Caravantrekker.nl

Hoe wordt de kogeldruk bepaald

Robertb vraagt op 19 september 2012:

Vandaag was ik bij de dealer om een auto te bekijken. Peugeot Partner 4x4 Dangel, 90 pk.
Mooie auto, maar de kogeldruk op het kenteken is slechts 40 kg. Omdat wij graag 70 kg of meer als kogeldruk willen hebben valt de wagen af.
Wat mij bezig houdt is de vraag hoe een dergelijke toegestane kogeldruk ontstaat?
De fabrikant van de trekhaak, de RDW, Peugeot, is dit gemeten, is dit berekend??
Wie weet iets meer?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Karel1 antwoordt op 19 september 2012:

De toelaatbare kogeldruk volgt uit het ontwerp van de fabrikant.
Denk dan aan factoren als sterkte van de constructieplaat tpv de trekhaakbevestiging, overhang en max. aslast. De constructeur bepaald dus het max. toelaatbare in zijn ontwerp.

Daar kunnen RDW en trekhaakfabrikant niets aan veranderen, voor de toelating op de weg controleert de autoriteit slechts het ontwerp en geeft daar wel of niet goedkeuring aan.
De trekhaakfabrikant baseert de bevestiging op de mogelijkheden van het ontwerp.


John antwoordt op 19 september 2012:

"De trekhaakfabrikant baseert de bevestiging op de mogelijkheden van het ontwerp"
Als je hetzelfde bedoeld als; de trekhaak fabrikant bepaald zijn ontwerp n.a.v de bevestigingpunten zoals opgegeven door de autofabrikant, zitten we op één lijn.


Robertb antwoordt op 19 september 2012:

Ik kan goed met het antwoord leven. Alhoewel het merwaardig is dat een en dezelfde koets verschillende toelaatbare kogeldrukken kan hebben. Eea varieert met de motorisering oa. Een leverancier van trekhaken adverteert met alleen maar 70 kg toelatbare druk.


Fran$ antwoordt op 19 september 2012:

De trekhaakfabrikant zal zich moeten baseren op de mogelijkheden van het ontwerp, dus plaats van de bevestigingspunten en de belastbaarheid. Er zijn dan een aantal mogelijkheden denkbaar die formeel de 70kg kogeldruk in de weg kunnen zitten:
- een andere bouwwijze van de Dangel ten behoeve van de andere ‘achteras’;
- de bevestiging van het achterdifferentieel die de bevestiging van de standaard Partner-trekhaak in de weg zit;
- het toegenomen afgeveerd gewicht dat niet ten koste van het laadvermogen mag gaan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 september 2012:

Klopt dat het raar is dat binnen een zelfde model verschillende kogeldrukken zijn. Soms is het ook wel eens een percentage van het gewicht en soms doet een fabrikant maar wat. Blijft lastig voor ons caravanners.


Jeroen antwoordt op 20 september 2012:

Peugeot hanteert tegenwoordig geloof ik 4% van het maximaal te trekken gewicht als kogeldruk.
Mijn 207 heeft een maximale kogeldruk van 46Kg en een maximaal trekgewicht van 1150Kg.

Sommige motoren mogen meer gewicht trekken en dus krijg je dan met dit systeem ook een hogere maximale kogeldruk.


RobD antwoordt op 20 september 2012:

Het RDW keurt geen nieuwe type productie auto's zoals die binnen de EU worden toegelaten. Wel die ene enkele import auto. Sterker nog het RDW kan niet eens een crashtest uitvoeren.
Alle nieuwe productie auto's voor de EU worden, als ze nog geen toelating hebben, getest in Helmond bij TNO. Hier meet men ook de krachten die de fabrikant opgeeft voor de trekhaak.


Karel1 antwoordt op 20 september 2012:

Wij zeggen hetzelfde John 😉

@RobD
Het RDW keurt geen nieuwe type productie auto's zoals die binnen de EU worden toegelaten.

Heeft hier ook niemand beweerd Rob,sinds de invoering van de EU richtlijnen is de dienst slechts één van de formeel geautoriseerde instantie's voor toelating op de weg.
Keuring is de verantwoordelijkheid van fabrikant cq importeur (indien het voertuig van buiten de EU komt) die voor de finale stempels naar een geauthoriseerde instantie moet bijv. de TUV/TNO.
Met de laatse stempel gaat de fabrikant/importeur dan voor een toelating op de weg, wat "slechts" een papieren exercitie is.
Hoofdtaak van de dienst is tegenwoordig registratie.


RobD antwoordt op 20 september 2012:

Karel, hier word/werd beweert dat het RDW maar alles keurt, ook door jouw in je eerste antwoord. Het tegenovergestelde is waar, het RDW keurt geen enkele nieuwe productie wagen en bepaald dus ook niets omtrent de trekhaak hiervoor. Men neemt enkel over wat de EU keurings instantie's (waaronder in NL. TNO) aandragen.
Vandaar mijn korte bijdrage😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker