Ramon vraagt op 16 januari 2007:
sorry , maar graag nog een kort antwoord .
ik heb alle {uw eigen gebruikerservaring } nu gelezen en heb veel volgende motoren gevonden 2liter diesel 66 Kw 90 pk maar , een auto 1.4D 66 kw 90 pk is die nu veel zwakker om te trekken , als ik ze allemaal lees merk ik dat 80 a 90 % met deze 2 liter diesels 90 pk en meestal een caravan van meer dan 1000 soms 1200 kg en dan nog breede van 220 cm en 248 hoog zeer tevreden zijn , ligt dat aan de zware motorblok , wat is nu het verschil tussen 2 liter 90 pk D en 1.4D 90 pk D wat sterkte en kracht betreft , zijn die 2 liters 90 pk D zoveel beter .
Bert antwoordt op 16 januari 2007:
De Amerikanen gaan (gingen?) altijd van het volgende standpunt uit: 'there's no substitute for cubic inches'. Oftewel, 'er gaat niets boven een grote cilinderinhoud'. En dat klopt ook wel, als je kijkt naar een vlak en hoog koppel (soepel) en levensduur bij de ouderwetse Amerikaanse V8-en. Nadelen zijn er ook, zoals een hoog verbruik en het gewicht. Europese en Japanse constructeurs (en consumenten) richt(t)en zich vooral op kleinere motoren en lichtere auto's. In toenemende mate zien we dat fenomeen. PSA en BMW ontwikkel(d)en samen nieuwe kleine 1.3 en 1.6 motoren die qua vermogen niet onderdoen voor de vorige generatie 1.6 en 2.0 motoren en naar verwachting ook niet in levensduur door moderne ontwerptechnieken (sterkteberekeningen). Wat niet gelijke pas loopt is het koppel, de trekkracht. Daar komen dan hulpmiddelen als compressors en turbo's om de hoek kijken waarmee geforceerd lucht kan worden aangezogen en dus ook meer brandtof toegevoerd zodat de kracht weer kan toenemen. Kijk naar de 1.4 Twincharger benzine van VW. Cirkeltje is rond, kleine motoren, toch veel kracht en toch zuinig. Dit proces gaat geleidelijk en soms wat meer schoksgewijs. Een drieliter turbodiesel van 10, 15 jaar geleden heeft minder in huis dan een moderne tweeliter, maakt beduidend meer herrie, rookt en is niet vooruit te branden. Hoe 'modern' de Toyota 1.4 D-4D is in vergelijk met de oude 2.0 weet ik niet. Enige reserve neemt Toyota zelf wel in acht omdat het toegestaan trekgewicht van 1000 kg met 300 kg is afgenomen. Natuurlijk is het zo dat een kleinere motor een betere warmtehuishouding (koeling en smering) moet hebben dan een grotere met dezelfde specificaties om te kunnen voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen en levensduur. Hoe goed merken dat voor elkaar hebben weten we natuurlijk pas achteraf. Algemeen een oordeel hebben over dit fenomeen is ook niet te geven. Je kunt niet stellen dat een 1.4 slechter is dan een 2.0 en andersom ook niet. Voorbeeld: er zijn een heleboel mensen die een probleem meldden met de koppeling van bepaalde Fords, er zijn minstens zoveel mensen die die problemen niet kennen...
Nogmaals, met wat jij van plan bent, zal deze combinatie goed voldoen en niet bij de eerste de beste heuvel reutelend en rokend ten onder gaan, mits je verstandig met de techniek omgaat.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!