N.Somers vraagt op 6 september 2013:
Mijn VW Tiguan 1.4 TSI (150 pK) trekt de caravan (Knaus Sport 450 FU) prima in de bergen met vold.snelheid. Echter bij optrekken vanuit stilstand op helling valt de trekkracht na doorschakelen naar de 2e versnelling aanmerkelijk terug en komt de auto maar heel langzaam op toeren. Is dit een kenmerk van deze motor, is dit een mankement of is een andere motor (evt. diesel / meer vermogen) een optie?
RobD antwoordt op 6 september 2013:
Op welk toerental schakel je door naar zijn 2e en/of hoever laat je hem terugzakken alvorens weer gas te geven?
Het moet erg snel gebeuren om geen groot verval te krijgen.
Bert antwoordt op 6 september 2013:
Doortrekken in de 1e tot minstens 3500 rpm, snel schakelen en in twee oppakken vanaf 2000 rpm.
Afhankelijk van het stijgingspercentage en de massa waar je mee onderweg bent kan het ook zijn dat de kracht gewoon ontbreekt om in de twee verder te accelereren. Uitgaande van ca. 3000 kg treingewicht is ca. 15% wel het hoogst haalbare om de snelheid te stabiliseren.
Gijs antwoordt op 12 februari 2014:
Mensen zijn te bang om toeren te maken, dat is het hele probleem.
Als een motor zwaar belast word, mag je , moet je een benzine flink in toeren jagen.
Trek hem gerust door tot 5000 a 5500 tpm, dat is veel beter en pakt dan ook veel beter op in de tweede versnelling.
Ik doe dit al jaren, trek wel eens door tot 6500 tpm.
En dan pakt de volgende versnelling veel beter op
Bert antwoordt op 12 februari 2014:
In principe heb je helemaal gelijk Gijs.
Trek door totdat in de volgende versnelling er voldoende trekkracht beschikbaar is bij het toerental waarbij...
Soms is dat tot max. rpm en dan nog kom je te kort. Diesels, benzine... Allemaal verschillend. Hangt sterk af van de overbrengingen in de bak hoe dat uit pakt.
Abacadabra bij een online trekkrachtberekening? Snap je uit de tabellen e/o de grafieken er eigenlijk helemaal niets van? Da's geen schande!
Vraag dan even een dedicated advies aan. We leggen dan in en persoonlijk commentaar uit hoe je dit soort zaken efkes regelt...
http://www.caravantrekker.nl/advies/index.php
Jan antwoordt op 13 februari 2014:
Het is niet het vermogen bij veel toeren van de motor die hem op de top brengt maar de kracht aan de wielen die kan worden ontwikkelt. En dat valt of staat met het motorkoppel dat kan worden ontwikkelt door het intrappen van het gaspedaal.
Daar zijn de meeste echt bang van en dat is het probleem.
De grootste kracht (240Nm) wordt door de motor ontwikkelt bij 1750 rpm. Bij maximum toerental (5800rpm) is dat slechts 180Nm.
In de lagere versnellingen is er vaak een surplus aan kracht en hoe steiler de weg omhoog gaat hoe eerder dat surplus afneemt.
Zo zal de motor in de eerste versnelling prima in staat zijn het hele toerenbereik tot max. door te lopen. Moet er geschakeld worden naar de volgende versnelling dan moet je na dat schakelen precies uitkomen op het maximum koppeltoerental om het nog over zijnde koppelsurplus te kunnen gebruiken om verder te kunnen versnellen. Is dat niet veel meer dan zal de versnelling slechts langzaam verlopen totdat het overschot aan koppel met het stijgen der toeren verbruikt is. De auto wil dan niet verder meer versnellen.
Omdat de 14TSI een hele vlakke koppelkromme kent die reeds bij 1750rpm begint is het helemaal niet nodig om tot het maximum toerental door te trekken. Wel het gas geven.
Vino. antwoordt op 13 februari 2014:
Jan,
Ik begrijp er niets.Is er een voorbeeld uit de praktijk?Volgens mij zoekt dhr.somers ook een uitleg/advies wat niet zo erg technischs onderbouwd is, maar gewoon iets, uit de praktijk.Ik neem de hoed af voor de techneuten onder ons,die geen probleem in dit geval herkennen!
Met vriendelijke groet,
Vino.
Met vriendelijke groet,
Vino.
Jan antwoordt op 13 februari 2014:
Dat geeft nix hoor.
Het komt erop neer dat je niet zo veel hoge toeren hoeft te draaien maar wel veel gas moet geven omdat de meeste kracht van de motor niet op die hoge toeren zit.
Je moet dan echter wel weten waar het maximum koppel zit. 😉
Bob antwoordt op 13 februari 2014:
Laag toerental en veel gas geven? In de 5e versnelling en plankgas optrekken?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 februari 2014:
Jan heeft alleen gelijk als hij stelt dat het enige wat belangrijk is dat de kracht aan de wielen van belang is. En gelukkig hebben we daarvoor een hele mooie grafiek uitgevonden:
Daarin is horizontaal de snelheid weergegeven en verticaal de kracht aan de wielen in Newton. Verder de kracht in de versnellingen (aan de wielen) en de weerstand die bij constante snelheid overwonnen moet worden. Snijdt de lijn van een versnelling de lijn van de weerstand dan kan met constante snelheid gereden worden maar is de versnellingslijn hoger dan is er kracht over om bijvoorbeeld te versnellen.
Te zien is dat die kracht altijd groter is naarmate er verder terug geschakeld wordt. Het is dus wel degelijk beter om ver door te trekken in de versnellingen en dan pas door te schakelen (ipv volgas met 1750 toeren rond te rijden).
Bert antwoordt op 14 februari 2014:
Zoals zo vaak is het juiste antwoord al gegeven in een van de eerste reacties:
Van: Bert
Datum: 06 September 2013 om 17:39
Doortrekken in de 1e tot minstens 3500 rpm, snel schakelen en in twee oppakken vanaf 2000 rpm.
Dit is bij deze auto gewoon van toepassing. Dan kun je een heel verhaal ophangen Jan, wat ik af en toe begrijp, maar N.Somers beslist niet. Want anders had hij zich wel gemeld.
Jan antwoordt op 14 februari 2014:
Quote Gijs:” Trek hem gerust door tot 5000 a 5500 tpm, dat is veel beter en pakt dan ook veel beter op in de tweede versnelling.”
Dit is dus helemaal niet nodig Bert en dat is waar ik op reageer. En datzelfde beweer jij dus ook.
Jij neemt bij 3500rpm schakelen om op 2000rpm uit komen in twee, prima toch, vanaf 1750, en zoals jij zelf stelt in het gedetailleerd rapport bij 1650rpm, is er al voldoende koppel om te kunnen rijden.
Eerder gaf je Gijs in principe helemaal gelijk om de Redline op te zoeken en er met zijn eigen auto ruim overeen te gaan. Ik stel dat dat niet nodig is en daar ben je het blijkbaar mee eens.
Dus wat is nu eigenlijk jouw standpunt in deze?
Quote:”Dan kun je een heel verhaal ophangen Jan, wat ik af en toe begrijp, maar N.Somers beslist niet. Want anders had hij zich wel gemeld.”
Je kan ook stellen dat het hem nu volledig duidelijk is en verder geen vragen meer heeft. 😉
De essentie van mijn verhaal is dat met gierende kleppen de berg bestijgen geen zin heeft omdat de motor zijn meeste kracht (niet vermogen) bij max koppel heeft. Dat is iets wat jij toch wel snapt. Lees anders je eigen schrijfsels eens na:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php
Ook heel leerzaam voor N.Somers.
Jan@ antwoordt op 14 februari 2014:
Ik raak het kwijt. Ik koop er wel één met een wat zwaardere/krachtiger motor.
Jan@ antwoordt op 14 februari 2014:
ps: dan hoef ik niet halverwege de helling, de theorieën en grafieken te bestuderen.
Jan antwoordt op 14 februari 2014:
Je kan ook gewoon het gas intrappen.
Lijkt mij veel eenvoudiger. 😉
de wael antwoordt op 14 februari 2014:
Het opgegeven koppel/ koppelkromme door de constructeur opgegeven haal je alleen maar door effectief het gas helemaal in te drukken.
Heel hoog doortrekken in toeren is alleen maar noodzakelijk bij atmosferische motoren.(koppel komt op hoegere toerentallen pas vrij, zowel bij dieselvoor voorzer deze nog bestaan, als bij benzines)
Bij turbo-motoren hoeft dit niet niet, alleen moet je de electronica wel aangeven dat je het volle pond wil, dus gas/benzine/diesel pedaal behoorlijk vloeren.
Nu 140pk/240nm is heel behoorlijk om solo mee te rijden, maar met caravan op een steile helling nog superprestaties verwachten... ales heeft zijn beperkingen, zeker met kleinere cylinderinhouden
frank antwoordt op 14 februari 2014:
30 jaar geleden trok men een even grote caravan naar (toenmalig) Joegoslavië met een ( 50 pk?) Ford Orion 1600 diesel (4 jaar na elkaar met dezelfde wagen). bij aankomst was het caravanfront zwart van het roet maar het ging wel (met 50kg aardappelen en 200 liter frisdrank, voortent en de andere "benodigdheden voor 4 personen). en nu is 140 pk niet genoeg? blijf dan thuis!
johan antwoordt op 16 februari 2014:
Leuke en bijna altijd een "dooddoener" de laatste reactie.
Het overige verkeer had toen ook niet de snelheden en vermogens van nu. Het totaalbeeld was er eentje van langzamer rijden.
Onze Saviem camper reed in die tijd een 85 a 90km/h.
Misschien zelfs wel een 110 max, maar 90-95 veel prettiger.
Prima te doen, ook op bergwegen en bij Luik.
Een 5/6 jaar geleden werden we links en rechts ingehaald.
En niet altijd even vriendelijk.
Natuurlijk haal met een auto van 30 jaar geleden het ook wel, maar het past niet meer in het totale verkeersbeeld.
En niet iedere andere weggebruiker kan/wil daar rekening mee houden.
Ik merk dat wanneer ik met onze oldtimer auto een een 95 a 100km/h op de snelwegen rij.
Of mensen die me bij 85 op de provinciale 80km weg toch nog even moeten inhalen.
In mijn ogen is "vroeger kwamen we er ook" niet een reactie van deze tijd.
Jan antwoordt op 16 februari 2014:
Quote:” Of mensen die me bij 85 op de provinciale 80km weg toch nog even moeten inhalen.”
Dat heeft niet zoveel met die 85km/u te maken als wel met het voor hun gevoel tergend langzaam op snelheid komen.
Bij elke rotonde of afslag zitten ze zich achter jou te verbijten omdat hun stationair draaiende auto nog sneller is dan jouw oldtimer op vol gas. Zodra zij hun gaspedaal aanraken zitten ze op je bumper. En daar wil je graag achter vandaan natuurlijk.
TheoS antwoordt op 16 februari 2014:
In mijn ogen is "vroeger kwamen we er ook" niet een reactie van deze tijd.
Een reactie als deze suggereert dat hetgeen van deze tijd is, goed is en hetgeen niet van deze tijd slecht is.
Een onzin redenering: goed of slecht hebben niets met "van deze tijd" en niets met "van de tijd van toen" van doen.
Eric Hendriks antwoordt op 6 april 2014:
Wanneer opschakelen is één, hoe snel je het doet is twee.
Ik zou zelf rond de 4500 rpm (of hoger) opschakelen.
Want hoe hoger je in de volgende versnelling uitkomt des
te meer vermogen de motor levert.
Geloof me, bij 1800 rpm is dat niet veel.
Bert antwoordt op 7 april 2014:
Hoe verder je doortrekt in de 1e (meer toeren) hoe hoger het toerental uitkomt (oppakt) in de 2e en dus ook het beschikbare vermogen aan de wielen, dan. Klopt. Dus wil je volle acceleratie dan doe je dat.
Maar veelal wil je op een steile helling alleen voldoende vermogen om in de volgende versnelling de snelheid vast te houden en dan volstaat uitkomen op of net boven het koppeltoerental. In het geval van deze 1.4 TSI volstaat dan doortrekken tot 3500 en vervolgens oppakken rond de 2000 in de 2e. En ja ook bij 1800 rpm is het koppel op afroep al vol aanwezig. Sorry Eric.
Een heel andere situatie is rijden op de snelweg in bijv. de Ardennen. Dan wil je ook bergop met name een bepaalde snelheid handhaven, bijv. 80. Dan blijkt vaak bij dit soort benzineturbo-motoren het koppeltoerental onvoldoende. Vermogen is nodig. Wat je dan doet is in de 3e (met genoemde Knaus is de 5e en 4e onbruikbaar) hogere toeren opzoeken om 'gewoon' 80 ofzo te kunnen blijven rijden. Dat is dan jouw wens: die 80. Langzamer mag ook = een kleine 2000 rpm: scheelt beduidend aan brandstof. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.