Mich vraagt op 3 juni 2007:
In het verleden heb ik best wel veel negatieve verhalen gehoord over Kwikfit en ben ik een beetje huiverig om door hun een trekhaak onder mijn auto te laten zetten.
Hebben jullie advies?
Trekhaak van de dealer voor 700 euro, of één van KWikfit voor 525 euro?
janka antwoordt op 3 juni 2007:
Moet geen probleem zijn. Volgens mij kun je het wel doen bij kwik-fit.
Net als met de banden. Daar zijn ze ook goed en niet duur mee!
dabbertje antwoordt op 3 juni 2007:
het ligt er een beetje aan welke auto. Wij waren ook bij Kwik Fit en Profile geweest voor offerte om een trekhaak onder onze nieuwe VW Touran te laten plaatsen. Er kon geen prijs worden afgesproken omdat zij al negatieve ervaring hadden met deze auto. Waren er uren mee bezig geweest want de auto ging iedere keer in een noodprogramma. De trekhaak moet bij de boordcomputer aangemeld worden en dat kon alleen bij de dealer.
Offerte bij de dealer laten maken voor het plaatsen: € 795,-. Na het plaatsen was de uiteindelijke rekening € 625,-. Meevaller dus en blij dat we geen gedoe hebben gehad.
Josf antwoordt op 3 juni 2007:
Hetzelfde geldt ook als je auto voorzien is van parkeersensoren (achter). Deze moeten ook vaak "ingelezen" worden. Ik betwijfel of de fastfitter dit ook kan, hoewel het volgens de europesche regelgeving volgens mij wel zo is dat deze gegevens vrij verkrijgbaar zijn. De dealer heeft ongetwijfeld hier meer ervaring mee.
Mich antwoordt op 3 juni 2007:
Het gaat om een mazda 6.
175 euro verschil vind ik toch wel het overwegen waard toch?
Hoe zit het trouwens met de stekker? Ik heb voor mijn caravan een 7 polige stekker nodig volgens de verkoper. Als ik dit doorgeef kan ik er dan vanuit gaan dat alle verlicting coorect werkt of komt er mee bij kijken?
Josf antwoordt op 3 juni 2007:
Misschien kun je beter een 13-polige multicon-west op je auto laten zetten, past hij ook als je later een andere(nieuwere) caravan wilt gaan trekken en de 7-polige van je huidige caravan past daar gewoon op.
Jeroen antwoordt op 3 juni 2007:
Denk ook goed om / maak afspraken over:
- hoogte kogel: "... De RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie geeft twee normen voor de kogelhoogte; de ene norm geldt bij een lege auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 38 en 45 cm. De tweede norm gaat uit van een beladen auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 35 en 42 cm. Deze normen zijn nogal ruim, vooral omdat het ene type auto een veel grotere veerweg heeft dan het andere type. ..." (zie http://caravanhandboek.biod.info/ch3-rijden.htm).
- (voldoende) ruimte tussen kogel en achterbumper i.v.m. benodigde draaiingsruimte stabilisatorkoppeling.
Zie op deze site in dit verband ook de vraag (incl. reacties):
Onderwerp: afstand bumper en kogel trekhaak golf plus
Van: Kranen
Datum: 09 May 2007 om 21:46
Reactie van Bert: "Alko adviseert 68 mm vrije ruimte rondom (het hart van) de kogel"
En inderdaad, laat het direct goed doen en installeer een (Multicon) WeSt
Werner Z antwoordt op 4 juni 2007:
De trekhaak zou je eventueel bij kwikfit kunnen laten plaatsen maar van de electriciteit zou ik ze laten afblijven. Dit zou ik door de dealer laten doen, zeker als er een boordcomputer aan te pas komt.
zijlstra antwoordt op 16 september 2007:
Zelf bij Mebo Mits.dealer een trekhaak laten plaatsen €407 euro met een kentekenplaat (ongevraagd) erbij voor de vouwwagen. Dat is goede service voor een lage prijs.
Niet bij Kwik Fit zelfs!
Ronald antwoordt op 17 september 2007:
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Kwik Fit. De auto gaat er elk jaar heen voor de APK niks geen problemen met de banden, schokbrekers, uitlaten of wat dan ook.
Roel antwoordt op 22 september 2007:
Mich,
Je moet doen waar jij het beste gevoel bij hebt, ga eens praten met de dealer en vraag hem of er wat aan het prijsverschil te doen is. Eén ding is zeker, schroeven kunnen ze wel bij Kwik-Fit maar als er problemen uit voorkomen zijn het geen uitblinkers in het oplossen daarvan. De bedrijfsfilosofie zit in de naam; snel monteren en wegwezen.
Vakkennis is beperkt en hun specialisme is snel en goedkoop.
johannes antwoordt op 19 maart 2012:
Montage trekhaken onder audi kan een probleem opleveren bij het (willen) inleren van de module door sommige Audidealers.
Informeer eerst bij de dealer alvorens de trekhaak te monteren door Kwikfit.
Gelukkig heeft klantenservice van Kwikfit mij geholpen door bemiddeling met een klantvriendelijke audi dealer in Harderwijk.
Rico antwoordt op 19 maart 2012:
Kwikfit komt bij mij niet aan m'n auto, ook niet voor banden. Dus al helemaal niet voor een trekhaak. Ik heb meerdere keren bij hen een prijsaanvraag gedaan voor banden onder een busje. Daar horen C- of XL-banden onder. Steeds krijg ik offertes van banden met een te lage load-index, ook al zeg je de juiste load-index erbij..... Ik vind een bedrijfsnaam als Niksfit beter bij hen passen.
antwoordt op 19 maart 2012:
Fijn naar de dealer gaan is mijn advies!! Er komt waarschijnlijk een dikker draadboompje aan te pas en die moet aan de boordcomputer, de dealer geeft garantie en weet precies waar hij aan toe is. Ik heb onze Bora toen ook laten doen, al 10 jaar geen maleur!! Volg je gevoel, je bent nu al niet zeker van Kwik-Fit! En met banden rommelen ze ook maar aan, daar kan ik nog wel een paar missteken van noemen
Michiel antwoordt op 20 maart 2012:
Kwik Fit is hoogstens geschikt voor het monteren van een paar banden....voor de rest zou ik ze nooit, maar dan ook nooit aan mijn auto laten zitten. Ze missen de expertise om fatsoenlijk aan je auto te sleutelen en gebruiken geen originele, lees minderwaardige, onderdelen
John antwoordt op 20 maart 2012:
"... en gebruiken geen originele, lees minderwaardige, onderdelen"
Bewijzen?
Deze onderdelen komen vaak wel van dezelfde fabrikant.
Janka antwoordt op 20 maart 2012:
In het verre verleden goede ervaringen gehad met kwikfit. Dat was zowel met banden als met een uitlaat.
Wat de opmerking "lees minderwaardige onderdelen" betreft denk ik dat M. bedoeld dat het geen originele onderdelen zijn en daardoor minderwaardig. Het staat er een beetje krom want je zou ook kunnen lezen dat de originele onderdelen minderwaardig zijn 😉 En door het woordje " lees" te vervangen door "dus" wordt zijn mening een stuk duidelijker.
Michiel antwoordt op 20 maart 2012:
eigen ervaring.....achterdemper uitlaat die maar half zo lang mee gaat als die van de dealer.....zo wordt goedkoop toch nog duurkoop. Het materiaal gebruik en de pasvorm zijn gewoon niet van hetzelfde niveau als van originele onderdelen.
Bij vrienden....monteurs die niet wisten dat ze de wiellagers van een Kia Rio met een momentsleutel moesten vastzetten...en deze dus tot twee maal toe kapot draaiden. De kosten probeerden ze vervolgens op de klant te verhalen! Nadat kwikfit aan deze auto had gesleuteld, schoot er op de snelweg iets (ik dacht een spoorstang) los waardoor de auto ineens keihard naar rechts trok.....bijna ongeluk en af moeten laten slepen. Na heel veel ellende een deel van de kosten op kwikfit kunnen verhalen. De remmen van deze zelfde auto kregen ze niet in orde, er was iets met een sensor- na vervanging remblokken door kwikfit!- en daar hadden zij geen verstand van. Heeft de dealer moeten herstellen.
Als je zorgeloos op vakantie wilt, zou ik mijn trekhaak niet door Kwikfit laten monteren. Ga naar de dealer, of een echte trekhaakspecialist. Bij veel auto's is een trekhaak monteren specialistisch werk.
RobD antwoordt op 20 maart 2012:
Voor het aantal handelingen (klanten) wat ze hebben, is het aantal klachten nihil.
Uiteraard staat het web er vol mee, maar dit is slechts een klein percentage. Men gilt nu eenmaal sneller als er iets fout gaat, hoe minimaal dan ook, dan dat men een tevredenheid uiting geeft. Ook hier geldt; je hebt goede en wat mindere vestigingen.
Jan antwoordt op 20 maart 2012:
Ik zou zeggen je hebt mindere en iets betere vestigingen. 😉
Het blijft natuurlijk een keten van 'snel geld verdienen', fastfitters dus. Daar heeft men een duidelijke positionering in gemaakt dus moeten wij er ook niet meer van maken.
Voor expertise moet je daar niet zijn. Kan ook niet, want daar wordt het personeel niet voor aangetrokken en betaald.
Met de komst van de nu moderne (E-)voertuigen gaat men in dit soort ketens rap achter lopen. Het is tijd voor opschalen en daar is men hard mee bezig. Het duurt echter nog enige tijd voordat de auto van nu als klant bij de Fast Fitter staat.
Het zal echter niet anders zijn dan nu en veelal zal zich dat uiten wanneer vakkennis benodigd blijkt.
Hans Stoute antwoordt op 21 maart 2012:
Producten die bedrijven als Kwikfit aan de man brengen, gelden voor de reguliere garages vaak als vechtproducten. En worden deze producten (banden, uitlaten, trekhaken, enz) ook voor een lagere prijs aan de man gebracht. De kwaliteit van prijsvechters als Kwikfit en Carglass is vaak toch minder. Montage van niet-orginele onderdelen (zelfs niet als de fabrikant van die onderdelen gelijk is) en minder goed opgeleid personeel dat soms, al of niet in opdracht, zelfs moedwillig extra schade veroorzaakt. Je hoeft dus niet persé duurder uit te zijn bij een regulier autobedrijf.
Koen antwoordt op 21 maart 2012:
""en minder goed opgeleid personeel dat soms, al of niet in opdracht, zelfs moedwillig extra schade veroorzaakt.""
Huh ? Dat is een straffe uitspraak.
Ivm Carglass (in België) : al verschillende keren goede ervaring / correcte service gehad.
Dit in tegenstelling bij 1 merkdealer waar ik ook eens eens een voorruit heb laten vervangen :-( (deuk in voordeur, restanten van "mastique" en zwart schraapsel in en op de auto. En dan ook nog beweren dat de deuk er misschien al in zat...)
@Eric antwoordt op 21 maart 2012:
Je kan Carglass niet vergelijken met bedrijven als Kwik Fit vind ik persoonlijk.
Carglass is echt wel een glasspecialist , Kwik Fit een specialist in eigenlijk.....uhh, net niets 😉
sjarel antwoordt op 21 maart 2012:
Ik had een occas orginele trekhaak gekocht voor mijn Kangoo.Ik heb die zelf moeten aanpassen zodat hij goed vastzat.Bvb de afstandsbussen voor de langsbalken waren te lang.Ik heb die ingekort zodat de bevestiging korrect was.
Die mannen van kwikfit staan onder tijdsdruk en als het materiaal universeel is of slecht is en niemand grijpt in,dan hangt er stuk rommel onder je auto.
Montage gebeurt meestal achter gesloten deuren.De verantwoordelijken moeten hun taak opnemen en de boel aanpassen desnoods.Dat is service!
Willem antwoordt op 21 maart 2012:
@Eric:
Carglass is een echte Glaspecialist, dat klopt helemaal.
Nu moeten ze nog ruitmontagespecialist worden en dan is het helemaal toppie bij Carglass.
Hans Stoute antwoordt op 21 maart 2012:
Met wat oplettendheid is Kwikfit een goede bandenboer. APK zullen ze ook wel goed doen. Voor de rest van het werk lijkt het dat het personeel niet voldoende opgeleid is.
Van Carglass hoor ik met regelmaat dat ruiten sneuvelen tijdens de reparatie. Carglass waarschuwt hier ook voor. Een aantal mensen die mij dat vertelde waren hoogst verbaast dat dat ook werkelijk gebeurde omdat ze soms al maanden met een sterretje reden zonder probleem. Als je een ruit laat vervangen, krijg je in principe een ruit dat niet van je eigen merk is. Dus niet orgineel, vaak afwijkende kleuren enz. Voor problemen aan MIJN auto ga ik naar mijn garage.
antwoordt op 21 maart 2012:
Kwikfit is helemaal geen goede bandenboer, pas met los wiel met een lekke dure Michelinband naar binnen gestapt omdat het nu eenmaal dicht bij is in het dorp waar ik woon, meteen werd er beweerd dat op die plek geen reparatie mogelijk was en er een nieuwe band om moest, kon meteen! Ik gelijk de mobiel gepakt en de bandenspecialist in Nieuwegein gebeld waar die stumpers naast stonden, geval en plaats uitgelegd, de specialist zei, GEEN PROBLEEM KOM MAAR, grote ogen bij kwikfitters en ik weg, na een uur weer een prima band, mijn collega is "toevallig'' altijd heel veel kwijt tijdens de apk, tja...lekker wegblijven daar!!!
Hans Stoute antwoordt op 21 maart 2012:
Daarom zei ik ook met wat oplettendheid. De "onreparerbare" band is een truc die jaren geleden al uitgehaald werd. Ben je echter een beetje wakker, en weet je wat er moet gebeuren, kom je voor banden niet te duur weg. APK doet mijn garage altijd zelf, maar ik doelde dus op het keuren. Niet op de zaken die ze je daarbij aanpraten.
John antwoordt op 21 maart 2012:
'Van Carglass hoor ik met regelmaat dat ruiten sneuvelen tijdens de reparatie. Carglass waarschuwt hier ook voor.'
Waar is die waarscuwing??
'Als je een ruit laat vervangen, krijg je in principe een ruit dat niet van je eigen merk is. Dus niet orgineel'
volgens de C.G. site: -Bij Carglass® gebruiken we alleen ruiten die zijn geproduceerd volgens de kwaliteitsnormen van de auto industrie en die van dezelfde leveranciers komen die ook de auto fabrikanten voorzien van ruiten-.
Toch vreemd dan dat bijna alle lease maatschappijen daar klant zijn, dat zelfs merk dealers daar de ruiten halen.
Hans Stoute antwoordt op 21 maart 2012:
Die waarschuwing staat bij de receptie.
Met de tekst over de kwaliteit van de ruiten onderschrijven ze precies wat ik zeg. Je zult vergeefs naar het merk van je auto zoeken op zo'n ruit.
Dat leasemaatschappijen daar komen zegt hoegenaamd niets. Die gaan voor lage kosten, en niet voor kwaliteit. Net zoals verzekeringsmaatschappijen. Dat van die merkdealers zuig je uit je duim of die dealers zijn oplichters.
John antwoordt op 21 maart 2012:
"Dat leasemaatschappijen daar komen zegt hoegenaamd niets. Die gaan voor lage kosten, en niet voor kwaliteit"
Alweer fout.Lease maatschappijen werken met 100% deugdelijke materialen, ieder uur uitval kost hen geld. Vandaar ook dat je ze niet ziet bij een Kwikfit😉
" Je zult vergeefs naar het merk van je auto zoeken op zo'n ruit."
Staat er nu (orgineel) ook niet op! Maar misschien bij die Franse Japanners wel😉
RobD antwoordt op 21 maart 2012:
Jarenlang heb ik voor het bedrijf 7-8 lease auto's gehad.
Bij diverse maatschappijen. Voor onderhoud de merkdealer en voor specifieke zaken kon ook altijd uitgeweken worden naar de specialist: Carglas, Euromaster, Profile en zo nog enkele.
Er zijn lease Maatschappijen die juist direct naar Carglas doorverwijzen: Kwaliteit en snel.
Voor ruitbreuk is mij nog nooit verwezen naar voorwaarden o.i.d. ter plekke werd iedere ruit gerepareerd of vervangen.
Als deze maatschappijen voor enkel goedkoop gaan, hebben ze een probleem bij de inzetbaarheid (uitval uren en vervangend vervoer) en de verkoop ven de auto's als deze verkocht moeten worden.
Hans Stoute antwoordt op 21 maart 2012:
Mijn garage (de laatste vijf jaar vier keer verkozen tot beste dealer van het merk in Nederland) is als een kind zo blij dat hij weinig lease in zijn klantenbestand heeft. Reden: altijd lagere werkplaastarieven bedingen, altijd wachten op toestemming een onderdeel te vervangen, late betaling, etc, etc. Rij zelf voor mijn werk een leaseauto (en geen meter meer daarmee) en heb dezelfde ervaring van de andere kant bezien. Vervangend vervoer moet in je contract zitten. En dan nog doen ze moeilijk. De waarschuwing geldt ook voor reparatie van ruiten; sterretjes met name. Snel zijn ze zeker. sneller dan de dealer. Maar of dat ook goed betekent....
Als je 120.000 auto's hebt lopen (zoals Athlon beweert) zit er in elk geval van alles tussen. Van onberispelijk tot volkomen afgeragd.
Bert.s antwoordt op 21 maart 2012:
Je zult mij niet meer zien bij Kwik Fit.
Ben 2 x voor een uitlaat geweest, welke beide trouwens prima gemonteerd zijn.
Maar ze proberen altijd weer extra's te verkopen, banden ruitenwissers e.d.
Als ik kom voor een defecte uitlaat dan moeten ze dat oplossen en niet verder gaan zoeken....daar heb ik een hekel aan!
p.s ik heb onder mijn huidige auto een afneembare trekhaak door de dealer laten monteren.
groet Bert.s
Willem antwoordt op 22 maart 2012:
Ik durf het haast niet te zeggen omdat ik het niet kan onderbouwen.
Maar toch heb ik het gevoel dat naderhand geplaatste voorruiten (dus niet af fabriek ruiten)zachter breukgevoeliger zijn dan af fabriek gemonteerde voorruiten.
Zijn er meerdere die dit gevoel hebben?
Jan antwoordt op 22 maart 2012:
Veel niet "originele" ruiten zijn simpelweg iets dunner.
De kans op breuk of beschadiging neemt daardoor wel iets toe.
Het prijsverschil moet ergens vandaan komen natuurlijk. 😉
jeroen antwoordt op 22 maart 2012:
Ik wil een afneembare trekhaak laten monteren onder een Mazda 6. Bij een Boschgarage kost dit 750 euro en bij de Mazdadealer 1100 euro. Ik heb een voorkeur voor de dealer, maar dit prijsverschil is wel erg groot. Weet iemand de voordelen van het laten plaatsen bij de dealer die dit prijsverschil rechtvaardigd?
Bob antwoordt op 22 maart 2012:
Ik heb diverse auto's gehad waar een trekhaak ondergezet is. Zelf gedaan, een wilde garage, dealer. Dus van alles wat. Waar ging het fout? Bij de dealer! Draad voor permanente spanning niet gemonteerd, ondanks de opdracht voor wel monteren. Toen de draad wel was gemonteerd was de draad te kort en lag op de uitlaat. Zeg me nu maar waar je een trekhaak moet laten monteren.
mvg
Bob
Michiel antwoordt op 22 maart 2012:
Slechte dealers zijn er zeker ook. Ik controleer het in rekening gebrachte werk doorgaans. (Zover het kan).
Door schade en schande wijs geworden zal ik maar zeggen.
Mijn toppunt was een wegklapbare 13 polige aansluiting, die in de "caravanstand" praktisch tegen de uitlaatdemper kwam. Nee die centimeter afstand zou meer dan genoeg zijn....nou niet dus, halverwege Spanje zat hij al aan de uitlaat geplakt!! Ik vertrouw mijn eigen oordeel, ziet het er niet vertrouwd uit....opnieuw maken, anders betaal ik het niet.
Ik heb de herstelkosten van die aan de uitlaat geplakte contactdoos volledig op de (subaru) Dealer verhaald. Ze deden er trouwens niet moeilijk over?!
Hans Stoute antwoordt op 22 maart 2012:
Ik denk toch bij de dealer. Het probleem van de permanente/geschakelde stroomdraad is heel oud.
Ik los dat zo op: Ik vraag ze voor deze draden minimaal 4² kabel te gebruiken. Ik neem de auto af op de brug. Mogen ze me laten zien hoe ze de draden aangelegd hebben (goed vastgemaakt, ruimte voor beweging en beschermd tegen schavielen en andere beschadiging. Ook laten zien op het controleapparaat dat alles conform werkt. Is dat in orde betaal ik. Zo niet werk overdoen.
Bob antwoordt op 22 maart 2012:
Hallo Hans Stoute,
Hoe vaak neem je een auto af waar een nieuwe trekhaak onder gezet wordt? Die van mij is er al meer dan 10 jaar geleden onder gezet. Ervaring krijg je dus niet op deze manier, wel als je elk half jaar een dergelijk klusje hebt. De problemen zitten m.i. in de onervarenheid van het personeel. Ik denk dat je nog het beste naar iemand kan gaan wiens beroep het is om trekhaken te monteren. Wie dat is weet ik ook niet. Misschien toch Kwik Fit.
mvg
Bob
Jan& antwoordt op 22 maart 2012:
Ik weet wel hoe fastfitter fiks-it met zijn personeel omgaat; daarom zal ik daar nooit klant worden.
Ik betaal liever een paar pegels extra aan een echte vakman, alhoewel dat is soms ook nog wel even zoeken😉
Hans Stoute antwoordt op 22 maart 2012:
@Bob.
Om een trekhaak te kopen heb je helemaal geen ervaring nodig. Om er één onder te zetten wel. Als je ziet hoeveel werk zo'n klus soms inhoudt, schrik je wel. Hoe je het ook went of keert, een dealer van je eigen merk kent je auto het best. Kijk ook eens met een kritisch oog naar het personeel van zo'n garage. Neem ook even mee dat alle trekgewichten die een merk opgeeft voor een bepaald type auto, gebasseerd zijn op hun eigen trekhaak. (meestal is dat van het merk Brink) Mogelijk heeft een ander merk ook andere specificaties. Als je toch wat langer met een auto doet, kan je de meerprijs over die 10 jaar uitsmeren. En dan is het meteen een bedrag van niets.
John antwoordt op 22 maart 2012:
"Om er één onder te zetten wel. Als je ziet hoeveel werk zo'n klus soms inhoudt, schrik je wel"
Is zeer sterk merk afhankelijk!!
Willem antwoordt op 22 maart 2012:
Hans Stoute schrijft: meestal is dat een Brink...........
Nou mooi niet he.
Brink maakte! trekhaken voor bijna alleautomerken en voor de rest niet.
Brink zelf bestaat overigens niet meer (althans voor de trekhaken)want die zijn overgenomen door: THULE
Hans Stoute antwoordt op 22 maart 2012:
Nou mooi wel.
Van de site van Thule Towing Systems.
http://www.thuletowingsystems.com/nl/brink-trekhaken.html
Thule de nieuwe naam voor Brink trekhaken!
Goeie tip: stel je ergens van op de hoogte voordat je het hier neerkwakt.
RobD antwoordt op 22 maart 2012:
De Merknaam BRINK word officieel niet meer gebruikt.
"Goeie tip: stel je ergens van op de hoogte voordat je het hier neerkwakt."
Das een goeie Hans😉 Als je ff verder had gelezen staat er ook dit op de site: Thule (voorheen Brink) trekhaken
John antwoordt op 22 maart 2012:
Die Hans: Hij weet alweer niet wat hij schrijft: 'Thule de nieuwe naam voor Brink trekhaken!
De NIEUWE naam!!! '
Je eigen woorden, hoe kun je nu een ander zeggen dat hij zich eerst op de hoogte moet stellen voordat je het hier neerkwakt.?
Hans Stoute antwoordt op 22 maart 2012:
Je hebt gelijk Rob. Door een nieuwe naam op de deur te zetten wordt alles anders. Heb jij ook weer een fijne avond.
John antwoordt op 22 maart 2012:
Hansje, informeer eens bij Thule hoe ze van brink weer een rendabel bedrijf hebben weten te maken: efficiency, management, overhead en inkoop Er is heel veel veranderd. Inderdaad niet alles is nieuw: De voordeur is nog identiek😉
Hans Stoute antwoordt op 22 maart 2012:
Informeer eens bij Thule hoe ze van brink weer een rendabel bedrijf hebben weten te maken
En wat is er dan aan hun trekhaken veranderd? Heel informatief voor de gebruiker hoe zo'n tent gerunt wordt. Not.
Ton antwoordt op 23 maart 2012:
Weet niet of dit nog zo is, maar jaren geleden reed ik een Lancia Thema waar een nieuwe trekhaak op moest komen.
Brink bood deze toen aan, maar hier was de maximale kogeldruk op 50kg gesteld.
Tobo bood toen een trekhaak aan met maximale kogeldruk van 75kg.
Mochten deze verschillen nog voorkomen kan dit ook nog een punt van overweging zijn denk ik.
m.vr.gr.
Ton
John antwoordt op 23 maart 2012:
Ach Hansje......
Jan& antwoordt op 23 maart 2012:
Ach Sjon😉
michiel antwoordt op 24 maart 2012:
Het gaat om de trekhaak zelf, daar zal niets aan zijn veranderd.....hoe ze dat managen zal mij een zorg zijn.
Trouwens, wat getuigt het van slechte communicatieve vaardigheden en een gebrek aan respect om je gesprekspartner aan te spreken met " Hansje" .
Janka antwoordt op 24 maart 2012:
@Ton, het ligt er maar net aan wat de maximale kogeldruk is van de auto. Je kunt er wel een trekhaak aanmaken die 100 kg mag hebben maar als je auto een max heeft van 50 kg heb je er zo weinig aan..
Jan antwoordt op 24 maart 2012:
Aan de andere kant; wanneer de auto wel die 75kg aankan maar de trekhaak maar 50kg..........😉
Janka antwoordt op 24 maart 2012:
Open deurtje ....
antwoordt op 24 maart 2012:
Blijven we wel even bij de les?
John antwoordt op 24 maart 2012:
"Het gaat om de trekhaak zelf, daar zal niets aan zijn veranderd.....hoe ze dat managen zal mij een zorg zijn".
Mij wel, ik heb liever een goed management wat kwaliteit controles heeft (van inkoop tot fabricage) en waar ze wat mee doen😉
T.Hak antwoordt op 28 maart 2012:
Ik zeg dealer.
Het plaatsen van de haak is vaak niet het probleem, gezien hij er maar op 1 manier onder of in kan. Echter, de bedrading moet ook aan de canbus, en inregelen op de computer. Weet het esp-systeem ook dat er wat achter hangt.
A.Kok antwoordt op 29 maart 2012:
Bij mijn twee Alfa Romeo's (156/159) heb ik de niet afneembare trekhaak zelf geplaatst met merk/typegebonden kabel (13 polig). Aansluiten van de kabel is daardoor geen probleem.De totale kosten waren 350 euro voor de gehele set en een dagje hobbyen. Het is echt niet moeilijk en misschien het overwegen waard als je een nieuwe trekhaak wellicht te duur vindt in aanschaf.
Richard antwoordt op 3 september 2015:
Twee maanden geleden ook een trekhaak laten monteren onder mijn Renault Scenic bij Kwikfit Eindhoven. Afwikkeling en plaatsing zo gebeurd, maar direct daarna loopt mijn kofferbak vol water bij de eerste regenbui. Renault dealer wijt het aan het niet waterdicht terugplaatsen van de bumper. Een veel voorkomende fout was de melding. Zeer vervelend.
Alfred antwoordt op 3 september 2015:
En wat was de reactie van Kwikfit, of ben je daar niet geweest om te reclameren?
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!