Gert de Haan vraagt op 6 juni 2007:
Ik heb een Senic 2.0 RXI (140 pk) dus voldoende vermogen om onze caravan Adria 502 (max. 1250 kg). Na diverse beladingen van caravan en auto blijf ik probelemen houden met het doorzakken. Ik heb de achterkant van de auto al twee cm laten verhogen. Volgens dealer geen andere oplossingen. Wie kan mij helpen?
Bert antwoordt op 6 juni 2007:
Auto verhogen? Waarom? Hulpveren plaatsen is afdoende.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2007:
Minder meenemen is misschien een oplossing? Wat is het probleem bij het doorzakken? Komt de caravan te snel op de grond? Meet dan de hoogte van de trekhaak eens op. De RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie geeft twee normen voor de kogelhoogte; de ene norm geldt bij een lege auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 38 en 45 cm. De tweede norm gaat uit van een beladen auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 35 en 42 cm.
Heb je die hoogte niet dan zijn er misschien andere (hogere) trekhaken.
Probeer ook of de combinatie nog stabiel rijdt met 50 kg kogeldruk, dat scheelt wellicht weer iets.
Ook in dit forum is er al wel meerdere keren over een Scenic "geklaagd" over het doorzakken dus is het wel een Renault kwaaltje....
Ronald antwoordt op 7 juni 2007:
Ik rij zel met een megane grand tour 1.6 en een Hobby 1300 kg. Uit eigen ervaring weet ik dat de combinatie beter rijdt met een kogeldrukvan 55-60 kg prettiger rijdt dan een kogeldruk van 75 kg. Ik denk dat hier voor een gedeelte het antwoord op je vraag ligt. Daarnaast zou ik overwegen om ook hulpveren te laten monteren, merk je niks van zonder caravan, en met een caravan erachter rijdt het stukken comfortabeler.
Richard antwoordt op 7 juni 2007:
Wij hebben ook een Reault senic 1.6, en wij hebben altijd een krogeldruk van 50, vind ik persoonlijk veel fijner rijden, gaat veel makkelijker, en de auto zakt ook dan minder door, maar ik moet eerlijk zeggen nog wel aardig veel zakt de auto door!
Maarten antwoordt op 7 juni 2007:
Heb zelf een Scenic 2.0T (164PK) uit 2005; ook deze auto kende dit probleem. In eerste instantie had de garage (uiteraard) een trekhaak van het eigen merk gemonteerd. Na herhaadelijk klagen en vervolgens het aanleveren van de regels zoals deze volgens de RDW zijn, is uiteindelijk op kosten van Renault een nieuwe trekhaak gemonteerd; dit scheelde maar liefst 7 centimer!!!
Nu geen enkel probleem meer; kogeldruk altijd op 75 kg.
Mich antwoordt op 7 juni 2007:
Over hulpveren gesproken; Wie heeft er een idee wat die dingen kosten inclusief monteren en waar kan je dat laten doen?
Alvast bedankt.
@Eric antwoordt op 8 juni 2007:
Dealer, Kwikflut oid of natuurlijk zelf.
Vaak een kwestie van opkrikken, schokdemper losnemen, veer eraf, veer erop en schokdemper weer vast zetten.
Ik meen dat het voor mijn Octavia iets van 150 euro kost voor twee verzwaarde veren van het merk Carsupport.
MAD levert ze meestal ook wel maar die is meen ik iets duurder.
Nico antwoordt op 8 juni 2007:
Ik rijd met dezelfde combinatie. Nu een Scenic II 2.0/16v en een Adria 502. Eerder met een ouder type Scenic. Ik heb bij aankoop van de Scenic meteen verzwaarde veren laten monteren. Kosten E.250,- Geen problemen met doorzakken. Natuurlijk is een en ander wel straffer geveerd,wat te merken is bij het solo-rijden. Wij vinden dat geen probleem.
freddy antwoordt op 8 juni 2007:
Met mijn Renault Laguna heb ik dat probleem ook,al 2 maal
neuswiel van de caravan kapot, nu neem ik het gewoon af
om te rijden.
piet antwoordt op 8 juni 2007:
luchtballen monteren tussen de schroefveren?
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.