Frans vraagt op 1 mei 2012:
Wie heeft ervaring met een caravan over de Grossglockner-route?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2012:
Afgelopen zomer deze route gereden maar volgens mij is die verboden voor caravans. De weg zelf is geen enkel probleem want dat is een zeer brede een goede weg. Hoogstens is de afdaling wel lang voor een oplooprem.
RobD antwoordt op 1 mei 2012:
Zonder Menno meteen tegen te spreken, volgens mij is deze niet verboden voor c/vans, maar word niet geschikt bevonden. Dit i.v.m. oponthoud, eventuele pechgevallen.
Je kunt deze rijden tot aan de tolpoortjes.......daarna door zonder c/van of omdraaien 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2012:
Je mag me best tegenspreken RobD want je hebt gelijk. Je mag de 'pas' ook rijden met een caravan. Mits je een goede combinatie hebt die goed kan dalen zie ik geen enkel probleem.
Zie:http://www.grossglockner.at/de/preise/
Frans antwoordt op 1 mei 2012:
Dat caravans zijn toegestaan was ik al achter gekomen, maar de aard van de beklimming/afdaling niet. Op hardfietsen.nl zie ik alleen het profiel van de zuidzijde (Heiligenblut) over 23 km met één kilometer flink steil. Is de 25 km noordzijde ongeveer hetzelfde?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2012:
Deze foto is (bijna halverwege) op de noordzijde gemaakt:
Dat was een lange pittige afdaling maar op een hele brede en goede weg.
Omhoog zal dit geen probleem zijn, ook omdat het een zeer overzichtelijke weg is, maar naar beneden..... Dan moet je wel een goede oplooprem hebben.
Frans antwoordt op 1 mei 2012:
Dank je; bij nader inzien een bekend plaatje 😉. Ik heb een unieke oplooprem, die dat volgens mij aan kan. Als het erg steil is moet je echter ook genoeg motorremvermogen hebben en dan is een caravan op 12% over 11 kilometer een obstakel als er weinig inhaalmogelijkheden zijn.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2012:
Inhalen lijkt me niet zo'n probleem. Zoals ik zei is de weg breed en overzichtelijk. Daarnaast vond ik het in het hoogseizoen niet echt druk en het verkeer dat er was allemaal toeristisch. Relatief veel motorrijders maar die halen toch wel in.
RobD antwoordt op 1 mei 2012:
Het is voor mij ook al5 of 6 jaar geleden. Gelijk hebben zoek ik niet Menno, wel feiten 😉 Wij hebben hem toen ook gereden zonder c/van en kan me ook niet herinneren er een gezien te hebben. Boven stond het wit van de campers.
Rockfire antwoordt op 3 mei 2012:
Deze bergpas is inderdaad verboden voor caravans (wohnwagen).
Interessant is de website van OAMTC. Daar vind je info van zowat alle bergpassen. Je kan ook aanvinken, dat je alleen de passen die toegelaten zijn voor caravans wil zien.
http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C%2C500408%2C
RobD antwoordt op 3 mei 2012:
Vorverkaufskarte (Tageskarte) PKW, Wohnmobil, Pkw mit Wohnwagen à EUR 27,00 (statt EUR 32,--)
waarom staat dit dan ook op diezelfde site? Pkw mit wohnwagen is in mijn vertaling; personenauto met c/van !! verboden is het niet, de pas rijden vergt ervaring.
Bert antwoordt op 3 mei 2012:
Op de site van de ÖAMTC staat Eignung für Wowa: nein. Dit betekent dus niet geschikt. Maar is - dus - niet verboden.
Het lijkt de AN?B wel... 😉
MvO antwoordt op 6 mei 2012:
Heb deze in 2007 gereden van Nrd naar Zd met Subaru Forester 2.0 XT en een Adria 390DS. Wel een behoorlijk bedrag aan tol en de vraag van de tolbeambte of ik het er wel op wilde wagen. Geen probleem, voornamelijk in 2e versnelling (ook vanwege de vele bochten). Is bergop best te doen en ook de afdaling naar Heiligenblut leverde geen moeilijkheden op.
lambert antwoordt op 13 mei 2012:
Op de site van Grossglockner staat dat het kan, maar wel met een HZG (Hochst Zugelassenes Gesammtgewicht) van 3500 kg. HZG geldt ook voor Campers en vrachtwagens.
Willem antwoordt op 14 mei 2012:
@Lambert:
Je moet wel goed lezen, anders zet je medeforummers op het verkeerde been !
Alle combinaties met caravan zijn toegelaten !
Alleen als je zwaarder bent dan 3500 kilo totaal gewicht dan val je voor de tol in de categorie van Vrachtwagens LKW1 zie link hieronder:
http://www.grossglockner.at/de/preise/
Willem antwoordt op 14 mei 2012:
En dan vergeet ik nog een woord:
Alleen als je AUTO zwaarder IS dan 3500 kilo totaal gewicht dan val je voor de tol in de categorie van Vrachtwagens LKW1 zie link hieronder
@Eric antwoordt op 14 mei 2012:
Best ingewikkeld zo'n pasje rijden....
Johan antwoordt op 8 augustus 2013:
Yep
Ik heb ervaring met het berijden van de GG route. In het verleden 2 keer met alleen de auto. Dat ging allemaal goed. Minpuntje was toen dat er een nl toeringbus reed waar de vlammen ( remmen) letterlijk uit sloegen. Dat was voor mij een waarschuwing dat er wel met goed materiaal moest worden gereden. Dit jaar kwam ik voor de keus te staan om of over de GG te rijden of zo'n 150 tot 2 honderd km om te rijden. Ik heb gekozen, na info inwinnen bij een benz. station die nog hebben getelefoneerd met de GG om te vragen of het kon, om over de GG te rijden. En ik moet zeggen dat ik totaal geen problemen heb gehad met het rijden op zich. Omhoog ging gemakkelijk, naar beneden kwam ik in de probleempjes omdat iemand voor mij nog langzamer reed met een alleen een personenwagentje dan ik. Dan moet je op gaan letten of de remmen van de caravan niet te heet worden. Zorg er dus voor dat "zware" combinaties de ruimte krijgen op zo'n pas. Dat voorkomt problemen
Conclusie voor mij is dat ik het zo weer zou doen met mijn huidige combinatie. Misschien wel handig om de technische stat van auto en caravan extra te laten controleren. Rijden aan zich geen enkel probleem.
Groet,
Johan
Frans antwoordt op 9 augustus 2013:
Dit jaar n-z over de Grossglocknerstrasse gereden. Dacht dat het drukker zou zijn omdat de Felbertauernstrasse langdurig geblokkeerd was, maar we waren de enige met caravan. Voor 33 euro krijg je bij helder weer een heel mooie route voorgeschoteld. Grootste gevaar bergop: tegemoetkomende touringcars. Gaan in een treintje veel te hard naar beneden – inderdaad met stinkende remmen – en kunnen lager op de n-zijde de blinde binnenbochten aan bergzijde niet houden waardoor ze plotseling op je weghelft verschijnen. Zeldzaam slechte chauffeurs!
Op steile stukken soms in 1 moeten afdalen voor voldoende motorvertraging op 12-14% (1535kg caravan/3750kg trein). Door de 20 tot 25km lange afdaling is deze route met caravan en standaard oplooprem af te raden, want je houdt geen remmen over. Parkeerhavens en uitzichtpunten zijn er genoeg. In Heiligenblut is een gezellig kampeerterrein met goed restaurant. Daar een paar dagen gestaan met zicht op de route: geen caravan gezien op de pasweg 😉
Coco antwoordt op 11 maart 2015:
http://imageshack.com/a/img661/7195/V9Y7Bo.jpg
Een kleine 30 jaar geleden een keer met de caravan beklommen richtig Hermagor.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.