Dennis van der kraan vraagt op 25 september 2014:
Ik ben zoekende naar een nieuw auto om mijn hobby 540 ufe uit 2009 te kunnen trekken ik had een megane estate 1.2 TEC 115 waar heb absoluut niet mee werkte, nu heb ik mijn oog laten vallen op een Volvo v70 maar lees zoveel verschillende dingen, wil wel dat de auto goed trekt maar wil niet helemaal leeglopen op de brandstofkosten als ik zonder caravan rijd, diesel ? Lpg ? Benzine ? 104 kw 140 pk benzine diesel 120 kw 160 pk of anders ik zie door de bomen het bos niet meer ik rijd 25000 km per jaar ongeveer. Graag ervaringen met deze auto of caravan
Bert antwoordt op 26 september 2014:
Al gekeken bij de Gebruikerservaringen?
Lijkt me ook dat deze Mégane te licht is voor een caravan van dit formaat en gewicht. Een V70 zal die een stuk veiliger kunnen trekken.
Lijkt me dat een diesel bij 25000 per jaar toch wel het interessantst is, in ieder geval zal het verbruik aangenamer zijn dan een (turbo)benzine.
Dennis van der kraan antwoordt op 26 september 2014:
Hallo Bert , ook bij de gebruikers reviews is het heel wisselend, helaas ben ik overigens erg slecht hierover geïnformeerd toen ik de caravan kocht, ik had hiervoor een Fendt 470 tf daar had de megane geen enkele moeite mee bij aankoop vertelt welke auto ik had maar verkoper zag geen enkel probleem, daarom wil ik nu iets aanschaffen wat 100% zeker goed trekt zonder dat het extreem in de papieren gaat lopen.
Tijs antwoordt op 26 september 2014:
Wij hebben zelf een Hobby 540UK uit 2008 gehad. Reden daar toen met een Ford S-Max diesel (2.0) voor. Nu een vergelijkbare caravan met een Galaxy diesel. Maar kijk ook eens bij de Citroën C5 Tourer of Seat Alhambra of Peugeot 5008 2.0 diesel. Allemaal auto's met minimaal 1500kg leeggewicht en goed trekvermogen. Ben je denk ik goedkoper mee uit dan met een Volvo, maar dat kun je beter zelf uitrekenen met jouw wensen.
Bij twijfel over de laatste paar auto's: vraag een persoonlijk trekkrachtadvies aan via deze site. Zeer verhelderend.
Dennis van der kraan antwoordt op 26 september 2014:
Hallo Tijs, dank je wel voor het meedenken, ik heb altijd een lease auto gereden ben zzp er en heb de auto er per oktober uit gedaan, nu zit ik inderdaad niet specifiek vast aan een v 70 maar had deze in Duitsland relatief gunstig gezien, de caravan 540 ufe mag ik opladen tot 1550 kilo dus wil een klein beetje meer hebben dan dat en relax kunnen rijden met de caravan dat was dit jaar absoluut niet het geval, wil een gezins auto / mpv / SUV maar hoor dat die niet super trekken
JH Vis antwoordt op 26 september 2014:
Ik rijd zelf (inmiddels 6 jaar 120.000 km) een Volvo V70 T5 classic op LPi Vialle. (Auto is 16 jaar oud met 220.000 km) Totaal geen problemen mee gehad. Ruim voldoende vermogen en relatief zuinig. Met caravan (1400kg) 1 op 7.5, solo 1 op 9,5. Let wel dit is op LPG. Benzineprijs is factor 2,4 meerverbruik tov bezine ca 8%, dus reken maar uit.
Let er op dat de Volvo voorzien is van hydraulische klepstoters. Dan heb je zeker geen extra maatregelen zoals flash lube nodig om probleemloos op LPG te (blijven) rijden...
dennis van der kraan antwoordt op 26 september 2014:
Hallo Heer vis, de hobby die wij hebben is er een die tot 1550 opgeladen mag worden, denk u dat de volvo 2.4 103 kw met 140 pk krachtig en stabiel genoeg is om rustig en goede te kunnen rijden, als ik het op deze site in toets krijg ik geen groene sterren naar boven, vind het heel erg lastig om een goede keuze te maken wat nu te doen, wij hebben de Hobby pas een half jaar dus die eruit doen is niet echt een optie.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 september 2014:
Bij goede belading is een Volvo V70 stabiel genoeg, maar als caravanner die per jaar 25000 km rijdt zou ik voor een D5 kiezen.
JH Vis antwoordt op 26 september 2014:
Stabiel genoeg is de V70 wel. Je kunt altijd overwegen het max gewicht te verlagen van (cq minder te laden in) de caravan en meer in de auto te laden. De Volvo heeft een berg laadruimte..Voor extra stabiliteit heb ik achter Monroe Ride Levelers gemonteerd ipv de standaard dempers.
140 pk kan wel echter dat wordt meer schakelen bergopwaarts. Ik zou toch een V70 met turbo adviseren of anders minimaal de 160 pk versie...
JH Vis antwoordt op 26 september 2014:
"maar als caravanner die per jaar 25000 km rijdt zou ik voor een D5 kiezen.."
Daar zijn calculaties voor 😉
LPG pakt toch echt goedkoper uit...
Overigens ben ik bang dat het nieuwe belastingstelsel ten nadele van (vervuilende) diesels zal uitpakken. Dit is echter koffiedik kijken. Om tot een juiste beslissing te komen kun je hier natuurlijk geen rekening mee houden...
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 september 2014:
Een D5 niet uit economische redenen maar omdat dit een prettiger trekker is dan de ongeblazen benzine versies. Rijdt je maar 10000 km per jaar kan ik me voorstellen dat je de houderschapsbelasting te hoog vindt en zou je de (oude) 2.5T kunnen overwegen maar die lust wel benzine.
Frans antwoordt op 26 september 2014:
Volvo-ervaringen? De 140pk vijfpitter laten staan als je met zo’n zware caravan naar het buitenland wilt. Heeft veel teveel toeren nodig en de transmissie past slecht bij het gebruik met aanhanger. Motor doet het goed op lpg, solo. De turbo benzine 200pk+ trekt een forse caravan moeiteloos onder alle omstandigheden en wat Menno aanhaalt klopt: hij zuipt navenant. De 5 cilinder turbo benzine versies zijn m.u.v. de 2,3 liter T5 niet geschikt voor gas is mij door een Vialle-expert gezegd. Hoe het is met de huidige 4 cilinder turbo’s op lpg weet ik overigens niet. Diesels doen het goed als trekker; kijk naar de uitslagen van trekauto v h jaar. D5’s zijn van 163pk tot 215pk probleemloos en het zijn de fijnste motoren als je caravans gaat trekken; gaan ook nog eens heel lang mee. De 185pk is relatief dorstig.
Een V70 is een erkend stabiele trekker en heeft veel ruimte. Als je die ruimte niet allemaal nodig hebt is de XC60 door zijn bouw nog stabieler en bovendien zwaarder. Vormt goede combi met 1550kg caravan.
Bert antwoordt op 26 september 2014:
Volvo-ervaringen? De 140pk vijfpitter laten staan als je met zo�n zware caravan naar het buitenland wilt. Heeft veel teveel toeren nodig en de transmissie past slecht bij het gebruik met aanhanger.
Absoluut mee eens Frans. Als je je in kunt leven in een trekkrachtrapport dan herken je dat ook.
dennis van der kraan antwoordt op 27 september 2014:
Hallo Allen,super deze reacties allemaal, maar als ik dit zo lees zal het zowel benzine als diesel een behoorlijke slok gaan drinken, zijn er nog andere betaalbare opties die misschien minder dorstig zijn en wel goede resultaten boeken?Als ik het zo lees is Diesel dan de beste trekker, maar is Benzine dan echt zoveel slechter?
Frans antwoordt op 27 september 2014:
Dennis, vraag het aan Daf en hoor waarom die voor diesel gaan 😉
Iveco heeft met Fiat-dochter Ferrari vermogende benzinemotoren in huis. Je zou daar best een vrachtauto mee kunnen aandrijven. Intussen zijn sportwagenmerken op de dieseltoer. En op de hybridetoer niet te vergeten. Plug-in valt er buiten, want elektriciteit is geen brandstof. Alles kan qua brandstof en het is niet altijd een kwestie van beter of best, maar ook een kwestie van voorkeur voor karakter, comfort of keuze op economische gronden. Feit is dat de meeste personenauto’s niet worden ontworpen als trekker en dat het aantal goede trekauto’s in de catalogus afneemt. Maar caravan trekken mag je met bijna allemaal.
Met een diesel is het literverbruik het laagst, zeker wanneer gecombineerd met hybridetechniek, actieradius is het grootst, is thermisch lager belast vergeleken met benzine en lpg (wat goed is voor de levensduur), remt i.h.a. sterker op de motor en de respons is i.h.a. aangenamer. Het dieselgeluid moet je van houden en is op kruissnelheid soms lager dan bij een benzinemotor. Of je tegen de milieustromen ingaat en daar geld voor over hebt is eigen keuze; voor sommige mensen is daarom diesel de slechtste keuze…
En wil je het verbruik omlaag hebben? Een lichtere, smallere, lagere en gestroomlijnde caravan scheelt een flinke slok!
JH Vis antwoordt op 27 september 2014:
Een ouderwetse turbo benzinemotor lust idd een slok. Vandaar dat ik LPG heb laten inbouwen. Aangezien de auto 16 jaar oud is , is de afschrijving nihil. Ik kom zo uit op een kilometerprijs van 21 eurocent all in bij 20.000 km per jaar!!
Ideaal voor woon-werkverkeer (goedkoop) en ideaal voor caravannen (300 pk, 440Nm bij 1950 tpm). Tja, de auto is oud, slecht voor je "image" (als je daar gevoelig voor bent), goed voor je bankrekening....
dennis van der kraan antwoordt op 28 september 2014:
hallo Heer Vis en ook Frans, bedankt voor zover qua tekst en uitleg, en met Image heb ik niet veel wil een goede auto kopen voor een betaalbare prijs, waarmee ik veilig en relaxt op vakantie kan, ik ga km schrijven op de zaak, dus ik denk dat ik maar eens moet gaan rijden in een van de auto's, maken mensen overigens ook wel eens een test rit met caravan voordat ze een auto kopen of word er van deze site uitgegaan?
marcel antwoordt op 28 september 2014:
Ik doe een proefrit met de solo-auto om te kijken of die bevalt. Om te weten of de gewenste auto als trekker voldoet, gebruik ik de berekening hier.
Caravan ophalen, beladen en rotzooi in de auto voor een goede test is me echt teveel werk.
Groet Marcel
Bert antwoordt op 28 september 2014:
@Marcel. Je hebt gelijk... 😉
@Dennis. Natuurlijk zou je kunnen proberen een proefrit te regelen met je eigen caravan. Als je de moeite er voor over hebt en er natuurlijk een trekhaak onder de auto zit...
Leeglopen op brandstofkosten? Ja, zeker zal een veel zwaardere benzine V70 benzine meer verbruiken dan een Megane 1.2. Solo wel te verstaan. Met jouw caravan kon het verschil wel eens meevallen.
Wil je qua liters per 100 km weinig gebruiken solo en met caravan? Dan ga je voor diesel. Met mijn V70 TDI classic (175 pk chipped) van inmiddels 17 jaar jong gebruik ik met goed gestroomlijnde Kip van 2,20 breed 1:10 Ã 1:12. Solo op de grote weg 1:18 Solo in de mix 1:15.
Dennis van der kraan antwoordt op 28 september 2014:
Hallo Marcel en Bert , bedankt voor de info weer, ik weet denk ik genoeg en zal nu moeten gaan rijden met de auto's en hopelijk zal ik dan relaxt op vakantie komend voorjaar en ook zomer
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen