar is gedekt? Interpolis heb ik dus ook. Zou graag willen weten hoe dit is gegaan.


angelique antwoordt op 12 mei 2011:

Beste waterad,

zou u ons hierover meer informatie kunnen geven? wij hadden hetzelfde euvel en moesten 2625 euro betalen. dat was de schade vertlede de dealer ons. Wij zijn ook verzekerd bij interpolis en zij vergoeden ons niet.


Aat Verschoor antwoordt op 17 mei 2011:

Heb een Dethleffs Camper 450 DB, ook hier schuertjes in het voorfront. Bij dethleffs aangemeld in verband met een garantie die ze geven van 6 jaar maar krijg hier geen reactie. Het blijkt heel erg te variëren hoe de importeur hier mee omgaat.
Heb het nu maar opgegeven bij mijn rechtsbijstand verzekerin g om te kijken of zij verder komen bij Dehleffs. Wel jammer dat een importeur hier niet thuis geeft.


@Eric antwoordt op 17 mei 2011:

Waarom meld je hem aan bij de importeur?
Je hebt hem waarschijnlijk bij een dealer gekocht, dat is dan toch jouw tegenpartij in deze?


Schroor, W antwoordt op 18 mei 2011:

Bericht van Aad
"Bij dethleffs aangemeld in verband met een garantie die ze geven van 6 jaar maar krijg hier geen reactie. Het blijkt heel erg te variëren hoe de importeur hier mee omgaat."
Dit zegt de wet in Nederland "
In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. Is het product niet deugdelijk? Dan hebt u meestal recht op een gratis reparatie.
Ben dus zeer benieuwd waar Dethleffs de wijsheid van 6 jaar vandaan haalt.
Het lijkt mij dat een caravanfront langer dan 6 jaar mee moet gaan bij normaal gebruik.

Gaaf he onze wetgeving praat helemaal niet over hoeveel jaar u garantie heeft, en daar zit dus ruimte in

Walter


RobD antwoordt op 18 mei 2011:

" In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn"

Alles naar rato bedrag, uiteraard.

Voor Aat: zoals Eric al aangaf, je hebt bij de importeur niets te zoeken. Je verkoper is diegene die aansprakelijk gesteld kan worden en je aanspreekpunt.
Je gaat bij kapotte schoenen ook niet naar de importeur die ze vanuit China haalde........toch?? 😉


Waterad antwoordt op 18 mei 2011:

@Angelique en John

In de bijzondere vorowaarden Caravanverzekering van Interpolis staat onder Artikel 3c het verzekerde eigen gebrek. Let wel op de uitsluitingen onder 1 t/m 3.
Bij ons was het een verborgen gebrek wat niet te zien was vooraf. Wij constateerde het toen we bij de caravan kwamen, stond op een najaarsplaats in september/oktober. Het had ook flink gewaaid dus we dachten eerst aan een tak die er op gewaaid zou kunnen zijn. Er lag wel wat rondom de caravan, hebben we er ook bijverteld maar vermoedelijk was de vorst de boosdoener in combinatie met een schroef achter de hoeklijst.
Er is dus wel voor herstel van de schade een expert van de verzekering bijgeweest. De dealer heeft dus in overleg met hem vastgesteld dat het gehele voorpaneel vervangen diende te worden a resume van 2000 euries.
De verzekering van Interpolis keert de helft uit in geld min 45 euro eigen risico als je niet laat maken en alles als je wel laat maken rechtstreeks aan de hersteller.

Dus:
Gemeld bij verzekering met dat er schade is. Mogelijke oorzaak stormschade of eigen gebrek.
Dealeradres doorgegeven en caravan daar geplaatst.
Interpolis stuurde expert naar dealer.
Antwoord via dealer en brief van interpolis terug.
Opgelost.


TheoS antwoordt op 18 mei 2011:

@ RobD

"In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn"
Alles naar rato bedrag, uiteraard.


Uiteraard niet. Een product hoort gewoon deugdelijk te zijn.
De wet legt echt geen relatie tussen prijs en kwaliteit. Als een koelkast geacht wordt 10 jaar mee te gaan, hoort hij ten minste 10 jaar mee te gaan, of hij nu duur of goedkoop is.


RobD antwoordt op 18 mei 2011:

@ TheoS:
Er zijn vele rechterlijke uitspraken die het tegendeel bewijzen. Gelukkig zou ik haast zeggen.

Volgens de wet: Een defect aan het product: (let op punt3)
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in BEPAALDE gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was,ook al openbaarde het defect zich pas later.
1) Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
2) De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
3) Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.


TheoS antwoordt op 18 mei 2011:

@RobD,
Zullen we discussie houden bij waar het om ging: dat een product deugdelijk moet zijn.
Jouw beweringen in je laatste bijdrage gaan over de bewijslast of een product deugelijk is, over het vaststellen hiervan. Dat is een geheel ander verhaal. Dat is inderdaad niet altijd eenvoudig vast te stellen. Het heeft evenwel niets met de prijs van het producrt van doen.


RobD antwoordt op 18 mei 2011:

Theo,
Zonder bewijs is geen enkel product deugdelijk, er zal ergens een referentie moeten zijn. Daar verwijst de wet naar. Niet iedere horloge, of c/van zoals je wilt, zal over een kam geschoren worden. Maar zoals ik merk verwacht jij van een Dacia (met respect) hetzelfde als van een bv Bentley? Het komt van a naar b, mee eens, maar hoe lang? Daar houd de rechterlijke macht wel terdege rekening mee.
Kwaliteit en deugdelijkheid naar rato prijs.


Marco antwoordt op 24 april 2012:

@ Janus:

er werkt geen Paul bij Caravancentrum Venhuizen.
Ik ben er ook geweest en de eigenaar heet Mark Laan
Hij heeft mij 10-tallen foto's van herstelde caravans laten zien. Alleen de Dethleffs-fronten kon hij niet onzichtbaar maken maar wel tegen redelijke prijzen zij hij.


Louis antwoordt op 24 april 2012:

Ieder materiaal zet uit of krimpt verschillend bij temperatuurschommelingen.
En dan zal de zwakste of minst flexibele het op moeten geven waardoor dus de scheuren of breuken kunnen ontstaan.
Overigens hoort elk materiaal wat je op iets anders vast wilt schroeven voorgeboord te zijn.
Dat weet ongetwijfeld ook de caravanfabrikant .
En toch blijkt men om (ruim) voorboren en dus tijd te besparen liever te gokken .
Laat dit hele voorboren nu eens 10 minuten per front extra kosten .
Met deze "besparing" kun je nog niet eens een klachtentelefoontje bekostigen.
Ik heb bij de mijne de hele kop en kont preventief losgeschroefd,opgeboord,waar nodig met de juiste kit weer wellend gekit en weer vastgeschroefd.
( kop van polyester en kont van ABS .)
Verzekerd of niet,voor een dagje werk wil ik het gedoe allemaal niet hebben.


Jan& antwoordt op 26 april 2012:

Toch is het een goede tip dat het "tirus-groep" probleem oplosbaar lijkt te zijn door reparatie.
Vanaf 2005/2006 is er overigens een andere bevestiging gekomen van de abs-voorfronten.


John antwoordt op 27 april 2012:

"Toch is het een goede tip dat het "tirus-groep" probleem oplosbaar lijkt te zijn door reparatie".

Een loze uitdrukking, om toch maar iets neer te zetten? Alles is wel te repareren!!


TheoS antwoordt op 27 april 2012:

Toch is het een goede tip dat het "tirus-groep" probleem oplosbaar lijkt te zijn door reparatie.
Vanaf 2005/2006 is er overigens een andere bevestiging gekomen van de abs-voorfronten
, die sedert 2008 geen probleem meer veroorzaakt.😉


Jan& antwoordt op 27 april 2012:

Alles John? Domme reactie lijkt mij😉


John antwoordt op 27 april 2012:

Alle.. Jan. Exclusief je overbodige en onzinnige antwoorden.


Jan& antwoordt op 27 april 2012:

Ik ben blij dat jij mij tot dierpere inzichten brengt, dank je wel Sjon😉


John antwoordt op 27 april 2012:

Je zegt het wel, maar all je antwoorden en opmerkingen van de laatste uren bewijzen toch echt het tegendeel.
Maar ik ga er van uit dat het vanaf nu dan wel goed komt. Zo niet dan zal ik hopen dat die inzichten ooit een keer komen 😉


Jan& antwoordt op 27 april 2012:

Het is jammer dat het in 2008 is misgelopen in Hamont-A. Er was een aparte reparatiestraat opgezet om de gescheurde fronten onder garantie te kunnen vervangen en toen was de stekker er ineens uit.... Misschien te veel garantie- en schadeclaims?


TheoS antwoordt op 28 april 2012:

Misschien te veel garantie- en schadeclaims?

Misschien mismanagement in een slechter wordende markt?


Paul antwoordt op 28 april 2012:

Ik werk inderdaad niet bij dat bedrijf,heb wel mijn caravan daar laten maken.Tot nu toe tot volle tevredenheid


Erwin antwoordt op 16 mei 2012:

Recentelijk zijn er ook bij onze Chateau Callista uit 2000 scheuren in het front zichtbaar geworden. Via Interpolis een expert erbij, maar valt onder eigen gebrek en op mijn polis niet verzekerd. Dat begrijp ook nog wel. Reparatie inclusief nieuw front kost echter ca. Eur 1.800 tot 2.200. Dat heb ik er niet meer voor over. Weet iemand of er ook een goedkoper alternatief is? Bijvoorbeeld "lassen" of beplakken met een soort latex? Zo ja, welke oplossing en wat zijn dan ongeveer de kosten? Ik hoor graag van jullie.


Willem antwoordt op 16 mei 2012:

Ik zou het front laten WRAPPEN met wit folie.


RobD antwoordt op 16 mei 2012:

Waarna de wrap weer loskomt i.v.m. de speling in de scheuren.
Wrappen is alleen mogelijk op een stabiele ondergrond.

Googleeens op 'abs repareren'.


Vero antwoordt op 23 mei 2012:

Wij hebben een Chateau Calista uit 2001 en ook hier vertoont het front scheurtjes....Volgens de verzekering krijgen we niks terug voor een evt. reparatie. Helaas worden de scheurtjes steeds groter.
Nu hebben we een Homecar uit 2005 op het oog, maar ik lees op dit forum dat ook Homecar scheurtjes kan vertonen in het front. Is dit ook voor caravans met bouwjaar 2005? Of is dit euvel vanaf bouwjaar 2005 verholpen? Wie kan ons hierover adviseren, want we staan op het punt een andere caravan (Homecar) te kopen en willen dit niet weer meemaken.


Jan& antwoordt op 25 mei 2012:

2005 is het jaar dat er wijzigingen in de bevestiging van de voorfronten werden doorgevoerd in Hamond-A. Maar er waren ook nog voorraden oude caravans met fronten die op de oude manier bevestigd werden en je kunt niet direct aan het bouwjaar afleiden of er een oude (schroef)of nieuwe (klem) bevestiging van een front is.
Het verschil is eigenlijk alleen te zien aan het verbeterde en bredere alumunium profiel dat na 2005 wordt gebruikt.
Om het verschil te zien moet je eigenlijk caravans met oud en nieuw profiel met elkaar kunnen vergelijken.
Het is dus oppassen met een caravan van bj 2005.


TheoS antwoordt op 25 mei 2012:

Wij hebben een Homecar uit 2005 gehad. Deze werd (vanwege de bevestiging van de rails, de gebruikte schroeven????) door de fabriek teruggeroepen voor een modificatie.
Deze caravan hebben we bijna 4 jaar gehad. Nooit iets gemerkt van scheurtjes.

Als dit probleem zich zou voordoen, dan zou dit zich nu - na 7 jaar - intussen gemanifisteerd hebben, lijkt me.


Jan& antwoordt op 26 mei 2012:

Na de modificatie in de fabriek, die daar een speciale lijn voor had, zal het euvel zich vermoedelijk niet meer voordoen.
Bovendien zijn er altijd nog mogelijkheden tot reparatie of vervanging van fronten. Het zijn in principe goede en vooral lichte caravans.

Overigens stond de tirus groep niet alleen voor het fronten probleem, er waren ook berichten van andere merken op dit punt (Adria?, TEC?). Ik vermoed dat die merken het probleem wat meer onder de hoed verborgen hielden.


willem antwoordt op 26 juni 2012:

Vorige week de Caravan, een Delta (bijerlandkloon) laten repareren bij Venhuizen. voorfront zaten talloze scheurtjes.
Je wordt er vriendelijk te woord gestaan, maken tijdens de reparatie overal foto's van, dus je kan precies zien wat ze gedaan hebben. En de reparatie is zo goed als onzichtbaar.


Linda antwoordt op 9 juli 2012:

Wij hebben een beyerland vitesse 430 tm uit 1991 op het oog,maar kunnen er niet achter komen of die scheurtjes bij elk type voorkomt? Wie kan ons dat vertellen.
Want anders gaan we toch voor een knaus of adria.


JB antwoordt op 27 augustus 2012:

@ Erwin

Wij hebben hetzelfde probleem met onze Detleffs Camper en wij hebben van iemand een tip gekregen over een bedrijf dat 'Marfix' heet. Zij repareren scheuren/gaten in dashboards van auto's, kunstof kozijnen, baden etc. Ik heb begrepen dat zijn dit soort scheuren in caravans ook kunnen repareren. Ik weet het niet zeker, moet ze zelf nog bellen. Ik weet dus ook niet wat het kost. Op de site heb ik gelezen dat ze in ieder geval bij je thuis komen voor de reparatie. Misschien heb je wat aan deze info. Ik vind het in ieder geval de moeite waard om even achteraan te gaan.


Hans Stoute antwoordt op 28 augustus 2012:

http://www.novanet.nl/content/particulieren/automotive.html


Arie antwoordt op 9 augustus 2013:

@ Louis,

Hallo,
ik ben nieuwsgierig hoe je dat hebt uitgevoerd
Dat loshalen, opboren, kitten en weer monteren.
Kun je dat ook omschrijven?

Front er helemaal af of alleen gaten opboren?
Volledig nieuw in de kit leggen of alleen gaten vullen?
Hoe groot boor je de nieuwe gaten?
Meer schroeven monteren of minder?
Ik zou graag zelf ook problemen vooraf voorkomen aan een
Chateau Calista Front


Louis antwoordt op 10 augustus 2013:

Hallo Arie,

Het front hoeft er gelukkig niet af,dus dat scheelt veel werk.
De veel besproken scheurtjes ontstaan praktisch altijd vanaf de parkers waarmee de aluminium strippen en tentprofielen waar de overgangen van daken of wanden mee afgedekt en vastgezet worden.
Het komt er op neer dat je eerst de kunststof pezen uit de aluminium profieltjes moet verwijderen waarna je alle schroeven er uit kunt draaien.
In mijn geval was hieronder een stugge lijmende kit gebruikt die hier en daar niet uitpuilde,dus vertrouwde ik het niet en heb de hele zaak voorzichtig losgesneden.
Zo goed mogelijk de kitrestanten weggeschraapt/gestoken.
En alle gaatjes in het kunststof 2 mm. groter geboord dan de parkers dik waren.( niet doorschieten in het achterliggende materiaal!)
Hierna een fikse hoeveelheid butylkit tussen de naden en profielen gespoten, en alle parkers er weer ingedraaid.
Eerst lichtjes "aan is aan",en na een kwartiertje nog een ietsje nagedraaid maar niet doldraaien !
Resultaat is een "zwijnerij" van uitpuilende butylkit.
Geen probleem,..je verwijderd dit met poetslappen,en de achterblijvende vieze smeerplekken kun je prima met wasbenzine helemaal verwijderen.
(Wel weer even in de was zetten na alle werkzaamheden)
Rest alleen nog het plaatsen van de kunststofafwerkpeesjes in het tentprofiel over de schroefjes heen.
(Eventueel vernieuwen want dit spul kost weinig per meter)
Zo is alles flexibel vastgezet waardoor het risico op scheurtjes door spanningen beperkt is geworden en toch prima waterdicht door de superflexibele en nooit geheel uithardende kit.

Succes.


RobD antwoordt op 11 augustus 2013:

"Resultaat is een "zwijnerij" van uitpuilende butylkit."

Eventueel afplakken langs de alu strips met brede schilderstape voorkomt een hoop zwijnerij.


Arie antwoordt op 17 augustus 2013:

Hoi Louis,
Vandaag even de klus geklaard en het ziet er weer goed uit.
Tevens nog even de "vergeten" modificatie uitgevoerd wat betreft de waterkering bij het fron, de onder hoekjes van de zijwand. Een streepje kit om er voor te zorgen dat van de caravan afstromend water op de grond valt en niet onder de caravan doortrekt in de wand.


Louis antwoordt op 17 augustus 2013:

Dat is ook toevallig Arie !
Doe ik ook altijd wanneer ik een andere caravan gekocht heb.
Zulke " lekrandjes" waar nodig uit kit kunnen inderdaad veel bodem narigheid voorkomen.


GJR antwoordt op 21 augustus 2014:

Zelfde euvel met Dethleffs Camper 510. Ook laten repareren bij Venhuizen (vlakbij Hoorn). Zelf repareren kan wellicht maar meestal zijn er naast de zichtbare scheuren enorm veel kleinere euvels onder het front wo beginnende scheuren. Tevens mag je blij zijn als eea door lekkage niet is weggerot. Reparatie is uitstekend uitgevoerd en alles is verholpen. Ook zijn foto's gemaakt van het werk en geconstateerde (extra) scheuren.
Aanrader.


J.J. Hooghiemstra antwoordt op 7 oktober 2014:

Ik heb een Bürstner Trecento 460 TS, een jublileumuitgave van 2007 nieuw gekocht als overjarig model in 2008. Ook bij deze caravan ontdek ik nu dat er scheurtjes in het voorfront zijn ontstaan. Bürstner weet van niets. De dealer zegt dat de garantietermijn in 2007 is ingegaan en dus in 2012 verlopen en dat dit euvel sporadisch voorkomt, maar wat noem je "sporadisch"? Ik ga er nu vanuit dat dit euvel een verborgen gebrek is en al bij de levering aanwezig was. Is er juridisch gezien nog iets te halen i.v.m de garantietermijn e.e.a. in samenhang met een zogenaamd "verborgen gebrek".


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 oktober 2014:

Bij levering zaten er geen scheurtjes dus of het een verborgen gebrek is lijkt mij lastig aannemelijk te maken. Dan zou je moeten aantonen dat het front onder spanning staat sinds aflevering en dat de scheurtjes daarvan de oorzaak zijn. Hopelijk werkt je dealer daaraan mee.


Jan& antwoordt op 8 oktober 2014:

Er is wel hoop voor schadevergoeding cq. reparatie voor de benadeelde comsument hoor Menno!
Waarom per definitie een verborgen gebrek. Het kan ook gewoon een gebrek aan kwaliteit zijn.
Van een voorfront van een caravan mag overigens verwacht worden dat dit een caravanleven mee gaat. Discussie zal eerder zijn wat de duur van een caravanleven mag zijn.
Het zou mij niet verbazen als een caravanfront binnen 10 jaar kapot gaat anders dan door invloeden van buiten af (schade) dat vergoeding dient plaats te vinden. Aanspreekpunt daarvoor is de verkoper en niet de fabrikant.
Garantie termijnen hebben hier niets mee te maken. Het is handelen gewoon volgens Nederlandse wetgeving voor consumenten en desnoods naar de kantonrechter. Dat kan overigens gewoon zonder advocaat.
Zie ook www.consuwijzer.nl


RobD antwoordt op 8 oktober 2014:

Na 8 of 10 jaar nog iets claimen!? Heeeel erg lastig. Wat met het gebruik, hoeveel en hoe is er mee omgegaan? Is het gebruik normaal (wat is normaal?) geweest en is de kwaliteit (omschrijf kwaliteit) voldoende geweest. Maak als gebruiker na 8 of 10 jaar eens aannemelijk dat het gebruik en onderhoud 'normaal' zijn geweest. Idem voor de verkoper/fabrikant, maak maar aannemelijk dat de kwaliteit (goederen en verwerking) voldoende was.
Patstelling voor beide en een rechter zal met goed bewijsmateriaal een stelling moeten nemen.


jan& antwoordt op 8 oktober 2014:

Het antwoord wie wint ligt meestal in de evidentie van het geval Rob. Vaak is er ook al jurisprudentie in soortgijke gevallen. Een deskundige inschakelen helpt ook om de vraag wat normaal is te beanwoorden.
Wat zou je zeggen als de motorkap of bodemplaat van een auto maar 8 jaar mee zou gaan? Ik las pas dat een auto gemiddeld 17 jaar meegaat.
Bovendien is het consumentenrecht zo ingesteld in het algemeen dat de verkoper ook moet bewijzen dat zijn produkt wel deugt.
De scheurende voorfronten van de tirusgroep tot 2005 is een mooi voorbeeld. Dat probleem kwam net iets te vaak voor.


RobD antwoordt op 10 oktober 2014:

"Wat zou je zeggen als de motorkap of bodemplaat van een auto maar 8 jaar mee zou gaan?"

Niets!
Leeftijd alleen is niet bepalend, maar wel leeftijd en het gebruik.
Mijn c/van is b.v. geen showstuk maar een gebruiksvoorwerp. Rijd er wat harder mee, trek hem eens per jaar door de wasstraat. Waxen? Hoop dat er wat blijft hangen na de wasstraat, om wat voorbeelden te geven.
Dat er dus eerder wat los rammelt of slijt is de consequentie ervan. Hierover klagen na 8 of 10 jaar is dus ook onzinnig. Iets claimen alleen op leeftijd is fictief, het gebruik zal meegewogen moeten worden.


jan& antwoordt op 10 oktober 2014:

Precies, evidentie maakt de uitkomsten in geschil veelal voorspelbaar.
Er is meer haalbaar dan louche leveranciers ons wiilen doen geloven. Ik persisteer dus.


Ton Groenendijk antwoordt op 11 oktober 2014:

Het is een beetje mosterd na de maaltijd, want Tirus is al jaren passé, maar ik kan mij nog goed herinneren dat ik tijdens een excursie naar de fabriek in Hamont, ergens rond 2005, een mededeling aan de muur zag hangen die het personeel maande toch vooral goed op te letten bij de montage van de fronten, omdat zulks niet altijd even zorgvuldig gebeurde en dat het de fabriek vermogens kostte om alles weer in orde te brengen. Hieruit kan je eigenlijk nog niks concluderen, want sommige fronten zijn altijd goed gebleven, andere begonnen direct te scheuren en die van mij pas na 10 jaar. (Hele kleine scheurtjes, waardoor een onwaarschijnlijke hoeveelheid vocht kan binnen dringen). Voor de bezitters van een Tirus-product: probeer het front te laten repareren, want het was verder een goed product en het is doodzonde dat dit bedrijf ten onder is gegaan door de cash-cow gedachte van een paar ondernemers. Voor de bezitters van en tirus-product: mijn Home Car heeft mij 12 jaar gediend in heel Europa, van Noord Noorwegen tot Zuid Portugal en ook in Turkije, Marokko en Bulgarije. Dus: weggooien om een scheurtje is zonde.


Louis antwoordt op 11 oktober 2014:

Op zich is ABS mooi materiaal wat z'n glans houd en goed is te reinigen.
Zo zwak is het ook niet, anders zouden badkamerspecialisten constant met grote problemen te maken hebben.
Badkuipen en douchebakken hebben uiteindelijk ook nog met vrij hoge puntbelastingen te maken.
Maar het is waarschijnlijk net als met zoveel zaken waarbij de mate van zorgvuldigheid tijdens de assemblage bepalend is voor de levensduur.
Het allerbeste wiellager wat niet goed, of bevuild wordt gemonteerd zal ook niet lang mee gaan.
Bij Grolsch zeiden ze het al...vakmanschap is meesterschap.
Dat zal altijd wel zo blijven, en juist bij producten waar veel handwerk bij komt kijken zul je als consument ook twee beetjes geluk moeten hebben.


John antwoordt op 12 oktober 2014:

Meet de dikte van een badkuip eens met die van een voorfront. Zul je zien dat er kleine peren en grote appels zijn😉
Vaak is de badkuip nog versterkt met glasvezel, (mits deze niet uit china komt) en is vrij van boorgaten!


Louis antwoordt op 12 oktober 2014:

Zo dik vond ik het materiaal van de badkuip en douchebak niet bij de renovatie van m'n badkamer.
En vezels ben ik er niet in tegengekomen.
Al zullen er natuurlijk ( net als bij caravanfronten ) best kwaliteitsverschillen zijn.
Het geheel bleek wel met kunststof stelpootjes te zijn ondersteunt.
Geen idee of dit spul zo'n dikke 25 jaar geleden ook al uit China kwam.
Maakt allemaal ook weinig uit .
Waar het om gaat is dat een zorgvuldige montage een langere levensduur betekend .
In elke caravan die ik heb gehad ongeacht de prijs, ben ik wel op een of ander gebied van die levensduur verkortende knoeiwerkjes tegengekomen.
En als dat nu nét een inwaterend front betreft, zoals hier aan de orde is tref je het niet.
De caravan is kennelijk toch een wat lastig ambachtelijk gebouwd ding, daar je hier met regelmaat over problemen leest die je niet zou verwachten.
Ook bij nieuwe en nieuwere exemplaren.


jan& antwoordt op 13 oktober 2014:

Biod is rijdende badkuip?
Ja om jaloers op te worden....


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker