Caravantrekker.nl

Wat nu??

Jan@ vraagt op 26 juli 2012:

Ben nu nieuwe banden aan het zoeken, maat 185 R14C. Resultaat: Kwikfit: merk Bridgestone week 7 2012 = half jaar oud; Euromaster (waar mijn dealer ze bestelt) week 35 2011 . De nieuwste die ze hebben is het merk Highfly (nooit van gehoord) week 1 2012.

Wat nu????
Alvast bedankt!!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

frasvb antwoordt op 26 juli 2012:

Bij twijfel niet kopen, je kunt ia intern goede banden kopen tegen aantrekkelijke prijzen. Endan zijn ze oo nog vers!


Jan@ antwoordt op 26 juli 2012:

Frans, ik heb inmiddels 4 adressen afgebeld en ze garanderen alleen de dotcodes die ze in voorraad hebben, de nieuwste tot nu toe dus een half jaar. Wanneer ze nieuwe bestellen garanderen ze de dotcode niet.
Ik wist niet dat het zo lastig was.


Bob antwoordt op 26 juli 2012:

Wat maakt het nou uit of een band wat ouder is? De band is toch niet gebruikt? Ik neem aan dat de band niet in de zon heeft gelegen. De caravan wordt een paar weken gebruikt en dan gaat de caravan weer de stalling in. Wat maakt dan een paar maanden uit? Dit is muggenziften, om het netjes te zeggen.


Jan@ antwoordt op 26 juli 2012:

Bob misschien heb je gelijk maar ik heb het onderwerp al eerder aan de orde gesteld (topic ""acceptabel??"" )en toen reageerden een paar caravanspecialisten ( o.a. Menno en TheoS) dat ze 4 maanden al oud vonden.
Als een caravanverzekeraar eist dat een band niet ouder dan 6 jaar mag zijn dan ben je met een 2011 dotcode dus al 1 jaar kwijt. Vandaar.


Bob antwoordt op 26 juli 2012:

Bij mij speelt de verzekering geen rol omdat de caravan (43 jaar oud) niet verzekerd is. Ik kom niet in streken met bosbranden, misschien overstromingen maar dan ben ik al weg. De verzekering van een caravan is misschien leuk als de wagen nieuw is. Je krijgt hoogstens de dagwaarde terug. En hoeveel (zeg maar hoe weinig) is die bij een caravan van 6 jaar?


Hans Stoute antwoordt op 26 juli 2012:

Die dagwaarde kan aanzienlijk zijn. De omschrijving van dagwaarde luidt immers: een wagen van (ongeveer) gelijke leeftijd, uitvoering, etc. exclusief een eventuele garantie aan te kunnen schaffen ter vervanging. Ik zie zelf geen 6 jaar oude caravans die voor een habbekrats weggaan. Sterker: het is verstandig om caravans lang in de verzekering te laten lopen.


Jan@ antwoordt op 26 juli 2012:

De verzekering is uiteraard één ding. Veel belangrijker is de kans op een klapband zo klein mogelijk te houden en die verzekeraars zetten de periode niet voor niets op zes jaar.
Na verdere naspeuringen ben ik er inmiddels achter dat een dotcode van week 7 2012 wel zo'n beetje het verst is van wat je kunt krijgen. Althans dat werd mij van diverse kanten meegedeeld. Mijn (inmiddels voormalige) dealer levert gerust banden met dotcode week 35-2011. Niet zeuren.


Jan& antwoordt op 26 juli 2012:

Verzekeraars doen alles om niet uit te hoeven betalen... dat is net zo bekend als het oudste beroep van de wereld.

Overigens waren mijn laatste GT-radial c-banden vers van de pers net geen 3 maanden oud toen ze bij bij mijn cv werden omgelegd. Misschien is het de moeite waard om te kijken of dit merk uitkomst biedt?
Ik heb er al vele jaren goede ervaringen mee wat kwaliteit betreft.


Louis. antwoordt op 26 juli 2012:

Ik heb er afgelopen zaterdag nieuwe onder laten zetten.
Ook nog de als best geteste Maxxis, en in dezelfde maat als jij Jan @.
Gewoon rechtstreeks bij Euromaster besteld, en ze er daar ook onder laten zetten inclusief uitbalanceren en nieuwe ventielen.
De bestaande linker weer als verse reserve, en klaar weer voor een jaar of zes .
Kon mooi op een zaterdagochtend zodat de caravan achter m'n busje kon blijven hangen, en twee bakken koffie en een praatje later was ik weer weg.
Zij hadden ze toch ook speciaal voor mij besteld hetgeen een goeie week duurde,en het zijn banden van afgelopen februari.
Je vraag : wat nu ??, dezelfde weg volgen zou ik zeggen Jan.


Jan antwoordt op 26 juli 2012:

"De bestaande linker weer als verse reserve, en klaar weer voor een jaar of zes."

Niet voor je reservewiel, die is dan 12 jaar oud. Daar heb je dan dus helemaal niets aan.

Dé manier is 3 banden tegelijk vervangen. Op die manier weet je dat wanneer je een lekke band krijgt de reserveband zijn taak ook gewoon aan kan. 😉


antwoordt op 27 juli 2012:

Jan@, neem een merk dat goed gangbaar is en dus een hoge omzetsnelheid heeft, dan heb je de meeste kans op een jonge band.
Op mijn vorige cv heb ik enkele jaren geleden Continental Vanco 185R14C laten leggen door een bandenspecialist en die waren slechts 2 weken oud.
Nu op mijn nieuwe cv heb ik de "honkietonkies" direct door de dealer laten vervangen door hetzelfde merk: 2 maanden oud.
Bij bestellen goed op papier laten zetten dat je geen banden accepteert die ouder zijn dan bv 3 maanden. Je zult zien dan kunnen ze best geleverd worden.
Succes.
JT®


Louis antwoordt op 27 juli 2012:

Over zes jaar... is hij inderdaad 12 jaar oud Jan .
Tot die tijd zit hij echter in de al zoveel besproken discussieperiode.
De linker omdat deze niet met wegranden,bermkuilen of stoepranden in aanraking is gekomen en verder klokgaaf is .
En hij word natuurlijk wel met de gewone controles meegenomen, vandaar dat ik het wel aandurf.


fransvb antwoordt op 27 juli 2012:

Is het nu eigenlijk wel zo erg dat de "nieuwe" band al wat ouder is? Soms 1 jaar ouder. Als je kijkt naar de afschrijving van de band kosten €75,-- gedeeld door 6 jaar is € 12,50 x 2 stuks dan praten we over € 25,-- en dat moet je weer verdelen over 6 jaar. Uiteindelijk herbben we het over € 4,25 per jaar.


Jan@ antwoordt op 27 juli 2012:

Ben inmiddels rond en heb een afspraak voor Maxxis banden van week 7 2012. Moet maar , want ik ben er een hele dag mee bezig geweest en er helemaal klaar mee.Een beetje service verlenen en meedenken gaat ondanks de crisis nog aan veel leveranciers voorbij. Het vreemdst vond ik nog dat de vraag die ik stelde over de leeftijd van de banden blijkbaar (bijna) nooit wordt gesteld. Eén baliewerker van een bandenspecialist moest ik zelfs uitleggen wat de dotcode betekende. Waar zo'n website als deze niet goed voor is.
Bedankt voor de reacties.


fransvb antwoordt op 27 juli 2012:

Jan@, Ik denk dat er bij dit forum beter bandenspecialisten zitten (en dan mag je jezelf ook toe rekenen), dan bij de bandenspecialist.
Ik ben benieuwd, wie bij dat bedrijf de specialist is.
In ieder geval succes met je nieuwe banden.


Jan antwoordt op 27 juli 2012:

Vergeet niet dat een bandenspecialist vaak en veel laag opgeleid personeel heeft en veel personeel wisselingen kent.
Het specialisme zit maar bij een beperkt aantal personen. Heb je die specialisme nodig dan kan je het beste vragen naar de chef of vestigingsleider.


sjarel antwoordt op 27 juli 2012:

Op mijn aanhangwagentje zitten 4-ply banden.Na 10 j zie ik daar nog niets aan.Niks onrond,trillingsvrij rijdt dat karretje.Slaapt buiten.
Verzekering,die bureaus die alles uitpluizen is blijkbaar winstgevend .


Bert antwoordt op 28 juli 2012:

Na 10 j zie ik daar nog niets aan.

Ja, dat is een goed methode. Gewoon even kijken naar de bandjes. Er een schop tegen geven is er ook zo een. Onbalans (trillingen) stel je eenvoudig vast achter het stuur in de auto. Natuurlijk kun jij dat voelen. Bij twijfel je vrouw op de aanhanger vastbinden, begint ze rare geluiden te produceren dan is balanceren te adviseren! 😉


Jan& antwoordt op 28 juli 2012:

Toch komt sjarel er mee weg omdat die 6 jaars termijn een fictieve is en niet wetenschappelijk onderbouwd.
Zijn vrouw er bij betrekken is achterbaks.


Hans Stoute antwoordt op 28 juli 2012:

Die Sjarel komt er alleen mee weg bij een verkeerscontrole. Daar moeten de banden aan de eisen voldoen die in de wet genoemd worden. Je komt er ook mee weg wanneer je een schade door eigen gebrek lijdt met als oorzaak de banden en onverzekerd bent. Wil je een 100 km ontheffing of je hebt een schade eigen gebrek door banden bij gedekte omstandigheden, dan kom je er niet mee weg. Of dat nu wetenschappelijk onderbouwd is of niet. Overigens denk ik dat het wel wetenschappelijk onderbouwd is door de vele testen en de resultaten daarvan die door vele respectabele instanties zijn overgenomen.


sjarel antwoordt op 28 juli 2012:

banden op een aanhangwagen mogen wettelijk max. 10 jaar oud zijn. Of dat nu geld voor caravan weet ik niet meteen.
Groeten Sjarel.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 juli 2012:

Wettelijk? Ouderdom van banden is bij mijn weten niet wettelijk vastgelegd. Ook de VACO geeft niet aan dat zes jaar de grens is, maar raad wel aan om dan extra aandacht aan de banden te geven.


Jan antwoordt op 29 juli 2012:

Toch komt sjarel er mee weg omdat die 6 jaars termijn een fictieve is en niet wetenschappelijk onderbouwd.

Nou, daar valt een flink boompje over op te zetten en ik denk dat de wetenschap een heel eind komt.
In ieder geval is het statisch goed te onderbouwen en wel zodanig dat de TUV daar een voorwaarde aan stelt ivm de 100km/u grens.

De bandenleeftijd is echter nergens wettelijk aan een maximum gebonden.
Maar om nu te stellen dat wanneer een totale leek niets aan zijn 10 jaar oude aanhangerbandjes kan ontdekken dat het dan wel goed zit is een brug te ver.
Er is voldoende grond om vrij aannemelijk te maken dat wanneer je met banden van meer dan 10 jaar oud rond rijdt, je eigen veiligheid en die van anderen niet erg hoog hebt zitten.

En laten we de veroordeling achterbaks maar als een hele grote uiterst onrespectvolle vergissing beschouwen nietwaar? 😉

Ook de VACO geeft niet aan dat zes jaar de grens is, maar raad wel aan om dan extra aandacht aan de banden te geven.
Én het advies om banden van 10 jaar en ouder preventief te vervangen.
De reden daarvoor lijkt me vrij duidelijk!


sjarel antwoordt op 29 juli 2012:

Klapband gebeurt meestal door te weinig druk.Denk maar aan een beladen wagen.In tankklepje of portier hangt meestal een tabel met bandendruk(V,A,normaal of beladen).
Na plaatsen nwe band kan er ook een kl lek zijn,tubeless .Als je dikwijls de druk controleert dan merk je het.
Op vakantie na 3 à 4 weken zie ik ze vertrekken.Men is dan te trots om even de motorkap te openen en olie en water na te zien.
Ik zeg er wel bij,mijn aanhanwagentje moest naar E met cement en tegels .Banden waren verduurd en ik heb geen moment getwijfeld om er nwe op te laten leggen(4-ply).Bodem was ook rot,vernieuwd.


John antwoordt op 30 juli 2012:

"Op vakantie na 3 à 4 weken zie ik ze vertrekken.Men is dan te trots om even de motorkap te openen en olie en water na te zien."
Daar zijn toch tankstations voor?

"Banden waren verduurd en ik heb geen moment getwijfeld om er nwe op te laten leggen(4-ply).Bodem was ook rot,vernieuwd."
M.a.w. je aanhanger was gewoon verrot😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker