Caravantrekker.nl

Goodyear & vredestein

PieteR vraagt op 3 februari 2012:

Meteen tijdens de eerste sneeuw heb ik onze Goodyear allseason banden uitgeprobeerd en ze bevallen me wat beter dan de Vredestein Quatrac.
Remmen en wegrijden gaat nu nóg beter!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Rico antwoordt op 3 februari 2012:

Klopt! Ik heb dezelfde ervaring. En ook slijten de Goodyears minder snel.


Waterad antwoordt op 12 februari 2012:

@PieteR
Ja. En? Wat was de vraag? Of wilde je gewoon wat reclame maken voor GoodYear?


PieteR antwoordt op 12 februari 2012:

Ik vind je reactie ronduit onbeschoft.


Waterad antwoordt op 12 februari 2012:

@PieteR
Dat mag jij vinden hoor, wordt ik niet warm of koud van.
Maar jouw winterbandjesverhaal heeft niets met de doelstelling van dit forum te maken.
Je stelt A. Geen vraag en B. Heeft 't weinig tot geen relatie met het rijden met een caravan.
Er zijn vast wel andere plaatsen op 't internet waar mensen helemaal blij worden van het feit dat jij voor GoodYear bandjes kiest ipv Vredestein


Hans antwoordt op 12 februari 2012:

En jij bént het!


PieteR antwoordt op 13 februari 2012:

Spelregels voor dit forum

Dit forum is primair bedoeld om mensen te informeren over trekauto's, caravans en het reizen met de caravan (in brede zin).

Naar mijn bescheiden mening hoort daartoe ook het delen van ervaringen.


Jan antwoordt op 13 februari 2012:

Daar valt jouw vorige reaktie dus niet onder.
Een welgemeend excuus zou derhalve wel netjes zijn.😉


PieteR antwoordt op 13 februari 2012:

Die Hans toch... Hij schijnt me regelmatig te ontmoeten...


Janka antwoordt op 13 februari 2012:

Wat dat slijten aangaat, ach zo'n slordige 60000 km met Quatrac 2 banden lijkt me niet verkeerd. Vandaar dat we nog steeds op de 4 seizoenenbanden van vredestein rijden. Nu alleen op de nieuwste uitvoering die aan de eisen voor een winterband voldoet.


PieteR antwoordt op 13 februari 2012:

Inderdaad was ik zeker niet ontevreden met Vredestein en heb er, net als jij jarenlang tot mijn tevredenheid mee gereden.
Maar nu ik er die goodyears onder heb zitten, heb ik het iets beter naar mijn zin met remmen en wegrijden in diverse ijzig-gladde situaties, zoals droge- en smeltende sneeuw en ijsplakkaten (bevroren karrensporen)
Bij mooi weer vind ik ze op elkaar lijken.


John antwoordt op 13 februari 2012:

Subjectieve ervaringen dus.😉


jadatis antwoordt op 13 februari 2012:

Zelf heb ik in december echte winterbanden, voorlopig eerst op de voorwielen gezet van de auto.
Ben van plan daar het hele jaar op te rijden.
Heb daarvoor snelheidscode T= tot 190km/u gekozen, terwijl de technische maximum snelheid van de auto 182 km/u is. Wettelijk is dit dus toegestaan. zijn er bij 301 000 km ondergezet, en ik zal op de hoogte houden hoe de slijtage is.
Zijn Vredestein Wintrac banden 195/65 R15 XL 95 T
en de vorige waren gewone zomerbanden die door scheef afslijten maar 30000km mee gegaan zijn.
En ja, heb ze laten uitlijnen , bleken te veel toespoor te hebben.


Janka antwoordt op 13 februari 2012:

Zomaar een vraag. Waarom deze banden voor te plaatsen terwijl oa steeds wordt geadviseerd ook door Michelin de banden met de beste grip juist achter te plaatsen.


Willem antwoordt op 13 februari 2012:

Op de aangedreven wielen / as.


PieteR antwoordt op 13 februari 2012:

@John: Vanzelfsprekend... 😉


Jan antwoordt op 13 februari 2012:

Zelf heb ik in december echte winterbanden, voorlopig eerst op de voorwielen gezet van de auto.

Begrijp ik dan goed dat er achter nog zomerbanden opzitten? Iets wat sterk afgeraden wordt.

Strikt genomen is alleen de montage van banden van verschillende typen ongeoorloofd, lees: radiaal en diagonaalbanden mogen niet in combinatie op één en hetzelfde voertuig worden gebruikt.
In het dagelijkse spraakgebruik wordt het begrip „gemengd gebruik“ echter ook toegepast op het gelijktijdig monteren van zomer- en winterbanden. Hoewel dit niet uitdrukkelijk verboden is, raden bandenexperts en autofabrikanten aan om alleen banden van hetzelfde fabrikaat en met dezelfde profilering te gebruiken. Anders kan het rijgedrag ernstig worden verstoord.
De sterke punten van zowel zomer- als winterbanden zijn de specifieke gebruiksomstandigheden. Afhankelijk van de toestand van de weg en de gebruiksomstandigheden kan het bij gemengd gebruik voorkomen, dat het ene bandentype nog een goede grip heeft, terwijl het andere type de grens van zijn grip al heeft bereikt of zelfs overschreden. Op winters gladde wegen breekt de met zomerbanden uitgeruste as bijvoorbeeld onvermijdelijk eerder uit en blokkeert bij afremmen


bron: http://www.bandimex.nl/files/winterbanden-verplicht.pdf


Janka antwoordt op 14 februari 2012:

Nou dat is niet zo vanzelfsprekend. De achterkant zal het eerst uitbreken waarna er met de voorwielen gecorrigeerd moet worden. Dan is een beter grip met de achterbanden juist belangrijker.


RobD antwoordt op 14 februari 2012:

De achterkant zal het eerst uitbreken? We praten over 4 identieke banden zoals Jan aangeeft? Het is maar geheel afhankelijk van het type auto; over- of onderstuur.
Dat banden dit gedeeltelijk kunnen ondervangen is een vast gegeven, maar neemt het karakter van de auto niet weg. 😉


Janka antwoordt op 14 februari 2012:

Ik reageer op de antwoorden van Willem en PieteR die het vanzelfsprekend vinden dat jadatis 2 (ik mag aannemen nieuwe) winterbanden op de voorwielen heeft gezet. Ik zal mijn mening onderbouwen verderop want met deze IPad lukt het me (nog) niet.


PieteR antwoordt op 14 februari 2012:

Zet je bril op, Rob! 😉


Rico antwoordt op 14 februari 2012:

Nog even een aanvulling op m'n antwoord aan Pieter: Op sneeuw is Goodyear beter, maar in voorjaar / zomer / najaar is bij regen de Quatrac 3 beter. Ik vermoed zelf dat dit komt doordat de Vredestein meer groeven in lengterichting in het loopvlak heeft.

Bij m'n Vito had ik eerst Goodyear's Vector4seasons en daarna Quatrac3's. Alleen was bij die auto de uitlijning niet goed te krijgen. Nu bij m'n Caddy heb ik nu de Goodyears. Mogelijk dat de volgende banden weer de Vredesteins worden, dan heb ik mooi praktijkvergelijkingsmateriaal.


janka antwoordt op 14 februari 2012:

http://testen-banden.popgom.nl/de-band-vervangen/uw-banden-onderhouden
Ook op www.bandengids.nl staat hetzelfde advies te lezen.
Vandaar mijn vraag aan jadatis.


RobD antwoordt op 14 februari 2012:

Oke, ik las even te snel.😉

@ Rico; die praktijk test kun je vergeten. Nooit zijn de omstandigheden identiek, hoe goed je ook je best doet. Zeker met een jaar of twee er tussen.


Jan antwoordt op 14 februari 2012:

Kweenie hoor, maar waarom gaat iedereeen er zo makkelijk aan voorbij dat gelijktijdig winterbanden én zomerbanden gewoon ronduit levensgevaarlijk is?

Dat heeft niets te maken met de vraag of de beste banden nu voor of achter dienen te worden gemonteerd. Het gaat om een kompleet andere rubbersoort en bandeigenschappen en die kun je niet mixen.

En natuurlijk monteer je de beste banden op de vooras.
De voordelen daarvan zijn legio zoals betere tracie en stuurvemogen waardoor er nog altijd corrigerend vermogen aanwezig is als het achter toch misgaat.
Doe je het namelijk andersom dan doe met een eerder glijdende vooras ook helemaal niets meer. Hoe goed het beste profiel op de achteras de vooras blijft volgen.
Dat geldt niet altijd zo maar in de meeste gevallen is dat verstandig.


janka antwoordt op 14 februari 2012:

Ook nadat je mijn linkje en de aangehaalde site hebt bekeken blijf je die mening toegedaan?


PieteR antwoordt op 14 februari 2012:

Daadwerkelijk testen van banden moet je aan organisaties overlaten die daar hun specialiteit van maken.
Maar het is wel heel goed mogelijk om persoonlijk ervaren verschillen tussen banden zodanig aan te duiden dat een ander er ook iets aan heeft.

De argumentatie voor het plaatsen van de beste banden op de achteras zijn duidelijk, ik heb dat ooit, na het lezen van zo'n argumentatie, toegepast en het verschil was duidelijk voelbaar. (het onderling verschil was ongeveer 2 mm)

Maar of je nou winterbanden op de ene as en zomerbanden op de andere as moet gebruiken? Mij lijkt het niet verstandig.
Voor wie het tóch wil doen: gebruik de winterbanden dan liever op de achteras. Dan heb je wel wat minder tractie, maar wel een grotere beheersbaarheid.


Rico antwoordt op 14 februari 2012:

@RobD

Is het nodig om de omstandigheden 100% gelijkt te hebben voor een praktijktest? Als je de banden onder dezelfde auto legt is dat in ieder geval al mooi. Je weet zelf immers hoe je auto rijdt. Ik denk niet dat het monteren van andere banden je rijstijl verandert, dus dat blijft ook gelijk.

Woonwerkverkeer verandert ook niet zo bar veel. Een flinke variabele zijn de weersomstandigheden, maar als je b.v. twee jaar met een setje banden doet, dan zal het gemiddeld gesproken niet gek verschillen.

Vakantiekilometers..... Dat is bij ons zo'n 40% (= dik 10.000 km) van de kilometers. Het ene jaar naar Noorwegen, het andere naar Spanje. Dus een mooie mix van de slechte wegen in Noorwegen icm de hitte van Spanje.

Een eigen praktijktest zal m.i. best wat verschillen geven, maar of dat nou kompleet foute informatie oplevert betwijfel ik.


Jan antwoordt op 14 februari 2012:

"Ook nadat je mijn linkje en de aangehaalde site hebt bekeken blijf je die mening toegedaan?"

Daar staat niets over gemengd gebruik van winter- en zomerbanden.
Wél over de beste banden. Er van uitgaand dat het over één soort gaat. Niet over twee soorten door elkaar.


John antwoordt op 14 februari 2012:

We gaan er maar van uit dat we allemaal in een voorwielaangedreven auto rijden?
Een caravan drukt toch al op de achterzijde, (gezien de naam vd site 😉)zal dit wel degelijk meespelen op de verhoudingen tussen voor en achteras.
Het verhaal van tractie word dan al een stuk minder, evenzo het stuur vermogen.


Janka antwoordt op 14 februari 2012:

Nou Jan, volgens mij schrijf je toch echt: "en natuurlijk monteer je de beste banden op de vooras". Daar heb ik het over. Niet over gemengd gebruik van zomer en winterbanden. En dan nog, ben ik van mening dat je in geval van zo'n situatie toch de winterbanden achter zou moeten monteren. De reden is nu wel bekend denk ik dan maar. Echter van jadatis is nog steeds geen antwoord gekomen. En hij is juist iemand die zich opwerpt als de kenner bij uitstek als het gaat om bandenspanning in alle soorten en maten.


jadatis antwoordt op 14 februari 2012:

Eerst de voorbanden was puur een financiële reden.
De achterbanden hebben nog genoeg profiel ( 3 mm) en zo kon ik de kosten wat spreiden.
Maar de achterbanden zullen wel volgen snel.
De voorbanden moesten gewoon vervangen worden, ze waren aan de buitenkanten van de auto helemaal glad gesleten, en zouden zo niet door de APK komen.
Heb ooit van een pont in de sneeuw omhoog moeten rijden de vorige winter, en dat ging zelfs met de zomerbanden toen maar net. Heb over die 20 meter zoveel omwentelingen gemaakt , genoeg voor 500m rijden , denk ik.
Met winterbanden had dit mogelijk toen veel makkelijker gegaan.


Jan antwoordt op 15 februari 2012:

… En dan nog, ben ik van mening dat je in geval van zo'n situatie toch de winterbanden achter zou moeten monteren. De reden is nu wel bekend denk ik dan maar.
Je zegt dat je het niet hebt over gemengd gebruik maar hoe moet ik dan de quote lezen?
Als je de WINTER banden achter zou monteren wat zit er dan vóór gemonteerd?
Een winterband is een wezenlijk ander soort band dan een zomerband.


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

De beste banden hoeven per definitie niet altijd winterbanden te zijn. Een nieuwe zomerband met een goed profiel is beter dan een oudere winterband met heel weinig profiel. Dat is niet van mij afkomstig maar van degenen die het weten kunnen maar ik kan me daar goed in vinden. Het ging me vooral om de toevoeging in je betoog dat je "natuurlijk de beste banden op de vooras monteren moet". en daar ben ik het dus niet mee eens.


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

De beste banden hoeven per definitie niet altijd winterbanden te zijn. Een nieuwe zomerband met een goed profiel is beter dan een oudere winterband met heel weinig profiel. Dat is niet van mij afkomstig maar van degenen die het weten kunnen maar ik kan me daar goed in vinden. Het ging me vooral om de toevoeging in je betoog dat je "natuurlijk de beste banden op de vooras monteren moet". en daar ben ik het dus niet mee eens.


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

2x plaatsen was dus niet om mijn verhaal te benadrukken! Excuses dus.


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

2x plaatsen was dus niet om mijn verhaal te benadrukken! Excuses dus.


Jan antwoordt op 15 februari 2012:

Het ging me vooral om de toevoeging in je betoog dat je "natuurlijk de beste banden op de vooras monteren moet". en daar ben ik het dus niet mee eens.
Dat hoeft ook niet en dat verlang ik ook niet.
Feit is wel dat een gesleten band tov een nieuwe band achter mogelijk eerder grip verliest in grensgevallen en zeker ivm aquaplaning.
Wanneer de vooras dus grip verliest doe je dus feitelijk niets meer.
Feit is dat 100% van je stuurvermogen, 70% van je remvermogen en tractie in meer dan 50% op de vooras plaatsvindt en aquaplaning zich in bijna alle gevallen op de vooras manifesteert. Mede omdat de achterbanden zich veelal in het ‘schoon gereden’ spoor van de vooras bevinden.
Daar mag je over nadenken en vinden wat je wil.

De adviezen op bandengids.nl gaan er vanuit dat de montage op een achterwiel aangedreven plaatsvindt.
En dat de berijder verrast kan worden door het nieuwe weggedrag. Dat wennen duurt gewoonlijk maar heel kort, het slijten veel langer.
Popgom heeft het over ‘noodremmen en korte bochten’ Je weet nu waar de meeste remkracht vandaan komt. En dat bij zowel voor- als achterwiel aangedreven auto’s.

Eerder schreef ik al dat nieuw monteren op de vooras niet altijd het beste advies is maar meestal wel.

Wederom meen ik uit jouw laatste reaktie te lezen dat er voor jou geen terughoudendheid bestaat op bv een nieuwe zomerband te verkiezen boven een gesleten winterband en derhalve gemend te gebruiken.
Het is niet alleen het profiel die de winterband zijn wintereigenschappen geeft.
Ook het gebruikte rubbercompound is bepalend voor de prestaties.
Onder de 7graden heeft het winterrubber meer wrijving met het wegoppervlak.
Dat maakt dat de winterband zijn souplesse en wegvastheid behoud en de zomerband door het stugger en hard worden grip gaat verliezen.
Dit is de reden dat gemengd gebruik zo gevaarlijk is.
Rond het vriespunt een flauwe bocht nemen waarin de (nieuwe) zomerband zijn grens bereikt en de (gesleten) winterband gewoon grip behoud geeft dan van die rare krantenkoppen:
“Auto door onbekende oorzaak van de weg geraakt!”
Ik hoop hiermee e.e.a. duidelijk gemaakt te hebben m.b.t. het eerder door mij beweerde.


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

Heerlijk zo'n forum! Vooral al er een discussie ontstaat over bijvoorbeeld selectief lezen. Op de site bandengids staat onder 1.2 heel duidelijk waar het om gaat en dus over zowel voor- als achter aangedreven en niet alleen op een achterwiel aangedreven zo u beweert. Popgom is nog duidelijker. Die heeft het ook over voor- en achterwielaandrijving. Daar staaetsers met koeieletters " monteer nieuwe banden achter" dus hoe duidelijker wilt u het hebben! O,ja de aangehaalde voorbeelden staan er ook op maar de conclusie over-all is dat nieuwe banden, dus met het meeste profiel achter gemonteerd moeten worden. En dan juist vanwege de beheersbaarheid van het voertuig.


Jan antwoordt op 15 februari 2012:

Selectief lezen!?
Nou prima joh, zal wel hoor maar daar voer ik geen discussie over.
Maar geef nu eens duidelijkheid. Kan je je wel of niet vinden in het gemengd monteren? Zie je daar werkelijk geen probleem in?

V.w.b. bandengids.nl;
Wat gebeurt er met nieuwe voorbanden op een gladde weg?

Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto. De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven. Het risico hiervan is dat de auto 'achterstevoren gaat'. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan.

Wat gebeurt er met nieuwe achterbanden op een gladde weg?

Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden werden gemonteerd omdat het evenwicht in de grip gelijk is. De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en de auto besturen door het gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.

Wij adviseren om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid.


Hier staat heel duidelijk dat bij het gasgeven de auto ‘achterstevoren’ gaat. Dat gebeurt alleen bij achterwielaandrijvers. Hoe duidelijk wil je het hebben?
De argumentatie is verder voornamelijk gebaseerd op allerlei aannames wat de bestuurder zou kunnen of neigen te doen.

Maar Janka het gaat mij niet om het gelijk krijgen hoor.
Je bent geheel vrij het advies welk veel wordt gekopieerd en geventileerd te volgen.
Maar ga mij niet vertellen dat dát de absolute waarheid is.
Ik merk slechts op en het is aan de (selectief) lezer welk advies hem het beste aanstaat of op welk item wordt geschoten.

Maar misschien ook prettig voor anderen is om nu eindelijk eens jouw standpunt te vernemen hoe jij staat tot het gemengd monteren van winter- en zomerbanden op één auto.

Een voorschotje, vindt jij dat de winterband zowiezo de betere band is die in combinatie met gesleten zomerbanden straffeloos op de achteras moeten worden gemonteerd of ben je van mening dat er überhaupt niet gemengd gemonteerd dient te worden?


RobD antwoordt op 15 februari 2012:

"Feit is dat 100% van je stuurvermogen, 70% van je remvermogen en tractie in meer dan 50% op de vooras plaatsvindt en aquaplaning zich in bijna alle gevallen op de vooras manifesteert"

Op de handrem sturen? Erg praktisch met een gladde ondergrond. Tractie op een achterwielaandrijver is ook al genoemd.
Met goede zomerbanden voor en slechte winterbanden achter, treed aquaplaning zich wel degelijk op de achterwielen op. Het droog gereden strookje is nihil met goede voorbanden. Visueel lijkt het misschien even droog, maar is het lang niet.

Om de topic nog maar even te rekken😉


Gert antwoordt op 15 februari 2012:

Een oude bandenrot beweerde dat een slippend wiel sneller gaat dan een draaiend wiel. Derhalve altijd de beste banden achter, ongeacht welke wielen worden aangedreven.


Jan antwoordt op 15 februari 2012:

Het droog gereden strookje is nihil met goede voorbanden. Visueel lijkt het misschien even droog, maar is het lang niet.
Aquaplaning treedt grofweg op bij enkele mm’s staand water op het wegdek bij ongeveer 100km/u.
Het ‘droog’ gereden spoor van de vooras bevat geen staand water en zal daar niet in 0,09 sec. op terugkeren voordat het achterwiel passeert.


John antwoordt op 15 februari 2012:

Mooi hé, zo'n nietszeggende discussie alleen omdat iemand reclame wil maken voor Goodyear 😉

Jan en Janka, jullie hebben nu al 3 keer hetzelfde herhaalt en blijven langs elkaar heen praten en lezen.


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

Dat klopt en ik heb deze vraag dan ook bij vredestein gedropt. Het enige wat ik nu nog over kwijt wil is dat ik het toch raar vind dat een advies van kenners afgedaan wordt als aannames. En wat die laatste vragen van Jan betreft kan ik zeggen dat wij altijd 4 nieuwe quatracs laten plaatsen. Een combinatie van zomer en winterbanden zullen wij ook niet doen vanwege bovenstaande. Maar mocht het er van komen door omstandigheden dan gaan de beste banden achter. En dat kunnen zowel quatracs als winterbanden zijn.


Jan& antwoordt op 15 februari 2012:

Ik ben benieuwd wat het Michelinmannetje er van zou vinden😉


PieteR antwoordt op 15 februari 2012:

Ik heb erg lang michelins gehad. In die tijd had niemand het nog over winterbanden 😉
Die Michelins vond ik topbanden, tót ik in een winter te maken kreeg met Fulda winterbanden onder eenzelfde auto en toen was ik óm.
Michelin komt er in tests wat minder uit dan Vredestein en Goodyear, dus heb ik ze nooit geprobeerd.
Vredestein wintrac beviel me echt goed en later de Quatrac ook. Naar aanleiding van diezelfde tests en hier en daar wat reviews waarin Goodyear er nipt beter uit kwam dan Vredestein, heb ik er voor gekozen om een keer niet voor Vredestein te gaan en dat bevalt me dus in de meeste ijzige omstandigheden net iets beter.

Dat is geen reclame maken, John.


Jan antwoordt op 15 februari 2012:

Een combinatie van zomer en winterbanden zullen wij ook niet doen vanwege bovenstaande. Maar mocht het er van komen door omstandigheden dan gaan de beste banden achter. En dat kunnen zowel quatracs als winterbanden zijn.[/i}”
Tja, dan houdt het hierbij op.
Het enige wat ik je kan aanbevelen is je eens wat meer te verdiepen in de verschillende soorten banden.
Wellicht wordt je dan wat wijzer want hier schijnt het niet te lukken en dan blijf je ‘langs elkaar’ communiceren.
Het helpt niet om de uil een bril te geven als hij niet wil zien. 😉


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

U blijft ook maar repeteren hè? Wat is het toch moeilijk om flink tegengas te krijgen. Want dat we het niet eens zijn is wel duidelijk. We zullen het ook niet worden. Prima. Ik wacht het antwoord van Vredestein rustig af.


Jan antwoordt op 15 februari 2012:

Wat jij 'tegengas' noemt is complete onwetendheid met een gesloten mind en het aanhangen van internetwijsheid.
In jouw 'tegengas' zit geen enkele inhoudelijkheid.
Winterband of beste band is jou om het even daar waar ik er een duidelijke scheiding in maak.
Daar zit hem de crux in deze tegenstelling waar jij blijkbaar geen zicht in hebt.
Met onwetenden is het slecht discussieren want dit wordt alleen maar ingraven en modder gooien.
Wacht jij nou maar het antwoord van Vredestein af want dat zal echt niet anders luiden om dan de beste banden op de achteras te monteren. Het meest veilige algemene antwoord wat er is.
En daarmee gaat het je nog steeds voorbij. 😉
Gegroet en sterkte ermee.


janka antwoordt op 16 februari 2012:

Zo, dat is me nogal een aantijging zeg! Komplete onwetendheid, gesloten mind en het aanhangen van internetwijsheden. Zelfs als het antwoord van vredestein aangeeft dat de beste banden achter moeten komen dan nog de hakken in het zand! Dan krijg je een antwoord van kenners bij uitstek en ik mag toch aannemen dat die kennis niet is gebaseerd op internetwijsheden maar op uitgebreide testen. Trouwens, hoe komt u aan uw wijsheden? Uit de pers, van internet, uit boeken of uit persoonlijke ervaringen? Dat laatste lijkt me stug of u moet een ervaren test of rallyrijder zijn die alles al een paar keer heeft meegemaakt. U kunt natuurlijk ook in de bandenwereld werken of iets wat daar mee te maken heeft. Ik ben benieuwd. En ja, ik wacht het antwoord van Vredestein vol vertrouwen af. Fijne dag nog.


Jan antwoordt op 16 februari 2012:

"Trouwens, hoe komt u aan uw wijsheden?"
Het is wat laat maar goed, denk daar dan nu maar eens over na. De opsomming die je gegeven hebt is bijna compleet 😉
Overigens is het geen aantijging maar een vaststelling zolang mijn inhoudelijkheid die van jou overstijgt en jouw reaktie daarop een bevestiging. 😉 (gesloten mind weetjewel)

Zojuist met Vredestein contact gehad, jouw vraag wordt weldra dienovereenkomstig beantwoord.


John antwoordt op 16 februari 2012:

"Overigens is het geen aantijging maar een vaststelling zolang mijn inhoudelijkheid die van jou overstijgt en jouw reaktie daarop een bevestiging"

Wow, over eigendunk gesproken!
Echt onderbouwt is jouw mening ook nergens terug te vinden Jan.


Jan antwoordt op 16 februari 2012:

""Feit is dat 100% van je stuurvermogen, 70% van je remvermogen en tractie in meer dan 50% op de vooras plaatsvindt en aquaplaning zich in bijna alle gevallen op de vooras manifesteert""


PieteR antwoordt op 16 februari 2012:

Jaja, tis wat met die bandenboeren...
Als die konden lezen hadden ze allemaal een andere baan gehad 😉 😉


JH Vis antwoordt op 16 februari 2012:

Er onstaat altijd een hoop discussie over waar de beste banden gemonteerd dienen te worden. Zorg er in ieder geval voor dat ook de slechtste banden voldoende profiel hebben onder alle omstandigheden. Dat is de 1e winst!!

Gewicht (lees druk) speelt bij aquaplaning een grote rol. Aangezien de achterkant van de auto veelal veel lichter is dan de voorkant is op basis hiervan de kans op aquaplaning achter groter. Mede daarom wordt aanbevolen de band met het meeste profiel achter te monteren om op die manier de balans terug te brengen. Hierbij speelt een rol dat de achterbanden al in een relatief flauwe bocht naast het spoor van de voorbanden gaan lopen. De betere voorbanden kunnen het water nog verwerken, de mindere achterbanden gaan dan onherroepelijk hun grip verliezen; de auto breekt uit, wat in een bocht fataal kan zijn. Als laatste (geldt voor een voorwielaangedreven auto) heb ik liever vroeg feedback (lees spinnen) tijdens aquaplanen van slechtere voorbanden dan verrast te worden door onaangekondigd uitbreken van de achterkant met betere banden....Het spinnen is eenvoudig te onderdrukken door rustig gas te minderen, het uitbreken van de achterkant is voor de gemiddelde automobilist toch iets lastiger te corrigeren.

Gelukkig kan een ieder zelf kiezen wat hij of zij de beste optie vindt. Ik ga voor goede banden rondom en gas terugnemen als de conditie van het wegdek dit vereist...


Jan antwoordt op 16 februari 2012:

"Hierbij speelt een rol dat de achterbanden al in een relatief flauwe bocht naast het spoor van de voorbanden gaan lopen. De betere voorbanden kunnen het water nog verwerken, de mindere achterbanden gaan dan onherroepelijk hun grip verliezen"
Dit is de (hoofd)motivatie die Michelin aanvoert bij het advies de beste banden achter te plaatsen. 😉


PieteR antwoordt op 17 februari 2012:

Daarin is Michelin niet de enige, ik heb deze argumentatie enkele jaren geleden op meer plekken gevonden.


Bert antwoordt op 17 februari 2012:

Een andere reden om liever nieuwe banden achter te monteren (en de achterbanden naar voren te verplaatsen) is het gegeven dat achterbanden onder moderne voorwielaandrijvers bijna niet slijten. Wat dan na verloop optreedt heet cup-vorming. De profielblokken schuinen af 'vallen om', prima te voelen als je met je hand over het profiel naar voren / achteren wrijft. Naar voren bewegend botst je hand tegen de randen van het profiel (of was het nu andersom?). In de auto lijkt het zoemende geluid erop of je een kapot wiellager hebt. Zodra je een paar duizend km gereden hebt met die gecupte banden op de vooras verdwijnt dat.


Jan antwoordt op 17 februari 2012:

Een ‘gecupte’ band op de vooras plaatsen geeft niet zelden een luider zingend geluid welke door de berijder veelal niet geaccepteerd wordt. Al duurt het maar een paar duizend km.
Het is deze reden dat de Leasemij-en een sterke voorkeur hebben om de nieuwe banden onbedingt op de vooras te plaatsen.
Dat is dus een economische overweging en heeft niets met veiligheid gemeen.😉


Koen antwoordt op 17 februari 2012:

Van JH Vis :
"""Hierbij speelt een rol dat de achterbanden al in een relatief flauwe bocht naast het spoor van de voorbanden gaan lopen. De betere voorbanden kunnen het water nog verwerken, de mindere achterbanden gaan dan onherroepelijk hun grip verliezen; de auto breekt uit, wat in een bocht fataal kan zijn. Als laatste (geldt voor een voorwielaangedreven auto) heb ik liever vroeg feedback (lees spinnen) tijdens aquaplanen van slechtere voorbanden dan verrast te worden door onaangekondigd uitbreken van de achterkant met betere banden....Het spinnen is eenvoudig te onderdrukken door rustig gas te minderen, het uitbreken van de achterkant is voor de gemiddelde automobilist toch iets lastiger te corrigeren.

Gelukkig kan een ieder zelf kiezen wat hij of zij de beste optie vindt. Ik ga voor goede banden rondom en gas terugnemen als de conditie van het wegdek dit vereist..."""

Helemaal akkoord.
Ik begrijp niet waarom Jan persé de beste banden vooraan wil hebben ?
Een grote meerderheid (zelfs zonder onderzoek ! 😉 )van de chauffeurs laat gewoon gas los als de bocht te sterk is. M.a.w. op het moment dat de auto vooraan nog maar een begin van 'glijden' vertoont.
Het merendeel van de auto's is zo geconstrueerd dat ze dan braaf terug in het 'goede' spoor komen(*).
Een voorwiel-aangedreven auto corrigeren, die achteraan uitbreekt, is niet aan iedereen gegeven.
Maar je moet heel wat toeren uithalen om dat punt te bereiken. En rijkunst bezitten om te corrigeren.

(*)Mogelijke uitzonderingen hierop : Audi TT (vorsprung durch technik ?) en Lamborghini (idem ?) 😉 😉 😉

PS : NOOIT zomerbanden op de ene as en winterbanden op de andere as !
Sorry Jadatis, het verwondert mij dat je dat hebt gedaan. Ook al is / was het financieel nodig / aantrekkelijk.
Enne : laat de APK dat toe ?


Jan antwoordt op 17 februari 2012:

Ik begrijp niet waarom Jan persé de beste banden vooraan wil hebben ?
Zucht, niet persé Koen. En ook lang niet in alle gevallen.
Maar waarom wel dat kun je ook LEZEN!

En ja, dat is voor de APK geen probleem, mits boven de 1,6mm restprofiel in de hoofdgroeven.


Koen antwoordt op 17 februari 2012:

Zucht, Jan.
Ik ben de grip kwijt met het hele gehakketak tussen jou en Janka.
Zucht. 😉
In sommige antwoorden (van jou en Janka) sluipen ook winterbanden binnen : maakt het niet duidelijker. (akkoord : bij mij ook, maar dan als PS)
Soms wordt er ook gequote van een (banden)site. Enz, enz.
Het is onduidelijk geworden.
Zucht. 😉

Misschien, als je zin hebt, wil je jouw standpunt oplijsten / samenvatten (wanneer wèl de beste banden vooraan) ?
En wanneer zéker niet !


John antwoordt op 17 februari 2012:

Ja, alweer en maar blijven herhalen.

Laat iedereen doen waar hij of zij zin in heeft😉


Koen antwoordt op 17 februari 2012:

"""Van: John
Datum: 17 February 2012 om 10:42
Ja, alweer en maar blijven herhalen.
Laat iedereen doen waar hij of zij zin in heeft"""

Wat een advies ???
Wat een 'boeiende' bijdrage ???
Ga ergens anders stoken en de boel verknoeien.


John antwoordt op 17 februari 2012:

Koen, stoken die ik in de open haard.
Eenvoudig alles even teruglezen is net zo makkelijk, maar misschien teveel moeite voor je? Kunnen en willen lezen is niet iedereen gegeven😉
Kom er maar weer in..........


Jan antwoordt op 17 februari 2012:

Het is onduidelijk geworden.
Inderdaad.
En een opsomming, nee denk niet dat dat verstandig is.

Het gaat hier om een advies in algemeenheid van eerder genoemde ‘kenners bij uitstek’ en en een meer specifiek gerichte.
Vanuit een folder of vanaf internet pretenderen is heel wat anders dan in een meer specifiek geval.
Grosso modo rijden er meer voorwielaandrijvers dan achterwielaandrijvers. Waar dagelijks grip hebben veelal de voorkeur geniet boven de grenzen van het technisch kunnen opzoeken. Hoe correct een bewering in die gevallen dan ook kan zijn.
Een advies kan gelden voor veiligheid in extremen of meer praktisch gericht.

Waar ik waarschijnlijk een te zwart/wit uitdrukking heb gemaakt is te stellen dat je natuurlijk de beste banden op de vooras monteert.
Daar wordt dan, achteraf gezien logischerwijs, té zwart/wit op gereageerd. Leve het Forum.
Bijkomend nadeel is dat voor één van de participanten het niet geheel duidelijk is dat er verschil in winter en zomerrubber bestaat. Ja, en dan is de chaos redelijk kompleet, en dat nog zonder trollen.

Dus om de trollen niet verder uit te dagen wil ik het hierbij laten Koen. 😉


janka antwoordt op 17 februari 2012:

Ik heb me even op de vlakte gehouden en inmiddels een antwoord van Vredestein gekregen. Alvorens dat hier te plaatsen verzoek ik Jan om mij geen dingen "in de mond" te leggen die ik nergens heb geschreven. Ik, als "participant" heb nergens aangegeven dat ik niet weet dat er verschillen zijn o.a. in samenstelling tussen zomer- en winterbanden. Laat dat duidelijk zijn. Die conclusie is geheel voor zijn rekening. Het is namelijk nagenoeg onmogelijk om je af te sluiten van alle berichtgeving over deze materie. En dat is ook voor mij van toepassing. Zeker nu we een paar keer wat zwaardere winterse omstandigheden hebben gekend de laatste jaren ontkomt men niet aan de berichtgeving over het waarom juist die winterbanden belangrijk kunnen zijn.
Dan het antwoord van Vredestein.
Ik citeer: "Een combinatie van 2 zomerbanden en twee winterbanden verslechterd het rijgedrag.
ONS ADVIES IS DAN OOK OM HET NIET TE DOEN.

Voordeel nieuwe banden voor: grip bij bochten inrijden en kans op doorslippen bij remmen kleiner.
Voordeel nieuwe banden achter: minder kans dat de auto van achter uitbreekt.

Breekt de auto van voren uit dan gaat deze alsnog rechtuit.
Breekt de auto van achteren uit dan is de hele auto onhandelbaar.

Gezien er op de vooras meer gewicht zit dan achterin (tenzij vol-beladen) adviseren wij de nieuwe banden op de achteras te monteren." Einde citaat.

Tot zover het antwoord van Vredestein dat meer duidelijkheid geeft.
Verder heb ik er grote moeite mee dat wij als forumleden vergeleken worden met trollen. Een opmerking die mij diep raakt en beledigend is voor iedereen hier op dit forum.
Ik geef Jan dan ook een welgemeend advies om het inderdaad hier maar bij te laten en een forum te zoeken van zijn eigen niveau. Sorry mensen, maar dat moest ik even kwijt.


Bert antwoordt op 17 februari 2012:

Van: Jan
Datum: 17 February 2012 om 09:30

Een ‘gecupte’ band op de vooras plaatsen geeft niet zelden een luider zingend geluid welke door de berijder veelal niet geaccepteerd wordt. Al duurt het maar een paar duizend km.


Psies, dan ben je dus eigenlijk te laat. Cuppen treedt alleen op als je die achterbanden daar te lang laat zitten. Dus voorkom je dat door nieuwe banden achter te monteren en de achterwielen er voor onder te schroeven.


Jan antwoordt op 17 februari 2012:

… Verder heb ik er grote moeite mee dat wij als forumleden vergeleken worden met trollen.
Het Trol zijn heeft geenszins iets met jou te maken Janka. Dat is een rol die je zelf dan aanneemt en daar kan ik geen verantwoording voor nemen.
Een naam van wie ik daarmee o.a. mee bedoel begint wel eveneens met een “ J” maar heeft geen “a” erin. Dan weet Koen voldoende. 😉


RobD antwoordt op 17 februari 2012:

Trollen: meervoud van trol. Dus mag Janka zich, zoals ieder forumlid, zich aangesproken voelen.
Excuses achteraf tonen een zwakte. Bezint eer ge begint, of lees; http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=23210


Jan antwoordt op 17 februari 2012:

Ik maak mijn excuses nergens voor. Ook nergens voor nodig.
Ik heb gesteld over het Trol zijn dat hij zich niet aangesproken hoeft te voelen.
Ik ontneem niemand het recht zich aangesproken te MOGEN voelen.
Iedereen MAG zichzelf ook een eikel noemen maar daar heb ik dan verder niets mee te maken.
Om maar even het vangen op woorden door te zetten. (waar gaat het nu helemaal over?)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker