W. Mol vraagt op 25 maart 2007:
Een aantal jaren zijn wij met onze Toyota Corolla hb. (1.3 , bj.1993) en de caravan (Caravelair max.1000 kg) naar de Franse Alpen geweest. Soms kwam je natuurlijk wat power te kort, maar het weggedrag was zondermeer goed te noemen. Nergens last van eigenlijk.
Totdat we vorig jaar een andere auto aanschaften, t.w. een T. Avensis liftback (1.6 vvt-i , bj.2001). Wat direct opviel was de overgevoeligheid voor zijwind en vooral voor voorbijrazende vrachtauto's (of busjes). Eén keer zijn we in een slinger geraakt: je schrikt je rot! Had ik met de (veel oudere en lichtere) Corolla nooit last van.
Terug van vakantie ben ik gaan informeren bij veel verschillende personen en bedrijven waar dat aan kon liggen. Ik heb ook veel verschillende mogelijke oorzaken te horen gekregen (zoals de banden, schokbrekers, langere oversteek v.d. auto, verkeerde belading v.d. caravan, enz.), dus eigenlijk weet ik nu nog niets.
Misschien is er iemand die mij verder kan helpen met het juiste advies?
Alvast bedankt.
Wim
ramon antwoordt op 25 maart 2007:
ik rijd ook met een carolla , vroeger altijd rapido klapcaravan banden 145/80 R 10 69T bandendruk 2,4 bar zachte flanken ( zeer kleine bandjes ) gewicht rapido + - 600 kg hoogte 105 cm , toen ik aan de caravan schudde zag men de banden heen en weer wiebelen ze stonden ook altijd bol ( wat doorgezakt zogezegd ) ik reed altijd zeer snel , 1 maal begon deze te slingeren maar mijn auto afgeladen 1700 kg was hem gemakkelijk de baas .
nu gaan ophalen rapido hefdakcaravan 420 km ver ( achteraf gewogen ) druk op de dissel 65 kg ( mag niet ) C banden banden toen 3,1 bar druk gewicht + - 835 kg totale lengte met dissel 510 cm zonder fietsrek gerekend snelheid soms 125 km bewoog geen mm , op een stuk 2 baans weg ( omleiding ) tegenliggende vrachtwagens nog geen krimp gezien , ik keek speciaal in de spiegels .
nu doe ik er 3,7 bar in , het voornaamste is denk ik wat meer bandendruk ( kijken of het mag ) of anders andere banden , ik ben er wat tegen omdat U dan minder vering hebt ( dansen van de caravan en binnen alles kapot ramelen ) goed laden ALLES zo laag mogelijk en geen 25 kg rechts van voor en 25 kg links van achter dit beinvloed slingeren , laad zo veel mogelijk zware stukken in de auto koffer , rezerve band , tent , tentstokken , krik , doos met blikjes eten ) .
ik heb nu een combinatie auto 1700 kg en caravan 850 kg hoogte 196 cm , en vind hem zelf beter achter mijn auto liggen dan destijds ( in verhouding ) mijn rapido klapcaravan , vraag verder inlichtingen aan menno of bert of andere kenners over dit onderwerp .
Bert antwoordt op 26 maart 2007:
Dat moet inderdaad een bevreemdende gewaarwording zijn geweest, je schaft een nieuwere zwaardere trekauto aan, die bovendien niet bekend staat als een dweil.
Je zult je ongetwijfeld afgevraagd hebben of er iets aan de caravan anders is als toen met de Corolla, dus ik neem aan dat we die mogelijkheid als oorzaak kunnen uitsluiten? In een jaar tijd kan er wel degelijk wat veranderen...
Door de langere oversteek (is dat zo?) zou de Avensis wat gevoeliger kunnen zijn voor een hogere kogeldruk. Hoe hoog is je kogeldruk? Banden van de auto kunnen een oorzaak zijn, hou in ieder geval de hoogste spanning aan die Toyota voor de Avensis voorschrijft. Voorts zou ik de wielophanging, schokbrekers en veren door een goed bedrijf laten nakijken. Ook zou ik - omdat het geen nieuwe auto betreft - bij een goed herstelbedrijf de auto laten nakijken of de auto schadevrij is en zo niet of herstel goed heeft plaatsgevonden. Slecht herstel kan de stijfheid van de carrosserie (en ook de veiligheid overigens) ernstig nadelig beïnvloeden.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!