Reinier vraagt op 13 mei 2013:
Van mijn Citroen C5 Tourer zit de knop van de trekhaak 1-2 centimeter rechts van het midden van de auto. Kan dat kwaad?
Jan@ antwoordt op 13 mei 2013:
Ik heb het bij mezelf nooit nagemeten maar ik vind het wel wonderlijk. Het lijkt me de stabiliteit niet ten goede komen. Weet je zeker dat je het goed hebt gemeten???
John antwoordt op 13 mei 2013:
"Het lijkt me de stabiliteit niet ten goede komen"
Heeft er totaal niets mee te maken, het enige lastige is dat de caravan rechts wat meer uitsteekt.
Even goed nameten. Auto nieuw gekocht incl trekhaak? Daeler even laten rechtzetten. 2e hands? misschien een schade gehad?
Reinier antwoordt op 13 mei 2013:
Hij zit zo'n 14mm uit het hart. Trekhaak nieuw (Trefina), auto schadevrij. Die 14mm vind ik niet belangrijk, want je moet een pietje precies zijn zoals ikzelf om het te zien. Belangrijker vind ik of het nadelig is. Voor auto, caravan en veiligheid. Zo ja, dan laat ik er voor de vakantie (Le Muy) nog wat aan doen. Zo nee, dan wacht ik tot de volgende beurt in het najaar.
RobD antwoordt op 13 mei 2013:
Nadelig denk ik niet of het moet zijn dat de c/van rechts wat meer wind vangt. Als dit al te merken is. Niet met de snelheden waarmee we met de c/van rijden.
De c/van gaat er niet anders door sporen, deze gaat ook gewoon rechtdoor.
anko antwoordt op 13 mei 2013:
Ik zou denk ik willen weten hoe het komt. Misschien kan het scheef zitten op zich geen kwaad, maar is het wel een indicatie dat er iets anders niet goed zit. Wat nou als het komt omdat hij niet goed vast zit omdat ze een paar bouten vergeten zijn .....
JanZ antwoordt op 13 mei 2013:
@RobD caravan spoort wel maar de auto niet!
Als de trekhaak tenopzichte van de achterbanden niet in het midden zit zullen de banden van de auto snel kaal zijn na een lange rit met de caravan.
Gr Jan
PieteR antwoordt op 13 mei 2013:
Lijkt me erg sterk bij een verschilletje van slechts 14 mm
JanZ antwoordt op 13 mei 2013:
Okè PieteR misschien overdreven, maar aanzienlijk sneller slijten zullen ze wel.
jan& antwoordt op 13 mei 2013:
Veel bochten naar rechts gemaakt?
Jan antwoordt op 13 mei 2013:
“ Als de trekhaak tenopzichte van de achterbanden niet in het midden zit zullen de banden van de auto snel kaal zijn na een lange rit met de caravan. ”
En wat is daar de oorzaak dan van?
Jan Z antwoordt op 13 mei 2013:
Zoals ik al zei"beetje overdreven misschien" maar dan trekt de auto een beetje scheef dus spoort hij niet helemaal.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2013:
Ik vraag me af of de trekhaak wel goed gemonteerd is. Normaal lijkt het me niet en ik zou toch even langs de garage gaan.
Als de koppeling op een caravan scheef zit rijdt die caravan niet lekker heb ik wel eens gehoord (van iemand die het weet).
Jan antwoordt op 13 mei 2013:
Al staat de dissel in een hoek hij blijft gewoon volgen. Het gaat namelijk om het punt waar de trekkracht aangrijpt.
“ maar dan trekt de auto een beetje scheef dus spoort hij niet helemaal. ”
Stel dat de trekhaak 10cm uit het midden zou zijn gemonteerd dan wordt de trekauto naar één zijde getrokken. Maar dan nog is er geen sprake van dat de auto niet meer zou sporen en daardoor extreme slijtage aan de banden veroorzaakt.
Er veranderd niets aan de sporing. Het enige is dat de bestuurder een stuurcorrectie maakt om de koersafwijking te compenseren. Precies zoals hij zou doen bij een stevige zijwind of op een bol weg oppervlak. Dat geeft geen extra bandenslijtage.
Jan Z antwoordt op 13 mei 2013:
Dus continu een beetje tegensturen geeft geen extra slijtage?
Jan antwoordt op 13 mei 2013:
Nee
J.H Vis antwoordt op 14 mei 2013:
Natuurlijk geeft corrigerend stuur extra slijtage.
Jan Z antwoordt op 14 mei 2013:
Dacht al dat ik de enige zou zijn die daar van overtuigd is
Jan antwoordt op 15 mei 2013:
Kan je dan toelichten waarom dat zo zou zijn?
Bij auto's met een niet afstelbare (vaste) achteras wordt bij een vierkant wieluitlijning de stuurcorrectie vast afgesteld in de vooras om de auto recht over de weg te laten gaan en het stuurwiel in het midden te krijgen.
Deze auto’s, en dat zijn er nogal wat, zouden dan dus allemaal extra banden slijtage vertonen.
RobD antwoordt op 15 mei 2013:
Iedere correctie met sturen geeft slijtage. Van rijstrook wisselen geeft al slijtage. Meetbaar, zoals in het probleem is aangegeven? Het zal minimaal zijn en moeilijk direct te meten denk ik.
Aart antwoordt op 23 mei 2013:
Ik zou me er geen seconde zorgen om maken want:
Weet je wel zeker wat het midden van je voertuig is ?
Het lijkt me belangrijker dat de haak in het midden van je achteras zit wellicht is dat ook wel zo (Franse auto)
En als er dan al een daadwerkelijk verschil is dan is dit zo klein dat je daar helemaal niets van merkt
lijkt mij belangrijker dat je controleert dat de kogel en haak goed vast zitten en scheef slijtende banden krijg je er al helemaal niet van die komen eerder van te zwaar beladen
Anko antwoordt op 24 mei 2013:
@Aart,
Wil je hiermee aangeven dat bij (sommige) Franse auto's het linker achterwiel niet net zo ver naar buiten staat (in de breedte gezien) als het rechter achterwiel?
Ik heb wel eens gehoord van een verschil in wielbasis links en rechts, maar dat het linker wiel niet net zo ver van de lengteas van de auto af staat als het rechter wiel? Wat zou daar het nut van zijn?
Jan Teepe antwoordt op 24 mei 2013:
Reinier: Is de Citroen C5 Tourer vanuit de fabriek voorbereid op trekhaak montage? Oftewel, zijn de gaten bij de fabricage al aangebracht? Zo niet, dan is de trekhaak verkeerd gemonteerd. Als dat het geval is, laten controleren. Men zou dan wel eens veel te grote gaten geboord kunnen hebben. En/of geen buisjes gebruikt kunnen hebben, waardoor het zaakje nog verder uitlubberd. Aan de trekhaak fabrikant kan het (haast) niet liggen.
fransvb antwoordt op 24 mei 2013:
Het spitst zich toe op Franse auto's, ik heb echter een Ëngelse auto met het stuur rechts, kan dat ook kwaad?
Jan Teepe antwoordt op 24 mei 2013:
Als ie steeds de linkerbaan wil opzoeken wel.
gea antwoordt op 4 juni 2013:
volgens mij heeft hij of zij na de kentekenplaat gekeken!
er zit nu een blauw stukje links waar nl op staat en dan zitten de rest van het geele stuk ook uit het midden.
kijk je dan uit het hart van de kogel dan lijkt het net of de trekhaak uit het midden staat?
dus is het dat mischien?
jan& antwoordt op 7 juni 2013:
Het zou mij niet verbazen als de achterbumper een onopgemerkt "duwtje" heeft gehad. De ophanging daarvan buigt meestal flink mee en kan een paar centimeter "uit het midden" zijn geduwd.
Het is niet altijd te zien aan de naden rondom, meestal wel aan verschil in bolling van de bumper.
ZOEKT EN GIJ ZULT VINDEN....😉
John antwoordt op 7 juni 2013:
"Het is niet altijd te zien aan de naden rondom, meestal wel aan verschil in bolling van de bumper."
14mm verschoven zie je dan echt wel aan een van de naden of men moet stekeblind zijn😉
jan& antwoordt op 8 juni 2013:
Haha, maar je moet wel weten waar je naar moet zoeken en natuurlijk de leesbril opzetten, maar het kan ook het gevoel van richting zijn.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.