Caravantrekker.nl

Renaul Megane Welke trekhaak

Sebastiaan vraagt op 23 maart 2014:

Ik heb een vraag: ik wil graag een vaste trekhaak monteren onder een Renault Megane 3 uit november 2011.
Nu lees ik tegenstrijdige informatie over de parkeersensoren. Wat moet ik nou kiezen? De trekhaak wordt denk ik Thule, omdat die 1500kg mag trekken.
Welke voertuigspecifieke kabelset moet ik erbij hebben (13polig)?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 maart 2014:

Krijg je ook verschillende aanbevelingen van je dealer, kwikfit en websites als trekhaken.nl en trekhaken.info?

Het maximaal te trekken gewicht zal toch niet afhangen van de trekhaak? Elke leverbare trekhaak zal toch wel het gewicht mogen trekken dat je volgens kenteken mag trekken? Dat laatste is dan bepalend, ook al is dat lager dan de trekhaak mag hebben.


Sebastiaan antwoordt op 24 maart 2014:

Het probleem is eigenlijk dat ik dus niet weet of ik een vaste trekhaak kan kopen waar de parkeersensoren gewoon mee blijven werken. Ik lees dingen dat ze de trekhaak als obstakel detecteren en dat je ze handmatig moet uitschakelen. Ik zou het liefste hebben dat zodra een stekker wordt ingeplugd de sensoren worden uitgeschakeld.
Welke trekhaak en kabelset moet ik dan hebben?


RobD antwoordt op 24 maart 2014:

De trekhaak zal dan het probleem niet zijn.
Laat v.w.b. de kabelschakeling je even voorlichten door een dealer, en laat het eventueel opnemen in het onderbouw/koop contract.


Jan@ antwoordt op 24 maart 2014:

En let dan meteen even op de hoogte van de kogel/trekhaak. Als ik dit forum lees komen onwenselijke lage trekhaken vooral voor bij Renault.


Gerben antwoordt op 25 maart 2014:

Onze situatie sluit niet helemaal aan omdat ik een Volkswagen Passat had. Precies om de reden die jij noemt (de parkeersensoren) koos ik voor een afneembare trekhaak. Dit model ging echter onder de bumper langs waardoor deze bijzonder dicht bij de weg lag. Hiermee heb ik dus veel drempels geraakt. Mijn advies, ga voor een vaste trekhaak en laat, eventueel bij de dealer, de parkeersensoren uitzetten bij achteruit rijden met een gekoppelde aanhanger.


TheoS antwoordt op 25 maart 2014:

Worden, als je voor een Renault kabelset kiest, de parkeersensoren niet automatisch uitgeschakeld zodra er een aanhanger of fietsdrager aan gekoppeld is?


Ton Groenendijk antwoordt op 25 maart 2014:

Iedere moderne kabelset, dus wel één van de dealer of een gespecialiseerd bedrijf heeft een schakeling die de parkeersensoren uitschakelt zodra de stekker van de aanhanger of fietsendrager contact maakt. Gaat dus alleen op bij 13 polige stekkers van Multicon en Jaeger. Bij 7 polige stekkers is er geen ruimte voor. Het is dus niet de aanwezigheid van de trekhaak die de zaak laat piepen. Zo is, als het goed is, ook het mistachterlicht en het achteruitrijlicht van de auto uitgeschakeld bij gekoppelde stekker. Het is goed deze opties even door te nemen met de monteur, dan weet je van tevoren wat je rechten zijn bij aflevering. De kabelsetjes zijn standaard per merk; het zelf monteren is voor (ver)gevorderden. Ik durfde het in ieder geval niet.


Krelis antwoordt op 21 juni 2014:

Ik zelf ben in het bezit van een megane estate 1.5 dci eco2 2013. Eerst de org. trekhaak van renault vervangen door een Thule(523100)vaste kogel, deze is 5 centimeter hoger dan die van renault(hoge type).
Er zaten al hulpveren van MAD(HV140 468) onder i.v.m de lage kogelhoogte.
Dit vond ik geen rijden, als ik over een drempel ging dan klapte de achter zijde bij het uitveren hard in de eind aanslag van de schokdempers.
Toen op advies van MAD de HV140 398 deze zijn voor een GT(-30 mm wagenhoogte) gemonteerd, een verademing.
Diverze metingen gedaan aan de auto eerst met de MAD HV140398 Leeg 46,5 cm met 125KG in de koffer 44 cm met 100KG kogeldruk er bij 41 cm.
Toen met de orginele veren Leeg 47 cm met 125KG in de koffer 43,5 cm met 100KG kogeldruk er bij 39,5 cm.
Alle genoemde maten zijn bovenzijde trekhaak kogel en de kogel druk van 100KG dat is mijn gewicht.
Conclusie: de onderlinge verschillen lijken niet heel veel 1,5 cm bij beladen auto en de caravan, maar de MAD veren zijn met rijden wel merkbaar progressiever slaan minder door bij een hobbel/drempel.

PS: Het onderstel van een Bose en een GT-line zijn het zelfde, alleen staat de GT-line op 17 inch i.p.v 16 inch.
De GT heeft een 30 mm lager onderstel, de afstelling daarvan is niet te vergelijken met een gewone megane.

PS: De parkeersensoren hebben geen last van de trekhaak.


GrandTour antwoordt op 15 november 2015:

Heb zelf een Mégane Estate GT-Line, bouwjaar 02-2012, waar recentelijk onderstaande Brink/Thule trekhaak op laten monteren. Deze trekhaak heeft een hogere kogel, waarbij afstand tussen de bovenkant van de kogel en de straat ongeveer 47 cm.

Betreft vaste trekhaak van Brink/Thule, Type 5231, Artikelnummer 523100.
Bijpassende kabelset: 742683 (7-polige) / 742684 (13-polig)

Deze trekhaak, met zwanenhals, is geschikt voor Mégane II Grand Tour 2003-2009 en voor de Mégane III 2009-> (ook GT-Line, al vermelden sommige sites iets anders).

Zal kijken of het lukt wat foto's bij te plaatsen in deze reactie.




Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker