Fed vraagt op 15 april 2015:
Ik wil de A75 van Clermont Ferrand naar Montpellier rijden met:
Volvo V70 T (205pk benzine), caravan Eriba/Hymer: 1600 kg.
Levert dit een probleem op?
Gr. Fred
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 april 2015:
Ik hoop het niet 😉
Toch is het oppassen geblazen bij de afdaling ten zuiden van Millau (even voor Lodeve). Daar heb je lange afdalingen van 7,5% waarbij je met caravan maar 50 km/u mag rijden. Daar heb je een reeel gevaar op over verhitte caravanremmen.
Reinier antwoordt op 15 april 2015:
Deze route een paar jaar geleden met Renault Scenic II met 135 pk en een Hobby van 1.150 kg gedaan. Bergop geen centje pijn en bergaf inderdaad opletten, maar onderaan dacht ik "Was dit het nou?". Dus met je Volvo en Eriba gaat dat heus goed komen.
Bert antwoordt op 15 april 2015:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/lameridienne_a75.php
Herman antwoordt op 16 april 2015:
Ik vond het persoonlijk geen pretje om te rijden via de A75. We rijden vaak via Luik, maar de hellingen bij Millau waren echt stuk heftiger (ook al probeerde ik via motor af te remmen moest ik meermaals flink remmen met op een gegeven moment stinkende remmen).
Wij gingen naar Spanje en terug hebben wij gewoon weer gereden via Lyon en Luxemburg en dit beviel ons vele malen beter en het was een stuk gemakkelijker rijden Via Lyon. Als de mogelijkheid er is zou ik dus via Lyon rijden en niet via Parijs- Millau.
Frans antwoordt op 16 april 2015:
“(..) Dus met je Volvo en Eriba gaat dat heus goed komen” Een opvallend verschil tussen de genoemde combinaties is het gewicht. Om 1600kg helling af in toom te houden is veel meer remvermogen vereist dan voor 1150kg, nog afgezien van het autogewicht. De remmen zullen daarom nog veel heter worden. Als de caravanremmen het door de hitte hebben begeven moet de auto de hele combinatie afremmen, bij de scherpe bochten, maar ook bij filevorming of een ongeval. Vandaar dat een snelheidsbeperking tot 50km/h heel begrijpelijk is, anders krijg je het span niet op tijd stil. Als dat voor een combinatie betekent dat je op deze autoroute in 2 naar beneden moet lijkt dat overdreven, maar met een slecht remmende caravan rijd je op de limiet.
RobN antwoordt op 16 april 2015:
het enige probleem die je kunt tegen komen zijn misschien beren op de weg 😉
Jan Teepe antwoordt op 16 april 2015:
Ik zou heen niet over de A75 gaan. Zie Menno zijn opmerking, waar ik het volledig mee eens ben. En dat geldt voor iedere combinatie, al heb je een drie ton fourwheeldrive er voor staan. Zolang we het met de oplooprem moeten doen, niet doen. Terug gaat wel. Dan heb je die afdaling als beklimming en heb je alleen maar voldoende trekkracht benodigd. En nog een algemene opmerking, voordat je aan dit traject begint, test eerst of de combinatie bergaf stabiel blijft. Want als je niet tot 100 km./uur (op de teller) stabiel naar beneden kunt, dan moet je te veel bij remmen en dan krijg je ook op de terugweg last van heet lopende caravan remmen.
Elliot antwoordt op 16 april 2015:
Ik doe dit traject al jaren, soms via de A75 Millau en soms de A20 Limoges en Toulouse, dit laatste traject is het makkelijkste,(misschien een suggestie voor Herman) beide trajecten hoeven niet via Parijs te lopen, je kan over Troyes rijden als je Parijs wil vermijden maar dat kost je tijd.
Dan is er de A75 dit is zonder twijfel de mooiste adembenemendste van de twee, ik blijf me er telkens weer over verbazen hoe mooi dit land wel is!
Zoals Menno al aangaf heb je er inderdaad afdalingen die je in tweede moet nemen en dan moet je nog af en toe flink bijremmen.
Zorg er voor dat je combinatie technisch in orde is, ga wat eten of rust uit op de parking van Le Caylar (als je tijd hebt bezoek dan het dorpje La Couvertoirade op tien minuten rijden van La Caylar!!) voor je er aan begint, want daarna begint het pas echt, het steile bochtenwerk, maar het is de moeite je moet het gedaan hebben!
Plan vooruit doe het op een weekdag, niet op een zaterdag want waarschijnlijker drukker, of op zondag dan heb je veel minder verkeer.
Succes
Herman antwoordt op 16 april 2015:
De route via Limoges- Toulouse vind ik persoonlijk ook niet een erg fijne route, erg saai namelijk en naar ons idee deed het uren.
Ons bevalt het rijden via Luxemburg- Lyon- Orange het best, snel en gemakkelijk! Heen op zondag en maandag en terug ook zondags en maandags of soms doordeweeks. We proberen zaterdags te mijden.
Maar ik weet niet of dat een optie is voor Fred om te rijden via Lyon. Anders gewoon via Millau en het gewoon rustig aan doen (het is natuurlijk wel te doen, alleen wij vinden het zelf geen pretje en als dan toch de mogelijkheid is om anders te rijden doen we dat).
Rico antwoordt op 16 april 2015:
Ik vind de route over Millau heel mooi. Heb hem alleen nog maar zuidwaards gereden. Idd, even het koppie erbij houden in de afdalingen, maar geen enkel probleem ondervonden.
Elliot antwoordt op 16 april 2015:
Tja Herman zo is het altijd wat, ieder zijn ding zeg maar,de Rhone vallei,(A6,A7 ofte autoroute du soleil)is voor ons dan weer geen optie vanwege veel te druk en duurder dan A20 of A75.
Andre antwoordt op 17 april 2015:
A6 en A7 (route du soleil) vinden wij helemaal niet druk, rustiger dan via Parijs! Alleen bij Lyon soms wat drukker, maar niet dat je er een uur vast staat.
We proberen overigens niet op zaterdags te reizen.
A75 spreekt ons niet aan vanwege de vele hellingen en de route is wel mooi, maar dan rijden wij liever de route via Luik door de Ardennen en die is ook mooi.
Andre antwoordt op 17 april 2015:
Trouwens duurder? Dat scheelt hooguit 3 euro heb ik bekeken en dat soms ook nog in het voordeel van de route via Lyon dus daarvoor zou ik het niet doen.
marijke antwoordt op 19 april 2015:
Hallo, wij rijden met een renault megane estate met 1,5 diesel met daarachter een caravan van 1425 kg heen en weer via de A75. Naar Spanje toe gaat echt gemakkelijk en goed, geen warm gelopen remmen gewoon laten lopen en af en toe even remmen en natuurlijk niet in de 6
terug is wel een behoorlijke klim, vermogen voldoende, doch motor loopt wel warm wat je weer oplost door de airco uit te zetten. Als een Volvo v70 het dan niet kan weet ik het niet meer.
Jan Teepe antwoordt op 20 april 2015:
Beste Marijke. Renault megane estate met 1,5 diesel met daarachter een caravan van 1425 kg heen en weer via de A75.
Dan zal je toch echt veel moeten afremmen om binnen de 50 km./uur grens te blijven op de lange afdaling na Millau. O by the way, denk niet dat je als Nederlander geen bekeuring thuis gestuurd krijgt als je hier geflitst wordt. Binnen 3 weken thuis, volledig geautomatiseerd opgesteld en in het Nederlands, althans als je een NL kenteken hebt. Zelfs al zou je niet zoveel hoeven af te remmen, de oplooprem zit tegen blokkering aan op deze lange afdaling. Stop maar eens op de eerste parkeerplaats na deze afdaling en voel dan maar eens hoe warm de caravan remmen zijn. Niet met blote handen doen hoor, want anders kan je direct naar het ziekenhuis.
Elliot antwoordt op 20 april 2015:
@André, via de A1-A20 kost het ons met caravan,bv vanuit Tilburg, om op onze bestemming te komen, 91.70€ via A7-A9 110,20€ via de A1-A75 slechts 58,30€ van dat verschil kan je flink wat extra tanken of betaal je een lekkere maaltijd, je rijdt via de A7-A9 bijna twee uur langer (indien je geen file hebt)de afstand is ook bijna 20km langer.
Bert antwoordt op 20 april 2015:
Lees ook nog eens terug de reactie 5
Van: Frans
Datum: 16 April 2015 om 09:18
Hij verwoordde het verschil tussen een Scénic en 1150 kg Hobby en Volvo V70 met Eriba van 1600 kg tijdens die pittige en lange afdaling...
Menno in de eerste reactie gaf ook al aan dat als je 'maar doet' er een reële kans is op oververhitte caravanremmen.
En je moet je realiseren dat als die remmen eenmaal al flink (te) heet zijn er bij een noodstop het dan vooral neerkomt op de remcapaciteit van de auto! Ja, dan zal die 'dikke' V70 het beter gaan doen (mogelijk) dan de Scénic. Hoewel? Die Eriba is 550 kg zwaarder dan de Hobby van Reinier in reactie 2!!
@Fed. Lees ook eens de manual van die Volvo, wat ze schrijven over caravangebruik in de bergen....
Minder problemen hoef je te verwachten 'als je weet wat je doet'. Maar het blijft de vraag wat er met je caravanremmen gebeurt tijdens lange afdalingen van meer dan zeg 5%. Meestal zijn autostrade / snelwegen in de Europese middelgebergtes niet steiler dan die 5%, maar die La Méridiènne richting Lodève is een van de uitzonderingen.
Op zeker spelen (veiligheid) en ook onderhoudskosten sparen? Kijk dan eens op deze site naar de mogelijkheden om je simpele oploopremsysteem aan te vullen met zeer zinvolle en soms ingenieuze 'remhulpen'. Zie:
http://caravantrekker.nl/algemeen/hellingaf.php
Doe er je voordeel mee!
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 april 2015:
Ik wil niemand bang maken, maar de laatste keer, twee jaar geleden, dat ik die weg reed stond er een caravan op de vluchtstrook met rook van de wielen.
Andre antwoordt op 20 april 2015:
@ Elliot dat klopt niet wat je zegt. Kijk maar eens goed, de verschillen zijn qua geld echt hooguit 5 euro. Daarnaast is het vanuit Tilburg berekend 5km korter via Parijs dan via Lyon en dat is op een aftand van 1200-1300km gewoon niets. Via Limoges- Toulouse is wel 100km langer, snap dat dit teveel om is.
Maar ik ben blij dat jullie via Parijs willen rijden, echter wij vinden de route via Luxemburg- Lyon gewoon veel gemakkelijker en sneller gaan zonder gedoe.
Elliot antwoordt op 21 april 2015:
@André toch wel, tik maar in op viamichelin.nl Tilburg-Lézignan-Corbières.de route A6-A7 dan wel via Antwerpen-Brussels-Reims-Troyes en dan verder via Dijon.
Overigens doe ik dit traject wisselend over de verschillende routes vier maal per jaar,50/50 met én zonder caravan.Dit al meer dan 20 jaar,de tijd voor de brug in Millau er lag, dat was pas leuk, als je pech had in het hoogseizoen, dan kon je wel vier uur rijden over het traject Lodève-Millau, daar doe je nu een uurje over.De afdaling naar Millau weet niet meer het hellingspercentage, man dan werden je remmen pas echt heet.Je vraagt je af hoe men in de jaren '60 '70 naar Italie, Spanje en Frankrijk reed zonder die prachtige snelwegen, bruggen en tunnels.
Nu stop ik er mee gewoon doen die A75 maar wel met een combinatie die in balans is, en technisch in orde.
Geniet er van!!
Andre antwoordt op 21 april 2015:
Daar heb je het dus al, jullie zitten niet helemaal aan de kust maar al meer richting Toulouse. Daarnaast reken jij via Brussel- Reims, als je gewoon via Luxemburg gaat (waar je ook nog goedkoop kunt tanken) maakt het qua kilometers niets uit en als je zelfs aan de kust zit is dit korter.
Maar ben het mee eens dat de A75 best te doen is (zelfs met een wat mindere combinatie), echter vinden wij de route via Luxemburg- Dijon- Lyon gewoon erg gemakkelijk en snel rijden en dat is het belangrijkste voor ons.
Erwin antwoordt op 22 april 2015:
Qua kilometers en kosten maakt het allemaal nauwelijks uit (via Luxemburg- Lyon was afgelopen zomer nog het goedkoopst berekend via Michelin, verschilt gewoon per keer maar wat men al zegt het aan om hooguit een paar euro).
Ben het er wel mee eens dat het via Luxemburg- dijon- Lyon- Orange naar het zuiden gewoon veel gemakkelijker en ook sneller rijden is. We hebben al verschillende routes gereden maar via Luxemburg- Lyon gaat gewoon het gemakkelijkst!
Via Parijs erg druk en na cl. Ferrand wordt het op bepaalde punten echt heel steil....we vonden het echt totaal geen fijne route! Let wel, met uw combinatie wel te doen.
l.p. antwoordt op 24 april 2015:
ik heb de a75 al vele malen gereden naar Spanje. De bewuste afdaling moet je gewoon in zijn 2e versnelling rijden en de snelheid niet boven de 50km uitlaten komen.Dan gaat het prima.Af en toe bijremmen. Er tegenop kan ik toch nog wel 80km snelheid halen.
combinatie is vw Touran 1.4 tsi 140 pk DSG met Fendt 445 TFB (1450kg)
Monique antwoordt op 26 april 2015:
Wij zijn slingerend naar beneden gegaan en zo de 'opvangbak' ingereden....vreselijk!
Nooit meer via Millau naar het zuiden, via Luxemburg- Lyon veel relaxter en ook nog eens sneller en geen last van de drukte rond Parijs.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 april 2015:
Monique, als dit echt waar is doen jullie toch iets fout. Geen enkele goed beladen en bij elkaar passende combinatie hoeft te slingeren. En gebeurde dat op de weg bij Millau dan kan dat ook op andere wegen in Frankrijk gebeuren.
Ik schrik van je reactie. Ook trouwens van mensen die beweren dat de afdaling zeker geen probleem zal opleveren.
Michiel antwoordt op 28 april 2015:
Ik ken zowel de route over de A75 als die route de soleil. Qua tol maakt het vanuit Brabant niks uit wanneer je een logische route volgt (A75 over Brussel en Parijs). Ook qua afstand geen bepalend verschil wat mij betreft. De route de soleil is saaier, maar rijdt voor mijn gevoel wel beter door. De A75 zuidwaarts vond ik, met beleid en wat gezond verstand, met een goed onderhoude combi prima te doen. ( Toyota Auris/ Kip Vision (1100kg). Geen rokende remmen te bekennen. Noordwaarts heb ik slechts n keer gereden en die klim was voor onze Toyota Corolla 1.6 vvt een hele kluif, maar we kwamen zonder problemen boven. De route zelf vinden wij niet bijzonder mooi.
De laatste jaren rijden we vaak binnendoor vanuit Nancy naar Lyon( epinal, Bourg en Bresse) om bij vienne een stukje tol te pakken. Die route vinden wij mooi en fijner rijden
Jan Teepe antwoordt op 6 mei 2015:
Ik ben net terug vanuit Spanje en heb solo over de A75 gereden. Onvoorstelbaar hoeveel Nederlanders, met caravan erachter, die ik tegen gekomen ben op de A75 richting het zuiden. En ik betwijfel het ten zeerste of er ook maar 1 bij zou zitten die een aanpassing aan de oplooprem had. Dat moet toch tot problemen leiden. Ovaliteit, remvoering los in de trommel, wiellagervet uit de naaf, wiellager kapot enz. Volgens mij weten deze mensen van niets en komen de gebreken alleen aan het licht als ze een noodstop moeten maken. Ja en dan maakt de caravan een raar geluid als ze langzaam over de camping rijden, maar so what? En een jaarlijkse BOVAG beurt?? En in NL is er geen APK voor caravans. Misschien dan toch maar APK op caravans invoeren.
Ik wil graag een Downhill Rembeschermer (RBS) aanschaffen. Heb 1 verkooppunt kunnen vinden,http://www.kampeertopper.nl/downhill-rembeschermer.html. Weet iemand of er nog andere aanbieders van dit systeem zijn?
JT® antwoordt op 6 mei 2015:
Jan, kijk even op deze topic:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=84840
Daar zijn al antwoorden gegeven over dit onderwerp.
vrgr
JT®
Jan Teepe antwoordt op 6 mei 2015:
Hartelijk dank.
Ik heb net een berichtje gestuurd naar Van den Heuvel Caravantechniek in Liessel N.B. voor een ARC systeem. Hopelijk dat na 40 jaar ongenoegen met het oploop systeem hier eindelijk een adequate oplossing voor gevonden wordt. En onbegrijpelijk dat er maar zo weinig caravanners zijn, die een oplossing zoeken voor dit euvel.
@Eric antwoordt op 6 mei 2015:
De A75 is mijn favoriet richting Spanje en ik heb hem in de loop der jaren diverse malen gereden met verschillende trekautos en caravans.
Heb nooit remproblemen ondervonden tijdens of na deze ritten dus zo dramatisch als Jan Teepe het nu allemaal beschrijft vind ik persoonlijk niet dat het is.
Zorg dat je caravan technisch in orde is, rijdt met beleid en geniet er gewoon van, de route is prachtig! 😉
Jan Teepe antwoordt op 6 mei 2015:
Beste Eric
Geef eens wat gegevens. Bijv. Hoe zwaar is jouw caravan, beladen. Wat voor onderstel, Alko of...
En dan de 100% vraag, hoe weet jij dat je geen probleem hebt, of hebt gehad. En hoezo caravan technisch in orde. Een splinter nieuwe caravan met oplooprem (bijv. Alko onderstel met 1600 kg. demper) loopt gewoon warm/heet op de afdaling met max. 50km./uur onder Millau. Maakt niet uit wat ervoor zit. Wellicht nog hoe minder dat er (voet)geremd moet worden om de 50 km./uur te handhaven, hoe slechter. De enige keer, dat ik geen probleem gehad heb is met een LMC, 1600 KG. as van Peitz en met een 3000 kg. demper erin. Maar krijg jij maar eens een 3000 kg. demper van Alko voor de 1600 kg. as.
@Eric antwoordt op 6 mei 2015:
Laatste, tevens huidige en zwaarste, is een Knaus Sudwind van 1300 kilo met een Alko chassis en als trekker een Octavia.
Ik weet dat ik geen probleem heb gehad omdat ik dat onderweg controleer en ook nog eens uit belangstelling eigenlijk altijd bij onderhoudsbeurten aanwezig ben, daarbij is snel zat te zien of de boel overhit is geweest.
Natuurlijk wordt de boel wel heet maar mijn plastic afdekdopjes van de wielbouten zitten er nog steeds op en hangen niet gesmolten langs de velg.
Er zit gewoon nog steeds de af fabriek oploopdemper van Alko in, geen idee wat voor type voor gewicht.
Vind ik ook niet zo boeiend, werkt zoals het moet en waarom zou ik dan gaan knoeien met veel zwaardere oploopdempers.
Bert antwoordt op 6 mei 2015:
@Jan Teepe. (@)Eric verwoordde het m.i. goed door het 'oploopremprobleem' te relativeren. Anders gesteld: de rampenmelding van jou is echt niet zo dat er bij elke afdaling van enige importantie er een acuut probleem ontstaat.
Zeker is er enige kundigheid en besef noodzakelijk om de boel heel te houden. Ook zonder prima remhulpen als ARC en i-TBS is dat vaak mogelijk. Maar die bieden inderdaad de meeste security en vooral beheersing van het niet al te geavanceerde oploopremsysteem. (Punt gemaakt).
Vroeger reden we óver de Gotthard en hadden we met dit fenomeen ook te maken. Ik heb vaak in de Noorse fjordenregio rondgereden, en dan wel een keer of twee stoppen tijdens een afdaling die zo maar 1500 meter hoogteverschil overbrugt...
Problemen ervaren? Nee, niet op die manier. Elk jaar nieuwe remvoeringen? Nee hoor. Daar doe ik jaren mee. Net als trouwens met de remblokken van m'n auto. 😉
Tijdens onze trainingen (in Zuid-Limburg met dus geringe hoogteverschillen) gaan we wel in de praktijk leren om te gaan met het oploopremsysteem. Dat houdt bijvoorbeeld in via de nieuwste inzichten: de auto niet per se alleen af te remmen op de motor, maar iets te laten versnellen op de rechte stukken. Je auto gaat sneller dan je caravan (...!)
Remmen indien nodig net voor een bocht vaak. Ff kort 'strekken' net na de bocht.
Wat ook helpt is je caravan lichter te houden dan het toegestane maximum.
Al met al, hoeven we ons als doorsnee caravanners niet echt zorgen te maken over die caravanremmen. Maar er bewust mee omgaan is nooit weg! Yep, tijdens die afdaling naar Lodève is er beleid nodig. Ook de Fransen hebben dat door: max. snelheid 50.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 mei 2015:
I.t.t Bert heb ik wel al een paar keer problemen met mijn remmen gehad zoals ook Jan Teepe. Zal wel aan mijn rijstijl liggen zou Bert zeggen 😉
Nuttig is als je in de auto kan zien of de caravan daadwerkelijk remt. Een handige doe-het-zelfer zou een paar contactjes op de remstang kunnen zetten die aangesloten worden op een paar lampjes in de auto. Je kan dan zien wanneer de caravan gaat inlopen op de auto en je ziet dan ook wanneer en hoever je moet strekken.
Meestal gaat een caravan remmen als met een constante snelheid gereden wordt tussen de 5% en 7%. Daar zit dan ook gelijk het verschil in dat de ene caravan wel last heeft van verbrande remmen en de andere niet.
Een zwaardere demper kan ook net het verschil zijn en de downhill rembeschermer is ook niet meer dan een gasveer die er voor zorgt dat de caravan iets later remt. ITBS en ARC zijn de enig echt goede systemen en zeker als de caravan zwaarder is dan zo'n 1400 kg.
De afdaling bij Lodeve is een grens geval. Sommige caravans hebben daar geen last en andere wel. De oploopkracht is bij 50 km/u groter dan bij 80 km/u. Of je dus blij moet zijn met die wettelijke bepaling is dus maar zeer de vraag.
Steven antwoordt op 6 mei 2015:
de gevolgen van een ongeval door falende remmen of instabiliteit zijn groter bij 80 km/u dan bij 50 k/u. Dat zal de insteek van de regering zijn....
Jan Teepe antwoordt op 6 mei 2015:
De ouderen onder ons kennen wellicht nog het Duitse antislinger systeem. Twee extra dempers, die onder een hoek vanaf een hulpstuk op de trekhaak met de caravan dissel verbonden waren. Wat is er eigenlijk gebeurd met dit systeem? En zou dit een goede oplossing voor het oploop gebeuren zijn?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 mei 2015:
Zeker, ik raad niet aan om met 80 naar beneden te denderen!
Remproblemen komen vooral voor bij zwaardere caravans. Dat is ook niet zo gek want weet dat de oploopkracht bij elke caravan ongeveer gelijk is (het verschil in demper is maar klein). Dat betekent dat een caravan van 1700 kg meer moet remmen dan een caravan van 1300 kg en meer remmen is meer warmte.
Een caravan van 1600 - 1800 kg op een enkele as is eigenlijk ongeschikt om goed mee te rijden..... en toch wil iedereen zo'n caravan als de auto het (eigenlijk niet) kan trekken. Omdat iedereen dat wil levert de branche maar al te graag, inclusief de werkplaats die weer kan repareren.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 mei 2015:
Deze
Deze oude versie werkte inderdaad twee kanten op,maar die had geen invloed op de rem. De latere opvolger van dit systeem in de jaren 70 werkte maar een kant op. Indrukken gaat gemakkelijk maar uittrekken niet en werd wel parallel aan de rem gemonteerd.
Heb je lak aan wettelijke eisen en vind je het niet erg dat de caravan wat later remt, zet je eenvoudig zelf een extra gasveer tussen de koppeling en het chassis zoals de downhill rembeschermer.
Bert antwoordt op 6 mei 2015:
Als je remmen nog niet te heet zijn is een noodstop vanaf 50 heel wat beter te managen dan bij 80. Denk daar maar even na...
Vraag is dus hoe warm (heet) je caravanremmen worden tijdens bepaalde, heel specifieke afdalingen. Zodat je nog een noodremmanoeuvre kunt maken met voldoende vertraging, óók van je remwerkend vermogen van je caravan.
De tips zijn eenvoudig: rij niet te hard een helling af. Rem niet te langdurig constant op je voetrem. Ook autoremmen worden daardoor te heet, rem dus intermitterend. Schakel terug zodat je auto net nog wat versnelt bij gaslos. Strek na een krappe langzame bocht even de oplooprem. Overbelaad de caravan niet. Liever die voortent in de auto. Stop bij >8% en langer dan zeg 4 km om e.e.a. af te koelen / controleren.
In theorie worden je caravanremmen nooit te heet als je auto alleen maar versnelt. Dus op die route richting Lodève beginnen met 5 km/u en onderaan rij je inmiddels 140 km/u. Geweldig!
Snap je met die idiote conclusie dat je ergens een medium moet vinden? Geven en nemen. Langzaam maar niet té.
Ik ben een voorstander van niet te hard bergaf. De totale warmteontwikkeling van de trommelremmen van de caravan tijdens die lange afdaling is langzaam of snel hetzelfde. Ik stel me zo voor dat omdat je er langer over doet, de gemiddelde of ook piek-verhitting meer gelijkmatig verloopt. Je wilt geen piek-verhitting!
Ja, die treedt op bij een te hoge snelheid en je moet een noodstopje maken... Doe het dus kalm aan, net als verantwoorde vrachtwagenchauffeurs met 40 ton in hun nek.
Ja, je kunt dus met 50 km/u op die route nog alles in de hand houden! En niet meer met te hete remmen van je caravan en ook je auto. Forget it!!
Bert antwoordt op 6 mei 2015:
Twee draadjes in het forum lopen idd wat door elkaar....
Sorry for that!
Jan Teepe antwoordt op 6 mei 2015:
Bert grotendeels met je eens. Met dit verschil, dat als ik met een trekker/trailer, of bus/aanhanger een steile afdaling moet doen, ik de beschikking heb over de motorrem en of Telma en natuurlijk over een trailer/aanhanger met een door het trekkend voertuig aangestuurd remsysteem, dat alleen doet wat ik wil.
En Menno, ik meen ergens iets gelezen te hebben over ontwikkelingen bij Alko m.b.t. het remsysteem. Is daar al iets meer over bekend?
Frans antwoordt op 6 mei 2015:
De bochten op de A75 zijn zodanig scherp dat 80km/h daar helemaal niet kan. Het afremmen van 80 naar 50 is daar voor veel combinaties al teveel gebleken door remfading, hetgeen een max snelheid van 50 nodig maakt.
Voor een kale oplooprem maakt het niet uit of de auto op de motor remt of met de voetrem. Het verschil is vooral dat wanneer de caravanrem niets meer doet door overververhitting, je met koele autoremmen de trein misschien nog onder controle krijgt waar een noodstop met alle remmen in overbelaste toestand niet meer mogelijk is. Met een vrachtauto is dat punt snel bereikt en is afdalen op de rem al gauw fataal; de trein is dan niet meer tot stilstand te brengen. Zware caravancombinaties zouden daaraan lessen kunnen ontlenen door zodanig langzaam te dalen dat met de autoremmen het spul te allen tijde tot stilstand is te brengen. Als daarvoor het motorremvermogen tekort schiet is de combinatie naar mijn smaak niet geschikt voor de betreffende (lange) afdaling.
Jan Teepe antwoordt op 6 mei 2015:
Frans. Zeg jij nu eigenlijk dat op deze afdaling de caravan rem niet functioneert omdat deze oververhit is? En dat je dus in dezen sec aangewezen bent op de auto remmen?
Durk antwoordt op 7 mei 2015:
Hier plaats ik dezelfde reactie als die ik op het parallel lopende topic heb geplaatst. De Veluwe wil ik eventueel veranderen in Zuid-Limburg 😉
Als je als nieuwkomer op deze site komt zou je toch met je caravan zelfs de Veluwe niet meer over durven
Wij rijden al jaren door Noorwegen met een Eriba van 1200 kg achter verschillende auto's tot en met de trollstigen en oslotunnel en andere heftigheden en ieder jaar zegt de caravandealer weer: we kunnen niet zien aan de remvoeringen dat u in de bergen hebt gereden. Waarom? Volgens mij omdat we gewoon de instructies van Bert en Menno volgen.
Kortom: volgens mij zijn te heet geworden remmen nog altijd het gevolg van verkeerd rijden. Waarom weer zo'n topic met een reeks herhalingen uit andere topics, weer elkaar overtreffen met horrorverhalen, weer elkaar overtreffen met die geweldige auto met zware motor (in de 1 remmen alle auto's goed genoeg).
Durk
Reinier antwoordt op 7 mei 2015:
Dit is inmiddels een 'heet' topic geworden, zeg. Wel interessant.
Ook ik ben eens die A75 naar beneden gereden. Nu ben ik vanzelf al voorzichtig van aard, maar ik ben blij dat ik de verhalen hier over te heet geworden remmen en dergelijke nog niet gelezen had. Dan had ik inderdaad misschien zelfs de Veluwe niet over durven steken. Waarschijnlijk heb ik de afdaling destijds van nature goed aangepakt met mijn Hobby 400 uit 2002 en Scenic uit 2007. Van remproblemen niets gemerkt en bij de daaropvolgende beurten (2-jaarlijks) had de Bovag-dealer/-werkplaats niets aan te merken op de remmerij. Hel en verdoemenis kunnen dus voorkomen worden bij afdalingen! Mits (en dat blijf ik zeggen) je met beleid en voorzichtigheid je caravan voorttrekt (of tegenhoudt, in het geval van een afdaling 😉)
Die extra systemen zien er interessant uit, maar eigenlijk alleen voor afdalingen van toepassing. Zou die extra moeite (en moeite...) niet beter gestoken kunnen worden in een systeem met schijfremmen, waar je caravan in alle situaties profijt van heeft? Of is dat al beschikbaar of ooit geprobeerd? Toekomstmuziek? Gat in de markt?
Reinier antwoordt op 7 mei 2015:
Euh.... moeite en geld. Maar dat hadden jullie ad begrepen, denk ik.
Elliot antwoordt op 7 mei 2015:
Hou je gewoon aan de richtlijnen die de Fransen middels verkeersborden hebben neergepoot langs de A75 en als je combinatie dan ook nog in balans is kachel je zonder al te veel stress door dit traject. (zonder extra hardware!!)
Meer valt daar eigenlijk niet over te zeggen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 mei 2015:
Draadjes over remmen lopen inderdaad erg door elkaar net als alle meningen 😉
Die meningen variëren van geen probleem tot complete remrevisies op dezelfde weg. Hoe kan dat? Daar zijn verschillende redenen voor.
Wat we moeten voorkomen is dat de caravanremmen langdurig remmen. De remmen worden dan niet alleen warm maar veel erger is nog dat de remvoeringen gaan 'verglazen'. Vaak hoor je dit doordat de caravanremmen gaan piepen. De remwerking neemt dan blijvend af en nieuwe remblokken en vaak ook remtrommels is het gevolg. Voor de remvoeringen is het beter om af en toe echt te remmen dan heel langdurig een beetje, onafhankelijk van de temperatuur!
Langdurig remmen (van de caravan) gebeurd als de caravan harder wil rijden dan de auto rijdt, oftewel er is en oploopkracht. Wanneer en bij welke kracht de caravan gaat remmen is voor elke combinatie verschillend. Daarom heeft de een wel een probleem en de ander niet of veel minder!
De caravanrem komt niet lineair met de oploopkracht in werking. De oploopkracht moet een bepaalde waarde overschrijden voordat de rem in werking komt. De oploopdemper zorgt er dan voor dat de caravan blijft remmen ook als de oploopkracht weer iets minder wordt.
Aan de hand van een voorbeeld (met fictieve waarde) zal ik dit toelichten:
Stel aan het begin van de helling dat de oploopkracht varieert tussen de 0 en 500N. De caravan remt dan niet (de oploopdemper voorkomt dit). Nu remt de auto meer af (op de motor of met de voetrem, of de helling wordt steiler) en wordt de oploopkracht 600N. De oploopdemper schuift nu in en de caravan gaat remmen. Doordat de caravan gaat remmen neemt de oploopkracht af en komt er een nieuwe evenwichtssituatie waarbij de oploopkracht langzaam naar 0 gaat. De caravan remt dan wel langdurig met 600N. Pas als de oploopkracht negatief wordt (de auto dus trekt oftewel: strekken) houden de remmen op met remmen.
Bij het rijden is het dus zaak om het punt van ‘beginnen met remmen’ zo lang mogelijk uit te stellen. In het voorbeeld betekent dit dat we moeten zorgen dat de oploopkracht minder dan 500N blijft. Bedenk daarbij dat de oploopkracht beïnvloed wordt door:
- De remwerking van de auto(motor).
- Het gewicht van de caravan. Hoe zwaarder hoe harder de caravan op caravan helling af drukt op de auto.
- De luchtweerstand. Immers heeft de caravan meer luchtweerstand is de oploopkracht kleiner. Luchtweerstand van de caravan is afhakelijk van de snelheid maar ook van de trekauto! Een ‘busje’ zet de caravan uit de wind.
Daarnaast is de waarde van de oploppdemper natuurlijk verschillend. Bij sommige caravans is 300N als voldoende en bij andere is misschien wel 700N nodig voordat de caravan gaat remmen.
Nu gaan we terug naar de A75 waarbij over een lange afstand (4km) en daling is van gemiddeld 7,5%. Afhankelijk van bovenstaande factoren is het heel goed denkbaar dat de ene caravan/combinatie wel constant remt terwijl de andere combinatie dat niet doet.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 mei 2015:
Voor de liefhebber is het leuke is dat we ook (bijna) alles kunnen berekenen......
Zie: http://www.caravantrekker.nl/allesineen/oploop.php
Selecteer eerst even de helling. Verander dan het soort auto maar eens tussen een normale auto en een SUV en daarbij de caravan met gewichten. Je ziet dan dat de weerstand die de caravan heeft veel groter kan worden op een helling en uiteraard afhangt van de snelheid. Bedenk daarbij dat de grens waarop de rem in werking komt op ongeveer 400 a 500N ligt en je ziet dat er enorme verschillen kunnen zijn.
Erwin antwoordt op 7 mei 2015:
@ Durk, ben het helemaal met je eens, je durft door al die verhalen hier op dit forum bijna niet met caravan te rijden....terwijl het eigenlijk niets voor stelt en je vroeger met de meeste lichte auto nog op vakantie ging met een (zware) caravan erachter.
Echter als we de keuze hebben nemen wij wel de gemakkelijkste en fijnste route en ins ons geval richting Spanje is dat via Luxemburg- Lyon- Orange i.p.v. Parijs- Millau, aangezien Parijs en Millau gewoon een stuk minder fijn rijd vinden wij....en tot Cl.Ferrand ook aanzienlijk drukker!
Elliot antwoordt op 7 mei 2015:
Heb ik dan ook meteen gedaan onze combinatie (Outlander met Hobby 495)heeft op een helling van 8% -1745 aan 50km/h -1298 aan 80km/h.
Handig toch die rekenmodules van jullie!
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 mei 2015:
@Elliot
Die waardes heb je niet zo veel aan en moet je goed interpreteren.... Het gaat om de kracht die de caravan op de auto heeft en dat is de weerstand van de caravan bij constante snelheid. Die is in jou geval bij 50 km/u 711N (en bij 80 km/u 452N). Naar verwachting zal dan de caravan bij beide snelheden harder drukken op de auto dan de weerstand van de demper en dus zal de caravan remmen. Om op de A75 niet langdurig te remmen zal je niet met een constante snelheid kunnen rijden maar zal je de snelheid telkens langzaam moeten verhogen tot bijv 70 km/u en dan kort afremmen naar 30 km/u. Dan met dusdanige snelheid versnellen zodat de caravan net niet remt. Dit kan je eigenlijk alleen doen als je in de auto kan zien via een verklikker of de caravan remt.
Elliot antwoordt op 7 mei 2015:
Bedankt Menno, kan je me uitleggen hoe je aan die N waarde komt, omdat ik andere waarden krijg in de rekenmodule.
Misschien zo het handig zijn dat de rekenmodule de waarden ook duid of verklaart, want nu ben je me even kwijt.
Bert antwoordt op 7 mei 2015:
Duidelijke (verduidelijkende) uitleg over het fenomeen afdalen Menno.
Ook in ruwe vorm is http://www.caravantrekker.nl/allesineen/oploop.php al een heel nuttige tool. Jou kennende maak je er wel weer snel een uitleg en verklarende tekst bij... 😉
Elliot antwoordt op 8 mei 2015:
?
Jan Teepe antwoordt op 8 mei 2015:
Menno, grote klasse de uitleg die jij hier gegeven hebt.
Het zou nu toch voor iedereen duidelijk moeten zijn wat er gebeurt bij afdalingen met een caravan erachter voorzien van een oploop rem (99,9% van alle caravans). En dan hoe langer de caravan remmen (ongewild?) ingeschakeld zijn, hoe groter de kans op schade aan het caravan remsysteem dat is nu toch ook wel duidelijk geworden. En om terug te komen op het item van deze draad, op de A75 is er een lange afdaling met een 50 km./uur snelheidslimiet en is de kans op langdurige inschakeling van de caravan remmen groot = grote kans op schade aan de caravan remmen, met alle gevolgen van dien. Dus als u zonder aanpassing aan het remsysteem van uw caravan de A75 Noord - Zuid neemt, dan neemt u een bepaald risico. Ik vind het een geweldige weg en wil deze heel graag met mijn caravan nemen als Noord - Zuid verbinding. Vandaar dat ik in overleg ben getreden met ARC Trailer Systems.
TheoS antwoordt op 8 mei 2015:
Dus als u zonder aanpassing aan het remsysteem van uw caravan de A75 Noord - Zuid neemt, dan neemt u een bepaald risico.
Zodra je de weg op gaat neem al een bepaald risico. Het gaat echter niet om het bestaan van risico's, maar ze kennen en herkennen en er mee weten om te gaan.
Menno maakt voor mij inzichtelijk wat de effecten kunnen zijn van een steile afdaling. Dat is goed te weten zodat ik beter weet hoe hiermee om te gaan. Eigenlijk wist ik dit wel,en met mij vele andere caravanners. De theorie hierachter kennen, maakt dat ik dat nog bewuster kan.
Ga ik aanpassingen plegen aan mijn remsysteem? Daar zie ik vooralsnog geen reden voor, ook niet als ik via de A75 zou reizen. Ik zou nog eerder kiezen voor het besteden van mijn geld aan een training bij Bert. Kan ik veel breder inzetten.😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 mei 2015:
Bert kent me langer dan vandaag....😉
De pagina heb ik maar iets aangepast en begrijpelijk gemaakt voor iedereen (hoop ik).
http://www.caravantrekker.nl/allesineen/oploop.php
Jan Teepe antwoordt op 8 mei 2015:
Beste Theo. Blij dat jij de toegevoegde waarde van Menno in deze ook waardeert. Maar daar waar jij denkt, dat het probleem opgelost kan worden door meer kennis van zaken m.b.t. het nemen van deze afdaling moet ik jou toch teleurstellen. Het maakt niet uit hoe je deze afdaling uitvoert. De oplooprem blijft oplopen=remmen hoe je het ook zou willen zien te voorkomen. Als iemand die de beschikking heeft over een aanhanger met geregelde rem inrichting het voor elkaar zou krijgen om hier de remmen heet te laten lopen, dan kan je hem/haar gebrek aan kennis verwijten.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 mei 2015:
@Jan,
De waarheid ligt in het midden. Met meer kennis is het wel degelijk mogelijk steilere afdalingen te rijden dan eigenlijk mogelijk zijn. Je kan dan echter niet met een constante snelheid afdalen en je zal je van de snelheidsbeperking op de A75 niet te veel moeten aantrekken.
Je moet je snelheid variëren door bijvoorbeeld krachtig af te remmen naar 30 km/u, daarna de combinatie te strekken en dan een versnelling kiezen waarin de auto langzaam versnelt. Net zoveel als nodig is om de rem niet in werking te laten komen. Rijdt je dan na verloop van tijd 70 km/u zal je weer snel moeten vertragen naar 30 km/u. Natuurlijk worden alle remmen hier ook warm van maar op een afdaling van 4 km lengte moet dat wel lukken.
Zoals eerder gezegd, met een remverklikker is dit gemakkelijker dan op gevoel. Of Bert het je zo leert weet ik niet maar dat is mijn advies 😉
Jan Teepe antwoordt op 8 mei 2015:
Natuurlijk heb jij gelijk Menno. Maar die verrekte camera's zorgen ervoor dat je het wel uit je hoofd haalt om 70km te gaan rijden. Hoewel ik kreeg een maand geleden een bekeuring In Frankrijk van 45 Euro en daar stond bij dat dit het bedrag was voor een overtreding tussen 1km. en 20 km. te hard rijden. Maar er stond ook bij dat dit geldt voor gebieden waar geen 50 km. grens geldt. En of dit daar onder valt? 45 Euro is nog wel te overzien. En hierbij opgemerkt, ik rij met Spaans kenteken. Ik kreeg de bekeuring in het Spaans opgesteld en binnen 2 weken na de overtreding op mijn Spaanse adres.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 mei 2015:
Ik weet het....die Fransen zijn snel tegenwoordig met het sturen van bonnen ;(
Wel keurig in het Nederlands en gemakkelijk te betalen tegen een acceptabel tarief. En voor de A75 goedkoper dan een remrevisie. Dat laatste heeft me vorig jaar 1200 euro gekost.
TheoS antwoordt op 9 mei 2015:
Beste Jan,
Uit mijn reactie op jou in het andere draadje mag je afleiden dat ik tot op heden moeilijke afdelingen goed onder controle heb gehad. (Intussen twee passen, 1100 en 1250 meter over ongeveer 7 km terug naar 500 meter, met de huidige caravan beide 10 x gepasseerd). In hoofdlijnen heb ik dat gedaan op een wijze zoals Menno beschrijft. De aard van de weg - veel bochten - helpt daarbij. Ik was er wel van bewust dat ik ieder moment dat ik hem uit zijn remmen kon trekken, moest benutten en dat ik zo nodig zelf tijdig die momenten moest creëren.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat me dat ook op de A75 zal lukken. Echter met mijn opmerking hierover bedoelde ik dat de theoretische onderbouwing van Menno daarbij helpt: Je snapt nog beter hetgeen je hoort te doen. Dit bevordert ook dat je het goed doet.
TheoS antwoordt op 9 mei 2015:
Ik bedoel natuurlijk naast de theoretische onderbouwing van Menno ook een investering in een training van Bert.
Maar, Bert, vooralsnog heb ik geen plannen voor de A75😉
Al kunnen er andere redenen zijn, die men doen kiezen voor een training.
Durk antwoordt op 9 mei 2015:
Wat is mijn conclusie? Op deze site leer je: er is geen oplossing of er is wel een probleem voor 😉
Elliot antwoordt op 12 mei 2015:
Bedankt Menno die nieuwe rekenmodule ziet er patent uit en is voor iedereen erg duidelijk.
Wat ik niet begreep is dat jij met andere waarden voor de pinnen kwam dan diegene die ik uit de vorige rekenmodule voor onze combinatie kreeg.
Alhoewel dat voor mezelf het principe van wat de hier spelende krachten doet klaar is, hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn.
Wat evident is voor mij hoeft dat niet te zijn voor een ander.
En dit is niet aan Menno gericht, méprisante opmerkingen daar wordt niemand wijzer van.
Jan Teepe antwoordt op 14 mei 2015:
ARC en iTBS kan ik niet laten monteren. Dit i.v.m. met het feit dat mijn caravan gekeurd moet worden in Spanje ter verkrijging van een Spaans kenteken. Beide systemen hebben geen EU goedkeuring en zonder dit krijg je in Spanje geen goedkeuring. Voorts is de de-/montage van beide systemen specialistenwerk, dus demonteren en dan ter keuring en daarna weer monteren zit er niet in voor mij. Blijft over de RBB Downhill rembeschermer. Die kan ik wel zelf de-/monteren. Maar waar ik ook zoek, de oploop vertraging van dit apparaat kan ik nergens vinden. Er schijnt er een te zijn voor <1500 kg. en een voor >1500 kg. Wie kan mij hieraan helpen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2015:
Dat is wel lastig want zowel ARC als iTBS voldoen wel aan de regelgeving die de EU stelt maar de Downhill rembeschermer zeker niet, wat het m.i. toch tot een dubieus product maakt.
Ik heb er wel een niet gepubliceerd test artikel over geschreven. Vraag John Hilarieus waar je dat ding kan kopen of novative.
Het artikel (wel 53 Mb groot):http://www.caravantrekker.nl/vragen/images/TestDownhillRembeschermer.pdf
Jan Teepe antwoordt op 15 mei 2015:
Als ARC aan de Europese eisen voldoet, waarom dan geen Europese goedkeuring(nummer) voor de ARC. Als er wel een EU goedk.nr. op zou staan, dan zou ik deze direct op mijn caravan laten monteren. Zonder EU goedk.nr. krijg ik het spul niet door de keuring in Spanje. En zelf de- en later weer monteren in Spanje lukt niet. Dus blijft alleen de Downhill rem beschermer over.
Volgens de berekening zou ik ± 700 N oploopkracht hebben bij 8% en 50 km./uur. De standaard oploopdemper heeft 460 N weerstand. Als ik de Downhill rem beschermer erop zet, 600 N weerstand, dan zou ik 1060 N weerstand hebben? En zou ik voldoende moeten hebben om de 7,5% afdaling van de A75, op de motor afremmend en/of voet afremmend en strekkend, aan te kunnen. Klopt deze beredenering?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 mei 2015:
Dat klopt Jan.
Hoe zeker ben je dat ARC niet door de keuring zou komen? Immers de remwaarden veranderen er niet door en blijven binnen de gestelde waarden i.t.t. de RBS.
Steven antwoordt op 15 mei 2015:
hangt van de testmethode af.
In belgië bijvoorbeeld wordt de oplooprem getest door de caravan achteruit te duwen in de rollen van de testbank (die vooruit draaien). Zonder oplichtende remlichten zal je dus geen remwerking hebben.
Jan Teepe antwoordt op 15 mei 2015:
Om iets van Spanje te begrijpen, moet je iets van de historie weten. Ten tijde van het Franco regime was Spanje protectionistisch ingesteld. Je kon geen producten krijgen in Spanje, die niet in Spanje geproduceerd of geassembleerd waren. Na het Franco tijdperk is dat nog, in verzwakte vorm, door gegaan totdat Spanje volwaardig EU lid werd. Maar tot op heden zit dat protectionistische nog opgesloten in het denken van de functionarissen. Dus als ze iets tegen kunnen houden dat uit het buitenland komt... Echter Spanje is ook een goed volger van de EU richtlijnen. In wezen een betere volger dan Nederland. In Spanje worden bijv. nieuwe auto's belast op de CO2 uitstoot in NL kennen we nog steeds het BPM gebeuren. Bij de keuring van mijn auto, heb ik hoopjes problemen met de goedkeuring van mijn trekhaak gehad. Tot het moment waarop ik de functionaris op het EU goedkeuring plaatje wees, toen moest hij grommend toe geven en werd de trekhaak goed gekeurd. Idem zou het gaan met het ARC systeem. In Spanje kent men een APK plicht voor caravans. Normaliter de eerste keuring 6 jaar na aankoop nieuw. Voor het Spaans kenteken moet ik de caravan laten keuren. Maar als ik dan pas 6 jaar later weer ter keuring zou moeten met de caravan, overweeg ik om alsnog het ARC systeem te laten monteren.
joswal antwoordt op 15 mei 2015:
@Steven
Beste Steven. Begrijp ik goed dat voor de Belgische Technische Keuring, gezien de gebruikte testmethode voor de oplooprem (achteruit duwen van cvn in de rollen van de testbank), aanwezighedi van ARC op de cvn geen probleem bij het keuringsverslag oplevert?
Gr. Joswal
Steven antwoordt op 15 mei 2015:
nee, je begrijpt me verkeerd. het gaat lijken alsof bij ingeschakeld ARC de remmen niet werken.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 mei 2015:
Zonder spanning (dus op een remmentestbank) remt ARC en iTBS als een gewone oplooprem. Pas als de systemen onder spanning staan, dus de stekker in de auto zit, remt de rem alleen als de remlichten aan gaan.
Steven antwoordt op 15 mei 2015:
maar de stekker zit in de auto, je lichten moeten ook werken.
Jan Teepe antwoordt op 15 mei 2015:
Frans Smulders, van ARC, beweert, dat de keuring van het ARC systeem in België niet tot problemen heeft geleid.
Elliot antwoordt op 22 mei 2015:
In het net verschenen juni editie van de KCK staat er een artikel over de "oplooprem ongeschikt voor de bergen" en ARC, iTBS systemen.
@Eric antwoordt op 22 mei 2015:
De ANWB kennende is dat vast niet gesponsord door....
Bert antwoordt op 22 mei 2015:
Denk je dat? Dan zul je dat moeten aantonen.
Elliot antwoordt op 25 mei 2015:
@Eric heeft het artikel duidelijke nog niet gelezen.
Frank antwoordt op 13 juni 2015:
Zojuist heb ik deze hele topic gelezen omdat ik de route ken. Als je houd van afwisseling tov de Route Soleil moet je hem gewoon een keer gereden hebben.
Heb je geen ervaring met lange of steilere afdalingen en weet je niet hoe je combinatie en remmen zich dan gedragen?
Stop gewoon na een paar kilometer op een parkeerplaats, controleer de warmte (pas op voor verbranden!) en herhaal dat later nog een keer.
Wat viel mij vooral op?
Ik heb de route gereden met twee Passat stations TDI. De eerste caravan was beladen ca. 1100-1150 kg en de tweede ca.1300-1350.
Afdalen met de tweede combi is gewoon iets lastiger/vervelender. Combi 1 volgt altijd en overal auto. Combi 2 drukt gewoon meer door, haalt de auto ahw ietsje meer in. Hoe zwaarder de caravan hoe meer aandacht hij vraagt.
Frank antwoordt op 13 juni 2015:
De terugweg vanaf het zuiden lijkt gemakkelijker als je voldoende PK's hebt en ahw "bergop" rijdt. Op warme dagen vraagt de temperatuurmeter op dit traject extra aandacht. Door de lange aanhoudende stijgingen ben je geneigd met genoeg pk's wat meer gas te geven. De koeling kan dan in de problemen komen. Gewoon ietsje gas terugnemen, de airco uit, de verwarming vol aan en de ramen open. De temperatuurmeter daalt dan heel erg snel. Daarna kan de airco meestal weer aan, maar je weet dan dat het rechtervoet het rustiger aan moet doen ; ).
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.