Caravantrekker.nl

100 km.sticker

Peters vraagt op 3 januari 2012:

Waar kan ik in NL een 100 km sticker kopen en het verplicht om er in Duitsland mee te rijden?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Willem antwoordt op 3 januari 2012:

U mag altijd met uw caravan in Duitsland rijden, echter 80km/u max.

Voor 100km/u heeft u een soort vergunning nodig.

Een losse TUV sticker is niet te koop.

Wel een 100 Sticker met daarop een TUV/DEKRA sticker.

Deze krijgt men automatisch als de caravan voldoet aan de eisen om er 100KM/U mee te mogen rijden.

In NL wordt dit oa uitgevoerd door de TUV Nord in Apeldoorn en de DEKRA uit Uden.

De DEKRA komt ook aan huis om te keuren.

En sommige dealers bieden de zelfde service aan, en dan wordt de caravan bij de dealer door bv de DEKRA gekeurd.

Keuring duurt zo'n 10 minuten en enkele dagen later ontvangt men per post de 100 sticker met daarop de TUV/DEKRA sticker en het certificaat.

Kosten iets boven de 100,- euro.


@Eric antwoordt op 3 januari 2012:

Onderwerp: 100 km.sticker
Van: Peters
Datum: 03 January 2012 om 09:33

Waar kan ik in NL een 100 km sticker kopen en het verplicht om er in Duitsland mee te rijden?

****************************************************
Onderwerp: TUV sticker
Van: Van Kersbergen
Datum: 03 January 2012 om 09:29

Waar en hoe is de TUV sticker voor de caravan te koop en is het verplicht om er in Duitsland en andere landen mee te rijden?


Leuk en vooral leerzaam, dezelfde vraag binnen 4 minuten 2x stellen onder een andere naam...


John antwoordt op 3 januari 2012:

Er is een Kolom ZOEKEN ! type eens in 'tempo 100' er gaat een wereld voor je open 😉


Jan& antwoordt op 7 januari 2012:

Ik rij alweer zo'n 7 jaar rond met een dergelijke sticker. Er is mij nog nooit gevraagd naar het bijbehorende cerctificaat. Ik vraag mij toch af of er wel wordt gecontroleerd en of het nut heeft om een dergelijke sticker te plakken.
Misschien zijn ze er alleen voor het zelfvertrouwen als er wat harder gereden wordt?😉


Hans Stoute antwoordt op 7 januari 2012:

Je autopapieren worden ook zelden gecontroleerd. Niet in Nederland, en niet in het buitenland. Het certificaat is maar een deel van de "Tempo 100" bescheiden. De sticker maar ook het vignetje van de uitgevende kreis horen er ook nog bij. Controle is inderdaad zeldzaam. Maar zo'n sticker kan ook stapeling van boetes die gerelateerd zijn aan sneller rijden dan 80 voorkomen. Bijvoorbeeld overtreden van een inhaalverbod. Op zijn beurt kan het niet houden aan de voorwaarden van de sticker op zich ook wel weer grond zijn voor een bon. Bijvoorbeeld leeftijd van de banden. Over het algemeen vind ik dat de sticker zo zijn nut heeft, hoewel ik zelden sneller dan 80 rij.


Jan& antwoordt op 7 januari 2012:

De sticker legt een zorgplicht op voor het rijden in Duitsland. Je combinatie moet aan eisen voldoen.
Dat kost onnodig geld voor de tuv keuring. Dat je in belgie en frankrijk respectievelijk 120 en 130 kmpu mag rijden maakt die zorgplicht voor je spullen toch niet echt anders. In mindere mate geldt het ook voor Nederland met 90 kmpu.
Daarnaast zijn er natuurlijk tal van redenen om jezelf snelheidsbeperkingen op te leggen. Afgezien van een tal van verkeerstechnische redenen staat er ook al in de handleiding van mijn caravan dat deze gemaakt is voor snelheden tot 100kmpu.
Ik zie dus niet goed wat het nut is van die sticker behalve dat het een aanwijzing bevat om redelijk veilig 100 te kunnen rijden en de stapeling van duitse bekeuringen is tot nog toe uitgebleven.😉


RobD antwoordt op 7 januari 2012:

Er is geen diender die je van de weg haalt als je in D rond de 100km rijd zonder sticker. Of je combi moet erg oud zijn.


Hans Stoute antwoordt op 7 januari 2012:

@RobD. Helemaal gelijk. Toch is er ook in Duitsland een tendens om weggebruikers steeds meer als een melkoe te zien. Boetes worden ook regelmatig verhoogt, en dan kan het ontbreken van een sticker bij een andere overtreding zoals inhaalverbod overtreden, ook wel eens reden zijn om de snelheidsbon er ook maar bij te geven.


Fred antwoordt op 7 januari 2012:

Zonde van je geld die tempo 100 sticker.
Lekker met vrachtverkeer meerijden (87 km uur) rjdt een stuk rustiger en je schiet net zo snel op.
Net terug uit Oostenrijk als je ziet wat een Baustelle je tegenkomt en het aantal inhaalverboden.


Xander Hofman antwoordt op 7 januari 2012:

@RobD. Er zijn zat dienders die je van de weg afhalen zonder sticker. Vrienden van ons rijden zonder sticker met een nieuwe combinatie en wij gelukkig met. Ik kan je vertellen dat de bekeuring niet mals is als je hem krijgt.
Buiten alle werkzaamheden is het toch wel erg prettig om lekker met 100km door te kunnen rijden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 januari 2012:

Wat is niet mals? Pas na twee of drie bekeuringen heb je de sticker terug verdiend.


PieteR antwoordt op 7 januari 2012:

Er zijn zoveel werkzaamheden en verboden, dat die sticker op de meeste routes zinloos is. Gewoon meerijden met het vrachtverkeer schiet net zo snel op.


Hans Stoute antwoordt op 7 januari 2012:

@Menno
Leg me eens uit hoe je het geld van de sticker terugverdiend door 3 bonnen te verzamelen en te betalen.
In mijn ogen ben je dan 3 x 93,50 extra kwijt


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 januari 2012:

20 km/u te hard kost in D 30 euro. Na 3 bekeuringen ben je dus 90 euro kwijt. Dat is dan ongeveer net zoveel als de sticker kost. En nee, natuurlijk verdien je niets maar ben je gewoon je geld kwijt....😉


Hans Stoute antwoordt op 7 januari 2012:

http://www.verkehrsportal.de/bussgeldrechner/ geeft de volgende uitkomst:
Overschrijding 20 km met aanhanger buiten de bebouwde kom na 1 februari 2009.
Dan kom ik toch echt op 70 euro en dan ook nog 23,50 administratiekosten.
Ik kan er niet minder van maken.
Ik zei toch ook al dat ook Duitsland boetes als belasting zijn gaan zien


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 januari 2012:

Ik rijd niet met een KFZ maar met een PKW! Wel met änhanger maar die wordt niet apart genoemd.


Hans Stoute antwoordt op 7 januari 2012:

KFZ betekent kraftfahrzeug. Oftewel een gemotoriseerd voertuig. Jij haalt denk ik KFZ door elkaar met LKW = Lastkraftwagen. Bij fahrzeugart kan je invullen waarmee je rijdt.
Ik kan er derhalve echt niet minder van maken


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 januari 2012:

Daar heb je gelijk in.... dus na 1 bekeuring heb je de sticker en nog net niet uit...dus wat is de kans op 2 bekeuringen?
Maar ieder moet voor zich uitmaken of die wel of niet een tempo 100 keuring wil ondergaan. Ik zelf heb die (lelijke) sticker wel op m'n caravan zitten, maar het nut is maar zeer beperkt.


PieteR antwoordt op 7 januari 2012:

Na ettelijke ritten met een grotendeels door inhaalverboden onbruikbare sticker heb ik hem er na jaren af gehaald.


RobD antwoordt op 8 januari 2012:

Enige jaren terug zelf ervaren: tempo 130km/h op de teller op de Duitse autobahn. De weg was niet echt leeg. Waar de groen/grijze auto vandaan kwam is tot nu toe nog een raadsel, maar hij zat opeens naast me. Reed even mee en ging toen voor me rijden. Tikte zijn remmen een paar keer aan tot tempo 100km/h. Na 2-3 minuten ging hij er weer vandoor.
Op 28-12 j.l. tussen Hamburg en Bremen idem dito, de politie rijd naast me, geeft aan 1-0-0. Waarop ik terugval tot 110km/h op de teller. Waarop de Polizist zijn duim omhoogstak. Hoezo bekeuringen?


Hans Stoute antwoordt op 8 januari 2012:

Het is maar net met welke opdracht een politie-agent de straat wordt opgestuurd. Video-teams zullen doorgaans hun anonimiteit liever opgeven voor in hun ogen zwaardere delicten. Maar garantie dat je geen bon krijgt is er ook weer niet. Mijn zwager kreeg in 1983 al een bon in Duitsland voor 120 km/h met een bagagewagen.


RobD antwoordt op 8 januari 2012:

Ieder diender gaat de weg op met één opdracht: de verkeersveiligheid !!!


Hans Stoute antwoordt op 8 januari 2012:

Verkeersveiligheid is subjectief. Jij vind blijkbaar 130 km/h geen punt, terwijl ik dat veel te snel vind. En dan neem ik aan dat jij vind dat die 130 verantwoord is.
Zulke gedachten zou een politie-agent ook kunnen hebben (sommige zijn net mensen). Bij de briefing van agenten wordt gewoon gezegd dat er deze dienst extra gecontroleerd moet worden op rechts inhalen, kleven, etc. Daar kan ook een opdracht tussen zitten om op snelheid van combinaties te letten. En dan verwacht de chef bonnen. Dat laat niet onverlet dat ze ook altijd op andere regels zullen letten.


Xander Hofman antwoordt op 8 januari 2012:

@RobD. 130km per uur. Met je caravan en de weg was niet eens leeg. Of de weg nu wel of niet leeg was. Volgens mij ben je niet helemaal lekker. Enig idee wat er gebeurd als er een ander in de buurt is en het gaat fout met jouw combinatie? Dat je geen bekeuring hebt gekregen daar heb je heel erg mazzel mee. Van mij hadden ze je een hele dikke mogen geven ! Onverantwoord bezig. Je zal iemand te pletter rijden.


RobD antwoordt op 8 januari 2012:

Juist Hans, let nu op wat je zegt: "Bij de briefing van agenten wordt gewoon gezegd dat er deze dienst extra gecontroleerd moet worden op rechts inhalen, kleven, etc"

Het woordje 'EXTRA' wat je gebruikt! In 1e instantie gaat de diender de straat op voor de verkeersveiligheid. Extra zwaartepunten zullen er altijd zijn.
Ik vind 130km/h verantwoord daar waar het KAN ! Combinatie, verkeersintensiteit, wegdek, weer etc. zijn voor mij belangrijke indicatoren die hierin meespelen. Als deze indicatoren positief uitvallen kan ik die verantwoording nemen. Is één van die indicatoren negatief neem ik ook een verantwoording die in snelheid lager zal uitvallen. 😉


RobD antwoordt op 8 januari 2012:

"Onverantwoord bezig. Je zal iemand te pletter rijden."

In Frankrijk is het legaal verantwoord om onder iedere omstandigheid 130km/h te rijden 😉
Onverantwoord !!!!


Hans Stoute antwoordt op 8 januari 2012:

Je geeft al aan dat jij zo snel rijdt wanneer jij vind dat dat kan. En dan geef je wat omgevingsomstandigheden. De belangrijkste vergeet je (onbewust expres?) echter. Dat is de mens. Ik weet jouw voertuigbeheersing niet, ik kan jouw reactievermogen niet, ik weet niet of jij aan zelfoverschatting lijdt of niet, etc. Dat weet die agent echter ook niet. De wetgever al helemaal niet. Die maken wetten met het idee dat wat zij vinden dat veilig is als norm geldt. En die wetten hanteren opsporingsambtenaren. In Nederland, maar ook in Duitsland. Als je geen bon kreeg is dat maar onder één noemer onder te brengen: mazzel. Niets meer, niets minder.


RobD antwoordt op 8 januari 2012:

Bij het opsommen van de indicatoren had ik toch echt 'etc. geschreven. 😉 ff goed lezen Hans

In Frankrijk is het legaal verantwoord om onder IEDERE omstandigheid 130km/h te rijden. Vind ik persoonlijk onverantwoord. En toch hoor je daar niemand over, raar !!


A.Markesteijn antwoordt op 8 januari 2012:

Als Rob een uitgebalanceerde combinatie heeft met bv ATC etc.. denkt ie al gauw dat het kan. Ik heb ook zo'n combinatie. Ik heb ooit een noodstop moeten maken met 90 km/uur dat ging vrij goed. Ik zou 't bij 130 niet willen uitproberen. WAANZIN!!!!!!!!!!!!


Hans Stoute antwoordt op 8 januari 2012:

Dat men in Frankrijk (en België) veel hogere snelheden toelaat, laat ik graag aan de fransen en de belgen. Dat men hier daar nooit wat over zegt is pertinent onjuist. De heersende moraal daarover is dat men dergelijke snelheden totaal onverantwoord vind.
Dat jij de belangrijkste factor in je opsomming onderbrengt in etc. geeft te denken.


Jan& antwoordt op 8 januari 2012:

Wat door een overheid/wegbeheerder qua snelheid wordt toegelaten is niet altijd toelaatbaar. Als het eenmaal mis is gegaan zal toetsing achteraf bepalend zijn voor wat als toelaatbaar onder de omstandigheden van dat moment wordt beschouwd. Dus het verschil in schuld of onschuld aan een ongeval. Dat geldt in Nederland en het zal niet anders zijn elders.
Het risico is dus altijd voor de bestuurder. Ook verzekeraars denken er vaak zo over.
Ik zei al eerder in dit draadje dat mijn caravanbouwer (en niet alleen de mijne) een max snelheid van 100 kmpu aangeeft. Harder rijden is dus een groter risico dan men meestal beseft.


Xander antwoordt op 8 januari 2012:

Laat RobD lekker 130 rijden waar hij vindt dat het kan. Ik vind hem persoonlijk niet goed bij zijn hoofd en zeer onverantwoord bezig. Zou die alleen in de auto zitten of heel toevallig nog een vrouw en kind er bij hebben zitten?
Dat je in Frankrijk 130 mag is nog niet gezegd dat het verantwoord is. Persoonlijk vind ik van niet maar dat moge duidelijk zijn. Ik ben al meerdere keren richting het zuiden gereden en helaas ook al meerdere keren gezien dat het vlak voor me neus helemaal fout ging met een combinatie die 130 reed. Als je verantwoord 100 kan rijden maakt het dan heel veel uit als je op sommige plaatsen 130 rijdt met alle risico's voor jezelf en voor anderen ? Volgens mij zijn we op vakantie 😉


RobD antwoordt op 8 januari 2012:

Wel leuk zo'n discussie. Ik blijf lachen over de oneigenlijke redenen die men aanvoert. Een enkeling wil per sé een laatste woord wat uiteraard mag van mij. Er worden persoonlijke onlogische en verkeerde conclusies getrokken. Er word veroordeeld en geoordeeld zonder ook maar enkele ins of outs te kennen.


John antwoordt op 9 januari 2012:

"Wat door een overheid/wegbeheerder qua snelheid wordt toegelaten is niet altijd toelaatbaar."
Is het nu toelaatbaar of niet???

"Als je verantwoord 100 kan rijden maakt het dan heel veel uit als je op sommige plaatsen 130 rijdt met alle risico's voor jezelf en voor anderen?"
Volgens mij heeft niemand gezegd dat als 100km kan, 130 ook zou kunnen.

"Ik vind hem persoonlijk niet goed bij zijn hoofd en zeer onverantwoord bezig"
Typisch voorbeeld van generaliseren. alsof RobD altijd en overal maar blind 130km rijd.


Rob antwoordt op 9 januari 2012:

Gek dat je 130 in Frankrijk onverantwoord vind en over Duitsland waar je zelf 130 hebt gereden... niet onverantwoord vind.

Ik snap ut ff nie, maar iedereen veilige kms!


RobD antwoordt op 9 januari 2012:

Rob, ff goed en alles lezen:
"In Frankrijk is het legaal verantwoord om onder iedere omstandigheid 130km/h te rijden"

ONDER IEDERE OMSTANDIGHEID !! Jawel, onverantwoord.
Snap U 😉


Hans Stoute antwoordt op 9 januari 2012:

Ik denk dat het woord 'verantwoord' niet in de zin hoort. Maar dat is mijn mening. Onder iedere omstandigheid is zeker onjuist want bij regen mag je 'maar' 110 km/h en als je combinatie zwaarder is dan 3500 kg, dan mag je maar 90 km/h. De belgen kennen de regenregel niet, maar wel die van het gewicht. Dus voor mijn combinatie betekent het dat Duitsland het land is waar ik het snelst mag. Doe ik niet want ik vind dat 80 km/h snel genoeg is en met deze dieselprijzen ook nog eens weggegooid geld om sneller te rijden.


RobD antwoordt op 9 januari 2012:

Slecht wegdek, harde wind, verkeerde belading, slechte combinatie. Er zijn er die met die omstandigheden gewoon doorblazen: onverantwoord.

Och Hans, of mijn auto solo 1;5 verbruikt of met c/van 1;3,5 het blijft een kolk in de tank😉


Rob antwoordt op 11 januari 2012:

Tuurlijk weet ik dat in Frankrijk 130 de snelheid is, maar in Duitsland niet. Ik begreep dat je in Duitsland 130 rijdt en in Frankrijk waar het mag, je dit onverantwoord vind. Gekke redenering vind ik dat.

Ik hou ook van gas geven hoor, maar wel wanneer het kan. Of het mag is een tweede, ik ben een (b)engeltje...

Ik hoop dat ik bovenstaande verkeerd heb gelezen, maar leg maar uit...


RobD antwoordt op 11 januari 2012:

Rob, selectief lezen is vele gegeven 😉,
ff alles lezen, zeker dat wat ik schreef op 08 January 2012 om 12:51. En mijn eerdere antwoord aan jou op 09 January 2012 om 18:47

In tegenstelling tot wat iedereen WIL lezen neem ik mijn verantwoordelijkheid jegens alles wat zich op de weg bevind. Bij geringste twijfel is het nooit verantwoord om 130km/h aan te houden of te gaan rijden.
Voor mij: einde discussie😉


Jan& antwoordt op 11 januari 2012:

Ja RobD, en dat maakt het grote verschil.
Het grote gebrek aan twijfel is grootste oorzaak voor rampen op de weg. Met andere woorden men doet maar.
Indien men zou twijfelen zou juist voorzichtigheid de meester van de porceleinkast zijn, zonder brokken wel te verstaan😉


John antwoordt op 11 januari 2012:

Jan& Wat bedoel je nu te zeggen?
In dit draadje ben je al eerder onduidelijk geweest😉


Arthur antwoordt op 12 januari 2012:

Er wordt hier geschreven dat je in België en Frankrijk zonder meer 120 of 130 km/uur kunt rijden. Toch nog even herhalen dat je met een span van 3,5 ton en meer slechts 90 mag doen, ook op autowegen. Er is hier al genoeg over geschreven. Dit voor alle duidelijkheid.


RobD antwoordt op 23 januari 2012:

"KFZ betekent kraftfahrzeug. Oftewel een gemotoriseerd voertuig. Jij haalt denk ik KFZ door elkaar met LKW = Lastkraft wagen"
Foutje !!
Beide zijn Lastwagens !! KFZ is wat wij Busjes noemen, dus de Transits, Crafters e.d Boven de 3.5T.

Waar wij, caravan trekkers over het algemeen, over praten zijn de PKW's (Personen Kraft Wagen)en de boete's hiervoor liggen dus beduidend lager. Een aangekoppelde aanhanger/caravan word niet meegeteld.
Alle busjes (over 3.5T) die met groot rijbewijs bestuurd moeten worden, vallen dus onder de LKW regeling, ook voor buitenlanders.

Een late reactie maar moest het vandaag even navragen 😉


RobD antwoordt op 23 januari 2012:

By the way:
Deze is actueler: http://www.bussgeldkataloge.de/


Hans Stoute antwoordt op 23 januari 2012:

http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeug


Hans Stoute antwoordt op 23 januari 2012:

Op http://www.bussgeldkataloge.de/ vind je het volgende:

Folgende Regelsätze gelten für Pkw ohne Anhänger und Motorräder.
(Strafen für Pkw mit Anhänger und Lkw ab 3,5 t zul. Gesamtgewicht hier beim KBA)
Ab 40 Euro kommen wenigstens 23,50 Euro Gebühren hinzu.

Dus pakt het toch echt wat duurder uit


RobD antwoordt op 23 januari 2012:

Hans, wel alles en zeer goed lezen !!
Volgens de site:
Sie sind außerhalb geschlossener Ortschaften 20 km/h zu schnell gefahren.
Das wird Sie voraussichtlich 30 Euro kosten.
Es handelt sich dabei nur um ein Verwarnungsgeld.
Punkte oder ein Fahrverbot drohen hier nicht.
Wird das Geld nicht rechtzeitig gezahlt,
wird ein förmliches Bußgeldverfahren eröffnet.
Dann kommen (erst mal) 23,50 Euro Gebühren hinzu.

Ik hoop dat je Duits wel voldoende is. Boete € 30,-- zonder enige toeslag, pas als men niet tijdig betaald: €23,50 adm. kosten !!!!!!!!!!

Het blijft dus gewoon € 30,-- zoals Menno op 07-01 al aanhaalde. Ik kan er niets anders van maken 😉


Hans Stoute antwoordt op 23 januari 2012:

Het is wel de bedoeling dat je het gekleurde "hier" aanklikt. en dan kom je op http://www.kba.de/cln_007/nn_124736/DE/Punktsystem/Punktekatalog/geschwindigkeiten__lkw__obus.html

Mijn Duits is heel behoorlijk hoewel ik daar nimmer voor op school geweest ben.


RobD antwoordt op 23 januari 2012:

Hans, je kunt er wel alles bijhalen, maar ik heb een vraag beantwoord zoals Menno die stelde op 07-01.

Waar jij nu weer naar verwijst is een LKW- Omnibusse Punkte (Strafpunten Flensburg) verslag, wat TOTAAL niet in dit verhaal thuishoort. We rijden niet met VA of touringcar 😉 We hebben niets te maken met het KBA (Kraftfahrt Bundes Ambt) We rijden met een PKW mocht je het nog niet weten. 😉😉


RobD antwoordt op 23 januari 2012:

Klik gewoon Bußgeldrechner aan en volg de simpele vragen. 😉
Dat is waar wij mee te maken hebben.


Hans Stoute antwoordt op 23 januari 2012:

Jouw Duits is toch wat minder dan van mij. Maar laat ik je helpen. Op http://www.bussgeldkataloge.de/ vind je de volgende zin: Folgende Regelsätze gelten für Pkw ohne Anhänger und Motorräder. Hier staat dat de volgende regels (de straffen) gelden voor personenauto's zonder aanhanger en motorfietsen.
Daaronder staat: Strafen für Pkw mit Anhänger und Lkw ab 3,5 t zul. Gesamtgewicht hier beim KBA)
Straffen voor Personenauto's met aanhanger en vrachtauto's boven 3,5 ton klik door naar KBA.
De straffen die daar genoemd worden zijn BIJVOORBEELD voor Vrachtauto's en Bussen. Maar dus ook voor personenauto's met aanhanger. Je gaat er dus voor meer dan 30 euri's op.


Hans Stoute antwoordt op 23 januari 2012:

Klik gewoon Bußgeldrechner aan en volg de simpele vragen.
Dat is waar wij mee te maken hebben.

Daar krijg je mee te maken als met 130 km/h je caravan van je auto gewaaid is.


RobD antwoordt op 23 januari 2012:

😉 tis nog nooit gebeurd, sorry voor de teleurstelling Hans.

Dit is je uitvlucht voor de Bußgeldrechner? Erg zwak.
Maar ik gun je weer het laatste woord, wetende dat het nog komt 😉


Hans Stoute antwoordt op 23 januari 2012:

Ga lekker snel rijden en help Frau Merkel aan lekker veel geld. Te overtuigen ben je niet. Al draag ik nog duizend voorbeelden aan.


RobD antwoordt op 23 januari 2012:

Hans, nogmaals, we hebben met het KBA niets te maken, zeker niet met het strafpuntensysteem waar dit naar verwijst.

Volgens de Bundesbahnpolizei, die mij naar deze website verwees, gaat het puur om de snelheid en het bijbehorende bedrag. Het KBA komt pas in beeld bij LKW's boven de 3.5T, Niemals bei PKW.


RobD antwoordt op 23 januari 2012:

Kort Psje: Ik ben goed te overtuigen met EIGENLIJKE voorbeelden, geen dwarswegen of oneigenlijke 😉

Kom er maar weer in😉


TheoS antwoordt op 24 januari 2012:

Te overtuigen ben je niet. Al draag ik nog duizend voorbeelden aan.

Sinds enige tijd waart hier op dit forum iemand rond die vanwege dit verschijnsel bij mij - en ik merk bij meer mensen - steeds meer irritatie oproept. Ik bedoel hiermee niet RobD.
Kan de schrijver van bovenstaande aanhaling eens nagaan of hij dat misschien is?


Hans Stoute antwoordt op 24 januari 2012:

@TheoS. Weet je wat irritatie oproept? Wanneer je op grond van de des-informatie lekker doorrijdt in Duitsland en dan aan de kant gezet wordt, 100 euro of meer (direct) kan aftikken, dat je hele combinatie nog eens goed bekeken wordt, dat er gekeken wordt of je mogelijk punten op je rijbewijs hebt, en dat je na 45 minuten je reis weer kan vervolgen. Weet je wat ook irritatie oproept? Als je hier over het bovenstaande komt jengelen en er iemand is die dan roept "Had je maar moeten luisteren"


John antwoordt op 24 januari 2012:

En Ja, daar is hij weer....


TheoS antwoordt op 24 januari 2012:

John,
Inderdaad!
We hebben hier van doen met beton van zeer hoge kwaliteit.


Jan antwoordt op 24 januari 2012:

Met zeer veel (eigen)kennis en vooral ervaring. 😉


de Vries antwoordt op 24 januari 2012:

Hallo allen,

Even terug naar de kern...

Heb een nieuwe Dethleffs 700TK (tandemasser) 200kg Max.
Caravan is van 2011 en voldoet volledig aan de eisen.
Harder dan 99 a 100 kmh rijd ik nimmer, niet van plan ook - d.w.z. alleen onder de ideale omstandigheden. Trek deze met een nieuwe 5 serie touring 3.0d M. Mag 2 ton trekken, beladen circa 2400 kg.

Wordt bij eventuele tempo 110 keuring en toekenning de auto ook meegenomen? Of kan ik bij keuring beter de X5 (met zelfde motor) van bouwjaar 2009 als trekker meenemen? Overigens ga ik er met de 1e mee naar het zuiden.... Rijdt veel beter d.w.z. stabieler door laag zwaartepunt en korte overhang. Bij de X moet ik met dezelfde motor meer instabiliteit tolereren en meer ballast. De Dethleffs heeft overigens een BPW stabiliteitssysteem.

Alvast dank voor uw reacties.


de Vries antwoordt op 24 januari 2012:

Excuus - caravan 200Kg (ipv 200)


de Vries antwoordt op 24 januari 2012:

Nu goed 2000KG!
Beladen max. 1950kg...


Hans Stoute antwoordt op 25 januari 2012:

Wordt bij eventuele tempo 100 keuring en toekenning de auto ook meegenomen?

Nee. Vroeger wel, maar sinds een aantal jaren is het je eigen verantwoordelijkheid dat de juiste auto er voor staat. Dus zolang je aan de Tempo 100 eisen voldoet, geen probleem.


@Eric antwoordt op 25 januari 2012:

Eén grote farce dus die stikker...


TheoS antwoordt op 25 januari 2012:

Eén grote farce dus die stikker...

Deze opmerking snap ik niet. De caravan wordt gekeurd. Het paard dat je er voor spant is - zoals Hans Stoute aangeeft - je eigen verantwoordelijkheid. De eisen die hieraan worden gesteld staan wel in de beschikking. Blijkt bij controle dat hieraan niet wordt voldaan, dan heb je een probleem. Dat is toch niet anders dan met allerlei andere eisen, waaraan een auto dient te voldoen. Toch?


Fran$ antwoordt op 25 januari 2012:

Mee eens Theo en nu is de cirkel bijna rond:
Als de diender dan toch aan de hand van gestelde eisen de auto moet beoordelen, laat hem dan het hele span beoordelen aan de hand van gestelde eisen (wat volgens mijn ervaring bij 100 zonder sticker reeds gebeurt)
Dat scheelt een boel bureaucratie, kosten en een lelijke sticker.


RobD antwoordt op 25 januari 2012:

Wat mij bevreemd bij een TüV Keuring is volgende voorwaarden:
-Beschikt uw caravan of aanhanger wél over een antislingerkoppeling dan:
mag het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar);
mag het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar)-.
Om een of andere reden maakt men onderscheid in C/van en aanhanger. Vreemd

Verder is de keuring niet anders als die van een b.v. Bovag. Met een restrictie, de banden. Max 6 jaar is bij TüV de norm, bij Bovag als advies. Bij Bovag rijd men dus ook in een gekeurde c/van rond. Het nut van die sticker (buiten de snelheid) is dus nihil.


Hans Stoute antwoordt op 25 januari 2012:

Dat het niet als span (dus officieel bij elkaar horend) gekeurd wordt heeft een goede reden: Door de auto eigen de verantwoordelijkheid te maken werd verhuur, uitlenen van de caravan en vervanging van de auto gewoon gemakkelijker. Zonder verdere bureaucratische rompslomp. En men beseft blijkbaar dat keuren ook maar een momentopname is. Eigen verantwoordelijkheid geldt bijvoorbeeld ook voor de banden van de caravan. Maximaal 6 jaar na productiedatum (dus aankoop niet relevant)


@Eric antwoordt op 25 januari 2012:

Zomaar enige punten die mij te binnen schieten TheoS:

Trekauto is eigen verantwoording en daar kunnen mensen heel moeilijk mee omgaan. Rekenen is in dit soort gevallen ineens niet het sterkste punt van Hollanders om dan uit te gaan rekenen of je combi aan de eisen voldoet…
Liever zie ik dan een vaste combi op papier: kenteken trekauto + kenteken caravan.
Ander kenteken dan op de keuring staat: dan heb je dus pech en geen tempo 100 ontheffing meer.

Wat als ik mijn caravan uitleen aan de buurman die een auto heeft die net niet aan de voorwaarden voldoet?
Gaan we dan de stikker eraf peuteren of zetten we er een kruisje door met isolatietape?

Duitsland flitst bij snelheidscontroles naar mijn weten auto’s aan de voorkant, hoe zien ze dan mijn tempo 100 stikker of kenteken van de caravan?

Eisen caravan zijn momentopname: word bijvoorbeeld de staat van de remschoentjes van de stabilisatorkoppeling ook gekeurd bij aanhouding onderweg?

In DLD zijn er veel inhaalverboden voor auto’s met aanhanger dus dan heeft die stikker weer niet zo veel nut.

In de handleiding van mijn caravan staat dat de caravan gemaakt is voor snelheden tot 100 km/uur, waarom dan nog een "nicht grundliche" extra keuring voor een oerlijke stikker?

In Belgie/Frankrijk mag ik (op voorwaarde dat mijn totale combi < 3500 kilo weegt) zonder verdere voorwaarden 120/130 km/uur, wat is dan de meerwaarde van de duitse stikker?

Kortom, een mooie melkkoe voor de Duitse overheid....


RobD antwoordt op 25 januari 2012:

Krachtig, puntig en juist samengevat Eric.

Alhoewel:"wat is dan de meerwaarde van de duitse stikker?"
Gelimiteerd 100 km/h rijden.
Maar men kent mijn standpunt hierin inmiddels😉


TheoS antwoordt op 25 januari 2012:

Rekenen is in dit soort gevallen ineens niet het sterkste punt van Hollanders

Ik ben geen Hollander. 😉

Mensen moeten toch - ook in deze situatie - met de eigen verantwoordelijkheid kunnen omgaan.
Toevoeging bij RobD: de combinatie dient bovendien aan bepaalde minimum eisen te voldoen.


RobD antwoordt op 25 januari 2012:

@ TheoS: Van: RobD Datum: 25 January 2012 om 11:53

Een b.v. Bovag voldoet dus net zo goed


Hans Stoute antwoordt op 25 januari 2012:

Het is in feite simpel met uitlenen of niet mee aan de eisen voldoen. Geen ABS, niet aan de gewichtsverhoudingen voldoen, geen slingerkoppeling enz. Dan vervalt voor dat moment de Tempo 100 ontheffing. Dat je dan een sticker hebt maakt wettelijk gezien niet uit. Dat de duitse overheid hier (veel) geld aan verdient geloof ik niet zo. Volgens mij zijn Tüv en Dekra onafhankelijke bedrijven/verenigingen. Wat het flitsen betreft is het gemakkelijk. De Tempo 100 ontheffing geldt alleen voor A-wegen (de autobahn). Daar mag je (behalve wanneer anders aangegeven) met een losse auto ongelimiteerd snel rijden. Daar staan dus helemaal geen camera's. Behalve bij baustelles, En daar is vaak de snelheid maximaal 80 km/h.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 januari 2012:

Tempo 100 is alleen geldig als gereden wordt met maximale kogeldruk. Dat wordt niet bij een keuring gecontroleerd maar is dus eigen verantwoordelijkheid.....

Handhaven van tempo 100 is dus erg moeilijk, alleen zonder sticker is de situatie duidelijk.


@Eric antwoordt op 25 januari 2012:

Van: Menno
Datum: 25 January 2012 om 12:32

Tempo 100 is alleen geldig als gereden wordt met maximale kogeldruk. Dat wordt niet bij een keuring gecontroleerd maar is dus eigen verantwoordelijkheid.....


Wordt die kogeldruk voor jouw combi dan ook nog ergens genotuleerd op die stikker (is er eigenlijk ook een bijbehorend keuringsbewijs op papier?) of mag de agent gaan uitzoeken hoeveel 't is?


Hans Stoute antwoordt op 25 januari 2012:

Dat van die maximale kogeldruk kan ik nergens terugvinden.


RobD antwoordt op 25 januari 2012:

Menno, onder de voorwaarden kan ik niets vinden omtrent max. kogeldruk.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 januari 2012:

Dan lees de bestätigung die bij de tempo 100 hoort maar eens goed door. Heb je die niet? Zie http://www.caravantrekker.nl/algemeen/tempo100.php

Overigens kloppen de gegevens van de genoemde caravan niet meer met de werkelijkheid (andere koppeling), dus of mijn tempo 100 nog geldig is??? Bovendien voldoen 2 van mijn 3 trekauto's (om verschillende redenen) niet aan de voorwaarden maar geen hond die daar op let.


Hans Stoute antwoordt op 25 januari 2012:

Menno, populair gezegd komt het er op neer dat je de laagste maximale kogeldruk niet mag overschrijden. Niet dat je die persé moet hebben. Dus zelfde als bij ons.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 januari 2012:

Hans toch.... lees eerst eens echt wat er staat voor je wat roept!

Die Stützlast de Kombination is an der grösstmöglichen Stützlast des Zugfahrzeuges oder des Anhängers zu orientieren, wobei als Obergrenze in jedem Fall de kleinere Wert gilt

Daar staat toch echt dat je populair gezegd met maximale kogeldruk moet rijden.


TheoS antwoordt op 25 januari 2012:

@RobD,
Formeel voldoet een Bovag niet. Deze is dus niet "net zo goed".


Hans Stoute antwoordt op 25 januari 2012:

@Menno Het volgende haalde ik van: http://www.vulkaneifel.de/index.php/ordnung-und-verkehr/fachinformationen/169-zulassung-allgemein/1093-informationsblatt-zur-stuetzlast

INFORMATIONSBLATT ZUR STÜTZLAST

3. Verordnung zur Änderung der 9. AusnahmeVO zur StVO

Tempo 100km/h für Kombinationen von mehrspurigen Kraftfahrzeugen mit einer zul. Gesamtmasse

bis zu 3,5 t mit Anhänger

Gemäß § 4 ist die Zulässigkeit mit einer Kombination 100 km/h fahren zu dürfen, an der Sicherstellung der maximal möglichen Stützlast vor Antritt der Fahrt gebunden.

Richtige Stützlast - mehr Sicherheit

Nur eine richtig eingestellte Stützlast der Kombination aus Zugfahrzeug und gezogenem Fahrzeug bietet dem Gespann eine optimale Fahrstabilität und erhöht entscheidend die Straßenverkehrssicherheit. Die Stützlast gibt an, mit welcher Kraft die Deichsel des Anhängers auf die Kupplung des Pkw drückt. Die Stützlast der Kombination ist an der größtmöglichen Stützlast zu orientieren, wobei als Obergrenze in jedem Fall der kleinere Wert gilt (§ 4).

Stellen Sie die Stützlast richtig ein! Nutzen Sie dazu z. B. eine Stützlastwaage, die senkrecht unter dem Kupplungsmaul positioniert wird. Die Deichsel des Anhängers muss dabei waagerecht stehen.

Notwendige Hinweise zur Beladung des Anhängers finden Sie in der Regel im Benutzerhandbuch!

Überprüfen Sie die Stützlast vor jeder Antritt der Fahrt!

Ik kan er dus niets anders van maken dat je bij voorkeur de hoogst mogelijke kogeldruk moet aanhouden. Volgens mij houdt de term "zu orientieren" ongeveer zoveel in als een aanbeveling. Dat haal ik ook uit de uitleg.


Hans Stoute antwoordt op 25 januari 2012:

Nog even met Dekra Nederland gebeld, en men zegt daar dat er GEEN verplichting is met maximale kogeldruk te rijden.


RobD antwoordt op 25 januari 2012:

Hans, daar ga je weer, als je al verwijst of citeert, pak dan wel alles en niet dat wat alleen in je voordeel uitkomt. Het laatste is dus ook wat Menno beweert:

So wird die Stützlast richtig eingestellt:
Ermitteln Sie die maximale Stützlast Ihres Zugfahrzeuges [Fahrzeugpapiere, Typenschild, Stützlastschild].
Ermitteln Sie die maximale Stützlast Ihres Anhängers [Fahrzeugpapiere, Typenschild, Stützlastschild].
Stellen Sie die Stützlast am Anhängers durch geschicktes Beladen auf den kleineren der beiden Werte ein. Jedoch nutzen Sie diesen Wert möglichst maximal aus.
Die kleinere Wert der angegebenen Stützlasten, der des Zugfahrzeuges oder des Anhängers, darf nicht überschritten werden.

Ik kan dit hele verhaal nergens bij een TÚV terughalen


RobD antwoordt op 25 januari 2012:

"Stützlast der Kombination ist an der größtmöglichen Stützlast zu orientieren"

Letterlijk vertaalt:
Belasting van de combinatie is gebaseerd op de maximale verticale belasting.


Hans Stoute antwoordt op 25 januari 2012:

De zin de je zelf plakte geeft ook een aanbeveling (overigens dacht ik dat ik het stukje ook meegepakt had, maar blijkbaar niet.
Jedoch nutzen Sie diesen Wert möglichst maximal aus.
Ook dit houdt een aanbeveling in.
Waar ik meer worstelde was de term "zu orientieren" Ik leg dat uit als je daarop richten.
Het woord kent zo veel synoniemen dat er enige twijfel bij mij kwam. Dekra Nederland gaf dus uitsluitsel; geen verplichting om maximale kogeldruk aan te houden, wel een aanbeveling.


@Eric antwoordt op 25 januari 2012:

Stellen Sie die Stützlast am Anhängers durch geschicktes Beladen auf den kleineren der beiden Werte ein. Jedoch nutzen Sie diesen Wert möglichst maximal aus.


Duidelijk lijkt mij toch?


RobD antwoordt op 25 januari 2012:

Jedoch nutzen Sie diesen Wert möglichst maximal aus. Ook weer letterlijk vertaalt:
Maar u gebruikt deze waarde als het maximum.
Geen advies of aanbeveling!

Stukje Duitse grammatica: Vergis je niet in het woordje "möglichst". In bovenstaande zin is het dwingend geschreven.


Hans Stoute antwoordt op 25 januari 2012:

Je hebt gelijk Rob. Helaas ontbreekt me de tijd om duitse les bij je te nemen. Hier woont echter een roemeen om de hoek die net zo goed in duits is als jij.


@Eric antwoordt op 25 januari 2012:

Beetje denigrerende reactie Hans
Kom op, je kan beter...


Koen antwoordt op 25 januari 2012:

Haha, ik vind ze wel goed. Zelfs een doordenkertje...


John antwoordt op 25 januari 2012:

Van: Hans Stoute
Datum: 23 January 2012 om 22:07

Jouw Duits is toch wat minder dan van mij


ach ja.........heel erge zelfoverschatting !!


Richard antwoordt op 27 juni 2012:

Heb via marktplaats zo'n sticker gekocht, zit er perfect uit..... hahah. kost 5 euro.


Michiel antwoordt op 27 juni 2012:

Dat lijkt me niet echt een voorbeeld om na te volgen. Je rijdt dan met een valse stikker en als je daarmee betrapt wordt is de boete waarschijnlijk een orde van grootte hoger dan die voor te snel rijden.

MV


RobD antwoordt op 28 juni 2012:

Als je dan toch zo'n nutteloze en lelijke sticker wilt:
Download een voorbeeld, blaas deze op tot normale grootte en print op een stickervel totaal € 0,50. 😉


fransvb antwoordt op 28 juni 2012:

Komt dat goed uit, zo te zien zijn er erschillende menen die goed Duits kunnen schrijven. Die zijn vast bereid voor mij een stukje te vertalen in het Duits over EMUK spiegels.


RobD antwoordt op 28 juni 2012:

Frans, stuur maar door, M&B hebben mijn mail.


Joost Kolen antwoordt op 28 juni 2012:

Piraten bende hier??????

Zonder al teveel discussie aan te willen gaan over dit onderwerp. Laat mensen in hun waarde die een dergelijke sticker hebben aangeschaft (zij hebben daar waarschijnlijk een goed gevoel bij) en laat mensen die een dergelijke sticker gaan printen of kopen op Marktplaats ook hun ding doen.

Voor de eerste groep hoop ik dat ze 100 durven te rijden en voor de tweede dat oom agent om het certificaat gaat vragen.


Bas antwoordt op 17 februari 2017:

Ik rij altijd tussen de 110-120 km/uur met de caravan, nog nooit problemen gehad.


Henkie antwoordt op 17 februari 2017:

Applaus dus?


Quirien antwoordt op 17 februari 2017:

Je hebt altijd "bofkonten". Voor de rest zeg ik maar niets hierover.😉


Frank antwoordt op 17 februari 2017:

Een oud topic is nieuw leven ingeblazen? Toch nog steeds actueel : ).
Las alles voor het eerst en ging helemaal in een deuk toen RobD zijn 130kmu postte. Ik dacht : Oei, dat gaat reactie geven.
Daarna ontaardt het in een onzinnige discussie over terugverdientijd.Beetje naïef om zo te redeneren, toch? De sticker is gewoon wetgeving voor snelheden > 80 kmu. Dat ze gedogen in Duitsland is gewoon mooi meegenomen.
Het leuke is dat ik eigenlijk nooit caravancombinaties 100 kmu (echte kilometers) of daarboven zie rijden.
Als ik al een snelle jongen zie dan is het meestal een dikke SUV met caravan of een busje met verhitte bouwvakker achter het stuur onderweg naar Spanje : ).


Ton Groenendijk antwoordt op 17 februari 2017:

Ja mooi toch, Frank. Zodra het gaat over snelheden en de daarbij behorende maatregelen en bekeuringen, barst er altijd een fantastische discussie los, te vergelijken met de narigheid die smerissen tijdens hun verjaardagsfeestjes ongetwijfeld over zich heen zullen krijgen. ( Reed ik daar en daar en toen...)
Als gepensioneerde (maar niet versletene) kan ik wel een zinnig oordeel geven over verdienminuten. in het kader van de destijds ingevoerde 130km/h wet moest ik over bepaalde trajecten op bepaalde tijden 130km/h gaan rijden. Dat resulteerde tussen Almere en Joure in een tijdwinst van 4 minuten (buiten de spits) maar met een energieverbruik dat 20 procent hoger lag dan bij 120km/h. Nu zal je met je 100km sticker in Duitsland over grotere afstanden rijden en dus relatief meer minuten winnen, maar ach, het is vakantie en als RobD met zijn combinatie met 130km/h voorbij komt denk ik : Zo, daar kan het wel een beetje lijden." en ben ik blij dat-ie zo snel ver bij mij vandaan is. Of ik zo'n sukkel ben, die op z'n teller 80 rijdt (en dus 74 of zo,. Neen hoor, gewoon de grenzen van wat mag en kan opzoeken en dan heb je al die stickers niet nodig.


dirk antwoordt op 17 februari 2017:

Allereerst kost 100km p.u. veel meer brandstof en ten tweede heel Duitsland staat op zijn kop in mijn ogen totaal geen meerwaarde en als je 90 km p.u. kan rijden maakt die laatste 10 km ook niet uit toch


Kees antwoordt op 17 februari 2017:

Maar...... zo zie je ook hierbij. Als je maar betaald dan is er veel mogelijk.


Louis antwoordt op 17 februari 2017:

En dan volgt steeds vaker : Stau (of Nässe)...wég tempo 100 en rest er nog slechts een zeer gering hoger gemiddelde .






Janka antwoordt op 22 februari 2017:

@Dirk, inderdaad, het verbruik gaat met sprongen omhoog.
We rijden wel eens met vrienden samen op naar Oostenrijk.
Zij met Tempo 100 en wij zonder.
Wij rijden ongeveer 90 GPS snelheid.
De tijdwinst die ze hebben tov ons is minutenwerk.
Daarbij komt ook dat ze een verbruik hebben van 1:6a7 terwijl wij een verbruik hebben van rond de 1: 10 a11.
Ze verliezen ook extra tijd bij de pomp.
Daarrbij moet ik wel kwijt dat ze benzine rijden en wij diesel.
Echt veel voordeel hebben ze er dus niet mee.


dabbertje antwoordt op 22 februari 2017:

Waarom denken jullie dat iemand een Tempo 100 sticker heeft om tijd te winnen? Of er überhaupt winst mee te willen behalen? Waarom moet je het geld eruit kunnen halen?

Wij hebben de Tempo 100 keuring laten doen, gewoon om netjes aan de voorwaarden te voldoen om 100 te mogen rijden. En dat de rest zonder sticker niet wordt bekeurd als ze ook 100 rijden, boeit mij niet. Wij zijn gewoon heel erg braaf 😉


TheoS antwoordt op 22 februari 2017:

Een belangrijke reden voor ons is dat vrachtwagens als regel sneller rijden dan is toegestaan.
Met de sticker kun je legaal de "vrachtauto snelheid" aanhouden. Het rijdt rustiger en je wordt minder ingehaald.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker