Luuk vraagt op 23 februari 2007:
wie heeft ervaring met de combinatie van caravan (+/_ 1000kg) en citroen C5/2.2hdi/automaat 4 traps)
Tim antwoordt op 23 februari 2007:
Ik weet niet hoeveel vermogen die auto heeft, ik zie namelijk dat er meerdere 2.2 hdi's in de lijst staan. Maar met een caravan van 1000 kg denk ik dat deze citroën het zeker niet moeilijk zal hebben.
Robbert antwoordt op 24 februari 2007:
Ik heb ervaring met een C5 2.2 HDI handbak i.c.m. 1300 kg caravan, gaat probleemloos, goede stabiliteit door veersysteem, veel kracht en comfort door prima motor. Op www.c5club.nl heb ik deze vraag ook gepost, mogelijk dat daar C5 2.2 HDI automaatrijders met caravan tussen zitten die je e.e.a. kunnen vertellen.
Robbert antwoordt op 24 februari 2007:
Tim, vermogen is 133 pk en 317 nm koppel. Kracht zat dus.
Jack antwoordt op 24 februari 2007:
Waarom niet gewoon zelf berekenen op deze prachtige site? Dan kom je er achter dat je 5 groene sterren (dus het maximum) hebt en dat je een hellingpercentage aankan van 23 %. Met zulk soort vragen doe je de ontwerpers tekort.
Bert antwoordt op 26 februari 2007:
Zo lang je maar zorgt dat je op een steile helling zo snel mogelijk accelereert naar minimaal een kleine 30 km/u en handmatig de pook in 1 zet. Blijf je sukkelen ónder die snelheid blijft de omvormer slippen - veel kans - en dan wordt de boel heet en gaatie kapot... Luisteren dus naar de techniek, letten op je toerenteller en snelheidsmeter. Omvormerslip kun je horen!
Een oliekoeler adviseren we altijd, zeker als je de bergen ingaat of flink door wilt kachelen op de autoroute.
Ook adviseren we aan een BergTrainingsWeekend deel te nemen. Dat is leuk en gezellig, maar ook voor automaatrijders zeer aan te bevelen. Ik zeg altijd: een automaat met caravan gaat automatisch, als vanzelf!!! ...... Kapot.
Bert antwoordt op 26 februari 2007:
Nog een kleine toevoeging: speel met je gaspedaal. Zodra je gas geeft bij een te lage snelheid bergop vooral, gaat het toerental omhoog: is slip = warmte. Ben je gearriveerd op een goede minimale snelheid met bijbehorend koppeltoerental probeer je gaspedaal zo te krijgen dat die slip eruit gaat. Zo kun je ook solorijdend, wanneer je wat wilt versnellen, met je gaspedaal bepalen of de automaat wel of niet terugschakelt.
Kortom, wil je 'goed' met een automaat omgaan in de bergen vooral met een caravan moet je zeker zo goed overweg kunnen met de techniek, als wanneer je met een handbak en koppeling onderweg bent...
ivan antwoordt op 4 maart 2007:
heb c5 2000 turbo diesel (138 pk )
mijn caravan hobby weegt 1350kilo geladen en ik moet zeggen dat ik een pracht van een wagen heb want ik heb overschot genoeg ik zou geen andere willen dan c5
groetjes ivan
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.