Caravantrekker.nl

Compacte trekauto's

Arjan vraagt op 20 april 2011:

Omdat de huidige auto( Alfa Romeo 156 1.8) aan vervanging toe is, ben ik aan het kijken naar een andere auto.
Gezien de benzineprijzen en het verbruik van de Alfa ben ik aan het kijken naar een kleinere zuinigere auto.

Ik heb een aantal modellen op het oog:
Opel Corsa 1.4 16v 89 pk, 125nm/4000tpm
Seat Ibiza 1.4 16v 100pk, 126 nm/4400 tpm
Fiat Grande Punto 1.4 16v 95pk, 125nm/4500tpm

Achter de auto komt een Combi Camp vouwwagen, welke maximaal tot 750 kg beladen mag worden. Volgens de website zijn alle drie de auto's hiervoor geschikt.

De vraag is dus wat zijn jullie ervaringen om met een kleinere auto in landen als Italie, Oostenrijk en Frankrijk te rijden. Veel/vaak terugschakelen, uit stilstand wegrijden, veel toeren maken, etc.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 april 2011:

Wil je meer trekkracht neem dan een 'kleintje' met een turbo. Bijv. de 1.2 TSI of als je niet nieuw koopt toch een dieseltje (met turbo).


Robbert antwoordt op 21 april 2011:

Of de wegenbelasting en BPM vrije 1.3 16v multijet diesel in de Fiat Punto, heel erg zuinig, geen wegenbelasting en heel goed geschikt om er een klapkar mee te trekken 😉


michiel antwoordt op 21 april 2011:

Aan de specs te zien heb je het over tweedehandse auto's. Als je goedkoper wilt gaan rijden is een dieseltje alleen aan te raden wanneer je genoeg km's maakt...en daarnaast
niet vaak korte afstanden rijdt.

Een zuinige kleine benzine auto moet volgens mij prima gaan. Ik heb met een Sirion 1.3 (102pk) een kleine caravan getrokken en zelfs dat ging prima. Wij hebben voornamelijk de hoofdwegen naar Spanje gebruikt, en hadden nimmer het idee vermogen of trekkracht te kort te komen. Je zult meer moeten schakelen dan nu, maar het was echt prima te doen.


Jos antwoordt op 21 april 2011:

met alle 3 de auto's moet het goed te doen zijn!
Je zult wat mindere prestatie's hebben dan de huidige auto, maar je kunt gewoon prima met verkeer mee!
Wij hebben zelf gereden met een Fiat punto 1.2 met een vouwwagen van max. 750kg en dit ging prima.


Arjan antwoordt op 21 april 2011:

Het gaat inderdaad om een 2de hands auto. Nieuw wordt te duur. Een kleine diesel het ik wel overwogen, maar ik rij ongeveer 12000 km per jaar, kan met de huidige dieselprijs niet uit.

Het mooiste is natuurlijk een zo hoog mogelijk koppel, bij zo min mogelijk toeren, maar de meeste auto's waar ik naar heb gekeken liggen zo rond dezelfde waarden als de 3 genoemde.
Misschien heeft iemand nog een ander idee?
Zou mooi zijn als je een proefrit richting Limburg kan maken met vouwwagen erachter, maar denk niet dat er veel garages zijn die dit doen.


Bert.s antwoordt op 21 april 2011:

is dit niet iets?

Daihatsu Young RV 1.3 16v Automaat 5drs. Turbo
is betaalbaar.
prima auto voor een vouwwagen
De nieuwere auto's met tsi motoren zijn toch 2e hands een stuk duurder.

groet Bert.s



vliet antwoordt op 21 april 2011:

hallo wij met agila met 1.2 75 pk met daarachter een paradiso ging prima zelf door de bergen miste niks een vouwwagen kan al gauw in vergelijk met een caravan
prettige vakantie en laat is horen wat geworden is


Benno antwoordt op 21 april 2011:

Arjan,

Hierboven schrijf je dat bij 1000 km per maand een diesel niet uit kan.
De tijden zijn echter veranderd. Bij de huidige hoge brandstofprijzen komt het break-even point steeds lager te liggen.
Even rekenen.
1000 km benzine 1:15 is 67 liter à 1,70 is € 114,00
1000 km diesel 1:20 is 50 liter à 1,40 is € 70,00

Bij een niet te zware auto kan de € 44,00 besparing op brandstof het verschil in wegenbelasting vereffenen.


Jan antwoordt op 21 april 2011:

Klopt helemaal Benno. Bij mij ligt het omslagpunt al bij 16000 km. Daarbij valt de extra wegenbelasting tov benzine motor weg. De extra dieselmotor aanschafkosten neem ik dan voor lief omdat ik daarvoor een veel betere caravantrekker heb.


michiel antwoordt op 22 april 2011:

een diesel is ook duurder in verzekering.......en meer vervuilend. Autoweek heeft vorig jaar een test gedaan waarbij bleek dat diesels onder belasting (getest met caravan) echt een enorme hoeveelheid schadelijke stoffen uitgaan stoten. (Volvo V70 1.6D en een Volvo V70 2.4D) Bij de geteste benzine VW's bleek de katalysator evenmin voldoende capaciteit te hebben. Verbazend schoon daarintegen waren de twee Renault Clio's die notabene dezelfde caravan als de V70 aan de haak kregen.

De moderne diesels met roetfilter waren echt zeer vervuildend.


Jilger Mout antwoordt op 22 april 2011:

Een paar jaar terug zijn we met 4 volwassenen in een Renautl Twingo 16V (75pk) met een vouwwagen erachter naar België gereden. Dit was een prima combinatie. De Twingo had echt totaal geen moeite met de vouwwagen (ong. 450 kg).Ik denk dat een vouwwagen van 750 kilo achter de genoemde auto's absuloot geen probleem zal zijn qua prestaties.


Cees antwoordt op 22 april 2011:

Wij ook met een Renault Twingo (+ dakkoffer) en vouwwagen met fietsen erop, ging uitstekend. We zaten er ook in met 4 volwassenen, je verbaast je hoeveel ruimte er in de Twingo zit, ideale auto.
Inmiddels gaan de kinderen niet meer mee, dus is de auto wat lichter en de vouwwagen toch ook wat, daardoor nog gemakkelijker!
Met jouw combinatie's moet het dan helemaal goed gaan.


Jilger Mout antwoordt op 26 april 2011:

Cees,

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die een Twingo als trekauto gebruikt! Ik stond er echt van te kijken hoe goed het ging met de Twingo.
Inmiddels hebben we een andere Tingo (60 pk). Volgende week gaat die met 3 personen (1 baby, 2 volwassenen) en een dakkoffer een weekje naar Texel. Het is wel de bedoeling om over 2 jaar met de huidige Twingo en de vouwwagen op pad te gaan.
Van wanneer is jullie Twingo en wat voor vouwwagen hangt erachter?


Kok antwoordt op 14 januari 2012:

Vraag mij af hoe mensen er toch bij komen dat je met 12.000 km niet uit zou komen. Bij nieuwe auto's misschien wel, maar bij mijn Alfa 159 lag daar echt al het omslagpunt. Laat staan als auto's lichter worden. Ik krijg de indruk dat mensen elkaar napraten zonder zelf te gaan rekenen met verbruik/km per haar en verschil in wegenbelasting.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker