Caravantrekker.nl

Achteruit rijden

Ton v-d horst vraagt op 31 oktober 2011:

Mijn auto een peugeot 3008 en caravan home car 1300 kg.
als ik een stukje bergop achteruit rijd dan worden mijn kopelings platen van mijn auto te warm ook wel op een gras
veld is dat normaal bij een harde ondergrond is dat minder


gr ton

Naar laatste bijdrage

Reacties:

john antwoordt op 31 oktober 2011:

Te warm??
Gemeten?
En hoe warm is warm?


TheoS antwoordt op 31 oktober 2011:

Je rijdt dan waarschijnlijk met een slippende koppeling. Zou het kunnen zijn dat je te veel gas geeft?
Als je met een slippende koppeling rijdt, hoor je niet meer gas te geven dan strikt nodig is om de combinatie in beweging te brengen en te houden.


ton antwoordt op 31 oktober 2011:

ik kan hem goed ruiken ik zal toch gas moeten geven om berg op te kunnen hij drukt dan de oploop rem in dus moet de auto wat harder werken gr ton


Jan Z antwoordt op 31 oktober 2011:

Als je een flink stuk achteruit moet kan je toch je oplooprem blokkeren, ik wel tenminste.

Jan


ton antwoordt op 31 oktober 2011:

ik weet niet hoe ik dat moet doen bij mijn caravan ik denk dat het niet kan


Arthur antwoordt op 31 oktober 2011:

Als je inderdaad achteruit een grashelling oprijdt met slippende koppeling dan gaat het wel ruiken. Moderne? caravans hoeven niet meer geblokkeerd te worden (oplooprem)


Bert antwoordt op 31 oktober 2011:

Als je vóóruit op dezelfde helling er net zo lang over doet en net zo langzaam rijdt met een slippende koppeling en net zo veel gas geeft, zal de koppeling ook al snel gaan stinken... Daarbij komt achteruit nog een extra nadeel. Dik kans dat bij het begin van je manoeuvre de oplooprem is geactiveerd, bij het vooruit aanrijden en (te) stevig remmen. Die weerstand moet eerst overwonnen worden, je remmen komen los maar niet helemaal. Allemaal extra weerstand.

Wat kun je hieraan doen? Oplooprem gestrekt houden door vooruit heel geleidelijk te remmen of niet te remmen maar uit te laten lopen. Wegrijden achteruit en vervolgens blijven 'rollen'. De achteruitmanoeuvre qua tijdsduur zo kort mogelijk houden. Al rijdend is gasgeven absoluut te beperken of zelfs geheel achterwege te laten: als het eenmaal rolt, dan rolt het verder meestal wel. Een diesel is hier o.h.a. in het voordeel. Helemaal mooi zou zijn dat je koppelingspedaal helemaal óp kan, maar dat is bijna altijd onmogelijk omdat je dan te hard gaat om goed te kunnen reageren / sturen en om via je spiegels ook nog alles in de gaten te houden.

Vóóraf uitstappen, de omstandigheden en risicospots heel goed bekijken, vervolgens je route goed plannen is sowieso noodzakelijk en op zijn minst aan te bevelen.


Frank antwoordt op 1 november 2011:

Het probleem is heel herkenbaar.
Afgelopen drie jaar met vijf caravans gereden.
Drie caravans reden heel slecht achteruit ondanks al mijn moeite om oploopremmen te lossen e.d.dat was af en toe ongewild stinken....en daar word ik ongelukkig en chagrijnig van ; ) Eentje reed vrij goed achteruit, maar mijn huidige (eigendom) caravan staat nu zo goed afgesteld dat achteruitrijden op hellingen en nat gras nauwelijks nog problemen geeft. Natuurlijk moet hij even vrijschakelen, maar als ik ruimte heb loopt hij zelfs supersoepel. Bij weinig overzicht en ruimte moet ik de slippende koppeling gebruiken en soms even opnieuw voorwaarts en weer achteruit, maar ondanks steilere en lastigere omstandigheden rijdt deze goed afgestelde oplooprem veel beter dan alle andere caravans deden.


Theo Gerrits antwoordt op 2 november 2011:

Als de oplooprem op een goede en juiste manier is afgesteld zal de terugrijautomaat op de juiste wijze werken.
De terugrijautomaat is NIET afstelbaar, maar kan door een verkeerd afgestelde oplooprem niet werken!
U moet er ook rekening mee houden dat bij het achteruitrijden de remvoeringen in contact blijven met de remtrommels. Ik noem dat slepend achteruitrijden.
Uiteraard moet het terugrij mechanisme wel werken

Theo G.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker