John vraagt op 26 juni 2011:
Nu lees ik net het onderstaande bericht in de KCK.(online)
Sinds april 2011 is het verplicht om de ECE 70 markeringen (zie afbeelding) achter op de caravan te hebben als de combinatie langer is dan 12 meter. Dit meldde de Spaanse Staatscourant, Boletín del Estado. Het Spaanse verkeersbureau bevestigt dit bericht.
''In Spanje is deze regel verplicht voor zowel Spanjaarden als voor buitenlanders, men moet de stickers op de caravan hebben zoals op onderstaande foto bij een lengte van meer dan 12 meter'', aldus het verkeersbureau.
http://www.kck.eu/?page=imagelib&sub=print&col=image&tn=0&id=14293
Nu heb ik eens in het instructieboekje van de auto gekeken en daar zie ik dat mijn auto(VW Passat 2.0tdi) 4765mm meet excl. trekhaak.
De caravan(Knaus Sudwind 500FU) meet 7280mm.
Ik kom nu op een totaal lengte van 12045mm, maar dit is zonder trekhaak.
Zal ik nu van die mooie plaaten er op moeten? of zal ik de gok wagen.
Ik ben eigenlijk niet zo van de stickers.
Mvg, John
@Eric antwoordt op 26 juni 2011:
Ik zou heel Spanje met een ingedrukte oploopdemper rijden, scheelt net in lengte 5 cm en dan ben je weer 11995 mm lang. 😉
Janus antwoordt op 26 juni 2011:
Ik wordt zo moe van de ANWB, elk gerucht wordt door hen zonder toelichting en/of verificatie als waar gepubliceerd.
Toonde men eerst onkunde door verwarring te zaaien mbt. de max. snelheid in Frankrijk nu dit weer.
1 De UNECE 70 beschrijft de markeringsplaten op zich mbt. reflectie, identificatie en afmetingen. In ieder geval kan volgens deze richtlijn nooit met een sticker gewerkt. worden.
2 In Nederland is toepassing verplicht voor aanhangers > 3500 kg ik denk niet dat een lidstaat voertuigen mag weigeren die in eigen land zijn toegelaten.
Willem antwoordt op 26 juni 2011:
Daar sluit ik mij bij aan.
TheoS antwoordt op 26 juni 2011:
Ik wordt zo moe van de ANWB, elk gerucht wordt door hen zonder toelichting en/of verificatie als waar gepubliceerd.
Van dit soort reacties wordt ik nu moe. Over het algemeen vind ik dat de ANWB prima informatie geeft, waar ik wat mee kan doen.
Heb jij wat je beweert geverificeerd?
Geen toelichting? Het verhaal van de ANWB is m.i. zeer duidelijk. Wat moet er nog meer toegelicht worden?
Het lijkt wel op oude tijden, toen boodschappers die met een boodschap kwamen die niet beviel, terecht werden gesteld.
Jan antwoordt op 26 juni 2011:
Zouden ze met de ANVB ook moeten doen.
Bert antwoordt op 27 juni 2011:
😉
Zie ook http://caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=46595
Dit is de tekst die op deze site te vinden is (http://caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php):
**** (Spanje) Combinaties > 12 m dienen achter voorzien te zijn van 1 grote (1300x250 mm) of 2 kleine (500x250 mm of type ECE70 van 565x250 mm) gele reflectoren met rode rand. Horizontaal of verticaal - de kleine - vanaf 50 cm tot 150 cm vanaf de grond. Deze borden zijn tevens legaal in Portugal en in Frankrijk indien toegestaan treingewicht > 3500 kg.
(let op de disclaimer die er onder staat) 😉
TheoS antwoordt op 27 juni 2011:
@Jan,
Zullen we de discussie op een beschaafd niveau houden?
John. antwoordt op 27 juni 2011:
Wat is er nu zo moeilijk: wet is wet en als men een land binnen wil als gast, zal men hieraan moeten voldoen.
12 mtr. is 12 mtr., men zal ergens een lijn moeten trekken.
Simpeler kan het toch niet?
Janus antwoordt op 27 juni 2011:
De spanjaarden rijden ook met een blauw bordje met gele driehoek voor op de auto.
Ik ga er vast één aanschaffen.
Jan antwoordt op 27 juni 2011:
“Wat is er nu zo moeilijk: wet is wet en als men een land binnen wil als gast, zal men hieraan moeten voldoen.”
Zo eenvoudig is het niet altijd.
Een Nederlands voertuig die in Nederland aan de wetgeving voldoet hoeft dat niet te doen in een ander land.
Ook is het geen doen voor elke grensovergang een auto te moeten 'ombouwen' zodat deze aan de wet van het te bezoeken land voldoet.
Een buitenlands voertuig geniet daarvoor een uitzonderingspositie.
John antwoordt op 27 juni 2011:
Wat in het ene land tot de voertuigtechnische eisen behoort, dat behoort in het andere land tot de verkeersregels en omgekeerd.
b.v.: ALLE bestuurders (dus ook buitenlanders) in Finland moeten vanaf 1 december winterbanden onder hun voertuigen hebben liggen als zij de weg op gaan. Dit is verplicht tot het einde van februari.
En daar gaat veel buitenlandse wetgeving nu net om. Het staat geheel los van voertuigtechnische eisen. Zo ook de platen in Spanje.
Janus antwoordt op 27 juni 2011:
De voertuigwetgeving in Europa is geharmoniseerd los van de verkeerswetgeving die nog per land kan worden ingevuld. Zo moet je vanuit lokale wetgeving soms een verbanddoos, 2e bril, hesjes of brandblusser in het voertuig hebben maar dit is geen voertuigeis.
Ook lokale eisen omtrent bijv. winterbanden zijn geen permanente voertuigeisen, echter markeringsplaten waar het hier omgaat wel.
Daarom hebben deze platen een verplichte E-goedkeur. Zo'n goedkeur kan niet op een sticker gegeven worden en daar gaat de ANWB dus al in de fout. De ANWB verwijst in haar summiere artikel naar het spaans verkeersbureau (wat overigens niets met verkeer maar alles met toerisme vandoen heeft) maar daar verwijst men weer naar de ANWB.
Op mijn caravan geen platen of stickers, wedden dat ik straks zonder bekeuring terug kom.
John antwoordt op 27 juni 2011:
"De voertuigwetgeving in Europa is geharmoniseerd los van de verkeerswetgeving die nog per land kan worden ingevuld. Ook lokale eisen omtrent bijv. winterbanden zijn geen permanente voertuigeisen, echter markeringsplaten waar het hier omgaat wel"
De platen staan los van de geharmoniseerde voertuig technische wetgeving, zoals aangehaald. Dit is een locale wetgeving waar een ieder aan moet voldoen. Was dit een voertuig technische kwestie, was deze in heel de EU van kracht.
Het E-keur staat hier los van. Banden moeten ook een E-merk hebben. Het E-merk garandeert een goedkeuring volgens EU norm, het maakt niet uit in welk land dit gebeurd is. Zo hoeft niet ieder land opnieuw te keuren.
@Eric antwoordt op 27 juni 2011:
Het schijnt dat de spaanse regering een nieuw wetsvoorstel er door gaat rammelen:
ALLE aanhangers die gebruik maken van de spaanse wegen, dus ook de caravans van toeristen, moeten voor 1 januari 2012 fel oranje gespoten zijn anders mogen ze de weg niet meer op.
Dit alles in het kader van de verkeers veiligheid.
Ben bang dat de Costa's helemaal leeg blijven.... 😉
RobD antwoordt op 27 juni 2011:
Klopt Eric, met als toevoeging: Fluoriserend oranje waarbij de keus blijft uit een donker blauwe of zwarte bies.
😉
John.v.d.Linde antwoordt op 28 augustus 2011:
Mijn totale lengte bedraagt 1218 cm
Het is mij nog steeds niet duidelijk of ik verplicht ben om een in Nederland geregistreerde auto en caravan, te voorzien van deze speciale stickers op mijn caravan
John antwoordt op 28 augustus 2011:
Wat heb jij in het verleden te eten gekregen met deze lengte??? 😉
John.v.d.Linde antwoordt op 28 augustus 2011:
John
1218 cm = omgerekend 12 mtr en 18 cm
dus net 18 cm te lang
Caravan 7.60
Auto 4.40
trekhaak 18 cm
John antwoordt op 29 augustus 2011:
oooh, goh, je had het over de auto-caravan combinatie 😉
De wet geeft aan vanaf 12 meter. Dus....platen plakken. Lijkt mij toch duidelijk genoeg. 18cm over de 12 mtr is langer als de wet aangeeft.
RobL antwoordt op 29 augustus 2011:
Flauw antwoord van John, was duidelijk dat het over de lengte van een caravan en of autocombi gaat.
Ontopic: ik heb afgelopen "zomer"nog niemand zien rijden met de desbetreffende platen achterop. Zal wel net zo gaan als met dat verplichte blauwebord met gele driehoek. Ik zou de platen zelf, dit jaar dan ook niet aanschaffen. Zeker niet zolang de spanjaarden ze zelf niet op de caravan hebben.
Martin antwoordt op 12 september 2011:
Ik heb de ANWB per e-mail gevraagt wat hier van waar is, totaal geen reactie.
Dus beschouw maar als een 1 april grap, of de een ven de onjuiste berichten vsn de ANWB
RobD antwoordt op 13 september 2011:
Als jij al je onbeantwoorde mails als een 1 april grap beschouwd...........😉
Martin lees heel de Topic eens goed en aandachtig door, vooral die met verwijzingen erin !!
Theo Gerrits antwoordt op 14 september 2011:
De markeringsborden op de achterzijde van de caravan blijken niet een 1 april grap te zijn. Ik heb contact gehad met KCK redacteur Aad van der Poel. Wanneer de combinatie langer is dan 12 meter dienen er markeringsborden te moeten zijn angebracht in Spanje.
Ik vind het een vreemde regel, maar ik heb op dit moment niet de beschikking over de Spaanse regelgeving. Er wordt wel aangewerkt. Ik hoop over een paar weken die informatie in bezit te hebben.
In Nederland geldt deze markering alleen voor Vrachtauto's en aanhangwagens met een tmm van meer dan 3500 kg.
NIEUW in de Toekomst!
artikel 5.12.51 Regeling Voertuigen
m. lijnmarkering aan de achterzijde indien het voertuig breder is dan 2,10 m, na 31 december 2012 in gebruik is genomen en de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3.500 kg; hierbij is bijlage VIII, artikel 153 van toepassing;
n. lijnmarkering aan de zijkant indien het voertuig langer is dan 6,00 m, na 31 december 2012 in gebruik
lijnmarkering: opvallende markering die dient om de horizontale dimensie (lengte en breedte) van een voertuig aan te geven door middel van een doorlopende lijn;
5.12.57 (mogen verlichting en reflectie)
q. volledige contourmarkering, gedeeltelijke contourmarkering of lijnmarkering aan de zijkant en volledige contourmarkering of lijnmarkering aan de achterkant van het voertuig, voor zover deze niet reeds ingevolge artikel 5.12.51 verplicht is; hierbij is bijlage VIII, artikel 153, achtste lid, van toepassing.
Lijn markering is een nieuwe (Europese) ontwikkeling en gaat 1-1-2013 in voor nieuwe voertuigen in Nederland in gebruik genomen.
Andere voertuigen, aanhangwagens/caravans mogen deze markering voeren ( geen verplichting, wel mogen).
Kijk maar eens op deze site!!
http://www.google.es/search?hl=es&rlz=1G1GGLQ_ESES242&q=placas%20vehiculo%20largo&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1148&bih=643
Theo G
Maarten antwoordt op 14 september 2011:
Niemand doet daar aan en ikzelf ook niet. Dat kleine stukje dat ik rijd in Spanje ga ik niet zoiets aanschaffen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 september 2011:
Al lang voordat de KCK er melding van maakte stond deze verplichting al op onze site....
[ur]http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php[/url]
Maar als het in de KCK staat heeft het blijkbaar een andere status 😉
Theo Gerrits antwoordt op 14 september 2011:
Je kunt het wel op de site zetten maar als het als een 1 april grap wordt gezien, dan heb je daar als concument weinig aan, vandaar mijn reactie op dit onderwerp.
Theo G
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 september 2011:
Conclusie van al die wetgeving in NL (in de toekomst) in Jip en Janneke taal....
Je mag zo'n bord op je caravan hebben maar het hoeft niet.
RobD antwoordt op 14 september 2011:
mmwah, dat 1 april grappige is door een persoon gezien, valt dus wel mee met het niet serieus nemen.
Andreas-NL antwoordt op 16 oktober 2011:
Ik sta sinds een week op een overwintercamping in Z.-Spanje. Langzamerhand druppelen ook vrienden/bekenden binnen en het schijnt dat buitenlanders onderweg al bekeurd zijn i.v.m. het ontbreken van de markeringen bij > 12 m. Er wordt o.a. gecontroleerd bij binnenkomst in La Jonquera i.v.m. de grote parkeerruimte naast de tolpoortjes. Tot nu toe was de spaanse politie absoluut niet moeilijk en was er -althans voor ons- nauwelijks controle. Zo fietsen wij hier al jaren rond zonder helm terwijl dat wel verplicht is. Maar het verhaal gaat dat Spanje door de slechte financiële situatie de schatkist wil spekken? Voor wat het waard is..
Misschien kan Ed vanaf zijn camping hier meer over vertellen?
Vino antwoordt op 16 oktober 2011:
Raar dat er nergens iets te lezen valt over deze verplichting.Waar zijn deze stickers te koop? Hoop wel dat er volgend jaar niet de verplichting komt dat je volledig in het Spaans moet kunnen spreken.
Andreas-NL antwoordt op 16 oktober 2011:
In La Jonquera (grens) waren de stickers te koop in een autoshop; een andere kennis heeft ze daar gelijk maar gekocht en opgeplakt. Ik vond ze groot en lelijk trouwens..
Theo Gerrits antwoordt op 17 oktober 2011:
Andreas-NL
Als je in de gelegenheid bent om een politieagent te spreken of een Politiebureau binnen te lopen. Zou je de vraag kunnen stellen om welke artikelen het gaat omtrent de inrichting van caravans met markeringsborden.
Ongetwijfeld hebben ze een wetboek of een bestand in de computer waar dit in staat. Een kopie daarvan zou zeer welkom zijn omdat vanuit Nederland dit moeilijk is.
Ik heb contact gehad met het Spaanse verkeersbureau, maar dat heeft nog niet veel opgeleverd.
Theo G
john antwoordt op 17 oktober 2011:
De ADAC:
Kennzeichnung von Gespannen länger als 12 m am Heck symmetrisch zur Fahrzeugachse: durch ein großes (1,30 m x 25 cm) oder zwei kleine Schilder (je 50 x 25 cm) – gelb mit rotem Rand.
http://campingfuehrer.adac.de/campinglexikon/lexikon.php#r-t-7
Andreas-NL antwoordt op 17 oktober 2011:
@ Th.Gerrits: Ik zal kijken wat ik doen kan de komende tijd, maar moet dan wel iemand bij me hebben die beter thuis is in Spaans. @John: dat wisten we al natuurlijk, de vraag blijft of dit in 2011 van kracht is geworden dan wel per 1.1.2012 een verplichting wordt -ook voor buitenlanders-? Interessant in dit verband is ook Bert's bijdrage van 27.6.11 00.00 u waarin gesteld wordt dat dit óók een verplichting gaat worden in Frankrijk en Portugal ALS je max. toegestane treingewicht hoger is dan 3500 kg. Dan krijgen er nog veel meer Nederlanders mee te maken.
Ed Peeters antwoordt op 19 oktober 2011:
"Misschien kan Ed vanaf zijn camping hier meer over vertellen?"
Sorry, Andreas, dat ik deze oproep heb gemist. Ik had deze topic al een tijd niet meer geopend, i.v.m. het hoge 1 april gehalte. Erg jammer want net deze ochtend om 10:30 zag ik in mijn stamkroeg weer de twee wijkagenten zitten. Ik probeer ze steeds een boeiende vraag voor te leggen maar zat me vanochtend suf te piekeren. Helaas.
Vraagje: Hoeveel km ver ligt jouw "Zuid Spanje" af van Cartagena?
Trouwens, (@Theo G.) ik denk dat je beter bij een kazerne van de Guardia Civil (afdeling Tráfico) kunt binnenlopen dan bij een politiebureau, imho.
Andreas-NL antwoordt op 20 oktober 2011:
@Ed: "mijn" camping ligt zo'n 25 km ten Z. van Alicante, om precies te zijn N 38 gr. 7' 44" - W 0 gr. 38' 57" (zo gaf jij mij indertijd jouw camping door). Intussen heb ik hier weer andere verhalen gehoord van nieuw aangekomen overwinteraars m.b.t. de platen a/d grens. Men werd overal heen gestuurd maar de platen (stickers) waren al snel uitverkocht. Politie of Guardia Civil wisten desgevraagd niet waar het over ging. Soms werden de grote metalen platen -bekend van het beroepsvervoer- aangeboden à raison van € 39,= maar niemand had trek om 4 gaten in z'n caravan te boren, logisch natuurlijk. M'n buurman hier heeft hele mooie aangesmeerd gekregen: van dat honingraat profiel, alleen met diagonaal oranjerode strepen over het geel en die borden zijn bedoeld voor enkele motorwagens, niet voor aanhangers. Met 2-zijdig plakband zitten ze er keurig op. Maar de regelmatig achterop komende motorpolitie op de AutoPista heeft ze wel gezien en kennelijk goedgekeurd, volgens de buurman. Hoe gaat men straks controleren of je onder of boven de 12 m zit, vraag ik me af. Tellen ze de lengtes van caravan en auto, vermeld op de kentekenbewijzen, bij elkaar op en wat doen ze met de lengte van de trekhaak en bijv. met een bagage- of fietsenrek achterop? Wordt dat er allemaal bijgeteld?
Ed Peeters antwoordt op 21 oktober 2011:
Mijn TT zegt: 83 km. Za 11:00 uur?
Ed Peeters antwoordt op 21 oktober 2011:
@Andreas-NL
Nabij Alicante bedoelde ik dus.
(Ik kan momenteel moeilijk gasten ontvangen.)
Andreas-NL antwoordt op 21 oktober 2011:
@Ed Peeters: morgen 11.00 u hier is prima voor mij en m'n ega. Ik zie je wel bij het restaurant v.d. camping links nog vóór de slagboom.
john antwoordt op 21 oktober 2011:
Gezellig theekransje deze topic😉
@Eric antwoordt op 21 oktober 2011:
Yep, dit vraagt om foto's van de 1e (officieuze) caravantrekker meeting morgen. 😉
Janus antwoordt op 23 oktober 2011:
We zijn inmiddels vier maanden verder de meesten zijn weer terug en de caravan is in de stalling, behoudens van degenen die de tijd hebben om te overwinteren. Ervaring genoeg zou je zeggen.
Toch lees ik slechts opmerkingen als "het schijnt dat" en "ik heb verhalen gehoord dat" Niemand die hier meldt bekeurd te zijn en wat het gekost heeft of beter met een duidelijk antwoord van de Spaanse authoriteit terug is gekomen.
Zelf heb ik er ook niets van gemerkt en op de gehele route of op camping was er geen caravan met borden te zien.
De enige die hier een betrouwbaar antwoord gaf was Theo Gerrits die meldde dat er een wetsvoorstel in de maak is voor aanhangers welke in 2013 in gebruik worden gnomen. Hij spreekt dan over combinaties waardoor deze regeling niet in de permanente voertuig eisen past. Het worden dus losse borden die je bijvoorbeeld aan de achterste handvatten kan klikken.
We zullen zien.
Opmerkelijk is de opmerking van KCK redacteur Aad van der Poel die dus de onduidelijkheid heeft gecreërd maar dit niet aan Theo kan onderbouwen. Slechte beurt
Ik wacht nog steeds op een duidelijk antwoord - met referentie dit keer - van de ANWB.
RobD antwoordt op 23 oktober 2011:
"De enige die hier een betrouwbaar antwoord gaf was Theo Gerrits die meldde dat er een wetsvoorstel in de maak is voor aanhangers welke in 2013 in gebruik worden gnomen"
Tja, een heel verhaal over lijnmarkering, (beter is contourmarkering) maar niets over de genoemde en gevraagde ece 70 platen. 😉😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 oktober 2011:
Ik kan met de reactie van Theo G op 14 september helemaal niets.... Zelfs de gedeeltelijk aangehaalde wetsartikelen zijn moeilijk goed te begrijpen. Die zijn overigens alleen van toepassing voor nieuwe caravans (en een achteriutrijlamp hoort er dan ook bij) maar hebben niets met de Spaanse wetgeving te maken. En logisch dat Ad van de Poel zegt wat op zijn eigen KCK website staat 😉
Ed Peeters antwoordt op 24 oktober 2011:
Ik wil mijn best doen om de exacte Spaanse formulering van het Real Decreto (= Koninklijk Besluit) te analyseren om dan daarmee naar een kazerne van de Guardia Civil te stappen. Ik heb zelf op de Europa pagina's echt nog niets kunnen vinden. Als iemand van jullie mij in die richting kan sturen, please?
Vanuit 'Europa' is het erg makkelijk om naar de Spaanse versie te stappen om van daaruit goede zoektermen af te leiden. Denk maar eens aan 'voertuigeisen' of 'inrichtingsvoorschriften' die echt niet in mijn dikke Van Dale staan.
Ik vond inmiddels wél een Spaans document (37 pagina's) waarin kwaliteitseisen zijn geformuleerd over reflecterende platen en stickers maar dat stamt uit 2004 en we zoeken een RD van 2011, als ik het goed begrijp.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 oktober 2011:
In 2010 was er al sprake van (en stond het al op onze site). Daarnaast is het dus ook de vraag of het ook voor buitenlandse voertuigen geldt. Lijkt me lastig zoeken om het geheel zwart op wit te krijgen.
Ed Peeters antwoordt op 24 oktober 2011:
Op 15 mei 1987 ook al blijkens:
http://www.bmvbs.de/cae/servlet/contentblob/44964/publicationFile/11259/r-70-rueckwaertige-kennzeichnung-schwerer-und-langer-fahrzeuge-pdf.pdf
(en dan door scrollen naar pagina 37)
maar dat verheldert de KCK publicatie ook niet erg . . .
Andreas-NL antwoordt op 24 oktober 2011:
@Ed: inderdaad is dit niets nieuws dat op caravans en/of specifiek Spanje betrekking heeft. We moeten niet vergeten dat deze borden al lang geleden ingevoerd waren bij het vrachtverkeer, bij opleggers en aanhangers in héél Europa.
Bob antwoordt op 24 oktober 2011:
Small is beautiful
mvg
Bob
Ruud antwoordt op 27 februari 2012:
Inmiddels is het bijna maart 2012. Wat is nu de uiteindelijke uitkomst. Moeten we nu wel of niet een sticker hebben? En zo ja, geldt de lengte dan in- of exclusief een fietsdrager?
RobD antwoordt op 27 februari 2012:
Geen stickers, maar platen zoals omschreven !
Jan antwoordt op 27 februari 2012:
Stickers zijn ook goed.
Zijn wat lastiger te verwijderen wanneer je nederland weer binnenkomt en niet herbruikbaar.
RobD antwoordt op 27 februari 2012:
De UNECE 70 beschrijft de markeringsplaten op zich mbt. reflectie, identificatie en afmetingen. In ieder geval kan volgens deze richtlijn nooit met een sticker gewerkt.
En stickers missen de E goedkeuring !
Jan antwoordt op 27 februari 2012:
Sinds april 2011 is het verplicht om de ECE 70 markeringen (zie afbeelding) achter op de caravan te hebben als de combinatie langer is dan 12 meter. Dit meldde de Spaanse Staatscourant, Boletín del Estado. Het Spaanse verkeersbureau bevestigt dit bericht.
''In Spanje is deze regel verplicht voor zowel Spanjaarden als voor buitenlanders, men moet de stickers op de caravan hebben zoals op onderstaande foto bij een lengte van meer dan 12 meter'', aldus het verkeersbureau.
De stickers zijn te koop in Spanje bij de benzinestations en bij autohandelaren of autodealers.
Bron:http://kck.eu/?page=artikelen&sub=article&id=2112&lastpage=&lastid=
Jean antwoordt op 27 februari 2012:
Het is in Spamje bij de wet verplicht om de stickers op een caravan te hebben als de combinatie langer dan 12 meter is maar er wordt niet op gecontroleerd en bekeuringen zijn nog niet gegeven, niet bij de grens en ook niet op de weg.
Dus degene die beweert een bekeuring heeft gehad even scannen en laten zien, zal moeilijk worden
John antwoordt op 27 februari 2012:
Van: Theo Gerrits Datum: 14 September 2011 om 11:48
De markeringsborden op de achterzijde van de caravan blijken niet een 1 april grap te zijn. Ik heb contact gehad met KCK redacteur Aad van der Poel. Wanneer de combinatie langer is dan 12 meter dienen er markeringsborden te moeten zijn angebracht in Spanje. Ik vind het een vreemde regel, maar ik heb op dit moment niet de beschikking over de Spaanse regelgeving. Er wordt wel aangewerkt. Ik hoop over een paar weken die informatie in bezit te hebben.
Enne, hoe lang duren die weken bij Theo?
QS antwoordt op 31 oktober 2012:
Draadje nog eens doorgelezen gezien recente nieuwe vraag hieromtrent in een ander draadje inzake 12 mtr. bepaling.
Is er al iets bekend voor 01-01-2013 inzake ook verplichte markering in Frankrijk of Portugal bij een groter trein gewicht dan 3500 kg.
Mijn combinatie zit net onder de 12 mtr. maar wel boven de 3500kg (caravan max as gewicht 1700 en auto 2100kg)
Zo ja;
Zal dit gegeven dan voor meer caravanners gaan gelden/invloed hebben voor de markerings eisen.
Voor vraagsteller bij het andere draadje inzake bevestiging.
Bij een Britse caravanner afgelopen maand voor hij naar Spanje vertrok een oplossing gezien. Had vier van een soort van gipsplafondpluggen in zijn achterwand hierin vier tapbouten in gedraaid daarop kunststof afstand ringen; gaatje in de borden geboord corresponderend met de afstand bouten en draaide daar met een vleugelmoer de platen op vast.
Vond het zelf geen fraai gezicht maar hij was er happy mee.
Overigens zag ik recent platen/stickers bij de caravanhandel in Nederland tussen de 21 en 25 euro te koop.
Verder nog een vraag wordt voor de 12 mtr. meting de gezamelijke gegevens van de voertuigen aangehouden of de daadwerkelijk gemeten afstand van de combinatie. Denk hierbij aan fietsen achterop en de trekhaakkogel deze twee maken de combinatie al gauw 40 cm langer dan afstand op de kentekenbewijzen.
Mon!que antwoordt op 31 oktober 2012:
Wij hebben 2 jaar terug maar het zekere voor het onzekere genomen en de stickers achterop onze lange caravan geplakt.
We zijn er nu 2x mee naar Spanje gereden. Natuurlijk door Frankrijk en België. Ook zijn we er inmiddels 2x mee naar Duitsland gereden.
Verder hebben we er niks meer van gemerkt of het wel of niet mocht in Frankrijk of België.
@Eric antwoordt op 31 oktober 2012:
Verder hebben we er niks meer van gemerkt of het wel of niet mocht in Frankrijk of België.
Dat zegt weer genoeg over de onzinnigheid/onduidelijkheid van dit soort EU regels...
Er zijn maar weinig agenten die zich willen branden aan dit soort regelgeving als ze net op weg zijn naar de koffie. 😉
dabbertje antwoordt op 31 oktober 2012:
Er is 1 land in Europa die deze regel heeft, en bij de rest mag het niet. Vraag me dan af waarom iemand wel de regel van Spanje mbt de markering in acht neemt, maar niet van de doorreislanden.
Ben je dan banger voor een bekeuring van de Spaanse autoriteiten, dan van de doorreislanden?
Gr. Daphne
Jan antwoordt op 31 oktober 2012:
“ Mijn combinatie zit net onder de 12 mtr. maar wel boven de 3500kg (caravan max as gewicht 1700 en auto 2100kg) ”
Max. Asgewicht en MTM zijn heel verschillende zaken.
MTM zal niet boven de max as belasting komen maar andersom kan wel.
Indien de caravan bv is teruggekeurd naar 1400kg heb je nog steeds geen probleem en mag je in B & Fr. ook nog eens lekker 'doorknallen'.
Janka antwoordt op 31 oktober 2012:
We zijn de afgelopen (na)zomer 2 x door Spanje gereden en we hebben nog niet 1 gezien met die borden achterop. En het waren vaak niet de kinderachtigste caravans die we daar gezien hebben.
QS antwoordt op 31 oktober 2012:
Inmiddels lopen er al 3 draadjes inzake de 12 meterkwestie en 3500 kg grens.
Zie ECEborden; ECE 70 markering;Caravan + auto langer dan 12 meter verplichte borden.
Op mijn recent gevraagde zaken komt nog geen bevredigend antwoord.
In het kort hoe wordt gemeten echte totale lengte of gebruik maken van kentekenregistratie.
Hoe staat het met de regels vanaf 01-01-2013. Bij meer dan 3500 kg treingewicht is 12 meter niet (meer)relevant voor markering? Geldt dit dan ook voor Frankrijk en Portugal?
Verwijs nog even naar antwoord van Andreas d.d. 17-10 en 20-11-2011 en Bert van 27-06-2011 waarop ik nu even door wil vragen gezien 01-01-2013 binnenkort relevant wordt.
En voor Jan mijn auto mag 2 ton op kenteken trekken dus terugkeuren onzin niet nodig voor mij ook al omdat ik nadat ik de caravan met de belading heb gewogen rond de 1500kg zit.
P.S lekker doorraggen beperk ik altijd tot max 95km terwijl 110 km ook geen problemen met de de combinatie opleverd.
En Janka dat je niemand bent tegen gekomen met deze markering bij niet kinderachtige caravans wil niet zeggen dat de verplichting niet geldt.
Overigens kan een caravan optisch en daadwerkelijk heel groot lijken/zijn terwijl een kleinere opbouw c.q. stroomlijn toch een langere totaal afmeting incl dissel opleverd.
Denk aan veel engelse caravans die oversize zijn gebouw over de dissel en b.v een Kip of Knaus uiteindelijk nog langer is terwijl deze er optisch kleiner uitziet.
Gaarne dus alleen een antwoord op mijn vraag.
Janka antwoordt op 31 oktober 2012:
In antwoord op een vraag kan ik u mededelen dat het niet voor Frankrijk en Portugal van toepassing is.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 31 oktober 2012:
Niemand (hier) weet het antwoord ben ik bang.
QS antwoordt op 31 oktober 2012:
Menno en Bert,
Gezien je antwoord is het misschien verstandig bij Regelgeving c.q. onderdeel Maximumsnelheden en afmetingen een noot te plaatsen t.a.v. de 12 meter regel.(en eventueel de 3500kg)
Immers we weten niet hoe gemeten wordt en wat zijn de verdere regels/verplichtingen t.a.v. 01-01-2013.
Janka moet ik nu dus ook gaan twijfelen aan jouw antwoord?
RobD antwoordt op 1 november 2012:
"In het kort hoe wordt gemeten echte totale lengte of gebruik maken van kentekenregistratie."
De tendens heden ten dage is nog steeds gewoon meten met een meetlint, zoals het vrachtverkeer ook ondergaat. Voor c/van-combinaties zal men wel op een identieke manier te werk gaan.
Net zoals met wegen, het gaat om het daadwerkelijke gewicht of lengte, niet dat wat op papier staat.
Janka antwoordt op 1 november 2012:
Nee, want dit is een afwijkende regel die alleen in Spanje verplicht is. In sommige landen is het ook verplicht 2 gevarendriehoeken in de auto te hebben terwijl dat in bijvoorbeeld NL ook niet het geval is. Dus in Frankrijk en Portugal mogen ze er af.
QS antwoordt op 1 november 2012:
Inderdaad ben ik ook geneig te denken dat inderdaad gemeten wordt met meetlint.( maar daarom een van mijn mijn vragen hieromtrent)
Dit betekent dus dat de trekhaakkogel en diegene die fietsen achterop de caravan hebben deze afstand ook bij hun registratie gegevens dienen bij te tellen.Kan dus al gauw 40/50cm meer zijn.
Zo zouden caravanners die dachten dus onder de 12 meter te blijven dus toch nog eens boven deze 12 mtr. uitkomen.
En dan borden verplicht voor Spanje.( en wie weet na 01-01-2013 voor andere landen)
Ik heb nog even mijn registratie bewijs van de caravan erbij gehaald.
Daar is de opgegeven lengte alsvolg vermeld: Afstand hart koppeling tot achterzijde voertuig 726 cm.
M.a.w. caravan is zuiver gemeten langer dan hart koppeling en met mijn trap achterop is deze dus nog langer.
Dit verklaart misschien dan ook dat ik bij de afmetingen in specifiecaties bij mijn caravan 734 cm tegen komt.
Het is maar hoe je het meet.
Vino antwoordt op 1 november 2012:
Van de week een nieuwe wagen gekocht.Dinsdag kan ik hem halen.In het boekje met de technische gegevens staan div.afbeeldingen incl.de maten met en zonder trekhaak.Het is dus geen kwestie van hoe meet je het, maar de exacte gegevens. De gevens van de caravan staan op de groene kaart.Natuurlijk ecl.naderhand bevestigde rekken etc.Dus een kwestie van optellen.
Met vriendelijke groet.
RobD antwoordt op 1 november 2012:
Wat tech. gegevens zeggen in een instructie boekje, heeft oom agent niets mee te maken. Hij gaat uit van een kentekenbewijs en de gegevens die daar op staan. Wat er ook allemaal op te tellen valt, een meetlint geeft de werkelijke situatie weer op dat moment. exact, tot op de centimeter.
Vino antwoordt op 1 november 2012:
Deze gegevens geven je dan wel een goede indicatie,1 of je wel of niet aan de eisen voldoet.Tel er voor je eigen gemoedsrust nog iets bij, zit je dan nog onder de norm,zou ik met een gerust hart op weg gaan.
Met vriendelijke groet.
Andreas-NL antwoordt op 1 november 2012:
Bij mogelijke twijfel zal de politie wel moeten meten want in tegenstelling tot het kentekenbewijs van de caravan, vermeldt het k.bewijs van de auto géén lengte, evenmin als de groene kaart. En het instructieboekje heeft geen rechtsgeldigheid en hoef je bovendien niet bij je te hebben.
Hans Stoute antwoordt op 1 november 2012:
Was het nog niet opgevallen dat geen mens die naar Spanje ging iemand met die onzin heeft zien rijden?
Hans Stoute antwoordt op 1 november 2012:
En hier het finale antwoord:
http://www.caravan-forum.nl/download/file.php?id=1721
Andreas-NL antwoordt op 1 november 2012:
Tja, hier spreekt men inderdaad over aanhangers en opleggers met een bruto gewicht van > 3500kg, niet onze "markt" dus. Overigens Hans, rijden er echt wel caravans met deze markeringen; als je wil, kan ik hier op de camping een foto-rondje maken 😉. De meeste hebben overigens de (niet toegestane) stickers i.p.v. de alum. platen, maar dit even terzijde
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 november 2012:
Het gaat ook niet over gewicht maar om lengte.
Andreas-NL antwoordt op 2 november 2012:
Het antwoord van de Spaanse Ambassade spreekt over > 3500 kg aanhangers in relatie tot de ECE 70 borden.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 november 2012:
ja, dus is het geen antwoord op de vraag... (en het probleem).
Louis antwoordt op 2 november 2012:
Dit is nu een schitterend voorbeeld van de opzettelijke europese grossierderij in onduidelijkheid.
Als het met zoiets eenvoudigs al niet lukt om na zo'n anderhalf jaar geen eenduidig en sluitend antwoord in een regelgeving te vinden hoef je je nooit meer af te vragen hoe het komt dat de EU een te dure hobby zal blijven met hogere kosten dan baten .
(nu weten we dus met z'n allen nóg niet hoe het echt zit)
RobD antwoordt op 2 november 2012:
"Als het met zoiets eenvoudigs al niet lukt om na zo'n anderhalf jaar geen eenduidig en sluitend antwoord...."
Het staat me bij dat in het andere draadje vermeld werd dat de wet al met ingang van 1999 of 2000 is ingegaan. Schijnt in de staatscourant van Spanje te hebben gestaan.
Ik begrijp de ophef niet al te goed. Het is een locale wet waar we aan te voldoen hebben. In F mogen we 130km/h, toch hoor ik niemand dat men het in F absurd vind. Winterbanden verplicht in SF ook voor buitenlanders, niemand. Over de regelgeving van hesjes, gevaren driehoeken en brandblussers nog maar te zwijgen.
Gerard antwoordt op 2 november 2012:
Ik heb van aluminiumkoker een frame gemaakt waar de ece 70 borden op vast geschroefd zitten dit alles met twee uitlaat klemmen aan de buizen van de fietsendrager vastgezet dus demonteerbaar kosten 35 euro en geen gezeur onderweg.
ps Op de camping in spanje iemand gesproken die aangehouden was lengte combinatie 14.07 meter de politie rekent 100 euro per 10 cm overlengte bij het hebben van geen borden, geen bekeuring wel een waarschuwing
vr.gr gerard
QS antwoordt op 2 november 2012:
Hans mij is het wel opgevallen dat er caravanners zijn met deze borden.
Daarvandaan in mijn antwoord/vraag van 31-10 in dit draadje een stukje dat ik een brit voordat hij van uit een caming in Millau naar Spanje ging deze borden zag monteren en ik hier heb weergegeven hoe hij dit heeft opgelost.
Not: daar uit gegevens in deze draadjes blijkt en in het stukje Regelgeving van Menno en Bert staat bij verkeersregelsetc. dat het legaal gebruikt/gedoogd mag worden boven de 3500 treingewicht in Frankrijk is mijn conclusie dat hij dus niet in overtreding is geweest deze in Frankrijk al te monteren.
P.S. wat mij zorgen maakt is dat ik bij de caravanhandel alleen flexibele dus plak borden heb gezien en er in dit draadje hierdaar gesteld word dat het om hard materiaal gaat zal dit dan weer problemen opleveren?
RobD antwoordt op 2 november 2012:
"P.S. wat mij zorgen maakt is dat ik bij de caravanhandel alleen flexibele dus plak borden heb gezien en er in dit draadje hierdaar gesteld word dat het om hard materiaal gaat zal dit dan weer problemen opleveren?"
Zolang ze dezelfde afmetingen, E-merk en reflectiewaarde hebben, moet het geen probleem zijn.
Louis antwoordt op 2 november 2012:
Ik bedoelde eigenlijk niet hoe lang deze wet zelf er al ligt Rob,maar dat we er in dit draadje na anderhalf jaar kennelijk nog niet uit hebben kunnen komen hoe het nu werkelijk zit.
Dat regelgeving op zich per land kan verschillen is vaak niet erg praktisch voor "bezoekers", maar daar kunnen redenen voor zijn uit 's lands gewoonten of i.v.m. de infrastructuur o.i.d.
Zelf zal ik overigens zo ongehoorzaam zijn om m'n caravan niet met deze borden te vervuilen.
Als iedereen zo'n last van caravans heeft als men beweerd,val ik zonder borden klaarblijkelijk al goed genoeg op...( smiley )
Jan Teepe antwoordt op 2 november 2012:
Ben net terug uit Spanje. En wat mij opgevallen is, dat Duitsers en Nederlanders de markering > 12 mtr. vrijwel niet naleven. De Engelse caravancombinaties van > 12 mtr. zijn vrijwel allemaal voorzien van de ECE 70 markeringen.
Zal wel te maken hebben met de manier van berichtgeving m.b.t. deze maatregel. Persoonlijk vindt ik het zeer vreemd, dat een EU land als Spanje, een nationale maatregel oplegt aan andere EU burgers. Dat zou toch niet meer moeten kunnen binnen de EU. En hoe zit het met de wettelijke draagkracht van deze maatregel. Ben er haast van overtuigd, dat deze maatregel geen stand houdt bij het Europese Hof. Wellicht is dit de reden, dat ik nog van niemand gehoord heb, dat hij/zij op deze maatregel gecontroleerd is.
RobD antwoordt op 2 november 2012:
Jan,
Ieder EU land kan en mag bepaalde verkeers verordeningen in het leven roepen. NL legt alle bestuurders met aanhanger de wet op dat men 90km/h mag rijden, Finland verplicht een ieder met winterbanden te rijden. Het staat compleet los van welke EU wet dan ook.
Zoals al eerder vermeld, het zijn geen voertuig technische eisen, maar een stuk aanvullende wet omtrent voertuig herkenning en de gevaar zetting hiervan.
Het EU hof zal dit niet eens behandelen, laat staan 5 min naar kijken.
John antwoordt op 2 november 2012:
"De Engelse caravancombinaties van > 12 mtr. zijn vrijwel allemaal voorzien van de ECE 70 markeringen.
Zal wel te maken hebben met de manier van berichtgeving m.b.t. deze maatregel"
Kun je meteen zien hoe goed de AN>B de voorlichting verzorgt voor de leden. Nihil dus, en de leden maar betalen !!
TheoS antwoordt op 2 november 2012:
Kun je meteen zien hoe goed de AN>B de voorlichting verzorgt voor de leden. Nihil dus, en de leden maar betalen !!
Zie:
http://www.kck.eu/index.php?page=artikelen&sub=article&id=2112
en
http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_11&themaId=BEST_P_60
Ik neem aan dat bij de reisinformatie die bij de (voor leden gratis) routekaarten zit, het zelfde vermeld staat.
Informatie van de ANWB over deze kwestie is er dus genoeg. Zou het kunnen zijn dat sommigen wat lui zijn om zich goed voor te bereiden?
TheoS antwoordt op 2 november 2012:
Nog een toevoeging:
Ik zie John, dat jij dit draadje bent gestart op basis van de informatie die je van de KCK (online) hebt gehaald.
Is in dit licht jou opmerking waar ik in mijn vorige bijdrage op reageerde, niet wat vreemd?
John antwoordt op 2 november 2012:
Niet mijn topic Theo, er schijnt ter nog een rond te lopen😉
Corrita antwoordt op 9 november 2012:
Op weg van Burgos naar Valladolid was het raak. Door de Guardia Civil Traffic aan de kant gezet. Combinatie auto+caravan+fietsenrek >12 meter. Kosten 40 euro (80 euro min 50% ). Het fietsenrek met fietsen dekken nagenoeg de achterzijde van de caravan af. Mag ik het grote bord 1130x200 met opschrift "vihiculo longo" aan het fietsenrek bevestigen? Het ziet er dan wel komisch uit. Indien ik de kleine van 565x200 zou gebruiken zijn ze nagenoeg niet zichtbaar.
RobD antwoordt op 9 november 2012:
"Mag ik het grote bord 1130x200 met opschrift "vihiculo longo" aan het fietsenrek bevestigen?"
A: het bord dient geen tekst te hebben (zie boven)
B: het bord dient aan de achterzijde bevestigd te worden, of dat nu c/van of fietsenrek is !
Janka antwoordt op 9 november 2012:
Dat bord is achterop Portugese vrachtwagens van een bepaalde lengte bevestigd en is dus niet voor caravans bedoeld.
@Eric antwoordt op 9 november 2012:
Dus heeft Corrita waarschijnlijk een bekeuring gekregen omdat ze in Spanje een bord voerde dat in Portugal verplicht is maar in Spanje verboden.... 😉
Leve de EU!!!!!1
RobD antwoordt op 9 november 2012:
Die bekeuring had ik niet betaald, de tekst klopt niet, ook niet in Portugal😉😉
janka antwoordt op 9 november 2012:
Klopt, er had moeten staan : veiculo longo.
Corrita antwoordt op 9 november 2012:
Medewerker van een ferramentaria in Santiago do Cacem adviseerde mij het bord met tekst of de twee kleinere borden. Tekst van het proces-verbaal luidde "No senalizar reglammentariamente la carga que sobresale longitudinalmente del vehiculo resenado" Niet betalen van het proces-verbaal betekende op dat moment, zo kwam het over, laten staan en verder lopen. Geen aanlokkend voorstel, dus maar betalen.
John antwoordt op 10 november 2012:
Je krijgt een boete in Spanje en vraagt advies in Portugal?
Geen wonder 😉
@Eric antwoordt op 10 november 2012:
Scherp John... 😉
Janka antwoordt op 10 november 2012:
Die Portugezen kijken niet over de grens, ze hebben zo hun eigen problemen. Dus idd waarom dat in Portugal gevraagd terwijl u nog door Spanje moet?
Corrita antwoordt op 11 november 2012:
Van: RobD
Datum: 09 November 2012 om 13:02
"Mag ik het grote bord 1130x200 met opschrift "vihiculo longo" aan het fietsenrek bevestigen?"
A: het bord dient geen tekst te hebben (zie boven)
B: het bord dient aan de achterzijde bevestigd te worden, of dat nu c/van of fietsenrek is !
Beste RobD,
Bedankt voor je informatie. De signaalborden ECE-70 worden, zo mijn ervaring, alleen met Portugese tekst aangeboden. Signaalbord V-20 is m.i. ook hier in Portugal niet te koop. Hiervoor wordt DGV P2 Portugal aangeboden. Met dit bord had ik ook al problemen in Spanje. Het wordt tijd dat de EU deze problemen eens aanpakt. Ik bivakeer al 7 jaar ruim 5 maanden per jaar in Zuid-Europa en wordt de laatste maanden maar al te vaak gecontroleerd.
John antwoordt op 11 november 2012:
"Het wordt tijd dat de EU deze problemen eens aanpakt"
Het is al vaker gezegd, dit zijn lokale verkeersmaatregelen en geen voertuig eisen. De EU heeft hier NIETS mee te maken!
Corrita antwoordt op 11 november 2012:
Het is al vaker gezegd, dit zijn lokale verkeersmaatregelen en geen voertuig eisen. De EU heeft hier NIETS mee te maken!
Accoord. Blijf ik als Europees burger nog met de vraag zitten wanneer ik Europa doorkruis waar welke signaalborden wel en waar niet gelden zonder het risico te lopen een proces-verbaal te krijgen zoals mij is overkomen. Ook weet ik niet waar en wanneer er wijzigingen hebben plaatsgevonden.Ik kan aan de grens wel zien welke max. snelheden er gelden en daar houdt het dan ook mee op. Voor mij blijven het politieke besluiten, zowel op Europees als landelijk niveau.
--------------------------------------------------------------------------------
Janka antwoordt op 12 november 2012:
De borden hebben geen tekst. Dus alle andere borden met tekst zijn niet wetsgeldig. Dat had u toch kunnen weten? Dan nog maar eens de vraag waarom die borden gekocht in Portugal terwijl ze in Spanje verplicht zijn?
RobD antwoordt op 12 november 2012:
"Ook weet ik niet waar en wanneer er wijzigingen hebben plaatsgevonden."
Ooit gehoord van vakantie planning? Ook daar valt onder het op de hoogte zijn van lokale regels. Het web staat er vol mee. Maar men moet zich wel even de moeite nemen.......! Gemakzucht, gewoonte en desinteresse zijn geen excuses.
Alfred antwoordt op 12 november 2012:
@ Corrita
Als ik iets op of aan mijn voertuig moet bevestigen, is dit wel degelijk een voertuig- en/of inrichtings eis.
Echter kan een land het wettelijk ook als gedragsregel instellen, zoals bijvoorbeeld de winterbanden in Duitsland.
Daar staat overigens niet letterlijk vermeld dat je winterbanden moet hebben, maar dat de auto aangepast moet zijn aan de winterse omstandigheden.
Wat in de kwestie van de ECE70 markeringen de grootste onduidelijkheid is, of de Spaanse overheid er een inrichtings eis of gedrags regel van heeft gemaakt.
Ik ben momenteel ook in Spanje en heb er al diverse politie agenten op aangesproken van zowel de lokale politie als ook Guardia Civil, deze zeggen allemaal dat het voor ieder combinatie > 12m verplicht is ongeachte gewicht en/of land van herkomst.
Buiten de vraag of het nu allemaal wel of niet verplicht is, vind ik het vooral verschrikkelijk lelijk om de markering op mijn caravan aan te brengen. Aan de andere kant brengt het wel een stukje veiligheid met zich mee, andere weg gebruikers weten nu wel dat ik met een behoorlijk lange auto/caravan combi rij.
Omdat mij auto/caravan combinatie ± 13m is, heb de markeringsborden (alleen in Spanje) achter het achterraam staan. Zo voldoe ik zowel in de doorreis landen als ook in Spanje aan de huidige eisen en zit niet voor altijd met die lelijke borden op mijn caravan
Corrita antwoordt op 12 november 2012:
@Janka
De borden hebben geen tekst. Dus alle andere borden met tekst zijn niet wetsgeldig. Dat had u toch kunnen weten? Dan nog maar eens de vraag waarom die borden gekocht in Portugal terwijl ze in Spanje verplicht zijn?
De borden heb ik nog niet gekocht. Dat borden met tekst niet wetsgeldig zijn was mij onbekend. Maar U weet, alleen niet gestelde vragen zijn domme vragen. Ik heb enkel geinfomeerd naar de mogelijkheden zodat ik niet nogmaals in Spanje met een proces-verbaal te maken krijg. De oplossing, met dank aan dit forum, heb ik niet in Portugal gevonden. Zodra ik de Portugees-Spaanse grens over ben zal ik mijn probleem moeten oplossen t.w. de aanschaf van 2 ECE70 en 1 V-20 borden. Wat betreft het V-20 bord heb ik op diverse sites 2 soorten borden aangetroffen. Een met smalle rood/witte diagonale strepen (50x50cm)en een met brede rood/witte diagonale strepen gelijkend op het bord P2 (Portugal) met het formaat 42x42cm wat ik nu heb en geldig is in Portugal. V-20 is hier onbekend. Geen van de bezochte sites voelt zich verantwoordelijk voor de verstrekte informatie.
Janka antwoordt op 12 november 2012:
Excuses, ik ben door @eric op het verkeerde been gezet. Maar u had ook direct tegen @eric kunnen zeggen dat u helemaal geen borden voerde ten tijde van de aanhouding. Vanaf dat moment ging de discussie de kant op alsof u wel die borden voerde en u die in Portugal had aangeschaft. Tenminste zo ben ik het gaan lezen. Maar dan vraag ik me toch af waarom zoveel moeite met evenzoveel verschillende borden. Er is er maar eentje die u in Spanje moet gebruiken achter op uw caravan. En in Portugal is er geen verplichting dus waarom dan dat andere bord?
RobD antwoordt op 13 november 2012:
Corrita maakt het zichzelf veel te moeilijk.
Nogmaals: voor Spanje heb je de ECE 70 markering nodig indien de combinatie langer is dan 12 mtr. Bij de grens naar Portugal haal je ze er vanaf en rijd ZONDER ENIG BORD(EN) gewoon Portugal in. Geen V-20 of DGV P2 of wat dan ook.
Mais fácil realmente não posso!
@Eric antwoordt op 13 november 2012:
Dit was trouwens een antwoord avn de Spaanse Ambassade op een vraag van iemand van een caravan forum:
http://www.caravan-forum.nl/download/file.php?id=1721
Dus volgens de Ambassade alleen voor aanhangers met een gewicht van meer dan 3500 kilo toch?
Alfred antwoordt op 13 november 2012:
@ Eric:
Ik heb deze kopie al tijd terug voorbij zien komen op het caravan forum, echter vind ik het antwoord erg summier.
Het antwoord van de Spaanse ambassade bevestigd alleen dat het verplicht is voor aanhangers boven de 3500kg er staat nergens dat het niet verplicht is voor lichtere aanhangers.
RobD antwoordt op 13 november 2012:
In de andere topic, ook hierover vond ik deze nog:
Geachte heer ,
Wij staan u graag tot dienst.
De wetgeving voor welke combinatie dan ook langer dan 12m is voor iedereen van toepassing die in Spanje rijdt.
De wet bestaat al sinds 1999, toendertijd gepubliceerd in de Staatscourant onder nummer BOE núm. 22 van Martes 26 enero 1999.
Met vriendelijke groet,
TURESPAÑA
ALLE combinaties, zonder te letten op gewicht limiet, dus ook onder de 3500kg.
Alfred antwoordt op 13 november 2012:
Als de wetgeving al sinds 1999 bestaat, is het wel vreemd dat je pas sinds de berichtgeving hierover door o.a. de ANWB/KCK en de ADAC, mensen met zo'n bord ziet rijden.
John antwoordt op 13 november 2012:
De berichtgeving is ontstaan doordat mensen ineens geconfronteerd werden met een waarschuwing of bekeuring. Pas toen werd de bond wakker.
Zoveel ophef over een landelijke maatregel. Niemand roept wat over het rood/wit gestreepte bord wat in Italië, onder omstandigheden, nodig is. Het blijkt moeilijk te zijn om te accepteren dat een land wat afwijkende maatregelen treft.
Alfred antwoordt op 13 november 2012:
Dat niemand iets tegen het rood/witte bord heeft snap ik wel.
Dat bevestig je op de uitstekende lading, meestal de fietsen.
De ECE70 borden moeten op de caravan worden bevestigd en dat vinden de meeste mensen (waaronder ikzelf)verschrikkelijk lelijk.
Als jij nu bijvoorbeeld op zoek bent naar een gebruikte caravan en nooit naar Spanje gaat, zit je toch niet te wachte op een caravan met van die oerlelijke borden erop.
Tevens is het in NL ook verplicht om een rood/wit bord te bevestigen aan uitstekende lading.
@Eric antwoordt op 13 november 2012:
Het antwoord van de Spaanse ambassade bevestigd alleen dat het verplicht is voor aanhangers boven de 3500kg er staat nergens dat het niet verplicht is voor lichtere aanhangers.
Ja, zo ken ik er nog een paar.
Er staat ook niet dat 't verplicht is voor loslopende koeien dus plakken we ze daar ook maar op.... 😉
@Eric antwoordt op 13 november 2012:
Oeps, ik bedoelde: er staat nergens dat het niet verplicht is voor loslopende koeien dus plakken we ze daar ook maar op.... 😉
RobD antwoordt op 13 november 2012:
"Tevens is het in NL ook verplicht om een rood/wit bord te bevestigen aan uitstekende lading."
Ja, maar niet aan een fietsenrek achter op een camper of c/van. Dit is puur een Italiaanse wet. Hier pas als de lading verder uitsteekt als 1 mtr.
Dat mensen de ECE 70 borden lelijk vinden heeft de wet maling aan.
"Het antwoord van de Spaanse ambassade bevestigd alleen dat het verplicht is voor aanhangers boven de 3500kg"
Goed lezen: "aanhangers boven de 3500 kg", geen combinaties!!
Theo Gerrits antwoordt op 24 november 2012:
Reeds lange tijd probeer ik een ingang te krijgen in de Spaanse wetgeving. Een vriend (rijschool)van me is nu met vakantie in Spanje. Er is wetgeving met betrekking tot markeringen bij voertuig combinaties langer dan 12 meter.
Hieronder alvast wat teksten en verwijzingen.
Eind december heb ik mogelijk indien nodig nog meer info
Indica que el vehículo o conjunto de vehículos, tiene una longitud superior a 12 metros.
Esta señal deberá estar colocada en la parte posterior del vehículo y centrada con respecto al eje del mismo.
Esta placa podrá ser sustituida, cuando sea aconsejable para su mejor colocación, por dos de características análogas a la anterior, situadas simétricamente a ambos lados del eje del vehículo y tan cerca de sus bordes como sea posible. En todos los casos las placas se colocarán a una distancia del suelo entre 500 y 1.500 milímetros.
Las dimensiones, color y características técnicas de esta señal estan homologadas de acuerdo con la reglamentación vigente.
■Medidas: 200 x 570 mm
Vertaling (Google)
Geeft aan dat het voertuig of de combinatie van voertuigen, langer is dan 12 meter.
Dit signaal wordt gepositioneerd aan de achterzijde van het voertuig en gecentreerd ten opzichte van de as daarvan.
Deze plaat kan worden vervangen, wanneer raadzaam hogere positie twee dezelfde kenmerken als de voorgaande, symmetrisch aan beide zijden van de voertuigas en zo dicht mogelijk randen. In alle gevallen werden de platen op een afstand van de grond tussen 500 en 1500 mm.
De grootte, kleur en technische kenmerken van dit signaal zijn goedgekeurd in overeenstemming met de bestaande regelgeving.
■ Afmetingen: 200 x 570 mm
Esto dice la ley:
V-6 VEHÍCULO LARGO - RGV anexo XI
1. Indica que el vehículo o conjunto de vehículos, tiene una longitud superior a 12 metros.
2. Esta señal deberá estar colocada en la parte posterior del vehículo y centrada con respecto al eje del mismo. Esta placa podrá ser sustituida, cuando sea aconsejable para su mejor colocación, por dos de características análogas a la anterior, situadas simétricamente a ambos lados del eje del vehículo y tan cerca de sus bordes como sea posible. En todos los casos las placas se colocarán a una distancia del suelo entre 500 y 1.500 milímetros.
De hecho normalmente los semirremolques de transporte de coches y algunos otros como estos las tiene en vertical, y el la ley no dice mas que sean simetricas y lo mas cerca de los bordes posible.
Vertaling (Google)
Deze wet zegt:
LONG VEHICLE V-6 - Bijlage XI RGV
1. Geeft aan dat het voertuig of de combinatie van voertuigen, langer is dan 12 meter.
2. Dit signaal wordt gepositioneerd aan de achterzijde van het voertuig en gecentreerd ten opzichte van de as daarvan. Deze plaat kan worden vervangen, wanneer raadzaam hogere positie twee dezelfde kenmerken als de voorgaande, symmetrisch aan beide zijden van de voertuigas en zo dicht mogelijk randen. In alle gevallen werden de platen op een afstand van de grond tussen 500 en 1500 mm.
In feite is normaal gesproken de auto transport trailers en een aantal anderen zoals hen hebben in de verticale, en de wet zegt niet dat ze meer symmetrisch en zo dicht mogelijk bij de rand mogelijk te maken.
Onderstaande site is info voor burgers en rijscholen
http://books.google.nl/books?id=lEHi8NjQvHEC&pg=PA199&dq=5.2.5+veh%C3%ADculo+largo+(V-6)&hl=nl&sa=X&ei=3amwUOevHqaN4gTz_4HQAQ&ved=0CDIQ6AEwAA#v=onepage&q=5.2.5%20veh%C3%ADculo%20largo%20(V-6)&f=false
De site is van de Spaanse overheid, waarin ook de wetgeving is terug te vinden.
http://www.dgt.es/portal/es/normas_legislacion/reglamento_trafico/
Met vriendelijke groet
Theo Gerrits
RobD antwoordt op 24 november 2012:
"Er is wetgeving met betrekking tot markeringen bij voertuig combinaties langer dan 12 meter"
Ja, die is er al langer als 10 jaar, zover niets nieuws😉
peter2 antwoordt op 26 november 2012:
Dag Theo,
Begrijp ik nu goed dat 1 plaat in het midden van de caravan voldoende is of moet ik 2 platen links en rechts direkt naast de achterlichten van mijn Hobby caravan plakken (ik ga stickers gebruiken). Ik begrijp uit jouw verhaal dat deze platen/stickers inderdaad verplicht zijn in Spanje. Ik wil ze er in Nederland al opplakken en kan er volgens mij gewoon in de andere landen (Nederland, Belgie, Frankrijk en Portugal) mee rijden omdat opleggers/aanhangwagens er ook mee rijden in die landen.
Mag dat?
peter2 antwoordt op 26 november 2012:
Voor alle duidelijkheid, ik ga de stickers horizontaal plakken
Theo Gerrits antwoordt op 27 november 2012:
Peter2
Hier de vertaling van caravan lengte-aanduiding.
art. 5.2.5
Een voertuig of samenstel van voertuigen met een totale lengte van 12 meter of meer moet voeren:
een rechthoekige plaat, geel van binnen gemarkeerd met een rode reflecterende rand die wordt geplaatst op de achterkant.
Deze plaat kan vervangen worden door twee kleine platen op gelijk geplaatste hoogte (symetrisch) aan beide zijde van het voertuig, waar men de platen het best kan plaatsen.
Het lijkt me nu duidelijk
Met vriendelijke groet
Theo Gerrits
Janka antwoordt op 27 november 2012:
Zie het bericht van Jan op 27 februari 2012 met bijgevoegde foto's. Daar kan toch geen enkel misverstand over bestaan?
Theo Gerrits antwoordt op 27 november 2012:
Het mag 1 plaat zijn van 1300 x 250
of 2 twee platen op de hoeken 500 x 250 (verticaal of horizontaal. Rode rand 4 cm.
Zie tekeningen in de staatscourant BOE nr 22.
Theo Gerrits
John antwoordt op 27 november 2012:
Conclusie:
* de wet bestaat 12 jaar
* geld voor ALLE combi's boven 12 mtr, ook buitenlandse
* één grote of twee kleinere platen achterop
* staat los van EU voertuigeisen.
Of je het mooi vind of niet daar heeft de wetgever maling aan. Het word pas leuk als Italië dezelfde eis gaat stellen met rood/wit gestreepte borden en Frankrijk met geel/blauwe 😉
Jan Teepe antwoordt op 28 november 2012:
Van: peter2
Datum: 26 November 2012 om 17:26
Dag Theo,
Ik begrijp uit jouw verhaal dat deze platen/stickers inderdaad verplicht zijn in Spanje. Ik wil ze er in Nederland al opplakken en kan er volgens mij gewoon in de andere landen (Nederland, Belgie, Frankrijk en Portugal) mee rijden omdat opleggers/aanhangwagens er ook mee rijden in die landen.
Mag dat?
Nou beste Peter, volgens mij is het verboden om in Frankrijk deze platen/stickers op jouw caravan te voeren. In dat geval zou ik de stickers maar vergeten en makkelijk verwijderbare- en aanbrengbare platen gebruiken. Denk hierbij aan de bevestiging van de platen op touringcars.
Alfred antwoordt op 29 november 2012:
@ Jan Teepe,
Het is in Nederland officieel verboden om op een aanhanger met een MTM onder de 3500kg de ECE70 markering te voeren.
Voor zover ik weet is het ook in Belgïe en Frankrijk niet toegestaan. Dat is ook het hele vreemde aan deze Spaanse regel, ze verplichten ook buitenlanders de merkering te voeren terwijl het in hun eigen land en de meeste omringende landen niet is toegestaan.
Blijkbaar maakt de EU zich alleen druk over dit soort afwijkende regelgeving, als dit de betalingen aan Brussel in het geding komen.
John antwoordt op 29 november 2012:
Alfred. Blij dat je in F 130km/h mag rijden, of in NL 90km/h, of in D met keuring 100km/h? Ook dit zijn afwijkende verkeersregels. Blijkbaar wil je alles door de EU geregeld hebben gezien je herhaalde uitingen. s'Lands wijs, s'Lands eer.
Alfred antwoordt op 29 november 2012:
@ John,
Ik ben zeker geen voorstander van geregel door de EU, verre van dat.
Maar de verschillende maximum snelheden in de diverse landen, zijn gedragsregels. Bovendien ben je vrij om de maximum snelheid te rijden of gewoon zachter.
Deze Spaanse regel is een verplichte voertuig eis, ze verplichten je immers om iets aan je voertuig te wijzigen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het vreemd is dat Spaanse overheid voorbij gaat aan het fijt dat volgens de Europese afspraken een voertuig moet voldoen aan de inrichtings eisen van het land van registratie.
Zoals ik al eerder in deze topic schreef, zet ik in Spanje de borden achter het achterraam en rij in de doorgaans landen en in Nederland zonder borden.
Zo voorkom ik een boete en kan ongestoord rijden met de caravan achter mijn auto
RobD antwoordt op 30 november 2012:
"Deze Spaanse regel is een verplichte voertuig eis, ze verplichten je immers om iets aan je voertuig te wijzigen"
Wat het nog geen verplichte 'voertuig' eis is. Het voertuig als zodanig word niet veranderd. Laat dat idee maar snel los.
Deze extra maatregel is een normale (lengte)verkeers eis waar additionele hulpstukken (platen) voor nodig zijn. Net als bij breedte vervoer extra hulpstukken nodig zijn, die in diverse landen weer aan andere maatgeving onderhevig is.
Mon!que antwoordt op 30 november 2012:
Gewoon niet zo moeilijk doen allemaal.
Als je met een combinatie die langer is dan 12m naar Spanje gaat, plak je toch gewoon 2 stickers achterop de caravan en je bent klaar.
Janka antwoordt op 30 november 2012:
En jij stelt je beschikbaar om de lijm te verwijderen naderhand?
TheoS antwoordt op 30 november 2012:
Blijkbaar maakt de EU zich alleen druk over dit soort afwijkende regelgeving, als dit de betalingen aan Brussel in het geding komen.
Wie de veronderstelde relatie tussen deze twee dingen snapt, mag het zeggen.
Mon!que antwoordt op 3 december 2012:
@Janka,
Nee, nergens voor nodig. Gewoon de stickers laten zitten. Ze zijn trouwens ook veel te duur om er weer af te halen.
@Eric antwoordt op 3 december 2012:
Dat kan niet want dan rijdt je in andere landen dan Spanje weer met stickers die daar niet zijn toegestaan....
RobD antwoordt op 3 december 2012:
Stuk pijp of buis, lengte van duw/trek handvat tot aan de andere. Daar de platen op vast schroeven en de buis met b.v. slangenklemmetjes aan de handvaten vast maken??
Mon!que antwoordt op 4 december 2012:
@Eric, Wij rijden nu al 1,5 jaar met de stickers rond. Toen we ze er op hebben geplakt, was ons niet bekend dat dit eventueel niet zou mogen in andere landen.
We hebben er ook verder niks van gehoord anders dan via dit forum en we zijn er ook nog nooit voor aangehouden (mazzel misschien?) We rijden er mee in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en natuurlijk Spanje.
@Eric antwoordt op 4 december 2012:
Dus je loopt liever het risico dat je in 4 landen een bon kunt krijgen voor het ongeoorloofd voeren van die borden dan het risico om in 1 land een bon te kunnen krijgen voor het ontbreken ervan?
Vreemd... 😉
Corrita antwoordt op 20 januari 2013:
"Dus je loopt liever het risico dat je in 4 landen een bon kunt krijgen voor het ongeoorloofd voeren van die borden dan het risico om in 1 land een bon te kunnen krijgen voor het ontbreken ervan?"
Volgens opgave van de politie 'Z-O Brabant' krijg je voor het voeren van het bord ECE-70 in Nederland geen proces-verbaal.
@Ertmail.comic antwoordt op 20 januari 2013:
Da's mooi, laat "die bron" dat dan ook maar op papier zetten, altijd handig in 't geval dat 't effe tegen zit met de politie van Regio Rijnmond bijvoorbeeld.... 😉
Corrita antwoordt op 21 januari 2013:
Politiebureau Best Telefoon 0900-8844 Faxnummer 0499-360199
John antwoordt op 22 januari 2013:
Met zo een landelijk politie nummer kom je ook niet ver.
Of je nu wel of niet bekeurd word in Best, volgens de wet mag het niet.
Corrita antwoordt op 7 februari 2013:
Volgens de KCK 22-06-2011
"De Spaanse reflectie is in Nederland toegestaan, maar dan moet het maximaal toelaatbaar gewicht van auto+caravan boven 3.500 kg uitkomen. Je hoeft de borden dus niet in alle gevallen te verwijderen, als je Spanje verlaat."
Mon!que antwoordt op 7 februari 2013:
Onze auto: maximaal toelaatbaar gewicht 2.206 kg
en
Onze caravan beladen: maximaal 1.650 kg
Samen is dit maximaal: 3.856 kg
Dan zou het dus OK zijn om in NL met de stickers te rijden. Nu nog de vraag: wat zijn de regels in Belgie, Duitsland en Frankrijk enz.
@Eric antwoordt op 8 februari 2013:
Dan ga je d'r dus vanuit dat de info van de Fietsclub op waarheid berust?
RobD antwoordt op 8 februari 2013:
Ach ja, de bond. Neem het met een grote korrel zout.
Quirien Sengers antwoordt op 8 februari 2013:
Monique,
Zie onder regelgeving van deze site en bij afwijkende verkeersregels en maximum snelheden helemaal onderaan bij afwijkende afwijkende verkeersregels**** voor portugal en frankrijk is dit legaal bij > 3500 kg
Dus voor 2 landen is je vraag beantwoord
Jan Teepe antwoordt op 17 februari 2013:
Met fietsendrager achterop >12 mtr., dus plaat of platen voor Spanje. Hoe groot 1 plaat? Dit omdat ik de eerder gemelde 130 bij 25 cm. niet tegen kom bij de aanbieders in NL. Dan het feit dat ik in bijv. Fr en NL > 3500 kg. terreingewicht moet uitkomen om de plaat, platen, te mogen blijven voeren. Op kent.bewijs G.massa rijklaar (A) 1555 kg, (B) ledig 1455 kg, techn. max. massa (C) 2015 kg. Welk gewicht geldt. Als C geldt, dan kom ik met 1600 kg. caravan gewicht > 3500 kg. uit en neem ik aan dat ik dan geen problemen krijg in deze landen. En heeft iemand nog een goed advies om de plaat, platen, aan de fietsendrager te bevestigen? Ik neem aan, dat deze fietsendrager > 50 cm. hoger dan het wegdek gemonteerd gaat worden.
John antwoordt op 19 februari 2013:
Lengte Jan Teepe. Het gaat om lengte, gewicht heeft hier niets mee te maken.
Van: Menno
Datum: 02 November 2012 om 00:04
Het gaat ook niet over gewicht maar om lengte.
Quirien Sengers antwoordt op 19 februari 2013:
Ik denk dat Jan bedoeld voor o.a Portugal en Frankrijk etc. (Spanje is duidelijk >12meter
) moet mijn combinatie dan aan minimaal gewicht voldoen van 3500 kg los van lengte want daar zijn de borden toegelaten bij > 3500 kg
Zover in kan beoordelen kom je dus op je max gewichten van auto en caravan boven de 3500 kg uit.(aanname dat je ook 1600 kg mag trekken)
Ik neem aan dat als je aangehouden zal worden niet auto en caravan gewogen gaan worden of je daadwerkelijk boven de 3500 kg uit komt
Verder ga ik er vanuit dat je max treingewicht ook groter is dan 3500kg
Zie de technische gegevens in je instructieboekje c.q. plaatjes bij de auto
John antwoordt op 19 februari 2013:
Lengte Quirien. Het gaat om lengte, gewicht heeft hier niets mee te maken.
Van: Menno
Datum: 02 November 2012 om 00:04
Het gaat ook niet over gewicht maar om lengte.
Quirien Sengers antwoordt op 19 februari 2013:
John,
Ik denk dat we t.a.v Jan het antwoord even van hem moeten afwachten
Jan gaat volgens mij gezien zijn vraag naar Spanje.
Daar zijn lengte van zijn combinatie >dan 12 mtr is zijn de markeringsborden daar verplicht.
Daar hij volgens mij wil weten of hij de borden moet demonteren in andere landen vraag hij om de gewicht bepaalde eis voor zijn combinatie
Lengte alleen voor o.a Frankrijk en Portugal is niet bepalend voor markeringsborden als legaal toe te staan wel in combinatie met het gewicht van> 3500kg
Maar nogmaals laten we Jan even afwachten wat zijn motivatie is in zijn vraag. Ik ben nu ook maar aan het intrepeteren
John antwoordt op 19 februari 2013:
"Daar hij volgens mij wil weten of hij de borden moet demonteren in andere landen vraag hij om de gewicht bepaalde eis voor zijn combinatie"
In andere landen heeft hij die borden niet nodig, maar ook dit is al tig keer verteld.
Jan Teepe antwoordt op 22 februari 2013:
Beste mensen. In wezen gaat het mij om welke van de drie gewichten die op het kentekenbewijs van mijn Subaru Forester staan, zijn bepalend. Als dit F.1. Technische maximum massa is (2015 kg) dan is dat samen met de 1600 kg van de caravan meer dan de 3500 kg die o.a. voor Frankrijk vereist is om met het bord te mogen blijven rijden. Zowel in Spanje als in Frankrijk is de combinatie langer dan 12 meter. Lijkt mij redelijk logisch toch. En ik zet er 1 bord op, van 113 bij 20 cm. En deze ga ik proberen aan de fietsendrager te monteren. Hopelijk ben ik zo duidelijk genoeg.
Quirien Sengers antwoordt op 23 februari 2013:
Jan,
Ik verwijs je even naar regelgeving op deze site zie een verklarende tekst inzake jouw genoemde 1455 en1555 kg cq 2015 kg ( zie massa's van auto en caravan)
Zie verder deze site bij regelgeving afwijkende verkeersregels en maximum snelheden helemaal onderaan bij **** toegestaan treingewicht >3500 kg
Dit zou dus alles beantwoorden voor jouw situatie immers de subaru heeft volgens mij al een > treingewicht dan 4000kg.
Je hebt het over een bord van 113 x 20? volgens mij moet de afmeting bij een bord 1300 x 250 zijn; zie ook bij regelgeving afwijkende verkeersregels etc. en wat al eerder in dit draadje te sprake kwam van Theo Gerrits
Jan Teepe antwoordt op 23 februari 2013:
Quirien
Bedankt voor jouw duidelijke antwoord. Het is dus de som van toegestane max. massa auto en max. te trekken massa geremde aanhangwagen, 2015+2000=4015kg. in mijn geval.> 3500 kg. dus bord kan erop blijven in o.a. Frankrijk.
"Je hebt het over een bord van 113 x 20? volgens mij moet de afmeting bij een bord 1300 x 250 zijn; zie ook bij regelgeving afwijkende verkeersregels etc. en wat al eerder in dit draadje te sprake kwam van Theo Gerrits"
Het gaat over ECE 70 markering in deze. Dit komt vanaf de site - www.allesvoorjetruck.nl
OMSCHRIJVING:
t.b.v. trailers en aanhangwagens
aluminium
afmeting 1130mm x 200mm
voldoet aan de ECE70 norm
De afmeting 1300*250 ben ik nergens tegen gekomen. Het is uberhaupt al moeilijk om aan zo'n bord te komen, omdat alle vrachtwagens/trailers met vaste wanden, dubbele achterdeuren hebben en daarom twee kleinere markeringsborden voeren. Ik wil geen stickers en wil ook geen twee kleinere borden vast gaan schroeven in de polyester achterwand. Vandaar de keuze van 1 bord op/aan de fietsendrager(achterop)
John antwoordt op 23 februari 2013:
Van: Gerard
Datum: 02 November 2012 om 08:30
Ik heb van aluminiumkoker een frame gemaakt waar de ece 70 borden op vast geschroefd zitten dit alles met twee uitlaat klemmen aan de buizen van de fietsendrager vastgezet dus demonteerbaar kosten 35 euro en geen gezeur onderweg.
Bob antwoordt op 5 maart 2013:
Uit de Caravannen.
Staat een uitleg over de ECE 70 borden.
http://www.caravan-forum.nl/download/file.php?id=3661
Ed Peeters antwoordt op 31 maart 2013:
Toch leuk om weer eens te zien dat je iets goed hebt gelezen. In het 37 pagina's lange document, dat ik op 24 Oktober 2011 om 11:56 noemde, staat duidelijk dat caravans BORDEN moeten hebben en geen stickers. Ik heb daar toen niets over geroepen omdat ik nog op zoek was naar het Real Decreto van 2011.
John antwoordt op 2 april 2013:
Toch even verder lezen. In de EU wet staat dat er geen verschil is in borden of stickers, MITS voorzien zijn van EU goedkeuring.
Hordes VA rijden hier ook mee, zonder problemen in ieder land
Ed Peeters antwoordt op 2 april 2013:
@John Lees je eigen bijdrage van 27 June 2011 om 13:49.
Ik schreef over een 37 pagina's tellende bijlage bij een RD van 2004 en niet over de EU wet. VA's mogen stickers gebruiken las ik verder lezend.
Technisch ook wel begrijpelijk want VA deuren kunnen vaak (over 270°) tegen de zijwand worden aan geklapt of (fungerend als laadvloer) komen plat op de grond te liggen. Dan zijn borden knap vervelend. Caravans daarentegen zijn aan de achterkant vaak afgerond, soms zelfs in twee richtingen en dan verlies je (als wetgever) elke controle over de reflectie-richting.
Jan antwoordt op 2 april 2013:
“ Technisch ook wel begrijpelijk want VA deuren kunnen vaak (over 270°) tegen de zijwand worden aan geklapt of (fungerend als laadvloer) komen plat op de grond te liggen. Dan zijn borden knap vervelend. ”
En stickers niet? Zijn die dan wel afleesbaar of blijf je dan wel “controle over de reflectie richting” houden?
Gaat meer over jouw interpretatie dan over wat vermeende wet nu beoogt of eist denk ik.
Btw, met de achterwand als laadvloer of de deur tegen de zijwand geklapt neem je geen deel aan het verkeer toch?
John antwoordt op 2 april 2013:
'en dan verlies je (als wetgever) elke controle over de reflectie-richting'
Niet echt. De reflectie houd in dat ze zichtbaar moeten zijn, niet dat het licht terug in je ogen kaatst. De borden en of stickers moeten licht kunnen 'vangen' waardoor ze beter zichtbaar zijn. Vandaar het EU merk.
Peter G antwoordt op 3 april 2013:
Nu, bijna 2 jaar na de start van dit topic, kom ik dit als argeloze lezer tegen. Ik behoor dus bij de groep die zoals hier vermeld lui en gedesinteresseerd is. Ik kan niet plannen, verdiep me niet in plaatselijke wetgeving en ben gemakzuchtig. Wanneer aankomend jaar spatlappen in Polen worden verplicht bij caravans, waarbij de as minder dan 2,58 meter voor de achterkant van de caravan is geplaatst, verplicht worden haak ik helaas weer af en voldoe aan de hier geuite kwalificaties. Met andere woorden: iets verder kijkend als Spanje, welke verlichte geest weet nu eindelijk de juiste bron te vermelden voor de verschillende wetgeving in Europa en EU landen in het bijzonder. Ik zou het niet kunnen. Help me. Zeker omdat binnen de individuele landen zelf er nog onduidelijkheid is. Zelfs in Nederland.
Jan antwoordt op 4 april 2013:
Je kunt je gewoon baseren op de Nederlandse wetgeving. Voldoet jouw combinatie daaraan dan kun je gerust naar het buitenland.
Alle paniek over vermeende wetgeving elders geldt vaak niet voor buitenlanders.😉
Peter G antwoordt op 4 april 2013:
Vergeef me mijn cynisme Jan, maar zo makkelijk kom je er niet vanaf. Natuurlijk heb je gelijk, maar wij, als Nederlands burger, dienen de wet te kennen. Die jurisdictie is er. Hoe meer wereldburger we worden hoe meer wetten we moeten kennen. Ooit heb ik een slecht jaar gehad en 8 landen in een jaar bezocht. Nou, prettige wedstrijd😉
"Markeringsplaat", wat is dat in Swahili. Ik hoop het ooit te leren en betaal dan een bekeuring die twee maal zo hoog is als wat op het bonnetje staat. Wat ik niet wil zijn de kwalificaties hier geuit door bepaalde lieden. Eigenlijk is dit een non-issue, want niemand kan uitsluiten dat Spanje die spatlappen niet gaat invoeren.
Luister dus naar Jan en ga "fearless" naar onbekende plekken met onbekende wetten, en zonder spatlappen.
Jan antwoordt op 4 april 2013:
“ maar zo makkelijk kom je er niet vanaf ”
Maar dat doe ik wel.
Het is namelijk ondoenlijk om van alle landen de geruchten op waarheid te checken.
Dan neem ik gewoon het (verwaarloosbare) risico dat men zich geroepen voelt een niets verstaande toerist op de bon te slingeren. Daarna gewoon betalen en via de rechtshulpdienst van de ANWB een zaak aanspannen en de boete terugvorderen.
BTW, mij zul je niet met de caravan tegenkomen in Swahili hoor. 😉
Bert antwoordt op 4 april 2013:
Ik vind het vrij normaal om je op de hoogte te stellen van in het buitenland geldende regels, als je een over-de-grensreisje plant. Hoe deden we dat vroeger vóór internet en de EU? KNAC, ANWB, landelijke automobielclubs, ambassades. Je wist toch toen ook wat je wel of niet aan contrabande mocht verslepen over de grenzen? Regeltjes zijn van alle tijden Peter G.
Je kunt dan wel niet willen dat er bepaalde kwalificaties over je worden uitgeroepen, maar ook dat is een gegeven van de moderne tijd, inclusief zo'n forum als dit. Wen er maar aan...
John antwoordt op 4 april 2013:
"Dan neem ik gewoon het (verwaarloosbare) risico dat men zich geroepen voelt een niets verstaande toerist op de bon te slingeren. Daarna gewoon betalen en via de rechtshulpdienst van de ANWB een zaak aanspannen en de boete terugvorderen."
Veel succes maar gaat je niet lukken. Rijd maar eens door Spanje zonder platen, Finland zonder winterbanden in wintertijd, Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië zonder vignet, en zo nog wat meer. Andere verkeersregels. Boete terugvorderen zal je vies tegenvallen, het antwoord van de rechter: Verdiep U eens in de lokale wetgeving. Pech gehad meneer.
Jan antwoordt op 4 april 2013:
Voor zover het gedragsregels betreft helemaal mee eens.
Gaat het om voertuigeisen dan swah, maak ik mij niet zo druk hoor. Ben echt niet van plan om het voertuig bij elke grensovergang aan te passen of te verbouwen.
Heb ook geen blaaspijpjes aan boord, gaat nooit gebeuren ook.
Je bent niet verplicht aan je eigen veroordeling mee te werken toch?
John antwoordt op 4 april 2013:
De platen Jan, waarover het hier gaat, zijn geen voertuigeisen zoals in de UE wet zijn weergegeven 😉
Jan antwoordt op 4 april 2013:
John, niet om het e.o.a. maar mijn opmerking vindt zijn oorsprong in deze stelling van Peter G: “ Ik behoor dus bij de groep die zoals hier vermeld lui en gedesinteresseerd is. Ik kan niet plannen, verdiep me niet in plaatselijke wetgeving en ben gemakzuchtig. ”
En dan vooral de gemakzucht.
Nu ik blijkbaar toch nuance dien aan te brengen het volgende.
Mijn persoonlijke mening is dat het mij een biet scheelt wat men in het buitenland vindt wat ik aan stickers, borden of aanverwante schertsartikelen allemaal wel niet in aan of bij mij dien te hebben. Persoonlijke documenten, verzekeringen en belastingen daargelaten, die zijn altijd in orde.
Ik ben een groot voorstander van zelf blijven nadenken. Wanneer ik er van overtuigt ben dat dat bord mij een veiligere passage door dat land biedt dan zonder dan schroef ik er een bord op. Overbodig lijkt mij een nuance voor winterbanden aan te voeren, veiligheid voorop.
Voor wie in het frans over de blaaspijpjes begint loopt het risico de rest van zijn leven door zo’n ding aan zijn lucht te moeten komen.
M.a.w: Ik voldoe aan de Nederlandse wetgeving met mijn combinatie en net zoals Peter G doe ik geen diepgaand onderzoek naar de wetgeving in Polen omtrent spatlappen maar stap in en vertrek. Eén Europa toch?
Jaren geleden kreeg ik eens een bekeuring voor een toen ongeoorloofd derde remlicht Ik vond dat een nuttig accessoire nadat ik eens in Zeeland in dikke mist achterop gereden ben bij een verkeerslicht. Jaren daarna kreeg ik nog eens een bekeuring maar nu voor het kapotte lampje van het derde remlicht.
Om daarmee aan te geven dat wetgeving ook onderhevig is aan de waan van de dag.
Jan Teepe antwoordt op 4 april 2013:
Om terug te komen op de ECE 70 markering in Spanje. T.o.v. vorig jaar, valt het mij op, dat het nu een algemeen aanvaard gebeuren is geworden in Spanje. Zie haast geen > 12 mrt. combinaties meer zonder ECE 70 markering meer rijden en op de camping komen. Let wel op, dat je geen bouten en dergelijke door het gele vlak heen doet. Dat schijnt,volgens zeggen, tot problemen te lijden. In Nederland poppen/bouten we ook in het rode vlak, dus in wezen niets nieuws onder de zon. En voor die zon komen we hier tenslotte en dan maar met een ECE 70 plaat op de fietsendrager(achterop). Aluminium strip boven en onderaan de plaat (oversized) gemonteerd. Aan de uiteinden gaten geboord. Koord er doorheen. Plaat laten rusten op de rail en koord achter de laatste fiets doorhalen en vastmaken. Aan de grens de plaat eraf en in de disselbak ermee. Tot de volgende keer aan de Spaanse grens. Gewoon niet moeilijk doen. Hoop alleen, dat als die spatlappen verplicht worden, dat ik deze er niet bij de grens weer af moet halen. Dat lijkt me toch een hele klus te gaan worden.
Peter G antwoordt op 9 april 2013:
Ik had het niet beter kunnen verwoorden Jan. En wij Nederlanders hangen ECE 69 (klinkt leuker) markeringen aan onze fietsen en blijven de pluizen onder de watjes.
Andreas-NL antwoordt op 26 april 2013:
Gelezen in de KCK van mei: "Een voortuigcombinatie (zoals auto met aanhanger) langer dan 18.75 m moet in Spanje aan de achterkant gemarkeerd zijn met twee reflecterende platen (geel met rode rand)" etc.etc.
En ik vond 12 m. al zo lang 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 april 2013:
In het tabelletje naast de tekst staat wel de 12 meter. Langer dan 18,75 mag je niet eens de weg op. Foutje van de KCK 😉
Bert antwoordt op 26 april 2013:
Och.... 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.