Caravantrekker.nl

Moeilijkheidgraad route

Fransvb vraagt op 16 maart 2015:

Van de zomer zijn we van plan een rondreis te maken langs Europese steden.
Praag Wenen Boedapest Belgrado Sarajevo Trogir
De stijgingspercentages in het trajekt Belgrado Sarajevo Trogir zijn die voor een 1500 kg caravan combinatie goed te behappen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 maart 2015:

Ik heb het genoemde traject (de andere kant op) gereden met 1600 kg. Ik kan me niet herinneren dat hellingen een probleem waren maar dat hangt uiteraard ook af van je combinatie. Als je op 12% kan wegkomen (zie berekening) kom je op doorgaande wegen zelden voor problemen. Enige uitzondering kan zijn als er wegomleidingen zijn maar dan ook is het zaak 'te blijven rijden'.


TheoS antwoordt op 16 maart 2015:

Ik sluit me bij Menno aan.
Een probleem op die route kan wel zijn het vinden van een (geschikte) camping.
Tip: Tegen een redelijke vergoeding (bv. €10 tot €15 p/n) kun je vaak bij een hotel/motel staan, stroom en water krijgen en van sanitaire ruimten gebruik maken. Als je er gaat eten, kan het ook zijn dat je niets betaalt.


fransvb antwoordt op 16 maart 2015:

Ik mag trekken 1600 kg cvan 1500 kg Opel insignia.
Deze landen zijn niet erg rijk gezegend met campings.
In Boekarest en Sarajevo zijn stadscampings. In Mostar zijn zelfs 3 campings. Wat ik her en der lees is men wel bezig de campings te faceliften.
Tijdens de overstromingen van mei 2014 zijn er ook grondverschuivingen geweest, zijn op dat gebied problemen te verwachten?


TheoS antwoordt op 16 maart 2015:

Van de campings bij Mostar moet je niet veel voorstellen, tenzij ze onlangs verbeterd zijn.
Enkele jaren geleden hebben we op de E73 vanaf de kust richting Mostar nabij de t-splitsing richting Medjugorje, op een grasveld naast Motel-M17 (een mooi, nieuw motel, 16 km voor Mostar, nabij Zitomislici)) gekampeerd.
Stroom, water en 's morgens om te douchen de sleutels van een niet gebruikte kamer.
De eigenaar (Zrinko Paponja) sprak goed Duits.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 maart 2015:

Ruim 10 jaar geleden was is er voor het laatst en toen hebben wij gestaan bij Mostar op Camping Mali Wimbledon die toen al goed genoeg was. (Simpel maar alles wat je nodig hebt) zie: http://www.campingmostar.ba/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1


fransvb antwoordt op 17 maart 2015:

"Simpel en alles wat je nodig hebt" is een uitstekend uitgangspunt om te kamperen vooral in het voormalige oostblok.
laat net even mijn TomTom uitrekenen de route van Belgrado naar Sarajevo. Ik moet me toch een omweg maken, (snelste route en tolwegen aan) helemaal over Kroatie.
De route met aangepaste snelheid 90 km zonder tolwegen laat me zuidelijker ook een eind omrijden.
Heeft dat te maken met de enkele grensposten?
Ik moet nog een kaart van Servie en de ANWB route kaarten ophalen


TheoS antwoordt op 17 maart 2015:

vooral in het voormalige oostblok

Het voormalig Joegoslavië heeft nooit en te nimmer tot het voormalig Oostblok gehoord.
Qua infrastructuur, voorzieningen, politieke en economische situatie was het daarmee ook in het geheel niet vergelijkbaar.
Door de oorlog in de jaren 90 zijn toeristen weggebleven en veel voorzieningen voor hen verwaarloosd.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 maart 2015:

Ik heb het even opgezocht..... In 2006 zijn we vanuit Dubrovnik naar Mostar gereden (155 km). Toen naar Sarajevo (129 km) en daarna naar Zagreb (425 km). Deels binnendoor over de E73 naar het noorden, naar de snelweg A3. Omrijden is nergens nodig voor en de grens was geen probleem.


fransvb antwoordt op 17 maart 2015:

TheoS, Ik heb het even op Wikipedia opgezocht, ik citeer:

Het Oostblok is een term voor die landen in Centraal- en Oost-Europa die in de tweede helft van de twintigste eeuw onder de invloedssfeer van de voormalige Sovjet-Unie vielen en een totalitaire staatsvorm kenden. Militair waren de landen gebonden via het Warschaupact, economisch via de Comecon.

De Oostbloklanden waren de Sovjet-Unie, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Tsjechoslowakije, Polen en de Duitse Democratische Republiek (DDR). Soms worden Joegoslavië en Albanië ook tot het Oostblok gerekend


TheoS antwoordt op 17 maart 2015:

Het voormalig Joegoslavië heeft niet tot de invloedssfeer van de voormalige Sovjet Unie behoord.
Dit was een gevolg van de Jaltaconferentie, waar de invloedssferen in Europa zijn vastgesteld en de eigen koers die Tito altijd heeft gevoerd.
Joegoslavië heeft nooit deel uitgemaakt van de Comecon en het Warschaupact.
De ruimte die Tito had en kon benutten was ook een gevolg van het gegeven dat in 1945 Joegoslavië zich zelf heeft bevrijd van Duitsland. Het is niet bevrijd door legers van de coalitiegenoten uit het Westen of door Russische troepen.

Inderdaad komt voor dat men het voormalig Joegoslavië tot het Oostblok rekent, echter geheel ten onrechte. Daaraan refereert Wikipedia dat terecht niet beweert dat Joegoslavië tot het Oostblok behoorde.

Tito heeft in 1948 gebroken met de Oost-Europese communistische partijen en met Stalin en is een geheel eigen communistische koers gaan varen.
Hij heeft altijd goede betrekkingen onderhouden met het Westen.
Joegoslaven konden vrij reizen naar het Westen. Dat heeft in de tweede helft van de jaren 60 en de beginjaren 70 geleid tot veel Joegoslavische gastarbeiders in West - Europa.
Een voorbeeld van de onafhankelijkheid, het niet - gebonden zijn van Joegoslavië, was het gegeven dat als er iets in het Oostblok aan de hand was (Hongarije in 1956, Tsjecho-Slovakije in 1968 en andere conflicten tussen de Sovjet Unie en haar sattelietstaten) Tito direct naar Washington vloog om zich te verzekeren van bescherming tegen eventuele inmenging in Joegoslavië door de het Warschaupact.

Tito (Joegoslavië) was de oprichter van de Beweging van Niet-Gebonden Landen. Hiertoe behoorde Egypte, India, Indonesië en vele andere landen.


TheoS antwoordt op 18 maart 2015:

Nog een toevoeging:
Als je iets wilt snappen van de verhoudingen tussen de diverse staten van het Voormalig Joegoslavië en tussen de diverse bevolkingsgroepen, kan het goed zijn je te verdiepen in de geschiedenis van dit gebied. (Wel teruggaan tot de splitsing van het Romeinse Rijk in Oost - en West onder Keizer Constantijn de Grote).

Om iets van de emoties te snappen zijn de Turkse overheersing en de gebeurtenissen tijdens de tweede wereldoorlog zeer belangrijk.

Ben er op attent dat velen in bijna alle landen van het Voormalig Joegoslavië, alsmede in Bulgarije en Griekenland de geschiedenis herschrijven naar eigen ideeën, passend in hun opvattingen over de eigen en andere bevolkingsgroep(en).

Ga hierover nooit in discussie, want het leidt tot niets.


fransvb antwoordt op 18 maart 2015:

TheoS, je hebt gelijk. wil eigenlijk met je een boom opzetten over dit onderwerp, maar heeft niets te maken met de doelstelling van dit forum.

Ben er inmiddels achter dat de kaarten van TomTom minder betrouwbaar zijn in dit soort landen. Voor Servie zijn er streetview beelden die behulpzaam kunnen zijn helaas niet voor Bosnie.
De grens aan de autoweg tussen Hongarije en Servie geeft lange wachttijden tot wel 8 uur heb ik ergens gelezen.
De truc is om van te voren de snelweg af te gaan en via lokale wegen de grens te passeren waarbij de wachttijden veel korter zijn. hebben jullie daar enige ervaring mee?


TheoS antwoordt op 18 maart 2015:

fransvb,
Via een aantal overgangen (o.m.Karawankentunnel, Maribor, de E75 bij Subotica, Lipovac tussen Servië en Kroatië) ben ik meerdere malen de grens overgestoken.
Tot op heden heb ik geen lange wachttijden gehad (max. 1 uur, meestal korter). Wat je wel ziet zijn lange rijen vrachtauto's. Deze moeten soms dagen wachten. Daar hoef je je niet bij aan te sluiten, ook niet als caravanner.

Tip: Langs de E73 is bij Feketic (vanaf de grens pakweg 30 km voor Novi Sad) is er een aardige kleine camping. Tot het vorig jaar stond hij in de gids van Camping Cheque. De eigenaar had liever cash geld (ongeveer €10 à 12).
Een leuke camping is er ook tussen Pancevo en Smederevo ( van de Smederevka wijn). Vanaf Pancevo niet de hoofdweg, maar een kleinere secundaire weg ten zuiden hiervan volgen. Bij Banatski Brestovac rechtsaf richting Donau (staat aangegeven). Doorrijden tot de Donau.


fransvb antwoordt op 18 maart 2015:

Nou TheoS, je hebt me wel mooi huiswerk bezorgd, ik ben er heel blij mee.


fransvb antwoordt op 1 april 2015:

Vorige week heb ik de route kaarten van de ANWB opgehaald van Zuidoost Europa jaargang 2014-2015. In april zo zegt men bij de ANWB komt jaargang 2015-2016 uit.De route Sarajevo-Mostar-A1 wordt aangegeven als een snelweg die in 2014 klaar zal zijn. Weet iemand hoever het hiermee is?


TheoS antwoordt op 1 april 2015:

Wat ik ervaren heb is dat m.b.t. nieuwe wegen hetgeen op ANWB - kaarten staat nog wel eens behoorlijk afwijkt van de werkelijkheid.

In 2010 stond b.v. op de route kaart dat de snelweg Split - Dubrovnik dat jaar geheel klaar zou zijn. Ik zag over het tweede deel niets dat daar op leek, ook geen activiteiten voor de aanleg. Anderzijds verschenen nieuwe wegen pas jaren nadat ze gereed waren op de routekaart.



fransvb antwoordt op 1 april 2015:

TheoS, Ik ben het met je eens dat de informatie over de verre gebieden te wensen overlaat. Ook heb ik mijn twijfels of het laatste stuk Split Dubrovnik klaar is.
De vraag gaat echter over de snelweg tussen Sarajevo en de A1 cq kust(daar waar de A1 gereed is tussen Dubrovnik en Split)


Hans antwoordt op 2 april 2015:

Twee jaar geleden van Konjic naar Mostar gereden met een touringcar. Toen was er nog geen snelweg te bekennen. Ook na de grens in Kroatie was het nog een aardig stuk slingeren binnendoor en duurde het een tijd voordat we op de A1 zaten.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker