Caravantrekker.nl

Importauto! Nadelen?

Kees vraagt op 8 augustus 2013:

Op autotrack was ik aan het zoeken naar een trekauto voor de caravan, vond een mooi model,maar wel met de vermelding importauto. Ik zag bij de beschrijving verder gen nadelen. Maar ik vraag me af of er in het gevalvan een importauto geen addertje onder het gras zit, bijv. Incompatibele onderdelen bij de nederlandse dealer in gevl van reparatie. Weet iemand anders nog argumenten tegen een import auto? Het betreft een c4 picasso (er stond niet bij of de import uit Frankrijk kwam)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2013:

Voor onderdelen en reparatie maakt het niets uit (als de vergelijkbare uitvoering ook in ons land leverbaar is). Het nadeel kan zijn dat de geschiedenis van een importauto onbekend is. De kilometerstand kan niet via de NAP gecheked worden. Soms is bij inruil de auto wat minder waard.
Over het algemeen zijn juist Nederlandse auto's in Europa gewild omdat over het algemeen het onderhoud hier goed is en ook wij goede wegen hebben waardoor minder slijtage. Maar op individueel niveau kan je daar toch niets van zeggen.


RobD antwoordt op 9 augustus 2013:

Veel import auto's komen uit Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Vanwege het simpele feit dat deze auto's vaak vol zijn gehangen met alle mogelijke optie's. Mits een volledig onderhoudsboekje aanwezig is, is er geen probleem met deze auto's. Zo tackle je ook het punt van de NAP door Menno genoemd. Je ziet in het onderhoudsboekje onregelmatigheden, b.v. alle services met dezelfde pen en handschrift ingevuld. Afblijven dan😉


Kees antwoordt op 15 augustus 2013:

Bedankt voor de reacties heren. Ik heb inmiddels gehoord dat het een importauto van een Belg betreft,die hier een nieuwe auto heeft gekocht. De dealer geeft gewoon bovag garantie etc.


jan& antwoordt op 15 augustus 2013:

Zou het kunnen dat er een naheffing bpm aan verbonden is? Of is dat verbonden aan het op kenteken zetten?


AJ antwoordt op 15 augustus 2013:

Een kennis van mij had een Touran geimporteerd. Uit Duitsland.
Op zijn kentekenbewijs (nederlands kenteken) stond bij max trekgewicht 1800 Kg.
De nederlandse Tourans mogen max 1600 Kg trekken (met 125kW TDI motor).
In Duitsland wordt het max opgegeven tot 8% in Nederland tot 12%.
Dat was een aantal jaar geleden zo.
Ik zie geen nadeel. Hooguit een voordeel. Als je weet wat je doet in Nederland en je trekt met zo'n lichte auto 1800 Kg dan ben je niet zo wijs bezig maar oom agent kan je niets maken.
Ik noem dit even omdat er kennelijk verschillen kunnen zijn tussen wat in het Buitenland geldt en hier.
Vraag dat dus goed na voor de koop.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker