Martin vraagt op 4 februari 2014:
Omdat mijn caravanbanden ruim 6 jaar oud zijn moet ik ze vervangen, vanwege clausule in caravanverzekering.
advies: kijk goed de voorwaarden na.
Vraag: Wat is nu de beste caravanband, hij moet
totaal1500kg kunnen dragen. Volgens test
ANWB zou de Comtrac van Vredestein zeer goed
zijn. Klopt dit, heeft iemand ervaring met deze band
of een ander. Mijn huidige band is een Stael radial
ook wel goed maar erg zwaar en grof.
Steven antwoordt op 4 februari 2014:
1500 kg per band? of weegt de caravan maximum 1500 kg?
Welke maat heb je nu?
RobD antwoordt op 4 februari 2014:
Volgens test ANWB !? Is de band getest als auto- of c/van band? Een specifieke c/van band word niet gemaakt, er zijn wel autobanden die voor een c/van zeer geschikt zijn.
Voor 1500kg is een LI van 99 voldoende, dan heb je nog wat overschot. Ga voor een re-inforced of een C (commercial) band Kijk eens hier: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/banden.php of http://www.caravanbandentotaal.nl/caravanbanden/
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 februari 2014:
De laatste ANWB KCK test:
http://www.rbi.nl/wordpress/wp-content/uploads/2012/05/KCK-bandentest-2012-uit-magazine-KCK.pdf
Voldoende draagvermogen en voldoende druk zijn volgens mij belangrijker dan het merk. Er zijn meerdere goede merken (ook die niet getest zijn).
Martin antwoordt op 4 februari 2014:
Dag Steven,
Caravan Knaus weegt leeg 1014 en mag tot 1300kg beladen worden. Dus minimaal 650kg per band. M.i. is dan totaal 1500kg ruim voldoende.
maat band is 195x70 R14
sjef antwoordt op 4 februari 2014:
Ik verbaas me telkens weer over de vraagstelling van mensen wat dit betreft.
Of je laat je banden vernieuwen bij een Bandenboer die voor 90 procent autobanden vernieuwd en op de vraag van Martin geen duidelijk antwoord kan geven i.v.m. weinig of geen ervaring op dit gebied.
Of je laat je banden vernieuwen door een Caravandealer die alleen maar 100 procent Caravanbanden vernieuwd en dus veel enorm veel ervaring heeft met deze materie en ook zeer goed weet van welk merk er wel of weinig of helemaal geen klachten zijn.
Ik vraag me telkens weer af waar oa mensen zoals Martin dan in vredesnaam heen gaat om de Caravanbanden te vernieuwen,
Een soort Kwik Fit of iets dergelijks schijnbaar voor mij onbegrijpelijk.
willem antwoordt op 4 februari 2014:
Ik moet nu na 7 jaar ook mijn banden vervangen.
Daar ik gelukkig geen enkel probleem heb gehad in al die tijd ben ik heel simpel.
gewoon hetzelfde type en merk nemen.
sjarel antwoordt op 4 februari 2014:
Normaal gaat iemand mee naar buiten om de banden(datum) te zien ,de data op je caravan en je papieren te checken.
Hij ziet alles nog na op loadindex,afmetingen enzv op pc.
Op die wijze is men al goed bezig.Wat hij in huis heeft of besteld zal wel wettelijk ok zijn.
TheoS antwoordt op 4 februari 2014:
@sjef,
Ook de gewone bandenboer is uitstekend in staat je een prima caravanband te leveren.
Hij heeft een heel belangrijk voordeel t.o.v. de caravandealer: hij is meer dan deze dealer in staat je echt nieuwe banden te leveren. Vorig jaar lukte het mij om Michelins van nog geen twee weken oud gemonteerd te krijgen.
Martin antwoordt op 5 februari 2014:
Dag Sjef,
Mijn caravan gaat voor een beurt naar een echte caravan dealer.En ik laat door hem ook nieuwe banden op de caravan zetten. Ik wil alleen weten wat de ervaringen zijn van medekampeerders en ook om te weten of de keus comtrac goed is. (is een caravan band)Daarna bespreek ik het met de caravan dealer.
groet,
Martin
Jan antwoordt op 5 februari 2014:
Quote:” Omdat mijn caravanbanden ruim 6 jaar oud zijn moet ik ze vervangen, vanwege clausule in caravanverzekering.”
Mocht dit als zodanig in jouw polisvoorwaarden staan dan is dit strijdig met de wet en daardoor niet rechtsgeldig.
Dat is niet vreemd hoor, zo kunnen er wel meer rare zaken in staan.
De wet geeft geen beperking voor het gebruik van banden puur op ouderdom en daardoor kan je geheel volgens de wet gebruik maken van de openbare weg. Een verzekeraar kan nooit en te nimmer stellen dat je dan niet verzekerd zou zijn.
Dat daardoor meer mensen nieuwe banden gaan kopen zonder zich iets af te vragen (of nadenken) is natuurlijk precies waar zij op uit zijn. Zij dragen daardoor minder risico.
Hetzelfde is het geval bij sommige verkoopvoorwaarden waarin gesteld wordt dat er bepaalde zaken kunnen zijn uitgesloten van garantie wanneer het onderhoud bv niet door diezelfde verkoper zou worden uitgevoerd. Veel mensen gaan trouw naar de verkoper terug maar er bestaat geen enkele wet die dat voorschrijft.
De banden laten controleren op beschadigingen volstaat wanneer er nog voldoende profiel aanwezig is.
Wanneer de banden 10 jaar oud zijn is vervanging pas aan de orde.
Overigens is het ook zo dat na al eerder banden vervangen te hebben de aankoopnota van de banden de ouderdom bepaald en niet de DOT code.
RobD antwoordt op 5 februari 2014:
Zo is het Jan. Een verz. mij. moet aannemelijk maken dat oudere banden niet meer op hun taak berekend waren, mocht er iets mis gaan. En niet de bestuurder.
Elliot antwoordt op 5 februari 2014:
@Martin & Menno, De recentste test van caravanbanden uitgevoerd door de KCK dateert van maart 2013, de C band(en)van Continetal en Pirelli behaalde de beste resultaten.
Bij Continetal was dit het type uit de "vanco" series, van Pirelli weet ik het niet meer precies.
Zal later eens kijken of ik die bewuste KCK nog in bezit heb en laat het jullie weten.
Elliot antwoordt op 5 februari 2014:
@ Martin, De Pirelli Chrono in maat 185R14C met loadindex 102 en een draagvermogen van 850kg en de Continetal Vanco met dezelfde gegevens kwamen als beste uit de KCK test. (deze banden bestaan ook in andere maten)
Martin antwoordt op 5 februari 2014:
Dag Elliot,
Kijk hier heb ik wat aan en dit was ook mijn bedoeling om er achter te komen, wat nou een goede band is en ook als handvat om tot een schappelijke prijs te komen bij de caravan dealer.
Elliot bedankt voor het opzoeken.
groet,
Martin
Fendtje antwoordt op 6 februari 2014:
@Jan " Mocht dit als zodanig in jouw polisvoorwaarden staan dan is dit strijdig met de wet en daardoor niet rechtsgeldig"
Jammer dat er toch telkens weer kreten geslaakt worden zonder deze te onderbouwen, het is dus niet waar wat je zegt Jan (en RobD) zo'n artikel is er in de wetgeving niet te vinden.
Een verzekeraar mag zo'n clausule opnemen immers zijn de voorwaarden deel van de overeenkomst tussen klant en Verzekeraar. Indien u dit niet aanstaat ts het u vrij een andere verzekeraar te kiezen.
Wel klopt het dat fabrikanten geen onderhoudsbedrijf mogen opleggen maar of dit verstandig is? Het leidt in ieder geval tot ongewilde discussie wanneer zich schade voordoet.
RobD antwoordt op 6 februari 2014:
Volgens http://www.infopolitie.nl/verkeer/diverse-onderwerpen/721-uw-caravan-en-de-wet, zijn onderstaande punten onderhevig aan de wettelijke eisen:
*Banden mogen geen beschadigingen tot het karkas vertonen en mogen niet zijn opgesneden.
*De profieldiepte van de banden moet minimaal 1,6 mm zijn.
*Op 1 as mag geen combinatie van radiaal en diagonale band voorkomen.
Leeftijd word niet genoemd en iedere voorwaarde hieraan stellen is dus strijdig. Ook al zijn beide partijen het met de voorwaarden eens, er is geen wetgeving die dit dekt !!
De enige reden dat een verz.mij. dit opneemt: hun risico proberen uit te sluiten.
Elliot antwoordt op 6 februari 2014:
@Martin, Graag gedaan, een ding ben ik vergeten te vermelden.
Als je toch al je banden laat vernieuwen, vraag dan om metalen ventielen te monteren (als die er al niet opzitten)die kosten iets meer, maar kunnen je narigheid besparen en moeten niet vervangen worden bij het vernieuwen van je band.
Vermits het max gewicht van je caravan 1500kg is vermoed ik dat je bandendruk op 4.5bar moet staan, dan is het zeker aangewezen. In alle andere gevallen kan het zeker geen kwaad om metalen ventielen te monteren.
Janka antwoordt op 6 februari 2014:
Dan komen we weer op een ander terrein. Als de banden niet de max. belasting hoeven te dragen is die 4,5 bar ook niet nodig. Door ze tot 4,5 bar op te pompen gaat de caravan tijdens de rit stuiteren en dat is ook weer niet de bedoeling. Jadatis heeft daarvoor mooie rekensommetjes geplaatst.
Aan de hand van de gegevens van caravan en band is het mogelijk dan de meest goede bandenspanning te berekenen. En denk dan ook nog eens na over die stalen ventielen of dat wel echt nodig is.
Fendtje antwoordt op 6 februari 2014:
RobD u haalt artikelen uit het voertuigreglement aan welke bedoelt zijn voor toelating op de weg. Als zodanig kunnen deze voorwaarden effect hebben op de verplichte Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering voor schade bij derden.
Martin heeft het over zijn caravanverzekering dus de zg Cascoverzekering die de schade aan de caravan zelf dekt. Deze verzekering is niet wettelijk verplicht en de voorwaarden worden tussen partijen overeengekomen.
Jammer, maar u zet mede-caravanners op het verkeerde been.
Jan antwoordt op 6 februari 2014:
Quote:” Jammer dat er toch telkens weer kreten geslaakt worden zonder deze te onderbouwen, het is dus niet waar wat je zegt Jan (en RobD) zo'n artikel is er in de wetgeving niet te vinden.”
Jammer toch dat er vaak zo slecht wordt gelezen. 😉
De onderbouwing zit in het simpele feit dat de verzekeraar zichzelf met de polisvoorwaarden nimmer boven de wet kan stellen. Als de wet geen beperking in ouderdom van de band kent kan de verzekeraar dat ook niet.
Tenminste, dat kan hij wel in zijn voorwaarden opnemen maar dat heeft geen enkele rechtsgeldigheid. Dat is de onderbouwing die reeds was gegeven en daar zul je het mee moeten doen Fendtje.
Quote:” ls je toch al je banden laat vernieuwen, vraag dan om metalen ventielen te monteren (als die er al niet opzitten)die kosten iets meer, maar kunnen je narigheid besparen en moeten niet vervangen worden bij het vernieuwen van je band.”
Ik zou dit advies naar de prullemand willen verwijzen om het volgende.
Een stalen ventiel is geschikt voor een bandruk tot 12 bar/hPa. De bandruk voor een caravanband komt zelden boven de 4,5 bar/hPa. Een standaard ventiel is geschikt tot die 4,5 bar. Een overkil is dus nergens voor nodig.
Bovendien is het gevaar van dit advies de onwetendheid over en zelfs de vaststelling dat deze stalen ventielen nooit meer vervangen hoeven te worden en daar komen nu de ongelukken van.
Ook het stalen ventiel kent een rubber afdichting die net zo snel verdroogt en kan gaan lekken als een standaard rubber ventiel.
Bij bandvervanging dient deze rubberafdichting van het stalen ventiel ook vervangen te worden. Dit gebeurd echter zelden of nooit en als er een vakkundig iemand dit uitvoert wordt het hele (stalen) ventiel vervangen. Dit maakt bandvervanging toch weer een dure grap terwijl er geen enkele noodzaak toe is omdat een rubber ventiel, mits deze met de banden mee vervangen wordt, prima voldoet.
En we weten allemaal dat de 90% van de oorzaak van ‘klapbanden’ onderspanning is, door luchtverlies of onachtzaamheid.
Maar, men is uiteraard geheel vrij om ook dit advies niet op te volgen natuurlijk. 😉
don antwoordt op 6 februari 2014:
Fendje, jij zet mensen op het verkeerde been.
Of het nu een WA of casco verzekering is maakt niks uit. Omdat beide verzekeringen een wettelijke(!!!) rechtsgeldigheid hebben en de verzekering kan zich nooit boven de wet stellen zoals al is gezegd. En in die wet is geen leeftijd genoemd.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 februari 2014:
Heren 'deskundigen' wat vallen jullie weer lekker over elkaar heen met een hoop halve en onvolledige waarheden. Zo hardnekkig zelfs dat modereren, het weghalen van reacties direct gevolgd worden door het opnieuw plaatsen van een zelfde reactie.
Een verzekering kan en mag in de polisvoorwaarden extra voorwaarden opnemen waaraan voldaan moet worden om tot vergoeding over te gaan als de schade veroorzaakt is door het gebrek dat niet aan de eis voldoet. Dus als de verzekering stelt dat de banden maximaal 6 jaar oud mogen zijn en iemand met banden van 7 jaar oud krijgt een klapband dan is de schade die die band veroorzaakt heeft aan de eigen caravan niet gedekt. Zo mag ik van mijn verzekering niet rijden bij meer wind dan windkracht 7. Maar krijg ik met windkracht 8 een klapband dan wordt die schade gewoon vergoed omdat de wind geen oorzaak is in de schade en het bij wet niet verboden is te rijden bij windkracht 8.
De druk in een caravanband die gevuld is met 4.5 bar in koude toestand kan in de zon al rijdend best oplopen tot boven de 5 bar. Dus om te stellen dat metalen ventielen altijd overbodig zijn.....Als je het beste van het beste wil waarom dan niet. Monteer dan ook maar een TPMS (bandenspanningen controle systeem).
Hennie antwoordt op 6 februari 2014:
@Jan
Fendje heeft gelijk t.a.v. de in de polis gestelde voorwaarden. Een verzekering is een overeenkomst waarbij afspraken worden gemaakt en één daarvan kan zijn dat de dekking niet van kracht is bij oudere banden dan X jaar. Daar heeft een wet verder niets mee van doen.
jadatis antwoordt op 6 februari 2014:
Over ventielen heb ik op camperforum bij mijn bandendruk verhaal een reactie staan.
Copieer deze link en plak hem in de browserbalk
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8397755
Direct linken lukt mij niet in dit forum.
Komt er op neer dat die 4,5 bar de koude druk is en lichtste amerikaanse norm 1,8 bar stijging op getest moet zijn voor de standaard norm. Als je meer veiligheidsgevoel wilt TR600HP serie die ook snap in rubber ventiel is maar tot zeker 6,3 bar koud geschikt is en ongeveer zelfde kost dus bij bandwissel ook mee vervangen wordt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.