Caravantrekker.nl

LPG en Caravantrekken

Dennis van der kraan vraagt op 14 januari 2015:

Hallo, ik heb net een mitsubishi Grandis uit 20016 gekocht met 160000 Km op de teller, ik overweeg hier Gas in te laten leggen, dit omdat ik rond de 20000 Km per jaar rijd, maar nu moet ik daar een Hobby 540 UFE uit 2009 mee gaan trekken, is dit met een LPG installatie een probleem?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 januari 2015:

Meestal is dat geen probleem, maar het kan zijn dat bij zware belasting de verbrandingstemperatuur in de motor door het gas wel hoger wordt. Dat zou dan minder goed zijn. Men geeft wel eens het advies om op benzine helling op te rijden.


PieteR antwoordt op 14 januari 2015:

Zowel met Hyundai als met Subaru heb ik nooit problemen ervaren met rijden op gas. Dat zijn twee verschillende gassystemen en dat maakt met "zwaar" rijden geen verschil.


Chateau antwoordt op 14 januari 2015:

Een kennis van mij is tezamen met,ons op reis naar Italië geweest. Hij met gas wij met diesel. Iedere helling moest hij iedere maal omschakelen daar hij vermogen tekort kwam. Ook iedere 250 km zoeken naar een vulstation. Geef mij maar diesel. Gas blijft gas?


RobD antwoordt op 14 januari 2015:

Met de nieuwe gasinstallatie's hoef je qua vermogen eigenlijk niets in te leveren. Wel, zoals menno ook al aangeeft, is je verbrandingstemp. en het koelvermogen van je auto. Vooral s'zomers een punt om erg goed in de gaten te houden.


cees antwoordt op 14 januari 2015:

Hoeveel kilometer rijdt je met caravan en hoeveel zonder. Als je twijfelt kan je altijd nog besluiten om in de vakantie op benzine te gaan rijden. Is in het buitenland meestal goedkoper ook.
Wat mijzelf betreft volg ik advies van Menno, op (steile) hellingen schakel ik over op benzine al moet ik zeggen dat ik het ook vaak vergeet en eigenlijk nooit verschil heb gemerkt.
Bij 20.000 kilometer denk ik dat het voordeel oplevert. Wel zou ik een deskundige gasboer of garage vragen of 160.000 km niet erg veel is om nog gas in te bouwen. Is de auto uit 2001 of 2006 en hoe lang ga je er nog mee rijden i.v.m de terugverdientijd.


Dennis van der kraan antwoordt op 14 januari 2015:

Bedankt voor de reacties zover de auto is van 2006 en de bedoeling is deze 3 à 4 jaar te rijden, vind het een erg lastige keuze om het nu wel op niet te doen, heb de auto echt nodig voor de caravan maar 1:10 is best dorstig en dan moet ik echt rustig rijden


@Eric antwoordt op 14 januari 2015:


1 op 10 is toch prima voor een Grandis?
Had je van te voren kunnen weten 😉

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/31-Mitsubishi/278-Grandis.html?fueltype=2&fuelsort=18&powerunit=2


Bert antwoordt op 14 januari 2015:

Technisch hoeft het geen problemen op te leveren, als de Mits geen last heeft van ingesleten klepzittingen, die door gas groter zijn dan op benzine. Vraag een dealer...

Ik denk dat je eens flink aan het rekenen moet slaan. Hoeveel scheelt het hele sommetje per jaar / verwachte levensduur? Hoeveel km rij je tijdens je trips toch op benzine? Wat kost gas/benzine in NL en in het buitenland? Iets (?) meer kosten qua onderhoud (op gas) inbegrepen.

Weeg e.e.a. dan af of die paar tientjes (??) in de maand die investering het waard maken.


Arjan antwoordt op 15 januari 2015:

Beste Dennis,

Ik heb zelf met een gas-auto (Renault Scenic) een caravan getrokken (Caravelair, beladen max. 900kg). Op het vlakke gaat dat prima, maar zodra je iets moet klimmen merk je dat je vermogen beduidend minder is dan op benzine. Het verbruik op gas is ook beduidend hoger, zeker met de caravan erachter.
Verder viel het mij op dat de kwaliteit van gas niet overal hetzelfde is: op gas uit Italie liep de moter niet lekker.
Ik heb nu een diesel, zowel solo als ook met de caravan zuiniger en meer koppel bij lagere toeren. Bij een kilometrage van rond de 20000 km per jaar is een diesel meestal de goedkoopste optie, zeker tweedehands.

Ik vraag mij af of je de investering van het laten plaatsen van een gas-installatie gaat terug verdienen in drie jaar.


dennis van der kraan antwoordt op 15 januari 2015:

Hallo Arjan,

ik heb inderdaad even zitten rekenen met gas te opzichte van LPG scheelt het me 95 euro per maand (als ik het goed gerekend heb) dan heb ik na net geen 2 jaar de tank eruit en ga ik pas wat verdienen, wat zou een goede Diesel trekker kunnen zijn voor een Hobby 540 UFE, de meeste auto's zijn niet heel qua trekken hier op de site


PieteR antwoordt op 15 januari 2015:

hyundai h200 powervan.
De h300 schijnt nog sterker te zijn.


Arjan antwoordt op 16 januari 2015:

Beste Dennis,

Als ik het verschil bereken tussen LPG en benzine, scheelt dat circa 60 euro, puur op basis van wegenbelasting en literprijs. Dan hou ik dus nog geen rekening met de (extra) afschrijving en hogere onderhoudskosten van een LPG-auto.
Daarnaast vind ik het persoonlijk prettiger rijden met een diesel, en dat is mij ook wat waard.
Er zijn genoeg diesels die uw hobby kunnen en mogen trekken!
Uw Grandis zal dit ook prima kunnen, dus heel veel (vakantie)plezier met uw combinatie!


PieteR antwoordt op 16 januari 2015:

Hogere onderhoudskosten van een gasgestookte auto?
Waar haal je in vredesnaam die enorme onzin vandaan?
Ik ben van diesel overgestapt op gas, weliswaar met een soort van negatieve vooringenomenheid, maar ik heb me ruim vergist en rijd al jaren knap voordelig op gas en ik merk niets van onderhoudskosten die hoger zouden zijn dan die van anders gestookte auto's.

Je maakt me heel erg nieuwsgierig?


1arjan@hotmail.nl antwoordt op 17 januari 2015:

Beste PieteR,

Uit eigen ervaring weet ik dat een LPG auto bij een kilometerstand van circa 200.000km nagenoeg op is en groot onderhoud nodig heeft. Een diesel begint dan pas....
Dit heeft dan ook gevolgen voor de inruilwaarde van de auto.

Hieronder een citaat van www.vandersteenautos.nl:

Een reden die er voor kan zorgen dat op LPG rijden heel duur wordt is het onderhoud. Een auto op LPG vereist namelijk dat regelmatig de kleppen worden gesteld, zeker bij oudere occasions. Dan moet u denken aan iedere 10.000 km, zeker bij auto's die nog geen 4 kleppen per cilinder hebben. Deze motoren zijn vaak van een ouder type en nog niet berekent op de aansluiting van een LPG-installatie. De verbranding van LPG is namelijk een stuk heter dan die van benzine.

Een gevolg van het niet regelmatig kleppen stellen kan een kapotte cilinderkop zijn en dit is een dure reparatie. Een auto op LPG is dan ook onderhoudsgevoeliger dan een auto die alleen rijdt op benzine of op diesel. Koopt u een auto met een vier-cilinder 16 kleppen motor, de zogenaamde 16V dan heeft u een modernere motor. Deze motoren moeten ook goed onderhouden worden, maar rijden soepeler op LPG dan de 8 kleppen motoren. Verder zijn deze motoren vaak al berekend op de hetere verbranding en zullen dure reparaties langer uitblijven, mits u de auto goed onderhoudt. Kortom, LPG rijden is het nemen van een gok, zeker bij oudere auto's. Het kan lang goed gaan, maar het kan ook in één keer over zijn en dan bent u zo een paar duizend euro kwijt aan reparaties.

Wilt u zelf een LPG installatie in uw auto laten inbouwen, houdt dan rekening met het feit dat een aantal van de automerken de mogelijkheden flink beperken. Vanwege problemen uit het verleden en de steeds meer verfijnde afstelling van de automotoren wordt er het in veel gevallen afgeraden om een lpg installatie te laten inbouwen. Doet u dit toch, dan geeft de dealer/importeur geen garantie en technische steun op het moment dat het fout gaat. Informeer dus vooraf goed bij alle partijen alvorens u overgaat tot het inbouwen!

Lijkt mij een duidelijk verhaal.

Met vriendelijke groet,
Arjan


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 januari 2015:

De waarheid zal wel in het midden liggen 😉
Ik heb weliswaar inmiddels 15 jaar geleden, ook op LPG gereden en in de loop der tijd ook tegen kosten opgelopen. De vooraf berekende winst was dus veel lager dan gedacht.

In een 'oude' auto alsnog LPG zetten zou ik niet snel doen, zeker niet meer als er al 100.000 km mee gereden is en de verwachte winst minder is dan een paar duizend euro. Een auto waar al LPG inzit kan wel aantrekkelijk zijn maar is ook een gok. Als je die voor een paar duizend euro kunt krijgen kan dat goed uitpakken en anders is het financiële risico te overzien.


AJ antwoordt op 17 januari 2015:

RobD heeft gelijk. Moderne lpg installaties leveren bijna niets meer in tov benzine. Soms met LPG (vloeibaar ingespoten) zelfs betere vermening en met goede turbodruk dus betere verbranding.
Maar Bert en Menno hebben ook gelijk: hogere temperatuur.
In het verleden heb ik nog wel eens een hele kop moeten vervangen of alleen de klepzitingen aanpassen als een auto op LPG gezet werd.
Maar......de vraagsteller heeft er eentje met 160.000 km op de teller.
Dan zeg ik: NIET DOEN.
Want: er is in de motor hier en daar vast na die anderhalve ton wat ruimte gekomen. (veren voor compressie en olie etc)
Benzine kan soms mooie "kitachtige" restanten achterlaten die de zaak mooi dicht houden.
Ga je nu met gas aan het werk dan brandt dat schoon zeiden we vroeger altijd.
Met die Grandis ga je in het begin gehoorzaam bij elke helling natuurlijk op benzine over. Maar misschien dat je denkt: ach....maar 3%....of 4%......dat valt wel mee....gewoon eens proberen op gas....en....hij doet het ook nog.
Ik weet het natuurlijk niet zeker....maar ik dacht dat het beter was van niet.


Andreas-NL antwoordt op 17 januari 2015:

Ik heb in het grijze verleden óók eens een auto gehad die op LPG reed en inderdaad, na verloop van tijd eveneens tegen onverwachte kosten aangelopen. Wat je toen veel hoorde (achteraf helaas) was dat de motor beter uitgerust zou zijn met zgn. "geharde" kleppen die beter tegen de grotere hitte bestand zouden zijn en die had ik dus niet...


Andreas-NL antwoordt op 17 januari 2015:

Heb intussen op de camping hier in Spanje een (tennis)vriend gesproken en die rijdt al 9 jr. met een Grandis die vanaf het begin met een LPG-installatie is uitgerust. Inmiddels al 280.000 km gereden deels met caravan plus kleinere aanhangers. Nog géén problemen gehad met of door het LPG, alléén iets meer dan gebruikelijk kleppen stellen.


Bert antwoordt op 17 januari 2015:

Bij de meeste moderne auto's is kleppenstellen helemaal niet meer mogelijk, die hebben zelfstellende kleppen. Zijn de zittingen dermate ingesleten dan helpt dat ook niet meer natuurlijk...

Geharde klepzittingen (m.a.w. geschikt voor LPG) zijn toch wel voorwaarde om een LPG installatie te laten monteren. De dealer kan u daar over informeren.

Gezien Dennis' situatie (160.000 km) en kostenplaatje (pas na twee jaar mogelijk wat terugverdienen) zou ik er niet aan beginnen. De Grandis 2.4 benzine is geen turbodiesel natuurlijk, maar vanwege het eigen gewicht moet daarmee met de Hobby 540 toch een stabiele combinatie te maken zijn met voldoende tot goede prestaties (zie berekeningen). Hij schijnt wel een flinke slok te lusten als ik de Reviews lees.

Maar ach, de brandstofprijzen zijn nu laag en volgend jaar kijk je rond of je wellicht een andere trekker ambieert. Daar kom je vast wel uit, met behulp van Caravantrekker.nl.


Dennis van der kraan antwoordt op 17 januari 2015:

Bedankt voor zo ver weer en zoals ik eigenlijk veel hoor is het zeg maar 50 50 ben vandaag eens naar een gasboer gegaan en die vertelde me dat het systeem probleemloos zou zijn en dat alle kleppen apart worden gehard door een speciaal goedje dat automatisch erbij gevoegd word dit zou dat iedere 7500 euro bijgevuld moeten worden à 1 liter, verder ben ik inderdaad benieuwd naar die mensen die de Grandis al een tijd hebben, ik zit te denken om de auto indien er lpg in zou komen toch wel 4 jaar te gaan rijden


Bert antwoordt op 17 januari 2015:

Je gelooft in sprookjes?


Michel antwoordt op 17 januari 2015:

Beste Dennis. Om te beginnen zou ik eerst een betrouwbaar bedrijf zoeken. Dat goedje wat toegevoegd wordt zorgt slechts voor extra smering. Zoek maar even op flashlube. De meningen over de werking hier van zijn wisselend. Maar 1 ding doet het in ieder geval niet. Namelijk je kleppen verharden. Het valt of staat met een goede inbouwer. Grootste fout bij lpg inbouw is dat de prijs leidend is. Zelf meegemaakt met de Range Rover. Wel een dure auto kopen maar te beroerd om een paar knaken voor een goede installatie uit te geven. Voor een goede G3 installatie kom je er niet met die knalleraanbiedingen waar google mee vol staat. Ik zou er qua kilometerstand en vermoedelijk duur en jaarkilometrage niet (meer) aan beginnen.


Dennis van der kraan antwoordt op 17 januari 2015:

Beste dit lpg inbouw bedrijf geeft 4 jaar garantie of 150000 km, de meningen zijn zo verschillend ook hier opnieuw , de keuze is inderdaad erg lastig mede hierdoor. Ik twijfel inderdaad dan nu om deze auto dan een door te rijden en dan het geld te besparen om zo en dan misschien toch een diesel aan te schaffen of lpg en dan lekker doorrijden de auto rijd heerlijk namelijk


michel antwoordt op 17 januari 2015:

Garantie op de installatie ja. Die blijft het wel doen maar verder? Maar de info die ze je geven is onjuist. Dat was voor mij al voldoende geweest. ik zou voorlopig blijven rijden op benzine. Just my two cents.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker